Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Gita
CITAT (Blomstertanten @ 26-08-2011, 18:26) *
Varför inte???? Som det är nu får ju vi med låglöneyrken vara med och betala för att de högavlönade ska ha städhjälp med rut-avdrag! sleep.gif Är det mer rätt då? unsure.gif

Fast nu har du fel, du betalar inte ett öre til någons städhjälp. Rut-avdragen har ju visat sig vara en vinstaffär för staten, dvs, skatteintäkterna från svarta jobb som blivit vita överstiger kostnaden för avdraget.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 26-08-2011, 21:16) *
De flesta här tycks tycka det är bättre att öststatstjejer kommer hit och städar svart, för det är det som händer om man måste arbeta 4- 5 timmar för att betala en timmes städning.

När det gäller självmord finns nog inga rationella orsaker eftersom det inte är en rationell handling, men det äcklar mig faktiskt att vissa grupper använder enstaka tragiska händelser som politiska argument.

Jo vid närmare eftertanke finns det en enda rationell orsak till självmord och det är så svår sjukdom att man förlorar alla funktioner som behövs för en acceptabel livskvalitet. Jag är alltså för assisterade självmord eller dödshjälp. En avikelse från trådens ämne, ja jag vet, men en viktig fråga.
Gita
Gita
Nu förstår jag ingenting. Du menar alltså att det inte är ett jobb att städa????
Gita

Är malarmaster städerska???? Nej jag har aldrig påstått att städning inte är ett jobb, var fick du det ifrån? Vad jag menade var att om jobbet inte bär sej själv så är det en dålig affärsidé. Då kanske man borde tänka på att sadla om istället.
(hade du läst den grå texten också så hade du förstått att inlägget var en smula ironiskt.)
*Stintan*
CITAT (Gita @ 26-08-2011, 21:12) *
De flesta här tycks tycka det är bättre att öststatstjejer kommer hit och städar svart, för det är det som händer om man måste arbeta 4- 5 timmar för att betala en timmes städning.

När det gäller självmord finns nog inga rationella orsaker eftersom det inte är en rationell handling, men det äcklar mig faktiskt att vissa grupper använder enstaka tragiska händelser som politiska argument.

Jo vid närmare eftertanke finns det en enda rationell orsak till självmord och det är så svår sjukdom att man förlorar alla funktioner som behövs för en acceptabel livskvalitet. Jag är alltså för assisterade självmord eller dödshjälp. En avikelse från trådens ämne, ja jag vet, men en viktig fråga.
Gita
Gita

Jag tycker du ska sluta tillskriva folk åsikter du inte vet att dom har. Sen undrar jag vad rationalitet har med självmord att göra. Det är inte heller nödvändigtvis ett politiskt argument att påtala att sittande regering fattat ett illa underbyggt beslut som gör att många människor mår uruselt och fått det ännu sämre än dom hade innan. Det finns ju faktiskt folk inom de egna leden som insett hur dåligt systemet är.
Saken i artikeln utreds ju nu så vi kanske får se vad som kommer ut av den utredningen men som sagt så finns det många fler fall.
MissLeia
Malarmaster uttryckte ungefär vad jag har suttit och tänkt på här hemma beträffande RUT/ROT. Jag upplever det oerhört snävt tänkt när man anser att dessa enkom är att pengar tas ur statskassan och pyntas ut till de rika för så ser jag det absolut inte.

Om man tar RUT som exempel och till en början frågar sig vilka som använde städhjälp förr? Rika. Hur många rika har vi i landet? Jag tror inte att det tillhör majoriteten om man ser till procenttal. Jag själv är i dagsläget student så jag har inte råd med detta men om jag ser till personer i min omgivning som faktiskt nyttjar detta så ska jag ta ett exempel på effekter.

Min kompis arbetar inom vården och vidareutbildar sig samtidigt. 2 små barn. Nyttjar RUT och tillbringar helger således med barnen i simhallen och nöjen. Om detta inte hade nyttjas så hade helgerna tillbringats desto mer med fixande på hemmaplan. Då har vi dels arbetstillfälle/skatt till statskassan för själva städhjälpen som i sin tur har fått arbete och inte lever på a-kassa som i sin tur spenderar sin lön. Vi har att denna familj är på simhallen och bränner pengar, köper fika. Arbetstillfällen och skatt. De trillar förbi klädaffären på vägen hem och vad genererar detta i? Etc etc. RUT innebär kvalitetstid med barn, det innebär faktiskt att man kan få tid att göra saker som faktiskt kan sätta snurr på ekonomin.

Småbarnsåren är en traditionell kvinnofälla där kvinnor allt för ofta går ner i tid för att hinna med allt. Detta inverkar på karriär och pension men som jag ser nu använder RUT arbetar heltid och tar tillvara all tid som kvalitetstid.

malarmaster
precis så är det. ulf
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 26-08-2011, 21:26) *
nu trodde jag du spårat ut fullständigt men så illa är det väl inte.
däremot förstår jag inte motsättningarna mellan rot/rut och sjukförsäkringssystemet.de hänger ju inte ihop på något sätt.om du inte har gått på den missuppfattningen att rot/rut skulle ta bort/kosta statskassan pengar. det är tvärtom,Rot är en guldgruva för staten o de rapporter jag läst om rut visar att även det går runt.vitsen med de systemen är att generera jobb,förvandla svart till vitt o därmed få in skatter,och det är precis så det funkar.det är väl bara v idagsläget som inte gillar detta,men o andra sidan vad gillar de? Ulf

Städa sin egen skit kan alla göra själva som inte är sjuka, handikappade eller pga ålder inte klarar det. Snickra och göra arbeten på sitt hus mm kan inte alla ens om de är 25 och friska. Dessutom ska väl vissa jobb vara fackmannamässigt utförda om jag inte har helt fel så man är tvungen att leja för sånt.

Kommunerna kan dra ner på hemtjänsten och dom gör inte mycket heller hos brukarna längre för den gamla personalen har gått till städföretagen som skapats av personalen själva. Inte många nya jobb där inte bara ett annat jobb inom en ny sektor dvs RUT-sektorn.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 21:49) *
Städa sin egen skit kan alla göra själva som inte är sjuka, handikappade eller pga ålder inte klarar det. Snickra och göra arbeten på sitt hus mm kan inte alla ens om de är 25 och friska.

Nu utgår du från dig själv. Jag är urdålig på att städa, medan snickrande går lekande lätt. Förr kunde nästan alla snickra, men det var för jobbigt och något som folk valde bort, och kunskapen gick förlorad bland många. Samma har nästan hänt med matlagning nu, och städningen är på gång.
*Stintan*
CITAT (MissLeia @ 26-08-2011, 21:35) *
Malarmaster uttryckte ungefär vad jag har suttit och tänkt på här hemma beträffande RUT/ROT. Jag upplever det oerhört snävt tänkt när man anser att dessa enkom är att pengar tas ur statskassan och pyntas ut till de rika för så ser jag det absolut inte.

Om man tar RUT som exempel och till en början frågar sig vilka som använde städhjälp förr? Rika. Hur många rika har vi i landet? Jag tror inte att det tillhör majoriteten om man ser till procenttal. Jag själv är i dagsläget student så jag har inte råd med detta men om jag ser till personer i min omgivning som faktiskt nyttjar detta så ska jag ta ett exempel på effekter.

Min kompis arbetar inom vården och vidareutbildar sig samtidigt. 2 små barn. Nyttjar RUT och tillbringar helger således med barnen i simhallen och nöjen. Om detta inte hade nyttjas så hade helgerna tillbringats desto mer med fixande på hemmaplan. Då har vi dels arbetstillfälle/skatt till statskassan för själva städhjälpen som i sin tur har fått arbete och inte lever på a-kassa som i sin tur spenderar sin lön. Vi har att denna familj är på simhallen och bränner pengar, köper fika. Arbetstillfällen och skatt. De trillar förbi klädaffären på vägen hem och vad genererar detta i? Etc etc. RUT innebär kvalitetstid med barn, det innebär faktiskt att man kan få tid att göra saker som faktiskt kan sätta snurr på ekonomin.

Småbarnsåren är en traditionell kvinnofälla där kvinnor allt för ofta går ner i tid för att hinna med allt. Detta inverkar på karriär och pension men som jag ser nu använder RUT arbetar heltid och tar tillvara all tid som kvalitetstid.

Ja det är ju tragiskt att hon inte anser tiden med barnen vara mer värd, annars kanske hon kunnat prioritera så hon haft råd att betala städerskan utan att få Rutavdrag.
herkules
detta livspussel som ska gå ihop och kvinnor som ska spendera kvalitetstid med sina barn.
hur svårt är det att jobba heltid, ha ungarna på dagis, hämta, låta ungarna vara med o laga mat, diska, städa, bada ungar, läsa saga, sova.
behövs ingen rut till friskt folk - iaf inte med skattesubvention.
malarmaster
CITAT (Cacki @ 26-08-2011, 21:32) *
Är malarmaster städerska???? Nej jag har aldrig påstått att städning inte är ett jobb, var fick du det ifrån? Vad jag menade var att om jobbet inte bär sej själv så är det en dålig affärsidé. Då kanske man borde tänka på att sadla om istället.
(hade du läst den grå texten också så hade du förstått att inlägget var en smula ironiskt.)

att jobbet inte bär sig till privatpersoner,och där är det lika mellan RUT/ROT användare,beror på att ytterst få har råd att betala 350-500:- i timmen vitt.det är en normal timkostnad när lön,arb.givaravgifter,sem.lön,försäkringar,moms o annat är inkluderat. vad gäller ROT finansierar folk dessa jobb oftast med ett banklån o delar på det sättet upp kostnaderna ytterligare,de som använder RUT betalar oftast direkt från sin inkomst,vad en städfirma tar ut vet jag inte exakt men jag har sett prisex här i kronoberg på 400:- vilket innebär att kunden betalar 200:-.vilket innebär att många har råd med 1-2 timmar hjälp i veckan.
jo, Cacki jag förstod ironin efter lite funderande och nej jag är ingen städerska men i mina ögon är alla jobb viktiga o jag nervärderar aldrig en medmänniska beroende på arbete.oftast är städaren roligare att snacka med än platschefen ,han har oftast en tendens att övervärdera sig själv,tror det är generellt lika på alla byggen/arbetsplatser.ulf
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 26-08-2011, 21:53) *
Nu utgår du från dig själv. Jag är urdålig på att städa, medan snickrande går lekande lätt. Förr kunde nästan alla snickra, men det var för jobbigt och något som folk valde bort, och kunskapen gick förlorad bland många. Samma har nästan hänt med matlagning nu, och städningen är på gång.

Det är nog bara latmasken och viljan som är urdålig. Det som är roligt går lättare vet du väl. Jag utgår inte från mig själv för jag hatar att städa men måste ibland eftersom ingen annan gör det åt mig. Men jag skulle inte vilja ha någon som kom hit och tog hand om min skit. Den dagen kanske kommer då det inte funkar längre och då vet jag inte hur det ska bli för nån städhjälp lär jag inte ha råd med ens med RUT-avdrag. Snickra har jag alltid gjort och tycker det är kul. Har på egen hand byggt flera hus, jordkällare, roddbåt mm. men det finns faktiskt massor av opraktiska människor med tummen mitt i handen. Städa kan man göra även om den sitter där.
Cacki
CITAT (malarmaster @ 26-08-2011, 22:01) *
att jobbet inte bär sig till privatpersoner,och där är det lika mellan RUT/ROT användare,beror på att ytterst få har råd att betala 350-500:- i timmen vitt.det är en normal timkostnad när lön,arb.givaravgifter,sem.lön,försäkringar,moms o annat är inkluderat. vad gäller ROT finansierar folk dessa jobb oftast med ett banklån o delar på det sättet upp kostnaderna ytterligare,de som använder RUT betalar oftast direkt från sin inkomst,vad en städfirma tar ut vet jag inte exakt men jag har sett prisex här i kronoberg på 400:- vilket innebär att kunden betalar 200:-.vilket innebär att många har råd med 1-2 timmar hjälp i veckan.
jo, Cacki jag förstod ironin efter lite funderande och nej jag är ingen städerska men i mina ögon är alla jobb viktiga o jag nervärderar aldrig en medmänniska beroende på arbete.oftast är städaren roligare att snacka med än platschefen ,han har oftast en tendens att övervärdera sig själv,tror det är generellt lika på alla byggen/arbetsplatser.ulf

Då är vi helt överens där i alla fall. Jag ser absolut inte ner på vissa yrkeskategorier om det uppfattades så. Däremot tycker jag att många "lågstatusyrken" skulle ha mer i lön, men det är ju en annan femma.....
Gita
CITAT (Anma @ 26-08-2011, 18:27) *
Slagträd? Du har ju själv vid flertal tillfällen tydligt reklamerat att du gillar att retas(=provocera) och gör det här på forumet för att det är ett nöje för dig att se när vissa av oss går på betet när du sitter där med ditt vinglas när du har det tråkigt. Och nu gjorde Huggorm precis samma sak, förmodligen utan vinglas visserligen. Så på vilket sätt använder jag sig som slagträd?

CITAT (Anma @ 25-08-2011, 21:40)
Du har hamnat på samma nivå som Gita på sistone. Bara ute efter att provocera och visar en enorm cynism för de svaga i samhället. Trist.
Men å andra sidan får väl jag skylla mig själv som dels låter mig provoceras och dels blandar in alldeles för mycket känslor i debatten. Det där med känslor är synd, för om jag kunde hålla dem i schack kunde jag bli en sjuhelsikes duktig politiker.
Men fast jag är känslosam i synnerhet denna fråga så är jag ingen skör liten glasfigur som sätter mig i ett hörn och gråter och bryter ihop. Så om det är någon som är ute efter den reaktionen så kommer det aldrig att hända.

Men herregud, läs vad du skriver i svaret till Huggorm ( citatet ovan ). Är du i total avsaknad av själkvkritik? Som jag sa tidigare ,sätt dig på händerna och tänk lite ibland, för risken är uppenbar att du annars hamnar på en så låg nivå att du gör mer skada än nytta för saken du säger dig arbeta för.
Dessutom kan du väl åtminstone försöka att bemöta mina och andras inlägg på ett sakligt och någotsånär respektfullt sätt, för trots allt så är mina och andras åsikter, erfarenheter och värderingar (även om de inte stämmer med dina) precis lika mycket värda som dina.
I all välmening, Gita
Anma
CITAT (Huggorm @ 26-08-2011, 20:13) *
Mest av allt skulle jag vilja se de behövande som får pengar vara nöjda och tacksamma, men de är de ju aldrig oavsett hur mycket de får. De är alltid sura, anser sig förfördelade och orättvist behandlade.

Det där är inte min erfarenhet i alla fall.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 26-08-2011, 22:17) *
Det där är inte min erfarenhet i alla fall.

Inte min heller!
Gita
CITAT (Cacki @ 26-08-2011, 21:32) *

Den grå texten var ingen bra idé, oläsbar på min skärm. Vad stod det i det gråa?
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 26-08-2011, 22:15) *
CITAT (Anma @ 25-08-2011, 21:40)
Du har hamnat på samma nivå som Gita på sistone. Bara ute efter att provocera och visar en enorm cynism för de svaga i samhället. Trist.
Men å andra sidan får väl jag skylla mig själv som dels låter mig provoceras och dels blandar in alldeles för mycket känslor i debatten. Det där med känslor är synd, för om jag kunde hålla dem i schack kunde jag bli en sjuhelsikes duktig politiker.
Men fast jag är känslosam i synnerhet denna fråga så är jag ingen skör liten glasfigur som sätter mig i ett hörn och gråter och bryter ihop. Så om det är någon som är ute efter den reaktionen så kommer det aldrig att hända. SLUT CITAT

Men herregud, läs vad du skriver i svaret till Huggorm ( citatet ovan ). Är du i total avsaknad av själkvkritik? Som jag sa tidigare ,sätt dig på händerna och tänk lite ibland, för risken är uppenbar att du annars hamnar på en så låg nivå att du gör mer skada än nytta för saken du säger dig arbeta för.
Dessutom kan du väl åtminstone försöka att bemöta mina och andras inlägg på ett sakligt och någotsånär respektfullt sätt, för trots allt så är mina och andras åsikter, erfarenheter och värderingar (även om de inte stämmer med dina) precis lika mycket värda som dina.
I all välmening, Gita

Om du läser mina inlägg idag så ser du att jag gör just det du här ber om, men även undrar vad du menar med slagträd. Du behöver inte skriva en hel bok om att du tror att jag hamnar på en låg nivå, igår var jag där nere och vände, är självkritisk nog att inse det, till och med då när jag skrev det. (det framgår också, men inte i det du valde att citera) . Det räcker med att du svarar på min fråga, vadå slagträd?

Det är du som drar fram värderingar i din kritik mot andras sätt att debattera, jag har inte sagt ett ord om att varken dina eller mina värderingar är högre värda än någon annans.

Edit. Skrev dit ett SLUT CITAT så att ingen behöver bli snurrig av att försöka lista ut var gitas börjar och mitt slutar.
Cacki
CITAT (Gita @ 26-08-2011, 22:25) *
Den grå texten var ingen bra idé, oläsbar på min skärm. Vad stod det i det gråa?
Gita

Gå tillbaka och markera den grå texten så kan du nog läsa den.
Anma
CITAT (Anma @ 24-08-2011, 21:32) *
Men för i helvete! Jag blir så jävlar i helvetesförbannad på den förbenade helvetescynismen som finns hos vissa i det här forumet!!
NI HAR INTE EN JÄVLA ANING OM VAD EN UTFÖRÄSKING GÖR MED MÄNNISKOR, OAVSETT OM DE MÅTT PSYKIST DÅLIGT INNAN ELLER INTE!!!

Du huggorm, HÅLL KÄFTEN!

tack.

Sorry för utbrottet men det liksom bara kom och nu får det fanimig stå kvar också, om inte admin tar bort.

Adjö för idag.

Jag fetar här i min text som visar att jag faktiskt har lite självinsikt trots att Gita påstår annat.
Så. Nu är den här pajkastningen över för min del, nu blir det debatt om det som är viktigt istället.
Gita
CITAT (herkules @ 26-08-2011, 21:58) *
detta livspussel som ska gå ihop och kvinnor som ska spendera kvalitetstid med sina barn.
hur svårt är det att jobba heltid, ha ungarna på dagis, hämta, låta ungarna vara med o laga mat, diska, städa, bada ungar, läsa saga, sova.
behövs ingen rut till friskt folk - iaf inte med skattesubvention.

Fel igen, rutavdrget generar faktiskt mer i skatteintäkter än vad det kostar. M.a.o en helt igenom win-win reform. Vinst för staten och vinst för oss som köper städtjänster.
Gita

CITAT (Cacki @ 26-08-2011, 22:28) *
Gå tillbaka och markera den grå texten så kan du nog läsa den.

Fast det är väl inte så lätt att veta att man måste, är det inte bättre att du skriver på ett sätt som är läsbart Gita
Anma
Som en liten parentes kan jag ju nämna att jag inte egentligen är mot RUT och väldigt för ROT, men satt mot sjukförsäkringssystemet så röstar jag alla gånger bort rut och rot om det blir nödvändigt. Jag inser också att de sakerna egentligen inte har med varandra att göra.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 26-08-2011, 22:35) *
Fel igen, rutavdrget generar faktiskt mer i skatteintäkter än vad det kostar. M.a.o en helt igenom win-win reform. Vinst för staten och vinst för oss som köper städtjänster.
Gita

Hahaha du värnar bara om dina egna förmåner! Du tänker fel när du resonerar som du gör tror jag eller har du någon fakta nånstans som säger hur många verkligt nya jobb reformen skapat. Det kanske faktiskt är så att det stora flertalet hade jobb redan innan som genererade skatteintäkter. Dessa bord självklart räknas bort innan man påstår att det är en vinst för staten.
Cacki
CITAT (Gita @ 26-08-2011, 22:35) *
Gita

Fast det har också öppnat nya vägar för fusk och utnyttjande av systemet. Det är visst ganska stora pengar som kommer på avvägar vad jag kan förstå, men det kanske inte gör så mycket?...
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 26-08-2011, 22:44) *
Fast det har också öppnat nya vägar för fusk och utnyttjande av systemet. Det är visst ganska stora pengar som kommer på avvägar vad jag kan förstå, men det kanske inte gör så mycket?...

giggle.gif
Gita
CITAT (Anma @ 26-08-2011, 22:34) *
Jag fetar här i min text som visar att jag faktiskt har lite självinsikt trots att Gita påstår annat.
Så. Nu är den här pajkastningen över för min del, nu blir det debatt om det som är viktigt istället.

CITAT (Anma @ 24-08-2011, 21:32)
Men för i helvete! Jag blir så jävlar i helvetesförbannad på den förbenade helvetescynismen som finns hos vissa i det här forumet!!
NI HAR INTE EN JÄVLA ANING OM VAD EN UTFÖRÄSKING GÖR MED MÄNNISKOR, OAVSETT OM DE MÅTT PSYKIST DÅLIGT INNAN ELLER INTE!!!

Du huggorm, HÅLL KÄFTEN!

tack.

Sorry för utbrottet men det liksom bara kom och nu får det fanimig stå kvar också, om inte admin tar bort.

Adjö för idag."

Visseligen ännu ett lågvattenmärke men inte det inlägg jag i huvudsak argumenterade emot, och det vet nog du också. Jag gillar helt enkelt inte att du använder min signatur i påhopp på andra skribenter, Om du har något du vill säga mig bör du vända dig direkt till mig, annars framstår du som en aning fånig.
Att du står för dina åsikter är bra men det vore kanske klokt att försöka låta bli att var otrevlig mot dem som har andra åsikter. Och när det gäller pajkastning så står du faktiskt för en stor del av kastade pajer.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 26-08-2011, 22:53) *
CITAT (Anma @ 24-08-2011, 21:32)

Du huggorm, HÅLL KÄFTEN!

tack.

Adjö för idag."
Visseligen ännu ett lågvattenmärke men inte det inlägg jag i huvudsak argumenterade emot, och det vet nog du också. Jag gillar helt enkelt inte att du använder min signatur i påhopp på andra skribenter, Om du har något du vill säga mig bör du vända dig direkt till mig, annars framstår du som en aning fånig.
Att du står för dina åsikter är bra men det vore kanske klokt att försöka låta bli att var otrevlig mot dem som har andra åsikter. Och när det gäller pajkastning så står du faktiskt för en stor del av kastade pajer.
Gita

Du missar som vanligt poängen, men det är ok för vet du, precis som jag redan sagt, ska skriva det tillräckligt stort så att till och med du ser. Titta här:

jag uppmuntrar dig också att hålla dig till debatten istället för att hela tiden kritisera dina motståndares sätt att debattera eller inte debattera. Eller om du vill kan jag precis som du på ett slarvigt sätt citera alla dina skriverier om andras sätt att debattera.
Nå, hur vill du ha det?
Sakligt eller osakligt?
Gita
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 22:44) *
Hahaha du värnar bara om dina egna förmåner! Du tänker fel när du resonerar som du gör tror jag eller har du någon fakta nånstans som säger hur många verkligt nya jobb reformen skapat. Det kanske faktiskt är så att det stora flertalet hade jobb redan innan som genererade skatteintäkter. Dessa bord självklart räknas bort innan man påstår att det är en vinst för staten.

Javisst rutavdraget gynnar mig och en massa andra människor och det kostar inte dig och andra skattebetalare ett öre. Är det bara missundsamhet och avundsjuka som styr ditt tänkande? I så fall äger väl du problemet.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 26-08-2011, 22:38) *
Gita
Fast det är väl inte så lätt att veta att man måste, är det inte bättre att du skriver på ett sätt som är läsbart Gita

Skulle jag väl iofs kunna göra men det är ganska vanligt här på odla att man skriver med grå text det man vill "viska" fram. Kanske bättre om du kollade över din egen dator istället så att du inte riskerar att missa en del viktig text som skrivs i inläggen.
Gita
CITAT (Anma @ 26-08-2011, 22:58) *
Du missar som vanligt poängen, men det är ok för vet du, precis som jag redan sagt, ska skriva det tillräckligt stort så att till och med du ser. Titta här:

jag uppmuntrar dig också att hålla dig till debatten istället för att hela tiden kritisera dina motståndares sätt att debattera eller inte debattera. Eller om du vill kan jag precis som du på ett slarvigt sätt citera alla dina skriverier om andras sätt att debattera.
Nå, hur vill du ha det?
Sakligt eller osakligt?

Ajajaj.... tagga ner lite nu. Du sa ju att du avslutade pajkastning för ca en kvart sedan. Du sa ju t.o.m. nattinatti och här kommer du och kastar igen!!!! Lär dig att acceptera att inte alla tycker som du och ge f-n i att använda dig av min signatur i dina inlägg så blir nog allt OK skall du se.
Gissningsvis skall du din vana troget ha sista ordet, men gumman, det bjuder jag på.
NattiNatti/Gita
gnon49
Rut är väl en av dom välfärdsreformer som har lyckats allra bäst. Alla är vinnare. Betydligt fler än vad man kalkylerar med nyttjar tjänsten. Pensionärer är en grupp som ökar. Varför vända sig till en dyr kommunal hemtjänst när man kan få bättre resultat via ett städföretag. Men ser man reformen genom ideologiska ögon så ser man oftast bara en sida av det hela.Idag har vi ju många privata alternativ till det offentliga. Ofta med skattemedel inblandade. Ser inget fel i det utan mer som ett bra komplement till den offentliga servicen. Rutavdraget kan nog dom flesta ha nytta av någon gång. Det är ju trots allt inga fantasisummor det handlar om. Och dom flesta är ju positiva till det.
Anma
CITAT (Gita @ 26-08-2011, 23:15) *
Ajajaj.... tagga ner lite nu. Du sa ju att du avslutade pajkastning för ca en kvart sedan. Du sa ju t.o.m. nattinatti och här kommer du och kastar igen!!!! Lär dig att acceptera att inte alla tycker som du och ge f-n i att använda dig av min signatur i dina inlägg så blir nog allt OK skall du se.
Gissningsvis skall du din vana troget ha sista ordet, men gumman, det bjuder jag på.
NattiNatti/Gita

Det var igår jag sa nattinatti. Inte idag. Klapp på huvudet på dig också.
Men jag kan inte lova att inte använda mig av din signatur, du är så lätt att ta till.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 26-08-2011, 23:04) *
Javisst rutavdraget gynnar mig och en massa andra människor och det kostar inte dig och andra skattebetalare ett öre. Är det bara missundsamhet och avundsjuka som styr ditt tänkande? I så fall äger väl du problemet.
Gita

Jag tror ju att du har fel där och därför efterlyste jag fakta men det har du väl inga eftersom du inte visar några. Jag är en person som tänker mer på andra än på mig själv så jag tycker du ska sluta med dina uttalanden om mig som person. Är det inte du som brukar tjata om att man ska skilja på sak och person? Du är väldigt dålig på det själv må jag säga.
Gita
CITAT (Anma @ 26-08-2011, 23:18) *
Det var igår jag sa nattinatti. Inte idag. Klapp på huvudet på dig också.
Men jag kan inte lova att inte använda mig av din signatur, du är så lätt att ta till.

kanske bäst ändå att du avstår från att använda dig av min signatur, jag är ganska säker på att det strider mot alla forumregler.
Men tack för fredagsunderhållningen, här hos mig har vi skrattat både gott och rått.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 26-08-2011, 23:37) *
kanske bäst ändå att du avstår från att använda dig av min signatur, jag är ganska säker på att det strider mot alla forumregler.
Men tack för fredagsunderhållningen, här hos mig har vi skrattat både gott och rått.
Gita

Sa inte du natti natti? Och jag vet att du skrattat rått. Det är din natur.

jag avstår att använda din signatur den dagen du avstår att klaga på andras sätt att debattera. Deal?
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 26-08-2011, 23:15) *
Rut är väl en av dom välfärdsreformer som har lyckats allra bäst. Alla är vinnare. Betydligt fler än vad man kalkylerar med nyttjar tjänsten. Pensionärer är en grupp som ökar. Varför vända sig till en dyr kommunal hemtjänst när man kan få bättre resultat via ett städföretag. Men ser man reformen genom ideologiska ögon så ser man oftast bara en sida av det hela.Idag har vi ju många privata alternativ till det offentliga. Ofta med skattemedel inblandade. Ser inget fel i det utan mer som ett bra komplement till den offentliga servicen. Rutavdraget kan nog dom flesta ha nytta av någon gång. Det är ju trots allt inga fantasisummor det handlar om. Och dom flesta är ju positiva till det.

Kommunal hemtjänst har inte städat hemma hos pensionärer på år och dar. Den tjänsten har kommunerna köpt och pensionären har fått betala för det. Det betyder inte att det blir varken bättre eller sämre resultat för många gånger är det samma människor som städade förut också. Enda skillnaden är att man idag har kontakt med städbolaget direkt och slipper att det ska gå genom kommunen där biståndshandläggare utrett om behov funnits av städhjälp och isåfall hur mycket.
Cacki
Gita

Ja du, om detta är er familjs fredagsnöje så säger det definitivt mer om er än om Anma. Stackars er!
*Stintan*
Gita

Det där säger allt! Fy fan säger jag bara sad.gif
Överbölingen
Jag har inte läst alla inlägg.
Men att tjänstemän med grunduppgift att hålla nere kostnaderna skall fatta sådana beslut måste vara fel.
Föreligger "risk för utförsäkring" så bör en utom försäkringskassan stående läkare, gärna två, utföra undesökning och ge anvisning.
Tjänstemän har inte kompetens annat än att genomföra ålagda uppgifter.

Tyvärr är de beslutsfattande.

Regelskrivningen är förödande.
Anma
CITAT (Överbölingen @ 27-08-2011, 02:13) *
Men att tjänstemän med grunduppgift att hålla nere kostnaderna skall fatta sådana beslut måste vara fel.
Föreligger "risk för utförsäkring" så bör en utom försäkringskassan stående läkare, gärna två, utföra undesökning och ge anvisning.

Med dagens regler bli alla sjukskrivna, med vissa undantag, utförsäkrade med jämna mellanrum.
Rihane
Mitt bland alla inlägg hittar jag ett inlägg som jag citerar i sin helhet för den som missat det , för att det var långt eller av någon annan anledning.

Mamamaggan jag beklagar det som din familj drabbats av............. och det i Sverige 2011.

Läs!

CITAT (mamamaggan @ 25-08-2011, 23:21) *
Att man blir förtvivlad om man ska bli utförsäkrad är inte alls konstigt. Hur skulle ni själva reagera om ni var så sjuka och vet att ni inte kommer att få någon hjälp ?

Har man en ägd bostad , en bil eller annat som kan omsättas i pengar så måste du göra dig av med dessa saker innan du får pengar från socialen.

Skulle ni vara beredda på att göra så , ni som tycker att det här systemet är rätt ? Tänk också på allvar igenom hur det skulle vara att vara så sjuk under längre tid och först inse att man inte kommer att bli frisk under den tid som regeringen bestämt att du har på dig och sedan inse att du inte får några pengar till räkningar mm.

I vår familj har vi erfarenhet av vad som kan hända när man inte längre får vara sjuksrkiven. Inget så drasktiskt som den här mannen gjorde men min man kommer att bli av med sitt högra ben p g a att han inte fick vara sjukskriven tillräckligt länge efter sin tredje operation .

Konvalescensen är minst 6 månader men han var tvungen att börja jobba efter 2, 5 månader trots att hans läkare , specialist , försökte på alla sätt att få FK att låta honom vara sjukskriven längre.

Det funkade inte , han blev sjukskriven i perioder igen efter att ha börjat jobba och till slut , efter c:a 3 - 4 månader tog han beslutet att ansöka om avtalspension. Då hade han jobbat 25 % i en månad , varit hemma i tre veckor , 25 % i en månad till , sjukskriven i i flera veckor , 50 % i en månad för att FK krävde det ,sjukskriven igen , semester och så gick han hem med avtalspension.

Men benet var redan förstört och nu väntar vi bara på amputationen. Läkarna väntar tills tillståndet och smärtan blir så besvärlig att det inte går att leva med och han blir sämre för var dag som går . Den dagen är rätt så nära , man kan snart inte ge honom mer smärtstillande.

Vad syftar det nya systemet till ? Varför tror man inte på läkarna ? Vet ni att om du varit sjuk länge och t ex måste göra flera operationer p g a av samma orsak så kan du bli utförsäkrad dagen efter operationen för att din " tid är ute " ?

Hur skulle du som försvarar systemet känna dig om du var i den situationen ? Ligga nyopererad och veta att du inte får ett enda öre från FK längre och att du egentligen ska ta dig till AF och anmäla dig som arbetssökande annars får du inga pengar från socialen heller ?

Alla människor kan råka ut för en olycka eller sjukdom som kräver lång sjukskrivning för att man ska bli frisk och arbetsför och då menar jag precis alla .

Tror ni verkligen att folk blir friska snabbare om de vet att jag har bara en viss tid på mig att bli frisk ?

Tror ni verkligen att folk blir friska snabbare om de vet att de inte får några pengar att leva av om ett år , en månad eller en vecka när läkarexpertisen säger att det kommer att ta två år att bli frisk ?

Tror ni att man blir frisk snabbare om man måste göra sig av med sitt jobb , bostad, bil mm och måste börja om från början igen , om man nu mot all förmodan skulle få ett nytt jobb efter en lång sjukperiod ?

Tror ni det så tycker jag att ni ska säga upp er från jobbet och i stället satsa på att t ex leva på de lottovinster ni VET att ni kommer att få !
Myosotis
Gita

Usch vad jag tycker illa om dig. sick.gif
Anma
CITAT (Myosotis @ 27-08-2011, 11:27) *
Usch vad jag tycker illa om dig. sick.gif

Jag tror att det är Gitas mål. Från början ville hon bli omtyckt, men när det inte fungerade vill hon hellre bli hatad än ingenting alls. Du vet, det som Hjalmar Söderberg sa.

Myosotis
Jag tror att hon driver med oss, men jag kan inte hjälpa att jag mår illa i alla fall.
Cacki
CITAT (Överbölingen @ 27-08-2011, 02:13) *

Det märkliga är, att som jag blev informerad om för ganska många år sedan, så är FK:S förtroendeläkare enbart anlitad för att tolka medicinska termer och förklara diagnoser och skall alltså inte att ha några synpunkter på hur patientens egen läkare bedömer behovet av sjukskrivning. Det sa man då som argument när jag själv krävde att få en träff med deras förtroendeläkare och därför fick jag heller aldrig prata med honom. Har det skett någon revolutionerande förändring där deras läkare plötsligt är fjärrskådare eller sitter man och singlar slant med människors öden? Hela systemet är så sjukt så endast för den skull borde man lägga allt krut på FK:s inbördes befogenheter istället för att börja dilla om att sjukvårdsinrättningarna ska se över sina rutiner gällande självmordsbenägenheten hos folk. Det är bara ett sätt att försöka gå runt och försöka förhala att ta tag i problemet.
Gita
Myosotis' date='27-08-2011, 12:19' post='1452422
Jag tror att hon driver med oss, men jag kan inte hjälpa att jag mår illa i alla fall.
[/quote]

Helt fel har du kanske inte. Men om du läser klippen ur olika inlägg nedan så kanske du förstår varför jag inte tar den här debatten på allvar.
Egentligen är det trist att några stycken inte klarar av en seriös, saklig debatt ,där olika åsikter får mötas/brytas mot varandra utan istället försöker slå meningsmotståndarna i huvudet med hur okunnigqa, dåligt pålästa, egoistiska, otrevliga, cyniska m.m dessa är
Ibland går det så långt så att det faktiskt blir komiskt, mig gör det ingenting men det är säkert tråkigt för dem som då och då försöker sig på att föra en seriös debatt

Några exempel saxade ur tråden:

"Du huggorm, HÅLL KÄFTEN!
Men för i helvete! Jag blir så jävlar i helvetesförbannad på den förbenade helvetescynismen som finns hos vissa i det här forumet!!......osv.osv."

"Vilken skitlänk Azur ,den är inte ens officiell.
Man får inte ens bostadsbidrag som ensamstående förälder om man har pengar på banken, försörjningsstöd kan du bara glömma. Alla fakta kan man inte googla fram, försök göra lite mer research innan du uttalar dig........."

"Men när du nu halkade in, lyckades du, att med ett enda inlägg visa hur dåligt insatt du är i det nya försäkringssystemet.Det hade varit bättre om du, som vanligt hållit dej ifrån tråden, innan du läst på ordentligt och satt dig in i vad det egentligen handlar om........"

"Men är du dum eller gör du dig bara till......?"

"Du måste ha mardrömmar på nätterna Gita som fått för dig att Juholt lovat oss ett paradis. Varför denna spydighet förresten i en tråd som handlar om de verkligt svaga i samhället. Fast det är förståss lätt att vara när man har sitt på det torra. Vad är det som hänt med dig? Förr var det kul att diskutera med dig men numera mår jag bara illa av din cynism sick.gif
Dessutom verkar du tro att alla utom du själv och möjligen någon annan likasinnad är dumma i huvet. Tragiskt är bara förnamnet."

"Du har hamnat på samma nivå som Gita på sistone. Bara ute efter att provocera och visar en enorm cynism för de svaga i samhället. Trist. ..........osv.osv."

"Att resonera som du gör man bara om man inte har insikt i hur systemet fungerar och hur illa det slår så skaffa dig den innan du diskuterar vidare i frågan."

"Jag tror fortfarande att du mest är ute efter att provocera för så här korkad kan ingen vara."

Den genomgående tonen är ju att den som har mista invändning bemöts med att denne är dum i huvudet istället för med sakliga motargument
Gita.
Anma
CITAT (Gita @ 28-08-2011, 17:08) *
/.../
Gita.

Du behöver lära dig citerandets konst. När man citerar får man inte lägga till någonting annat än det som stod i citatet mellan ""-tecknen.
Om man vill ta bort något ska man helst använda sig av /.../ . Vilket är allra viktigast om man tar bort saker mitt i citatet.
malarmaster
anma har en poäng i sitt inlägg om citat men i huvudsak har gita rätt,det är mycket konstiga utfall från några när man följer tråden.värre har väl setts men det var inte så länge sedan vi hade en debatt om just respekt o hövlig ton.efter debatten lugnade det ner sig men jag märker i framförallt de politiska trådarna är vi snart tillbaks i den gamla jargongen.det enda det för med sig är att en del som alldeles säkert hade kunnat tillföra något avstår att skriva av rädsla för påhopp.så återigen uppmanar jag alla att möta motståndaren med respekt o hövlighet. ulf
Anma
CITAT (malarmaster @ 28-08-2011, 17:40) *
anma har en poäng i sitt inlägg om citat men i huvudsak har gita rätt,det är mycket konstiga utfall från några när man följer tråden.värre har väl setts men det var inte så länge sedan vi hade en debatt om just respekt o hövlig ton.efter debatten lugnade det ner sig men jag märker i framförallt de politiska trådarna är vi snart tillbaks i den gamla jargongen.det enda det för med sig är att en del som alldeles säkert hade kunnat tillföra något avstår att skriva av rädsla för påhopp.så återigen uppmanar jag alla att möta motståndaren med respekt o hövlighet. ulf

Du har rätt.
I mitt fall är det så att jag har svårt för att hålla känslorna i styr i synnerhet i detta ämne. Det är extra svårt när man får en massa subtilt hån kastat på sig. Jag är mycket rakare i mitt skitkastande. Så känner jag.
Men visst, jag ska skärpa till mig, inte komma med något annat än sakargument, så får vi se hur det går.
Jag är inte sämre än att jag kan försöka.
Gita
CITAT (Anma @ 28-08-2011, 17:17) *
Du behöver lära dig citerandets konst. När man citerar får man inte lägga till någonting annat än det som stod i citatet mellan ""-tecknen.
Om man vill ta bort något ska man helst använda sig av /.../ . Vilket är allra viktigast om man tar bort saker mitt i citatet.

Fast nu citerade jag inte, jag saxade dvs. använde mig av klipp. Ett begrepp vanligt förekommande i media- främst då tidningsvärlden. Skillnaden kan ju tyckas hårfin men när man saxar uppger man bara huvudkällan inte skribentens namn. T.ex saxat ur Svd eller DN.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 28-08-2011, 17:55) *
Fast nu citerade jag inte, jag saxade dvs. använde mig av klipp. Ett begrepp vanligt förekommande i media- främst då tidningsvärlden. Skillnaden kan ju tyckas hårfin men när man saxar uppger man bara huvudkällan inte skribentens namn. T.ex saxat ur Svd eller DN.
Gita

Lägger man dit " " så är det ett citat och inget annat. Oavsett vad man kallar det.
Jag opponerade mig inte mot att skribentens namn inte var med utan mot att du lagt dina egna saker i citaten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon