|
fuchsian
09-02-2011, 20:22
CITAT (theseraphim @ 09-02-2011, 10:44)  Först o främst så beskyllde jag inte specifikt Fuchsian att anklaga mig för att vara kommunist men ibland händer det irl att folk tror att man är vänster för att man tycker att lågavlönade är lika viktiga som högavlönade(de lever ju i symbios som man säger) så om Fuchsian tog illa vid sig så ber jag så mycket om ursäkt.
Oavsett att det är praxis att skyffla undan pengar för att slippa skatt så är det inte okej att göra det. Även om IK skulle betala svensk skatt, förmögenhetsskatt osv så skulle han fortfarande ha mer pengar än han kunde göra av med. Sedan ska staten givetvis se till att skattesystemet gynnar företagsamheten men det ska ju inte heller innebära att den som äger företaget ska få fördel på sina privata pengar. Nu är det förvisso inte IK´s privata pengar som jag bryr mig om utan det är mer själva toppstrukturen på företaget så att säga.
Fuchsian, du som levt som entreprenör och nyföretagare(om jag fattat det själv) var ser du helst att staten lägger resurserna? Små företag som är nystartade och kan expandera eller stora företag som är helt och hållet självförsörjande men som vill ha lite mer av kakan?
Nu räknar jag inte in krispaket och sådant utan mer allmänt för S var ju notoriskt dåliga på att inse att en stor del av Sveriges framtid inte låg i de stora jättebolagen utan hos små företag. Jo, jag tänker så här att det är gott att förmögenhetsskatten slopades, likaså arvskatten. Det är ju så att man har redan betalat en gång sin skatt för dessa intjänade pengar, så jag tycker att det var rena rånet från sossarna att ytterligare beskatta den sparade förmögenheten. Den har ju redan skattats en gång, preis som en normal arbetare gör ---- får lön för sitt arbete ---- betalar skatten och sen köper upp resten, då behöver inte den personen tänka på att ytterligare bli straffad med skatt om man hade sparat ihop en sparkapital. På¨grund av detta har all denna egenhet att undvika skatta det mera, lagts ut så att staten inte kommer åt det. Har man lyckats med sitt företag, nog katten ska man få njuta av dess resurser, man bygger inte upp sitt företag åt andras behov utan sitt eget. Man behöver inte vara speciellt klyftig att fatta när man ska skatta både hit och dit --- bättre bli en belastning till sjukvården som en hypokondriker och få betalt, fler gör ju så. Jag tycker att staten lägger sina resurser på våra unga som behöver jobb och det som är viktigt --- sjukvården, så att de som verkligen behöver den hjälpen får det också. Bättre kontroll helt enkelt för där finns det ljuskygga smygare som har 511 sjukdommar att visa upp, men de vill inte jobba och är inte i samma behov att få hjälp. De behöver hjälp med att lära sig vad ekonomin går ut på och inte vänta att det regnar manna från himlen. Det är helt horribelt att jaga företagare ---- de slinker undan ändå. Jaga bort de kriminella utlänningar som kostar staten massa pengar när de sitter inne och har det gott. Jag vill inte lägga mina pengar på dessa, endast en enkel biljet dit de kom hit och leva gott med vår sociala system. Detta är inte generellt, endast den kriminella gruppen, annars har jag inget emot arbetande hitflyttade personer för de betalar skatt. OK. Jag är för trött efter min terapi idag, så jag låter detta vara tills jag kommer ur den värsta tröttheten. (privat terapi, som jag betalar för att få) Fuchsian...
Men saken är den att så fort du köper något så skattar du igen på skattade pengar. Genom momsen. Skattar om skattade pengar gör man hela tiden.
Blomstertanten
09-02-2011, 20:45
CITAT (fuchsian @ 09-02-2011, 20:22)  Jo, jag tänker så här att det är gott att förmögenhetsskatten slopades, likaså arvskatten. Det är ju så att man har redan betalat en gång sin skatt för dessa intjänade pengar, så jag tycker att det var rena rånet från sossarna att ytterligare beskatta den sparade förmögenheten. Den har ju redan skattats en gång, preis som en normal arbetare gör ---- får lön för sitt arbete ---- betalar skatten och sen köper upp resten, då behöver inte den personen tänka på att ytterligare bli straffad med skatt om man hade sparat ihop en sparkapital. På¨grund av detta har all denna egenhet att undvika skatta det mera, lagts ut så att staten inte kommer åt det. Har man lyckats med sitt företag, nog katten ska man få njuta av dess resurser, man bygger inte upp sitt företag åt andras behov utan sitt eget. Man behöver inte vara speciellt klyftig att fatta när man ska skatta både hit och dit --- bättre bli en belastning till sjukvården som en hypokondriker och få betalt, fler gör ju så.
Jag tycker att staten lägger sina resurser på våra unga som behöver jobb och det som är viktigt --- sjukvården, så att de som verkligen behöver den hjälpen får det också. Bättre kontroll helt enkelt för där finns det ljuskygga smygare som har 511 sjukdommar att visa upp, men de vill inte jobba och är inte i samma behov att få hjälp. De behöver hjälp med att lära sig vad ekonomin går ut på och inte vänta att det regnar manna från himlen. Det är helt horribelt att jaga företagare ---- de slinker undan ändå. Jaga bort de kriminella utlänningar som kostar staten massa pengar när de sitter inne och har det gott. Jag vill inte lägga mina pengar på dessa, endast en enkel biljet dit de kom hit och leva gott med vår sociala system. Detta är inte generellt, endast den kriminella gruppen, annars har jag inget emot arbetande hitflyttade personer för de betalar skatt. OK. Jag är för trött efter min terapi idag, så jag låter detta vara tills jag kommer ur den värsta tröttheten. (privat terapi, som jag betalar för att få) Fuchsian... Menar du verkligen på fullt allvar att du tycker det är ok att skattefuska men inte att fuska med tex sjukförsäkringen??? Du har inget emot hitflyttade personer om de betalar skatt, men förmögna företagare borde slippa skatta? Herrejisses!!!
*Stintan*
09-02-2011, 21:19
CITAT (fuchsian @ 09-02-2011, 20:22)  Jo, jag tänker så här att det är gott att förmögenhetsskatten slopades, likaså arvskatten. Det är ju så att man har redan betalat en gång sin skatt för dessa intjänade pengar, så jag tycker att det var rena rånet från sossarna att ytterligare beskatta den sparade förmögenheten. Den har ju redan skattats en gång, preis som en normal arbetare gör ---- får lön för sitt arbete ---- betalar skatten och sen köper upp resten, då behöver inte den personen tänka på att ytterligare bli straffad med skatt om man hade sparat ihop en sparkapital. På¨grund av detta har all denna egenhet att undvika skatta det mera, lagts ut så att staten inte kommer åt det. Har man lyckats med sitt företag, nog katten ska man få njuta av dess resurser, man bygger inte upp sitt företag åt andras behov utan sitt eget. Man behöver inte vara speciellt klyftig att fatta när man ska skatta både hit och dit --- bättre bli en belastning till sjukvården som en hypokondriker och få betalt, fler gör ju så.
Jag tycker att staten lägger sina resurser på våra unga som behöver jobb och det som är viktigt --- sjukvården, så att de som verkligen behöver den hjälpen får det också. Bättre kontroll helt enkelt för där finns det ljuskygga smygare som har 511 sjukdommar att visa upp, men de vill inte jobba och är inte i samma behov att få hjälp. De behöver hjälp med att lära sig vad ekonomin går ut på och inte vänta att det regnar manna från himlen. Det är helt horribelt att jaga företagare ---- de slinker undan ändå. Jaga bort de kriminella utlänningar som kostar staten massa pengar när de sitter inne och har det gott. Jag vill inte lägga mina pengar på dessa, endast en enkel biljet dit de kom hit och leva gott med vår sociala system. Detta är inte generellt, endast den kriminella gruppen, annars har jag inget emot arbetande hitflyttade personer för de betalar skatt. OK. Jag är för trött efter min terapi idag, så jag låter detta vara tills jag kommer ur den värsta tröttheten. (privat terapi, som jag betalar för att få) Fuchsian... När förvärvsarbetade du senast och betalade inkomstskatt?
Givetvis skall företag betala skatt. Ingen företagare, även om han äger sitt företag, kan strunta i samhällets lagar o regler. Även företag får ju det av samhällets olika förmåner. Men regelverket är ju det som både privatpersoner o företag handlar efter. En skärpning av just regelverket är kanske enda vägen att gå. Och då inom åtminstone hela EU. Att starta företag är tufft, men lyckas man och har sitt på det torra så skall man givetvis dra sitt strå till stacken. Och det säkert dom flesta företag, åtminstone i Sverige. Agerar man på den internationella arenan har man säkert lättare att komma undan. Typ Ikea.
fuchsian
10-02-2011, 11:40
CITAT (Anma @ 09-02-2011, 20:29)  Men saken är den att så fort du köper något så skattar du igen på skattade pengar. Genom momsen. Skattar om skattade pengar gör man hela tiden. Anma, Det glömde jag bort att nämna, men även där kan man komma runt den sk. momsen, det beror på hur man gör upp sina affärer och i företaget är den ju avdragsgill (vet inte hur mycket) Sämre är det när man handlar mat, då betalar man ju det som det kostar med moms och allt. Kan man sina affärer bra, så går det komma undan med mycket. Trots är det de pengar som kommit i företaget och skattats en gång. Sen finns det andra sätt att komma undan, investera det utomlands, gråzonen osv. Det var nog du som nämnde att det är enbart uskorna som ta hand om de mer "obehagliga" saker hos patienten, men som jag nämnde, hinner de inte vara överallt, utan det slutliga ansvaret ligger hos den sjuksköterskan som basar över dessa uskor, och då gäller det att se till patientens bästa och inte tänka att det får nån uska ta när de har tid ---- så jobbade jag och mina kolleger, även att det gällde sno som en liten blå att hinna med allt tills nästa pass skulle komma. Nog har man sprungit med pisspåtta och nersketna kläder och det fanns inte en tanke att låta bli......  man gjorde sitt bästa under sina arbetspassen även att man var så trött att man stöp i säng. Fuchsian ......
fuchsian
10-02-2011, 11:50
CITAT (gnon49 @ 09-02-2011, 22:41)  Givetvis skall företag betala skatt. Ingen företagare, även om han äger sitt företag, kan strunta i samhällets lagar o regler. Även företag får ju det av samhällets olika förmåner. Men regelverket är ju det som både privatpersoner o företag handlar efter. En skärpning av just regelverket är kanske enda vägen att gå. Och då inom åtminstone hela EU. Att starta företag är tufft, men lyckas man och har sitt på det torra så skall man givetvis dra sitt strå till stacken. Och det säkert dom flesta företag, åtminstone i Sverige. Agerar man på den internationella arenan har man säkert lättare att komma undan. Typ Ikea. Så krasst är det, sen får var och en tycka vad de vill, men det finns massa hål i detta nät som man kan utnjyttja. Det är upp till var och en som finns i branchen och många av dessa känner varandra och kan hjälpa, ge råd osv. Det är den ena sidan av affärsverksamhet. Även om det skulle komma någon generell lag som gällde hela EU, så tror jag inte alls att det hjälper, det finns andra utvägar och de vet om detta. Den som har ett vanligt 9-5 jobb, kan lämna sina arbetsbeskymmer på sin arbetsplats, men det gäller inte egna företagare --- när ska de få fritt? Får de inte använda det de fått ihop som en kompensation för att ha varit bundna både dag och natt? Det är min påäng. Fuchsian .......
theseraphim
10-02-2011, 15:16
CITAT (fuchsian @ 10-02-2011, 11:50)  Så krasst är det, sen får var och en tycka vad de vill, men det finns massa hål i detta nät som man kan utnjyttja. Det är upp till var och en som finns i branchen och många av dessa känner varandra och kan hjälpa, ge råd osv. Det är den ena sidan av affärsverksamhet. Även om det skulle komma någon generell lag som gällde hela EU, så tror jag inte alls att det hjälper, det finns andra utvägar och de vet om detta.
Den som har ett vanligt 9-5 jobb, kan lämna sina arbetsbeskymmer på sin arbetsplats, men det gäller inte egna företagare --- när ska de få fritt? Får de inte använda det de fått ihop som en kompensation för att ha varit bundna både dag och natt? Det är min påäng. Fuchsian ....... Jo de får gärna använda det de fått ihop bara de betlat skatt för det precis som de anställda som han/hon har som jobbar 9-5. Sen så vet de flesta som startar företag om att man inte kan ha fritid och driva företag. Alla gör sina val i livet och väljer man att jobba så vet man i regel om att man har fem veckors semester och lite fritid(det är en stor del som inte jobbar 9-5, själv jobbar jag inom handeln och sådana tider hade varit ren lyx) eller så satsar man på eget men då får man helt enkelt vara inställd på att inte ha någon semester eller någon fritid (iaf i början av företagets existens)så enkelt är det. En arbetare vore inget utan sin chef och en chef är inget utan sina anställda.
En bra företagare nyttjar lagar o regler för företagets bästa. En dålig företagare utnyttjar lagar o regler för sitt eget bästa. Skillnaden kan vara hårfin, men den finns.
fuchsian
10-02-2011, 19:20
CITAT (gnon49 @ 10-02-2011, 16:56)  En bra företagare nyttjar lagar o regler för företagets bästa. En dålig företagare utnyttjar lagar o regler för sitt eget bästa. Skillnaden kan vara hårfin, men den finns. Det har du alldeles rätt i. En bra företagare nyttjar lagar o regler för företagets bästa ---- det är ju idealet och önskvärt o vissa gör nog så. En dålig företagare går i konkurs mitt i det snärliga träsket som han inte behärskar. En företagare med ett extremt bra sinne för affärer nyttjar lagar och regler så länge det är för företagets bästa och han utnjyttjar sitt affärsinne att se till att företaget går lagom bra och ser till att få sin del av kakan åt sig själv. Sen hur han använder de pengar som finns i gråzonen är det olika och vad det egna behovet är. Ingen annan får varken insyn eller kommer åt det som han inte behöver för att företaget redan fungerar som den ska. ...Fuchsian .... STINTAN, Svar till dina frågor ang. när jag arbetade och om jag betalar skatt är min egen privatsak. Det kan jag säga att jag har inte översyn om mitt, det har vi folk till som gör det, så jag har inte sett den biten över huvud taget, mer än maken har sagt till mig om min del. ...Fuchsian.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|