|
CITAT (Aqvakul @ 27-02-2011, 08:04)  Efter att ha "läst ifatt" denna tråden så kan jag bara konstatera följande: Det är för mig en gåta hur ett antal debattörer kan nonchalera det faktum att klasskillnaderna ökar alltmer i Sverige. När det jämförs med Sudan, beskrivs i termer av svensk avundsjuka eller egen förskyllan, då blir det rent pinsamt.  Man kan tydligen ha olika åsikter om frågan. Om man orkar lyfta blicken utanför Sverige och den rika världens gränser så blir det i alla fall för mig verkligt pinsamt att tala om fattigdom och svält i vårt land. Vi lever på 2000-talet och kan i realtid följa vad som händer i övriga världen och det har fått mig att tro att de flesta har lite större perspektiv en den egna lilla skyddade vrån. Kanske har jag fel och det är väl i så fall en rimlig förklaring till att en nationalistiskt parti som SD fått så starkt fäste i svensk politik. Gita
herkules
27-02-2011, 09:17
HUR SVÅRT KAN DET VARA ATT PRATA OM SVERIGE I DEN HÄR TRÅDEN?
Aqvakul
27-02-2011, 09:18
CITAT (herkules @ 27-02-2011, 09:17)  HUR SVÅRT KAN DET VARA ATT PRATA OM SVERIGE I DEN HÄR TRÅDEN? Precis!
CITAT (Gita @ 27-02-2011, 09:16)  Man kan tydligen ha olika åsikter om frågan. Om man orkar lyfta blicken utanför Sverige och den rika världens gränser så blir det i alla fall för mig verkligt pinsamt att tala om fattigdom och svält i vårt land. Vi lever på 2000-talet och kan i realtid följa vad som händer i övriga världen och det har fått mig att tro att de flesta har lite större perspektiv en den egna lilla skyddade vrån. Kanske har jag fel och det är väl i så fall en rimlig förklaring till att en nationalistiskt parti som SD fått så starkt fäste i svensk politik. Gita Vad har svenska rasismen med fattigdomen i världen att göra? Utveckla för jag fattar inte kopplingen, faktiskt.
*Stintan*
27-02-2011, 10:11
CITAT (Gita @ 27-02-2011, 09:16)  Man kan tydligen ha olika åsikter om frågan. Om man orkar lyfta blicken utanför Sverige och den rika världens gränser så blir det i alla fall för mig verkligt pinsamt att tala om fattigdom och svält i vårt land. Vi lever på 2000-talet och kan i realtid följa vad som händer i övriga världen och det har fått mig att tro att de flesta har lite större perspektiv en den egna lilla skyddade vrån. Kanske har jag fel och det är väl i så fall en rimlig förklaring till att en nationalistiskt parti som SD fått så starkt fäste i svensk politik. Gita Att man ser vad som händer och vilken fattigdom som råder i övriga världen utesluter väl inte på något sätt att man kan diskutera vad som händer i vårt eget land. För mig och de flesta är det två olika saker och icke jämförbara på något sätt eftersom förutsättningarna är så olika. Varför har du och ett par till så svårt för att diskutera situationen för människor i Sverige? Att du vispar bort att klyftorna och fattigdomen ökar i vårt eget land genom att alltid hänvisa till att det finns dom som har det värre i andra länder kan inte vara något annat än att du vill döva ditt dåliga samvete och oförmåga till empati. Låt diskussionen handla om svenska förhållanden men ta gärna problemen i omvärlden i en ny tråd!
Gunilla T
27-02-2011, 10:18
CITAT (Gita @ 27-02-2011, 09:16)  Man kan tydligen ha olika åsikter om frågan. Om man orkar lyfta blicken utanför Sverige och den rika världens gränser så blir det i alla fall för mig verkligt pinsamt att tala om fattigdom och svält i vårt land. Vi lever på 2000-talet och kan i realtid följa vad som händer i övriga världen och det har fått mig att tro att de flesta har lite större perspektiv en den egna lilla skyddade vrån. Kanske har jag fel och det är väl i så fall en rimlig förklaring till att en nationalistiskt parti som SD fått så starkt fäste i svensk politik. Gita Njaa, snarare olika insikter
CITAT (herkules @ 27-02-2011, 09:17)  HUR SVÅRT KAN DET VARA ATT PRATA OM SVERIGE I DEN HÄR TRÅDEN? Fast nu är Sverige ju inte en liten isolerad ö utan en del av världen och att diskutera fattigdom är omöjligt utan att lyfta blicken utanför den egna lilla täppan. Gita CITAT (Gunilla T @ 27-02-2011, 10:18)  Njaa, snarare olika insikter  Eller varför inte "olika synfält", eftersom ett begrepp som "olika åsiket och utgångspunkter" inte tycks existera i din värld. Gita
Gunilla T
27-02-2011, 10:33
Men Gita, du om någon vet väl att vi relaterar till varandra och det samhälle vi lever i.
lamorran
27-02-2011, 10:34
Om man betänker vad Den store ledaren beskrev i sin framtidsversion ( Det sovande folket ) så förstår man riktningen. Vad han kunde tänka sig av behov för människor i utanförskap var att de åtminstone inte skulle svälta ihjäl.Ingenting om tak över huvudet eller andra faciliteter.Hans gode vän hästsvansen uttalade sig i ett debattprogram i tv ngn gång 1997-1998 att stat och kommun inte skulle styra något utan alla innevånare i Sverige skulle få göra precis vad de ville. sic!!! lamorran
Gita, du gör precis på samma sätt som du anklagar alla andra för. Ser du inte det? Hur mycket självinsikt har du egentligen? Du ger sken av att ha noll och ingenting faktiskt.
Varför skulle dina åsikter vara så mycket mer värda än någon annans? Varför måste alla rätta sig enligt vad du tycker och tänker? Och varför diskuterar du inte sakfrågan istället för att anklaga alla och envar som inte tänker som du för att inte ha någon respekt för andras åsikter. Du börjar bli fruktansvärt tröttsam med ditt papegojmalande om andras oförmåga.
Att blunda för orättvisorna här i Sverige gör ingen fetare i fattiga länder.
CITAT (*Stintan* @ 27-02-2011, 10:11)  Att man ser vad som händer och vilken fattigdom som råder i övriga världen utesluter väl inte på något sätt att man kan diskutera vad som händer i vårt eget land. För mig och de flesta är det två olika saker och icke jämförbara på något sätt eftersom förutsättningarna är så olika. Varför har du och ett par till så svårt för att diskutera situationen för människor i Sverige? Att du vispar bort att klyftorna och fattigdomen ökar i vårt eget land genom att alltid hänvisa till att det finns dom som har det värre i andra länder kan inte vara något annat än att du vill döva ditt dåliga samvete och oförmåga till empati.
Låt diskussionen handla om svenska förhållanden men ta gärna problemen i omvärlden i en ny tråd! Därför att, den reella fattigdom som en del här talar om inte finns i Sverige, här behöver ingen frysa eller svälta, i alla fall inte av brist på pengar. Relativ fattigdom kan man naturligtvis diskutera men hur definierar man detta. Som medelinkomsttagare är jag ju fattig i relation till Kamprad, Svanberg eller andra näringslivstoppar men i relation till arbetslösa eller till t.ex. en callcenterarbetare är jag ju hyfsat välbeställd. Nu är jag ju iofs av den åsikten att relativt stora löneskillnader är befogat och rätt och dessa skillnader kommer med all sannolikhet att öka framöver av just det skälet att Sverige inte kan isolera sig från omvärlden. Gita
*Stintan*
27-02-2011, 11:15
CITAT (Gita @ 27-02-2011, 10:54)  Därför att, den reella fattigdom som en del här talar om inte finns i Sverige, här behöver ingen frysa eller svälta, i alla fall inte av brist på pengar. Relativ fattigdom kan man naturligtvis diskutera men hur definierar man detta. Som medelinkomsttagare är jag ju fattig i relation till Kamprad, Svanberg eller andra näringslivstoppar men i relation till arbetslösa eller till t.ex. en callcenterarbetare är jag ju hyfsat välbeställd. Nu är jag ju iofs av den åsikten att relativt stora löneskillnader är befogat och rätt och dessa skillnader kommer med all sannolikhet att öka framöver av just det skälet att Sverige inte kan isolera sig från omvärlden. Gita Man kan ju undra om du bara är ute efter att provocera i tråden eller om du verkligen har noll insikt om att många människor tvingas leva i fattigdom i dagens Sverige efter svenska mått mätt. Den som har mycket vill ha mer så det förvånar mig inte alls att du tycker det är OK att klyftorna ökar. Vill man ha ett välfärdssamhälle ska man nog inte rasera det som nu sker men det är ju enklare än att bygga.
Blomstertanten
27-02-2011, 11:20
CITAT (Gita @ 27-02-2011, 10:54)  Därför att, den reella fattigdom som en del här talar om inte finns i Sverige, här behöver ingen frysa eller svälta, i alla fall inte av brist på pengar. Relativ fattigdom kan man naturligtvis diskutera men hur definierar man detta. Som medelinkomsttagare är jag ju fattig i relation till Kamprad, Svanberg eller andra näringslivstoppar men i relation till arbetslösa eller till t.ex. en callcenterarbetare är jag ju hyfsat välbeställd. Nu är jag ju iofs av den åsikten att relativt stora löneskillnader är befogat och rätt och dessa skillnader kommer med all sannolikhet att öka framöver av just det skälet att Sverige inte kan isolera sig från omvärlden. Gita Kan du förklara varför du tycker att stora löneskillnader är befogade? Och på vilket vis det skulle vara bra för Sverige med ökade klyftor? Rekomenderar alla att läsa "Jämlikhetsanden" av Richard Wilkinson och Kate Pickett som tar upp att ojämlikheten är en avgörande faktor bakom en rad centrala sociala och hälsorelaterade problem. Jämlikhetsanden
Jag kan tycka att det är ok om klyftorna ökar, men då ska de rika bli rikare, inte de fattiga fattigare. För om det fortsätter kommer vi att få återinföra fattighus i Sverige snart.
Huggorm
27-02-2011, 11:25
CITAT (Anma @ 27-02-2011, 11:20)  Jag kan tycka att det är ok om klyftorna ökar, men då ska de rika bli rikare, inte de fattiga fattigare. För om det fortsätter kommer vi att få återinföra fattighus i Sverige snart. Är det då ett så stort problem med fattighus? Man skulle kunna inreda några av de många stora byggnadskomplex som står och förfaller i norrland till boenden för fattiga. Där kan de få varsitt eget rum, bli serverade nyttig mat och få andas frisk luft. Då kommer de bort från den destruktiva miljön hemma i miljonprogrammen, får lite hopp. Stordriften och det avsides läget skulle ge låga driftkostnader.Dessutom ger det arbetstillfällen på orten.
Gunilla T
27-02-2011, 11:27
Jag tänkte också rekommendera Jämlikhetsanden för Gita att läsa  ger nog lite ökade insikter. Det finns hur många undersökningar som helst som visar att samhällen vars strävan är ökad jämlikhet mår bättre, det gagnar alla.Och visst finns det fattigdom i vårt land....alla som är långtidsberoende av försörjningsstöd är nog fattiga i relation till övriga i samhället, tro inget annat.
Red Top
27-02-2011, 11:29
CITAT (Gita @ 27-02-2011, 10:54)  Därför att, den reella fattigdom som en del här talar om inte finns i Sverige, här behöver ingen frysa eller svälta, i alla fall inte av brist på pengar. Relativ fattigdom kan man naturligtvis diskutera men hur definierar man detta. Som medelinkomsttagare är jag ju fattig i relation till Kamprad, Svanberg eller andra näringslivstoppar men i relation till arbetslösa eller till t.ex. en callcenterarbetare är jag ju hyfsat välbeställd. Nu är jag ju iofs av den åsikten att relativt stora löneskillnader är befogat och rätt och dessa skillnader kommer med all sannolikhet att öka framöver av just det skälet att Sverige inte kan isolera sig från omvärlden. Gita Du skriver, som du har förstånd till. Jag behöver inte själv reda ut begreppen för dig, utan lånar Lena Sommestads ord. " Det etablerade fattigdomsmåttet i EU säger att den som är fattig har en inkomst som är lägre än 60 procent av medianinkomsten. Detta fattigdomsmått är nära knutet till samhällets inkomstfördelning, dvs. graden av ojämlikhet. Om inkomsterna ökar i samhället men stora grupper släpar efter, då ökar fattigdomen. EU:s fattigdomsmått är väl förankrat i vetenskaplig litteratur. Ledande forskare har övertygande visat att det inte är tillräckligt beskriva fattigdom som ett absolut tillstånd av utarmning. Så snart en person lever över existensminimum blir det mer meningsfullt att mäta fattigdom i relation till levnadsnivån i samhället. En person är fattig om han eller hon inte kan leva på en anständig standard enligt de traditioner och värderingar som råder i ett visst samhälle. Fattigdom består också i att inte kunna ha normala sociala relationer till andra människor." Det går att läsa mer här: Förändrad statistik ska minska svensk fattigdomRegeringens nej ökar klyftorna i Europa.Ur GP
*Stintan*
27-02-2011, 11:30
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 11:25)  Är det då ett så stort problem med fattighus? Man skulle kunna inreda några av de många stora byggnadskomplex som står och förfaller i norrland till boenden för fattiga. Där kan de få varsitt eget rum, bli serverade nyttig mat och få andas frisk luft. Då kommer de bort från den destruktiva miljön hemma i miljonprogrammen, får lite hopp. Stordriften och det avsides läget skulle ge låga driftkostnader.Dessutom ger det arbetstillfällen på orten. Vem blir längre förvånad över dina idiotiska inlägg?
Huggorm
27-02-2011, 11:34
CITAT (Red Top @ 27-02-2011, 11:29)  "Det etablerade fattigdomsmåttet i EU säger att den som är fattig har en inkomst som är lägre än 60 procent av medianinkomsten. En snabb googling visar att medianinkomsten i Sverige är 224740kr, och därmed betecknas jag som fattig. PM:a för kontonummer alla ni som tycker synd om mig också och vill göra något för att bekämpa fattigdomen.
Aqvakul
27-02-2011, 11:36
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 11:25)  Är det då ett så stort problem med fattighus? Man skulle kunna inreda några av de många stora byggnadskomplex som står och förfaller i norrland till boenden för fattiga. Där kan de få varsitt eget rum, bli serverade nyttig mat och få andas frisk luft. Då kommer de bort från den destruktiva miljön hemma i miljonprogrammen, får lite hopp. Stordriften och det avsides läget skulle ge låga driftkostnader.Dessutom ger det arbetstillfällen på orten. Ibland är du otroligt kreativt korkad..
Huggorm
27-02-2011, 11:37
CITAT (Aqvakul @ 27-02-2011, 11:36)  Ibland är du otroligt kreativt korkad..  Man måste tillåta sig att tänka utanför lådan, som amerikanerna säger.
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 11:25)  Är det då ett så stort problem med fattighus? Man skulle kunna inreda några av de många stora byggnadskomplex som står och förfaller i norrland till boenden för fattiga. Där kan de få varsitt eget rum, bli serverade nyttig mat och få andas frisk luft. Då kommer de bort från den destruktiva miljön hemma i miljonprogrammen, får lite hopp. Stordriften och det avsides läget skulle ge låga driftkostnader.Dessutom ger det arbetstillfällen på orten. Ok, nu kan jag inte ta dig seriöst längre. Nu blev du 100% genomskådad. Så nu är det slut på det lilla nöjet och du kan lägga ner.
*Stintan*
27-02-2011, 11:39
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 11:34)  En snabb googling visar att medianinkomsten i Sverige är 224740kr, och därmed betecknas jag som fattig. PM:a för kontonummer alla ni som tycker synd om mig också och vill göra något för att bekämpa fattigdomen. Fast du har ju valt själv, det har inte jag så bättre att dom får mitt kontonummer
Huggorm
27-02-2011, 11:41
Jag medger att mitt förslag ovan kan justeras en aning, men att genast avfärda det tyder på trångsynthet.
Oavsett vilken regering som sitter vid makten så har ju klassklyftorna ökat. Mest på 80-talet o framåt. Idag ökar det inte i samma takt, allt enligt statistik. Men statistik är ju statistik.Det enda säkra är att ett jämlikt samhälle strävar ingen regering efter. Hjulen skall snurra. Det är väl om nya grupper i samhället går in i fattigdom som varningsklockorna måste tas på allvar. Orsak o verkan. Strävan måste ju vara att hålla nere fattigdomen eftersom det gynnar samhället i alla delar.Jag tror faktiskt att fattigdomen har ökat något i Sverige men att vi trots allt klarat oss betydligt bättre än många andra länder inom EU. Om man nu skall jämföra. Sverige är de facto en del av EU med allt vad det innebär.
Blomstertanten
27-02-2011, 11:50
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 11:25)  Är det då ett så stort problem med fattighus? Man skulle kunna inreda några av de många stora byggnadskomplex som står och förfaller i norrland till boenden för fattiga. Där kan de få varsitt eget rum, bli serverade nyttig mat och få andas frisk luft. Då kommer de bort från den destruktiva miljön hemma i miljonprogrammen, får lite hopp. Stordriften och det avsides läget skulle ge låga driftkostnader.Dessutom ger det arbetstillfällen på orten. Aha, vi löser alltså problemet genom att tvångsförflytta människor! Och så har vi samlat alla på ett ställe, så vi andra slipper se problemen.
Blomstertanten
27-02-2011, 11:55
Jag ligger långt under medianinkomsten, men anser trots det att jag kan avstå från jobbskatteavdraget för att inte de sämst ställda ska behöva få det ännu sämre!
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov
herkules
27-02-2011, 12:02
CITAT (Gita @ 27-02-2011, 10:28)  Fast nu är Sverige ju inte en liten isolerad ö utan en del av världen och att diskutera fattigdom är omöjligt utan att lyfta blicken utanför den egna lilla täppan. Gita /..../ det är inte ett dugg omöjligt att endast prata om fattigdomen i sverige, andra klarar det så det borde du också göra.
Huggorm
27-02-2011, 12:04
CITAT (herkules @ 27-02-2011, 12:02)  det är inte ett dugg omöjligt att endast prata om fattigdomen i sverige, andra klarar det så det borde du också göra. Men nu är vi ju trots allt en del av EU. Varför är det just inom Sverige vi skall jämföra oss, varför inte inom länet, kommunen, eller unionen?
herkules
27-02-2011, 12:08
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 12:04)  Men nu är vi ju trots allt en del av EU. Varför är det just inom Sverige vi skall jämföra oss, varför inte inom länet, kommunen, eller unionen? vi pratar om hela sverige, fattigdomen ökar i hela landet.
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 11:34)  En snabb googling visar att medianinkomsten i Sverige är 224740kr, och därmed betecknas jag som fattig. PM:a för kontonummer alla ni som tycker synd om mig också och vill göra något för att bekämpa fattigdomen. Jag ligger över men eftersom jag är egoist får du inget. Haha.
Huggorm
27-02-2011, 12:12
CITAT (gnon49 @ 27-02-2011, 12:10)  Jag ligger över men eftersom jag är egoist får du inget. Haha. Alla är egoister för ingen verkar vilja ge mig något trots att jag är så fattig
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 12:04)  Men nu är vi ju trots allt en del av EU. Varför är det just inom Sverige vi skall jämföra oss, varför inte inom länet, kommunen, eller unionen? Men du och gita bland annat drar ju in resten av världen i diskussionen. Det haltar lotta att jämföra sverige med Indien till exempel. Rätta mig om jag har fel.
Huggorm
27-02-2011, 12:17
CITAT (Anma @ 27-02-2011, 12:13)  Men du och gita bland annat drar ju in resten av världen i diskussionen. Det haltar lotta att jämföra sverige med Indien till exempel. Rätta mig om jag har fel. Blir det bättre av att jag som fattig landsbygdsbo jämför mig med det högavlönade Stockholm då?
CITAT (Motti @ 27-02-2011, 00:25)  Det där Cacki tänker jag inte ens bemöta för jag tycker det var lågt väldigt lågt.Jag har haft eget också men kan inte arbeta längre för jag är utslïten och varför skulle inte min man kunna försörja mig ?jag fanns där och toh hand om barn hus trädgård när han jobbade dygnet runt.Tror du man kan få ett företag som går bra och växa utan att anstränga sig ett företag som vi haft i 33 år.vi har haft Trippel AAA i alla år vet du vad det är ?Man får inget gratis i livet om man inte ärver millioner så man inte behöver arbeta. En del av er är oerhört fräcka och hackar ner direkt på dom som har det bättre eller har lite mer än andra genom att ha företag.Men starta eget då !man kan fortfarande få starta eget bidrag i Sverige om man har en bra ide och vill mycket och vill jobba hårt för sig . Jo Motti det var lågt, väldigt lågt och inget jag egentligen står för. Det var på ett nedrigt sätt ett försök att bemöta dina egna åsikter om dem du misstänkliggör och anklagar för att vara lata. Det finns säkert en liten, liten klick med rötägg som faller under begreppet "fuskande latmaskar" men betänk hur alla de som trots rent samvete misstänkliggörs i det du uttrycker. Inte bara fruktansvärt lågt utan rent kränkande. Som om det inte räckte med att drabbas av svår sjukdom eller att man fått kicken. Det är ett fullt tillräckligt tungt ok att bära utan att man till på köpet ska behöva bli utsatt för kränkningar också. Så än en gång, Förlåt Motti! Det är bara så frustrerande att läsa hur korkat vissa, inklusive dej, resonerar. Jag unnar dej självklart att få bära frukten av ditt slit, men anklagar du oskyldiga människor för en massa saker de inte förtjänar så kommer jag att fortsätta slå näven i bordet tillbaks. Hoppas att du kan ta mina låga sparkar på rätt sätt och förstå vad jag egentligen ville ha sagt med det.
CITAT (Blomstertanten @ 27-02-2011, 11:20)  Kan du förklara varför du tycker att stora löneskillnader är befogade? Och på vilket vis det skulle vara bra för Sverige med ökade klyftor? Rekomenderar alla att läsa "Jämlikhetsanden" av Richard Wilkinson och Kate Pickett som tar upp att ojämlikheten är en avgörande faktor bakom en rad centrala sociala och hälsorelaterade problem. JämlikhetsandenVarför det är bra med löneskillnader är väl ganska enkelt, det måste löna sig att utbilda sig och anstränga sig lite extra och det stör mig inte ett dugg att t.ex näringslivets toppar tjänar kanske 50 ggr mer än jag gör. Internationellt sett har vi en väldigt liten lönespridning i Sverige och vi konkurrerar ju på en internationell marknad med våra varor och våra kunskaper. Nu har det ju blivit så att nästan alla större företag i landet ägs av utländska intressen och det kommer på sikt medföra en betydligt större lönespridning oavsett vad vi vill. Vi blir helt enkelt tvungna att anpassa oss. Jag hade förmånen att häromveckan delta vid ett seminarium där en representant för Volvos ägare var föreläsare, det som händer inom Volvo nu (i största tysthet) är att tillverkningen, dvs. det som görs av underleverantörer, i rask takt flyttas till Kina, kvar i Sverige blir ( sannolikt av marknadsföringsskäl) bara själva ihopsättandet av fordon. Är det någon som inte förstår orsaken till att ägaren väljer denna för oss i Sverige olyckliga väg? Gita
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 12:17)  Blir det bättre av att jag som fattig landsbygdsbo jämför mig med det högavlönade Stockholm då? Tro mig, det finns fler fattiga i Stockholm än du kan ens ana.
Aqvakul
27-02-2011, 13:38
Vi kan aldrig lönemässigt konkurrera med lågprisländer som Kina. Trots stora löneskillnader och en stor grupp människor som tjänar 4-5 dollar i timmen, klarar inte ens USA av det...
Huggorm
27-02-2011, 13:40
CITAT (Aqvakul @ 27-02-2011, 13:38)  Vi kan aldrig lönemässigt konkurrera med lågprisländer som Kina. Trots stora löneskillnader och en stor grupp människor som tjänar 4-5 dollar i timmen, klarar inte ens USA av det... Nej, just nu går det inte. Så nu kommer en tid av riktig fattigdom när Sverige stagnerar eller backar, medan Kina går framåt. När de båda ekonomierna så småningom möts har vi en chans igen.
Aqvakul
27-02-2011, 13:53
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 13:40)  Nej, just nu går det inte. Så nu kommer en tid av riktig fattigdom när Sverige stagnerar eller backar, medan Kina går framåt. När de båda ekonomierna så småningom möts har vi en chans igen. Så illa kommer det inte att gå...
*Stintan*
27-02-2011, 14:04
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 13:40)  Nej, just nu går det inte. Så nu kommer en tid av riktig fattigdom när Sverige stagnerar eller backar, medan Kina går framåt. När de båda ekonomierna så småningom möts har vi en chans igen. Hur kan du då tycka att det OK att de rika blir rikare på de fattigas bekostnad.
Blomfrun
27-02-2011, 14:06
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 11:34)  En snabb googling visar att medianinkomsten i Sverige är 224740kr, och därmed betecknas jag som fattig. PM:a för kontonummer alla ni som tycker synd om mig också och vill göra något för att bekämpa fattigdomen. Jag har inte ens hälften av medianinkomsten och är således rätt fattig. I juli blir jag utförsäkrad och då får jag 27% av medianinkomsten med andra ord med svenska mått mätt urfattig. Mediciner får stryka på foten, tandläkarbesök likaså. Har jag tur har jag råd med en tandborste.
Gunilla T
27-02-2011, 14:07
CITAT (Gita @ 27-02-2011, 13:18)  Varför det är bra med löneskillnader är väl ganska enkelt, det måste löna sig att utbilda sig och anstränga sig lite extra och det stör mig inte ett dugg att t.ex näringslivets toppar tjänar kanske 50 ggr mer än jag gör. Internationellt sett har vi en väldigt liten lönespridning i Sverige och vi konkurrerar ju på en internationell marknad med våra varor och våra kunskaper. Nu har det ju blivit så att nästan alla större företag i landet ägs av utländska intressen och det kommer på sikt medföra en betydligt större lönespridning oavsett vad vi vill. Vi blir helt enkelt tvungna att anpassa oss. Jag hade förmånen att häromveckan delta vid ett seminarium där en representant för Volvos ägare var föreläsare, det som händer inom Volvo nu (i största tysthet) är att tillverkningen, dvs. det som görs av underleverantörer, i rask takt flyttas till Kina, kvar i Sverige blir ( sannolikt av marknadsföringsskäl) bara själva ihopsättandet av fordon. Är det någon som inte förstår orsaken till att ägaren väljer denna för oss i Sverige olyckliga väg? Gita Ja, vi har haft en relativt sett liten lönespridning i Sverige och det är sannolikt en stor anledning till att Sverige är ett bra land att leva i, konflikterna har varit små och sammanhållningen stor och den generella välfärden har kunnat byggas ut vilket skapar en trygghet i samhället . Är inte det värt att kämpa för? Titta runt om i världen där klyftorna är stora...Nu har en konstant arbetslöshet bitit sig fast trots god ekonomi i landet så din önskan om ökade klyftor kommer nog att slå in. Att det inte stör dig att näringslivets toppar tjänar så mycket mer än du gör kanske är sant, men jag har aldrig sett någon annan här på Odla som har haft så stora behov att positionera sin ställning och status som du. Att "shoppa loss" och omge sig med statusprylar (som vi inte behöver) är precis det sätt många människor, tyvärr, försöker visa var de står i relation till andra i samhället.
Huggorm
27-02-2011, 14:10
CITAT (Blomfrun @ 27-02-2011, 14:06)  Jag har inte ens hälften av medianinkomsten och är således rätt fattig. I juli blir jag utförsäkrad och då får jag 27% av medianinkomsten med andra ord med svenska mått mätt urfattig. Mediciner får stryka på foten, tandläkarbesök likaså. Har jag tur har jag råd med en tandborste. Det finns som bekant ett högkostnadsskydd på mediciner, så när du når 1800kr får du gratis medicin resten av året
Blomfrun
27-02-2011, 14:13
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 14:10)  Det finns som bekant ett högkostnadsskydd på mediciner, så när du når 1800kr får du gratis medicin resten av året Kära huggorm kan du bidra med de 1800 kronorna då i så fall?
Huggorm
27-02-2011, 14:21
CITAT (Blomfrun @ 27-02-2011, 14:13)  Kära huggorm kan du bidra med de 1800 kronorna då i så fall? Nej, jag anser att man bör undvika läkemedel i största möjliga utsträckning, och skulle inte vilja medverka till att någon människa förgiftades av alla de konstiga substanser som kan finnas däri. Men om du möjligtvis röker kan jag tips om att sluta med det, så blir det mer än tillräckligt med pengar över till medicin.
Gunilla T
27-02-2011, 14:26
Så fort någon nämnde medianinkomsten så började jämförelsen....ligger jag under eller över? Varför är det så viktigt att relatera till andra? Har man ett bra liv och klarar sig på inkomsterna borde det vara tillfredsställande.
Huggorm
27-02-2011, 14:33
CITAT (Gunilla T @ 27-02-2011, 14:26)  Så fort någon nämnde medianinkomsten så började jämförelsen....ligger jag under eller över? Varför är det så viktigt att relatera till andra? Har man ett bra liv och klarar sig på inkomsterna borde det vara tillfredsställande. Jamen hela fattigdomsbegreppet handlar ju om att man har mindre pengar än sina närmaste medmänniskor?
Red Top
27-02-2011, 14:36
CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 14:10)  Det finns som bekant ett högkostnadsskydd på mediciner, så när du når 1800kr får du gratis medicin resten av året Den kommentaren visar tydligt att du inte har förstått någonting. 
Huggorm
27-02-2011, 14:42
CITAT (Red Top @ 27-02-2011, 14:36)  Den kommentaren visar tydligt att du inte har förstått någonting.   Eller så kanske det är just vad jag har?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|