|
Det är ju inte bara rådjur jag riskerar att lusa ner den allmänna naturbildtråden med, utan risken är att det periodvis kan bli ganska mycket bilder på andra djur också. Därför startar jag här en tråd om diverse vilda däggdjur: älgar, hjortar, rävar, grävlingar, harar, ekorrar och vad ni nu har som springer omkring i era marker. Alla är välkomna att delta med bilder och berättelser inom detta ämne. Dock ser jag gärna att ni har en positiv, eller åtminstone sansad syn på djuren det handlar om. Vargdebatter och liknande tar vi i andra trådar. Då jag just nu inte har något dagsaktuellt, börjar jag med en hare från förra vintern.
[attachment=57222:Hare.jpg]
Olle
Thalassa
01-01-2011, 13:13
Vad fin!
ingrid fuxwall
01-01-2011, 20:32
När vi var på promenad i dag såg jag en hare mitt på stigen. Roppade åt den och frågade om den kunde flytta på sig - hunden var i koppel, vägen glashal och harar är ju så roliga. Haren flyttade på sig men när vi kom fram dit den suttit såg vi blod och sedan såg vi haren som bara hoppat ett kliv från vägen - Stackarn! Funderar givetvis på vad som skadat den, enbart ett ben. Det kan inte ha varit en varg, knappt en räv heller och inte någon bil då det var så långt från bilväg - kan det ha varit en förlupen raket - det var fullt krig här i natt så ...
Ingrid, vad otäckt med den skadade haren! Fyrverkerier är ett elände för de vilda djuren, de måste bli vettskrämda vid tolvslaget när det smäller från alla håll. Däremot är de så bra på att hålla sig undan folk att direkta skador från raketer säkert är väldigt ovanliga. Jag är ganska säker på att något rovdjur hade gett sig på haren, som lyckades sparka sig loss och komma undan. Räven är väl det mest troliga, andra alternativ kan vara mård, lo, varg, berguv eller kanske en löskommen hund.
Olle
Olle - du glömde jägare... Stackars hare, utan full rörlighet har den inte en chans nu på vintern  , det gör mig så ont när jag ser skadat vilt, naturen är skoningslös mot de svaga, skadade och oerfarna.....
Helt rätt Krt, jägare är helt klart ett alternativ! Haren kan mycket väl ha varit skadeskjuten.
Olle
Visst blir man glad när en sådan här liten sötnos hittar till matplatsen! Som tur var hade jag lite julnötter kvar. [attachment=57304:Ekorre1.jpg] [attachment=57305:Ekorre2.jpg] [attachment=57306:Ekorre3.jpg] Mindre glad blev jag när hyresvärdens kattracka gav sig på den lille, som med knapp nöd kom undan. [attachment=57307:Ekorre4.jpg] [attachment=57308:Ekorre5.jpg] Olle
Thalassa
04-01-2011, 15:07
Jättesöt ekorre! stygg katt!
Meriona
04-01-2011, 18:25
Åh fy! Det var nära ögat!  Nog för att katten är gosig, men ekorrarna ska den låta bli! Jättefina ekorrbilder Olle!
Tack Thalassa och Meriona!  Jag har inget emot varken katten eller hunden, utan klappar dem båda ganska ofta. Men tänk om matte kunde se efter dem lite bättre! Katten ska låta bli ekorren och fåglarna, och hunden ska låta bli rådjuren och hararna. Olle
Fina bilder Olle  Men det är väl det som är naturens gång, jaktinstinkten finns där än som förr i tiden när vi inte hade husdjur så direkt.
Det är inte naturens gång när främmande arter jagar och dödar våra inhemska. Katter och hundar må ha funnits här länge, men några vilda, naturliga arter är de inte. Det finns alltid en ägare, som är ansvarig att se till att sådana här "olyckor" inte får ske. Djuren själva kan knappast ställas till ansvar för att de följer sin jaktinstinkt, men som ägare måste man ta sitt ansvar!
Olle
*Annika*
11-01-2011, 22:50
Något som gav mig en ovanlig adrenalin kick för något år sedan var när jag lyckades filma en sparvhök som tagit en skata. Det var en kamp utan dess like. Man blir både skakig och spänd i ett sådant läge när man ligger på mag bakom en sten stolpe och upplever detta på en meters håll. Rysningar!
Visst är det spännande och lite otäckt, men det är ju sådant som händer i naturen. För ett par år sedan såg jag en liknande kamp på nära håll, där en sparvhök hade tagit en kaja som faktiskt kom loss och klarade sig till slut.
Olle
Ååh jag har en del från förra året också. Bl.a. dessa närbilder på en hare som satt direkt utanför fönstret!  [attachment=57493:hare1.jpg] [attachment=57494:hare2.jpg] Sedan - senare på sommaren - var det en rolig spektakel mitt på gräsmattan då ett par sprang runt på gäsmattan... pojkharen ville ha lite skoj med flickharen verkade som...  [attachment=57495:hare3.jpg] Titta hur pojken kryper närmare flickan... hi hi hi [attachment=57496:hare4.jpg] [attachment=57497:hare5.jpg]
Laura, vad roligt med hararna utanför fönstret! Mina harar är bara framme på natten nu, men i somras var de ofta förvånansvärt orädda när jag var ute och smög på dem med kameran.
Olle
Nostalgia
12-01-2011, 21:55
Vilka härliga bilder ni visar Jag hittade dom här ekorrspåren idag [attachment=57511:DSCN2067.JPG] Eftrsom jag oftast har hundarna med mig när jag är ute så lyckas jag sällan fånga några djur på bild, men det tycker jag inte gör så mycket för jag tycker det är intressant och spännade att hitta olika sorts spår också.
Fina ekorrspår!  Det har ju varit en riktig spårvinter i år, med nysnö nästan alla dar, så man har sett mycket fler spår än normalt! Roligt! Man lär sig lite hur djuren rör sig.
Myosotis
13-01-2011, 13:44
Ekorrspår är såå söta!
Meriona
13-01-2011, 21:06
CITAT (Myosotis @ 13-01-2011, 13:44)  Ekorrspår är såå söta! Ekorrar är sötare!
Visst e dom? [attachment=57528:IMG_6009...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
13-01-2011, 21:41
CITAT (Lokan @ 13-01-2011, 21:33)  Visst e dom? [attachment=57528:IMG_6009...erad_1_0.jpg] Jaaa!  Vilken jättefin bild, Lokan
Huggorm
13-01-2011, 21:48
Helt underbar ekorrbild
Ja det var en riktig sötnos, Lokan! Olle
Javisst är ekorrar söta  ! Här är några bilder från en av våra ekorrar, dock ej dagsfärska. [attachment=57529:Kurre_00...sittande.JPG][attachment=57530:Kurre_01...__g_ende. JPG]
Tack! Men vilken sötnos på den första bilden Zissi!!!  Om dom bara visste hur söta dom är!
Zissi, den var riktigt fin också! Olle
Nu ekar rävarnas lockrop genom skogen. Underbart! Olle
Meriona
14-01-2011, 22:40
Men åååh vilka fina ekorr-bilder! Det är nog det vilda djur som jag är mest förtjust i förutom vargen, de är så söta, listiga och busiga! Som nummer tre kommer nog igelkotten. Eller, man ska inte ranka dem förstås! Men ekorrar är så vackra att det gör ont.  Tänk när man var liten i stugan och ekorrarna hämtade mat i köket, det var tider det!
Här kommer en Kurre till åt dig Meriona! [attachment=57543:IMG_6011...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
14-01-2011, 22:54
CITAT (Lokan @ 14-01-2011, 22:47)  Här kommer en Kurre till åt dig Meriona! [attachment=57543:IMG_6011...erad_1_0.jpg]  Sötnos! Jättefint fotat, Lokan
Tack Ingela!  Jag satt vid datorn igår och märkte en rörelse utanför fönstret och när jag tittade ut så var det Kurre som hoppade runt där! Här finns inte så mycket ekorrar så man blir glad alltid när man ser en!
Meriona
14-01-2011, 23:08
Jag förstår inte hur ni gör för att få så fina bilder, jag är övertygad om att ni fuskar på nåt sätt? JÄttefin bild mormor!
Tack Meriona!  Absolut!!! Vi fuskar allt vad vi hinner!! Tar gamla, döda, uppstoppade djur och placerar dom i naturliga ställningar!!
Meriona
14-01-2011, 23:21
Nu känns det lite bättre, ni blir lite humanare när man kan låtsas att det är sant.
zaaritha
15-01-2011, 20:58
Vi har 6 rådjur o 2 harar som äter i trädgården. De får kornkross, skivade morötter, småskuren vitkål, ibland päron o äpple, potatis o kålrot.
Trevligt med en varierad kost! Olle
Överbölingen
16-01-2011, 17:50
Vinterpicnic. Vinterbete mellan Torvalla, Lybeck och Stugun längs 87an.
[attachment=57577:picnic4.jpg] Och tror ni att bilisterna saktar ner? Rätt! Det gör de inte. Bara de snåla som vet hur trasig en bil kan bli av en renkrock. För att inte tala om personskador.
Där kan man tala om besök hemma vid stugan. Dåligt att bilisterna inte saktar ner, om inte annat så för att ta en titt på renflocken.
Olle
Huggorm
16-01-2011, 18:38
CITAT (Olle A @ 16-01-2011, 18:21)  Där kan man tala om besök hemma vid stugan. Dåligt att bilisterna inte saktar ner, om inte annat så för att ta en titt på renflocken.
Olle Man ser ju renar hela tiden i Norrland, så skall man sakta ner för dom får man sakta ner helt och hållet. Vilket kan verka klokt, men renar flyttar inte på sig om man saktar in för dom. Jag hamnade mitt i en flock i Nordnorge en gång, och det var ju bara att stanna bilen, det var renar överallt runt mig. Då kom det en inföding körande från andra hållet, han saktade knappt in alls utan hängde sig på tutan i stället, och då flyttade dom sig för honom. Jag gissar att han skrattade åt min situation
Thalassa
16-01-2011, 20:44
Det gjorde han förmodligen, kul historia
Överbölingen
16-01-2011, 22:40
Njae, signalhornet i all ära men oftast ställer de sig att titta i stället. Det är bättre att veva ner rutan och räme åt dem. Läste i höstas om en snubbe som tutat på en älgoxe. Den gick till anfall mot bilen istället. Själv tutade jag förra vintern på en älgko. Resultatet blev att hon tvärkastade på den isiga vägen och ramlade 25 m framför vår bil. Nu körde jag sakta så det gick bra men knäppisen bakom som inte visste att man skall hålla minst dubbla hastigheten i meter som avstånd vintertid. Han fick nog stanna för att byta brallor. För han kom inte i kapp oss under resterande fyra mil till stan.
Meriona
17-01-2011, 10:16
Haha, effektivt sätt att få honom att hålla avstånd.  Tur att det gick bra!
Biggan_
17-01-2011, 23:55
CITAT (Lokan @ 14-01-2011, 22:47)  Här kommer en Kurre till åt dig Meriona! [attachment=57543:IMG_6011...erad_1_0.jpg] Ååååh vad söt den är!
En liten kompis som tycker om solrosfrön.
[attachment=57680:Ekorre1.jpg] [attachment=57681:Ekorre2.jpg] [attachment=57682:Ekorre3.jpg] [attachment=57683:Ekorre4.jpg] [attachment=57684:Ekorre5.jpg]
Olle
Men OJ vilka söta bilder Olle!!!  JÄTTEfina!!!
Thalassa
22-01-2011, 15:53
Oj, vad avundsjuk jag blev nu. Vi såg ekorrar ofta förut men de har blivit allt mer sällsynta häromkring (för många mårddjur). Skulle verkligen vilja få möjlighet att fota några.
Ingela i Segersberg
22-01-2011, 16:21
Otroligt fina bilder, Olle!
Meriona
22-01-2011, 16:54
Vilka underbara bilder på ekorren Olle! FÅr jag använda ett av dem till skrivbordsunderlägg? Nr 4 var så vackert att till och med gerbilerna kan få maka sig bort därifrån ett tag.
Tack ska ni ha! Meriona, du får gärna använda bilden som skrivbordsunderlägg. Jag har mailat den till dig i högre upplösning.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|