|
CITAT (pejori @ 08-05-2011, 21:28)  Som sagt, när du svarat på, vad felen och misstagen är och hur dom ska rättas till, ska jag svara.
"hoppas på ett bättre svar en en motfråga, för att blanda bort korten" För mig tycks det som om man inte satt upp tillräckligt strikta kriterier för vad som berättigar till sjukpenning, helt enkelt att utrymmet för godtycke blivit lite väl stort. Men ett heltäckande system är omöjligt att skapa, felaktiga bedömningar kommer alltid att göras eftersom det är människor som står för bedömningarna. Ju tydligare , striktare regler desto mindre utrymme för missbedömningar. Sen kommer ju en del att ramla ut systemet av det enkla skälet att de inte hör hemma där. Att man av olika skäl har svårt att försörja sig kan ju aldrig vara grund till sjukpenning, enda grunden för att få sjukpenning måste vara av medicinska skäl nedsatt arbetsförmåga. Graden av arbetsförmåga skall ju självklart också vara avgörande för graden av sjukpenning, hel, halv osv. Slutligen tycker jag att rätten till sjukpenning bör omprövas relativt ofta, kanske en gång per år. Ska bli spännande att se hur "din modell" ser ut och vilka bedömningskriterier du vill använda dig av om "arbetsförmåga" går bort. Gita
CITAT (Gita @ 09-05-2011, 14:20)  För mig tycks det som om man inte satt upp tillräckligt strikta kriterier för vad som berättigar till sjukpenning, helt enkelt att utrymmet för godtycke blivit lite väl stort. Men ett heltäckande system är omöjligt att skapa, felaktiga bedömningar kommer alltid att göras eftersom det är människor som står för bedömningarna. Ju tydligare , striktare regler desto mindre utrymme för missbedömningar. Sen kommer ju en del att ramla ut systemet av det enkla skälet att de inte hör hemma där. Att man av olika skäl har svårt att försörja sig kan ju aldrig vara grund till sjukpenning, enda grunden för att få sjukpenning måste vara av medicinska skäl nedsatt arbetsförmåga. Graden av arbetsförmåga skall ju självklart också vara avgörande för graden av sjukpenning, hel, halv osv. Slutligen tycker jag att rätten till sjukpenning bör omprövas relativt ofta, kanske en gång per år. Ska bli spännande att se hur "din modell" ser ut och vilka bedömningskriterier du vill använda dig av om "arbetsförmåga" går bort. Gita Eeeh??! Ditt svar visar med all önskvärd tydlighet att du inte har en blekaste aning om hur dagens sjukförsäkring fungerar. eller tror du att det fortfarande är som det var på nittiotalet? Varför är du så intresserad av att diskutera en fråga som du över huvud taget inte har en aning om eller ens egentligen är intresserad av? För om du var intresserad så skulle du veta att hela ditt inlägg är fullt av grova sakfel. Så svara mig, varför diskuterar du något som du inte är insatt i? Om du vill föra en vidare diskussion i frågan föreslår jag att du tar reda på hur dagens regler ser ut.
CITAT (Gita @ 08-05-2011, 21:18)  Har inte haft tid att ägna mig åt "Odla!" på ett tag därav fördröjt svar. Varför vill du inte svara på ett par "enkla" frågor från mig?. 1) Om inte arbetsförmågan skall var det avgörande kriteriet vid bedömning av rätten till sjukpenning vad skall det då vara enligt dig? 2) Varifrån har du fått uppgifterna att självmorden ökat? Enligt all statistik jag kunnat hitta så är det tvärtom, en svag, men dock minskning, förutom i gruppen "män 18 - 24 år". Fast i den gruppen är väl knappast utförsäkring en orsak. Hoppas på ett bättre svar än "det tänker jag inte svara på" Gita 1 Enl. mig, ska det vara hälsotillståndet som avgör rätten till sjukpenning, inte arbetsförmågan. Arbetsförmågan ska bedömas, när hälsotillståndet är löst, eller när det framkommit att hälsan inte kan bli 100% varaktig. Då först, ska arbetsförmågan bedömas, i samband med rehabilitering och inte som nu avgöra om du får vara sjuk över huvud taget. 2 Som jag sa innan, "jag kommer inte att besvara den frågan" av den enkla anledningen att "hur jag vet det" har du inte med att göra. Vill du ha fakta, leta på rätt ställe. Söker man information utan skygglappar som filter, hittar man information. Tror det kallas att "ha ett öppet och vidsynt sinne. CITAT (Gita @ 09-05-2011, 14:20)  För mig tycks det som om man inte satt upp tillräckligt strikta kriterier för vad som berättigar till sjukpenning, helt enkelt att utrymmet för godtycke blivit lite väl stort. Men ett heltäckande system är omöjligt att skapa, felaktiga bedömningar kommer alltid att göras eftersom det är människor som står för bedömningarna. Ju tydligare , striktare regler desto mindre utrymme för missbedömningar. Sen kommer ju en del att ramla ut systemet av det enkla skälet att de inte hör hemma där. Att man av olika skäl har svårt att försörja sig kan ju aldrig vara grund till sjukpenning, enda grunden för att få sjukpenning måste vara av medicinska skäl nedsatt arbetsförmåga. Graden av arbetsförmåga skall ju självklart också vara avgörande för graden av sjukpenning, hel, halv osv. Slutligen tycker jag att rätten till sjukpenning bör omprövas relativt ofta, kanske en gång per år. Ska bli spännande att se hur "din modell" ser ut och vilka bedömningskriterier du vill använda dig av om "arbetsförmåga" går bort. Gita Börjar undra om du diskuterar sjukpenning eller sjukersättning.Sjukpenning behöver inte på något sätt "omprövas det gör däremot sjukersättning. (tidigare sjuk/förtidspension) ÄR MAN SJUK, ska man ha sjukpenning. Är arbetsförmågan helt eller delvist nedsatt under lång tid, ska man ha sjukersättning i motsvarande grad som arbetsförmågans nedsättning.
aanderss
11-05-2011, 09:13
är emd på de
Idag är det så att man blir utförsäkrad efter ett år, eller maximalt 550 dagar oavsett om man blivit friskare eller inte. Helt enkelt för att dagarna tagit slut! Inte för att sjukdomstillståndet förbättrats. Sedan utreds man på arbetsförmedlingen, av alla utförsäkrade gör 45% det med lägre ersättning än innan utförsäkring. Efter tre månader kan man eventuellt få skrivas in igen som sjuk på FK, vissa då utan ersättning. Det som bestämts i dagarna är att dessa "nollade" Ska få någon specialersättning som är 2000:- lägre än ersättningen under tillfällig sjukersättning (som är borttagen). Den specialreglern som regeringen beslutade tidigare om att vissa slipper utförsäkring, om du i princip är dörende, har tillämpats i ett enda fall, har ingen säker källa på detta, vill inte ens tro på det, men ingen statistik om det finns att finna. Jag har också hört att FK fått direktiv (förbud!!) att tillhandahålla den sortens statistik, men om det stämmer låter jag vara osagt.
CITAT (Anma @ 11-05-2011, 10:15)  Idag är det så att man blir utförsäkrad efter ett år, eller maximalt 550 dagar oavsett om man blivit friskare eller inte. Helt enkelt för att dagarna tagit slut! Inte för att sjukdomstillståndet förbättrats. /:::::/ "klipper lite" Där ligger regeringens största misstag, att dom satte en gräns på när du ska anses vara frisk/färdigbehandlad.
CITAT (Anma @ 09-05-2011, 18:51)  Eeeh??! Ditt svar visar med all önskvärd tydlighet att du inte har en blekaste aning om hur dagens sjukförsäkring fungerar. eller tror du att det fortfarande är som det var på nittiotalet?
Varför är du så intresserad av att diskutera en fråga som du över huvud taget inte har en aning om eller ens egentligen är intresserad av? För om du var intresserad så skulle du veta att hela ditt inlägg är fullt av grova sakfel. Så svara mig, varför diskuterar du något som du inte är insatt i? Om du vill föra en vidare diskussion i frågan föreslår jag att du tar reda på hur dagens regler ser ut. Kanske av samma skäl som du med den skillnaden att jag inte anser mig vara expert på samma sätt som du tycks anse dig. Fast jag är av den åsikten att även icke experter får lov att ha åsikter, om det inte vore så vore borde nog du också ligga ganska lågt. Att hänvisa till grova sakfel utan att överhuvudtaget precisera är väl att göra det en aning för lätt för sig, visst kan du bättre än så. Det kan väl ändå inte vara så att du inte forstod vad jag menade på grund av att jag kanske inte använde de exakt rätta orden enl. försäkringskassans ordlista, för mig handlar frågan om ersättning för förlorad/nedsatt arbetsförmåga och om vad som bör berättiga till sådan ersättning. Nu har du ju i månader ägnat dig åt att protestera utan en enda gång antyda hur det borde vara, det skulle faktiskt vara intressant att få se din modell för en riktig, rättvis och rimlig sjukförsäkring.
CITAT (pejori @ 11-05-2011, 18:30)  "klipper lite" Där ligger regeringens största misstag, att dom satte en gräns på när du ska anses vara frisk/färdigbehandlad. Det är väl inte riktigt sant Klippt från försäkringskassans hemsida" Fler dagar med sjukpenning på fortsättningsnivåDu kan få denna ersättning om du •vårdas intagen på sjukhus, •behöver omfattande vård utanför sjukhus, •fått en sådan avgörande förlust av verklighetsuppfattning och förmågan att orientera dig så att du inte kan tillgodogöra dig information •riskerar att allvarligt försämras i din sjukdom om du deltar i arbetslivsintroduktion. Fler dagar med sjukpenning på normalnivåOm du har en allvarlig sjukdom kan du få fler dagar med sjukpenning på normalnivå." Är det inte i verkligheten så att man satt en gräns när sjukpenningen skall omprövas och det är väl också i högsta grad rimligt, eller? Gita
CITAT (Gita @ 11-05-2011, 19:07)  Kanske av samma skäl som du med den skillnaden att jag inte anser mig vara expert på samma sätt som du tycks anse dig. Fast jag är av den åsikten att även icke experter får lov att ha åsikter, om det inte vore så vore borde nog du också ligga ganska lågt. Att hänvisa till grova sakfel utan att överhuvudtaget precisera är väl att göra det en aning för lätt för sig, visst kan du bättre än så. Det kan väl ändå inte vara så att du inte forstod vad jag menade på grund av att jag kanske inte använde de exakt rätta orden enl. försäkringskassans ordlista, för mig handlar frågan om ersättning för förlorad/nedsatt arbetsförmåga och om vad som bör berättiga till sådan ersättning. Nu har du ju i månader ägnat dig åt att protestera utan en enda gång antyda hur det borde vara, det skulle faktiskt vara intressant att få se din modell för en riktig, rättvis och rimlig sjukförsäkring. Saxar från ett tidigare inlägg av dig i denna tråden Gita. (179) "Arbetsmarknad och arbetslöshet är en helt annan problematik och man bör kalla saker vid dess rätta namn"
CITAT (pejori @ 11-05-2011, 05:08)  2 Som jag sa innan, "jag kommer inte att besvara den frågan" av den enkla anledningen att "hur jag vet det" har du inte med att göra. Märkligt , du hävdar med bestämdhet att självmorden ökar, på frågan hur du vet detta blir svaret "att det inte angår mig hur du vet". Varför överhuvudtaget med bestämdhet hävda något om man sedan inte kan eller vill tala om varifrån uppgifterna kommer. Kanske är det något som du tror dig veta? Gita
CITAT (Gita @ 11-05-2011, 19:19)  Det är väl inte riktigt sant
Klippt från försäkringskassans hemsida"Fler dagar med sjukpenning på fortsättningsnivå
Du kan få denna ersättning om du •vårdas intagen på sjukhus, •behöver omfattande vård utanför sjukhus, •fått en sådan avgörande förlust av verklighetsuppfattning och förmågan att orientera dig så att du inte kan tillgodogöra dig information •riskerar att allvarligt försämras i din sjukdom om du deltar i arbetslivsintroduktion.
Fler dagar med sjukpenning på normalnivå Om du har en allvarlig sjukdom kan du få fler dagar med sjukpenning på normalnivå."
Är det inte i verkligheten så att man satt en gräns när sjukpenningen skall omprövas och det är väl också i högsta grad rimligt, eller? Gita Det står i båda dina klipp att du kan få fortsatt ersättning. Det sker efter en omprövning, där du under omprövningstiden har du inte rätt till sjukpenning.. Då ska du stå till arbetsmarknadens förfogande för att sedan återremiteras till FK. Då först kan du få förlängt ersättning. Jättelätt om du ligger på sjukhus eller står under påfrestande behandling. Det betyder inte, att du får ersättning per automatik, det är det hela "upproret" handlar om. CITAT (Gita @ 11-05-2011, 19:28)  Märkligt , du hävdar med bestämdhet att självmorden ökar, på frågan hur du vet detta blir svaret "att det inte angår mig hur du vet". Varför överhuvudtaget med bestämdhet hävda något om man sedan inte kan eller vill tala om varifrån uppgifterna kommer. Kanske är det något som du tror dig veta? Gita Tja, vad du tror är för mig irrelevant. Är du intresserad av svaret, får du väl leta reda på det själv. Jag vet vad jag vet och om du tror att det inte stämmer, får det stå för dig.
Törnsångare
11-05-2011, 18:41
Det har väl med all tydlighet framkommit att regeringens politik vad gäller sjukpenningen/sjukförsäkringen är ett stort misslyckande. Hur kan man tycka annat när man ständigt läser om sjuka människor som blir utförsäkrade från försäkringskassan? Hur kan man tycka annorlunda än de läkare som har skrivit på läkaruppropet och som har kunskap om och är insatta i medicinska frågor?
Att försvara den här omänskliga politiken övergår mitt förstånd faktiskt. Antingen är man så envist ovillig att erkänna att man har fel eller så är man rent ur sagt korkad.
Hur svårt kan det vara? Är man sjuk och inte kan jobba ska man ha ersättning oavsett om det är i 5 veckor eller 5 år.
Det stora problemet är att den här regeringen har lurat i oss att vi är ett land av lata bidragsfuskare och skolkare som parasiterar på en liten klick som gör rätt för sig. Det är deras människosyn och således grunden till deras politik.
CITAT (Törnsångare @ 11-05-2011, 19:41)  Det har väl med all tydlighet framkommit att regeringens politik vad gäller sjukpenningen/sjukförsäkringen är ett stort misslyckande. Hur kan man tycka annat när man ständigt läser om sjuka människor som blir utförsäkrade från försäkringskassan? Hur kan man tycka annorlunda än de läkare som har skrivit på läkaruppropet och som har kunskap om och är insatta i medicinska frågor?
Att försvara den här omänskliga politiken övergår mitt förstånd faktiskt. Antingen är man så envist ovillig att erkänna att man har fel eller så är man rent ur sagt korkad.
Hur svårt kan det vara? Är man sjuk och inte kan jobba ska man ha ersättning oavsett om det är i 5 veckor eller 5 år.
Det stora problemet är att den här regeringen har lurat i oss att vi är ett land av lata bidragsfuskare och skolkare som parasiterar på en liten klick som gör rätt för sig. Det är deras människosyn och således grunden till deras politik. Så sant så...
Gunilla T
11-05-2011, 19:04
CITAT (Törnsångare @ 11-05-2011, 19:41)  Det stora problemet är att den här regeringen har lurat i oss att vi är ett land av lata bidragsfuskare och skolkare som parasiterar på en liten klick som gör rätt för sig. Det är deras människosyn och således grunden till deras politik. Heja Törnsångare! En del köper reklamkampanjen och det är bara att beklaga.
CITAT (Gita @ 11-05-2011, 19:07)  Kanske av samma skäl som du med den skillnaden att jag inte anser mig vara expert på samma sätt som du tycks anse dig. Fast jag är av den åsikten att även icke experter får lov att ha åsikter, om det inte vore så vore borde nog du också ligga ganska lågt. Att hänvisa till grova sakfel utan att överhuvudtaget precisera är väl att göra det en aning för lätt för sig, visst kan du bättre än så. Det kan väl ändå inte vara så att du inte forstod vad jag menade på grund av att jag kanske inte använde de exakt rätta orden enl. försäkringskassans ordlista, för mig handlar frågan om ersättning för förlorad/nedsatt arbetsförmåga och om vad som bör berättiga till sådan ersättning. Nu har du ju i månader ägnat dig åt att protestera utan en enda gång antyda hur det borde vara, det skulle faktiskt vara intressant att få se din modell för en riktig, rättvis och rimlig sjukförsäkring. Jag har vid flertal gånger sagt hur jag tycker det borde vara! Om du inte lägger sånt på minnet är problemet ditt, inte mitt. Senast var det i ett svar på direkt fråga från dig, som du dessutom svarade på. Antingen börjar ditt minne svikta på äldre dagar eller så är du bara så ointresserad av denna fråga att du inte lägger saker på minnet. Sök och du kommer att finna. Jag finner inget nöje i att upprepa mig för en människa som egentligen inte är intresserad. CITAT (Gita @ 11-05-2011, 19:19)  Det är väl inte riktigt sant
Klippt från försäkringskassans hemsida"Fler dagar med sjukpenning på fortsättningsnivå
Du kan få denna ersättning om du •vårdas intagen på sjukhus, •behöver omfattande vård utanför sjukhus, •fått en sådan avgörande förlust av verklighetsuppfattning och förmågan att orientera dig så att du inte kan tillgodogöra dig information •riskerar att allvarligt försämras i din sjukdom om du deltar i arbetslivsintroduktion.
Fler dagar med sjukpenning på normalnivå Om du har en allvarlig sjukdom kan du få fler dagar med sjukpenning på normalnivå."
Är det inte i verkligheten så att man satt en gräns när sjukpenningen skall omprövas och det är väl också i högsta grad rimligt, eller? Gita Fortsättningsnivå tar slut efter 550 dagar och då blir man utförsäkrad. Kan du för en gångs skull försöka ta till dig FAKTA. Normalnivå är i princip omöjligt att få. Jo, om du har ALS eller annan dödlig sjukdom. Cancer duger inte, cancer kan man tillfriskna i från räknar man med.
CITAT (Gita @ 11-05-2011, 19:19)  Är det inte i verkligheten så att man satt en gräns när sjukpenningen skall omprövas och det är väl också i högsta grad rimligt, eller? Gita Om du vore intresserad skulle du inte behöva fråga detta. Du skulle veta hur det förhåller sig.
Förresten gita, vi snackar inte månader, vi snackar år. I två år eller mer har jag protesterat mot systemet. på sista tiden börjar det ge lite resultat. Bollen är i rullning och kommer att bli större och större. Till slut är den så stor att regeringen omöjligt kan ignorera det utan att tappa ansiktet mer än de redan gjort.
Tillägg: Jag vill förtydliga. Jag har inte ensam satt bollen i rullning. Ensam är inte stark, var sig på Odla eller i det riktiga livet.
Red Top
11-05-2011, 20:32
CITAT (Gita @ 11-05-2011, 19:19)  Det är väl inte riktigt sant
Är det inte i verkligheten så att man satt en gräns när sjukpenningen skall omprövas och det är väl också i högsta grad rimligt, eller? Gita Det är skillnad på sjukpenning och sjukersättning. STOR skillnad! Att du väljer att blanda termer, som somliga skakar martinis får stå för dig, men förvänta dig inte att någon med insikt i problematiken ska försöka förklara detta för dig. Du skriver ju enbart för att provocera, inte för att du är intresserad. Hade du varit intresserad, hade du läst tråden i sin helhet, och inte kopierat in delar av FK:s hemsida, som inte har med saken att göra. Om alla, som lade sin röst på alliansen, är lika dåligt insatta i bl.a. hur de statliga försäkringssystemen ser ut i vårt land, som du är, är det inte konstigt att de lyckas med sin inhumana politik. -------------------------------------------- En eloge och en stor applåd till Törnsångare för ditt inlägg. Lika klok, som alltid! [attachment=60521:highfive.gif]
herkules
12-05-2011, 08:15
RiffRaff
12-05-2011, 12:59
Obehagligt hur sjuka behandlas. När vi har råd med så många miljarder i skattesänkningar så borde vi ha råd att låta de sjuka som faktiskt har allvarliga sjukdomar få sina pengar och få känna TRYGGHET. Skandal.
CITAT (RiffRaff @ 12-05-2011, 13:59)  Obehagligt hur sjuka behandlas. När vi har råd med så många miljarder i skattesänkningar så borde vi ha råd att låta de sjuka som faktiskt har allvarliga sjukdomar få sina pengar och få känna TRYGGHET. Skandal. Skattesänkningarna har de ju råd med just på grund av hur sjuka behandlas. Husmark-Persson erkände detta. Men det är väl bättre att de produktiva har mer att spendera än att den sjuke har mat på bordet och tak över huvudet, antar jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|