|
Gossen Ruda
18-03-2011, 15:06
Silos, där kom med rätt ord. Kreativitet. Den kan visas på många sätt, goda och dåliga. Nu lämnar jag definitivt denna beklagliga händelse bakom mig och blickar framåt.
För min del räcker ältandet!
malcolm
18-03-2011, 15:24
F är borta från Odla nu, låt oss nöja oss med det och ta lärdom därav, skulle iof. sig inte förvåna mig om dyker upp i en annan skepnad men den dagen den sorgen.
CITAT (malcolm @ 18-03-2011, 15:24)  F är borta från Odla nu, låt oss nöja oss med det och ta lärdom därav, skulle iof. sig inte förvåna mig om dyker upp i en annan skepnad men den dagen den sorgen. Är det egentligen någon mening att stänga av någon, det är ju bara att regga sig igen, för de flesta av oss har säkert tillgång till ett antal datorer med olika ip-adresser. När det sen gäller Fuchsian så förstår jag egentligen inte heller varför hon skulle stängas av. Visst var hennes inlägg röriga och ofta obegripliga och som jag uppfattade henne så var hon mytoman och i ärlighetens namn får jag väl lov att säga att jag oftast hoppade över hennes inlägg. Men mytomani är ju en sjukdom och mot dem som är sjuka skall vi ju vara empatiska.Fast det kanske bara gäller vissa former av sjukdomar. Gita
Aqvakul
18-03-2011, 17:26
Även empatin har sina gränser. Blir man beskylld för barnamord, är det nog inte så lätt att vara empatisk...
Red Top
18-03-2011, 17:33
CITAT (Gita @ 18-03-2011, 17:18)  Är det egentligen någon mening att stänga av någon, det är ju bara att regga sig igen, för de flesta av oss har säkert tillgång till ett antal datorer med olika ip-adresser. När det sen gäller Fuchsian så förstår jag egentligen inte heller varför hon skulle stängas av. Visst var hennes inlägg röriga och ofta obegripliga och som jag uppfattade henne så var hon mytoman och i ärlighetens namn får jag väl lov att säga att jag oftast hoppade över hennes inlägg. Men mytomani är ju en sjukdom och mot dem som är sjuka skall vi ju vara empatiska.Fast det kanske bara gäller vissa former av sjukdomar. Gita Det är tydligt att du inte läst hela tråden.
CITAT (Gita @ 18-03-2011, 17:18)  Är det egentligen någon mening att stänga av någon, det är ju bara att regga sig igen, för de flesta av oss har säkert tillgång till ett antal datorer med olika ip-adresser. När det sen gäller Fuchsian så förstår jag egentligen inte heller varför hon skulle stängas av. Visst var hennes inlägg röriga och ofta obegripliga och som jag uppfattade henne så var hon mytoman och i ärlighetens namn får jag väl lov att säga att jag oftast hoppade över hennes inlägg. Men mytomani är ju en sjukdom och mot dem som är sjuka skall vi ju vara empatiska.Fast det kanske bara gäller vissa former av sjukdomar. Gita Tjuvnyp Gita! Sådant där som du aldrig gör dej skyldig till.
*Stintan*
18-03-2011, 17:38
Intressant med olika synpunkter iallafall
ingrid fuxwall
18-03-2011, 20:04
Att Ni orkar bråka så här mycket - skakar förtvivlat på huvudet. Varför inte bara läsa att en medlem blivit spärrad.
Finns här troll så beror det på att vi andra tillåter det, fast detta är ju min egna personliga åsikt
CITAT (Cacki @ 18-03-2011, 17:35)  Tjuvnyp Gita! Sådant där som du aldrig gör dej skyldig till.  Hur menar du? För mig verkar det uppenbart efter att läst ett fåtal inlägg av F att något inte är som det ska, OK, jag borde kanske inte gett mig in på att sätta diagnoser det var ett övertramp. Gita
Anki på Öland
18-03-2011, 20:43
CITAT (Gita @ 18-03-2011, 17:18)  ...............När det sen gäller Fuchsian så förstår jag egentligen inte heller varför hon skulle stängas av..................... CITAT (Gita @ 18-03-2011, 20:13)  .......efter att läst ett fåtal inlägg av F ............. Då är det ju inte konstigt om du inte förstår varför hon blev avstängd!
CITAT (Gita @ 18-03-2011, 20:13)  Hur menar du? För mig verkar det uppenbart efter att läst ett fåtal inlägg av F att något inte är som det ska, OK, jag borde kanske inte gett mig in på att sätta diagnoser det var ett övertramp. Gita Ungefär så ja...Och sarkasmen ang empati var inte heller speciellt klädsam.
Platinum
18-03-2011, 23:13
CITAT (Gita @ 18-03-2011, 20:13)  //...För mig verkar det uppenbart efter att läst ett fåtal inlägg av F att något inte är som det ska...// Även jag har funderat några gånger när jag läst inlägg, man kan ju fråga sig varför svar i vissa fall verkar så virriga. Jag tror ju inte att F är mytoman, däremot tror jag det är någon som eventuellt skulle behöva professionellt stöd på något vis och kanske en avstängning kan vara ett led i detta. Har dock konstaterat att denna tråd borde låsas, Göran och Ingemar har sagt att de kan vidarebefordra adresser om någon vill ha fortsatt kontakt med F och den informationen tror jag nått fram. Jag tycker inte man ska prata alltför storstilat om individer som inte kan föra sin talan även om man behöver avreagera sig. Ni vet väl att forumtrådarna är läsbara även för icke medlemmar?
CITAT (Platinum @ 18-03-2011, 23:13)  Även jag har funderat några gånger när jag läst inlägg, man kan ju fråga sig varför svar i vissa fall verkar så virriga. Jag tror ju inte att F är mytoman, däremot tror jag det är någon som eventuellt skulle behöva professionellt stöd på något vis och kanske en avstängning kan vara ett led i detta.
Har dock konstaterat att denna tråd borde låsas, Göran och Ingemar har sagt att de kan vidarebefordra adresser om någon vill ha fortsatt kontakt med F och den informationen tror jag nått fram.
Jag tycker inte man ska prata alltför storstilat om individer som inte kan föra sin talan även om man behöver avreagera sig. Ni vet väl att forumtrådarna är läsbara även för icke medlemmar? Precis ... det undgår nog många ... som tror att det bara är "gruppen" som kan se alla inlägg. Det är ju ... som jag flera ggr påpekat ...öppet för ALLA i hela världen som har tillgång till Internet att läsa.
Red Top
18-03-2011, 23:58
Det kan väl inte vara någon som missat att odla är ett öppet forum. Precis som de flesta andra forum.
Jag tycker Platinum har gjort ett klokt innlägg,jag tror Fuchsian har det generellt jobbigt och har svårt med att sätta rätt fokus tror inte hon är genuint elak bara väldigt vilsen och tar ut sin egen bitterhet på vem som helst som visar svaghet,hon när sig på dom som har det jobbigare än hon själv.
herkules
19-03-2011, 09:30
CITAT (Gossen Ruda @ 18-03-2011, 09:41)  På sätt och vis har du rätt men det är jäkligt svårt att i längden hoppa över inlägg när det bara väller in såna. Måttet var definitivt rågat när samma historia om saknade japaner dök upp i tre olika trådar. Sånt skulle en närvarande alert moderator tagit hand om, felet är egentligen inte medlemmarnas. Beträffande allt som skrivits om och till f så har det samma grundorsak, många har försökt få henne att besinna sig men det har varit som att hälla vatten på en gås. Det är en uppgift för en moderator. vi är i stort sett överens CITAT (*Stintan* @ 18-03-2011, 10:26)  Du ser verkligen enögt på saken! Jag vägrar ta på mig ansvar för F:s härjningar i forumet och alla de helt obefogade hotfulla jävliga PM hon skickat till höger och vänster under hela sin tid på odla. Vi är många som försökt hjälpa och ge tips till F vilket ena minuten mottagits med tacksamhet för att i nästa förvrängas till något obegripligt. Du har väldigt lätt för att sitta där och fördöma andra när du har brist på fakta. jag förstår att du vägrar ta ansvar, det är ett försvar att göra så. CITAT (AndersKbg @ 18-03-2011, 10:02)  Tack. Vad härligt att vakna upp och sätta sig med en mugg kaffe och se att vi är överens idag. Smälter snön bort så känns det ännu bättre.
Gomorron! morrn da! CITAT (Huggorm @ 18-03-2011, 10:18)  Jag är också inne på samma linje som Herkules. Fuchsian var uppenbarligen en människa i behov av hjälp, men trots allt prat om empati så fanns det ingen till övers för henne. I stället för att ignorera vad hon skrev och försöka se människan bakom inläggen, så blev det ett ständigt bråkande och hackande. Blir mobbning okej bara för att det finns en orsak att mobba en person? det är inte ok att mobba CITAT (Gossen Ruda @ 18-03-2011, 10:42)  Fast om någon hade direkt skrivit till henne att söka psykhjälp hade det blivit ett ramaskri från de som vet bäst. Det var öht svårt att kommunicera med henne. Åtminstone via forumet, PM försökte jag aldrig. Jag håller fullt med om att man skall kunna tåla även udda personer men det finns gränser. vi vet ju inget om vad det fanns/finns för vårdkontakter IRL så det behöves kanske inte skrivas på näsan, vad som ska sökas och inte sökas? CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-03-2011, 11:37)  Herkules om någon bär sig illa åt här i forumet så är det alla andras medlemmarnas fel??? Hur tänker du?
Skall inte dom medlemmar som inte vill ha bråke kunna skriver här? Och säg inte nu att man kan ju hoppa över, hur många sidor skall man hoppa över då?
Att skyller en eller flera medlemmars dåliga hälsa på alla andra här, är att göra det lätt för sig.
Malcolm om jag vore du, så skulle jag f anmäla hos polisen
Elisabeth jo, jag säger att man ska hoppa över det man inte vill läsa. driver man någon över en gräns så händer det saker. jag fattar inte vad du menar med att göra det lätt för sig men det visar sig väl.. CITAT (theseraphim @ 18-03-2011, 11:45)  Tja det här kanske skulle kunna innebära att man återvänder till forumet igen.
Oavsett hur man mår fysiskt så är det bara kanske en anledning till att man uppför sig dåligt men det är ingen ursäkt och det ska absolut inte göra det acceptabelt. du har väl kunnat vara här hela tiden? jag förmodar att ditt nästa stycke gäller alla medlemmar på det här forumet? CITAT (Markus_H @ 18-03-2011, 12:07)  Fuchsian grävde sin egen grav. Det var hon som började med hätska utfall mot folk. En av de första trådarna hon dök upp i var väl i frågan om hennes papegoja? där hon skällde ut folk som svarade henne och sen var papegojan plötsligt en hund eller nåt...
Du har inte hela bilden klar för dig eftersom du inte var drabbad själv. då ska man kanske vara liter mer ödmjuk. Fuchsian triggade igång bråken och svarade man inte i diskussionstråden så skickade hon PM med påhopp tills det rann över. ska man behöva ta förtal och hot rån andra medlemmar och tiga? vem har sagt att jag inte varit drabbad? man väljer själv sina strider. CITAT (Anki på Öland @ 18-03-2011, 13:00)  Du kan ju inte påstå att någon "sätter efter" någon annan, varken dig när det begav sig eller f senaste tiden, utan orsak....
Och vad hjälpte det, för det gjordes med jämna mellanrum, då blev hon ju förbaskad för det och bombarderade alla trådar med sina inlägg. vaddå utan orsak? vem bestämmmer vad orsaken är? är orsaken att man pratar om sig själv? i fel trådar? vaddå med jämna mellanrum? CITAT (*Stintan* @ 18-03-2011, 14:02)  Finns väl ingen anledning att ifrågasätte F:s konstnärliga ådra men det var lite My fair lady över det hela.." allting som du kan kan jag göra bättre". och vad spelar det för roll om någon vill vara bättre än oss andra, kan man inte bjuda på det?
CITAT (Cacki @ 18-03-2011, 22:22)  Ungefär så ja...Och sarkasmen ang empati var inte heller speciellt klädsam.  Naturligtvis får du tolka som du vill, även om din tolkning inte är "speciellt klädsam". För när det gäller F så tycker jag verkligen att precis alla, efter några få inlägg, borde förstått att något var på tok och att personen bakom nicket inte mådde speciellt bra. Att då i månader låta mobbdrevet gå är verkligen inte klädsamt, för min del valde jag att inte bemöta. Gita .
CITAT (Gita @ 19-03-2011, 09:40)  Naturligtvis får du tolka som du vill, även om din tolkning inte är "speciellt klädsam". För när det gäller F så tycker jag verkligen att precis alla, efter några få inlägg, borde förstått att något var på tok och att personen bakom nicket inte mådde speciellt bra. Att då i månader låta mobbdrevet gå är verkligen inte klädsamt, för min del valde jag att inte bemöta. Gita . Vad är det som misspryder?? Jag kan hålla med dej om att F verkade vara en person som inte mår bra (vilket hon själv faktiskt också erkände vid ett flertal gånger). Men efter alla turer och påhopp var det väl inte konstigt att många "tappade besinningen" lite till mans? Må så vara att hon var ordentligt "under isen", men man måste väl ha rätt att försvara sej och markera att det hon skrev inte var ok. Inte ens inom den proffisionella psykvården behöver man tolerera vad som helst. Jag valde också att inte gå i svaromål. Största anledningen till det var dock att jag inte blev drabbad personligen, men hade jag blivit det så nog katten hade jag också svarat för mej. Det ena gav det andra och det blev en olyckligtvis en ond spiral av alltihop. Om någon ska bära ansvaret att det blev som det blev så är det faktiskt forumansvariga och till viss del även F:s egna närmaste anhöriga och de som hade ansvar för den hennes proffisionella behandling som hon sa sej genomgå. Ingen annan hade mandat att stoppa hennes framfart. Det kanske är en sak att ta lärdom av, speciellt för forumansvarigas del så att man går in och agerar tidigare nästa gång. Vi andra kan bara begrunda vår egen roll i det hela och om man kunde gjort något annorlunda. Men men, alla är inte som björnen Baloo, både "listiga och starka". Förhoppningsvis lär man sej att bli det, om man råkar hamna i en liknande situation någon mer gång.
*Stintan*
19-03-2011, 10:58
CITAT (herkules @ 19-03-2011, 09:30)  jag förstår att du vägrar ta ansvar, det är ett försvar att göra så.
och vad spelar det för roll om någon vill vara bättre än oss andra, kan man inte bjuda på det? Läs vad jag skriver istället för att vränga till det! Jag tar ansvar för mina egna handlingar men inte för andras och det är inget jag behöver försvara. Var har jag sagt att man inte kan bjuda på att någon vill vara bättre än oss andra? Jag gjorde en reflektion. Du är faktiskt rätt duktig på att hacka på andra så det där med att man inte ska kasta sten när man sitter i glashus borde du själv tänka på.
malcolm
19-03-2011, 11:40
Det artar sig bra, kan nog bli en bråktråd av detta också vad det lider.
CITAT (malcolm @ 19-03-2011, 11:40)  Det artar sig bra, kan nog bli en bråktråd av detta också vad det lider. 
*Stintan*
19-03-2011, 12:15
Vill nog mer till
herkules
19-03-2011, 12:23
CITAT (*Stintan* @ 19-03-2011, 10:58)  Läs vad jag skriver istället för att vränga till det! Jag tar ansvar för mina egna handlingar men inte för andras och det är inget jag behöver försvara. Var har jag sagt att man inte kan bjuda på att någon vill vara bättre än oss andra? Jag gjorde en reflektion. Du är faktiskt rätt duktig på att hacka på andra så det där med att man inte ska kasta sten när man sitter i glashus borde du själv tänka på. haha du är lustig, du ska alltid vrida det till att jag minsann inte är bättre än någon annan. har jag påstått det? klart du måste försvara ditt agerande, hur ska du annars kunna leva med dig själv? CITAT (malcolm @ 19-03-2011, 11:40)  Det artar sig bra, kan nog bli en bråktråd av detta också vad det lider.  inte från min sida iaf, jag avskyr bråk.
sqrulan
19-03-2011, 12:25
CITAT (malcolm @ 19-03-2011, 11:40)  Det artar sig bra, kan nog bli en bråktråd av detta också vad det lider.   Jag saknar faktiskt bråktråden!
malcolm
19-03-2011, 12:29
Den finns någonstans
sqrulan
19-03-2011, 12:31
CITAT (malcolm @ 19-03-2011, 12:29)  Den finns någonstans Jo jag antar det! Det var många roliga bråk där!
Varför lägga ner tid och pengar på skvallertidningar och dokusåpor på TV när odlas forum finns. Underhållande måste jag säga. Nu har jag dock fått min dos för lång tid framöver och övergår till att läsa de trevliga odlarforumen.
Anki på Öland
19-03-2011, 12:42
CITAT (herkules @ 19-03-2011, 09:30)  vi är i stort sett överens jag förstår att du vägrar ta ansvar, det är ett försvar att göra så. morrn da! det är inte ok att mobba vi vet ju inget om vad det fanns/finns för vårdkontakter IRL så det behöves kanske inte skrivas på näsan, vad som ska sökas och inte sökas? jo, jag säger att man ska hoppa över det man inte vill läsa. driver man någon över en gräns så händer det saker. jag fattar inte vad du menar med att göra det lätt för sig men det visar sig väl.. du har väl kunnat vara här hela tiden? jag förmodar att ditt nästa stycke gäller alla medlemmar på det här forumet? vem har sagt att jag inte varit drabbad? man väljer själv sina strider. vaddå utan orsak? vem bestämmmer vad orsaken är? är orsaken att man pratar om sig själv? i fel trådar? vaddå med jämna mellanrum? och vad spelar det för roll om någon vill vara bättre än oss andra, kan man inte bjuda på det? Du är väldigt snabb att hoppa på folk som sagt något illa om F men jag undrar lite om det är du som bestämmer vem man får "mobba" (i brist på bättre ord) och inte?? Är det bara moderater och jägare man få kalla för precis vad som helst?? Du skulle vara mycket trovärdigare i din omsorg om dina medmänniskor om du höll dig till dina egna förhållningsregler!
malin72
19-03-2011, 12:48
Genom ett samtal med en go vän från odla fick jag reda på att massor hade hänt här inne, jag har ju inte varit så aktiv själv på länge om det inte gällt mässan...mycket pga att det har varit så laddat i många trådar och jag valde att inte gå in i dom, lättast blev att "glömma" odla för ett tag! Men jag har full förståelse för att många behöver få skriva av sig så här efteråt...rätt eller fel spelar ingen roll pga att jag också anser att denna tråd ska låsas när det lägger sig så att man senare kan hänvisa till tråden om det (och i detta forum har vi ofta behövt det) senare skulle visa vad man menar om någon börjar skriva ang någons nya avatar och oro över att saker ska upprepa sig!! Att prata bakom någons rygg som många säkert känner att man gör nu händer irl med, kanske är det i fika rummet eller någonstanns när många varit utsatta för person angrepp osv och anser inte att det är konstigt att man behöver göra det heller när det handlar om så pass allvarliga saker och många varit inblandade...i detta fall har många försökt att avstyra och göra allt för att förklara sig och rensa luften osv, när man inte kan ta det till sig och lägga lock på gång efter gång så får man kanske lära sig att ligga som man bäddat!! Jag kommer tyvärr inte heller tycka synd om den som gör många illa...för där har jag en väldigt stark åsikt nämnligen att hur man än mår har man ingen rätt att skada andra!!! När man mår Psykiskt dåligt finns hjälp att få...men man kan inte hjälpa någon som inte vill "se" sig själv eller hur och vad man gör mot andra!! Jag hoppas att denna tråd inte spårar ur helt utan kan få vara så pass ok så den får ligga kvar fast som låst tråd när folk har fått ur sig sitt... Till sist vill jag ge alla som mått dåligt över allt som hänt en jätte kram...jag har läst Markus gästbok och Malcoms tack tråd och beklagar att ni varit med om allt detta!!! Jag vet att sånt här gör att man kan känna sig lite rädd för vem man vågar öppna sig för osv och att många tycker men hallå...det är bara ett forum osv men till er vill jag bara säga att man kan faktiskt finna riktiga vänner på nätet  jag har mina vänner från odla som jag är jätte glad över att ha
Ja jösses, ni och era psykbryt, man kan ju inte göra annat än att bara garva åt er. Tänk att jag har ägnat så mycket energi åt er en gång i tiden till ingen nytta. Det är märkligt att ni inte ser mönstret i ert eget beteende. Det är samma folk som sitter och gölar om samma saker, år efter år. Alltid samma personer som hittar någon enstaka person som är den stora buffeln i sammanhanget. Hur vore det om ni själva tog ett steg tillbaka och började fundera över hur trevligt forum odla skulle vara om inte NI fanns här?
Kliv ut i världen och skaffa er en mening med livet. Det kan hända att solen sticker lite i ögonen, men det är inget farligt. I värsta fall kan det hända att ni förvandlas till sten, men då får ni ju iallafall bekräftelse på vem det var som var trollet.
CITAT (Grå @ 19-03-2011, 13:13)  Ja jösses, ni och era psykbryt, man kan ju inte göra annat än att bara garva åt er. Tänk att jag har ägnat så mycket energi åt er en gång i tiden till ingen nytta. Det är märkligt att ni inte ser mönstret i ert eget beteende. Det är samma folk som sitter och gölar om samma saker, år efter år. Alltid samma personer som hittar någon enstaka person som är den stora buffeln i sammanhanget. Hur vore det om ni själva tog ett steg tillbaka och började fundera över hur trevligt forum odla skulle vara om inte NI fanns här?
Kliv ut i världen och skaffa er en mening med livet. Det kan hända att solen sticker lite i ögonen, men det är inget farligt. I värsta fall kan det hända att ni förvandlas till sten, men då får ni ju iallafall bekräftelse på vem det var som var trollet. Det var ord och inga visor!
CITAT (Grå @ 19-03-2011, 13:13)  ... Kliv ut i världen och skaffa er en mening med livet. Det kan hända att solen sticker lite i ögonen, men det är inget farligt. I värsta fall kan det hända att ni förvandlas till sten, men då får ni ju iallafall bekräftelse på vem det var som var trollet. Å jag som inte skulle gå in här igen .... Men det var värt besväret! Skrattar så jag gråter Så mitt i prick allt ihop. nästan det där om "hur trevligt forum odla skulle vara om inte NI fanns här?" kändes lite som ett slag under bältet, men det kanske kan vara ursäktligt om man verkligen lackat ur på tjafset. Nej, nu ska jag gå ut i solen - feber o hosta till trots - och se om jag förvandlas till sten. Må gott på er allihop
andersen
19-03-2011, 13:29
CITAT (Grå @ 19-03-2011, 13:13)  Ja jösses, ni och era psykbryt, man kan ju inte göra annat än att bara garva åt er. Tänk att jag har ägnat så mycket energi åt er en gång i tiden till ingen nytta. Det är märkligt att ni inte ser mönstret i ert eget beteende. Det är samma folk som sitter och gölar om samma saker, år efter år. Alltid samma personer som hittar någon enstaka person som är den stora buffeln i sammanhanget. Hur vore det om ni själva tog ett steg tillbaka och började fundera över hur trevligt forum odla skulle vara om inte NI fanns här?
Kliv ut i världen och skaffa er en mening med livet. Det kan hända att solen sticker lite i ögonen, men det är inget farligt. I värsta fall kan det hända att ni förvandlas till sten, men då får ni ju iallafall bekräftelse på vem det var som var trollet. Håller helt med dej,och att det här tråden borde tas bort för den är värre en den som togs bort, ansvaret på forumet ligger hos forumsägarna, hur är det tänkt när man startar en sådan här tråd och inte passar tråden för att se vad som skrivs i tråden, nu är det nog omöjligt för Fuchsian att återvända till det här forumet, om det var tanken med den här tråden, så hadde det varit lättare att stänga av henne för alltid.
sqrulan
19-03-2011, 13:31
*Stintan*
19-03-2011, 13:34
Kliv ut i världen och skaffa er en mening med livet. Det kan hända att solen sticker lite i ögonen, men det är inget farligt. I värsta fall kan det hända att ni förvandlas till sten, men då får ni ju iallafall bekräftelse på vem det var som var trollet.  du är saknad ska du veta, jag tänkte på dig för en stund sen
CITAT (malin72 @ 19-03-2011, 12:48)  Genom ett samtal med en go vän från odla fick jag reda på att massor hade hänt här inne, jag har ju inte varit så aktiv själv på länge om det inte gällt mässan...mycket pga att det har varit så laddat i många trådar och jag valde att inte gå in i dom, lättast blev att "glömma" odla för ett tag! Men jag har full förståelse för att många behöver få skriva av sig så här efteråt...rätt eller fel spelar ingen roll pga att jag också anser att denna tråd ska låsas när det lägger sig så att man senare kan hänvisa till tråden om det (och i detta forum har vi ofta behövt det) senare skulle visa vad man menar om någon börjar skriva ang någons nya avatar och oro över att saker ska upprepa sig!! Att prata bakom någons rygg som många säkert känner att man gör nu händer irl med, kanske är det i fika rummet eller någonstanns när många varit utsatta för person angrepp osv och anser inte att det är konstigt att man behöver göra det heller när det handlar om så pass allvarliga saker och många varit inblandade...i detta fall har många försökt att avstyra och göra allt för att förklara sig och rensa luften osv, när man inte kan ta det till sig och lägga lock på gång efter gång så får man kanske lära sig att ligga som man bäddat!! Jag kommer tyvärr inte heller tycka synd om den som gör många illa...för där har jag en väldigt stark åsikt nämnligen att hur man än mår har man ingen rätt att skada andra!!! När man mår Psykiskt dåligt finns hjälp att få...men man kan inte hjälpa någon som inte vill "se" sig själv eller hur och vad man gör mot andra!!
Jag hoppas att denna tråd inte spårar ur helt utan kan få vara så pass ok så den får ligga kvar fast som låst tråd när folk har fått ur sig sitt... Till sist vill jag ge alla som mått dåligt över allt som hänt en jätte kram...jag har läst Markus gästbok och Malcoms tack tråd och beklagar att ni varit med om allt detta!!! Jag vet att sånt här gör att man kan känna sig lite rädd för vem man vågar öppna sig för osv och att många tycker men hallå...det är bara ett forum osv men till er vill jag bara säga att man kan faktiskt finna riktiga vänner på nätet  jag har mina vänner från odla som jag är jätte glad över att ha  *min fetmarkering* Att någon mår dåligt är kanske en förklaring men ingen ursäkt för ett dåligt uppförande. Även den som är utsatt eller läser inläggen, har samma rätt att må dåligt, utan att ha behövt vräka ut sitt privatliv på ett forum. Vissa ämnen väcker känslor hos den som har erfarenheter av händelser i livet (minns fortfarande vår "pedofiltråd") och jag tror inte någon, med några få undantag, har gått igenom livet utan att ha upplevt tråkigheter. Alla kanske inte har eller haft möjligheter att skaka av sig erfarenheter och gå vidare. Att vara otrevlig och ibland rent elak kan aldrig ursäktas, då även läsaren kan må dåligt av det som skrivs. För övrigt håller jag med dig malin.
malin72
19-03-2011, 14:54
Absolut Pejori!! I en tråd som man skriver i är lite svårt att förklara hur man menar...jag menade inte alls att klampa ner på att man kan må dåligt, det är inte jag...och om det tolkades så kan jag försöka att forma om det lite, det du skriver nu är det jag menade fast jag inte fick fram det så bra kanske Det jag menade var att många skriver att man ska tycka synd om, och med det då kanske inte ta åt sig eller kommentera osv...just pga att dom "trollen" eller vilka det nu är säkert mår dåligt!!! Att man ska låta dom skriva utan att svara eller gå till försvar osv...pga att dom mår dåligt... - lyssna inte eller ta inte åt dig...han eller hon mår säkert dåligt...det håller inte i längden när många drabbas, vare sig dom svarar eller bara läser. Jag tänkte mera på att dom som varit inblandade i jobbiga saker måste ha rätten att "prata" ut ang saker också, inte bara dom som skriver rätt ut att dom mår dåligt...ofta känns det som att dom får en ensam rätt på att slänga ur sig saker medans andra inte vågar säga sitt, som sagt alla bär på sina egna sorger och alla har saker som känns mera osv hm det är svårt att skriva så det blir det man tänker ibland
CITAT (malin72 @ 19-03-2011, 14:54)  Absolut Pejori!! I en tråd som man skriver i är lite svårt att förklara hur man menar...jag menade inte alls att klampa ner på att man kan må dåligt, det är inte jag...och om det tolkades så kan jag försöka att forma om det lite, det du skriver nu är det jag menade fast jag inte fick fram det så bra kanske Det jag menade var att många skriver att man ska tycka synd om, och med det då kanske inte ta åt sig eller kommentera osv...just pga att dom "trollen" eller vilka det nu är säkert mår dåligt!!! Att man ska låta dom skriva utan att svara eller gå till försvar osv...pga att dom mår dåligt... - lyssna inte eller ta inte åt dig...han eller hon mår säkert dåligt...det håller inte i längden när många drabbas, vare sig dom svarar eller bara läser. Jag tänkte mera på att dom som varit inblandade i jobbiga saker måste ha rätten att "prata" ut ang saker också, inte bara dom som skriver rätt ut att dom mår dåligt...ofta känns det som att dom får en ensam rätt på att slänga ur sig saker medans andra inte vågar säga sitt, som sagt alla bär på sina egna sorger och alla har saker som känns mera osv hm det är svårt att skriva så det blir det man tänker ibland  Tror vi pratar förbi varandra du och jag. Så det var ingen invändning mot vad du skrev, jag markerade, utan att du har helt rätt i det du skrev. Ingen kan förbehålla sig rätten att bestämma vem som får må dåligt och av vad. Ingen har rätt att säga "man ska inte ta åt sig på ett forum, av vad okända mäniskor skriver" Ingen vet, vem jag träffat eller känner IRL bara för att dom inte träffat någon odlamedlem. Det var inga problem att "prata av sig" när det gällde Reserv, och bör heller inte vara det nu. Så visst ska det diskuteras, men med en saklig ton, utan att idiotförklara andra, för att man inte håller med. Många har reagerat på det som hänt och bör också ha rätten att uttrycka det oavsett om även ickemedlemmar kan läsa det.
Bettson
19-03-2011, 15:08
Ling time no seen
Var längesedan. Tittade bara in som hastigast. Och allt var precis som vanligt. Det är ungefär samma visa som ordspråket med kärleken. Kärleken är beständig, det är bara föremålen som växlar.
Kommer ihåg när jag själv fick påhopp som att jag hade grillat barn i Iran, var fasist, kapitalist ( den som uttalade detta hade tydligen ingen aning om hur fel han/hon hade) översittare och gud vet vad.
Synd att allt spårar ur med jämna mellanrum, för det finns ju så många goa trevliga personer här inne men de verkar inte få någon plats. Jag drar lika fort igen och vill inte kapa någon tråd så låt detta vara en parentes, för jag fårstår att den del undrar
Min son överlevde tack vare mycken privat övervakning. Han står fortfarande under rehabilitering och har en del kvarstående skador Livet har inte varit sig likt sedan dess, man har en helt annan måttmall Själv har jag nästan gått i väggen men är på väg att kliva ur den igen. Vägrar vara sjukskriven Om man inte klarar av sin situation utan den är övermäktig så är enda utvägen att sänka kraven på sig själv och livet. Och tro mig, det går att vara lite lycklig med betydligt mindre att vara lycklig för. Jag mår trots allt relativt bra idag
Tjenixen
Gott att höra att du och sonen är på G igen Bettson.
*Stintan*
19-03-2011, 15:13
CITAT (pejori @ 19-03-2011, 15:08)  Tror vi pratar förbi varandra du och jag. Så det var ingen invändning mot vad du skrev, jag markerade, utan att du har helt rätt i det du skrev.
Ingen kan förbehålla sig rätten att bestämma vem som får må dåligt och av vad. Ingen har rätt att säga "man ska inte ta åt sig på ett forum, av vad okända mäniskor skriver" Ingen vet, vem jag träffat eller känner IRL bara för att dom inte träffat någon odlamedlem.
Det var inga problem att "prata av sig" när det gällde Reserv, och bör heller inte vara det nu. Så visst ska det diskuteras, men med en saklig ton, utan att idiotförklara andra, för att man inte håller med.
Många har reagerat på det som hänt och bör också ha rätten att uttrycka det oavsett om även ickemedlemmar kan läsa det.
*Stintan*
19-03-2011, 15:19
CITAT (Bettson @ 19-03-2011, 15:08)  Ling time no seen
Var längesedan. Tittade bara in som hastigast. Och allt var precis som vanligt. Det är ungefär samma visa som ordspråket med kärleken. Kärleken är beständig, det är bara föremålen som växlar.
Kommer ihåg när jag själv fick påhopp som att jag hade grillat barn i Iran, var fasist, kapitalist ( den som uttalade detta hade tydligen ingen aning om hur fel han/hon hade) översittare och gud vet vad.
Synd att allt spårar ur med jämna mellanrum, för det finns ju så många goa trevliga personer här inne men de verkar inte få någon plats.
Jag drar lika fort igen och vill inte kapa någon tråd så låt detta vara en parentes, för jag fårstår att den del undrar
Min son överlevde tack vare mycken privat övervakning. Han står fortfarande under rehabilitering och har en del kvarstående skador Livet har inte varit sig likt sedan dess, man har en helt annan måttmall Själv har jag nästan gått i väggen men är på väg att kliva ur den igen. Vägrar vara sjukskriven Om man inte klarar av sin situation utan den är övermäktig så är enda utvägen att sänka kraven på sig själv och livet. Och tro mig, det går att vara lite lycklig med betydligt mindre att vara lycklig för. Jag mår trots allt relativt bra idag
Tjenixen
malin72
19-03-2011, 16:28
CITAT (pejori @ 19-03-2011, 15:08)  Tror vi pratar förbi varandra du och jag. ja så var det nog
Anki på Öland
19-03-2011, 16:40
CITAT (Bettson @ 19-03-2011, 15:08)  ....................Jag mår trots allt relativt bra idag
Tjenixen Det var roligt att höra - har saknat dina kloka inlägg!
malcolm
19-03-2011, 18:14
Kan vi inte lämna F bakom oss nu...?
Meriona
19-03-2011, 18:43
CITAT (malcolm @ 19-03-2011, 18:14)  Kan vi inte lämna F bakom oss nu...?  Det var fanimej det bästa nån sagt på hela dan!
herkules
20-03-2011, 08:33
CITAT (Anki på Öland @ 19-03-2011, 12:42)  Du är väldigt snabb att hoppa på folk som sagt något illa om F men jag undrar lite om det är du som bestämmer vem man får "mobba" (i brist på bättre ord) och inte?? Är det bara moderater och jägare man få kalla för precis vad som helst?? Du skulle vara mycket trovärdigare i din omsorg om dina medmänniskor om du höll dig till dina egna förhållningsregler! så klart bestämmer inte jag, har jag sagt eller skrivit det? att öht fråga vem man får mobba tyder på dåligt omdöme. och självklart ska vi lägga detta bakom oss, en människa till borta från forumet, knäckt av endast några personer, några gamla godingar (?) som kikar in för att säga sitt, stenkoll. allt som vanligt här då...
Red Top
20-03-2011, 10:54
Lås tråden!
Överbölingen
20-03-2011, 10:59
Grå! Fullträff!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|