|
CITAT (pejori @ 25-04-2011, 22:48)  Jag har aldrig påstått någonstans, att man ska bygga ett samhälle på dom sämst stälda. Man ska enligt mitt tycke, värna om dom sämst ställda. Den tusenlappen du talar om, är en hundralapp, för dom sämst ställda och i slutändan en förlust på tre hundra kronor i månaden. (ett stort bortfall, när man inte har pengar så man klarar sig) Så vem betalar för att inkomsttagare i klassen 20-30000/mån. ska få en sänkning på en tusenlapp?
Jo, dom med en inkomst som ligger på marginalerna, (sjukskrivna, utförsäkrade och pensionärer/sjukpensionärer med låg ATP) eller är inne i KF-s system. (utförsäkrade hamnar där, när dom inte har/får försäkringar som täcker upp ett inkomstbortfall) Men jag som sjukpensionär fick ju både sänkt skatt och höjt bostadsbidrag i år. Inte mycket men några hundringar extra i månaden är inte fel. Min sjukpension har i alla fall inte blivit sämre dom senaste åren. Men jag kan ju bara prata för mig själv.
CITAT (Gita @ 25-04-2011, 22:57)  Och var fanns alla de som verkligen har möjlighet att påverka? och vad fanns alla människor som förväntats ställa upp på uppropet. Ca 0,25 % av befolkningen i Uppsala med omnejd, ca 1 procent av folket i Karlstad med kranskommuner talar inte för att det är särskilt viktigt och stort för folk i allmämhet. Gita Alltså ... nu uppfattar jag dig Gita som en otroligt otäck människa som räknar medmänniskors lidande och nöd i procenttal och tycker det är OK.  Du tycks njuta av att sjuka/svaga får lida ... samtidigt som du skryter om din egen situation. *Jag kräks!* Om du tänker efter så har inte ens du garanti för evig god hälsa ... rätt som det är så kan du sitta/ligga där och dreglet rinner och du inte kan kommunicera men du blir friskförklarad efter ett vissst antal dagar,
CITAT (Gita @ 25-04-2011, 22:53)  Jag har inget system, jag tror att dagens system är det bästa man kan åstadkomma. När man rättat till de största felen/misstagen. hur skulle du vilja ha det?= gita Jag frågade hur du skulle göra, om du fick bestämma för att de som faller utanför sjukförsäkringen, ska klara sig och överleva. Att du tycker det är bra som det är nu, har nog inte undgått någon. Men du ställde den frågan innan och jag bollar tillbaka den. Anser du, att ett visst svinn får man räkna med, så länge dom med en hyfsad inkomst, får det bättre på bekostnad av de sämst ställda? Hur jag skulle vilja ha det, frågar du. Jag skulle vilja att alla i samhället (samhället är alla innevånarna i ett land) ska kunna överleva oavsett om dom är friska eller sjuka. Jag tycker att sorg, är ett berättigat skäl till sjukskrivning. Jag tycker, att alla ska ha mat på bordet och tak över huvudet om det så krävs en skattehöjning för att genomföra det. Jag tycker, arr löneförhandlingar ska innebära en höjning för dom som har det sämst och inte 2% för dom sämst ställda och 70% för politiker och höginkomsttagare (som dessutom har råd med egen sjukförsäkring eller har den via arbetsgivaren, där försäkringen täcker upp ett ev. inkomstbortfall på grund av sjukdom eller företräde i op. kö) MEN hade JAG fått som jag vill ha det, skulle du inte ha en städerska du kan göra skatteavdrag för, då skulle ingen göra det skitjobbet du slipper, eller inte anser du har tid eller ork för att göra själv. Tror att många av dom som ligger under 20000 skulle vilja utveckla andra intressen och ha egentid, men dom måste städa hos andra, för att överleva och försörja sina barn.
CITAT (gnon49 @ 25-04-2011, 23:01)  Men jag som sjukpensionär fick ju både sänkt skatt och höjt bostadsbidrag i år. Inte mycket men några hundringar extra i månaden är inte fel. Min sjukpension har i alla fall inte blivit sämre dom senaste åren. Men jag kan ju bara prata för mig själv. Då kan jag tala om för dig att min Sjukersättning aldrig hann upp till summa som jag hade för många år sedan. Sista utbetalningen före pension var ca 200 kr lägre. Bostadsbidrag har jag aldrig haft så i den frågan kan jag inte uttala mig.
CITAT (Anma @ 25-04-2011, 22:55)  Bara innerligt trött på att debattera med någon som håller så låg nivå och aldrig kommer med något eget som är vettigt, bara en massa gnäll om andras åsikter. OK, får väl kontra med att de inte är särskilt givande med debattörer som håller den nivån som ditt inlägg ovan. Tillför det något? Vet du, att så enkelt avfärdar man inte andras åsikter i ett seriöst sammanhang, det visar ju bara att man själv inte har några vettiga argument som räcker till och man framstår inte som särskilt trovärdig. Självmål skulle man kunna säga. natti/Gita
*Stintan*
25-04-2011, 22:13
CITAT (Gita @ 25-04-2011, 22:48)  Men det är väl dumt att bli sur på mig, borde du inte istället fråga dig var dina politiker, Juholt med kompisar, fanns idag? För det kan väl inte vara så att de faktiskt inte har något bättre alternativ och att det är den främsta anledningen till att det inte blir någon stor politisk fråga? Gita Nu var ju den här manifestationen inte politisk dvs den var varken höger eller vänster vilket också klart framgått av uppropen men dom kan man ju inte begära att du läst. Det är en stor politisk fråga inte bara för oppositionen. Även moderater kan bli sjuka vet du. Finns nog ingen politiker som skulle påstå att detta inte är en stor fråga.
CITAT (netha @ 25-04-2011, 23:10)  Då kan jag tala om för dig att min Sjukersättning aldrig hann upp till summa som jag hade för många år sedan. Sista utbetalningen före pension var ca 200 kr lägre. Bostadsbidrag har jag aldrig haft så i den frågan kan jag inte uttala mig. Samma här och då jag är ensam har jag också BT det blev 150 till, minus. Totalt 350 mindre plus en hyreshöjning på 130kr.= 480 minus. CITAT (gnon49 @ 25-04-2011, 23:01)  Men jag som sjukpensionär fick ju både sänkt skatt och höjt bostadsbidrag i år. Inte mycket men några hundringar extra i månaden är inte fel. Min sjukpension har i alla fall inte blivit sämre dom senaste åren. Men jag kan ju bara prata för mig själv. Jag fick sänkt skatt ja, men en större sänknig på BT. Det plus hyreshöjningen, blev en förlust.
CITAT (Gita @ 25-04-2011, 23:11)  OK, får väl kontra med att de inte är särskilt givande med debattörer som håller den nivån som ditt inlägg ovan. Tillför det något? Vet du, att så enkelt avfärdar man inte andras åsikter i ett seriöst sammanhang, det visar ju bara att man själv inte har några vettiga argument som räcker till och man framstår inte som särskilt trovärdig. Självmål skulle man kunna säga. natti/Gita Jag har kommit med förslag, jag har kommit med egna åsikter. Du har inte tillfört annat än att du anser att frågan är liten (varför då öht diskutera den om du nu anser att den är liten?!) och när du dessutom kom med en massa ogrundade påståenden som jag skulle ha sagt vilket jag inte har som du dessutom inte svara på när jag rättar dig i vad jag sagt och inte sagt så avslutade jag debatten med dig. Nu försöker du få det som att det är du som avslutar densamme. Inga vettiga argument har du heller att komma med. Det är du som står för självmålen. Inte jag.
CITAT (Gita @ 25-04-2011, 22:53)  Jag har inget system, jag tror att dagens system är det bästa man kan åstadkomma. När man rättat till de största felen/misstagen. hur skulle du vilja ha det?= gita Vilka är felen och misstagen enligt dig??? Du har fortfarande inte svarat på, hur dom sämst ställda, ska få det drägligt. Hur den som en gång var arbetsför och hade en bra inkomst, ska försörja sig och sina barn, när dom drabbats av sjukdom eller andra skador. Ingen kan sia om, hur framtiden blir och jag tror ingen förutsätter att man ska få ett funktionshindrat barn eller drabbas av skilsmässa och sjukdom. Så hur vill du Gita, att dessa ska få en tillvaro, som inte innefattar en oändlig trötthet och en tro på, att alla sviker och döden är enda utvägen??? (ja Gita, självmorden ökar) och hur jag vet det, behöver du inte ens fråga, för den frågan tänker jag inte ens svara på) Hur tycker du att den som drabbats av utmattningsdepression, ska kunna få ork, när samhället sviker dom? CITAT (Gita @ 25-04-2011, 23:11)  OK, får väl kontra med att de inte är särskilt givande med debattörer som håller den nivån som ditt inlägg ovan. Tillför det något? Vet du, att så enkelt avfärdar man inte andras åsikter i ett seriöst sammanhang, det visar ju bara att man själv inte har några vettiga argument som räcker till och man framstår inte som särskilt trovärdig. Självmål skulle man kunna säga. natti/Gita Var är dina argument, för en seriös debatt och vad är enl. dig en seriös debatt? Tycker du är rätt duktig på det, du anklagar andra för. Som sagt, självmål.
CITAT (Gita @ 25-04-2011, 23:11)  /:::/natti/Gita Oj då, såg inte att du sa god natt, men vi kan nog fortsätta någon annan dag. Sov gott...
Blomstertanten
26-04-2011, 04:09
CITAT (Gita @ 25-04-2011, 22:40)  Men tycker du verkligen att vi skall bygga ett samhälle som främst gynnar den som är föremål för kronofogdens åtgärder eller lever på försörjningsstöd? Är det inte viktigare att gynna dem som faktiskt skapar det vi kallar välfärd. En tusenlappo mer i månaden betyder ganska mycket för hårt arbetande människor med en lön mellan 20 -30 000 per månad. gita En tusenlapp mer i månaden betyder ännu mer för den hårt arbetande som tjänar mindre än 15 000 per månad!!!! Så lite som en hundralapp kan göra offantlig skillnad om man har 2000 i månaden att leva av!!!! Men en tusenlapp mer i månaden när man tjänar 30 000 i månaden kan man klara sig utan! Och att en del politiker inte bryr sig särskilt mycket om problemen runt sjukförsäkringsfrågan är inget bevis på att det inte är en stor politisk fråga! För även om Påskuppropet är opolitiskt bundet så handlar det om en politisk fråga!!!! En väldigt viktig politisk fråga!!!!
herkules
26-04-2011, 07:48
det var många som talade på medis igår, utförsäkrade, läkare, präster, socialarbetare, diakoner m fl, men inga politiker, ganska skönt att slippa dem faktiskt.
det var rätt fullt, runt 1000 personer, även avdragsberoende människor var där och lyssnade, de som tycker att sjukförsäkringssystemet är åt helvete.
skönt med människor som sätter medmänsklighet i första rummet.
CITAT (pejori @ 25-04-2011, 22:00)  Jag tor att det viktigaste är att ta bort ordet "arbetsförmåga" ur systemet. Med ordet "arbetsförmåga" behöver ingen vara sjukskriven, då du har en arbetsförmåga, om du så bara kan röra ett finger. (klicka på en dator typ, med ett finger och därmed kontorsjobb)
Arbetsförmåga har alla som lever, men ändå finns det mängder av personer, med mer eller mindre handikapp, som inte får arbete, då det desutom eftersträvas "produktivitet" och "lönsamhet" i arbetslivet. Vem anställer en totalförlamad person, som har rörelse i en hand?
(hårddrar det lite det vet jag, men lagen säger så. Finns en arbetsförmåga, har man inte rätt till sjukpenning. ) Det är väl helt självklart att just arbetsförmågan skall prövas. Enligt vilka kriterier skulla annars rätten till sjukpenning bedömmas? CITAT (Anma @ 25-04-2011, 22:14)  Nu sjunker du ju på en nivå som får till och med dig att verka väldigt korkad. Skärp dig nu och höj nivån. Annars kan vi lika gärna lägga ner den här debatten. jag är trött på att kräla på sandlådenivå med dig. Ovan citerat är ett exempel på vad jag menar med forats dubbla regelverk. Hur hade reaktionen blivit om jag uttyckt mig på samma sätt? Intressant fenomen! Gita
CITAT (Anma @ 25-04-2011, 22:55)  Jag har ju egentligen avslutat debatten, men du verkar ha missat dels att påskuppropet är politiskt obundet och dels att det fanns politiker på scenen i de flesta städerna. I Uppsala fanns en vänsterpartist, en miljöpartist och en kristdemokrat(!) samtidigt på scenen. I andra städer fanns andra politiker och i alla städer fanns moderater som skrev på namninsamlingarna. Hoppas att du inte känner dig sviken nu av de dina. Jag är inte sur. Bara innerligt trött på att debattera med någon som håller så låg nivå och aldrig kommer med något eget som är vettigt, bara en massa gnäll om andras åsikter. Kalla det låg nivå om du vill, likväl är det faktiskt så att det inte blev någon större uppslutning på uppropet. Enl. dagens tidningar samlades ett hundratal personer i Stockholm, ung lika många i en stor stad som Västerås. För min del tycker jag att det borde vara mera intressant att försöka förstå varför det blev som det blev än att slå mot fakta. Jag kan se två huvudanledningar ( naturligtvis finns det fler förklaringar), du säger att uppropet var opolitiskt ( och det var säkert syftet) men faktum är att flera grupper försökte utnyttja det hela som ett partipolitiskt slagträd mot Alliansen. Detta skrämde säkerligen bort en hel människor som sympatiserade med uppropet i sak. Det andra skälet är att frågan kanske inte berör så väldigt många människor trots allt och att de flesta inser att det är en omöjlighet att skapa ett heltäckande system utan man får faktiskt lappa och laga och göra så gott det går, likaså vet många att reformen inneburit en positiv förändring för en hel del människor. För hur man än utformar ett sjukförsäkringssystem så kommer det alltid att finnas tveksamma och svårbedömda fall, det kommer alltid göras felbedömningar. Tyvärr! Gita
Gossen Ruda
26-04-2011, 12:17
Jag har inte varit med i debatten men vad jag fattar så gällde påskuppropet folk som F-kassan säger har arbetsförmåga och skickar till AF samtidigt som man drar in sjukpenningen. AF säger att personen för sjuk för att få arbete men FK tar inte tillbaka personen som därvid ramlar ner mellan stolarna utan ersättning.
*Stintan*
26-04-2011, 12:24
CITAT (Gita @ 26-04-2011, 12:54)  Kalla det låg nivå om du vill, likväl är det faktiskt så att det inte blev någon större uppslutning på uppropet. Enl. dagens tidningar samlades ett hundratal personer i Stockholm, ung lika många i en stor stad som Västerås. För min del tycker jag att det borde vara mera intressant att försöka förstå varför det blev som det blev än att slå mot fakta.
Jag kan se två huvudanledningar ( naturligtvis finns det fler förklaringar), du säger att uppropet var opolitiskt ( och det var säkert syftet) men faktum är att flera grupper försökte utnyttja det hela som ett partipolitiskt slagträd mot Alliansen. Detta skrämde säkerligen bort en hel människor som sympatiserade med uppropet i sak. Det andra skälet är att frågan kanske inte berör så väldigt många människor trots allt och att de flesta inser att det är en omöjlighet att skapa ett heltäckande system utan man får faktiskt lappa och laga och göra så gott det går, likaså vet många att reformen inneburit en positiv förändring för en hel del människor. För hur man än utformar ett sjukförsäkringssystem så kommer det alltid att finnas tveksamma och svårbedömda fall, det kommer alltid göras felbedömningar. Tyvärr! Gita Undrar vad du vill med dina ogrundade spekulationer om inte bara att förminska problemet. Att blunda för att problemet är stort är att göra det lätt för sig. För övrig kan det finnas tusen olika orsaker till att det inte fler kom till manifestationen, många kanske helt enkelt var förhindrade p.g.a. sjukdom och/eller för långt avstånd till någon av de 30 platser manifestationen hölls. I mitt fall var det det senare som var orsaken till min frånvaro.
CITAT (Gita @ 26-04-2011, 12:33)  Ovan citerat är ett exempel på vad jag menar med forats dubbla regelverk. Hur hade reaktionen blivit om jag uttyckt mig på samma sätt? Intressant fenomen! Gita Precis som du tidigare i tråden svarade som du fick svar gör jag på samma sätt.
Blomstertanten
26-04-2011, 14:31
Alliansen vägrar kommentera"Alliansen avböjer att kommentera de landsomfattande uppropen Påskuppropet Följ oss på Mynewsdesk 2011-04-26 18:36 Påskuppropet blev en stor succé runt om i landet med tusentals deltagare, dokumenterat av hårdbevakande media. Regeringen vägrade dock att uttala sig i media om uppropen utan hänvisade till de marginella förslagen på justeringar som lagts fram. Förslag som inte är något annat än en skenmanöver för att dämpa kritiken mot sjukreglerna. Förslagen handlar om att införa en "oskälighetsbedömning" som endast kommer omfatta ett fåtal. Vad som kommer anses vara "oskäligt" specificeras inte. Utförsäkringarna kommer fortsätta som hittills och orsaka ett onödigt lidande för tiotusentals. När de nya reglerna för blivande "nollklassade" införs är de flesta troligtvis redan nollklassade. Totalt beräknas 5000 blivande nollklassade kunna få den nya ersättningsformen som kommer hamna på en ersättningsnivå runt existensminimum. Reglerna för sjukersättning består och kommer fortfarande att vara västvärldens hårdaste med orimliga inträdeskrav. Regeringens försvar av sjukförsäkringsreformen består inte längre av mantrat: "140 personer om dagen" då denna siffra visat sig vara grovt vilseledande och har genomskådats av medborgarna. Sanningen är att drygt 50 personer om dagen nybeviljades hel förtidspension eller hel sjukersättning, resten var deltidsersättningar och tidsbegränsade ersättningar. I stället har man valt påståendet "förr förtidspensionerades 73.000 personer om året" - vilket blir 200 personer om dagen. Ett annat ihåligt försvar av sjukreformen är påståendet: "hälften så många är sjukskrivna hälften så länge", men sanningen är att den största minskningen av sjukfall skedde redan innan den nya sjukförsäkringsreformen trädde i kraft. Att sjuktalen fortsätter minska när man kastar ut sjuka från sjukförsäkringen är inte så konstigt - det beror inte på att folk plötsligt har blivit friskare. Påskuppropet vädjar till regeringen att släppa prestigen och erkänna de katastrofala följderna av sjukförsäkringsreformen, det är hög tid att sätta sig vid planeringsbordet tillsammans med övriga riksdagspartier och bygga en ny reform från grunden. En reform som vi svenskar kan vara stolta över och som ser till varje enskild individs behov. Vi vill också att representanter från folket bjuds in att delta i denna reformprocess, så att den blir hållbar och genomtänkt från alla perspektiv. Att vägra lyssna på, och samarbeta med, drabbade och sakkunniga experter som ser vad som skulle behöva göras håller inte i en demokrati. Påskuppropet vägrar tystna. Vi kräver ett stopp av de förödande utförsäkringarna och humanare regler NU! En fristående uppföljare, kallat "solrosuppropet", planerar att genomföra manifestationer på sensommaren i bl.a. sjukförsäkringsfrågan. http://www.facebook.com/solrosuppropetVälkomna att delta i solrosuppropet! "
Gôtt att se att kampen fortsätter!
herkules
26-04-2011, 19:17
CITAT (Blomstertanten @ 26-04-2011, 15:31)  det var byst med folk på medis. att kalla ca 1000 pers "ett fåtal" är löjligt. är det för att sanningen är så himla läskig att se i vitögat som vissa här försöker förminska den manifestation som var? sicket trams.
CITAT (herkules @ 26-04-2011, 20:17)  det var byst med folk på medis. att kalla ca 1000 pers "ett fåtal" är löjligt. är det för att sanningen är så himla läskig att se i vitögat som vissa här försöker förminska den manifestation som var? sicket trams.  Alliansen har ju liknande taktik, men istället för att förminska försöker de att tiga ihjäl detta. Men det kommer inte att lyckas!
CITAT (Gita @ 25-04-2011, 21:30)  Jamen visst, förstår bara inte vad som är nedlåtande i att redovisa fakta. Ca 400 deltagare i stad av Uppsalas storlek är väl ändå mindre än man kan förvänta sig. Vi får se hur många som ställer upp i morgon när det gäller Tjernobyldagen.Blir det fler, eller vad tror du? Gita Ett tiotal blev det i Uppsala som ställde upp igår på Tjernobyldagen. Hur många procent (promille) blir det? Vi kan bara konstatera att jag hade rätt. Sjukförsäkringen är en mycket större fråga än kärnkraften hos människor i allmänhet idag.
Farbror Blå
27-04-2011, 19:12
Jag skriver inte på.
Vi har sett alltför många, alltför inhumana fall på TV och i tidningarna, men det förändrar inte läget. Sverige har på tok för många människor som alldeles för tidigt kastats ut ur arbetsskaran, istället för att man försökt hitta dem platser de kan klara av.
Nej, jag tycker inte reformen har fungerat till hundra procent.
Nej jag tycker inte man ska tvinga ut jättesjuka människor på a-kassa
Nej det är INTE inhumant att be en till 75% sjukskriven person söka efter en 25% tjänst.
Alla vill hjälpa till och alla kan vi göra någonting. (undantaget de, vilka regeringen tydligt har förklarat ska slippa såklart) reglerna är inte lika dumma som dom som försöker implementera dem, -tjänstemännen- som blir paragrafryttare.
CITAT (Farbror Blå @ 27-04-2011, 20:12)  Jag skriver inte på.
Vi har sett alltför många, alltför inhumana fall på TV och i tidningarna, men det förändrar inte läget. Sverige har på tok för många människor som alldeles för tidigt kastats ut ur arbetsskaran, istället för att man försökt hitta dem platser de kan klara av.
Nej det är INTE inhumant att be en till 75% sjukskriven person söka efter en 25% tjänst.
Alla vill hjälpa till och alla kan vi göra någonting. (undantaget de, vilka regeringen tydligt har förklarat ska slippa såklart) reglerna är inte lika dumma som dom som försöker implementera dem, -tjänstemännen- som blir paragrafryttare. Nej, det är inte inhumant att be en 75% sjuk att söka efter en 25% tjänst. Det är inte vad detta handlar om öht.
Blomstertanten
28-04-2011, 05:04
CITAT (Farbror Blå @ 27-04-2011, 20:12)  reglerna är inte lika dumma som dom som försöker implementera dem, -tjänstemännen- som blir paragrafryttare. Du menar alltså att det borde vara så att det ska vara upp till tjänstemännen på försäkringskassan att bestämma? Att tjänstemännen godtyckligt ska bestämma reglerna?
Red Top
28-04-2011, 06:12
CITAT (Farbror Blå @ 27-04-2011, 20:12)  Jag skriver inte på.
Alla vill hjälpa till och alla kan vi göra någonting. (undantaget de, vilka regeringen tydligt har förklarat ska slippa såklart) reglerna är inte lika dumma som dom som försöker implementera dem, -tjänstemännen- som blir paragrafryttare. Även du har fallit för myten, som implementerats av borgarna, på ett infernaliskt skickligt sätt, ända sedan valrörelsen 2006, då de kom till makten. Det är bara i en utopisk värld det finns arbete för alla. I den verkliga världen finns det inte några små nischer där arbetsgivare accepterar att anställa människor med problem. Problem i form av psykiska eller kroppsliga tillkortakommanden. Ännu en missuppfattning. Det är inte till A-kassan man kommer när man utförsäkras. Det är till det kommunala försörjningsstödet man hänvisas, efter att man först har gjort sig av med alla värdefulla ägodelar som t.ex. bostadsrätter(vilket borgarna tyckar att alla lägenheter ska ombildas till  ). Felet med reformen är framförallt den stupstock man införde. Det går inte att bestämma över en individs tillfrisknandetakt. Att sätta en gräns där alla måste vara friska/arbetsföra inom ramen för 550 dagar är rent ut sagt löjligt. Om borgarna hade makten att styra över själva tillfrisknandet, vet jag många som skulle vara tacksamma och säkert också ge sin röst åt dem. Helbrägdagörare har man ju hört talas om, men ännu har ingen bevisat att de verkligen kan utföra de stordåd de tillskrivs. Den dagen borgarna trollar fram trollspöet ur den höga hatten, viftar med det över kroniskt sjuka, människor under pågående cancerbehandling och de som fallit ner i en avgrundsdjup depression; den dagen alla plötsligt blir friska, den dagen har borgarna vunnit den segdragna kampen om svenska folkets förtroende.  Så Farbror Blå........ Håll dig du till sagornas värld. Kryp tillbaka mellan sagobokens trygga pärmar och lev i din förtrollade värld av blå dunster.
CITAT (Red Top @ 28-04-2011, 07:12)  Även du har fallit för myten, som implementerats av borgarna, på ett infernaliskt skickligt sätt, ända sedan valrörelsen 2006, då de kom till makten.
Det är bara i en utopisk värld det finns arbete för alla. I den verkliga världen finns det inte några små nischer där arbetsgivare accepterar att anställa människor med problem. Om borgarna hade makten att styra över själva tillfrisknandet, vet jag många som skulle vara tacksamma och säkert också ge sin röst åt dem.............................. den dagen har borgarna vunnit den segdragna kampen om svenska folkets förtroende. Arbetsmarknad och arbetslöshet är en helt annan problematik och man bör kalla saker vid dess rätta namn. Att som tidigare socialdemokratiska regeringar dölja hög arbetslöshet under gigantiska sjuktal blev ju i längden helt ohållbart. Den arbetsförmåga någon har skall inte ersättas med sjukpenning utan där skall naturligtvis arbetsmarknadsförsäkringarna gå in om personen i fråga inte lyckas få något jobb. Sen när det gäller svenska folkets förtroende så är det väl inte något som alliansen behöver vinna, eftersom de i allafall för tillfället har det. Gita
CITAT (Anma @ 27-04-2011, 01:24)  Ett tiotal blev det i Uppsala som ställde upp igår på Tjernobyldagen. Hur många procent (promille) blir det? Vi kan bara konstatera att jag hade rätt. Sjukförsäkringen är en mycket större fråga än kärnkraften hos människor i allmänhet idag. Gita, kommentar på detta?
CITAT (Anma @ 28-04-2011, 15:56)  Gita, kommentar på detta?  Drygt ett tusental på Sergels Torg, däribland en del politiker, drygt tiotusen runt om i landet. Dina uppgifter betr. Uppsala kan jag inte kommentera eftersom jag inte kan hitta några sådana. Varifrån kommer dina uppgifter. Men du har naturligtvis rätt i att varken kärnkraft eller sjukförsäkring är några större frågor för folk i allmänhet Gita
*Stintan*
28-04-2011, 18:52
Lite märkligt att du mäter hur viktiga dessa frågor är för folk genom att räkna hur många som deltagit i torgmöten. En ganska usel måttstock måste jag säga, det borde väl även du inse.
CITAT (*Stintan* @ 28-04-2011, 19:52)  Lite märkligt att du mäter hur viktiga dessa frågor är för folk genom att räkna hur många som deltagit i torgmöten. En ganska usel måttstock måste jag säga, det borde väl även du inse. Ett bland många sätt att mäta. Hur vill du mäta? Dessutom så efterlyste ju Anma en kommentar och jag svarade efter bästa förmåga. Gita
CITAT (Gita @ 28-04-2011, 19:19)   Drygt ett tusental på Sergels Torg, däribland en del politiker, drygt tiotusen runt om i landet. Dina uppgifter betr. Uppsala kan jag inte kommentera eftersom jag inte kan hitta några sådana. Varifrån kommer dina uppgifter. Men du har naturligtvis rätt i att varken kärnkraft eller sjukförsäkring är några större frågor för folk i allmänhet Gita Mina uppgifter kommer från UNT. Uppsala nya tidning.
CITAT (Anma @ 28-04-2011, 21:58)  Mina uppgifter kommer från UNT. Uppsala nya tidning.Har du någon länk. jag hittade inget på nätutgåvan Gita Ursäkta, jag såg inte att du redan länkat. Fast av artikeln framgår ju faktiskt att man inte organiserat någon egen demonstration i Uppsala utan samordnat med Stockholm.Det artikeln handlar om är ju att ett tiotal personer tog tillfället i akt och demostrerade på väg till Stockholm och Sergels torg. Om du läser artikeln en gång till skall du se att den inte säger något som helst om hur många uppsalabor som deltog i Stockholm, man berättar bara om de tiotal man stötte på.
CITAT (Gita @ 28-04-2011, 22:13)  Har du någon länk. jag hittade inget på nätutgåvan Gita Ursäkta, jag såg inte att du redan länkat. Fast av artikeln framgår ju faktiskt att man inte organiserat någon egen demonstration i Uppsala utan samordnat med Stockholm.Det artikeln handlar om är ju att ett tiotal personer tog tillfället i akt och demostrerade på väg till Stockholm och Sergels torg. Om du läser artikeln en gång till skall du se att den inte säger något som helst om hur många uppsalabor som deltog i Stockholm, man berättar bara om de tiotal man stötte på. Betänk då att Uppsalabor samlades mot kärnkraften och totalt blev det ett tusental i Stockholm (har letat källa till detta men inte hittat så jag litar på ditt ord) Medan till måndagens manifestation samlades 400 i Uppsala och ett tusental i Stockholm. Varför försöker du förminska måndagens demonstration samtidigt som du försöker förstora tisdagens? Tillägg: ytterligare ett tjugotal tog tåget till Stockholm, alltså totalt ett trettiotal Uppsalabor mot måndagens 400.
CITAT (Anma @ 28-04-2011, 22:28)  Tillägg: ytterligare ett tjugotal tog tåget till Stockholm, alltså totalt ett trettiotal Uppsalabor mot måndagens 400. Måste fråga hur i all världen du vet detta? Frågades tågpassagerarna om anledningen till sin resa? Och hur vet du hur många som precis som du åkte i "fulla bilar". Visst vet jag att uppslutningen när det gäller kärnkraft också var ganska ynklig och jag tror inte någon av demonstrationerna har någon som helst påverkan eftersom det var alldeles för få som engagerade sig.. Lite förvånande eftersom kärnkraftent är en fråga som gäller precis alla, även våra barn och barnbarn och efterkommande generationer medan sjukförsäkrinhen fungerar utmärkt för det stora flertalet. Gita CITAT (Anma @ 28-04-2011, 22:28)  Betänk då att Uppsalabor samlades mot kärnkraften och totalt blev det ett tusental i Stockholm (har letat källa till detta men inte hittat så jag litar på ditt ord) Medan till måndagens manifestation samlades 400 i Uppsala och ett tusental i Stockholm.
Varför försöker du förminska måndagens demonstration samtidigt som du försöker förstora tisdagens?
Tillägg: ytterligare ett tjugotal tog tåget till Stockholm, alltså totalt ett trettiotal Uppsalabor mot måndagens 400.
CITAT (Gita @ 28-04-2011, 22:51)  Måste fråga hur i all världen du vet detta? Frågades tågpassagerarna om anledningen till sin resa? Och hur vet du hur många som precis som du åkte i "fulla bilar". Visst vet jag att uppslutningen när det gäller kärnkraft också var ganska ynklig och jag tror inte någon av demonstrationerna har någon som helst påverkan eftersom det var alldeles för få som engagerade sig.. Lite förvånande eftersom kärnkraftent är en fråga som gäller precis alla, även våra barn och barnbarn och efterkommande generationer medan sjukförsäkrinhen fungerar utmärkt för det stora flertalet. Gita Jag läste om artikeln helt enkelt, precis som du bad mig att göra! Se det fetmarkerade längst ner. Men det kanske är så att när du hänvisar till en källa är den rätt och riktig, men när jag gör det är den lögnaktig. Eller? Dessutom är det ju så att var det ännu fler Uppsalabor som åkte till Stockholm betyder det att det var ännu färre stockholmare som brydde sig. "Ett drygt tiotal Uppsalabor samlades på Stora Torget i Uppsala på tisdagseftermiddagen i en demonstration mot kärnkraft.
Flygbladsutdelning och samtal med passerande ingick i programmet för demonstranterna, som en inledning till den stora demonstrationen på Sergels Torg i Stockholm. Dit åkte deltagarna i paraplyorganisationen Uppsalabor mot kärnkraft när banderollerna rullats ihop sedan de gått i ett litet men syn- och hörbart demonstrationståg från torget till Resecentrum för att ta tåget vidare mot Stockholm. –Det är bättre med solstrålar än med radioaktiv strålning, sade Sofia Sollén-Norrlin från Grön Ungdom.
Hon var iförd ett diadem av långa gula strålar gjorda av hopvirat kräppapper. Simon Rosén från miljöorganisationen Klimax bar heltäckande vit overall, och virvlade allt emellanåt armarna runt, runt - en levande symbol för vindkraft som, liksom solstrålediademet, väckte visst uppseende bland eftermiddagsstressade Uppsalabor.
Demonstrationen i Uppsala, liksom den stora samlingen i Stockholm i kväll, är kärnkraftsmotståndarnas sätt att uppmärksamma årsdagen av reaktorhaveriet i Tjernobyl, peka på riskerna med kärnkraftsproduktion, och på alternativa energikällor.
Uppsalabor mot kärnkraft samlar bland annat Folkkampanjen mot kärnkraft-kärnvapen, Jordens Vänner, Fältbiologerna, Grön Ungdom, Klimax och Vänsterns Studentförbund. Till demonstranterna på Stora Torget anslöt sig på Stockholmståget ytterligare ett tjugotal personer som skulle delta i demonstrationen på Sergels Torg."
CITAT (Anma @ 28-04-2011, 22:55)  Jag läste om artikeln helt enkelt, precis som du bad mig att göra! Se det fetmarkerade längst ner. Men det kanske är så att när du hänvisar till en källa är den rätt och riktig, men när jag gör det är den lögnaktig. Eller? Dessutom är det ju så att var det ännu fler Uppsalabor som åkte till Stockholm betyder det att det var ännu färre stockholmare som brydde sig. "Ett drygt tiotal Uppsalabor samlades på Stora Torget i Uppsala på tisdagseftermiddagen i en demonstration mot kärnkraft.
Flygbladsutdelning och samtal med passerande ingick i programmet för demonstranterna, som en inledning till den stora demonstrationen på Sergels Torg i Stockholm. Dit åkte deltagarna i paraplyorganisationen Uppsalabor mot kärnkraft när banderollerna rullats ihop sedan de gått i ett litet men syn- och hörbart demonstrationståg från torget till Resecentrum för att ta tåget vidare mot Stockholm. –Det är bättre med solstrålar än med radioaktiv strålning, sade Sofia Sollén-Norrlin från Grön Ungdom.
Hon var iförd ett diadem av långa gula strålar gjorda av hopvirat kräppapper. Simon Rosén från miljöorganisationen Klimax bar heltäckande vit overall, och virvlade allt emellanåt armarna runt, runt - en levande symbol för vindkraft som, liksom solstrålediademet, väckte visst uppseende bland eftermiddagsstressade Uppsalabor.
Demonstrationen i Uppsala, liksom den stora samlingen i Stockholm i kväll, är kärnkraftsmotståndarnas sätt att uppmärksamma årsdagen av reaktorhaveriet i Tjernobyl, peka på riskerna med kärnkraftsproduktion, och på alternativa energikällor.
Uppsalabor mot kärnkraft samlar bland annat Folkkampanjen mot kärnkraft-kärnvapen, Jordens Vänner, Fältbiologerna, Grön Ungdom, Klimax och Vänsterns Studentförbund. Till demonstranterna på Stora Torget anslöt sig på Stockholmståget ytterligare ett tjugotal personer som skulle delta i demonstrationen på Sergels Torg." Tja, det är ju det jag hela tiden försökt säga, att folk i allmänhet struntar både i sjukförsäkringen och kärnkraften. Ärligt talat så hade jag trott att båda demonstrationerna skulle locka betydligt fler deltagare än vad det blev. Gita
CITAT (Gita @ 28-04-2011, 23:03)  Tja, det är ju det jag hela tiden försökt säga, att folk i allmänhet struntar både i sjukförsäkringen och kärnkraften. Ärligt talat så hade jag trott att båda demonstrationerna skulle locka betydligt fler deltagare än vad det blev. Gita Vilka efterkonstruktioner du kommer med nu. Du var helt säker på att kärnkraften skulle locka massa mer än sjukförsäkringen. Men om du mår bättre av att släta över det så var så god. God natt.
Blomstertanten
30-04-2011, 06:54
Vart femte socialbidrag går till personer som är sjuka men saknar inkomst! Allt enligt kartläggning av Sveriges Kommuner och Landsting.
Aqvakul
30-04-2011, 06:55
CITAT (Blomstertanten @ 30-04-2011, 07:54)  Vart femte socialbidrag går till personer som är sjuka men saknar inkomst! Allt enligt kartläggning av Sveriges Kommuner och Landsting. Helt galet och ett direkt resultat av att man skjutit sjukförsäkringssystemet i sank...
Blomstertanten
30-04-2011, 07:38
CITAT (Aqvakul @ 30-04-2011, 07:55)  Helt galet och ett direkt resultat av att man skjutit sjukförsäkringssystemet i sank...  Nämen är du säker på att folk inte blivit friskare av "reformen"?
Gunilla T
30-04-2011, 07:39
CITAT (Blomstertanten @ 30-04-2011, 07:54)  Vart femte socialbidrag går till personer som är sjuka men saknar inkomst! Allt enligt kartläggning av Sveriges Kommuner och Landsting. Det är rent ut sagt förfärligt.....sjuktalen torde ju minska i den offentliga statistiken men det beror ju inte på att människor rehabiliterats! ....och kommunerna blev med Svarte Petter....
Blomstertanten
30-04-2011, 07:45
CITAT (Gunilla T @ 30-04-2011, 08:39)  Det är rent ut sagt förfärligt.....sjuktalen torde ju minska i den offentliga statistiken men det beror ju inte på att människor rehabiliterats!
....och kommunerna blev med Svarte Petter.... Sjukförsäkringen har ett stort överskott och kommunerna får betala! Är det det som kallas för omfördelning?
herkules
30-04-2011, 08:00
CITAT (Blomstertanten @ 30-04-2011, 07:54)  Vart femte socialbidrag går till personer som är sjuka men saknar inkomst! Allt enligt kartläggning av Sveriges Kommuner och Landsting. man får skämmas! det är lite ogreppbart att sverige har blivit ett land där man ger fullständigt fan i människor som är sjuka.
CITAT (Gita @ 26-04-2011, 12:33)  Det är väl helt självklart att just arbetsförmågan skall prövas. Enligt vilka kriterier skulla annars rätten till sjukpenning bedömmas?
/:::::/ Det tänker jag svara på, när du har svarat på den fråga jag ställde sist till dig. Nämligen den här. CITAT (Gita @ 25-04-2011, 22:53)  Jag har inget system, jag tror att dagens system är det bästa man kan åstadkomma. När man rättat till de största felen/misstagen. hur skulle du vilja ha det?= gita Vilka är felen och misstagen enligt dig??? Du har fortfarande inte svarat på, hur dom sämst ställda, ska få det drägligt. Hur den som en gång var arbetsför och hade en bra inkomst, ska försörja sig och sina barn, när dom drabbats av sjukdom eller andra skador. Ingen kan sia om, hur framtiden blir och jag tror ingen förutsätter att man ska få ett funktionshindrat barn eller drabbas av skilsmässa och sjukdom. Så hur vill du Gita, att dessa ska få en tillvaro, som inte innefattar en oändlig trötthet och en tro på, att alla sviker och döden är enda utvägen??? (ja Gita, självmorden ökar) och hur jag vet det, behöver du inte ens fråga, för den frågan tänker jag inte ens svara på) Hur tycker du att den som drabbats av utmattningsdepression, ska kunna få ork, när samhället sviker dom?
CITAT (pejori @ 02-05-2011, 05:05)  Det tänker jag svara på, när du har svarat på den fråga jag ställde sist till dig. Nämligen den här. CITAT (Gita @ 25-04-2011, 22:53)  Jag har inget system, jag tror att dagens system är det bästa man kan åstadkomma. När man rättat till de största felen/misstagen. hur skulle du vilja ha det?= gita Vilka är felen och misstagen enligt dig??? Du har fortfarande inte svarat på, hur dom sämst ställda, ska få det drägligt. Hur den som en gång var arbetsför och hade en bra inkomst, ska försörja sig och sina barn, när dom drabbats av sjukdom eller andra skador. Ingen kan sia om, hur framtiden blir och jag tror ingen förutsätter att man ska få ett funktionshindrat barn eller drabbas av skilsmässa och sjukdom. Så hur vill du Gita, att dessa ska få en tillvaro, som inte innefattar en oändlig trötthet och en tro på, att alla sviker och döden är enda utvägen??? (ja Gita, självmorden ökar) och hur jag vet det, behöver du inte ens fråga, för den frågan tänker jag inte ens svara på) Hur tycker du att den som drabbats av utmattningsdepression, ska kunna få ork, när samhället sviker dom? Har inte haft tid att ägna mig åt "Odla!" på ett tag därav fördröjt svar. Varför vill du inte svara på ett par "enkla" frågor från mig?. 1) Om inte arbetsförmågan skall var det avgörande kriteriet vid bedömning av rätten till sjukpenning vad skall det då vara enligt dig? 2) Varifrån har du fått uppgifterna att självmorden ökat? Enligt all statistik jag kunnat hitta så är det tvärtom, en svag, men dock minskning, förutom i gruppen "män 18 - 24 år". Fast i den gruppen är väl knappast utförsäkring en orsak. Hoppas på ett bättre svar än "det tänker jag inte svara på" Gita
CITAT (Gita @ 08-05-2011, 21:18)  Har inte haft tid att ägna mig åt "Odla!" på ett tag därav fördröjt svar. Varför vill du inte svara på ett par "enkla" frågor från mig?. 1) Om inte arbetsförmågan skall var det avgörande kriteriet vid bedömning av rätten till sjukpenning vad skall det då vara enligt dig? 2) Varifrån har du fått uppgifterna att självmorden ökat? Enligt all statistik jag kunnat hitta så är det tvärtom, en svag, men dock minskning, förutom i gruppen "män 18 - 24 år". Fast i den gruppen är väl knappast utförsäkring en orsak. Hoppas på ett bättre svar än "det tänker jag inte svara på" Gita Som sagt, när du svarat på, vad felen och misstagen är och hur dom ska rättas till, ska jag svara. "hoppas på ett bättre svar en en motfråga, för att blanda bort korten"
herkules
09-05-2011, 09:58
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|