|
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 12:04)  Nu handlade ju ditt hela inlägg om apoteksmonopolet och jag delar inte alls din erfarenhet i det fallet, t.ex i min lilla hemort har vi äntlige fått ett apotek. Sen förstår jag inte alls varför du måste besöka en massa olika apotek för att få din medicin varför inte beställa via internet, det gör vi, om preparatet i fråga inte finns hemma så tas det hem inom ett par dagar. En framförhållning på ett par dagar har man väl ändå om man medicinerar under någon längre tid. Sen hur du kan tycka att alternativ och valmöjlighet kan vara något negativt det kan jag helt enkelt inte förstå och kan av det skälet inte riktigt bemöta heller. För min del tror jag i princip alla människor är kapabla att välja vad som är bäst för just dem lika så tror jag att det flesta människor mår bäst av få vara individer och int av att pressas in i någon slags kollektivistisk mall.
Gita Det märks att du inte har något större behov av mediciner eller så har du bara en hiskelig tur. Min man får nya mediciner skrivet till sig ganska ofta, med ny medicin kan man inte ha farmförhållning. Han behöver börja med den nya medicinen genast. Alltså kan han inte vänta ett par dagar. Vårt apotek här hos oss ser bara vad andra i samma koncern har för lager. Allra oftast innebär det att vi får köra 7 mil enkel resa för att få medicinen samma dag. Om vi inte väljer att stanna till på alla de andra apoteken på vägen som inte har samma ägare och hoppas på att de har medicinen hemma. När Apoteket var apoteket överallt och inte hjärtat och kronan och allt vad de nu mera heter såg vårt apotek alla apotekarnas lager. Oftast innebar det att vi behövde köra 1,5 mil enkel väg. Dessutom fick de hem beställd medicin till dagen efter om man beställde före 14.00. Nu tar det alltid minst två dagar. Så det här med privatiseringen av apoteken, ur min synvinkel finns inget positivt med det. Inget alls.
malarmaster
11-10-2011, 11:26
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 12:04)  Nu handlade ju ditt hela inlägg om apoteksmonopolet och jag delar inte alls din erfarenhet i det fallet, t.ex i min lilla hemort har vi äntlige fått ett apotek. Sen förstår jag inte alls varför du måste besöka en massa olika apotek för att få din medicin varför inte beställa via internet, det gör vi, om preparatet i fråga inte finns hemma så tas det hem inom ett par dagar. En framförhållning på ett par dagar har man väl ändå om man medicinerar under någon längre tid. Sen hur du kan tycka att alternativ och valmöjlighet kan vara något negativt det kan jag helt enkelt inte förstå och kan av det skälet inte riktigt bemöta heller. För min del tror jag i princip alla människor är kapabla att välja vad som är bäst för just dem lika så tror jag att det flesta människor mår bäst av få vara individer och int av att pressas in i någon slags kollektivistisk mall. Ett tankeexperiment: Vi delar landet i två lika delar, i det ena så gäller kollektiva lösningar på det mesta, statliga monopol för skola, vård och omsorg, apoteksmonopol m.m., små eller inga valmöjligheter. I den andra delen sätter man individen och fria valmöjligheter i fokus, gott om alternativ på i stort sett livets alla områden. Ettt land där olikheter är något positivt, där var och en kan växa och utvecklas som de olika individer vi alla är. Sen får alla svenska välja i vilken del de vill leva och bo. I vilken del tror du att de flesta av kommer att bo? Gita kallades förr för östeuropa?fanns det inte en järnridå för att skydda de egna medborgarna från kapitalistisk dekadans?du glömde alla fina fängelser också,för de som inte förstått tanken med att inordna sig . Ulf
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 12:04)  Sen hur du kan tycka att alternativ och valmöjlighet kan vara något negativt det kan jag helt enkelt inte förstå och kan av det skälet inte riktigt bemöta heller. För min del tror jag i princip alla människor är kapabla att välja vad som är bäst för just dem lika så tror jag att det flesta människor mår bäst av få vara individer och int av att pressas in i någon slags kollektivistisk mall. Ett tankeexperiment: Vi delar landet i två lika delar, i det ena så gäller kollektiva lösningar på det mesta, statliga monopol för skola, vård och omsorg, apoteksmonopol m.m., små eller inga valmöjligheter. I den andra delen sätter man individen och fria valmöjligheter i fokus, gott om alternativ på i stort sett livets alla områden. Ettt land där olikheter är något positivt, där var och en kan växa och utvecklas som de olika individer vi alla är. Sen får alla svenska välja i vilken del de vill leva och bo. I vilken del tror du att de flesta av kommer att bo? Gita Så du menar på fullt allvar att det är ett sådant samhälle vi får med Sossarna i makten? Att de strävar efter ett samhälle utan valmöjligheter? Som bakom järnridån? Är det det alla blå tror så förstår jag fullt ut varför ni är så förblindade av alliansens politik.
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 12:04)  Nu handlade ju ditt hela inlägg om apoteksmonopolet och jag delar inte alls din erfarenhet i det fallet, t.ex i min lilla hemort har vi äntlige fått ett apotek. Sen förstår jag inte alls varför du måste besöka en massa olika apotek för att få din medicin varför inte beställa via internet, det gör vi, om preparatet i fråga inte finns hemma så tas det hem inom ett par dagar. En framförhållning på ett par dagar har man väl ändå om man medicinerar under någon längre tid. Sen hur du kan tycka att alternativ och valmöjlighet kan vara något negativt det kan jag helt enkelt inte förstå och kan av det skälet inte riktigt bemöta heller. För min del tror jag i princip alla människor är kapabla att välja vad som är bäst för just dem lika så tror jag att det flesta människor mår bäst av få vara individer och int av att pressas in i någon slags kollektivistisk mall. Ett tankeexperiment: Vi delar landet i två lika delar, i det ena så gäller kollektiva lösningar på det mesta, statliga monopol för skola, vård och omsorg, apoteksmonopol m.m., små eller inga valmöjligheter. I den andra delen sätter man individen och fria valmöjligheter i fokus, gott om alternativ på i stort sett livets alla områden. Ettt land där olikheter är något positivt, där var och en kan växa och utvecklas som de olika individer vi alla är. Sen får alla svenska välja i vilken del de vill leva och bo. I vilken del tror du att de flesta av kommer att bo? Gita Börjar bakifrån. Jag tror att faktiskt at de flesta ill bo i gränslandet någonstans. Allt måste man absolut inte få välja själv, speciellt om detta val kostar mer än det smakar. Apoteksbesök. Nu vet ju inte jag vad ni använder för preparat, men allt är inte alls så enkelt att man kan bara kan beställa via nätet. Jag hade själv ett väldigt trixande och meckande med ett licenspreparat jag stod på t.ex. Resten angående sortiment och upphandlingsavtal beroende på vilken apotekskedja man vänder sej till, har jag redan svarat på. Du säger att ni äntligen fått apotek i er lilla by och det är ju positivt men innebär detta också att det är dit du oftast vänder dej numera? Då kanske du inte haft möjlighet att jämför hur olika service och sortiment kan se ut mella de olika aktörerna? Är man t.ex ute och reser kan det bli ett helt företag bara med att få tag på det men behöver. Innebär det där fria valet att man dessutom blir tvungen att hålla sej uppdaterad på aktörernas sortiment så avstår jag gärna detta fria val. Du verkar också glömma att vi just nu i är unne i en brytningstid tid där datoranvändandet är ett ganska nytt fenomen och inte säkert att alla äldre kan använda lika naturligt som kniv och gaffel. Solidaritet med dessa personer också, tack!
CITAT (Anma @ 11-10-2011, 12:30)  Så du menar på fullt allvar att det är ett sådant samhälle vi får med Sossarna i makten? Att de strävar efter ett samhälle utan valmöjligheter? Som bakom järnridån? Är det det alla blå tror så förstår jag fullt ut varför ni är så förblindade av alliansens politik. Vad får dig att tro att det var ett socialdemokratiskt samhälle jag beskrev? Jag beskrev bara i grova drag två olika sätt att se på tillvaron. Varför du identifierade det ena som just socialdemokratiskt vet jag inte, något skäl hade du väl. Gita
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 12:41)  Vad får dig att tro att det var ett socialdemokratiskt samhälle jag beskrev? Jag beskrev bara i grova drag två olika sätt att se på tillvaron. Varför du identifierade det ena som just socialdemokratiskt vet jag inte, något skäl hade du väl. Gita För att du anser att fria val finns bara i ett moderat ledd samhälle. Eller hur?
CITAT (Cacki @ 11-10-2011, 12:38)  Börjar bakifrån. Jag tror att faktiskt at de flesta ill bo i gränslandet någonstans. Allt måste man absolut inte få välja själv, speciellt om detta val kostar mer än det smakar. Apoteksbesök. Nu vet ju inte jag vad ni använder för preparat, men allt är inte alls så enkelt att man kan bara kan beställa via nätet. Jag hade själv ett väldigt trixande och meckande med ett licenspreparat jag stod på t.ex. Resten angående sortiment och upphandling beroende på vilken apotekskedja man vänder sej till, har jag redan svarat på. Du säger att ni äntligen fått apotek i er lilla by och det är ju positivt men innebär detta också att det är dit du oftast vänder dej numera? Då kanske du inte haft möjlighet att jämför hur olika service och sortiment kan se ut mella de olika aktörerna? Är man t.ex ute och reser kan det bli ett helt företag bara med att få tag på det men behöver. Innebär det där fria valet att man dessutom blir tvungen att hålla sej uppdaterad på aktörernas sortiment så avstår jag gärna detta fria val. Du verkar också glömma att vi just nu i är unne i en brytningstid tid där datoranvändandet är ett ganska nytt fenomen och inte säkert att alla äldre kan använda lika naturligt som kniv och gaffel. Solidaritet med dessa personer också, tack!  Ja för oss har apoteksmonopolets upphörande blivit ett jättelyft och på "vårt" apotek gör man allt för att hjälpa till. Nu tar jag inte själv några särskilda mediciner men en nära anhörig dvs. min man har tyvärr flera olika kroniska sjukdommar och måste ta en masa olika preparat varav flera är direkt livsuppehållande och för honom fungerar det alldeles utmärkt. Tillkommer någon ny medicin så ordnars det första gången i samband med läkarbesök och på så sätt hinner vårt lilla apotek att se till att kunna serva honom framöver. Det är naturligvis tråkigt om det inte fungerar för alla men självfallet grundar jag mitt omdöme i första hand på egen erfarenhet. Gita CITAT (Anma @ 11-10-2011, 12:43)  För att du anser att fria val finns bara i ett moderat ledd samhälle. Eller hur? Javisst tror jag att de fria valen blir betydligt fler med en borgerlig regim? Blir det inte det? Gita
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 12:53)  Javisst tror jag att de fria valen blir betydligt fler med en borgerlig regim? Blir det inte det? Gita Själv tror jag på det fria valet jag också. Jag tror på individualismen inom kollektivet. Som för mig betyder att samtidigt som man förverkligar sig själv och bryr sig om individen tar man också hand om de som inte har den möjligheten. Det är socialdemokrati för mig. I den blå politiken ser man bara individen. Klara dig själv, har du inte de förutsättningar som krävs, skyll dig själv, det är inte mitt problem. Det fria valet på bekostnad av de svaga.
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 12:53)  Ja för oss har apoteksmonopolets upphörande blivit ett jättelyft och på "vårt" apotek gör man allt för att hjälpa till. Nu tar jag inte själv några särskilda mediciner men en nära anhörig dvs. min man har tyvärr flera olika kroniska sjukdommar och måste ta en masa olika preparat varav flera är direkt livsuppehållande och för honom fungerar det alldeles utmärkt. Tillkommer någon ny medicin så ordnars det första gången i samband med läkarbesök och på så sätt hinner vårt lilla apotek att se till att kunna serva honom framöver. Det är naturligvis tråkigt om det inte fungerar för alla men självfallet grundar jag mitt omdöme i första hand på egen erfarenhet. Gita Javisst tror jag att de fria valen blir betydligt fler med en borgerlig regim? Blir det inte det? Gita Livsuppehållande eller ej, det är inte det som var frågan. Jag kan bara gratulera till att ert apotek är så serviceinriktat som du säger. Alla är tyvärr inte det. Någon "i grannbyn" får kanske inte alls samma service som du. Solidaritet med granbyborna?? Vore väl bättre om alla kunde erbjudas samma service och inte bara se till sitt eget bästa? Speciellt med sådana livsviktiga saker som mediciner. Om det ligger en cykelaffär i den ena byn men inte i grannbyn är däremot oväsentligt. Tänk om alla hade lika valmöjligheter oberoende av tjocklek på plånbok, så hade det varit lättare att köpa borgarnas "fria valet"-kampanj)
CITAT (Cacki @ 11-10-2011, 13:08)  Livsuppehållande eller ej, det är inte det som var frågan. Jag kan bara gratulera till att ert apotek är så serviceinriktat som du säger. Alla är tyvärr inte det. Någon "i grannbyn" får kanske inte alls samma service som du. Solidaritet med granbyborna?? Vore väl bättre om alla kunde erbjudas samma service och inte bara se till sitt eget bästa? Speciellt med sådana livsviktiga saker som mediciner. Om det ligger en cykelaffär i den ena byn men inte i grannbyn är däremot oväsentligt.
Tänk om alla hade lika valmöjligheter oberoende av tjocklek på plånbok, så hade det varit lättare att köpa borgarnas "fria valet"-kampanj) Solidaritet, men är det kanske inte lite osolidariskt att vilja avskaffa något som fungera väldigt bra för många andra p.g.a av egna erfarenheter. Ta det här med apoteket, förut hade vi nästan fem mil enkel resa till närmaste apotek,och jag tror inte att du skulle vilja ta bort ett närapotek som fungerar väl i den situationen. Dessutom förstår jag inte varför servicen skulle bli sämre för att monopolet upphört och att det tillkommit flera nya aktörer. Bra om alla kunde erbjudas samma service, javisst. Men ibland har det varit frågan om brist på service, men det kanske inte spelar någon roll, eller? Gita
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 14:31)  Solidaritet, men är det kanske inte lite osolidariskt att vilja avskaffa något som fungera väldigt bra för många andra p.g.a av egna erfarenheter. Ta det här med apoteket, förut hade vi nästan fem mil enkel resa till närmaste apotek,och jag tror inte att du skulle vilja ta bort ett närapotek som fungerar väl i den situationen. Dessutom förstår jag inte varför servicen skulle bli sämre för att monopolet upphört och att det tillkommit flera nya aktörer. Bra om alla kunde erbjudas samma service, javisst. Men ibland har det varit frågan om brist på service, men det kanske inte spelar någon roll, eller? Gita Jag skrev just att jag gladdes med er för ert närbelägna apotek. Jag tänker inte dra det där om försämrad service när privata aktörer tar över samhällsservisen igen. Drömmen vore att apoteksbolaget kunde öppna fler små filialer och utlämnngsställen så även glesbygden fick det lite bättre, inte tu tal om saken. Däremot vore det mycke olyckligt om detta skulle innebära försämrad kvalité på servicen i allmänhet.
Om vi lyfter bort sjukersättningsbiten så kan jag inte se att Sverige har förändrats till det sämre. Alla har sin utkomst som tidigare i form av lön, pension, sjukpension os.v. Bidrag betalas ut som det alltid har gjorts. Samhällsservicen fungerar som den alltid gjort men med fler valmöjligheter. Trygghetssystemen fungerar fortfarande. Sverige rullar på i relativ stabilitet i ett Europa präglat av kriser. Utifrån det gör jag mitt politiska val. Och S drar nitlotten.
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 14:31)  Solidaritet, men är det kanske inte lite osolidariskt att vilja avskaffa något som fungera väldigt bra för många andra p.g.a av egna erfarenheter. Ta det här med apoteket, förut hade vi nästan fem mil enkel resa till närmaste apotek,och jag tror inte att du skulle vilja ta bort ett närapotek som fungerar väl i den situationen. Dessutom förstår jag inte varför servicen skulle bli sämre för att monopolet upphört och att det tillkommit flera nya aktörer. Bra om alla kunde erbjudas samma service, javisst. Men ibland har det varit frågan om brist på service, men det kanske inte spelar någon roll, eller? Gita Det är dumt att ta till lögner när man argumenterar för sin sak.
CITAT (Anma @ 11-10-2011, 15:13)  Det är dumt att ta till lögner när man argumenterar för sin sak. Vad som är lögn menar du? Att jag upplever reformen som ett lyft och många med mig upplever det på samma sätt.? Gita
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 15:22)  Vad som är lögn menar du? Att jag upplever reformen som ett lyft och många med mig upplever det på samma sätt.? Gita De där milen till närmaste apotek är lögnen.
*Stintan*
11-10-2011, 14:27
Undrar hur gamla gör när dom betalar sina räkningar nu för tiden?
CITAT (Anma @ 11-10-2011, 15:24)  De där milen till närmaste apotek är lögnen. ???????? Vill du komma och mäta upp avståndet till närmsta lite större ort, fast numera har jag bara knappt fem kilometer Gita
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 15:27)  ???????? Vill du komma och mäta upp avståndet till närmsta lite större ort, fast numera har jag bara knappt fem kilometer Gita Du bodde på samma adress före avregleringen av apoteken. Eller hur?
CITAT (*Stintan* @ 11-10-2011, 15:27)  Undrar hur gamla gör när dom betalar sina räkningar nu för tiden? Hur de gör som inte kan hantera en dator gör vet jag inte. Kanske finns de där blanketterna man fyllde i och postade i ett speciellt kuvert kvar? Gita
CITAT (*Stintan* @ 11-10-2011, 15:27)  Undrar hur gamla gör när dom betalar sina räkningar nu för tiden? Farmor, 88 betalar med postgiro, precis som hon alltid gjort.
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 15:30)  Hur de gör som inte kan hantera en dator gör vet jag inte. Kanske finns de där blanketterna man fyllde i och postade i ett speciellt kuvert kvar? Gita Absolut, de finns kvar!
Gossen Ruda
11-10-2011, 14:32
CITAT (gnon49 @ 11-10-2011, 15:10)  Om vi lyfter bort sjukersättningsbiten så kan jag inte se att Sverige har förändrats till det sämre. Alla har sin utkomst som tidigare i form av lön, pension, sjukpension os.v. Bidrag betalas ut som det alltid har gjorts. Samhällsservicen fungerar som den alltid gjort men med fler valmöjligheter. Trygghetssystemen fungerar fortfarande. Sverige rullar på i relativ stabilitet i ett Europa präglat av kriser. Utifrån det gör jag mitt politiska val. Och S drar nitlotten. Det är väl just sjukersättningen och att sparka ut folk ur alla trygghetssystem som ÄR den stora grejen. Plus att det det tog en bra tid för att inse problemen.
*Stintan*
11-10-2011, 14:37
De flesta har ju inte ens en brevlåda på gångavstånd.
CITAT (gnon49 @ 11-10-2011, 15:10)  Om vi lyfter bort sjukersättningsbiten så kan jag inte se att Sverige har förändrats till det sämre. Alla har sin utkomst som tidigare i form av lön, pension, sjukpension os.v. Bidrag betalas ut som det alltid har gjorts. Samhällsservicen fungerar som den alltid gjort men med fler valmöjligheter. Trygghetssystemen fungerar fortfarande. Sverige rullar på i relativ stabilitet i ett Europa präglat av kriser. Utifrån det gör jag mitt politiska val. Och S drar nitlotten. Menar du sjukersättningen eller menar du sjukförsäkringen? För det är sannerligen inte samma sak.
CITAT (Anma @ 11-10-2011, 15:30)  Du bodde på samma adress före avregleringen av apoteken. Eller hur? M.a.o tror du dig vet min adress. Nänä, sannolikheten för det är inte särskilt stor så ta det lite försiktigt nu annasr kan du riskera att försätta dig i en riktigt pinsam situation. För om du tror så och det bara inte är ett sätt att försöka sätta mig på plats så har du navigerat rejält fel.För övrigt strider det väl mot all forumetik att försöka spåra deltagarna bakom olika nick. Gita
CITAT (*Stintan* @ 11-10-2011, 15:37)  De flesta har ju inte ens en brevlåda på gångavstånd. Där har du verkligen en poäng Sintan! Vi skulle behöva få upp lite fler brevlådor och värna om att det inte får tafsas på lanbrevbäringen. Själv har jag brevlåda en kilometer bort så jag skulle klara av att vara utlämnad åt "kuvertgirobetalningen" men alla har det inte lika bra som jag...
CITAT (*Stintan* @ 11-10-2011, 15:37)  De flesta har ju inte ens en brevlåda på gångavstånd. Men så har det väl alltid varit, rejäla avstånd mellan brevlådorna, menar jag Gita
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 15:44)  M.a.o tror du dig vet min adress. Nänä, sannolikheten för det är inte särskilt stor så ta det lite försiktigt nu annasr kan du riskera att försätta dig i en riktigt pinsam situation. För om du tror så och det bara inte är ett sätt att försöka sätta mig på plats så har du navigerat rejält fel.För övrigt strider det väl mot all forumetik att försöka spåra deltagarna bakom olika nick. Gita Du vet att du ljög. Det räcker så. Tillägg: Du behöver inte vara orolig för att jag ska outa dig. Så du kan sluta skälva nu.
mamamaggan
11-10-2011, 14:59
CITAT (Anma @ 11-10-2011, 15:37)  Menar du sjukersättningen eller menar du sjukförsäkringen? För det är sannerligen inte samma sak. Inte samma sak ? Hur då ? Sjukersättningen betalas ut av FK och har att göra med reglerna i sjukförsäkringen , eller hur ?
CITAT (mamamaggan @ 11-10-2011, 15:59)  Inte samma sak ? Hur då ?
Sjukersättningen betalas ut av FK och har att göra med reglerna i sjukförsäkringen , eller hur ? Nej. det är inte samma sak. Sjukersättningen är en del av sjukförsäkringen, ja. Men sjukförsäkringen innefattar så mycket mera. Så det är inte samma sak. Gnon skrev: "Om vi lyfter bort sjukersättningsbiten så kan jag inte se att Sverige har förändrats till det sämre." I det fallet menar han en lite minidel av sjukförsäkringen, medan hela sjukförsäkringen har försämrats radikalt. Den är faktiskt så dålig i vårt land numera så den är bland de sämsta, om inte sämst i Europa.
CITAT (Anma @ 11-10-2011, 15:46)  Du vet att du ljög. Det räcker så. Det där är verkligen ett riktigt oetiskt och otäckt sätt att försöka tysta någon. För hur i all världen skall jag kunna bevisa att jag inte ljuger utan att avslöja var jag bor och något sådant tänker jag inte göra. Men å andra sidan så är jag nog fel person att försöka tysta på det sättet, fast din trovärdighet sjönk som en sten i mina ögon även om du säkerligen plockade en och annan poäng eftersom jag inte kan motbevisa ditt påstående på något vettigt sätt. Kanske kan ditt tilltag klassa som mobbing, något som tycks vara helt acceptabelt här. Gita
CITAT (Anma @ 11-10-2011, 15:46)  Du vet att du ljög. Det räcker så.
Tillägg: Du behöver inte vara orolig för att jag ska outa dig. Så du kan sluta skälva nu. Du har faktiskt passerat gränsen för all anständighet, är du medveten om det. Och jag tänker inte lägga energi på att försöka bemöta dig. Gita
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 16:05)  Det där är verkligen ett riktigt oetiskt och otäckt sätt att försöka tysta någon. För hur i all världen skall jag kunna bevisa att jag inte ljuger utan att avslöja var jag bor och något sådant tänker jag inte göra. Men å andra sidan så är jag nog fel person att försöka tysta på det sättet, fast din trovärdighet sjönk som en sten i mina ögon även om du säkerligen plockade en och annan poäng eftersom jag inte kan motbevisa ditt påstående på något vettigt sätt. Kanske kan ditt tilltag klassa som mobbing, något som tycks vara helt acceptabelt här. Gita Jamen ta i så du spricker. Jag vill inte tysta dig. Jag tycker bara inte att det är ok med fulknep och lögner. Jag försöker inte plocka poäng nånstans. Min trovärdighet i dina ögon trodde jag var i botten sedan länge. Det var faktiskt lite smickrande att den sjönk först nu.
CITAT (Anma @ 11-10-2011, 15:37)  Menar du sjukersättningen eller menar du sjukförsäkringen? För det är sannerligen inte samma sak. Nej sjukförsäkringen är ju fortsatt bra men jag tänkte på den bortre gränsen och att det måste gå 3 månader innan man kan få ersättning igen. Borde korts till högst en månad eller tas bort helt.
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 16:14)  Du har faktiskt passerat gränsen för all anständighet, är du medveten om det. Och jag tänker inte lägga energi på att försöka bemöta dig. Gita Oj, nu tog du i ännu mer. Du behöver inte bemöta mig, det är inte lag på det.
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 16:05)  Det där är verkligen ett riktigt oetiskt och otäckt sätt att försöka tysta någon. För hur i all världen skall jag kunna bevisa att jag inte ljuger utan att avslöja var jag bor och något sådant tänker jag inte göra. Men å andra sidan så är jag nog fel person att försöka tysta på det sättet, fast din trovärdighet sjönk som en sten i mina ögon även om du säkerligen plockade en och annan poäng eftersom jag inte kan motbevisa ditt påstående på något vettigt sätt. Kanske kan ditt tilltag klassa som mobbing, något som tycks vara helt acceptabelt här. Gita Hmm...nu är du nog ute på lite tunn is Gita. Alla som har lite koll på din tidigare signatur (som du själv berättat anledningen till att du bytte) kan hur enkelt som helst kolla upp både adress och närmaste brevlåda därifrån. Inte för att jag har något intresse av ev. lögner, men det finns hur mycket information att hämta på nätet som du vet. Vad det gäller forumetik...säg att du skulle behöva få tag på telefonnummret till en annan medlem, är det oetiskt att försöka leta information om det också, menar du?
CITAT (gnon49 @ 11-10-2011, 16:14)  Nej sjukförsäkringen är ju fortsatt bra men jag tänkte på den bortre gränsen och att det måste gå 3 månader innan man kan få ersättning igen. Borde korts till högst en månad eller tas bort helt. Det är inte sjukersättningen du menar nu. Sjukersättning= sjukpension. Det hette sjukpension förr. Nu heter det sjukersättning. När man är sjukskriven har man sjukpenning. Hela alltihopa som innefattar Försäkringskassans hantering av sjuka heter sjukförsäkringen. Eller sjukförsäkringssystemet. Det är sjukförsäkringen i sin helhet som försämrats. Dels är det i princip omöjligt att få sjukersättning (sjukpension) i det här landet numera. De som fått det beviljat sitter ganska säkert, även om också permanenta sjukersättningar numera omprövas var tredje år. Men de som söker idag får nästan utan undantag ett nej. Dels blir alla långstidssjukskrivna utförsäkrade med jämna mellanrum. Jag förstår att det kan vara förvirrande för den oinsatte med alla dessa olika begrepp, men när man diskuterar är det ganska viktigt att man kallar saker för sitt rätta namn, annars kan det rejält misstolkas.
CITAT (gnon49 @ 11-10-2011, 16:14)  Nej sjukförsäkringen är ju fortsatt bra men jag tänkte på den bortre gränsen och att det måste gå 3 månader innan man kan få ersättning igen. Borde korts till högst en månad eller tas bort helt. Men även den som har sjukersättning har sett försämringar i sjukförsäkringssystemet under den nuvarande regering. Om inte annat så har vi ju plötsligt fått börja betala procentuellt högre skatt än andra, därmed halkat efter i välfärden.
CITAT (Anma @ 11-10-2011, 16:14)  Jamen ta i så du spricker. Jag vill inte tysta dig. Jag tycker bara inte att det är ok med fulknep och lögner. Jag försöker inte plocka poäng nånstans. Min trovärdighet i dina ögon trodde jag var i botten sedan länge. Det var faktiskt lite smickrande att den sjönk först nu. Du tycker kanske att du hittat ett smart sätt att bemöta istället för att bemöta i sak. Men du ska veta att jag faktiskt blev väldigt ledsen för ditt osmakliga påhopp och dina grundlösa beskyllningar. Eftersom det inte finns något sätt mig att försvara mig så har du fått mig att helt tappa lusten att delta i debatter där du är med. Gita
Undrar om Juholt överlever den här affären. Börjar tvivla. Nu har mullret växt till ett dån även bland S-politiker på gräsrotsnivå. Då är det nog näst intill omöjligt att leda partiet. Skulle inte förvånas om murvlarna hittat något nytt att skriva om i morgon. Dom gör utan tvivel sitt bästa i alla fall. Särskilt Aftonbladet som har bättre inblick i partiorganisationen. Undrar om vadslagningsfirmor har vadslagning om detta och hur oddsen då är.
CITAT (gnon49 @ 11-10-2011, 16:28)  Undrar om Juholt överlever den här affären. Börjar tvivla. Nu har mullret växt till ett dån även bland S-politiker på gräsrotsnivå. Då är det nog näst intill omöjligt att leda partiet. Skulle inte förvånas om murvlarna hittat något nytt att skriva om i morgon. Dom gör utan tvivel sitt bästa i alla fall. Särskilt Aftonbladet som har bättre inblick i partiorganisationen. Undrar om vadslagningsfirmor har vadslagning om detta och hur oddsen då är. ...eller hur många alliansanhängare som sitter och myser nu i ren skadeglädje.
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 16:27)  Du tycker kanske att du hittat ett smart sätt att bemöta istället för att bemöta i sak. Men du ska veta att jag faktiskt blev väldigt ledsen för ditt osmakliga påhopp och dina grundlösa beskyllningar. Eftersom det inte finns något sätt mig att försvara mig så har du fått mig att helt tappa lusten att delta i debatter där du är med. Gita Min mening var inte att göra dig ledsen. I så fall hade jag kunnat ta till fulknepet att påpeka ditt sätt att använda språket eller dina stavfel. Saken är den att jag ofta blivit ledsen över ditt sätt att klappa en på huvudet, förminska, nedvärdera och inte minst mästra mig i debatter. Då vet du hur det känns. Inte minst blev jag ledsen då du påstod dig hånskratta åt oss som debatterar felaktigheterna i sjukförsäkringen.
CITAT (Anma @ 11-10-2011, 16:52)  Min mening var inte att göra dig ledsen. I så fall hade jag kunnat ta till fulknepet att påpeka ditt sätt att använda språket eller dina stavfel. Saken är den att jag ofta blivit ledsen över ditt sätt att klappa en på huvudet, förminska, nedvärdera och inte minst mästra mig i debatter. Då vet du hur det känns.
Inte minst blev jag ledsen då du påstod dig hånskratta åt oss som försöker få fram felaktigheterna i sjukförsäkringen. ...att ta på sej offerrocken är också en slags härskarteknik så jag tror inte att du behöver känna så dåligt samvete Anma.
*Stintan*
11-10-2011, 16:03
CITAT (Gita @ 11-10-2011, 15:46)  Men så har det väl alltid varit, rejäla avstånd mellan brevlådorna, menar jag Gita Nej så har det inte varit alltid. Tidigare fanns det brevlådor mycket tätare. För ett tag sen tog dom bort en som låg 1km från mig, nu är det 3km till närmsta och jag bor i en stad.
Huggorm
11-10-2011, 16:11
CITAT (Cacki @ 11-10-2011, 16:40)  ...eller hur många alliansanhängare som sitter och myser nu i ren skadeglädje.  Inte jag, det börjar bli för mycket nu. Jag vill ju inte att han skall avgå nu, det är bättre att han sitter kvar som starkt kritiserad ledare för det fordom så mäktiga socialistpartiet. En ny Måna helt enkelt.
CITAT (Cacki @ 11-10-2011, 17:00)  ...att ta på sej offerrocken är också en slags härskarteknik så jag tror inte att du behöver känna så dåligt samvete Anma. Jag har inte dåligt samvete. Inte i det här fallet. jag tänker inte be om ursäkt för det jag skrev, hade bara inte väntat mig den reaktionen från Gita. Blev förvånad. Men det där förklarar ju saken.
CITAT (Huggorm @ 11-10-2011, 17:11)  Inte jag, det börjar bli för mycket nu. Jag vill ju inte att han skall avgå nu, det är bättre att han sitter kvar som starkt kritiserad ledare för det fordom så mäktiga socialistpartiet. En ny Måna helt enkelt. Tyvärr kan du nog ha rätt men vi får väl se. Fr.a. får vi väl se hur pass "skyldig" han är. Visar det sej att det verkligen är någon som avsiktligt försökt misstänkliggöra honom kan det ju bli tvärtom också. Vi får helt enkelt avvakta tills spekulationern dämpas av sanna fakta.
CITAT (Cacki @ 11-10-2011, 16:40)  ...eller hur många alliansanhängare som sitter och myser nu i ren skadeglädje.  Hehe, skasll jag vara ärlig så är svaret ja. Men det gäller Juholt, inte partiet. Göran gillade jag inte, men respekterade. Mona tyckte jag enbart synd om på slutet. Juholt varken jag respekterar eller tycker synd om. Partiet önskar jag "krya på" och bli den motpol demokratin o alliansen måste ha.
herkules
11-10-2011, 17:01
CITAT (gnon49 @ 11-10-2011, 16:28)  /.../Undrar om vadslagningsfirmor har vadslagning om detta och hur oddsen då är. läste ngt på twitter om unibet, oddsen att juholt avgår har tydligen sjunkit idag jmfr med i går
Gossen Ruda
11-10-2011, 17:32
CITAT (Cacki @ 11-10-2011, 17:24)  Tyvärr kan du nog ha rätt men vi får väl se. Fr.a. får vi väl se hur pass "skyldig" han är. Visar det sej att det verkligen är någon som avsiktligt försökt misstänkliggöra honom kan det ju bli tvärtom också. Vi får helt enkelt avvakta tills spekulationern dämpas av sanna fakta. Håller med. Stärks misstankarna mot honom måste han nog gå även om det inte räcker till åtal. Visar det sig att han bara klantat sig kan han nog sitta kvar. Frågan är om kadaverhackarna på olika media kan nöja sig? har lite svårt att förstå varför alla murvlar jobbar för hans avgång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|