|
fuchsian
03-02-2011, 15:29
Precis vad jag ville få fram med mitt inlägg! Jag vet hur det är att börja från ruta noll, mer än nog, därför har jag inte förståelse för avundsjuka för de vet inte vad man har fått offra och hur mycket arbete det ligger bakom "kulisserna". Det vet endast de som är med i ett företag oberoende storlek ....... Fuchsian......
Blomstertanten
03-02-2011, 16:16
Det är lite märkligt, att så fort någon kritiserar företag, företagare, förmögna mm så skriks det: Avundsjuka!!! Det är precis som om man absolut inte får kritisera eller tycka nåt om vissa personer eller företeelser. Kan tillägga att jag är inte ett dugg avundsjuk!
Elisabeth-Västkustkolonisten
03-02-2011, 17:18
CITAT (theseraphim @ 03-02-2011, 13:46)  Det arbete Kamprad lagt ner är inte större än vad många småföretagare lägger ner i sina företag och jag msåte nog säga att jag ser hellre alla dessa småföretagare som sliter o strävar trots att de innerst inne vet att de kommer aldrig kunna gömma pengar i Antillerna osv men trots detta lägger ner sitt hjärta och själ i sina företag, de är förebilder. Kamprad är en PR-Bluff men skicklig företagsledare och IKEA i sig är ett företag jag gärna handlar av. Ikea var ju inte så stort över en natt. Jag vet hur det är att vara småföretagare, hade själv eget under 20 år och då alltid jobbat 7 dagar i veckan. Likadant gör mina barn i sina företag. Så jag vet vad det innebär. Elisabeth
theseraphim
03-02-2011, 23:19
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-02-2011, 17:18)  Ikea var ju inte så stort över en natt.
Jag vet hur det är att vara småföretagare, hade själv eget under 20 år och då alltid jobbat 7 dagar i veckan. Likadant gör mina barn i sina företag. Så jag vet vad det innebär.
Elisabeth Givetvis var det inte så stort över en natt men de hade ju tankar på expansion tidigt i sin idé och har jobbat väldigt länge med att hela tiden bli större och rikare. När du hade eget, tänkte du ens tanken på att di gjorde det för att bli en av de mest framgångsrika i Sverige? Det var en ärlig fråga bara så det var inget påhopp eller så. De flesta egen företagare eller småföretagare man träffar har inte den inställningen utan de vill trivas med det de gör och givetvis tjäna någorlunda bra på det hela. Många gånger är det ju kärleken till entreprenörskapet som går först.
CITAT (Aqvakul @ 03-02-2011, 13:20)  Absolut inte avundsjuk, däremot uppskattar jag ärlighet... Men har Kamprad någon som helst plikt att informera dig om vare sig sina privata affärer eller IKEAs inre angelägenheter? Gita Tillägg: Vad vet du om t.ex ICAs inre angelägenheter, skulle inte tro att du ens vet hur din lokala handlare disponerar sina vinster, inte heller vet du hur mycket som undanhålls beskattning i Sverige genom att föras över till ICA Holding (finns i Holland tror jag). När det gäller Kamprad så har han ju ytterst framgångsrikt byggt ett varumärke kring sin egen person. Hur han är som privatperson vet varken du eller jag och jag kan inte se att han skulle behöva upplysa oss om detta heller. Gita
fuchsian
04-02-2011, 07:13
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 06:06)  Men har Kamprad någon som helst plikt att informera dig om vare sig sina privata affärer eller IKEAs inre angelägenheter? Gita Tillägg: Vad vet du om t.ex ICAs inre angelägenheter, skulle inte tro att du ens vet hur din lokala handlare disponerar sina vinster, inte heller vet du hur mycket som undanhålls beskattning i Sverige genom att föras över till ICA Holding (finns i Holland tror jag). När det gäller Kamprad så har han ju ytterst framgångsrikt byggt ett varumärke kring sin egen person. Hur han är som privatperson vet varken du eller jag och jag kan inte se att han skulle behöva upplysa oss om detta heller. Gita Hej, Kan inte låta bli att skriva lite just här. Anledningen är den att det snackas hit och dit om dessa och andra företagare. Jag gillar inte alls detta att de och andra företagen skulle ha någon som helst plikt att redogöra sina privata affärer, hur de förvaltar det, var det finns osv. Kan ingen vara glad att dessa finns till oss alla att kunna handla i??? När de blir för stora som IKEA och en del andra har blivit, så har de slitit mer än nånsin att komma dit de är nu. Är det inte dax att låta dom ha sitt och se sig omkring för att det finns ju en liten uppfinnare hos oss alla som kan bidra med det vad det nu månne vara till andra..... Jag har träffat mer eller mindre många av dessa företagare gm min man och det gör mig så ledsen just dessa intrång i deras privata liv när jag har sett hur de är IRL och jag uppskattar den inblicken jag fått och det finns många som min man håller kontakten med och de är ju människor de med ....  och kan inte förstå att det behöver gå så här långt att "jaga dom". Bättre se till de mindre företagen att de överlever och ger arbete än att de ledsnar och slå igen eller flyttar ur landet. ....Fuchsian ....
Aqvakul
04-02-2011, 07:33
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 06:06)  Men har Kamprad någon som helst plikt att informera dig om vare sig sina privata affärer eller IKEAs inre angelägenheter? Men när han på eget bevåg vid ett antal tillfällen under en period av tiotalet år berättar saker som uppenbart är lögnaktigt och klart vilseledande, då finns det faktiskt anledning att reagera.
*Stintan*
04-02-2011, 07:35
Hur stort hade IKEA varit om Kamprad inte hade tagit sitt pick o pack och flyttat utomlands för en massa år sen? Det är ju knappast så att alla miljarderna kommer från Sverige.
Aqvakul
04-02-2011, 07:37
CITAT (*Stintan* @ 04-02-2011, 07:35)  Hur stort hade IKEA varit om Kamprad inte hade tagit sitt pick o pack och flyttat utomlands för en massa år sen? Det är ju knappast så att alla miljarderna kommer från Sverige. Det är inte det kritiken i första hand handlar om , utan att han medvetet ljugit om detta.
*Stintan*
04-02-2011, 07:38
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 07:33)  Men när han på eget bevåg vid ett antal tillfällen under en period av tiotalet år berättar saker som uppenbart är lögnaktigt och klart vilseledande, då finns det faktiskt anledning att reagera. Har han ljugit eller inte berättat allt? Lite skillnad faktiskt.
Aqvakul
04-02-2011, 07:53
CITAT (*Stintan* @ 04-02-2011, 07:38)  Har han ljugit eller inte berättat allt? Lite skillnad faktiskt. Ljugit, tyvärr!
Gossen Ruda
04-02-2011, 08:05
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 07:53)  Ljugit, tyvärr! Alla människor ljuger i genomsnitt 10 ggr per dag.
Aqvakul
04-02-2011, 08:11
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 08:05)  Alla människor ljuger i genomsnitt 10 ggr per dag. Är det så illa?
fuchsian
04-02-2011, 08:17
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 07:33)  Men när han på eget bevåg vid ett antal tillfällen under en period av tiotalet år berättar saker som uppenbart är lögnaktigt och klart vilseledande, då finns det faktiskt anledning att reagera. Aqva, Sånt accepterar jag inte!!!!  man ska inte ljuga och vilseledda människor. Hellre berätta sanningen, även att där behövs inte nämnas hans privata förmögenhet i siftror. Delvis är jag medveten (hört om detta) och det har inte jag gillat alls. Då reagerar man, så det är klart och även rätt att påpeka det som han har ljugit om. ...  Med det vill jag inte vara med om och instämmer helt på er allas reaktioner. Tyvärr har jag inte varit på det klara (inte brytt mig att lyssna) om detta trots att vi känner honom, dock ej så privat, för hans sätt är lite jobbig..... ....Fuchsian ..... CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 08:05)  Alla människor ljuger i genomsnitt 10 ggr per dag. Då ingår jag ju i den lilla minoriteten som inte ljuger. Har nog inte behövt det i mitt liv eller min uppväxt gav mig en bitter eftersmak när syrran ljög och jag fick ta stryk .......  Sen har man inte fått den träningen att ljuga så att det blir trovärdigt ......Fuchsian .....
*Stintan*
04-02-2011, 08:30
Det som är intressant är väl om han begått några olagligheter. Sen kan jag ju undra varför det just nu blivit så intressant hur han flyttat sina pengar hit o dit. Man har väl vetat i många år att insynen varit obefintlig. Känns lite som nyhetstorka på nåt sätt.
Aqvakul
04-02-2011, 08:43
IK och IKEA har hävdat svenskhet och omsorgen om den lilla människan som affärsidé. När det sen inte alls stämmer med verkligheten, så är det väl intressant att förmedla.
*Stintan*
04-02-2011, 09:00
På vilket sätt stämmer inte den affärsidén med verkligheten?
Aqvakul
04-02-2011, 09:05
CITAT (*Stintan* @ 04-02-2011, 09:00)  På vilket sätt stämmer inte den affärsidén med verkligheten? IKEA är inte svenskt och IK är ingen snäll farbror utan en durkdriven kapitalist.
theseraphim
04-02-2011, 09:10
CITAT (*Stintan* @ 04-02-2011, 08:30)  Det som är intressant är väl om han begått några olagligheter. Sen kan jag ju undra varför det just nu blivit så intressant hur han flyttat sina pengar hit o dit. Man har väl vetat i många år att insynen varit obefintlig. Känns lite som nyhetstorka på nåt sätt. NJa olagligt och olagligt, det är en gråzon när det gäller att skyffla pengar till skatteparadis. Sen stora nyheten är just att den holländska ägargruppen bara är en bulvan, det är ändå en stor nyhet. Sedan är det ju inte bara i Sverige man vill ha mer insyn i IKEA utan de invändningarna har ju kommit från flera utländska organisationer. CITAT (*Stintan* @ 04-02-2011, 07:35)  Hur stort hade IKEA varit om Kamprad inte hade tagit sitt pick o pack och flyttat utomlands för en massa år sen? Det är ju knappast så att alla miljarderna kommer från Sverige. IKEA hade varit lika stort ändå, varje land där IKEA är etablerat drar ju in sina egna omsättningar utan problem plus att de kan generera jättevinster. Det är inte så att de behöver slita stenhårt för att hävda sig.
*Stintan*
04-02-2011, 10:24
Verkar finnas väldigt mycket förutfattade meningar här. Det är ju inte IK och IKEA som stiftar lagar och förordningar som gör att såna här förfaranden är möjliga. Inte ens uppdrag granskning kunde reda ut hur det egentligen ligger till med alla turer och hur det fungerar med IKEA och IK:s privata förmögenhet hur kan det då komma sig att en del här tror sig sitta på alla fakta?
Knappast att IKEA varit så stort i hela världen om inte IK jobbat hårt för det och varit en så smart affärsman. Även om IKEA inte längre är svenskt så kan ingen påstå annat än att företaget förknippas med och ger Sverige en massa PR. Man ska inte underskatta värdet på det.
Huggorm
04-02-2011, 10:33
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 09:05)  IKEA är inte svenskt och IK är ingen snäll farbror utan en durkdriven kapitalist. Tänk om han är både en snäll farbror och en durkdriven kapitalist?
Aqvakul
04-02-2011, 11:00
CITAT (*Stintan* @ 04-02-2011, 10:24)  Verkar finnas väldigt mycket förutfattade meningar här. Det är ju inte IK och IKEA som stiftar lagar och förordningar som gör att såna här förfaranden är möjliga. Inte ens uppdrag granskning kunde reda ut hur det egentligen ligger till med alla turer och hur det fungerar med IKEA och IK:s privata förmögenhet hur kan det då komma sig att en del här tror sig sitta på alla fakta?
Knappast att IKEA varit så stort i hela världen om inte IK jobbat hårt för det och varit en så smart affärsman. Även om IKEA inte längre är svenskt så kan ingen påstå annat än att företaget förknippas med och ger Sverige en massa PR. Man ska inte underskatta värdet på det. Det blir knappast bra PR om man drar på sig en massa dålig publicitet... Oärlighet är aldrig bra för något varumärke, vare sig det heter IKEA eller Sverige....
*Stintan*
04-02-2011, 11:20
Men handlar mediadrevet om hans oärlighet eller omöjligheten att få full insyn i hela företaget inkl IK:s privata förmögenhet och transaktioner?
Red Top
04-02-2011, 11:20
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 11:00)  Det blir knappast bra PR om man drar på sig en massa dålig publicitet... Oärlighet är aldrig bra för något varumärke, vare sig det heter IKEA eller Sverige.... Om det är några som dragit på sig dålig publicitet i den här frågan är det väl framförallt Uppdrag granskning. Ett program som tidigare ägnat sig åt vettig granskning av företeelser i Sverige, har nog bitit sig rejält i svansen när det gäller påhoppet på Ingvar K och IKEA. Det framgick ju inte minst i den mjäkiga del två. Där de sk experterna de intervjuade inte hade ett ont ord att säga om Kamprads sätt att sköta finanserna. Däremot fick de olika ländernas politiker en känga för att de inte är förmögna att hantera skattepolitik.
theseraphim
04-02-2011, 11:27
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 11:00)  Det blir knappast bra PR om man drar på sig en massa dålig publicitet... Oärlighet är aldrig bra för något varumärke, vare sig det heter IKEA eller Sverige.... Precis, när ett företag börjar med konstiga ägandeförhållanden, allt sker bakom stängda dörrar, ingen vet hur eller var pengar egentligen tar vägen, ingen insyn eller kontroll osv så kommer det alltid en dag då någon börjar nosa i det och börjar att nysta mer och mer. Hade dokumentären gällt tex amerikanska Wallmart så hade vi inte haft samma överseende eller Bauhaus, Shell men när det gäller IKEA så är det som om det är förbjudet att ens höja rösten eller ens påpeka att det kan finnas lite fiffel. VAd gäller IK som person som jag aldrig träffat så kan jag givetvis inte uttala mig hur han är privat men däremot den företagsimage han förmedlar och det budskap han vill förmedla med sitt enkla småländska sätt(när man bor i Schweiz...) kan man uttala sig om. Det bästa för IKEA vore att vara lite mer öppna i framtiden för det är ju inte bara i Sverige som de knepiga ägandeförhållandena och dolda tillgångar rönt uppmärksamhet plus att UG´s program har ju även det uppmärksammats en hel del så snart börjar väl andra liknande program och medier att rota i det hela.
*Stintan*
04-02-2011, 11:42
CITAT (Red Top @ 04-02-2011, 11:20)  Om det är några som dragit på sig dålig publicitet i den här frågan är det väl framförallt Uppdrag granskning.
Ett program som tidigare ägnat sig åt vettig granskning av företeelser i Sverige, har nog bitit sig rejält i svansen när det gäller påhoppet på Ingvar K och IKEA.
Det framgick ju inte minst i den mjäkiga del två. Där de sk experterna de intervjuade inte hade ett ont ord att säga om Kamprads sätt att sköta finanserna. Däremot fick de olika ländernas politiker en känga för att de inte är förmögna att hantera skattepolitik. Ja precis!
officinalis
04-02-2011, 11:48
Roande att se hur IKEA engagerar och hur lojala kunder de har lyckats skaffa sig. Briljant! Jag är inte förvånad för fem öre. Gillar IKEA, främst av den anledningen att man kan få bra basmöbler till ett pris man har råd med. Second hand är gångbart, men utbudet är lite lotto. Jag har dock aldrig trott att IKEA skulle vara något slags unikt och hederligt som tjänar det svenska samhället eller för den delen att Ingvar skulle vara någon slags småsint och försiktig svensk med ädla syften. Mycket vill ha mer och det är knappast någon ovanlighet i storföretag att det sitter något högsta höns som lever i överflöd och trots det drar i spakarna för att klämma ut några miljoner till. Det vore intressant att se en företagsstruktur där pengarna fördelas jämt över personalen som står för kundbemötandet. De som står för själva slaveriet bakom ledningens förmögenheter.
Alla företag gör ju reklam som skall gå rakt in i den svenska folksjälen. Sen att det är multinationella bolag som står bakom reklamen är inget som det talas om. Skall det vara en pågens med kalles kaviar på? Eller mamma scans köttbullar? Reklamen vet exakt vad den skall rikta in sig på. T.om frysta pizzor framställs som höjden av gourmetmat. Ikea gör som alla andra företag.
fuchsian
04-02-2011, 12:07
Det behövs hårda nypor att ha hand om ett stort företag och till det kan man inte räkna med att personen är en "Jultomte"-typ. Den som inte känner till hur det är i affärsvärlden, kan inte fatta till fullo att personen som kämpat fr, tomma intet inte vill ha sina pengar räknade framför hela Sverige. De som har kommit i den klassen av förmögenhet ska nog få ha sitt i fred och kunna leva gott, det är ju det han jobbat ihop, inte legat på sofflocket och gnällt om att ha det dåligt. Allting är relativt ------ men jag tror att det är ett medel av TV skaffa tittare när det kanske inte finns någon annan att hoppa på!
Jag begriper inte att varför ska man ha reda på alla hans transaktioner och affärer? Får man inte ha sitt privat eller? .. Fuchsian .....
Jag funderar mest på vad en farbror på 84 år ska med så många miljarder till? Även om han tänker på barnen och barnbarnen och så, jag menar, vi snackar miljarder. Endast en miljard borde väl täcka till och med en större familjs behov i ett hundra år eller så.
officinalis
04-02-2011, 13:09
"det är ju det han jobbat ihop"
Vilket skitsnack egentligen. Åk till ett stort varuhus en söndag, mitt på dagen. Det är ju knappt så man själv som konsument står ut. IKEA har tusentals anställda, som tillsammans bygger upp IKEA. Ingvar är ingenting utan den personal som IKEA står för. Förutom en skruttig gubbe med alldeles för mycket pengar förstås.
theseraphim
04-02-2011, 13:11
CITAT (fuchsian @ 04-02-2011, 12:07)  Det behövs hårda nypor att ha hand om ett stort företag och till det kan man inte räkna med att personen är en "Jultomte"-typ. Den som inte känner till hur det är i affärsvärlden, kan inte fatta till fullo att personen som kämpat fr, tomma intet inte vill ha sina pengar räknade framför hela Sverige. De som har kommit i den klassen av förmögenhet ska nog få ha sitt i fred och kunna leva gott, det är ju det han jobbat ihop, inte legat på sofflocket och gnällt om att ha det dåligt. Allting är relativt ------ men jag tror att det är ett medel av TV skaffa tittare när det kanske inte finns någon annan att hoppa på!
Jag begriper inte att varför ska man ha reda på alla hans transaktioner och affärer? Får man inte ha sitt privat eller? .. Fuchsian ..... Varför man vill ha reda på hur han styr eller egentligen vem som äger IKEA och vart pengar tar vägen osv är vääldigt viktigt att veta för gränsen att bara förflytta lite av sina pengar och att förflytta miljardbelopp för att medvetet slippa skatt och därmed lura berörda länder på enorma skatteintäkter är hårfin.
fuchsian
04-02-2011, 13:22
Jo visst om det vore så enkelt, men detta är inte börsnoterad företag och är hans privata på så sätt. Jag undrar om det finns någon som skulle dela ut sin förmögenhet utan vidare till okända personer? Sen kvittar om man är gammal. Han har ju barn och hans intresse ligger ju för sin familj, det är helt normalt.
Om/när han föredrar att ha sitt företag i sina egen ägo så har jag svårt att förstå det att vad har andra, som inte ens känner honom, har rätt att tycka att han ska dela ut sina miljoner. I företagsmässigt är det komplicerad och sedan ska man tänka på att det kanske han inte vill. Detta är hans egendom och därmed hans privatsak. Det är så enkelt att ge sig på någon som har lyckats med sina affärer. Tacka vet jag de företagen som är stora men har inte behövt fläka ut sig i massmedia, bara att det finns så mycket nyfikenhet och annat.
Detta är inte alls unikt på något vis innom affärsbranchen, även jag, som inte är hemma i affärer, har förstått hur snacket går mellan dessa gubbar, så man har hört en del. Alla värnar om sitt och därmer med rätta när det gäller det privata i affärer. Gränsen är hårfin, men allt är inte varken vitt eller svart i detta. .... Fuchsian .....
Gossen Ruda
04-02-2011, 13:43
CITAT (Anma @ 04-02-2011, 12:50)  Jag funderar mest på vad en farbror på 84 år ska med så många miljarder till? Även om han tänker på barnen och barnbarnen och så, jag menar, vi snackar miljarder. Endast en miljard borde väl täcka till och med en större familjs behov i ett hundra år eller så. Det får vi reda på först när gubben trillat av pinnen, han kanske har testamenterat till en massa hjälporganisationer.
fuchsian
04-02-2011, 13:46
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 13:43)  Det får vi reda på först när gubben trillat av pinnen, han kanske har testamenterat till en massa hjälporganisationer. Det är nog mycket möjligt att det finns redan planer .....(privat info egentligen) .. Så vi kan ta det lugnt. .... Fuchsian .....
malcolm
04-02-2011, 13:58
För att belysa hur mycket en miljard är så kan man kanske anta att en tusenlapp är 0,1 mm tjock, det betyder att en miljon är en bunt på 10 cm medan en miljard är 1000 dm (100 m). Jösses vilken sedelbunt, tvivlar på att ens Clas Ohlsom lagerför plånböcker i det formatet.
*Stintan*
04-02-2011, 14:03
Räknade du rätt nu?
malcolm
04-02-2011, 14:10
Måste kolla, det går 1000 tusenlappar på 1 miljon och är de 0,1 mm tjocka så blir det 100 mm, dvs. 10 cm (1 dm). 1 miljard är 1000 miljoner, alltså 1000 dm och det är 100 meter eller...?
Huggorm
04-02-2011, 14:32
Det är löjligt mycket pengar
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 08:43)  IK och IKEA har hävdat svenskhet och omsorgen om den lilla människan som affärsidé. När det sen inte alls stämmer med verkligheten, så är det väl intressant att förmedla. Menar du på fullt allvar att du verkligen inte förstått att varumärket Ingvar Kamprad kring vilket företaget IKEA byggts är något helt annat än affärsmannen Ingvar Kamprad och för den delen också något helt annat än privatpersonen Ingvar Kamprad. Jag häpnar! Gita
Aqvakul
04-02-2011, 16:11
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 14:47)  Menar du på fullt allvar att du verkligen inte förstått att varumärket Ingvar Kamprad kring vilket företaget IKEA byggts är något helt annat än affärsmannen Ingvar Kamprad och för den delen också något helt annat än privatpersonen Ingvar Kamprad. Jag häpnar! Gita Häpna du hur mycket du vill. Hänger det inte ihop, så faller det ihop... Ett varumärke måste bygga på en viss substans, annars fungerar det inte.. Man kan undanhålla fakta, men lögner drabbar förr eller senare den som uttalat dem..
*Stintan*
04-02-2011, 16:48
Menar du att IKEA inte funkar?
Aqvakul
04-02-2011, 17:58
CITAT (*Stintan* @ 04-02-2011, 16:48)  Menar du att IKEA inte funkar? Varumärket undergrävs om det inte någorlunda stämmer med verkligheten. På sikt blir det då svårare att vinna kundernas förtroende och att göra ett bra ekonomiskt resultat..
theseraphim
04-02-2011, 18:06
CITAT (malcolm @ 04-02-2011, 14:10)  Måste kolla, det går 1000 tusenlappar på 1 miljon och är de 0,1 mm tjocka så blir det 100 mm, dvs. 10 cm (1 dm). 1 miljard är 1000 miljoner, alltså 1000 dm och det är 100 meter eller...? hmmm ja det låter faktiskt korrekt eller.... Det är sällan man ser 1 Miljard i sedlar, det låter mer när man säger 1000 miljoner. Undrar om tex EU vart så glada att skicka tiotals miljarder i stödpaket om de först dett den totala summan i 100 euro sedlar??? lastpall på lastpall....
Gossen Ruda
04-02-2011, 18:51
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 17:58)  Varumärket undergrävs om det inte någorlunda stämmer med verkligheten. På sikt blir det då svårare att vinna kundernas förtroende och att göra ett bra ekonomiskt resultat.. För min del och förmodligen för de flesta andra kvittar det hur IK mår och tjänar pengar, jag går till IKEA om jag behöver köpa något de säljer. Möjligen sitter du och en handfull till och gnisslar tänder men det är era problem.
*Stintan*
04-02-2011, 19:19
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 18:51)  För min del och förmodligen för de flesta andra kvittar det hur IK mår och tjänar pengar, jag går till IKEA om jag behöver köpa något de säljer. Möjligen sitter du och en handfull till och gnisslar tänder men det är era problem. Jag är benägen att hålla med.
Aqvakul
04-02-2011, 19:27
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 18:51)  För min del och förmodligen för de flesta andra kvittar det hur IK mår och tjänar pengar, jag går till IKEA om jag behöver köpa något de säljer. Möjligen sitter du och en handfull till och gnisslar tänder men det är era problem. Konstaterar än en gång att det finns några heliga kor som man tydligen helst inte ska ifrågasätta.. Problemet ligger knappast hos de som vågar ifrågasätta, utan hos de som är partiellt blinda.. Jag är uppfostrad med att man ska ifrågasätta lögn och orättfärdighet och det kommer jag att fortsätta med...
fuchsian
04-02-2011, 19:30
Visst handlar jag på IKEA, men jag tänker inte då på den affärsbiten utan vad jag behöver handla in och därmed basta. Kvaliten går det att säga en del, men de är hjälpsamma när ett helt möblemang inte stämmer i färgerna, så då får de riva upp allt tills jag fick mina 6 stolar lika med mitt matbord till köket.... Sen är det en del småsaker som man behöver, så det är gott att IKEA finns, så man slipper ränna runt i olika ställen. ...Fuchsian .....
Aqvakul
04-02-2011, 19:36
CITAT (fuchsian @ 04-02-2011, 19:30)  Visst handlar jag på IKEA, men jag tänker inte då på den affärsbiten utan vad jag behöver handla in och därmed basta. Kvaliten går det att säga en del, men de är hjälpsamma när ett helt möblemang inte stämmer i färgerna, så då får de riva upp allt tills jag fick mina 6 stolar lika med mitt matbord till köket.... Sen är det en del småsaker som man behöver, så det är gott att IKEA finns, så man slipper ränna runt i olika ställen. ...Fuchsian ..... Jag handlar också på IKEA, däremot köper jag t.ex. inte israeliska produkter. Vi kan alla göra våra enskilda val.
Huggorm
04-02-2011, 19:41
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 19:36)  Jag handlar också på IKEA, däremot köper jag t.ex. inte israeliska produkter. Vi kan alla göra våra enskilda val. Det där är intressant. Folk bojkottar israeliska varor på grund av palestinakonflikten, men det är ju enkelt eftersom det bara är lite frukt som kommer därifrån. Men ingen bojkottar kinesiska varor trots det som händer i Tibet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|