|
*Stintan*
20-02-2011, 12:48
Vilken tur att du bor i stort sett gratis då.
Blomstertanten
20-02-2011, 13:07
CITAT (herkules @ 20-02-2011, 12:44)  jag är inte överens då jag vet att det finns svält i sverige, då menar jag svält som att få gå och lägga sig hungrig eller gå till skola/jobb hungrig. att någon endaste människa behöver gå hungrig i ett land där det kryllar av förmögna människor som skulle kunna betala skatt så det räcker, är en stor skam! och kom för fan inte dragandes med nåt jävla prioriteringsskit, ni vet inte vad ni talar om. CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 12:48)  Jag är själv fattig i perioder, så jag vet hur det är. Just nu till exempel, jag har inte haft en krona i inkomst sedan årsskiftet, och nu är det hårdsparning så pengarna räcker till jag får tag på något nytt jobb. Tyvärr sålde jag det mesta av mina tillhörigheter vid en tidigare fattigdomsperiod, så nu har jag inte längre den möjligheten heller Men hur skall vi ha det nu, du hävdar att det finns svält, och Blomstertanten och Stintan hävdar att det inte finns. Hur är det egentligen? Har jag hävdat att det inte finns svält??????? Men ordet svält verkar innebära olika saker för olika människor, tydligen. Om man med svält menar det Herkules avser, då finns svält i Sverige. Men för mej är svält nåt man faktiskt dör av. Där ligger skillnaden! CITAT (herkules @ 20-02-2011, 12:44)  att någon endaste människa behöver gå hungrig i ett land där det kryllar av förmögna människor som skulle kunna betala skatt så det räcker, är en stor skam! Håller med dej fullständigt om detta!
malcolm
20-02-2011, 13:12
Svält i den benämningen att man måste gå hungrig tror jag inte existerar i Sverige men däremot finns det säkert många som lider av näringsbrist pga. ensidig kost. Pannkakor och pasta med ketchup innehåller långt ifrån allt vad kroppen behöver.
*Stintan*
20-02-2011, 13:39
CITAT (Blomstertanten @ 20-02-2011, 13:07)  Har jag hävdat att det inte finns svält??????? Men ordet svält verkar innebära olika saker för olika människor, tydligen. Om man med svält menar det Herkules avser, då finns svält i Sverige. Men för mej är svält nåt man faktiskt dör av. Där ligger skillnaden! Håller med dej fullständigt om detta! Precis!
fuchsian
20-02-2011, 17:58
CITAT (*Stintan* @ 20-02-2011, 13:39)  Precis! och än finns du kvar?
*Stintan*
20-02-2011, 18:37
fuchsian
20-02-2011, 19:30
*Stintan*
20-02-2011, 19:40
Tyvärr kan jag inte säga detsamma om dig. Dessutom tycker jag det är synd och skam att du återigen förstör en seriös tråd. Du borde skämmas men inte ens det har du vett till
Hävdar också att ingen behöver svälta i Sverige i dag.det där att företagare inte betalar skatt så att andra inte kan överlev det är rent ut sakt skitsnack!vad tror ni vi lever på för pengar i Sverige ?jo skattepengar från företag och annställda,efter som vi har ett företag själva sedan 30 år så vet jag hur mycket skatt vi har betalat och vi tycker man ska betala skatt och så gör vi också,ingen annstäld har betalat så mycket skatt som vi gjort under alla dessa år .nu är det så att vi tycker Sverige har ett bra socialt system med sjukvård arbetslöshetskassa pensioner tandvård läkarvård osv så vi tycker att man ska betala skatt för det gynnar oss alla och generationer framöver,visst det finns företagare som bara håller på med mygel men det finns arbetstager också som myglar jobbar svart osv.Dra inte alla företagare över samma kam alla är inte av samma skrot och korn.Det finns hederliga företagare och det finns många av dom. Motti
herkules
20-02-2011, 22:51
CITAT (Motti @ 20-02-2011, 22:29)  Hävdar också att ingen behöver svälta i Sverige i dag.det där att företagare inte betalar skatt så att andra inte kan överlev det är rent ut sakt skitsnack!vad tror ni vi lever på för pengar i Sverige ?jo skattepengar från företag och annställda,efter som vi har ett företag själva sedan 30 år så vet jag hur mycket skatt vi har betalat och vi tycker man ska betala skatt och så gör vi också,ingen annstäld har betalat så mycket skatt som vi gjort under alla dessa år .nu är det så att vi tycker Sverige har ett bra socialt system med sjukvård arbetslöshetskassa pensioner tandvård läkarvård osv så vi tycker att man ska betala skatt för det gynnar oss alla och generationer framöver,visst det finns företagare som bara håller på med mygel men det finns arbetstager också som myglar jobbar svart osv.Dra inte alla företagare över samma kam alla är inte av samma skrot och korn.Det finns hederliga företagare och det finns många av dom. Motti bra att du tycker att vi har ett väl fungerande socialt system. det tycker inte jag att vi har eftersom så många faller mellan stolarna. och att människor gör det kan du inte kalla för skitsnack eftersom det är sant.
Om det finns människor som inte har medel att skaffa sig arbete eller av andra orsaker inte kan jobba så ska vi andra ställa upp naturligtvis,men är man arbetsför så finns det jobb kanske inte som högavlönad men så att man kan leva ett drägligt liv sen är det ju upp till var och en om man vill vidarutbilda sig och skaffa ett bättre avlönad jobb,vill man något med sitt liv så finns det alla förutsättningar men för dom som är sjuka eller handikappade ja då ska vi andra naturligtvis ställa upp och vara solidariska och dela med oss, är man arbetsför och inte vill jobba ja då kan man inte räkna med att någon annan ska ta hand om en och försörja en.
Blomstertanten
21-02-2011, 05:43
CITAT (Motti @ 20-02-2011, 22:29)  Hävdar också att ingen behöver svälta i Sverige i dag.det där att företagare inte betalar skatt så att andra inte kan överlev det är rent ut sakt skitsnack!vad tror ni vi lever på för pengar i Sverige ?jo skattepengar från företag och annställda,efter som vi har ett företag själva sedan 30 år så vet jag hur mycket skatt vi har betalat och vi tycker man ska betala skatt och så gör vi också,ingen annstäld har betalat så mycket skatt som vi gjort under alla dessa år .nu är det så att vi tycker Sverige har ett bra socialt system med sjukvård arbetslöshetskassa pensioner tandvård läkarvård osv så vi tycker att man ska betala skatt för det gynnar oss alla och generationer framöver,visst det finns företagare som bara håller på med mygel men det finns arbetstager också som myglar jobbar svart osv.Dra inte alla företagare över samma kam alla är inte av samma skrot och korn.Det finns hederliga företagare och det finns många av dom. Motti Jag har tydligen missat nåt i den här tråden! Var har någon pratat om att företagare inte betalar skatt? Att klyftorna i Sverige ökar kan inte ha undgått någon, att barnfattigdomen ökar kan inte ha undgått någon, att människor hamnar utanför det sociala systemet kan inte ha undgått någon! Men vem har skyllt på företagare? Jag anser att det är de styrande politikernas fel!
*Stintan*
21-02-2011, 08:38
CITAT (Motti @ 21-02-2011, 00:09)  Om det finns människor som inte har medel att skaffa sig arbete eller av andra orsaker inte kan jobba så ska vi andra ställa upp naturligtvis,men är man arbetsför så finns det jobb kanske inte som högavlönad men så att man kan leva ett drägligt liv sen är det ju upp till var och en om man vill vidarutbilda sig och skaffa ett bättre avlönad jobb,vill man något med sitt liv så finns det alla förutsättningar men för dom som är sjuka eller handikappade ja då ska vi andra naturligtvis ställa upp och vara solidariska och dela med oss, är man arbetsför och inte vill jobba ja då kan man inte räkna med att någon annan ska ta hand om en och försörja en. Så du menar att det finns jobb åt alla som vill/kan arbeta? Hur kan det då komma sig att arbetslösheten är 8% och att just arbetslösheten är den viktigaste politiska frågan att lösa. Dags att du tar av dig skygglapparna och kliver ut i verkligheten!
fuchsian
21-02-2011, 16:12
CITAT (*Stintan* @ 20-02-2011, 19:40)  Tyvärr kan jag inte säga detsamma om dig. Dessutom tycker jag det är synd och skam att du återigen förstör en seriös tråd. Du borde skämmas men inte ens det har du vett till  Jag bryr mig inte, men var ärlig mot dig, sen kvittar det. Jag kommer inte störa dina jäkla trådar för de gör mig bara sjuk. Det fanns ingen som sa något att man ska skämmas när jag var barn, endast då om man kissade på sig, så det kan du inte ens begära av mig och numera kissar jag inte på mig heller förrän kanske om 30-40 år ........vad har jag att skämmas för? ----- Inget, för jag är den jag är och stolt över det. .....f.... Vem fan har snott god natt-tråden, jaha då kvittar det för nu kommer jag sova läääääänge.........
CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 12:48)  Jag är själv fattig i perioder, så jag vet hur det är. Just nu till exempel, jag har inte haft en krona i inkomst sedan årsskiftet, och nu är det hårdsparning så pengarna räcker till jag får tag på något nytt jobb. Tyvärr sålde jag det mesta av mina tillhörigheter vid en tidigare fattigdomsperiod, så nu har jag inte längre den möjligheten heller Vad gör du när dina besparningar är slut? Hade inte du jobb i Norge förresten? Man kan jobba som bananskalare där. Det Är ju i alla fall en inkomst.
Huggorm
21-02-2011, 20:32
CITAT (Anma @ 21-02-2011, 20:18)  Vad gör du när dina besparningar är slut? Hade inte du jobb i Norge förresten? Man kan jobba som bananskalare där. Det Är ju i alla fall en inkomst. Nej, jag har inget jobb längre, efter återkommande bråk med arbetsgivaren gav jag fan i det. Fråga om ett par månader, så skall jag berätta vad jag gör när besparingarna tar slut, för det vet jag inte än.
Blommstertanten alla sociala förmåner som vi har i Sverige betalas av skattepengar och dom största intäckterna kommer från företag !det var det jag ville ha sakt;) Det finns jobb om man vill jobba kanske inga högavlönade men det är en ingång till bättre jobb eller att plugga och skaffa sig en bättre position.
Blomstertanten
21-02-2011, 21:18
CITAT (Motti @ 21-02-2011, 21:09)  Blommstertanten alla sociala förmåner som vi har i Sverige betalas av skattepengar och dom största intäckterna kommer från företag !det var det jag ville ha sakt;) Det finns jobb om man vill jobba kanske inga högavlönade men det är en ingång till bättre jobb eller att plugga och skaffa sig en bättre position. Jag är 49 år så vid det här laget har jag förstått att sociala förmåner betalas av skattepengar!! Jodå, och jag väntar fortfarande på ett bättre jobb! Om inte ett bättre jobb så i alla fall heltid. Pluggade, så jag skaffade mej en bättre position. I låneträsket  Så nu sitter jag här med studielån och ett lågavlönat jobb! Inte för att jag vill klaga, det finns många som har ännu sämre ekonomi än jag!
smuleborg
21-02-2011, 21:34
Norm för försörjningsstöd i Stockholms stad. För en vuxen ensamstående utan barn utöver "skäliga kostnader för boende, hushållsel, arbetsresor, medlemsskap i fackförening eller A-kassa": 3 720 kr/mån. För makar/sambos utan barn 6 120 kr/mån. Det finns en tabell för barn, baserat på ålder. Vi är två utan barn. På 6 120 kr kan vi leva om inte gott så hyggligt - men inte hur länge som helst utan att börja tumma, och det kan gå bra. Tilläggas kan att vi har inventarier, kläder o.s.v. för ett bra tag. Det är väl det; det går rätt smärtfritt under en begränsad tid, men kanske inte över tid och det är inte försörjningsstödet till för heller, men det kan bli så. Det värsta kanske är att man inte vet för hur lång tid. Jobbigast är, kan jag tänka mig, för ensamstående. Två äter nästan lika billigt som en o.s.v. Vi kan inte få försörjningsstöd då vi äger en fastighet. Det kan jag acceptera; det finns bundna tillgångar som kan avyttras. Jag kan dock tycka att det här borde finnas en möjlighet till ekonomiskt stöd (i form av lån) för en begränsad tid.
Själv är jag 58 år och verkligen levt på minimum eller så kallat svältgränsen när jag gick gymnasiet,det fanns veckor då man åt ris knäckebröd och lingonsylt ja det man hade att äta.Idag sitter jag i en annan sitts och har det väldigt bra men vägen dit var lång.alla måste väl kämpa för att komma någon vart man glider ju inte runt i livet på ett bananskal precis,man får göra stora uppoffringar på vägen men i det stora hela och om man ser framåt så kan man få ett bra liv. Blev ordentligt omskakad när vi såg Lyxfällan där föräldrar tömde sina barns sparkonton för att få leva lyxliv för pengar de inte hade,de bara handlade på på sina kreditkort motorcycklar bilar rolexklockor märkeskläder osv och hade inte en tanke på sina barns sparkonton eller hade dåligt samvete för de tömt barnens konton,man kan lungt säga att de barnen var fattiga eftersom deras föräldrar köppte lyxprylar för deras pengar och undergrävde hela deras ekonomiskuldsatta till upp överöronen.Vad ska man tro då om påståendet att det finns fattiga barn i Sverige ?och vem i så fall beror det på ?alla barn i Sverige har ett barnbidrag ,vad är fattigdom ?är det när inte barnen har märkeskläder mobil dator TV spel?jag tror att kärlek är viktigare för barn än prylar föräldrar som finns där och ställer upp mat på bordet.Jag tror inte en sekund på att barn svälter i Sverige ,tror fattigdom i dag räknas i ägodelar helt enkelt.
Motti
*Stintan*
21-02-2011, 23:39
Gillade du inte skolmaten Motti?
Nä inte mycket !bara på lördagar då man fick Nyponsoppa med korvmacka eller Ris ala Malta med saftsås Mannagrynspudding fast jag gillade levergrytan vi fick ,som barn hade man inte vett att véta vad som var nyttigt att äta man åt det som smakade bra helt enkelt.Men det jag fick att äta som barn var bra mycket bättre än den skräpmat som serveras i dag på skolorna eller i hemmen,Pizza Taccos Wraps Mamma scans köttbullar Coccacola Chips Mac Donalds osv.
CITAT (Motti @ 21-02-2011, 23:27)  Själv är jag 58 år och verkligen levt på minimum eller så kallat svältgränsen när jag gick gymnasiet,det fanns veckor då man åt ris knäckebröd och lingonsylt ja det man hade att äta.Idag sitter jag i en annan sitts och har det väldigt bra men vägen dit var lång.alla måste väl kämpa för att komma någon vart man glider ju inte runt i livet på ett bananskal precis,man får göra stora uppoffringar på vägen men i det stora hela och om man ser framåt så kan man få ett bra liv. Blev ordentligt omskakad när vi såg Lyxfällan där föräldrar tömde sina barns sparkonton för att få leva lyxliv för pengar de inte hade,de bara handlade på på sina kreditkort motorcycklar bilar rolexklockor märkeskläder osv och hade inte en tanke på sina barns sparkonton eller hade dåligt samvete för de tömt barnens konton,man kan lungt säga att de barnen var fattiga eftersom deras föräldrar köppte lyxprylar för deras pengar och undergrävde hela deras ekonomiskuldsatta till upp överöronen.Vad ska man tro då om påståendet att det finns fattiga barn i Sverige ?och vem i så fall beror det på ?alla barn i Sverige har ett barnbidrag ,vad är fattigdom ?är det när inte barnen har märkeskläder mobil dator TV spel?jag tror att kärlek är viktigare för barn än prylar föräldrar som finns där och ställer upp mat på bordet.Jag tror inte en sekund på att barn svälter i Sverige ,tror fattigdom i dag räknas i ägodelar helt enkelt.
Motti Nu är det ju så att alla fattiga i Sverige har inte hamnat där för att de överkonsumerat. Dessutom är det så att alla har inte samma möjligheter i livet. det räcker att du har lägre intelligens än genomsnittet så är du redan där i underläge. Kom inte och påstå att det inte finns folk med låg intelligens för då ljuger du och det vet du. Nu menar jag inte att de fattiga har lägre intelligens än andra, det var bara ett exempel på varför vissa inta har samma chanser som andra. Det finns 1000 fler skäl.
Blomstertanten
22-02-2011, 06:08
CITAT (Motti @ 21-02-2011, 23:27)  Själv är jag 58 år och verkligen levt på minimum eller så kallat svältgränsen när jag gick gymnasiet,det fanns veckor då man åt ris knäckebröd och lingonsylt ja det man hade att äta.Idag sitter jag i en annan sitts och har det väldigt bra men vägen dit var lång.alla måste väl kämpa för att komma någon vart man glider ju inte runt i livet på ett bananskal precis,man får göra stora uppoffringar på vägen men i det stora hela och om man ser framåt så kan man få ett bra liv. Blev ordentligt omskakad när vi såg Lyxfällan där föräldrar tömde sina barns sparkonton för att få leva lyxliv för pengar de inte hade,de bara handlade på på sina kreditkort motorcycklar bilar rolexklockor märkeskläder osv och hade inte en tanke på sina barns sparkonton eller hade dåligt samvete för de tömt barnens konton,man kan lungt säga att de barnen var fattiga eftersom deras föräldrar köppte lyxprylar för deras pengar och undergrävde hela deras ekonomiskuldsatta till upp överöronen.Vad ska man tro då om påståendet att det finns fattiga barn i Sverige ?och vem i så fall beror det på ?alla barn i Sverige har ett barnbidrag ,vad är fattigdom ?är det när inte barnen har märkeskläder mobil dator TV spel?jag tror att kärlek är viktigare för barn än prylar föräldrar som finns där och ställer upp mat på bordet.Jag tror inte en sekund på att barn svälter i Sverige ,tror fattigdom i dag räknas i ägodelar helt enkelt.
Motti Att överhuvudtaget hänvisa till ett så uselt program som Lyxfällan!!!! Det hör du väl på namnet att det inte handlar om fattigdom???? Det blir liksom inte lika bra tv att göra ett program om fattiga!!! Vem vill se ett sånt program tror du? Vem vill visa upp sin fattigdom?
Huggorm
22-02-2011, 07:38
CITAT (Blomstertanten @ 22-02-2011, 06:08)  Att överhuvudtaget hänvisa till ett så uselt program som Lyxfällan!!!! Det hör du väl på namnet att det inte handlar om fattigdom???? Det blir liksom inte lika bra tv att göra ett program om fattiga!!! Vem vill se ett sånt program tror du? Vem vill visa upp sin fattigdom? Uppenbarligen vill många visa upp sin fattigdom, för det är ofta snyftreportage i Aftonbladet
malcolm
22-02-2011, 09:32
De som ställer upp på reportage i tidningar etc. vill nog egentligen inte visa upp sin fattigdom utan de hoppas nog mera på en slant för att de ställde upp och lät sig fotograferas/intervjuas.
Lyxfällan tycker jag fö. är ett bra program men där har deltagarna själva försatt sig i den situation de befinner sig i och det är skandal där familjer slösat bort barnens sparpengar som kanske mor- och farföräldrar sparat åt barnbarnen.
Gunilla T
22-02-2011, 09:53
Om Lyxfällan  är den källa där man inhämtar kunskaper och drar generella slutsatser från - ja, då förstår jag närsyntheten
Red Top
22-02-2011, 09:59
Istf att titta på program om lyxkonsumtion, tycker jag att Motti m fl, som inte tror att fattigdom existerar i Sverige  , ska titta på "Den hemlige miljonären" på Kanal 5(avsnitt som gått finns att se på Kanal 5 Play). Det handlar om människor det gått bra för i livet, som lever i de utsattas värl "undercover". Då kanske de ivrigaste förespråkarna, för att fattigdom inte existerar i Sverige, får sig en tankeställare.  Men det kanske är för verklighetsnära och hemskt, så ni istället väljer att ondgöra er över  ekonomiska analfabeter som inte förstår pengars värde, utan tror att kreditkort är en aldrig sinande guldgruva.
jag har bara sett ett avsnitt av det programmet, det berörd mig väldigt. Ska se de andra avsnitten också. Här är direktlänk så slipper man leta till och med. http://www.kanal5play.se/program/play/denh...ljonaren-s01e04
*Stintan*
22-02-2011, 10:20
CITAT (Red Top @ 22-02-2011, 09:59)  Istf att titta på program om lyxkonsumtion, tycker jag att Motti m fl, som inte tror att fattigdom existerar i Sverige  , ska titta på "Den hemlige miljonären" på Kanal 5(avsnitt som gått finns att se på Kanal 5 Play). Det handlar om människor det gått bra för i livet, som lever i de utsattas värl "undercover". Då kanske de ivrigaste förespråkarna, för att fattigdom inte existerar i Sverige, får sig en tankeställare.  ......... Bra förslag!
Blomstertanten
22-02-2011, 15:02
Välgörenhet tar vid där välfärden slutarFrivilligt ideellt arbete ersätter offentliga välfärdssystem. Är det så vi vill ha det? Att andras välvilja ska bestämma vem som eventuellt får hjälp och där den hjälpte ska bocka och tacka?
Huggorm
22-02-2011, 15:20
Det skadar inte att den hjälpte tackar
smuleborg
22-02-2011, 20:00
CITAT (Blomstertanten @ 22-02-2011, 15:02)  Välgörenhet tar vid där välfärden slutarFrivilligt ideellt arbete ersätter offentliga välfärdssystem. Är det så vi vill ha det? Att andras välvilja ska bestämma vem som eventuellt får hjälp och där den hjälpte ska bocka och tacka? Nej, det är inte så vi vill ha det. Inte att ideellt arbete ersätter. Så har det varit i väldans massa år för "de mest behövande" (hemlösa, illegala flyktingar). Så vill vi inte ha det.
Jag tror att inerbörden fattig har förändretas med åren ,ja det har faktiskt förändrats mycket.Jag är själv uppvuxen i en så kallat välbärgad familj på 50-talet men man fick bara precis de kläder man behövde en del var lek vardags kläder och så hade man finkläder men mycket av det jag bar sydde min mormor hon sydde om vuxnas kappor till barnkappor med skinkrage :)man fick det man behövde och som passade den tiden.Då fanns inga märkes kläder på det viset, jo "Brittas" i Jönköping dit åkte mamma med mig och köppte kläder om det var bröllop eller något extra.I dag ska alla ungar ha märkeskläder kosta vad det vill om så föräldrarna ska köpa dom på kredit.Att växa upp i ett kärleksfullt hem är viktigare än alla prylar i världen,man blir inte lyckligare av att växa upp med märkesprylar och mobiler platt-tv ,kärlek kläder och mat på bordet det räcker långt för att forma en god människa.Det där med prylar är något som vi tror löser allt men det gör det inte om det inte finns kärlek och omtanke,tror inte ett ögonblick på att barn svälter i Sverige där emot tror jag många barn svälter av omtanke och tid från sina föräldrar,och som av föräldrar omsätts i skräpmat pizza Mac donalds chips coca cola Tv spel osv.
*Stintan*
25-02-2011, 00:23
Du har stoppat huvudet i sanden och fastnat Motti. Bedrövligt att någon kan vara så trångsynt. Vad har din uppväxt på 50-talet med dagens fattiga att göra. Vi är många som växte upp på den tiden och kan vittna om att det inte var ett dugg bättre då med enorma klyftor, med många fattiga, som väl ingen vill ha tillbaka. Det är nu 20011 och klyftorna ökar men det är förståss svårt att förstå när man inte själv är drabbad.
Ang. konsumerandet kan jag till viss del hålla med dej Motti. Vi bör dra ner på takten lite till mans om det här ska hålla. Men bromsen ska väl inte placeras där den inte gör någon större nytta. Hos dem som inte har några marginaler och konsumerar allra minst? Den måste väl placeras där man kör på som fortast? De som har pengar över när maten står på bordet och hyran är betald? Bromseffekten blir tusan så mycket bättre då, vettu.
Du vet mycket väl vilket block som skriker högst om att öka konsumtionen och är det som jag anar så bör du nog lägga din röst lite annorlunda när du går til valurnan nästa gång. Om du vill gå efter dina ideal alltså. Högern uppmanar ju till att vi ska jobba både mer och längre upp i ålder. Andra ska städa ditt hem eftersom du inte hinner vara hemma och göra det själv. Detta ska helst finansieras med våra skattepengar som i sin tur ska tas från de fattiga och ges till de som redan har. Familjens kvalitétstid ska helst gå åt till att köpa, köpa, köpa. Snart blir det väl högstatus att låta andra snyta ens ungar också när man egentligen borde coola ner lite och och ta sej tid med barnen och läsa sagan om Robin Hood och se på Karl-bertil Jonsson på tv på julafton tillsammans....och det borde alla föräldrar och barn ha möjlighet att få göra. Även de som vissa inte ens unnar att få äga en sketen tv åt barnen ens...Ja jisses, en sådan dubbelmoral! Betala du den skatt som åligger ert företag och var glad och sluta gnälla. Vad ska ni med mer pengar till om du själv ska leva som du lär? Är målet att bli rikast på kyrkogården eller?
Men det är väl som vanligt, "Mycket ska ha mer"...
Visst växte man upp i små omständigheter men fattig var man ju inte. Ingen man kände var fattig, såtillvida att man inte hade till livets nödtorft o lite till. Att växa upp på femtiotalet var helt enkelt bra. Ont om pengar var det säkert ibland, men mat fanns alltid när man var hungrig. Sedan gav ju trädgården en hel del. Saft, sylt o olika inläggningar fyllde hyllorna i källaren. Som barn kunde man inte ha det bättre. Så borde all ungar få växa upp. Tror att alla skulle må gott av att varva ner lite och inte leva livet i turbofart.
*Stintan*
25-02-2011, 16:25
Hur många hade egen trädgård att odla i?
Cacki !sista fracken har inga fickor! man får inte ta med sig något den dagen man lämnat jordelivet,men man ska leva sitt liv väl och man ska inte skämas över om det gått bra för en eller om man råkar vara framgångsrik och att man haft det där extra,men den dagen vi dör är vi alla lika nakna som vi föddes,att sträva efter jämlikhet är bra men vi kommer aldrig att nå dit eftersom orätvisor alltid har funnits i alla tider och så kommer det alltid att förbli därför att vi människor är olika och vill olika med våra liv därav kommer det aldrig att bli att alla lever på lika villkor kommer aldrig att hända!men det är bra att sträva efter att vi ska bli så jämnlika som möjligt,men det kommer alltid att finnas människor med höga ambitioner och människor med låga ambitioner sådan är människan av naturen därav kommer det sig att vi har olika status i livet.Personligen tycker jag det skulle vara himmla trist om alla var precis lika skulle bli ett slags Eurika fast inte.
Platinum
26-02-2011, 00:50
Motti...
Har du verkligen så mycket att dra med dig i graven?
Nu pratas det om fattigdom, barn som svälter. Vad gör du för nytta, ingen alls om du inte bryr dig. Du pratar om företagare som betalar skatt, skatt betalar majoriteten av resten av sveriges befolkning också...såna klyschor gör mig bara arg.
Huggorm
26-02-2011, 00:56
CITAT (Platinum @ 26-02-2011, 00:50)  Nu pratas det om fattigdom, barn som svälter. Eller barn som inte svälter, men har hamnat efter sina jämnåriga i materiellt välstånd.
Platinum !jag tror du ska ta och läsa mitt inlägg en gång till tror du missade en del av vad jag skrev.Kan tala om att jag själv har ingen inkomst alls så jag har inga ekonomiska medel för eget bruk det är min man som har eget företag.Min man och jag skänker en del pengar till Gatubarnen Brazilien och Bolivia plus Cancerfonden Frälsningsarmen så vi försöker hjälpa så mycket vi kan. Synd att så många tycker illa om att det går bra för svenskar i sverige,efter vad jag lärt mig så är det företagen som skapa arbete i detta landet.
CITAT (Motti @ 26-02-2011, 22:56)  Platinum !jag tror du ska ta och läsa mitt inlägg en gång till tror du missade en del av vad jag skrev.Kan tala om att jag själv har ingen inkomst alls så jag har inga ekonomiska medel för eget bruk det är min man som har eget företag.Min man och jag skänker en del pengar till Gatubarnen Brazilien och Bolivia plus Cancerfonden Frälsningsarmen så vi försöker hjälpa så mycket vi kan. Synd att så många tycker illa om att det går bra för svenskar i sverige,efter vad jag lärt mig så är det företagen som skapa arbete i detta landet. Jag är helt övertygad om att de allra flesta inte tycker illa om att det går bra för människor. Men till exempel jag tycker illa om när man sparkar nedåt och låter de sämst ställda få det ännu sämre. Och jag tycler illa om när man vägrar erkänna ett samhällsproblem som faktiskt finns. Skygglappar har aldrig varit bra för ett samhälle, för så länge man vägrar se ett problem kan inte problemet lösas.
CITAT (Motti @ 26-02-2011, 22:56)  Platinum !jag tror du ska ta och läsa mitt inlägg en gång till tror du missade en del av vad jag skrev.Kan tala om att jag själv har ingen inkomst alls så jag har inga ekonomiska medel för eget bruk det är min man som har eget företag.Min man och jag skänker en del pengar till Gatubarnen Brazilien och Bolivia plus Cancerfonden Frälsningsarmen så vi försöker hjälpa så mycket vi kan. Synd att så många tycker illa om att det går bra för svenskar i sverige,efter vad jag lärt mig så är det företagen som skapa arbete i detta landet. Om du ingen inkomst har, hur i hela friden kan du då skänka några pengar till välgörenhet?? Låt gubben din ta åt sej äran istället som dessutom utöver allt det du nämnde, även tagit på sej bördan att försörja dej. (F´låt Motti! Kunde inte låta bli...) Det har du alldeles rätt i...att det är företagen som skapar arbeten alltså. Men om det inte är ett enmansföretag så ska man inte glömma att det är anställda som skapar varorna/tjänsterna, annars skulle nog inte företaget kunna bli speciellt framgångsrikt heller. Vi är precis lika beroende av varann, vilken stol vi än sitter på. Det är egentligen svårt att säga vem som är hönan och vem som är ägget, när det gäller om ett företag ska gå runt eller ej. Jag kan tänka mej, att när detta så ofta glöms bort så är det det man tycker illa om, inte företagarna i sej. Dem behöver vi allt!
Det där Cacki tänker jag inte ens bemöta för jag tycker det var lågt väldigt lågt.Jag har haft eget också men kan inte arbeta längre för jag är utslïten och varför skulle inte min man kunna försörja mig ?jag fanns där och toh hand om barn hus trädgård när han jobbade dygnet runt.Tror du man kan få ett företag som går bra och växa utan att anstränga sig ett företag som vi haft i 33 år.vi har haft Trippel AAA i alla år vet du vad det är ?Man får inget gratis i livet om man inte ärver millioner så man inte behöver arbeta. En del av er är oerhört fräcka och hackar ner direkt på dom som har det bättre eller har lite mer än andra genom att ha företag.Men starta eget då !man kan fortfarande få starta eget bidrag i Sverige om man har en bra ide och vill mycket och vill jobba hårt för sig .
Red Top
27-02-2011, 00:54
CITAT (Motti @ 27-02-2011, 00:25)  Det där Cacki tänker jag inte ens bemöta för jag tycker det var lågt väldigt lågt.Jag har haft eget också men kan inte arbeta längre för jag är utslïten och varför skulle inte min man kunna försörja mig ?jag fanns där och toh hand om barn hus trädgård när han jobbade dygnet runt.Tror du man kan få ett företag som går bra och växa utan att anstränga sig ett företag som vi haft i 33 år.vi har haft Trippel AAA i alla år vet du vad det är ?Man får inget gratis i livet om man inte ärver millioner så man inte behöver arbeta. En del av er är oerhört fräcka och hackar ner direkt på dom som har det bättre eller har lite mer än andra genom att ha företag.Men starta eget då !man kan fortfarande få starta eget bidrag i Sverige om man har en bra ide och vill mycket och vill jobba hårt för sig . Sluta tjata snälla Motti. Debatten handlar inte om dig, folk med eller utan företag och framför allt inte om avundsjuka. Det handlar helt enkelt om att kunna sätta sig in i en annan människas tillvaro. Ett barn, en sjuk eller en arbetslös, som pga olyckliga omständigheter hamnat utanför den ljusa glada sidan av vårt samhälle där alla har råd med det de behöver. Människor som inte vet hur de ska kunna klara nästa månads hyra, mat i slutet av månaden eller varma vinterkläder åt barnen. Det handlar om förmågan att se igenom alliansens tjocka dimridåer av lögner och halvsanningar, för att förstå vad som egentligen håller på att hända med vårt "välfärdssamhälle". Klyftorna har alltid funnits, men tidigare har svenska folket inte matats med sådan uppenbar indoktrineringssmörja, så att gemene man inte märker vad som håller på att ske. Allt för att få oss att bli ett egoistiskt folk, där var och en är sig själv närmast. Det handlar inte om oss som skriver här, utan om dem som inte kan göra sin röst hörd i "välfärdssamhällets" brus. Vad du och flera andra saknar, är förmågan till empati. Det är en väldigt allvarlig bristsjukdom, som det tyvärr inte finns någon medicin mot i dagsläget.
Jag kan lätt sätta mig in i att många har det tufft men man ska inte sitta och skämas över att det går bra för en,hur fick du till det där att allt handlar om mig ?min persom är bara en klick i vad som pågår i världen så jag böjer mig ödmjukt.Den Fattigdom ni pratar om här är inte den jag tänker på,för mig är fattigdom att inte ha mat på bordet att vara undernärd utan kläder trygghet föräldrar osv för många av er är det att inte ha mobil Tv spel osv,ja vi ser nog fattigdom olika för jag vill fortfarande påstå att ingen behöver svälta i Sverige men däremot lider många brist på kärlek och omtanke av nära,det kanske är känslomässig fattigdom många lider av mer än svält.Jag har inte set några utmärglade barn i Sverige som dom vi ser från Sudan Niger osv barn som förlorat allt i inbördeskrig som förlorat syskon hela familjer som sitter och svälte utan att ha någon kvar som blivit våldtagna av soldater och milis.
*Stintan*
27-02-2011, 07:42
Suck!!!!!!
Aqvakul
27-02-2011, 08:04
Efter att ha "läst ifatt" denna tråden så kan jag bara konstatera följande: Det är för mig en gåta hur ett antal debattörer kan nonchalera det faktum att klasskillnaderna ökar alltmer i Sverige. När det jämförs med Sudan, beskrivs i termer av svensk avundsjuka eller egen förskyllan, då blir det rent pinsamt.
Blomstertanten
27-02-2011, 09:11
CITAT (Motti @ 27-02-2011, 01:42)  Jag kan lätt sätta mig in i att många har det tufft men man ska inte sitta och skämas över att det går bra för en,hur fick du till det där att allt handlar om mig ?min persom är bara en klick i vad som pågår i världen så jag böjer mig ödmjukt.Den Fattigdom ni pratar om här är inte den jag tänker på,för mig är fattigdom att inte ha mat på bordet att vara undernärd utan kläder trygghet föräldrar osv för många av er är det att inte ha mobil Tv spel osv,ja vi ser nog fattigdom olika för jag vill fortfarande påstå att ingen behöver svälta i Sverige men däremot lider många brist på kärlek och omtanke av nära,det kanske är känslomässig fattigdom många lider av mer än svält.Jag har inte set några utmärglade barn i Sverige som dom vi ser från Sudan Niger osv barn som förlorat allt i inbördeskrig som förlorat syskon hela familjer som sitter och svälte utan att ha någon kvar som blivit våldtagna av soldater och milis. Ingen av oss som talat om fattigdomen i Sverige har pratat om brist på mobiler, tv-spel etc !!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ingen har heller klankat ner på dem som har eget företag!!!!!!!!!!!!!!!!! Ingen har heller talat om att det på något sätt skulle vara värre fattigdom i Sverige än i tex Sudan!!!!!!!!!!!! Ingen har heller sagt att det inte är fruktansvärt att folk svälter ihjäl ute i världen!!!!!!!!!! Vi talar om de allt mer ökande klyftorna i Sverige!!!!!! Ett Sverige som egentligen är ett rikt land, men där vi mer och mer är på väg tillbaks till det gamla klassamhället. Ett Sverige där egoismen växer lavinartat, där de som har bara får mer och där de som har lite får ännu mindre! Ett Sverige där solidaritet, medmänsklighet och empati verkar vara totalt bortglömda ord! Det är ett Sverige som i alla fall inte jag vill ha!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|