|
herkules
30-07-2011, 11:06
CITAT (silos @ 30-07-2011, 09:32)  Tack för dina goa ord här!
Men tänk dig för vad du skriver om andra medlemmar här!Allt som vi säger återvänder till oss själva i sinom tid! mmm karma.. helt ok för mig, jag får väl återfödas som en mask då. CITAT (*Stintan* @ 30-07-2011, 09:08)  Men da...... du har ju faktiskt sälvinsikt  jo, man har ju det om man står LÄNGST fram.
*Stintan*
30-07-2011, 11:08
CITAT (herkules @ 30-07-2011, 12:06)  mmm karma.. helt ok för mig, jag får väl återfödas som en mask då.
jo, man har ju det om man står LÄNGST fram.
CITAT (herkules @ 30-07-2011, 12:06)  mmm karma.. helt ok för mig, jag får väl återfödas som en mask då. jo, man har ju det om man står LÄNGST fram. Jag talar inte om någon karma,utan om att det som vi gör och säger till våra medmänniskor kommer att hända oss själva,alltså det som är negativt orsakar negativa feedback och det som är positivt ger positiv feedback från våra medmänniskor!
Är verkligen Gud och Jesus samma person? Det låter lite så på dej silos, du skriver Han om Jesus men det borde väl vara Gud som är Han?
Det verkar iaf väldigt krångligt och rörigt om man ska ha dom där två med sej hela tiden. Tack Gode Gud för att min familj är ateister.
malcolm
30-07-2011, 14:56
Jag är vare sig ateist eller troende utan låter livet vara som det är.
CITAT (Berith @ 30-07-2011, 15:42)  Är verkligen Gud och Jesus samma person? Det låter lite så på dej silos, du skriver Han om Jesus men det borde väl vara Gud som är Han?
Det verkar iaf väldigt krångligt och rörigt om man ska ha dom där två med sej hela tiden. Tack Gode Gud för att min familj är ateister. Fadern är Gud och Jesus Kristus är också Gud,likaså är den Helige Anden Gud. Jag kan inte förklara det bättre. edit:ändrade första ordet Gud till Fadern!
CITAT (Markus_H @ 30-07-2011, 11:52)  ja om han ändå hade varit det, då hade jag kunnat överväga att bli religiös.  Ha ha håller med ;-D
CITAT (silos @ 30-07-2011, 15:58)  Gud är Gud och Jesus Kristus är också Gud,likaså är den Helige Anden Gud. Jag kan inte förklara det bättre. Jaså...  Jag fick lära mej att Jesus är Guds son, inte att dom är en och samma. Men strunt samma, dom ingår iaf inte i min värld.
Piccante
30-07-2011, 15:26
CITAT (Berith @ 30-07-2011, 15:42)  Är verkligen Gud och Jesus samma person? Det låter lite så på dej silos, du skriver Han om Jesus men det borde väl vara Gud som är Han?
Det verkar iaf väldigt krångligt och rörigt om man ska ha dom där två med sej hela tiden. Tack Gode Gud för att min familj är ateister. Det är ju den mest fundamentala tanken i kristendomen, den heliga treenigheten. Gud fader, sonen och den helige ande är en och samma person där "gud" är gudsmakten man tillber och Jesus hans förkroppsligade gestalt på jorden. Rörigt, javisst jag begriper mig inte på det alls. Andra religioner har ju en personlig gud där man tillber Buddha, Shiva, Tor what ever men i kristendomen är deten helig ande ibland och Jesus ibland...
CITAT (Markus_H @ 30-07-2011, 16:26)  Det är ju den mest fundamentala tanken i kristendomen, den heliga treenigheten. Gud fader, sonen och den helige ande är en och samma person där "gud" är gudsmakten man tillber och Jesus hans förkroppsligade gestalt på jorden. Rörigt, javisst jag begriper mig inte på det alls. Andra religioner har ju en personlig gud där man tillber Buddha, Shiva, Tor what ever men i kristendomen är deten helig ande ibland och Jesus ibland... Om du är intresserad så här finns det förklarat: http://www.gotquestions.org/Svenska/treenighet.html
CITAT (silos @ 27-07-2011, 20:40)  Jag förstår inte vad du menar med dessa bilder!? Halaj! Tolkningsföreträdet ligger väl hos betraktaren? Men själv skulle jag nog peka på att alstret visar på det absurda i kristendomen. Jag avvisar inte på nåt sätt tanken på att det finns högre makter. Men på nåt sätt känns det som att sannolikheten för att människor att ta till sig en religion står i proportion till trovärdigheten i den. Därför är det väldigt konstigt att de tre monoteistiska religionerna är så stora i världen. För mig är det helt uppenbart att bibeln bara är hittepå. //T
CITAT (Tapio @ 30-07-2011, 20:08)  Halaj!
Tolkningsföreträdet ligger väl hos betraktaren? Men själv skulle jag nog peka på att alstret visar på det absurda i kristendomen. Jag avvisar inte på nåt sätt tanken på att det finns högre makter. Men på nåt sätt känns det som att sannolikheten för att människor att ta till sig en religion står i proportion till trovärdigheten i den. Därför är det väldigt konstigt att de tre monoteistiska religionerna är så stora i världen. För mig är det helt uppenbart att bibeln bara är hittepå.
//T Tack för ditt svar! Jag hoppas innerligt att du kommer på andra tankar!!!
Meriona
30-07-2011, 20:15
Silos, varför är du inte nöjd och lycklig med din egen tro? Är man det så behöver man inte övertyga andra, inte heller förklara varför man tror själv.
Mårbacka
30-07-2011, 20:41
CITAT (Meriona @ 30-07-2011, 21:15)  Silos, varför är du inte nöjd och lycklig med din egen tro? Är man det så behöver man inte övertyga andra, inte heller förklara varför man tror själv. För hon behöver hjälp, söker efter Jesus att befria henne och acceptera henne på något sätt.
Meriona
30-07-2011, 20:44
Je det fattar jag väl, men varför inte ägna sig åt det då?
CITAT (Meriona @ 30-07-2011, 21:15)  Silos, varför är du inte nöjd och lycklig med din egen tro? Är man det så behöver man inte övertyga andra, inte heller förklara varför man tror själv. Visst är jag lycklig med min tro på Jesus,men jag vet inte om man kan vara nöjd med att tro,eftersom jag vill hela tiden komma närmare Jesus!? Detta är svårt för mig att svara på eller förklara!Kanske behöver jag inte förklara varför jag tro,men jag behöver definitivt skriva och tala om att jag tror på Jesus! Tron på Jesus skall inte hållas hemligt!!! Men jag har STORT BEHOV av att skriva om Jesus!  Det är Jesus som är viktig,jag är oviktig!
CITAT (Mårbacka @ 30-07-2011, 21:41)  För hon behöver hjälp, söker efter Jesus att befria henne och acceptera henne på något sätt. Jesus är allt som jag någonsin behöver!Jesus har alltid accepterat mig och alltid älskat mig men jag som en liten syndig människa har ej kunnat förstå detta,knappt att jag kan förstå det nu,men jag är på väg att börja förstå.......
Meriona
30-07-2011, 21:21
Herrejösses, jag lovar att hålla mig ifrån den här tråden. Det är lika mycket flum som narkotika för mig.
CITAT (Meriona @ 30-07-2011, 22:21)  Herrejösses, jag lovar att hålla mig ifrån den här tråden. Det är lika mycket flum som narkotika för mig.  Okej!
zaaritha
30-07-2011, 23:07
Men du milde Solis! Har du ballat ur totalt, nu? Så´na som låser sej vid Gud o Jesus--jag är ledsen. Var finns bevisen?
CITAT (zaaritha @ 31-07-2011, 00:07)  Men du milde Solis! Har du ballat ur totalt, nu? Så´na som låser sej vid Gud o Jesus--jag är ledsen. Var finns bevisen? Som sagt i världens ögon är jag galen! Jag hoppas och ber innerligt att jag är FULLSTÄNDIGT fast i evigheter vid Gud,Jesus och Den Helige Anden=GUD!!!!!!! Bevisen om Guds Existens finns ÖVERALLT och du kan ju börja hos dig själv:ditt liv har du fått från Gud! Er allihoppa önskar jag en underbar dag! [attachment=63438:lol.bmp]
Skönt att veta i alla fall att om Jesus finns i ens liv så har man valt det så, han finns inte automatiskt där så man måste välja bort honom.
CITAT (Berith @ 31-07-2011, 09:52)  Skönt att veta i alla fall att om Jesus finns i ens liv så har man valt det så, han finns inte automatiskt där så man måste välja bort honom. Det är oerhört sorgligt att så många av mänskligheten har valt bort Jesus från sina liv!!!
*Stintan*
31-07-2011, 10:01
CITAT (silos @ 31-07-2011, 10:06)  Det är oerhört sorgligt att så många av mänskligheten har valt bort Jesus från sina liv!!! Man varken kan eller behöver välja bort något som inte finns!
CITAT (silos @ 31-07-2011, 10:06)  Det är oerhört sorgligt att så många av mänskligheten har valt bort Jesus från sina liv!!! Vore intressant att få veta någon som valt Jesus i sitt liv, och som gjort något extra för mänskligheten. Kanske gjort något som den personen inte kunnat göra utan Jesus medverkan i livet.
Piccante
31-07-2011, 11:52
CITAT (silos @ 31-07-2011, 10:06)  Det är oerhört sorgligt att så många av mänskligheten har valt bort Jesus från sina liv!!! När jag läser dina inlägg så får jag intrycket av att du är väldigt fixerad vid Jesus! När religion blir en besatthet så styr den ens liv. Om andra människor väljer bort Jesus kan du inte respektera deras val och vara nöjd med att du själv är trygg i din tro och lycklig i den?
CITAT (Berith @ 31-07-2011, 11:10)  Vore intressant att få veta någon som valt Jesus i sitt liv, och som gjort något extra för mänskligheten. Kanske gjort något som den personen inte kunnat göra utan Jesus medverkan i livet. De gör något för mänskligheten bara de talar om Jesus! Och det finns människor som arbetar på "fältet" både här i Sverige och utomlands och hjälper de som är på livets "skuggsida". Många många sådana människor finns det på våran jord som tjänar sina medmänniskor. Många har gett sina liv medans de hjälpt sina medmänniskor!
CITAT (Markus_H @ 31-07-2011, 12:52)  När jag läser dina inlägg så får jag intrycket av att du är väldigt fixerad vid Jesus! När religion blir en besatthet så styr den ens liv. Om andra människor väljer bort Jesus kan du inte respektera deras val och vara nöjd med att du själv är trygg i din tro och lycklig i den? Absolut är jag fixerad vid Jesus och självklart är det Jesus som styr mitt liv i alla fall vill jag komma dit! Det är INTE religion! Religion finns i kyrkor med sina dogmer etc...och det ville inte Jesus,det är vi människor som är Hans kyrka! Det är klart att jag respekterar mina medmänniskors val,varför skulle jag inte göra det?! Men det betyder inte att jag inte skulle vilja berätta vad jag känner för mina medmänniskor,likaväl som mina medmänniskor här på Odla berättar om sina tankar om tro eller icke tro! Det finns väl någonting som heter (kommer inte ihåg ordet nu) ?...att vi är fria att skriva som vi vill,bara det inte går till påhopp på våra medmänniskor och det hoppas jag verkligen inte att jag gör!?
Tänk att samma prick alltid ställer till med kontroversiella ämnen.
CITAT (abbbe @ 31-07-2011, 17:50)  Tänk att samma prick alltid ställer till med kontroversiella ämnen. Vad betyder kontrovesiella ämnen?Är det förbjudet här?
CITAT (silos @ 31-07-2011, 15:19)  De gör något för mänskligheten bara de talar om Jesus! Och det finns människor som arbetar på "fältet" både här i Sverige och utomlands och hjälper de som är på livets "skuggsida". Många många sådana människor finns det på våran jord som tjänar sina medmänniskor. Många har gett sina liv medans de hjälpt sina medmänniskor! Nej men säg nu en person som gjort något för någon annan, och som den personen inte kunnat göra utan hjälp från Jesus. Vore ju kul om det vore nån kändis så man kan kolla upp vad h*n kan göra med hjälp av Jesus. Vem du än säger så kommer jag säkert att kunna säga emot dej.
CITAT (Berith @ 31-07-2011, 18:22)  Nej men säg nu en person som gjort något för någon annan, och som den personen inte kunnat göra utan hjälp från Jesus.
Vore ju kul om det vore nån kändis så man kan kolla upp vad h*n kan göra med hjälp av Jesus. Vem du än säger så kommer jag säkert att kunna säga emot dej. Berith,en sådan här diskussion vill jag inte ta del av eftersom det är inte relevant för mig.men om du vill finna en sådan människa så kan du leta efter med google. Det ENDA viktiga för mig ÄR Jesus!
Gossen Ruda
31-07-2011, 17:55
CITAT (Berith @ 30-07-2011, 15:42)  Tack Gode Gud för att min familj är ateister. Du kan verkligen få till det Berith.  När jag läser här vad Silos skriver blir jag än mer beklämd över vad en människa kan hitta på. Ord staplas på varandra och resultatet blir ett stort jasså.
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2011, 18:55)  Du kan verkligen få till det Berith.  När jag läser här vad Silos skriver blir jag än mer beklämd över vad en människa kan hitta på. Ord staplas på varandra och resultatet blir ett stort jasså.  Skriver jag på dåligt svenska eller VAD menar du?
*Stintan*
31-07-2011, 19:46
Det är sorgligt att se vad religiösa grubblerier kan göra med människor.
CITAT (*Stintan* @ 31-07-2011, 20:46)  Det är sorgligt att se vad religiösa grubblerier kan göra med människor.  Hur så?
Mårbacka
31-07-2011, 20:28
CITAT (silos @ 31-07-2011, 18:45)  Berith,en sådan här diskussion vill jag inte ta del av eftersom det är inte relevant för mig.men om du vill finna en sådan människa så kan du leta efter med google.
Det ENDA viktiga för mig ÄR Jesus! Ok, helt seriöst: varför egentligen?
CITAT (Mårbacka @ 31-07-2011, 21:28)  Ok, helt seriöst: varför egentligen? Därför att Jesus är vägen sanningen och livet och han är min frälsare.
Mårbacka
31-07-2011, 20:54
CITAT (silos @ 31-07-2011, 21:36)  Därför att Jesus är vägen sanningen och livet och han är min frälsare. Vilken väg, och på vilket sätt är han vägen? Vilken sanning, och på vilket sätt är han sanningen? Och livet, på vilket sätt är han livet? *nyfiken*
CITAT (Mårbacka @ 31-07-2011, 21:54)  Vilken väg, och på vilket sätt är han vägen? Vilken sanning, och på vilket sätt är han sanningen? Och livet, på vilket sätt är han livet?
*nyfiken* Allt detta kan jag inte förklara för dig,men vill du veta så är det bättre att du själv söker Jesus. Jag önskar jag kunde förklara......Förlåt att jag inte kan förklara!
Gossen Ruda
31-07-2011, 21:13
Om det nu har funnits nån som hette Jesus är han död sen nästan 2000 år och det lär inte finnas mycket kvar. Hur har du kontakt fö, har du hans mailadress?
*Stintan*
31-07-2011, 21:17
CITAT (Mårbacka @ 31-07-2011, 21:54)  Vilken väg, och på vilket sätt är han vägen? Vilken sanning, och på vilket sätt är han sanningen? Och livet, på vilket sätt är han livet?
*nyfiken* Tror du att du kommer att få några bra svar? Vore det inte bättre om vi lämnade Silos ifred med sin väg, sin sanning och sitt liv. Hoppas tråden snart försvinner in i gömmorna!
Mårbacka
31-07-2011, 21:20
CITAT (silos @ 31-07-2011, 22:10)  Allt detta kan jag inte förklara för dig,men vill du veta så är det bättre att du själv söker Jesus. Jag önskar jag kunde förklara......Förlåt att jag inte kan förklara! Ok, som du vill. Jag söka Jesus? Nej skulle inte tro't. Har redan hittat livet, sanningen och vägen jag! CITAT (*Stintan* @ 31-07-2011, 22:17)  Tror du att du kommer att få några bra svar? Vore det inte bättre om vi lämnade Silos ifred med sin väg, sin sanning och sitt liv. Hoppas tråden snart försvinner in i gömmorna! Kanske, kanske inte. Min fritid på internet har jag själv ansvar över.
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2011, 22:13)  Om det nu har funnits nån som hette Jesus är han död sen nästan 2000 år och det lär inte finnas mycket kvar. Hur har du kontakt fö, har du hans mailadress? Jesus lever hos sin Fader i Himmelen.Jag talar till Jesus,men tyvärr får jag inga svar,i alla fall inte ännu eftersom jag har varit som en vinflöjel med min tro  Jag vet dock att Jesus älskar mig och Han älskar hela mänsklighet och allt levande. Men du kan ju läsa Bibeln så får du svar på allt som du undrar över. CITAT (*Stintan* @ 31-07-2011, 22:17)  Tror du att du kommer att få några bra svar? Vore det inte bättre om vi lämnade Silos ifred med sin väg, sin sanning och sitt liv. Hoppas tråden snart försvinner in i gömmorna! Jag skulle mer än gärna svara men jag är en "nybörjade" vad det gäller tron. Bibeln har alla svaren! CITAT (Mårbacka @ 31-07-2011, 22:20)  Ok, som du vill. Jag söka Jesus? Nej skulle inte tro't. Har redan hittat livet, sanningen och vägen jag! Kanske, kanske inte. Min fritid på internet har jag själv ansvar över. Jag är glad Mårbacka att du har tagit dig tid att fråga och alla ni andra med och jag är ledsen att jag inte klarar av att svara dig. Nu är jag nyfiken? Hur hittade du livet sanningen och vägen?
Mårbacka
31-07-2011, 21:31
CITAT (silos @ 31-07-2011, 22:27)  Jesus lever hos sin Fader i Himmelen.Jag talar till Jesus,men tyvärr får jag inga svar,i alla fall inte ännu eftersom jag har varit som en vinflöjel med min tro  Jag vet dock att Jesus älskar mig och Han älskar hela mänsklighet och allt levande. Men du kan ju läsa Bibeln så får du svar på allt som du undrar över. Jag skulle mer än gärna svara men jag är en "nybörjade" vad det gäller tron. Bibeln har alla svaren! Jag är glad Mårbacka att du har tagit dig tid att fråga och alla ni andra med och jag är ledsen att jag inte klarar av att svara dig. Nu är jag nyfiken? Hur hittade du livet sanningen och vägen? Jag hittade den genom olika tidsperioder under mitt liv. Prövningar och erfarenheter.
CITAT (Mårbacka @ 31-07-2011, 22:31)  Jag hittade den genom olika tidsperioder under mitt liv. Prövningar och erfarenheter. Tack för ditt svar! Nu måste jag lägga mig,så godnatt alla vänner här och alla andra
CITAT (silos @ 31-07-2011, 22:27)  Bibeln har alla svaren! Halaj! HA! //T
Jag vet att det är intressant att argumentera med en kristen. Det finns så många vettiga motargument, men det biter inte.
När jag var liten lät min mamma jehovas vittnen komma in och prata för att hon älskade att argumentera med dem. De hade långa diskussioner där hon lade ut det ena motargumentet efter det andra. Vad jag har lärt mig är att man kan inte omvända någon som funnit en tro. Den envetna tron på att de funnit en sanning har inget att göra med förnuft och kan inte heller mötas med förnuft eller argument.
Ibland, när jag försöker tänka mig in i den religiöses situation, tänker jag mig att: vad skulle hända om jag skulle se ett ufo? Och vara övertygad om att det var på riktigt? Jag skulle nog försöka berätta för så många som möjligt. Ingen skulle kunna övertyga mig om att något jag sett med egna ögon är fel. Och jag skulle vilja att hela världen skulle veta om att det FINNS ufon!! Bara en tanke om den drivkraft som vi alla har att "omvända" vår omgivning och delge en "sanning".
Själv är jag så långt indragen i det vetenskapliga på grund av mitt yrke att tanken på en gud inte riktigt får plats. Men jag är också intresserad av mänsklig psykologi, och av den anledningen anser jag att det är ett fullständigt slöseri av tid att försöka argumentera om något som i grund och botten är en känslomässig utfyllnad av den tomhet varje människa kan känna inför livet.
CITAT (Chilo @ 31-07-2011, 23:28)  Jag vet att det är intressant att argumentera med en kristen. Det finns så många vettiga motargument, men det biter inte.
När jag var liten lät min mamma jehovas vittnen komma in och prata för att hon älskade att argumentera med dem. De hade långa diskussioner där hon lade ut det ena motargumentet efter det andra. Vad jag har lärt mig är att man kan inte omvända någon som funnit en tro. Den envetna tron på att de funnit en sanning har inget att göra med förnuft och kan inte heller mötas med förnuft eller argument.
Ibland, när jag försöker tänka mig in i den religiöses situation, tänker jag mig att: vad skulle hända om jag skulle se ett ufo? Och vara övertygad om att det var på riktigt? Jag skulle nog försöka berätta för så många som möjligt. Ingen skulle kunna övertyga mig om att något jag sett med egna ögon är fel. Och jag skulle vilja att hela världen skulle veta om att det FINNS ufon!! Bara en tanke om den drivkraft som vi alla har att "omvända" vår omgivning och delge en "sanning".
Själv är jag så långt indragen i det vetenskapliga på grund av mitt yrke att tanken på en gud inte riktigt får plats. Men jag är också intresserad av mänsklig psykologi, och av den anledningen anser jag att det är ett fullständigt slöseri av tid att försöka argumentera om något som i grund och botten är en känslomässig utfyllnad av den tomhet varje människa kan känna inför livet. Jag vill inte argumentera,endast dela med mig om hur underbar Jesus är. Om någon ufo skulle jag idag inte vilja berätta för mina medmänniskor! ENDAST Jesus kan omvända en människa! Det är sant att en människa är tom utan Gud,MEN Jesus är inte utfyllnad utan Jesus är livet! Tack för att du tog dig tid att svara! Tack Tapio för ditt svar!
*Stintan*
01-08-2011, 08:16
CITAT (silos @ 01-08-2011, 08:44)  Jag vill inte argumentera,endast dela med mig om hur underbar Jesus är. Om någon ufo skulle jag idag inte vilja berätta för mina medmänniskor!
ENDAST Jesus kan omvända en människa! Det är sant att en människa är tom utan Gud,MEN Jesus är inte utfyllnad utan Jesus är livet! Tack för att du tog dig tid att svara!
Tack Tapio för ditt svar! Ändå låter du precis som Jehovas vittnen som mer eller mindre tränger sig in hos folk. Du är ingen nybörjare, som du låtsas vara, för de här religiösa grubblerierna har du hållit på med i flera år till och från! Tycker du själv att du har mått/mår bra av det? Nej Silos, man behöver bara läsa en bråkdel av allt du skriver för att förstå att det inte är så bra ställt. Hur många trådar du startat i detta ämne orkar jag inte hålla reda på men det är några stycken och inte en enda har lett till något gott, allra minst för dig själv. Det vore olyckligt om även denna tråd går överstyr!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|