Full version: Fattig?
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
fuchsian
CITAT (Cacki @ 18-02-2011, 19:23) *
Utan att spekulera om vems ungar dom är så....Ungar på glid kanske? Sätter man en stämpel på någon är det lätt att vederbörande också försöker leva upp till den i ren vanmakt. Vi får alla hjälpas åt att fånga upp dessa ungdomar/barn istället och varligt försöka slussa tillbaka dem från kriminaliteten. Barn föds inte som gangsters...

Jag tror nämligen inte att dessa barn kanske hör till det som tråden avser --- Fattimansbarn på samma sätt, utan här tror jag att det fattas en föräldrarkontroll -/ nära kontakt.
Varje nyfödd är ju utan synd, men omgivningen kan forma barnet åt fel håll, då gäller det att det hålls koll på dem innan de blir för stora och belastade med våld och annat. .... Fuchsian....
*Stintan*
Vad har dom då här i tråden att göra?
fuchsian
CITAT (Aqvakul @ 18-02-2011, 19:12) *
Låter lite fördomsfullt, när arbetade du själv?

Vad är det du undrar? Jag är inte mer fördomsfull än en åskådare som jag blivit pga att jag bodde så ofta det gick i min mans övernattningslägenhet där när han jobbade i Sthm. Samma sak ser jag ju i alla städer, så det är inte något som endast vi har blivit förskonade om. Samma sak var det i Malmö när de kom in i våra affärer och stal. Jag vet inte hur många han drog bakom butiken och ..... och sedan polisanmälan eller ringde till föräldrar om de var fråga om mindre ungar.

Jag arbetar fortfarande innom mitt gebit, men kan anpassa min tid bättre och sen hänger det ju om hur illa personen är som jag har hand om, då får man ta den tiden som det behövs.
Just nu har jag 2 mån. ( jan + febr.) som jag inte arbetar, utan sköter mig själv. Men har redan kö att ta hand om. ...Fuchsian .....
*Stintan*
Arbetar man så har man en inkomst och du har ju ett flertal gånger berättat att du inte tar betalt så hur ska du ha det egentligen.

Folk som stjäl finns det överallt tyvärr men det kan du väl starta en egen tråd om ifall du har behov av att diskutera den problematiken.
xlxl67
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2011, 07:57) *
Gammelnalle det skulle vara intressant att få höra hur du själv definierar fattig. Tyvärr verkar du tillhöra den del av befolkningen som blundar för verkligheten.
Faktum är att det finns många både barn och vuxna som av ekonomiska skäl tvingas leva på nudlar och havregrynnsgröt både en och två veckor i månaden. Människor som är tvugna att sätta sig i skuld för att kunna betala det allra nödvändigaste. Människor som inte har minsta buffert att ta av när skorna eller glasögonen går sönder. För den fattige är det en skam att inte ha råd att ge sina barn det dom behöver och det är inget man i första taget skyltar utåt med.

tummenupp.gif
Blomstertanten
CITAT (fuchsian @ 18-02-2011, 19:10) *
Det finns en liten klick som inte vill arbeta, oftast i missbrukarfamiljer el. småkriminella. Har någon sett hur "fingerfärdiga" kan de små barnen vara i större folksamlingar??? I Stockholm, såg jag det, ungar som plockade av turister och andra som inte var uppmärksamma nog.
Jag undrar hur definierar man dessa ungar i fattigsverige?????? - Blivande smågangstrar, eller???? .... Fuchsian .....

Barn som far illa skulle jag definiera det som!
Också en form att fattigdom sleep.gif
xlxl67
CITAT (Blomstertanten @ 18-02-2011, 17:55) *
...
När man redan tvingats "välja" bort allt då är det svårt att prioritera!Hur gör man det?????

Det finns människor som har det precis så här! I Sverige!

Det är helt sant. Det är så enkelt idag då eliten fått lite extra fördelar att glömma att inte alla kan prestera 100%.
gnon49
Fattiga eller utsatta grupper i samhället glöms alltid bort av politikerna oavsett färg. Bra att ha som tema i valrörelsen men sedan svalnar intresset betänkligt. Ingen politiker eller parti kan ta en människa ur fattigdom.
I bästa fall kan man göra det själv med hjälp av samhället. Annars väntar ett liv med ytters små marginaler.
Så har det alltid varit. Inget nytt fenomen. Men av någon anledning har den inte lyfts fram i ljuset förrän nu.
Kanske för den ökad något i samband med krisen.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 18-02-2011, 21:14) *
Fattiga eller utsatta grupper i samhället glöms alltid bort av politikerna oavsett färg. Bra att ha som tema i valrörelsen men sedan svalnar intresset betänkligt. Ingen politiker eller parti kan ta en människa ur fattigdom.
I bästa fall kan man göra det själv med hjälp av samhället. Annars väntar ett liv med ytters små marginaler.
Så har det alltid varit. Inget nytt fenomen. Men av någon anledning har den inte lyfts fram i ljuset förrän nu.
Kanske för den ökad något i samband med krisen.

Eller för att vi har fått en ny opposition?
Suz
Att få "hjälp" i dagens Sverige är verkligen inte lätt!
Du får framförallt inte äga någonting överhuvudtaget, även om det är ett hus som är avbetalat sen århundrade tillbaka och man kanske bara betalar 2000 kr i månadsavgifter men du "äger "huset så då måste man sälja det och försöka få tag på en liten lägenhet som kanske kostar mer än det dubbla i hyra!
OM man har tur att hitta ett boende överhuvudtaget!!
En bil är inte att tänka på......sälj den...även om du "bara" måste betala bortforslingsavgiften!
Har du kontakter eller "familj" ska du i första hand vända dig dit för hjälp!
Att "låna" pengar av soc till ett busskort exempelvis för att man lyckats få ett jobb är inte att tänka på....säg ifrån jobbet...och när du så når bottennivån kanske kanske du kan få lite matkuponger!!
Men då har du oftast tappat allt!! Och säkert livsgnistan med! För att inte tala om tilliten!!

Tänk er tanken att inte ens kunna ge sina barn mat!!!
Fruktansvärt!!!

Är du dessutom ung (under 18) och inte har en brottslig bakgrund tar samhället inget ansvar överhuvudtaget!!
Har haft vänner till barnen som bott här under långa perioder (nu pratar vi år) för att de blivit utslängda av föräldrar (mamma (oftast tyvärr) skild, hittar nån ny, barnet passar inte in)
De har sökt hjälp men föräldrarna har ju försörjningsansvar så "gå du tillbaka till mamma och be att hon öppnar dörren"!!
De bodde ute i trappor och på stan och vet inte vad dagen kan ge!
Världens finaste ungar men de fick inte plats hemma för att föräldern prioriterade bort dem!
Är det konstigt att det blir så mycket kriminalitet???
Jag är otroligt tacksam för att jag har plats och möjlighet att kunna hjälpa en del av dessa ungar och att de velat ha min hjälp!!

Jag är väldigt upprörd över hur samhället utvecklat sig!
Önskar jag kunde vinna/ärva/få miljoner så jag kan hjälpa de som behöver!!!

Så visst finns det fattiga här i vårt avlånga land fast de flesta väljer att blunda för det!!!
Motti
Jag har väldigt svårt att köpa det där med "fattig" att man kan ha väldigt små medel det förstår jag men för mig är fattig när man inte har mat på bordet och ingen i Sverige behöver svälta i dag.Att barn inte har dator nyaste kläderna mobil osv är ju inte svält eller fattigdom,tror många av oss här har varit mindre bemedlade men ingen av oss har svultit.allt handlar om hur du förvaltar de pengar du tjänar eller får i bidrag.vi svenskar överkonsumerar och skaffar en massa skit som vi inte behöver,vi levde på en lön när vi byggde hus jag var hemma hos barnen men man får rätta mun efter matsäck man kan inta både ha kakan och äta den .Varför försvinner det alltid en massa tex här på odla när jag skriver ,nu orkar jag inte skriva om allt igen slap.gif
netha
Efter att ha läst igenom en del av inläggen i tråden ... Úndrar ... Vem/Vilka har inte rätt till försörjningsstöd om de ligger under normen?
Är det folk som äger hus el bil till ett visst värde?
I så fall kan jag förstå ... även om kontentan av att de får avyttra sitt hus gör att boendet blir dyrare.
Precis så är det med lägenhetsboende ... de få inte äga ngt kapital.
Men ... existensminimum borde väl alla få ... Eller?
Blomstertanten
CITAT (netha @ 19-02-2011, 00:09) *
Efter att ha läst igenom en del av inläggen i tråden ... Úndrar ... Vem/Vilka har inte rätt till försörjningsstöd om de ligger under normen?
Är det folk som äger hus el bil till ett visst värde?
I så fall kan jag förstå ... även om kontentan av att de får avyttra sitt hus gör att boendet blir dyrare.
Precis så är det med lägenhetsboende ... de få inte äga ngt kapital.
Men ... existensminimum borde väl alla få ... Eller?

Tyvärr är det inte så att alla får försörjningsstöd trots att de ligger under existensminimum. Trots att de inte äger något av värde!
Ett av problemen är ju också att många skäms över att gå till socialen och be om pengar! Inte så konstigt med tanke på allt man läser och hör (oftast från sådana som aldrig varit i den situationen) om att socialbidragstagare är lata och utnyttjar systemet och annat negativt.
Och har man svårt med språket då är det inte lätt att fylla i alla olika blanketter och att fixa alla papper som måste vara med i en ansökan.
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2011, 19:45) *
Arbetar man så har man en inkomst och du har ju ett flertal gånger berättat att du inte tar betalt så hur ska du ha det egentligen.

Folk som stjäl finns det överallt tyvärr men det kan du väl starta en egen tråd om ifall du har behov av att diskutera den problematiken.

Hur, när, om jag arbetar hör inte till denna tråd, inte heller hur det finansieras/beskattas eller hur som det egentligen är --- har noll koll --- sköts av vårt bolag, troligen, men har inte haft intresse av dessa saker helt enkelt. Jag gör det jag vill och ser till att de behövande (inte nyfikna) får sitt.
Nån tråd startar jag inte, men det som jag nämnde finns hos de fattiga och de rika, ett annat sätt än socialen, kanske, har inte frågat om det. .Fuchsian....

CITAT (Motti @ 18-02-2011, 23:34) *
Jag har väldigt svårt att köpa det där med "fattig" att man kan ha väldigt små medel det förstår jag men för mig är fattig när man inte har mat på bordet och ingen i Sverige behöver svälta i dag.Att barn inte har dator nyaste kläderna mobil osv är ju inte svält eller fattigdom,tror många av oss här har varit mindre bemedlade men ingen av oss har svultit.allt handlar om hur du förvaltar de pengar du tjänar eller får i bidrag.vi svenskar överkonsumerar och skaffar en massa skit som vi inte behöver,vi levde på en lön när vi byggde hus jag var hemma hos barnen men man får rätta mun efter matsäck man kan inta både ha kakan och äta den .Varför försvinner det alltid en massa tex här på odla när jag skriver ,nu orkar jag inte skriva om allt igen slap.gif

Motti,

Du är inte ensam om att texten "försvinner", det har med andra saker att göra, har jag märkt för min egen del. Därför skriver jag inte mer än nöden kräver eller låter bli. .... Fuchsian ....
fuchsian
CITAT (Blomstertanten @ 18-02-2011, 20:23) *
Barn som far illa skulle jag definiera det som!
Också en form att fattigdom sleep.gif

Det kan just vara en fattigdom som gör att de blir småtjuvar. Inte döma någon, men i vissa kulturer finns dessa mer än just bland svenska barn, men då har de lärt sig det hemmifrån.
Svenska barn som far illa kan ta efter denna modell att få det de vill ha och inte har någon annan chansh att välja på, sen finns ju dem som hamnat på glid att det finns ingen grundtryghet hos föräldrarna helt enkelt. De är upptagna med sitt och kariärer eller vad det än är och alla barn är ju inte välkomna när de föds, men numera är det nog en mindre del av dem än 50-70 år sedan. .... Fuchsian .....
Inga från Närke
CITAT (Motti @ 18-02-2011, 23:34) *

Är man arbetslös en längre tid så har man inte A-kassa, är man sjukskriven och utförsäkrad så har man ingen inkomst där heller. Man får visst i Sverige svälta för alla är inte berättigade till bidrag.
Nära bekant var i ekonomisk svårighet. En är utförsäkrad och inget från A-kassan, en jobbar och 2 barn runt 19-20 som pluggar. Inkomten netto ca 16000/mån.
Äger hus som kostar då ca 5-7000 / mån kvar i lån + el. Bil finns för att kunna ta sig till arbetet. Försökte få bidrag men där svarade soss att de hade inga pengar kvar den månaden så kom igen nästa. Fick samma svar månaden efter. Då även påstod de att pengarna skulle räcka till bensin kör ca 12 mil/dag + mat/hygienart. m.m. till 4 vuxna och hyra för deras norm var endast 6000 sedan att de hade blivit efter med lånen och fick skuld på banken det brydde de sig inte om. Huset har de till försäljning men vem har råd att köpa idag när arbetslösheten är stor och det kom nya regler om en högre handpenning vid köp av hus och nu även högre räntor som sparkar undan benen för eventuella köpare.
Som tur är har de räddats av ett under några månader framöver för det gick att överklaga sjukskrivningen men hjälp av en underbar läkare så det kom in några månader redroaktivt också så de kunde rädda sig från kronofogden.
Men som någon annan skrev säljer man huset som kostar då ca 5-8000 kr/mån med allt så ska man då hyra typ 4 rum o kök det kostar där vi bor ca 7-9000 kr och då förstår jag inte skillnaden i bidrag m.m. för den familjen kommer att må ändå sämre om det blir sittande i en lägenhet utan trädgård.
Vi kommer också att vara i den sisten i mars blir min sambo utförsäkrad då ska min lilla pension räcka till huslån, mat, el (sista räkningen ca 9000 för 2 mån.) jag får netto 12000,00/mån. Vi kommer att stå inför detta med att sälja och hyra och vi klarar oss kanske med en hyra på 5000 kr/mån + el. men det kommer att bli tungt och svårt.
Fattiga är man när allt rasar och man har inte mer än möjligen man för dagen och inget annat.
Gunilla T
Varför ställa en fråga om fattigdom om man redan har en bestämd uppfattning i frågan?

Sverige är ett rikt land, det är vi nog alla överens om. Naturresurser, en intakt produktionsapparat efter kriget när hela Europa låg i spillror men även en förd politik som grundar sig på jämlikhet och jämställdhet, alla viktiga faktorer som bidragit till vårt välstånd.

Hur ett land tar hand om sina barn, om gamla, sjuka och arbetslösa brukar vara mått på välfärd och anses viktigt att mäta för att se om den förda politiken ökar eller minskar klyftorna i samhället. Utan mätningar - ingen kunskap - inga åtgärder.

Att individualisera problemet, att människor inte kan rätta munnen efter matsäcken, eller att sätta sitt eget liv som norm är inte särskilt fruktbart. Om stora grupper människor i ett land får sämre levnadsvillkor utan att landet i sig befinner sig i kris handlar det om en fördelning av våra gemensamma resurser.

Om det har man absolut rätt att tycka vad man vill om men avstå gärna från att moralisera på individnivå.

Själv är jag övertygad om att i mer jämlika samhällen mår vi alla bättre. Konflikterna minskar, tryggheten ökar och, kan man hoppas, det finns en större glädje och intresse av att delta i samhällslivet och värna om någonting gott.

Det finns hur många undersökningar som helst som visar på fördelar med samhällen som strävar efter jämlikhet. Här är en av de senaste och mest uppmärksammade;

http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecens...ticle6495857.ab
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 19-02-2011, 11:52) *
Varför ställa en fråga om fattigdom om man redan har en bestämd uppfattning i frågan?

Sverige är ett rikt land, det är vi nog alla överens om. Naturresurser, en intakt produktionsapparat efter kriget när hela Europa låg i spillror men även en förd politik som grundar sig på jämlikhet och jämställdhet, alla viktiga faktorer som bidragit till vårt välstånd.

Hur ett land tar hand om sina barn, om gamla, sjuka och arbetslösa brukar vara mått på välfärd och anses viktigt att mäta för att se om den förda politiken ökar eller minskar klyftorna i samhället. Utan mätningar - ingen kunskap - inga åtgärder.

Att individualisera problemet, att människor inte kan rätta munnen efter matsäcken, eller att sätta sitt eget liv som norm är inte särskilt fruktbart. Om stora grupper människor i ett land får sämre levnadsvillkor utan att landet i sig befinner sig i kris handlar det om en fördelning av våra gemensamma resurser.

Om det har man absolut rätt att tycka vad man vill om men avstå gärna från att moralisera på individnivå.

Själv är jag övertygad om att i mer jämlika samhällen mår vi alla bättre. Konflikterna minskar, tryggheten ökar och, kan man hoppas, det finns en större glädje och intresse av att delta i samhällslivet och värna om någonting gott.

Det finns hur många undersökningar som helst som visar på fördelar med samhällen som strävar efter jämlikhet. Här är en av de senaste och mest uppmärksammade;

http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecens...ticle6495857.ab

Så klokt! tummenupp.gif
gammelnalle
CITAT (Gunilla T @ 19-02-2011, 11:52) *

[

Om du menar mig (?):
Har jag en bestämd uppfattning om vad definitionen på FATTIG ??? Oj då, då har jag missförstått mig själv.
Jag trodde man frågade för att man var osäker- ack hur fel jag har.
Förmodligen har jag fel när jag inbillar mig om att jag genom denna tråd har lärt mig ett och annat.
Det stämmer dock att JAG har en annan uppfattning om vad ordet FATTIG innebär och att de flesta andra orginisationer och människor har fullständigt olika definitioner på detta.....
Och jag förstår fortfarande inte hur det tydligen kan finnas en skarp gräns mellan fattig och rik. Jag har alltid trott att det var ett sluttande plan där någonstans det finns fanns en gråskala....

b

gnon49
Mellan fattig o rik finns ju flertalet av oss svenskar. Majoritetet har ju arbete, bra ekonomi, Kanske lite pengar på banken. Lever ett bra liv helt enkelt. Snuskigt rika eller extremt fattiga är tack o lov ganska få i samhället. Någon skarp gräns kan ju inte sättas upp eftersom alla har sin egen inkomst och sina egna utgifter. Det är när inkomsten helt uteblir som det blir problem. Men det sker ju inte över en natt. Oftast, om inte alltid, så löser det sig i slutändan.
Platinum
CITAT (gammelnalle @ 19-02-2011, 20:44) *
Och jag förstår fortfarande inte hur det tydligen kan finnas en skarp gräns mellan fattig och rik. Jag har alltid trott att det var ett sluttande plan där någonstans det finns fanns en gråskala....

b

Jo nog kan man väl säga att det finns en gråskala.

Om man vill så skulle man kunna se på detta med fattigdom ur ett Maslow-perspektiv. Maslows behovstrappa känner nog kanske en del till, men för de som inte gör det kan jag berätta att trappan består av fem nivåer av behov och de tre första kan man på sätt och vis ha som en riktlinje för om man är fattig eller rik.

1. Fysiologiska behov - Vätska, mat, värme, sömn
2. Psykologiska behov - Struktur, stabilitet, trygghet
3. Sociala behov - Kärlek, vänskap, tillhörighet, förståelse, acceptans

Fattigdom behöver ju inte nödvändigtvis skrivas om till brist på pengar, någon som är rik som ett troll men saknar vänner kan ju också vara fattig.
netha
CITAT (Blomstertanten @ 19-02-2011, 07:15) *
Tyvärr är det inte så att alla får försörjningsstöd trots att de ligger under existensminimum. Trots att de inte äger något av värde!
Ett av problemen är ju också att många skäms över att gå till socialen och be om pengar! Inte så konstigt med tanke på allt man läser och hör (oftast från sådana som aldrig varit i den situationen) om att socialbidragstagare är lata och utnyttjar systemet och annat negativt.
Och har man svårt med språket då är det inte lätt att fylla i alla olika blanketter och att fixa alla papper som måste vara med i en ansökan.

Så sorgligt. sad.gif
Motti
Ursäkat men vill någon påstå att det finns barn i Sverige som svälter ? ja då får vi Svenskar ta oss i hampan och sluta skänks pengar till U- länder och ta oss an våra fattiga Svenska familjer ,vi lever ju i ett I-land ,här ska fan inga barn svälta Det är ju hemskt om vi inte kan ta hand om våra egna här i Sverige !men jag köper fortfarande inte det där med Svensk Fattighdom.
Red Top
Det måste vara härligt att leva bland rosa moln, Motti. Hoppas för din skull att du inte kommer att drabbas av motgångar. De slår så mycket hårdare mot dem, som aldrig haft en förankring i verkligheten.
Huggorm
Jag skulle fortfarande vilja se en konkret månadsbudget för en familj som inte har råd att låta barnen äta. Är inte föräldrarna missbrukare, papperslösa invandrare eller liknande vägrar jag att tro på saken innan jag ser siffror eller får en förklaring.
Motti
Red Topp !jag tror att jag är bland de få här som har levt på minimum eller på svältgränsen,när jag pluggade på Gymnasiet så levde jag i veckor på knäckebröd och lingon,man fick äta det man hade helt enkelt.Men att barn i sverige skulle tillåtas svälta det köper jag inte alls,i så fall beror det på att föräldrarna lever över sina tillgångar eller skiter i om barnen får mat.
Platinum
CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 00:23) *
Jag skulle fortfarande vilja se en konkret månadsbudget för en familj som inte har råd att låta barnen äta. Är inte föräldrarna missbrukare, papperslösa invandrare eller liknande vägrar jag att tro på saken innan jag ser siffror eller får en förklaring.

Det är ju i smått omöjligt att ställa fram en sån budget eftersom olika har olika förutsättningar.

Du har en stor grupp människor i Sverige som inte är missbrukare, inte illegala invandrare...du har även en stor del människor som är arbetslösa eller sjukskrivna. Vad gäller kategorin arbetslösa så finns det en stor spännvidd i ekonomiska förutsättningar.

Någon som är arbetslös och inte uppfyllt arbetsvillkoret för att få ersättning från a-kassa kan ha rätt till en dagersättning om 223kr/dag (före skatt), för den som har eller har haft a-kassa kan ersättningen variera mellan 320-680kr/dag (före skatt) och dessa siffror gäller då dem som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program på heltid.

Sedan ska du ju även ha i åtanke att det varierar inom samma ersättningsgrupp beroende på hur länge vederbörande varit i åtgärd, ju längre du står utanför arbetsmarknaden sjunker ersättningen. En färsk arbetslös lyfter 80% av tidigare lön (men max 680:-) och ju längre du står utanför arbetsmarknaden desto mer sjunker inkomstbidraget och detta går då i tre steg 80%, 70% och slutligen 65% (där hittar du de svenskar som idag deltar i olika Fas3-projekt).

Jag kan ju ta mina egna siffror som exempel och då lyfter inte jag maxbelopp och ligger inte heller i botten. En ersättning om 80% för mig skulle ligga på 579:- (424:- efter skatt), men nu är jag nere på ersättningsnivå 65% och då säger siffrorna istället 471:-/dag (355:- efter skatt). Sedan har man ju då en inkomst som är kalenderstyrd, vissa månader med färre dagar får man alltså mindre än andra månader...en månad om 21 arbetsdagar ger 7560:- efter skatt.

Sen har du ju fler faktorer att räkna in om man är arbetslös med barn, då får du ju lägga till barnbidrag, ev. underhållsbidrag osv till denna inkomst men de tycker jag du ska bortse totalt ifrån eftersom det är något även lönearbetarna får. De "extra" kronorna ät dessutom upp av omsorgsavgifter på nolltid.
herkules
CITAT (Blomstertanten @ 18-02-2011, 17:55) *
Blir så trött på detta eviga tjatande om prioriteringar!!!!
Det finns människor i Sverige som inte ens har möjlighet att prioritera!!!!!
För vad ska man prioritera bort om man redan flyttat till den billigaste 2:an man kunde hitta,man har ingen tv, ingen tidning och ingen telefon. Man har redan sålt allt som går att sälja.Bio, semester, teater eller andra nöjen som kostar har man prioriterat bort, inga presenter eller julklappar till släkt eller vänner.

Man röker eller dricker inte, kaffe dricker man bara när någon bjuder,man köper inget lördagsgodis till barnen och kläder ärvs från släkt och vänner eller möjligtvis köps på Myrorna (när de har rea naturligtvis). Inga lån eller skulder, de enda räkningar man har är hyra och el. När man funderar på om det verkligen blir billigare att baka, för om man bakar måste man ha ugnen på och då går det åt mer ström och då blir elräkningen högre.
Man försöker att storhandla på billigaste stället, jämför alltid priser, köper aldrig kött, pålägg blir möjligtvis en riktigt billig ostbit annars inget. När man hoppas att de ska ha nåt med utgående datum som är riktigt billigt, övermogna bananer etc. Annars blir det mest potatis och rotfrukt. Och rårivna morötter och vitkål ÄR ju faktiskt gott. Och nyttigt. Hm, kanske inte 5 dagar i veckan men ....
Glasögonen gick sönder, men det kan man ju laga med lite tejp. Oj, tejpen är slut och inga pengar att köpa för. Kanske man kan låna av nån granne?
När man ständigt oroar sig för att bli så sjuk att man måste åka till doktorn. Eller oroar sig för att ungarna ska bli sjuka så de behöver medicin. Eller oroar sig för att cykeln ska gå sönder eller bli stulen, för då får man gå över 5 kilometer när man storhandlat. För att inte tala om oron över när ungarna nästa gång ska på utflykt med skolan till badhuset, för då ska det finnas pengar till bussen och inträdet och en femma till skåpet, för tänk om någon tar jackan eller skorna hur ska man då få tag i pengar så man kan köpa "nytt" på Myrorna.
VAD ska man då prioritera bort???

När man redan tvingats "välja" bort allt då är det svårt att prioritera!Hur gör man det?????

Det finns människor som har det precis så här! I Sverige!

läs det här igen motti och fuchsian, huggis, så kanske ni kan få ett hum om hur det är för en del människor här i sverige 2011.
be någon läsa högt om ni inte förstår vad som skrivs.
Platinum
Fortsättning på föregående inlägg.

Sen var det ju detta med utgifter i relation till inkomst, det varierar ju också en hel del men för enkelhetens skull så kan vi ju jämföra med konsumentverkets riktlinjer för "skäliga levnadskostnader".

Inkomsten ligger som sagt på 7560:-/månad.

Utgifterna per månad för någon i min ålder enligt konsumentverkets riktlinjer säger:
Livsmedel 1580:-
Kläder/Skor 530:-
Fritid 460:-
Mobiltelefon 150:-
Personlig hygien inkl. tandvård 430:-
Förbrukningsvaror 100:-
Hemutrustning 440:-
Medier 920:-
Hemförsäkring 80:-

Nu är du uppe i 4690:- i utgifter innan du ens har kommit till de viktigaste kostnaderna, dvs boende, avgifter till akassa och transport.

Ser du lite tydligare nu Huggorm att många har svårt att få pengarna att räcka till och att många lever långt under konsumentverkets rekommenderade utgifter för skälig levnadsstandard.
Blomstertanten
CITAT (Motti @ 20-02-2011, 00:30) *
Red Topp !jag tror att jag är bland de få här som har levt på minimum eller på svältgränsen,när jag pluggade på Gymnasiet så levde jag i veckor på knäckebröd och lingon,man fick äta det man hade helt enkelt.Men att barn i sverige skulle tillåtas svälta det köper jag inte alls,i så fall beror det på att föräldrarna lever över sina tillgångar eller skiter i om barnen får mat.

Och vad vet du om det????
Jag har levt under existensminimum! Långt under ibland! Men jag har aldrig låtit barnen svälta eller gå hungriga, däremot har jag själv avstått från att äta för att maten skulle räcka så länge som möjligt till ungarna!!!
Huggorm
CITAT (Platinum @ 20-02-2011, 09:07) *
Fortsättning på föregående inlägg.

Sen var det ju detta med utgifter i relation till inkomst, det varierar ju också en hel del men för enkelhetens skull så kan vi ju jämföra med konsumentverkets riktlinjer för "skäliga levnadskostnader".

Inkomsten ligger som sagt på 7560:-/månad.

Utgifterna per månad för någon i min ålder enligt konsumentverkets riktlinjer säger:
Livsmedel 1580:-
Kläder/Skor 530:-
Fritid 460:-
Mobiltelefon 150:-
Personlig hygien inkl. tandvård 430:-
Förbrukningsvaror 100:-
Hemutrustning 440:-
Medier 920:-
Hemförsäkring 80:-

Nu är du uppe i 4690:- i utgifter innan du ens har kommit till de viktigaste kostnaderna, dvs boende, avgifter till akassa och transport.

Ser du lite tydligare nu Huggorm att många har svårt att få pengarna att räcka till och att många lever långt under konsumentverkets rekommenderade utgifter för skälig levnadsstandard.

Har man den budgeten behöver inte barnen gå hungriga, och det var vad efterlyste. Att man har det lite knapert när man är arbetslös får man räkna med, men jag hävdar fortfarande att ingen behöver svälta. Sedan kan man fråga sig vad det är för "medier" som kostar 920kr i månaden? Jag lever själv betydligt billigare än enligt dina riktlinjer, men då är jag en ödmjuk människa med låga materiella krav.
Blomstertanten
Ni som pratar om att inga barn i Sverige får svälta, ni gör ett tankefel. Fattigdom i ett U-land handlar om ren svält men fattigdom i Sverige handlar nödvändigtvis inte om svält!!!
Vi kan inte göra en sån jämförelse! Och barnfattigdom i Sverige handlar inte heller om att dessa ungar inte har senaste mobilen eller märkeskläder! Är det så svårt att begripa?
Ralf
Det är nog inte heller en fråga om en period arbetslöshet. Det kan nog vara perioder på flera år. Det är alltså inte frågan om nåt övergående utan nåt permanent.
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 20-02-2011, 10:51) *
Ni som pratar om att inga barn i Sverige får svälta, ni gör ett tankefel. Fattigdom i ett U-land handlar om ren svält men fattigdom i Sverige handlar nödvändigtvis inte om svält!!!
Vi kan inte göra en sån jämförelse! Och barnfattigdom i Sverige handlar inte heller om att dessa ungar inte har senaste mobilen eller märkeskläder! Är det så svårt att begripa?

Svält är för mig att man saknar mat. Och ordet "svält" var vad som användes tidigare, och jag vägrar fortfarande tro det innan jag ser konkreta bevis. Är det inte mat som saknas kanske man skulle kalla det "materiell svält" i stället, eller ännu hellre välja ett helt annat ord?
*Stintan*
CITAT (Motti @ 20-02-2011, 00:30) *

Vilket skitsnack! Du har en aning om hur andra levt/lever???
Blomstertanten
CITAT (Ralf @ 20-02-2011, 10:59) *
Det är nog inte heller en fråga om en period arbetslöshet. Det kan nog vara perioder på flera år. Det är alltså inte frågan om nåt övergående utan nåt permanent.

Och ju längre tid det går, ju mer cementerat blir det!
Stressen av att inte veta hur man ska få det att gå ihop, stressen över att ungarna kommer hem ledsna och knappt vill berätta att de ska på utflykt till badhuset, stressen över att veta att man måste köpa kläder för barnen växer så det knakar, stressen över att man inte kan låta ungarna ta hem kompisar för då måste man ha nåt att bjuda dom på, stressen över att undra hur man ska få ihop pengar till både mjölk och bröd, stressen över att minsta lilla oförutsedda sak ska hända, stressen över att andra inte vill eller kan förstå hur det är, stressen som gör att man inte kan sova.
Mitt i all denna stress ska man försöka "ta sig i kragen"! Mitt i all denna tärande stress ska man försöka göra något åt sin situation! Mitt i all denna stress ska man söka jobb! Mitt i all denna stress ska man försöka ha lite självförtroende!
När man känner sig som den mest misslyckade föräldern och människan!
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 20-02-2011, 11:13) *
Vilket skitsnack! Du har en aning om hur andra levt/lever???

Har du någon källa på att barn verkligen svälter?
gnon49
När man talar om existensminimum så är ju inte att man permanent skall leva på den. Det är nog omöjligt.
Dom flesta klarar säkert av det ett tag. Man får slita på det man har. Men till slut måste man ju ha nytt, gå till tandläkaren mm. Så tillfälligt tror jag dom flesta kan trolla med budgeten, men någon längre tid går det säkert inte. Klara jag av 2-3 månader på existrensminimum? Har man arbete och en bra inkomst bör man kanske ta med det i beräkningen och ta sig en funderare. Det kommar alltid en ny lågkonjunktur.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 11:08) *
Svält är för mig att man saknar mat. Och ordet "svält" var vad som användes tidigare, och jag vägrar fortfarande tro det innan jag ser konkreta bevis. Är det inte mat som saknas kanske man skulle kalla det "materiell svält" i stället, eller ännu hellre välja ett helt annat ord?

Det är väl fattigdom det handlar om. Att du och somliga andra drar likhetstecken mellan fattigdom och svält när vi diskuterar svenska förhållanden tyder tyvärr på stor insiktsbrist.

Dessutom så drar du ofta upp ditt eget billiga leverne som om de flesta kan leva och bo som du vilket faktiskt inte är ett dugg relevant. Vad har du för erfarenheter av att försörja barn?
Blomstertanten
CITAT (*Stintan* @ 20-02-2011, 11:27) *
Det är väl fattigdom det handlar om. Att du och somliga andra drar likhetstecken mellan fattigdom och svält när vi diskuterar svenska förhållanden tyder tyvärr på stor insiktsbrist.

Dessutom så drar du ofta upp ditt eget billiga leverne som om de flesta kan leva och bo som du vilket faktiskt inte är ett dugg relevant. Vad har du för erfarenheter av att försörja barn?

Dessuto är det milsvidd skillnad på att leva på en snål budget av fri vilja mot att göra det ofrivilligt!
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 20-02-2011, 11:27) *

Det var inte jag som drog upp svälten, jag bara betvivlar den

CITAT (Blomstertanten @ 20-02-2011, 11:34) *
Dessuto är det milsvidd skillnad på att leva på en snål budget av fri vilja mot att göra det ofrivilligt!

I såna fall gör man klokt i att bara helt ödmjukt acceptera sin situation
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 11:44) *
Det var inte jag som drog upp svälten, jag bara betvivlar den

I såna fall gör man klokt i att bara helt ödmjukt acceptera sin situation

Men du fortsätter tjata om svält som om det vore den enda beskrivningden på fattigdom. Kliv ut ur din bubbla!
fuchsian
Jag har upplevt ren svält, inget mat kvar hemma, vinter ute och inte veta hur det blir i morgon? Pappa ligger sjuk och spyr blod. Jag var då 4-5 år den vintern. Hur det var innan, minns jag inte. När pappa opererades och började arbeta, fanns det mat, men det var precis så det räckte till. .. Fuchsian...
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 20-02-2011, 11:50) *
Men du fortsätter tjata om svält som om det vore den enda beskrivningden på fattigdom. Kliv ut ur din bubbla!

Om bara alla är överens om att det inte finns någon svält i Sverige, så lämnar vi den utanför diskussionen.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 11:57) *
Om bara alla är överens om att det inte finns någon svält i Sverige, så lämnar vi den utanför diskussionen.

Du har ju inte fattat nånting!
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 20-02-2011, 12:03) *
Du har ju inte fattat nånting!

Jag har fattat väldigt mycket, men jag förstår mig ännu inte helt på dig.
Ralf
CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 12:10) *
Jag har fattat väldigt mycket, men jag förstår mig ännu inte helt på dig.

Då har du förstått hur det kan vara att vara fattig i Sverige alltså?
herkules
CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 11:57) *

jag är inte överens då jag vet att det finns svält i sverige, då menar jag svält som att få gå och lägga sig hungrig eller gå till skola/jobb hungrig.
att någon endaste människa behöver gå hungrig i ett land där det kryllar av förmögna människor som skulle kunna betala skatt så det räcker, är en stor skam!
och kom för fan inte dragandes med nåt jävla prioriteringsskit, ni vet inte vad ni talar om.
Huggorm
CITAT (Ralf @ 20-02-2011, 12:40) *
Då har du förstått hur det kan vara att vara fattig i Sverige alltså?

Jag är själv fattig i perioder, så jag vet hur det är. Just nu till exempel, jag har inte haft en krona i inkomst sedan årsskiftet, och nu är det hårdsparning så pengarna räcker till jag får tag på något nytt jobb. Tyvärr sålde jag det mesta av mina tillhörigheter vid en tidigare fattigdomsperiod, så nu har jag inte längre den möjligheten heller

CITAT (herkules @ 20-02-2011, 12:44) *
jag är inte överens då jag vet att det finns svält i sverige, då menar jag svält som att få gå och lägga sig hungrig eller gå till skola/jobb hungrig.
att någon endaste människa behöver gå hungrig i ett land där det kryllar av förmögna människor som skulle kunna betala skatt så det räcker, är en stor skam!
och kom för fan inte dragandes med nåt jävla prioriteringsskit, ni vet inte vad ni talar om.

Men hur skall vi ha det nu, du hävdar att det finns svält, och Blomstertanten och Stintan hävdar att det inte finns. Hur är det egentligen?
malcolm
Jag tror inte att någon behöver svälta i Sverige även om det kan vara knapert hos många, jag minns hur det var -97 då jag helt plötsligt blev ensamstående med tre barn. Fanns inte pengar för att betala räkningarna ens och jag blev tvungen att kontakta soc. Fick hjälp men inte var det några enorma summor direkt, finns en del som fortfarande tror att ensamstående föräldrar blir överösta med bidrag men så är det verkligen inte, det är ett evigt kämpande för att få det att gå ihop och det finns sådana som tar lån för att ha "råd" att köpa barnen det som "alla" deras kompisar har och så förvärras fattigdomen ännu mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon