|
niklaswik
06-12-2011, 11:09
Jag förstår väl till viss del era argument om att han måste få en ordentlig chans osv, men i mina ögon verkar det svårt att återfå förtroendet efter den där bostadshistorien. CITAT (*Stintan* @ 06-12-2011, 06:46)  Lyckats med vadå? Det är fler arbetslösa nu än 2006. Den usla sjukförsäkringsreformen? Den ökande barnfattigdomen? Att rika blivit rikare på de mest utsattas bekostnas? Krogmomsen? Utförsälning av välfärden? Tågkaos om det kommer 2mm snö (igår fick pendeln stopp när vinterns första snökorn kom i sthlmsområdet)? mm. mm. Inte för att jag har mycket till övers för regeringen heller, men kanske antalet arbetslösa har att göra med att vi har haft en liten "ekonomisk kris" och lågkonjunktur sen 2006? Sen har väl inte regeringen nåt att göra med den dagliga driften av järnvägsnätet...
*Stintan*
06-12-2011, 11:23
CITAT (niklaswik @ 06-12-2011, 11:09)  Jag förstår väl till viss del era argument om att han måste få en ordentlig chans osv, men i mina ögon verkar det svårt att återfå förtroendet efter den där bostadshistorien.
Inte för att jag har mycket till övers för regeringen heller, men kanske antalet arbetslösa har att göra med att vi har haft en liten "ekonomisk kris" och lågkonjunktur sen 2006? Sen har väl inte regeringen nåt att göra med den dagliga driften av järnvägsnätet... Vi har varken haft ekonomisk kris eller lågkonjunktur i Sverige så att det märkbart påverkat människor. Regerings största uppgift är enligt dom själva att få folk i arbete men tyvärr har dom misslyckats. Lustigt att du poppar upp i politikertrådarna på runt sidorna 10 resp 70 för att stödja och försvara regeringens politik och snacka bort deras misslyckanden. Utan statliga inversteringar skulle inga tåg alls rulla så självklart har regeringen med det att göra.
Huggorm
06-12-2011, 12:06
CITAT (*Stintan* @ 06-12-2011, 11:23)  Vi har varken haft ekonomisk kris eller lågkonjunktur i Sverige så att det märkbart påverkat människor. Regerings största uppgift är enligt dom själva att få folk i arbete men tyvärr har dom misslyckats. Du har fel, de har lyckats få en väldig massa folk i arbete, och det trots att vi har en ekonomisk kris. Många företag har fått dra ner på personalstyrkan, och det har märkbart påverkat både dem och i en del fall hela samhällen. Ändå är det fler som arbetar nu än före alliansen fick makten, men att andelen arbetslösa inte minskat beror på en mycket stor invandring. Det går helt enkelt inte att hålla jämna steg.
CITAT (*Stintan* @ 06-12-2011, 06:46)  Lyckats med vadå? Det är fler arbetslösa nu än 2006. Den usla sjukförsäkringsreformen? Den ökande barnfattigdomen? Att rika blivit rikare på de mest utsattas bekostnas? Krogmomsen? Utförsälning av välfärden? Tågkaos om det kommer 2mm snö (igår fick pendeln stopp när vinterns första snökorn kom i sthlmsområdet)? mm. mm. De har lyckats med att se till att de som har arbete har till synes mer i plånboken (i alla fall på löningsdagen) och det är tyvärr det väldigt många som är nöjda med. Sen att mycket annat har blivit mycket sämre rör inte den enskilde arbetaren. Inte ännu i alla fall. Kalla mig cynisk men det tror jag är en stor del till alliansens, (med alliansen menar jag moderaterna för det är trots allt bara moderaterna som varit framgångsrika i denna allians) framgång. De flesta ser ju trots allt till sitt eget lilla i första hand.
malarmaster
06-12-2011, 20:27
CITAT (Huggorm @ 06-12-2011, 12:06)  Du har fel, de har lyckats få en väldig massa folk i arbete, och det trots att vi har en ekonomisk kris. Många företag har fått dra ner på personalstyrkan, och det har märkbart påverkat både dem och i en del fall hela samhällen. Ändå är det fler som arbetar nu än före alliansen fick makten, men att andelen arbetslösa inte minskat beror på en mycket stor invandring. Det går helt enkelt inte att hålla jämna steg. arbetslösheten påverkas givetvis av yttre faktorer,vår exportindustri är ju helt beroende av hur världskonjukturen är,den inre marknaden påverkas också om exporten minskar.men det som påverkar mest är utflyttningen av tillverkning och importen av lågprisvaror som slår ut inhemsk produktion. nu skär dessutom byggsektorn ner pga minskad efterfrågan på hus,säkert en följd av ökad osäkerhet o restriktivare banker hos husköpare.själv märker jag det i form av minskad orderingång samt att färg/tapet försäljning gått ner kraftigt i höst. så länge osäkerhet varar om eurokrisen sprider sig oron även till oss.folk blir rädda för att bli arbetslösa o håller igen.klart att reinfeldt o borg är i europa o försöker hjälpa till,kraschar euron o europa slängs in i osäkerhet kommer inte vi heller undan,vi är helt beroende av eu:s marknad.då kommer även vår statskassa att sina då arbetslösheten snabbt växer,frågan är vad göra för att stimulera nyföretagande o öka efterfrågan på tjänster o svensktillverkade produkter? Ulf
niklaswik
06-12-2011, 21:00
CITAT (*Stintan* @ 06-12-2011, 11:23)  Vi har varken haft ekonomisk kris eller lågkonjunktur i Sverige så att det märkbart påverkat människor. Regerings största uppgift är enligt dom själva att få folk i arbete men tyvärr har dom misslyckats. Lustigt att du poppar upp i politikertrådarna på runt sidorna 10 resp 70 för att stödja och försvara regeringens politik och snacka bort deras misslyckanden. Utan statliga inversteringar skulle inga tåg alls rulla så självklart har regeringen med det att göra. Nä, mig har det heller inte påverkat speciellt mycket, men att påstå att det inte märkbart påverkat nån.... Om du tror att jag stödjer och försvarar regeringen så varsågod att tro det. Jag kanske kan övertyga dig till slut men just nu får du helt enkelt ta mitt ord för att jag varken föredrar den ena eller andra sidan. Men visst, jag tycker totalt sett att nuvarande regering är lite mindre dålig än alternativet.
*Stintan*
06-12-2011, 23:40
CITAT (niklaswik @ 06-12-2011, 21:00)  Nä, mig har det heller inte påverkat speciellt mycket, men att påstå att det inte märkbart påverkat nån....
Om du tror att jag stödjer och försvarar regeringen så varsågod att tro det. Jag kanske kan övertyga dig till slut men just nu får du helt enkelt ta mitt ord för att jag varken föredrar den ena eller andra sidan. Men visst, jag tycker totalt sett att nuvarande regering är lite mindre dålig än alternativet. Så vi ska åter till klassamhället då, dit vi redan är på väg efter alliansens 5 år av regerande? Om det på verkat någon beror nog på hur man ser det och vad man räknar har med ekonomisk kris att göra.
niklaswik
07-12-2011, 10:55
CITAT (*Stintan* @ 06-12-2011, 23:40)  Så vi ska åter till klassamhället då, dit vi redan är på väg efter alliansens 5 år av regerande? Om det på verkat någon beror nog på hur man ser det och vad man räknar har med ekonomisk kris att göra. Vad menar du med klassamhälle?
Gossen Ruda
07-12-2011, 11:00
CITAT (Fenja @ 07-12-2011, 10:34)  Nästan 28 % är väl bra, när stödet har varit nere på 25% tidigare? Det går uppåt, även om man som DN väljer att bara ta upp en del mätningar.
*Stintan*
07-12-2011, 11:12
CITAT (niklaswik @ 07-12-2011, 10:55)  Vad menar du med klassamhälle? Det ska jag väl ändå inte behöva förklara för dig
CITAT (Fenja @ 07-12-2011, 10:34)  Jamen jämfört med opinionssiffrorna tidigare så är det ju en uppgång. Jag var rädd för att det skulle ligga under 25%. Vad bra, nu har raset verkligen bromsats upp och nu kan det bara gå uppåt.
Lycklig är den som kan glädjas åt det lilla Mvh Fenja
*Stintan*
07-12-2011, 12:34
CITAT (Fenja @ 07-12-2011, 12:00)  Lycklig är den som kan glädjas åt det lilla Mvh Fenja Javisst och hellre det än de som bara blir lyckliga av skadeglädje
Ja så lågt har partiet inte varit i SCB mätningar någonsin. Undrar hur det kommer att se ut i Sifos nästa mätning. Om dom där ligger kvar på 25%. SCB:s är nog mest tillförlitlig. Men att S fortfarande rasar är något för partiet att bita i. >I storstäderna är dom snart uträknade helt verkar det som. Undrar om det är partiets budskap eller budbärare som är orsaken.
Huggorm
07-12-2011, 12:46
Juholt har rätt i en sak. Det finns bara en opinionsundersökning som är tillförlitlig, och den hålls om knappt tre år.
Gossen Ruda
07-12-2011, 17:33
27,7 % är bara 3 % under valresultatet. Större svängningar har vi sett. Det gällar att tyda allt till det värsta.
CITAT (Anma @ 07-12-2011, 11:59)  Jamen jämfört med opinionssiffrorna tidigare så är det ju en uppgång. Jag var rädd för att det skulle ligga under 25%. Vad bra, nu har raset verkligen bromsats upp och nu kan det bara gå uppåt. Men vänta lite, du måste väl ändå jämföra SCB:s mätning med tidigare SCB- mätningar. Precis som du måste jämför ett resultat från SIFO med ett tidigare resultat från just SIFO osv., annars säger det ju ingenting. Gita
CITAT (Gita @ 07-12-2011, 18:41)  Men vänta lite, du måste väl ändå jämföra SCB:s mätning med tidigare SCB- mätningar. Precis som du måste jämför ett resultat från SIFO med ett tidigare resultat från just SIFO osv., annars säger det ju ingenting. Gita SIFOmätningen visade att det vänt eller åtminstone stannat med raset. Förra SCB-mätningen var före lägenhetsaffären så den är det ingen rättvisa i att jämföra med. Alla vet ju, och ingen förnekar att socialdemokraterna rasat rejält sedan lägenhetsaffären. Förra SCB- mätningen visade däremot en ordentlig uppgång från den föregående. Så hur du än vänder och vrider på det så tycker jag att denna resultat var väntad. Hade det varit mycket lägre än de senaste opinionsmätningarna skulle jag blivit orolig. Om nästa visar noll uppgång blir jag också orolig. Men just nu sitter jag lugn och fin och väntar.
malarmaster
07-12-2011, 18:51
CITAT (Gossen Ruda @ 07-12-2011, 17:33)  27,7 % är bara 3 % under valresultatet. Större svängningar har vi sett. Det gällar att tyda allt till det värsta. men det är långt upp till 50% o egen regeringsställning som carin jämtin sa idag,ev valsamverkan med andra partier har ju inte nämnts .valresultatet 2010 var väl deras sämsta i modern tid,är du nöjd med det Ruda? kan tänka mig hur ett valresultat 2014 skulle se ut då,s 30%, mp 12-13 %, v 7-8%. hur mycket sossepolitik blir det då? och det under förutsättning att samtliga partier kommer överens om en gemensam politik före valet.det har ju inte gått så bra de 2 senaste valen då man inte kunnat ge besked vilken politik som skall föras. Ulf
*Stintan*
07-12-2011, 18:52
CITAT (Gita @ 07-12-2011, 18:41)  Men vänta lite, du måste väl ändå jämföra SCB:s mätning med tidigare SCB- mätningar. Precis som du måste jämför ett resultat från SIFO med ett tidigare resultat från just SIFO osv., annars säger det ju ingenting. Gita  Är du rädd för att fel folk tillfrågats?
Gossen Ruda
07-12-2011, 19:25
CITAT (malarmaster @ 07-12-2011, 18:51)  men det är långt upp till 50% o egen regeringsställning som carin jämtin sa idag,ev valsamverkan med andra partier har ju inte nämnts .valresultatet 2010 var väl deras sämsta i modern tid,är du nöjd med det Ruda? kan tänka mig hur ett valresultat 2014 skulle se ut då,s 30%, mp 12-13 %, v 7-8%. hur mycket sossepolitik blir det då? och det under förutsättning att samtliga partier kommer överens om en gemensam politik före valet.det har ju inte gått så bra de 2 senaste valen då man inte kunnat ge besked vilken politik som skall föras. Ulf Jag säger inte så mycket, det har svängt så mycket för alla partier att det är bäst att vänta. Det är tusen dagar till nästa val. Nu kommer dessutom arbetslösheten att stiga enligt alla prognoser och sånt gynnar sällan det regerande partiet. Särskilt som den enda åtgärd man tycks satsa på är skattesänkningar för de som fortfarande har ett jobb. Fö jämför jag bara nuvarande siffror med senaste valet.
CITAT (Gossen Ruda @ 07-12-2011, 17:33)  27,7 % är bara 3 % under valresultatet. Större svängningar har vi sett. Det gällar att tyda allt till det värsta. Hur är det med logiken? "bara 3%"under det sämsta valresultatet i modern tid när det gäller S, men när det gäller Kd så har du räknat bort dem fast de i mätningen låg "bara 0.2 %" under 4-% gränsen. Gita
Gossen Ruda
07-12-2011, 20:17
CITAT (Gita @ 07-12-2011, 19:29)  Hur är det med logiken? "bara 3%"under det sämsta valresultatet i modern tid när det gäller S, men när det gäller Kd så har du räknat bort dem fast de i mätningen låg "bara 0.2 %" under 4-% gränsen. Gita Logiken är bra tack, jag har läst statistik och sannolikhetslära på universitetsnivå så jag har en del kunskaper att falla tillbaka på. S har backat från valresultatet på 30,66 till 27,7 i mätningen nu. 3 %-enheter vilket är ungefär 10% av rösterna. KD har backat från valresultatets 5,6 till mätningen 3,8. 1,8 %-enheter men totalt ett tapp på 30% av rösterna. Om S "rasar" vad gör då KD? Fritt fall?
Juholt gör en ny pudel... DNs ledareMvh Fenja
Gossen Ruda
08-12-2011, 12:45
CITAT (Fenja @ 08-12-2011, 11:59)  Juholt gör en ny pudel... DNs ledareMvh Fenja Det är väl skönt för tidningarna att ha något skit att skriva om och blåsa upp. Han är lite otydlig den gode Juholt men han lär väl sig tills han tar över rodret om tusen dagar.  Att vi aldrig ser eller hör några Reinfeldtare beror mest på den totala tystnaden från det hållet. Jag föredrar nog ändå Juholt, han är mer som vi andra.
Blomstertanten
08-12-2011, 12:49
CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2011, 12:45)  Det är väl skönt för tidningarna att ha något skit att skriva om och blåsa upp. Han är lite otydlig den gode Juholt men han lär väl sig tills han tar över rodret om tusen dagar.  Att vi aldrig ser eller hör några Reinfeldtare beror mest på den totala tystnaden från det hållet. Jag föredrar nog ändå Juholt, han är mer som vi andra. Dessutom har ju Juholt rätt i att det borde vara så att alla borde ha tillgång till ett fungerande telefonnät!
Huggorm
08-12-2011, 13:26
CITAT (Blomstertanten @ 08-12-2011, 12:49)  Dessutom har ju Juholt rätt i att det borde vara så att alla borde ha tillgång till ett fungerande telefonnät! Även om det kräver att man anlägger vägar genom exempelvis fjällen?
herkules
08-12-2011, 13:28
CITAT (Huggorm @ 08-12-2011, 13:26)  Även om det kräver att man anlägger vägar genom exempelvis fjällen? man ska inte förstöra natur, det måste väl gå att lösa på något annat sätt?
Huggorm
08-12-2011, 13:45
Kostnaden 30 miljarder, är den också rimlig?
herkules
08-12-2011, 13:55
CITAT (Huggorm @ 08-12-2011, 13:45)  Kostnaden 30 miljarder, är den också rimlig? jadå, med skattepengar från olika vårdbolag, privata skolor, mer koll på assistansbolag, lite sänkta löner för folk som inte behöver så mycket pengar, mindre onödiga bidrag osv så är pengarna inga problem
Gossen Ruda
08-12-2011, 14:54
Nu har ju HJ korrigerat till att det skall finnas täckning där det bor någorlunda mycket folk. Beträffande järnvägen så har han förbannat rätt. Mycket av problemen och särskilt på vintern är relaterat till att Trafikverket, och tidigare Banverket, är tvingade att upphandla allt underhåll. Man får vad man begär men inte ett skit mer, och ibland inte ens det. I somras rev en lastbil ner kontaktledningen vid korsningen Oljevägen/Göteborgs Hamnbana, troligen en av Sveriges viktigaste godsjärnvägar. Det tog TVÅ DYGN för Balfour Beatty att hänga upp tråden. Nu hände det på en helg men ändå!!!!! Fötrvånar mig inte att de blev utsparkade men det är en skandal att de fick 125 mille.
Huggorm
08-12-2011, 14:58
CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2011, 14:54)  Nu har ju HJ korrigerat till att det skall finnas täckning där det bor någorlunda mycket folk. Vilket det redan har funnits i tio år...
Gossen Ruda
08-12-2011, 15:05
CITAT (Huggorm @ 08-12-2011, 14:58)  Vilket det redan har funnits i tio år... Nix, iaf inte för alla operatörer. Jag har suttit på Telias felanmälan så jag vet. Jag kunde ringa upp en kund som felanmält sin växel och när kunden svarade på mobilen så gick det knappt att höra genom skrapet att han bad mig vänta medans han sprang ut/till ett fönster eller liknande. Särskilt i Norrlands inland men knappast i obygden. Den fasta telefonen var verkligen en livlina. Eller att jag pratade med någon som körde bil och rätt var det var dog samtalet. Så fick man chansa och ringa upp igen när han kommit ur radioskuggan. Edit stavfel.
Gunilla T
08-12-2011, 16:06
Så sant så - jag fasar för den dag då någon kommer och säger att de tänker ta bort den fasta telefonin. Nu äger jag ingen mobil men jag vet att den inte fungerar inomhus här.
Gossen Ruda
08-12-2011, 16:35
CITAT (Gunilla T @ 08-12-2011, 16:06)  Så sant så - jag fasar för den dag då någon kommer och säger att de tänker ta bort den fasta telefonin. Nu äger jag ingen mobil men jag vet att den inte fungerar inomhus här. Nedmonteringen av det fasta telenätet är tv stoppat, mobilen var inte så lyckad. Trygghetslarm fungerar exempelvis inte. Skall man ersätta allt med mobiler måste det nätet byggas ut, precis det som Juholt pratar om.
Gunilla T
08-12-2011, 16:45
Det var ju lugnande att höra
Roaming "inomlands" är inte alls dumt. Alla operatörer borde ha täckning i hela landet där täckning finns. Det är något alla mobilanvändare borde kräva.
niklaswik
09-12-2011, 17:41
CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2011, 12:45)  Att vi aldrig ser eller hör några Reinfeldtare beror mest på den totala tystnaden från det hållet. De kan ju bara tyst luta sig tillbaka, lägga upp fötterna på bordet och slökolla medan Juholt sköter snacket.  CITAT (herkules @ 08-12-2011, 13:55)  jadå, med skattepengar från olika vårdbolag, privata skolor, mer koll på assistansbolag, lite sänkta löner för folk som inte behöver så mycket pengar, mindre onödiga bidrag osv så är pengarna inga problem  Har tänkt på det flera gånger men måste bara säga att jag älskar Reinfeldt-citatet du har som signatur! Klockrent! Fast ja, vi gillar det antagligen på olika sätt du och jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|