Full version: Om Jesus
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
silos
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2011, 09:16) *
Ändå låter du precis som Jehovas vittnen som mer eller mindre tränger sig in hos folk.
Du är ingen nybörjare, som du låtsas vara, för de här religiösa grubblerierna har du hållit på med i flera år till och från! Tycker du själv att du har mått/mår bra av det? Nej Silos, man behöver bara läsa en bråkdel av allt du skriver för att förstå att det inte är så bra ställt.
Hur många trådar du startat i detta ämne orkar jag inte hålla reda på men det är några stycken och inte en enda har lett till något gott, allra minst för dig själv. Det vore olyckligt om även denna tråd går överstyr!

Men Stintan,det går ju att låta bli att läsa mina skriverier,valet att läsa är alltid hos den som läser!
Vad det gäller Jehovas vittnen så har de aldrig trängt sig in hos mig,utan de har alltid respekterat mitt NEJ.

Jag måste förtydliga:jag är nybörjade vad det gäller att verkligen följa Jesus,verkligen vilja ha en personlig relation till Honom!
Du har alldeles rätt annars att jag har haft religiösa grubblerier sedan länge och undersökt många många religioner,MEN jag har kommit underfund med att religioner har givit mig bara oro och räddsla.
Hos Jesus har jag funnit ro ALLTID,men jag har så många gånger tyvärr trillat av den smala vägen,men Jesus har haft och har stor tålamod med mig!

Själklart har jag mått mycket dåligt av detta beteende!Jag har dock alltid mått mycket bra då jag har hållit till Jesus,jag har blivit full av frid,glädje och kärlek och mina dagar har blivit så underbara!
Men Satan har alltid lurat i min närhet och velat dra mig bort från Jesus!

Också sant att jag har startat många tråd om tron och det är att jag har längtat så oerhört mycket efter Jesus.
Alla mina trådar har sin mening,de visar mer än väl min utveckling som en sökande människa,kan du inte se detta?

Vad menar du med att denna tråd skulle gå överstyr?

Tack Stintan att du tog tid att svara!
*Stintan*
Det är ju det jag säger Silos att det är inte svårt att se allt det där. Gud - Jesus är religion vare sig du vill det eller ej. Dessutom ÄR tro något högst personligt. En personlig relation till något. Du kanske borde inse att det är endast du själv som skapar dina tvivel och din tro. Alla har sin egen väg att gå, ibland är den bred och ibland är den smal eller krokig men fram kommer man alltid förr eller senare.

Jag tror du vet mycket väl vad jag menar med att gå överstyr. Det är lätt hänt att hamna där när någon ideligen tjatar om sin tro. Du har ju varit med om det förr.
silos
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2011, 10:37) *
Det är ju det jag säger Silos att det är inte svårt att se allt det där. Gud - Jesus är religion vare sig du vill det eller ej. Dessutom ÄR tro något högst personligt. En personlig relation till något. Du kanske borde inse att det är endast du själv som skapar dina tvivel och din tro. Alla har sin egen väg att gå, ibland är den bred och ibland är den smal eller krokig men fram kommer man alltid förr eller senare.

Jag tror du vet mycket väl vad jag menar med att gå överstyr. Det är lätt hänt att hamna där när någon ideligen tjatar om sin tro. Du har ju varit med om det förr.

Du kunde ju studera Bibeln för att se att Gud-Jesus INTE är religion!

Här finns det om vad religion är:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion

Den som inte våga komma ut med att h*n tror på Jesus är inte äkta kristen,så har jag uppfattat det.
Jag vet också att man bäst kan visa att man tro på Gud-Jesus är med sitt sätt att leva,hur man är mot sina medmänniskor.När jag skriver här visar troligen ingenting,men åter igen har jag STORT behov av att skriva om Jesus i mitt liv....jag har ju inga vänner IR. Jag hoppas dock att jag finner troende som jag kan umgås med,men dagens kyrkor (många) har tagit in New Age rörelsen tankar så det tycker jag inte om!

Ja,alla har rätt att välja vad de vill tro på och jag har valt Jesus,eftersom världens väg är mycket bred och leder bara till fördärv!

Menar du alltså att medlemmar här blir arga på mig?Om det är på det viset så VARFÖR läser de här då?
Jag läser inte trådar som skulle göra mig arg!

Anki på Öland
Tur du inte konverterat till islam för med den fanatismen du har hade du säkert blivit en av självmordsbombarna för att visa att din tro var den enda rätta...........
silos
CITAT (Anki på Öland @ 01-08-2011, 11:51) *
Tur du inte konverterat till islam för med den fanatismen du har hade du säkert blivit en av självmordsbombarna för att visa att din tro var den enda rätta...........

Sådant är endast spekulationer!
Jag har läst Koranen (inte allt) och dagligen talar jag med muslimer.
De flesta muslimer är INTE själmords bombare!!! Tvärtemot de är kärleksfula och enormt gästvänliga och givmilda.De tog hand om mig då jag var sjuk i en svår luftvägks inflammation och lugninflammation.
Jag fick mat dagligen som frun i den muslimska familjen lagade åt mig.De bjöd mig ofta på mat.
Jag har varit på deras Ramadan firandet och mycket mera.....
Och jag gjorde dito gentemot dem i de mån jag kunde,men de gillade inte maten som jag lagade som ofta innehöll fläsk.Detta förbjöds i deras tro.

NEJ,aldrig att jag skulle ha blivit en självbombare!!!
Jag vill visa min tro med mitt dagliga liv och ja min tro är den enda rätta,det står jag för och absolut inte skäms för!
Men det är någonting jag inte diskutera med mina medmänniskor,men dock berättar om någon frågar!
Tack för att du svarade!
Monaxe
CITAT (silos @ 01-08-2011, 12:19) *
Sådant är endast spekulationer!
Jag har läst Koranen (inte allt) och dagligen talar jag med muslimer.
De flesta muslimer är INTE själmords bombare!!! Tvärtemot de är kärleksfula och enormt gästvänliga och givmilda.De tog hand om mig då jag var sjuk i en svår luftvägks inflammation och lugninflammation.
Jag fick mat dagligen som frun i den muslimska familjen lagade åt mig.De bjöd mig ofta på mat.
Jag har varit på deras Ramadan firandet och mycket mera.....
Och jag gjorde dito gentemot dem i de mån jag kunde,men de gillade inte maten som jag lagade som ofta innehöll fläsk.Detta förbjöds i deras tro.

NEJ,aldrig att jag skulle ha blivit en självbombare!!!
Jag vill visa min tro med mitt dagliga liv och ja min tro är den enda rätta,det står jag för och absolut inte skäms för!
Men det är någonting jag inte diskutera med mina medmänniskor,men dock berättar om någon frågar!
Tack för att du svarade!

Silos, det är nog inte någon på hela Odla.nu som tvekar på att du är djupt troende.
Men vad är det du vill uppnå genom att skriva spaltmetrar om det här? Du har fått flera, tom mängder med svar, men jag förstår inte vad det är du vill med alla dina inlägg, du nöjer ju dig inte med de svar du får här?

Det är nog nödvändigt att du inser att inte alla delar din tro, eller ens vill försöka dela din tro.

Nöj dig med att du funnit din rätta väg!
Aqvakul
CITAT (Monaxe @ 01-08-2011, 12:26) *
Silos, det är nog inte någon på hela Odla.nu som tvekar på att du är djupt troende.
Men vad är det du vill uppnå genom att skriva spaltmetrar om det här? Du har fått flera, tom mängder med svar, men jag förstår inte vad det är du vill med alla dina inlägg, du nöjer ju dig inte med de svar du får här?

Det är nog nödvändigt att du inser att inte alla delar din tro, eller ens vill försöka dela din tro.

tummenupp.gif Kloka tankar från Monica!
Passion
Hej Här var det många som har skrivit!, jag tittar in senare hos dig. /Hälsn Passion
*Stintan*
CITAT (silos @ 01-08-2011, 11:17) *
Du kunde ju studera Bibeln för att se att Gud-Jesus INTE är religion!

Här finns det om vad religion är:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion

Den som inte våga komma ut med att h*n tror på Jesus är inte äkta kristen,så har jag uppfattat det.
Jag vet också att man bäst kan visa att man tro på Gud-Jesus är med sitt sätt att leva,hur man är mot sina medmänniskor.När jag skriver här visar troligen ingenting,men åter igen har jag STORT behov av att skriva om Jesus i mitt liv....jag har ju inga vänner IR. Jag hoppas dock att jag finner troende som jag kan umgås med,men dagens kyrkor (många) har tagit in New Age rörelsen tankar så det tycker jag inte om!

Ja,alla har rätt att välja vad de vill tro på och jag har valt Jesus,eftersom världens väg är mycket bred och leder bara till fördärv!

Menar du alltså att medlemmar här blir arga på mig?Om det är på det viset så VARFÖR läser de här då?
Jag läser inte trådar som skulle göra mig arg!

Snälla Silos när slutade kristendom vara en religion? Det står ju helt klart i Wikipedia att " Religion är tro som grundar sig på föreställningen om en eller flera gudar"!!! Du tror på Gud - Jesus. Det står ingenstans i bibeln att man ska vara egoistisk och fanatisk. Det står inte heller att man är mera äkta kristen om man går ut med det än om man behåller det för sig själv i sin kammare.

Du babblar på om DIN tro som om den skulle vara den enda rätta för alla andra. Du ogillar andras tro. Det tycker jag är respektlöst. Du har faktiskt ingen aning om vart vägen bär, varken din egen eller andras, du kan bara tro! För mig får man gärna tro vad man vill men börjar man lägga sig i och ifrågasätta andras tro och blir fanatisk då tappar åtminstone jag respekten.

Det behövs inte att någon blir arg för att trådar ska spåra ur.
silos
CITAT (Monaxe @ 01-08-2011, 12:26) *

Jag vill ju svara på inlägg som andra har gjort!
Visst inser jag att alla inte delar min tro!
Menar du att jag inte får skriva här om min tro?
Monaxe
CITAT (silos @ 01-08-2011, 13:19) *
Jag vill ju svara på inlägg som andra har gjort!
Visst inser jag att alla inte delar min tro!
Menar du att jag inte får skriva här om min tro?

Det är ingen som kan neka dig att skriva här om din tro, frågan är bara vad du vill ha svar på? Vad är det du vill?
Det finns kristna forum där du kanske kan få större förståelse för dina funderingar än här.
silos
*Stintan* Skickat den Idag, 10:37
"Snälla Silos när slutade kristendom vara en religion? Det står ju helt klart i Wikipedia att " Religion är tro som grundar sig på föreställningen om en eller flera gudar"!!! Du tror på Gud - Jesus. Det står ingenstans i bibeln att man ska vara egoistisk och fanatisk. Det står inte heller att man är mera äkta kristen om man går ut med det än om man behåller det för sig själv i sin kammare.

Du babblar på om DIN tro som om den skulle vara den enda rätta för alla andra. Du ogillar andras tro. Det tycker jag är respektlöst. Du har faktiskt ingen aning om vart vägen bär, varken din egen eller andras, du kan bara tro! För mig får man gärna tro vad man vill men börjar man lägga sig i och ifrågasätta andras tro och blir fanatisk då tappar åtminstone jag respekten.

Det behövs inte att någon blir arg för att trådar ska spåra ur."

Men Stintan du skrev ju att Gud-Jesus är religion!?Så är det inte,men Kristendomen är religion,likaväl som till.ex.Islam,Katolisism är religion och flera så som jag har fattat det!

Be om ursäkt att jag skrev så dömande om andras tro,det var absolut fel av mig!!!
Du har dessutom rätt om det med fanatism och egoism att det inte stå i Bibel! Jag ber om ursäkt även för de orden. Du ser jag kan ju lära mig om tron även här!

Ja,jag tror att mångas religioner är villoläror,MEN jag fördömer inte människorna som har olika religioner,det har jag ingen rätt till.

Jag tror på det som står i Bibeln vart vägen bär efter döden för oss människor och om jag inte minns rätt så tror de inom Islam på samma sak.
Och jag litar helt och hållet på det som står i Bibeln!

Om min egen destination vet jag inte så till vida,jag vet inte om jag duger att få komma till Guds rike efter min död.Men jag hoppas innerligt att jag duger!

Oj oj så långt det blev,men jag ville svara på ditt inlägg.

*Stintan*
Och kristendomen är tron på Gud och Jesus.
silos
CITAT (Monaxe @ 01-08-2011, 13:25) *
Det är ingen som kan neka dig att skriva här om din tro, frågan är bara vad du vill ha svar på? Vad är det du vill?
Det finns kristna forum där du kanske kan få större förståelse för dina funderingar än här.

Som sagt jag svarar på andras savr på mina inlägg så som du nu svara på min inlägg.

Jag tar emot de svaren som jag får,men så klart jag inte alltid håller med.
jag är med på kristna forum,men jag är även gärna med här och här skrivs det även om andra saker än trädgård.

CITAT (*Stintan* @ 01-08-2011, 14:05) *
Och kristendomen är tron på Gud och Jesus.

Ja så är det.

CITAT (Monaxe @ 01-08-2011, 13:25) *

Vad vill du själv med dina inlägg?
Monaxe
CITAT (silos @ 01-08-2011, 14:17) *
Vad vill du själv med dina inlägg?

Just nu så svarar jag på dina så gott jag kan, ska genast sluta med det.
Passion
CITAT (silos @ 23-07-2011, 16:26) *

Ja detta är en underbar film om det helande som finns/som Jesus ger./Passion
silos
CITAT (Monaxe @ 01-08-2011, 15:23) *
Just nu så svarar jag på dina så gott jag kan, ska genast sluta med det.

Jag ärglad att du svarar mina inlägg!
*Stintan*
CITAT (Passion @ 01-08-2011, 15:32) *
Ja detta är en underbar film om det helande som finns/som Jesus ger./Passion

Hur vet du att det inte bara är hittepå?
Mårbacka
CITAT (Anki på Öland @ 01-08-2011, 11:51) *

Rasism typ.
silos
CITAT (Passion @ 01-08-2011, 12:50) *
Hej Här var det många som har skrivit!, jag tittar in senare hos dig. /Hälsn Passion

Ja,intresset är verkligen stor!
Myosotis
Har inte läst tråden så jättenoga, en liten fundering bara. Tråden heter "Om Jesus" och den handlar om tron på Jesus. Det är frivilligt att läsa den. Silos verkar ju må bra av sin tro, varför är det då så många som vill tala henne tillrätta i denna tråd? Jag är inte religiös, jag tror inte på gud eller jesus eller något sådant, men de som gör det får väl göra det. Visst har religion ställt till med mycket, startat krig osv, men jag tror inte att världen blir sämre eller farligare av att Silos tror på jesus. Hon kommer inte att sluta för att jag inte tror på honom. Jag har inte sett henne pracka sin tro på någon annan, men jag har sett många som försöker få henne att inse att hennes tro är felaktig. I min hönstråd i husdjursavdelningen diskuterar vi höns, de som inte är intresserade läser den inte. Jag skulle inte bli speciellt glad om de flesta inläggen där skulle vara skrivna av antihönsister som skulle försöka få mig att göra mig av med hönsen. dunno.gif

Silos, jag vill inte att du ska be för mig eller något sådant. Men så länge du mår bra av det är det väl jättebra att du har en tro att lita till.
anne-li i olofstorp
CITAT (Myosotis @ 02-08-2011, 13:44) *
Har inte läst tråden så jättenoga, en liten fundering bara. Tråden heter "Om Jesus" och den handlar om tron på Jesus. Det är frivilligt att läsa den. Silos verkar ju må bra av sin tro, varför är det då så många som vill tala henne tillrätta i denna tråd? Jag är inte religiös, jag tror inte på gud eller jesus eller något sådant, men de som gör det får väl göra det. Visst har religion ställt till med mycket, startat krig osv, men jag tror inte att världen blir sämre eller farligare av att Silos tror på jesus. Hon kommer inte att sluta för att jag inte tror på honom. Jag har inte sett henne pracka sin tro på någon annan, men jag har sett många som försöker få henne att inse att hennes tro är felaktig. I min hönstråd i husdjursavdelningen diskuterar vi höns, de som inte är intresserade läser den inte. Jag skulle inte bli speciellt glad om de flesta inläggen där skulle vara skrivna av antihönsister som skulle försöka få mig att göra mig av med hönsen. dunno.gif

Silos, jag vill inte att du ska be för mig eller något sådant. Men så länge du mår bra av det är det väl jättebra att du har en tro att lita till.

Myo, jag har funderat ett tag på hur jag skall utrycka mig, nu slipper jag det! Tack för ditt inlägg!!! Balanserat och rättframt! All heder!
silos

Tack Myosotis och anne-li i olofstorp,era ord gjorde mig ritkigt glad! smiley_small_hug.gif
Gossen Ruda
Att läsa bibeln är enbart en fördummande sysselsättning. Man läser bara vad en mängd andra människor har hittat på och diktat ihop. Allt i syfte att på något sätt beskriva världen man lever i. Nu har vi fått vetenskapsmän som börjar förstå världen, dess skapelse och uppkomst. Lyssna på dem istället. Någon gud har de ännu inte hittat och kommer för den delen aldrig att hitta.

Beträffande religiösa så är de mest hängivna närmast hjärntvättade. Det går att bota dem men bästa resultatet blir nog om de kommer till insikt själva om religionens grundläggande fel. Försök till påverkan utifrån bara studsar på dumhetens blanka skal. Dock kan en droppe urholka en sten så misströsta inte.
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2011, 14:20) *
Att läsa bibeln är enbart en fördummande sysselsättning. Man läser bara vad en mängd andra människor har hittat på och diktat ihop. Allt i syfte att på något sätt beskriva världen man lever i. Nu har vi fått vetenskapsmän som börjar förstå världen, dess skapelse och uppkomst. Lyssna på dem istället. Någon gud har de ännu inte hittat och kommer för den delen aldrig att hitta.

Beträffande religiösa så är de mest hängivna närmast hjärntvättade. Det går att bota dem men bästa resultatet blir nog om de kommer till insikt själva om religionens grundläggande fel. Försök till påverkan utifrån bara studsar på dumhetens blanka skal. Dock kan en droppe urholka en sten så misströsta inte.

Tack Gossen Ruda för ditt svar!
Gossen Ruda
CITAT (silos @ 02-08-2011, 14:25) *
Tack Gossen Ruda för ditt svar!

Läste du ordentligt? Fattade du?
*Stintan*

Bra skrivet! Men.... när det gäller tro så kan man bara tala om vad som är rätt för en själv, aldrig vad som är rätt för andra och jag reagerar när någons tro mest liknar fanatism. Man läser väl en tråd om man tycker att ämnet är intressant och att det då blir diskussion är ju inte så konstigt på ett diskussionsforum. För mig får Silos tro vad hon vill bara hon mår bra av det. Vill man inte ha diskussion så får man nog tala om det från början.
silos
CITAT (*Stintan* @ 02-08-2011, 14:45) *
Bra skrivet! Men.... när det gäller tro så kan man bara tala om vad som är rätt för en själv, aldrig vad som är rätt för andra och jag reagerar när någons tro mest liknar fanatism. Man läser väl en tråd om man tycker att ämnet är intressant och att det då blir diskussion är ju inte så konstigt på ett diskussionsforum. För mig får Silos tro vad hon vill bara hon mår bra av det. Vill man inte ha diskussion så får man nog tala om det från början.

Tack Stintan,jag har nu fått anledningar till att tänka genom hur jag har skrivit och jag måste erkänna att du har rätt i mångt och mycket!jag skall fortsätta att tänka på allt som jag skrivit och vart jag har skrivit fel!
Tack snälla att du tog tid att skriva svar!
silos

Ask the father and joyfully receive
Thursday, 23 June 2011

My Father will give you whatever you ask in my name. Ask and you will receive, and your joy will be complete. John 16:23-24

The gospel is always a surprise. It gets at people from an angle that they never planned to defend. They are prepared for an argument or discussion, but the gospel does not argue or discuss. They are prepared for feelings, but the gospel is not feelings. It comes with the melting waters of eternity flowing over their soul. Let's keep preaching it.

Reinhard Bonnke

Hittade detta idag och den gav mig ytterligare något att tänka på!Jag tror bestämt att det står i Bibeln att man inte skall argumentera eller diskutera evangeliet;alltså jag satt detta tråd på alldeles fel ställe!

Tack för att ni har varit så tålmodiga med mig!
smiley_small_hug.gif

silos
Jag hade tänkt att jag inte längre skulle skriva i denna tråd,men här är jag ändå! wub.gif

Vad jag vill är att berätta för er hur mitt liv har förändrats:jag är så lycklig, i mitt hjärta känner jag att "stenhjärtat" har försvunnit och Jesus har kommit tillbaka! wub.gif

Dessutom en underbar frid har kommit till mitt inre och påverkar mina relationer till alla! wub.gif
Och en vänn från tiden runt 2005 har jag funnit igen,jag trodde att hon har dött,eftersom jag inte kunde nå henne,hon är över 83 år och är troende sedan hon var 18 år.En underbar människa.

Jag har kännt mig så ensam utan kontakt med Jesus eller någon troende och det är ju inte konstigt eftersom jag höll mig till alla slags villoläror sad.gif

Och mirakel har skett:Jesus är tillbaka och jag bara vet att han älskar mig!
Detta ville jag dela med mig till er mina odla vänner! smiley_small_hug.gif
http://www.youtube.com/watch?v=uPHiIHKPWZo
http://www.youtube.com/watch?v=9b4Mx04CZh8...feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ZoJz2SANTyo...feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=L2P70a7S4ks...feature=related
Biggan_
Så bra att du känner dej tillfreds silos! rose.gif
silos
CITAT (Biggan_ @ 04-08-2011, 14:18) *
Så bra att du känner dej tillfreds silos! rose.gif

Tack gulledig wub.gif Mina tårar vill komma,men ännu kan jag inte gråta och jag längtar till den dagen då jag kan gråta och mitt hjärta krossas och mitt gamla jag dör det kommer att bli en underbar lyckans och mirakelnas dag för mig! wub.gif
smiley_small_hug.gif
Cacki
Silos, det är härligt att du känner dej tillfreds men...tolka mej rätt nu...visst har du en bipolär sjukdom?? Du ger väl akt på dej själv i så fall, så att det inte är en upprymdshetsfas du är på väg in i nu? Visst unnar jag dej självklart att få vara lycklig men din entuiasm om att sprida ditt budskap verkar nästan lite överdriven just nu och därför ringer det en liten varningsklocka hos mej. Jag hoppas att du förstår att jag inte är ute efter att såra dej utan att jag egentligen bara vill dej väl. wub.gif
Jubbe063
Metta till er alla...
silos
CITAT (Cacki @ 04-08-2011, 14:59) *
Silos, det är härligt att du känner dej tillfreds men...tolka mej rätt nu...visst har du en bipolär sjukdom?? Du ger väl akt på dej själv i så fall, så att det inte är en upprymdshetsfas du är på väg in i nu? Visst unnar jag dej självklart att få vara lycklig men din entuiasm om att sprida ditt budskap verkar nästan lite överdriven just nu och därför ringer det en liten varningsklocka hos mej. Jag hoppas att du förstår att jag inte är ute efter att såra dej utan att jag egentligen bara vill dej väl. wub.gif

Tack snälla Cacki! wub.gif
Ja,jag har bipolär syndrom,men inte av den värsta sorten,utan jag brukar vara 12 dagar deppig och en vecka eller så speciellt uppåt och tar jag inte medicin är jag bara riktigt arg,elak och helt enkelt dum!
Du må tro att jag har tänkt på detta,nu speciellt!Men jag ber dock till Gud att jag klarar av att hålla mig till Jesus,för annars är jag förlorad det vet jag till hundra procent!
Jag har till och med klarat av att läsa Bibeln utan att bli sjuk som jag alltid har blivit förrut och jag har slutat prdika till mina barn och andra eftersom jag ej ha tillräckligt av kunskap från Bibeln.
Jag vet ju inte vad Gud har i beredskap eller vad Hans plan är för mig!

Vad som alltid har gjort att jag vänt mig bort från Jesus är att jag ALLTID har läst en massa på internett eller lånat böcker från Bibliotek eftersom jag har blivit så ivrig att läara mig,så har det varit även denna gång,men nu har jag sansat mig och läser mest Bibeln och lyssnar på vackra andliga sånger.
Det käns såatt säga annorlunda denna gång!
Jag blev så glad för att du bryr dig om mig,enfrämmande människa på internett!
smiley_small_hug.gif

CITAT (Jubbe063 @ 04-08-2011, 15:07) *
Metta till er alla...

VAD betyder metta?
silos
Nu måste jag ställa en fråga som jag har tänkt på länge:
hur många av er har studerat Bibeln alltså ni som inte tro på Gud och skriver att Bibeln är bara sagor?
Jubbe063
Silos:

orkar inte formulera själv. Så klipper in en engelsk förklaring. Men i korta drag sann kärlek, vänlighet, medmänsklighet och empati till andra än sig själv. Och en önskan om att andra ska få lycka, harmoni och välgång.

The Pali word metta is a multi-significant term meaning loving-kindness, friendliness, goodwill, benevolence, fellowship, amity, concord, inoffensiveness and non-violence. The Pali commentators define metta as the strong wish for the welfare and happiness of others (parahita-parasukha-kamana). Essentially metta is an altruistic attitude of love and friendliness as distinguished from mere amiability based on self-interest.
*Stintan*
För det där behövs ingen bibel.
silos
CITAT (Jubbe063 @ 04-08-2011, 15:49) *
Silos:

orkar inte formulera själv. Så klipper in en engelsk förklaring. Men i korta drag sann kärlek, vänlighet, medmänsklighet och empati till andra än sig själv. Och en önskan om att andra ska få lycka, harmoni och välgång.

The Pali word metta is a multi-significant term meaning loving-kindness, friendliness, goodwill, benevolence, fellowship, amity, concord, inoffensiveness and non-violence. The Pali commentators define metta as the strong wish for the welfare and happiness of others (parahita-parasukha-kamana). Essentially metta is an altruistic attitude of love and friendliness as distinguished from mere amiability based on self-interest.

Oerhört vackert!

http://www.youtube.com/watch?v=Js1FaboIHWw...feature=related
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 04-08-2011, 15:53) *
För det där behövs ingen bibel.

Om det där var riktat mot mitt inlägg så,,,,,, nej, behövs ingen bibel för det.

CITAT (silos @ 04-08-2011, 15:55) *
Oerhört vackert!

Ja, det är vackert o jag lever efter det så långt jag bara kan...
silos
CITAT (Jubbe063 @ 04-08-2011, 16:05) *
Ja, det är vackert o jag lever efter det så långt jag bara kan...

kram1.gif

http://www.youtube.com/watch?v=qTxOtokvNS0...feature=related
Jubbe063
CITAT (silos @ 04-08-2011, 16:17) *

Tack för kramen. Men i två inlägg till mig har du länkat till kristna sånger. Frågan är vad du vill säga till mig med dessa länkar?
Visar du genim dem den goda kärleksfulla tanken, så tack. Värmer i så fall.

Men om det är någon mission eller liknande,,, tack men nej tack, inte intresserad av kristendomen.
silos
CITAT (Jubbe063 @ 04-08-2011, 16:28) *
Tack för kramen. Men i två inlägg till mig har du länkat till kristna sånger. Frågan är vad du vill säga till mig med dessa länkar?
Visar du genim dem den goda kärleksfulla tanken, så tack. Värmer i så fall.

Men om det är någon mission eller liknande,,, tack men nej tack, inte intresserad av kristendomen.

Det var av kärlek till mina medmänniskor som jag tog med länken och jag blir väldigt glad av kristna sånger! smiley_small_hug.gif
Ingen predikan här inte!!!

http://www.youtube.com/watch?v=86TuWuy5xdw...feature=related
Jag bara älskar Elvis gospel sånger. wub.gif

Tack för att du tog tid att svara mig!
Jubbe063
Gott så
Gossen Ruda
CITAT (silos @ 04-08-2011, 15:36) *
Nu måste jag ställa en fråga som jag har tänkt på länge:
hur många av er har studerat Bibeln alltså ni som inte tro på Gud och skriver att Bibeln är bara sagor?

Jag kan väl svara dig, NEJ. Inte mer än att jag blivit matad med valda delar under kristendomstimmarna i skolan och under konfirmationen. Aldrig på egen hand och varför skulle jag det? Bibeln och alla andra religiösa skrifter är skapade och påhittade av människor för människor. Man kan lika gärna studera Sagan om ringen eller Harry Potter.
malcolm
Jag gjorde faktiskt ett seriöst försök att läsa igenom hela biblen en gång, kom ungefär halvvägs innan jag gav upp och inte blev jag övertygad av det. Är dock konfirmerad, varför vet jag inte riktigt och mina barn har gått på kyrkans barntimmar men inte heller de har anammat den kristna tron.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 04-08-2011, 22:13) *
Jag gjorde faktiskt ett seriöst försök att läsa igenom hela biblen en gång, kom ungefär halvvägs innan jag gav upp och inte blev jag övertygad av det. Är dock konfirmerad, varför vet jag inte riktigt och mina barn har gått på kyrkans barntimmar men inte heller de har anammat den kristna tron.

När vi båda växte upp hörde det liksom till att man skulle konfirmera sig. Det är annat nu.
herkules
jag har läst hela Bibeln, är inte döpt och inte konfirmerad och inte kristen men medlem i svenska kyrkan.
Cacki
CITAT (silos @ 04-08-2011, 15:19) *
Tack snälla Cacki! wub.gif
Ja,jag har bipolär syndrom,men inte av den värsta sorten,utan jag brukar vara 12 dagar deppig och en vecka eller så speciellt uppåt och tar jag inte medicin är jag bara riktigt arg,elak och helt enkelt dum!
Du må tro att jag har tänkt på detta,nu speciellt!Men jag ber dock till Gud att jag klarar av att hålla mig till Jesus,för annars är jag förlorad det vet jag till hundra procent!
Jag har till och med klarat av att läsa Bibeln utan att bli sjuk som jag alltid har blivit förrut och jag har slutat prdika till mina barn och andra eftersom jag ej ha tillräckligt av kunskap från Bibeln.
Jag vet ju inte vad Gud har i beredskap eller vad Hans plan är för mig!

Vad som alltid har gjort att jag vänt mig bort från Jesus är att jag ALLTID har läst en massa på internett eller lånat böcker från Bibliotek eftersom jag har blivit så ivrig att läara mig,så har det varit även denna gång,men nu har jag sansat mig och läser mest Bibeln och lyssnar på vackra andliga sånger.
Det käns såatt säga annorlunda denna gång!
Jag blev så glad för att du bryr dig om mig,enfrämmande människa på internett! smiley_small_hug.gif
VAD betyder metta?

" Bakom varje signatur finns en medmänniska..."mer än så behöver jag nog inte säga. Klart jag bryr mej! yes.gif
silos
CITAT (Cacki @ 04-08-2011, 22:25) *
" Bakom varje signatur finns en medmänniska..."mer än så behöver jag nog inte säga. Klart jag bryr mej! yes.gif

smiley_small_hug.gif wub.gif smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon