|
*Stintan*
06-02-2011, 21:08
CITAT (smörblomma @ 06-02-2011, 20:51)  Alltfler lämnar forum odla på grund av just härskargänget som regerar. Det består bland annat av Anma, Blomstertanten, Aqvakul,Stintan och några till. En liten klick som får seriösa medlemmar att lämna. Dessa har några påhejare som likt nickedockor kommer efter och klappar händer. Forum blir elak sandlåda. Det märks att du inte är särskilt aktiv på forumet
Aqvakul
06-02-2011, 21:18
CITAT (Gita @ 06-02-2011, 21:07)  Ja det har faktiskt blivit ganska tomt här, det är många intressanta och roliga skribenter jag saknar. Lite kanske jag får ta på mig eftersom jag helt enkelt inte klarar av att låta "härskargänget" stå helt oemotsagda. Och säger man emot så blir det utan undantag bråk ,men egentligen är det väl dumt av mig eftersom en seriös diskussion tycks blivit omöjlig oberoende av ämne. Gita Myten om "härskargänget" har jag mött i hur måga varianter som helst under min tid på Odla. Konstellationerna skiftar alltifrån vem som pekar ut dem. Min bestämda åsikt är att det knappast beror på någon åsiktskontroll att en del förvinner härifrån. Däremot kan det säkert bero på att man känner sig påhoppad eller kränkt, att förvirrade medlemmar tar mycket plats eller att man upplever forumet som mindre nyskapande och inspirerande och vill gå vidare till något annat. Att försöka definiera forumet i "vi" och "dom" leder ingen vart. Forumet bygger på att man, trots väldigt olika uppfattningar, ändå i grunden värnar om varandra och känner en slags gemnsamt ansvar för att det hela ska fungera.
Blomstertanten
06-02-2011, 21:19
CITAT (Gita @ 06-02-2011, 21:07)  Ja det har faktiskt blivit ganska tomt här, det är många intressanta och roliga skribenter jag saknar. Lite kanske jag får ta på mig eftersom jag helt enkelt inte klarar av att låta "härskargänget" stå helt oemotsagda. Och säger man emot så blir det utan undantag bråk ,men egentligen är det väl dumt av mig eftersom en seriös diskussion tycks blivit omöjlig oberoende av ämne. Gita Och det har aldrig någonsin berott på dej att seriösa diskussioner är omöjliga? När du till och med erkänner att du skriver saker för att reta upp andra? CITAT (Gita @ 04-02-2011, 21:01)  Ibland kan jag inte (jag ber om ursäkt ) inte låta bli att provocera i sådana fall, för det är ju ganska underhållande när de helt går i taket och absolut inte förstår att jag retas. Fult? Ja,jag vet. Gita
Gossen Ruda
06-02-2011, 21:21
Att ni bara orkar. Har ni kuddar tillräckligt för erat lilla krig? Kamprad sitter förmodligen och myser åt erat bråkande.
Aqvakul
06-02-2011, 21:25
CITAT (Gossen Ruda @ 06-02-2011, 21:21)  Att ni bara orkar. Har ni kuddar tillräckligt för erat lilla krig? Kamprad sitter förmodligen och myser åt erat bråkande.  Äsch, du är bara avundsjuk - häng på vet ja..
CITAT (Anma @ 06-02-2011, 21:05)  Elisabeth, om vi vänder på kakan, de som tycker olika än mig, hur många av dem har ändrat åsikt? Varför är det just jag som ska ändra mig och se andras synvinklar? Vill du att alla ska börja tycka att alliansregeringen är guds gåva till mänskligheten, eller?
Sen är det ju så att om jag inte såg andras synvinklar så skulle jag ju inte ha något att käfta emot, eller hur?
Jo, det har med den tråden att göra att jag sa det som jag sa till Gita, inte bara den, iför sig. Det som hände är att jag helt enkelt tröttnade på Gitas inlindade elakheter. Dessutom var det bara här om dagen, kan det vara igår, då hon öppet deklarerade att hon är medvetet elak. Visserligen hade hon druckit lite vin då, men ändå.
Varför är det just jag som ska ge mig på min syn på politik, varför inte Gita eller huggorm eller någon annan som tycker olika jämfört med mig? Jag är bestämd när jag har mina åsikter klara. Är inte du det? Du kanske är en ja-sägare? Vänder du kappan efter vinden? Nej, det tror jag inte. Det gör inte jag heller. Om ditt påhopp på mig här är grundat på enbart det du läst i den här tråden så är det mer begripligt. Du har helt enkelt inte hela bilden framför dig.
Dessutom tror jag att jag är en av de få som orkar hålla på och tjata. Det är en orsak till att jag framstår som bestämd och alltid ska ha rätt och så vidare. Men nu är det så att jag kommer inte att sluta tjata om orättvisorna. Vad jag vet är det ingen som krävt av dig att du skall ändra dina åsikter men med all rätt tycker jag att man kan kräva att du också respekterar andras åsikter. Här snackar du om ja-sägare, i själva verket är det just ja-sägare de enda du accepterar. Säger man emot är man värd ditt förakt, och det är enligt min mening en beklämmande människosyn. Sen tycker jag att du skall sluta med dina "subtila elakheter" som du läser mellan raderna när det passar dig och vettiga argument tryter. Läs för guds skull vad jag (vi) skriver istället. är det synd om dig nu, när ett par fler än jag dristar sig till att ifrågasätta ditt sätt att agera och artgumentera.? Gita CITAT (Anma @ 06-02-2011, 21:05)  Elisabeth, om vi vänder på kakan, de som tycker olika än mig, hur många av dem har ändrat åsikt? Varför är det just jag som ska ändra mig och se andras synvinklar? Vill du att alla ska börja tycka att alliansregeringen är guds gåva till mänskligheten, eller?
Sen är det ju så att om jag inte såg andras synvinklar så skulle jag ju inte ha något att käfta emot, eller hur?
Jo, det har med den tråden att göra att jag sa det som jag sa till Gita, inte bara den, iför sig. Det som hände är att jag helt enkelt tröttnade på Gitas inlindade elakheter. Dessutom var det bara här om dagen, kan det vara igår, då hon öppet deklarerade att hon är medvetet elak. Visserligen hade hon druckit lite vin då, men ändå.
Varför är det just jag som ska ge mig på min syn på politik, varför inte Gita eller huggorm eller någon annan som tycker olika jämfört med mig? Jag är bestämd när jag har mina åsikter klara. Är inte du det? Du kanske är en ja-sägare? Vänder du kappan efter vinden? Nej, det tror jag inte. Det gör inte jag heller. Om ditt påhopp på mig här är grundat på enbart det du läst i den här tråden så är det mer begripligt. Du har helt enkelt inte hela bilden framför dig.
Dessutom tror jag att jag är en av de få som orkar hålla på och tjata. Det är en orsak till att jag framstår som bestämd och alltid ska ha rätt och så vidare. Men nu är det så att jag kommer inte att sluta tjata om orättvisorna.
Elisabeth-Västkustkolonisten
06-02-2011, 21:40
Anma jag är ingen ja sägare men jag tänker efter om kanske den andra har rätt eller inte....
Ang. politik så finns så många perspektiv men för dig gäller det bara en färg och du kan höra hur många rgument som helst. Nej, du lyssnar inte ens på det.
Min sambo ( sedan 19 år) och jag har lite olika åsikter om politik men vi kan diskutera det hela utan att bli ovänner eller kallar någon för idiot. Och förra hösten diskuterade vi länge och väl och ör och häpna vi valde samma sak.
Man måste för och emot väga ihop, inte bara slår bakut direkt eller slår untomkring sig som du gör.
Du får så gärna ha din uppfattning, men lär dig att lyssna. Jag lyssnar ju också på det du säger.
Jag brukar aldrig diskutera politik på ett forum, lika lite som tro för då går det åt hellsike.
Men nu lägger jag tjafset här åt sidan för mina trötta ben skriker efter sängen. Likså hör jag kudden ropa på mig
Natti natti
Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-02-2011, 21:40)  Anma jag är ingen ja sägare men jag tänker efter om kanske den andra har rätt eller inte....
Ang. politik så finns så många perspektiv men för dig gäller det bara en färg och du kan höra hur många rgument som helst. Nej, du lyssnar inte ens på det.
Min sambo ( sedan 19 år) och jag har lite olika åsikter om politik men vi kan diskutera det hela utan att bli ovänner eller kallar någon för idiot. Och förra hösten diskuterade vi länge och väl och ör och häpna vi valde samma sak.
Man måste för och emot väga ihop, inte bara slår bakut direkt eller slår untomkring sig som du gör.
Du får så gärna ha din uppfattning, men lär dig att lyssna. Jag lyssnar ju också på det du säger.
Jag brukar aldrig diskutera politik på ett forum, lika lite som tro för då går det åt hellsike.
Men nu lägger jag tjafset här åt sidan för mina trötta ben skriker efter sängen. Likså hör jag kudden ropa på mig
Natti natti
Elisabeth "Ang. politik så finns så många perspektiv men för dig gäller det bara en färg och du kan höra hur många rgument som helst. Nej, du lyssnar inte ens på det."Det där ar inte sant. Jag har vid flertal tillfällen sagt vad jag tycker är bra med Alliansen när det dykt upp sådana saker, men jag förstår att det kan verka som du tror, det beror på att jag drivit fram endast en eller två saker här på odla, de sakerna som jag anser är mest snett i dagens politik. Som ett exempel har jag aldrig gnällt på jobbavdraget, det är helt ok att den med arbete betalar mindre i skatt jämfört med dem som är i "utanförskap" (hatar det ordet). Däremot tycker jag att det är ren idioti att pensionärer ska betala mer skatt än de som arbetar. Jag har inte kallat någon för idiot för deras åsikters skull. Jag har öht inte kallat någon för idiot. Läs om, läs rätt. "Man måste för och emot väga ihop, inte bara slår bakut direkt eller slår untomkring sig som du gör.
Du får så gärna ha din uppfattning, men lär dig att lyssna. Jag lyssnar ju också på det du säger."Jag slår bakut när åsikterna är vitt skilda från mina och när jag ser orättvisor. Det är mot min natur att göra på annat sätt. Jag lyssnar, om jag inte lyssnade kunde jag inte tjata emot. Eller hur? Natti natti.
CITAT (Aqvakul @ 06-02-2011, 21:18)  Myten om "härskargänget" har jag mött i hur måga varianter som helst under min tid på Odla. Konstellationerna skiftar alltifrån vem som pekar ut dem. Min bestämda åsikt är att det knappast beror på någon åsiktskontroll att en del förvinner härifrån. Däremot kan det säkert bero på att man känner sig påhoppad eller kränkt, att förvirrade medlemmar tar mycket plats eller att man upplever forumet som mindre nyskapande och inspirerande och vill gå vidare till något annat. Att försöka definiera forumet i "vi" och "dom" leder ingen vart. Forumet bygger på att man, trots väldigt olika uppfattningar, ändå i grunden värnar om varandra och känner en slags gemnsamt ansvar för att det hela ska fungera. Egentligen har jag inget att invända mot vad du säger nu, men inte blir det ett särskilt bra diskussionsklimat när inte alla åsikter respekteras och inte blir det särskilt konstruktiva debatter när somliga tappar all sans och balans så fort något inte faller i smaken. Att tala om för andra forumister att de gör klokast i att hålla jävligt tyst bidrar inte heller till givande debatter, även om det säger mer om den som yttrar något sådant än om opponenten. Att försöka läsa mellan raderna och göra egna tolkningar av vad någon skriver istället för att försöka ta till sig vad som verkligen står skrivet är väl inte heller särskilt lyckat. Jag tycker faktiskt att vi bör komma ihåg att vi är alla här på Odlas forum på samma vilkor, och då kanske vi inte skall klandra någon för något som är helt OK om någon annan framför det. Gita
Aqvakul
06-02-2011, 22:19
Alla är mer eller mindre enögda, speciellt när det gäller hjärtefrågorna. Det är ingen här som ges särskilda förmåner. Ju tuffare man är, ju mer skit får man vara beredd att ta. Sånt är livet och så är det också här på forumet. Det kan dock vara värdefullt, att när den värsta hettan i debatten gått över, ägna lite omsorg om sina kombattanter och tydliggöra att det är skillnad på sak och person.
CITAT (Blomstertanten @ 06-02-2011, 21:19)  Och det har aldrig någonsin berott på dej att seriösa diskussioner är omöjliga? När du till och med erkänner att du skriver saker för att reta upp andra?  Nu tog du ett citat lösryckt ur sitt sammhang,det hade blivit en aning mer meningsfullt om du också fått med inlägget vilket jag svarade på. För övrigt finns det faktiskt inlägg som inte går att bemöta på annat sätt, som inte går att ta på allvar och jag är inte typen som drar täcket över huvudet och gråter. jag ger igen, men bara på elakheter riktade direkt till mig. Gita
CITAT (Anma @ 06-02-2011, 21:53)  [b] "Jag har inte kallat någon för idiot för deras åsikters skull. Jag har öht inte kallat någon för idiot. Läs om, läs rätt. [b Har du redan glömt att du både kallade mig för den största idioten av alla för att sedan i ett annat inlägg säga att du föraktade mig för mina åsikter och mitt sätt att framföra dem. Fast du kanske inte står för detta längre? Gita
theseraphim
06-02-2011, 23:10
Jag trodde vi diskuterade Kamprad och inte Anma och Gita här? Om ni ska bråka får ni gå ut på gatan och göra upp cowboy-style:-)
CITAT (theseraphim @ 06-02-2011, 23:10)  Jag trodde vi diskuterade Kamprad och inte Anma och Gita här? Om ni ska bråka får ni gå ut på gatan och göra upp cowboy-style:-) Oroa dig inte, jag har lagt ner den biten. Back to topic then. Personligen är jag kluven angående Kamprad. Måste fundera lite innan jag kan lufta min åsikt i den frågan.
Sen får man inte glömma att det finns olika syn på vad som är orättvisor eller inte i ett samhälle. Orättvisor kan förstoras eller förminskas. Det är politiker mästare på.
theseraphim
06-02-2011, 23:15
CITAT (gnon49 @ 06-02-2011, 23:12)  Sen får man inte glömma att det finns olika syn på vad som är orättvisor eller inte i ett samhälle. Orättvisor kan förstoras eller förminskas. Det är politiker mästare på. Absolut är det så men jag personligen tycker inte att göra vad som helst för att skippa miljardbelopp i skatter och via bulvaner styra ett företag från skatteparadis känns okej det är ju rena maffiastyret.
Ja nu får IK bygga upp varuhuset som brann i Israel. Ett avbräck i inkomster på en troligtvis lukruativ marknad. Ikea är på något sätt sveriges MCdonalds. Finns snart sagt överallt.
För min del får Kamprad vara hur rik han vill Jante så det skriker om det,du ska inte lyckas för då ska vi plocka ner dig i småbitar..sverige behöver mera smålänningar som Kamprad.
theseraphim
06-02-2011, 23:24
CITAT (gnon49 @ 06-02-2011, 23:20)  Ja nu får IK bygga upp varuhuset som brann i Israel. Ett avbräck i inkomster på en troligtvis lukruativ marknad. Ikea är på något sätt sveriges MCdonalds. Finns snart sagt överallt. Det finns iaf i alla världsdelar men lite kul att just tyskland är det IKEA tätaste landet i världen, 33 st med att jämföra med de 23 vi har i norden.
CITAT (theseraphim @ 06-02-2011, 23:15)  Absolut är det så men jag personligen tycker inte att göra vad som helst för att skippa miljardbelopp i skatter och via bulvaner styra ett företag från skatteparadis känns okej det är ju rena maffiastyret. Men skatteparadis i den gamla bemärkelsen finns väl inte kvar i Europa längre. Sverige har ju slutit avtal med dom flesta skatteparadis. Alla storföretag i Sverige använder sig säkert av avancerad skatteplanering så långt lagen tillåter. Moraliskt fel kanske men aktieägarna vill ha utdelning, inte moral i bonus.
CITAT (gnon49 @ 06-02-2011, 23:39)  Men skatteparadis i den gamla bemärkelsen finns väl inte kvar i Europa längre. Sverige har ju slutit avtal med dom flesta skatteparadis. Alla storföretag i Sverige använder sig säkert av avancerad skatteplanering så långt lagen tillåter. Moraliskt fel kanske men aktieägarna vill ha utdelning, inte moral i bonus. Ikea har väl inga aktieägare? Det är ju inte börsnoterat. Eller?
Elisabeth-Västkustkolonisten
07-02-2011, 08:33
CITAT (theseraphim @ 06-02-2011, 23:24)  Det finns iaf i alla världsdelar men lite kul att just tyskland är det IKEA tätaste landet i världen, 33 st med att jämföra med de 23 vi har i norden. Eftersom tyskland har drygt 90 miljoner invånare, also 10 X så många som i Sverige så är det ju inte förvånansvärd att där finns många varuhus.
theseraphim
07-02-2011, 11:16
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-02-2011, 08:33)  Eftersom tyskland har drygt 90 miljoner invånare, also 10 X så många som i Sverige så är det ju inte förvånansvärd att där finns många varuhus. jo men tex i jämförelse med USA, England eller Frankrike.
fuchsian
07-02-2011, 15:34
Mig veterligen vad min man sade så är inte IKEA börsnoterad företag utan ett privat AB, som de flesta kring sk. "Gnosjö-andan" --typ... Nu är det nog 5-6 år sedan han hade kontakt med IK själv, men andra affärsmännen vet ju det mesta i dessa kretsar och snackar sin si mellan. Jag håller mig neutral för jag är inte lagt åt det hållet --- menar politik och affärer --- har noll koll, men kan annat som jag är mer udda om att ha. Man hinner ju inte med allt ..... ...Fuchsian.....
Bengalow
07-02-2011, 19:01
"Har noll koll..." Fuchsian. IKEA ägs av en stiftelse. Denna stiftelse kontrolleras av Ingvar Kamprad till 100%. Det finns ingen insyn i stiftelsers bokföring. Visst finns det skatteparadis i Europa, bl.a. Liechtenstein. Storfursten, Hans Adam II (hahaha) där blev fly förbannad häromåret, när en anställd i "hans" bank (LGT? såle kontouppgifter till Tyskland, där också en hel del svenskar rök med. Dom har inte uppgiftslämning till Sverige, vilket de flesta har gått med på.
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 19:36)  Jag handlar också på IKEA, däremot köper jag t.ex. inte israeliska produkter. Vi kan alla göra våra enskilda val. By the way bojkottar du deras datorer och andra högteknologiska produkter eller är det bara frukt och vin?
CITAT (Anma @ 06-02-2011, 23:43)  Ikea har väl inga aktieägare? Det är ju inte börsnoterat. Eller? Så är det nog när det gäller Ikea.
CITAT (gnon49 @ 07-02-2011, 22:27)  Så är det nog när det gäller Ikea. Jo, det är ju en stiftelse.
theseraphim
07-02-2011, 22:33
CITAT (Bengalow @ 07-02-2011, 19:01)  "Har noll koll..." Fuchsian. IKEA ägs av en stiftelse. Denna stiftelse kontrolleras av Ingvar Kamprad till 100%. Det finns ingen insyn i stiftelsers bokföring. Visst finns det skatteparadis i Europa, bl.a. Liechtenstein. Storfursten, Hans Adam II (hahaha) där blev fly förbannad häromåret, när en anställd i "hans" bank (LGT? såle kontouppgifter till Tyskland, där också en hel del svenskar rök med. Dom har inte uppgiftslämning till Sverige, vilket de flesta har gått med på. Wikileaks har väl sagt att bland annat hemliga konton o dylikt står på tur för att släppas, tänk om IKEA hade dykt upp där då hade väl Sverige begärt Assange utlämnad för korsfästelse på Skansen:-)
Red Top
07-02-2011, 22:40
CITAT (Anma @ 06-02-2011, 23:43)  Ikea har väl inga aktieägare? Det är ju inte börsnoterat. Eller? Nej, IKEA har aldrig varit börsnoterat. CITAT (Bengalow @ 07-02-2011, 19:01)  "Har noll koll..." Fuchsian. IKEA ägs av en stiftelse. Denna stiftelse kontrolleras av Ingvar Kamprad till 100%. Det finns ingen insyn i stiftelsers bokföring. Visst finns det skatteparadis i Europa, bl.a. Liechtenstein. Storfursten, Hans Adam II (hahaha) där blev fly förbannad häromåret, när en anställd i "hans" bank (LGT? såle kontouppgifter till Tyskland, där också en hel del svenskar rök med. Dom har inte uppgiftslämning till Sverige, vilket de flesta har gått med på. IKEAS affäruppbyggnad är lite mer komplicerad än bara en stiftelse, som Kamprad styr. Företaget består av många olika delar. Det Kamprad har totalkontroll över är väl fondpengarna i Lichtenstein. Även om Lichtenstein skulle gå med på att lämna ut uppgifter om sina bankkunder, skulle det inte tillföra Sveriges ekonomi något. Varken Ingvar Kamprad eller IKEA är svenskt.
Bengalow
07-02-2011, 22:40
x
herkules
08-02-2011, 09:13
CITAT (Vippan @ 07-02-2011, 21:05)  By the way bojkottar du deras datorer och andra högteknologiska produkter eller är det bara frukt och vin? det där är bara så jäkla tramsigt, de flesta vet att intelprocessorer och annat kommer från israel och är ganska svåra att undvika idag, varför kan man ju fråga sig iofs.. men iaf, jag tycker att det är bra att man gör sina val så gott man kan och vill man inte äta israelisk frukt så gör man inte. bra där.
fuchsian
08-02-2011, 14:57
Jag, "med noll koll", undrar vad ni egentligen gnäller om?` Bara i Sverige jobbar över 8 000 personer innom IKEA och får lön för sitt arbete och beskattar det här i landet ...... vad har ni andra att komma med????? Att jag inte går närmare in i IK och stiftelsen så är det pga att det är helt hemligstämlad för utomstående och det gäller inte enbart det som finns i Lichstenstain och då har man --- noll koll ....(det jag pers. vet) och inte får tala om det. eller hur? Privarsak som privatsak och that´s it! Tänk istället på de 8 000 som inte är utan arbete och betalar sin skatt ....Fuchsian .....(med mer koll än ni tror)
theseraphim
08-02-2011, 15:15
CITAT (fuchsian @ 08-02-2011, 14:57)  Jag, "med noll koll", undrar vad ni egentligen gnäller om?` Bara i Sverige jobbar över 8 000 personer innom IKEA och får lön för sitt arbete och beskattar det här i landet ...... vad har ni andra att komma med????? Att jag inte går närmare in i IK och stiftelsen så är det pga att det är helt hemligstämlad för utomstående och det gäller inte enbart det som finns i Lichstenstain och då har man --- noll koll ....(det jag pers. vet) och inte får tala om det. eller hur? Privarsak som privatsak och that´s it! Tänk istället på de 8 000 som inte är utan arbete och betalar sin skatt ....Fuchsian .....(med mer koll än ni tror) Spelar ingen roll om man ser till att 8000 har jobb eller 5 st man ska inte särbehandlas för det. Sedan är det så att hans ägande inte bör vara en privatsak iaf när de säger en sak(att det ägs av en holländsk stiftelse) men egentligen är en stor bluff. Nu verkar däremot IKEA en flytt tillbaks till Sverige eftersom skatteklimatet blivit gynnsamt igen, sen kan säkert andra faktorer spela in men det hade inte varit helt fel, HM drar ju in nästan 15 miljarder till kassan varje år och vad skulle då inte IKEA göra?
fuchsian
08-02-2011, 15:35
Konstig inställning att säga att man ska inte särbehandla 8 000 arbetare med 5 st arbetare? Vad ska då de 7 995 arbetare göra? Rulla tummarna och gnälla? Tror nog att de ät tacksamma att ha ett arbete att gå till ----- låt dom 5 gnälla ---det blir mindre bullerskador ......
Vist kan det talas om att IK kommer till sverige men inte med allt, lite blåögt att tänka ens den tanken av en så skicklig affärsman..... Fuchsian .....
*Stintan*
08-02-2011, 15:48
CITAT (fuchsian @ 08-02-2011, 15:35)  Konstig inställning att säga att man ska inte särbehandla 8 000 arbetare med 5 st arbetare? Vad ska då de 7 995 arbetare göra? Rulla tummarna och gnälla? Tror nog att de ät tacksamma att ha ett arbete att gå till ----- låt dom 5 gnälla ---det blir mindre bullerskador ......
Vist kan det talas om att IK kommer till sverige men inte med allt, lite blåögt att tänka ens den tanken av en så skicklig affärsman..... Fuchsian ..... Nu läste du nog lite fel iallafall
Överbölingen
08-02-2011, 16:00
Orkade inte läsa alla inlägg.
IKEA finns kvar som varumärke, ännu förankrat i hemmets jord. Att K tjänar pengar är helt OK likaväl som att lägga pengarna under en bättre madrass. Någon hade räknat fram att IKEA dock betalar ca 600 milj i skatt i Sverige (?). Till det skall man lägga den skatt alla svenska IKEAanställda betalar i inkomsskatt. Dessutom alla underleverantörer. Förmodligen skulle de ha jobbat någon annanstans om inte IKEA funnits men nu finns det ju gott om jobb?. Och har funnits i många år? Men å andra sidan går ju inte IKEAanställda arbetslösa även om det är mycket deltider.
Anar jag inte den Kgl svenska avundsjukan här?
fuchsian
08-02-2011, 16:15
Det kvittar väl? Det gör ju dom flesta och jag fattade rätt men kunde inte låta bli att vända på kakan sk. så en mer eller mindre kan nog klaras av. Egentligen skulle jag inte skriva om detta ämne, men kunde inte låta bli när det blev så fel, men det är inget att undra på för det är så få personer som VET något om detta, även att jag säger att jag har "noll koll", har jag varit med om mycket och även om mitt intresse inte ligger direkt vad dessa personer tjänar utan hur de är som personer IRL vilka jag har varit med IRL och sen att jag inte alltig kan undgå att höra när min man snackar med andra företagare vilka ingår i den gruppen där han är, så må det då vara hur som haver --- deras sak.
Man kan ha hur noll koll om det man inte är intresserad av, men jag är intresserad av personen bakom så att säga, det säger mig en hel del och att maken har haft alla de kontakter som med tiden blivit goda vänner sen nästan 35 år tillbaka, så har de lämnat ett intryck och ömsesidig respekt även när jag råkat vara med. Därmed lägger jag ner detta för min del för att inte "halka fel". Det kan jag dock säga av de vi känner som ärvt sitt och sen har ingen respekt varken för sitt eget eller andras del .... då får de banne mig, skatta sina pengar i Sverige om det finns så lite respekt och ointresse. (har även sådana vänner).
Att slösa för slösandets skull och inget göra, då tycker jag att det skulle gå till dessa som nu håller på och hamnar helt fel med FK. Det gör mig arg. och vi har inte nekat hjälp till dessa som korsat vår väg och knappt klarat sig. Det finns en empati hos oss båda, tro inte annat.
Jag är enbart glad för de som har verkligen fått kämpa sig till det de har och inte ärvt och sen ligger på soffan, om du förstår mig rätt. ...Fuchsian ....
theseraphim
08-02-2011, 17:22
CITAT (Överbölingen @ 08-02-2011, 16:00)  Orkade inte läsa alla inlägg.
IKEA finns kvar som varumärke, ännu förankrat i hemmets jord. Att K tjänar pengar är helt OK likaväl som att lägga pengarna under en bättre madrass. Någon hade räknat fram att IKEA dock betalar ca 600 milj i skatt i Sverige (?). Till det skall man lägga den skatt alla svenska IKEAanställda betalar i inkomsskatt. Dessutom alla underleverantörer. Förmodligen skulle de ha jobbat någon annanstans om inte IKEA funnits men nu finns det ju gott om jobb?. Och har funnits i många år? Men å andra sidan går ju inte IKEAanställda arbetslösa även om det är mycket deltider.
Anar jag inte den Kgl svenska avundsjukan här? Jag är som sagt inte avundsjuk men när man gör allt för att skippa skatter och sen går ut med en hel-ylle image så blir det hyckleri på hög nivå. Sedan vad han gör med sina pengar är en sak men som sagt när man börjar dölja pengar i skatteparadis som inte är hans utan företagets och när man har en ägarstruktur som enligt experter mer påminner om den som organiserad brottslighet använder sig av för att ingen ska kunna rota i deras affärer så känns det återigen som hyckleri. Och med tanke på att varje kommun får betala 300-400 miljoner per IKEA varuhus så känns det extra hyckleri att de inte betalar sina egna varuhus, kan alla andra bolag göra det och gå med vinst så kan även IKEA göra det. Även där är ju statistiken egentligen oklar om hur bra den affären i slutändan är för kommunerna, hur lång tid det tar innan satsningen betalats tillbaka plus att många gånger så är det ju inte bara ortsbor som får jobb utan även en hel del som bor i angränsande kommuner vilka inte har betalat något för IKEA. CITAT (fuchsian @ 08-02-2011, 16:15)  Det kvittar väl? Det gör ju dom flesta och jag fattade rätt men kunde inte låta bli att vända på kakan sk. så en mer eller mindre kan nog klaras av. Egentligen skulle jag inte skriva om detta ämne, men kunde inte låta bli när det blev så fel, men det är inget att undra på för det är så få personer som VET något om detta, även att jag säger att jag har "noll koll", har jag varit med om mycket och även om mitt intresse inte ligger direkt vad dessa personer tjänar utan hur de är som personer IRL vilka jag har varit med IRL och sen att jag inte alltig kan undgå att höra när min man snackar med andra företagare vilka ingår i den gruppen där han är, så må det då vara hur som haver --- deras sak.
Man kan ha hur noll koll om det man inte är intresserad av, men jag är intresserad av personen bakom så att säga, det säger mig en hel del och att maken har haft alla de kontakter som med tiden blivit goda vänner sen nästan 35 år tillbaka, så har de lämnat ett intryck och ömsesidig respekt även när jag råkat vara med. Därmed lägger jag ner detta för min del för att inte "halka fel". Det kan jag dock säga av de vi känner som ärvt sitt och sen har ingen respekt varken för sitt eget eller andras del .... då får de banne mig, skatta sina pengar i Sverige om det finns så lite respekt och ointresse. (har även sådana vänner).
Att slösa för slösandets skull och inget göra, då tycker jag att det skulle gå till dessa som nu håller på och hamnar helt fel med FK. Det gör mig arg. och vi har inte nekat hjälp till dessa som korsat vår väg och knappt klarat sig. Det finns en empati hos oss båda, tro inte annat.
Jag är enbart glad för de som har verkligen fått kämpa sig till det de har och inte ärvt och sen ligger på soffan, om du förstår mig rätt. ...Fuchsian .... Även om man kämpat så ska man betala skatt eller räknas inte vi som arbetar dag in och dag ut för att tex IKEA ska fungera? Själv tycker jag nog många sjuksköterskor kämpar hårdare än tex IK men de ifrågasätter inte att betala skatt. Ps, jag är inte kommunist, V eller S utan M så kom inte och beskyll mig för att vara kommunist eller något nu bara för att jag anser att en sjuksköterskas slit ska räknas lika högt som IK´s slit, tar hellre 1000 extra av dem än en IK som gör allt för att mygla undan pengar.
fuchsian
08-02-2011, 20:11
CITAT (theseraphim @ 08-02-2011, 17:22)  Jag är som sagt inte avundsjuk men när man gör allt för att skippa skatter och sen går ut med en hel-ylle image så blir det hyckleri på hög nivå. Sedan vad han gör med sina pengar är en sak men som sagt när man börjar dölja pengar i skatteparadis som inte är hans utan företagets och när man har en ägarstruktur som enligt experter mer påminner om den som organiserad brottslighet använder sig av för att ingen ska kunna rota i deras affärer så känns det återigen som hyckleri. Och med tanke på att varje kommun får betala 300-400 miljoner per IKEA varuhus så känns det extra hyckleri att de inte betalar sina egna varuhus, kan alla andra bolag göra det och gå med vinst så kan även IKEA göra det. Även där är ju statistiken egentligen oklar om hur bra den affären i slutändan är för kommunerna, hur lång tid det tar innan satsningen betalats tillbaka plus att många gånger så är det ju inte bara ortsbor som får jobb utan även en hel del som bor i angränsande kommuner vilka inte har betalat något för IKEA. Även om man kämpat så ska man betala skatt eller räknas inte vi som arbetar dag in och dag ut för att tex IKEA ska fungera? Själv tycker jag nog många sjuksköterskor kämpar hårdare än tex IK men de ifrågasätter inte att betala skatt. Ps, jag är inte kommunist, V eller S utan M så kom inte och beskyll mig för att vara kommunist eller något nu bara för att jag anser att en sjuksköterskas slit ska räknas lika högt som IK´s slit, tar hellre 1000 extra av dem än en IK som gör allt för att mygla undan pengar. Hej du, Det var som attan!!!! --- hur i helskota kan du påstå att man har kallat dig för kommunist? Nu får du nog lugna ner dig för jag har inte talat om politik även att jag röstar vid varje val. Det fattar man nog att även jag skulle bli piss off om det börjades rota offentligt i vårt företag. Förresten, det ringde en typ till min man och erbjöd sig att skicka ett diplom pga att vårt företag hör till de bäst skötta i landet, ca. 10% var det visst. Maken bad honom att dra ---- nog vet han hur bolaget ligger till utan att hänga upp diplomer. ..... Samma sak med IK, hans pengar är hans och inte allas. ... Jag känner rätt så väl till hur man "begraver" pengar och undviker skatter, det finns en gråzon som ingen kan göra något åt. Visserligen har man nu sluppit förmögenhets- och arvsskatt, så det var en lättnad. Även jag slet några år som sjuksköterska, men valde hellre företagsmodellen även att affärerna och det mesta sköts av min man och hans kompissar och jurister. De kan knepen att utnjyttja gråzonen och det skäms inte jag för, den ger mig mer än slitet på sjukhem, samt att jag behöver inte lyfta ett finger för att få dom pengarna är också ett val som vi gjorde. Jag är mycket väl medveten att i det stora hela har folk det knapert, men om man ser sig runt i egna hem, så köper de så att det knakar, prylgalna personer som ska bara ha det senaste, även att det mesta är på lån. Som barn lärde vi båda att aldrig skuldsätta oss utan spara och det sitter i. Genom privata sjukförsäkringar utnjyttjar jag privatvård för det mesta, likaså som hela familjen gör och hans affärsbekanta. Den sjuksköterska som ska jämföras med IK bör då ha något alldeles extra, precis som IK, annars är det ingen mening och knappt att det finns ens så kvalificerad syster, mer än sina jämlikar som torkar spyer och skit. Då stannar de inte kvar utan söker sig till privatvården eller vidareutbildar sig. Visst myglar företagen som det ser ut i Sverige så får de inget över för sitt slit. Orsaken är S-regeringens politik son gjorde det svårt att kunna få undansparade slantar utan att de sen skönbeskattades år efter år tills inget fanns kvar. Ingen vettig affärsman vill jobba på dom vilkoren, men det pratas inte om mer än mellan dem de gäller. Tur att de förlorade!!!!! ---Fuchsian ......
Du får ursäkta F., men har inte överklassbacillen slagit till igen. Då brukar inläggen vara ogripbara.
*Stintan*
08-02-2011, 21:16
f. tråden handlar om Kamprad och IKEA och inte om dig och din gubbes pengar. Börja nu inte igen att svamla om dig och era familjeangelägenheter. Det imponerar inte på någon att du vet hur man undanhåller skatt.
fuchsian, med all respekt, en sjuksköterska torkar inte spyor och skit, det gör undersköterskan.
fuchsian
09-02-2011, 09:35
CITAT (*Stintan* @ 08-02-2011, 21:16)  f. tråden handlar om Kamprad och IKEA och inte om dig och din gubbes pengar. Börja nu inte igen att svamla om dig och era familjeangelägenheter. Det imponerar inte på någon att du vet hur man undanhåller skatt. Jag vet det, Stintan, Men med den insynen jag har vet jag mer om hur saker ligger till för IK, och det gör mig piss off för att det är hans pengar ni försöker komma åt. Mina pers. angelägenheter har inget mer att göra i detta mer än det som pågår, vet vi om...... det är väl inte någons fel att jag är där jag är. Och du sösster lilla, man fick torka upp det ena och andra som sjuksköterska pga att uskorna inte han med allt. Det vet du väl att det är sköterskan som just då är i sitt pass som har det övergripliga ansvaret att jobbet förlöper som det ska. Herr doktorn kom när man ringde efter honom och oftast var vi endast en syster och 3 avdelningar att ansvara för. Personalbristen gjorde att man/sköterskan fick hjälpa till med det mesta, även spyor och skit. Jag vet mycket väl att tala om skatter och andra aspekter om det, sticker i ögona på många, men jag skrev vad jag vet och sen är det min egen sak. Visst, ligger man i sk. överklass, men det rör mig inte i ryggen ..... ....Fuchsian ....
fuchsian
09-02-2011, 09:48
CITAT (gnon49 @ 08-02-2011, 20:29)  Du får ursäkta F., men har inte överklassbacillen slagit till igen. Då brukar inläggen vara ogripbara. Snälla du kalla det vad som helst, jag kallar det oerhör nervositet för min hypnoterapi idag. Det är det som rör till saker och ting. .  just nu, men ska dit även med huvudet under armen...... förstår du? ... Jag tänker inte dra i det gamla längre, men hur jag har det, vet ingen mer än jag. Jag tar inte illa upp, gnon49 ---- jag var nog rätt så taktlös, ursäkta mig? ....  ....Fuchsian ......
*Stintan*
09-02-2011, 09:55
fuchsian
09-02-2011, 10:02
theseraphim
09-02-2011, 10:44
CITAT (fuchsian @ 09-02-2011, 10:02)  Först o främst så beskyllde jag inte specifikt Fuchsian att anklaga mig för att vara kommunist men ibland händer det irl att folk tror att man är vänster för att man tycker att lågavlönade är lika viktiga som högavlönade(de lever ju i symbios som man säger) så om Fuchsian tog illa vid sig så ber jag så mycket om ursäkt. Oavsett att det är praxis att skyffla undan pengar för att slippa skatt så är det inte okej att göra det. Även om IK skulle betala svensk skatt, förmögenhetsskatt osv så skulle han fortfarande ha mer pengar än han kunde göra av med. Sedan ska staten givetvis se till att skattesystemet gynnar företagsamheten men det ska ju inte heller innebära att den som äger företaget ska få fördel på sina privata pengar. Nu är det förvisso inte IK´s privata pengar som jag bryr mig om utan det är mer själva toppstrukturen på företaget så att säga. Fuchsian, du som levt som entreprenör och nyföretagare(om jag fattat det själv) var ser du helst att staten lägger resurserna? Små företag som är nystartade och kan expandera eller stora företag som är helt och hållet självförsörjande men som vill ha lite mer av kakan? Nu räknar jag inte in krispaket och sådant utan mer allmänt för S var ju notoriskt dåliga på att inse att en stor del av Sveriges framtid inte låg i de stora jättebolagen utan hos små företag.
caprifol
09-02-2011, 10:52
"Jag är som sagt inte avundsjuk men när man gör allt för att skippa skatter och sen går ut med en hel-ylle image så blir det hyckleri på hög nivå" Ursäkta theseraphim att jag drar ut en enda mening ur ditt inlägg, men den tycker jag beskriver vad väldigt många, inkl jag själv, känner. Naturligtvis är det hans/deras ensak vad de gör med familjens egna pengar, men att blåljuga om det är inte ok. Jag inte hundraprocentigt uppdaterad och kan inte länka till något "bevis" men klart torde väl vara att han förnekat fakta om pengaplacering/styrning, som sedan visat sig vara korrekta?! Det är skickligt att skapa sin image och sälja på den, men hyckleri som bara den! Jämför med Stefan Persson. Han är stenrik, allmänt erkänd som en skicklig företagsledare/affärsman men har inte hymlat med det.
edit:stavfel
theseraphim
09-02-2011, 11:00
CITAT (caprifol @ 09-02-2011, 10:52)  "Jag är som sagt inte avundsjuk men när man gör allt för att skippa skatter och sen går ut med en hel-ylle image så blir det hyckleri på hög nivå" Ursäkta theseraphim att jag drar ut en enda mening ur ditt inlägg, men den tycker jag beskriver vad väldigt många, inkl jag själv, känner. Naturligtvis är det hans/deras ensak vad de gör med familjens egna pengar, men att blåljuga om det är inte ok. Jag inte hundraprocentigt uppdaterad och kan inte länka till något "bevis" men klart torde väl vara att han förnekat fakta om pengaplacering/styrning, som sedan visat sig vara korrekta?! Det är skickligt att skapa sin image och sälja på den, men hyckleri som bara den! Jämför med Stefan Persson. Han är stenrik, allmänt erkänd som en skicklig företagsledare/affärsman men har inte hymlat med det.
edit:stavfel Det är ju lite det som frågan, om IK sagt "att visst har jag en massa pengar i Lichtenstein och i Västindien osv för jag är ju affärsman och vill behålla så mycket jag bara kan. Vad gäller IKEA så har jag fortfarande full bestämmanderätt i det företaget osv" då hade det varit en annan sak för då precis som så många andra stenrika människor så hade han inte försökt dölja det eller gå ut med en helt annan image.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|