Full version: Fågeltråd-2012
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Gossen Ruda
Börjar med att nämna att under nyårskonserten från Wien satt det en trutunge på grannens tak i åtminstone 45 min. Dåligt flygväder kanske?
Monarda
Ruda får råda och vi börjar med en ny tråd.

Kajor är det väl inte så många som gillar, själv tillhör jag undantagen och tycker det är en charmerande och klok fågel. Corvus monedula lever i livslånga äktenskap och ofta ser man dom sitta par om par.

[attachment=66998:DSC_0328.jpg]

Ordning och reda, var och en väntar på sin tur vid späckbiten.

[attachment=66999:DSC_0351.jpg]
Ingela i Segersberg
Bäst att passa på, snart blir det kallt och snö igen.

Pilfink

Pilfink

Lokan
Åh så söt badnymf! wub.gif
Jag gillar också kajorna! Men inne i samhällen där dom finns i jätteflockar på hundratals, kan jag förstå att man tröttnar på deras tjatter... Och snygga är dom - liksom korparna! tummenupp.gif
Monarda
Kaja i eftermiddagssolen, snart dags att ansluta sig till flocken inför nattvilan.

[attachment=67057:DSC_0363.jpg]

Blåmesen klurade ut att det fanns vatten i rännan på växthuset. Fotat genom rutan, därav dom knepiga reflexerna.

[attachment=67058:DSC_0373.jpg]

[attachment=67059:DSC_0374.jpg]
Gröna mormor
Här är en liten järnsparv.
Gossen Ruda
Har lagt upp en kort film på vad jag tror är en härmsångare. Fick aldrig syn på den. Är inte nöjd med ljudet så jag kanske lägger upp en annan film om jag får ordning på det. Tillägg: Jag har nu fixat lite med ljudet och lagt upp en ny fil: http://www.youtube.com/watch?v=92Ogqn8CUAU
Huggorm
Just nu hjälps tre nötskrikor och en hackspett åt att äta upp småfåglarnas mat. Inte konstigt att förbrukningen varit hög
Gossen Ruda
Nyss var jag ute och satte tillbaka målarrullen i den ena holken på tillyggnaden, nötväckorna var tillbaka. Jag vill inte ha nötväckor där så jag försöker dressera dem till att vara någon annan stans men det verkar svårt. Dumma fåglar. Det finns en exakt likadan holk 3 meter därifrån men där är de aldrig.
Huggorm
Varför vill du inte ha nötväckor där, det är väll trevliga fåglar? Mitt par hör till mina trognaste gäster, och de vill jag inte mista för allt i världen
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 07-01-2012, 13:29) *
Varför vill du inte ha nötväckor där, det är väll trevliga fåglar? Mitt par hör till mina trognaste gäster, och de vill jag inte mista för allt i världen

För högljudda för min smak, de vaknar dessutom mycket tidigare än vad jag brukar göra. Och hackar i holken som sitter på min sovrumsvägg.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 07-01-2012, 13:55) *
För högljudda för min smak, de vaknar dessutom mycket tidigare än vad jag brukar göra. Och hackar i holken som sitter på min sovrumsvägg.

Men det är ju deras uppgift att väcka nötter?
Monarda
CITAT (Huggorm @ 07-01-2012, 14:02) *

rotfl.gif

Där fick du Ruda! Vore det inte en enkel åtgärd att flytta "sovrumsholken" någon annanstans?

Själv älskar jag dom små banditerna och blev överlycklig när dom häckade i min trädgård.

[attachment=67093:P6021189.jpg]

Huggorm
Det enda jag ogillar med nötväckor är att de sprätter ut tio solrosfrön innan de tar ett. De liksom viftar med huvudet fram och tillbaka bland fröna så de far åt alla håll
Monarda
Men ingenting förfars, det som hamnar på marken tar mina vänner kajorna hand om.

[attachment=67094:DSC_0398a.jpg]
Huggorm
Visst går även det på marken åt, men egentligen är det ju inte bra att de kan äta det som ramlat ner

Snygg kajbild förresten
Ingela i Segersberg
Jag gillar att fota fåglarna, när de samlas kring matborden här hemma. Och trädgårdens allra modigaste lilla fågel är talltitan. wub.gif Varje dag nu när jag fotat, har en satt sig på kameraobjektivet och pickat mig på tummen. Och det är alltid en tita som är först framme, om jag matar dem med jordnötter ur handen. wub.gif

Talltita eller är det en Entita?

Lokan
fear.gif Men Ingela, vilken konstig tumme du har!!! Fast du tycks ju ha 'tumme' med fåglarna iaf. när du får dem att äta från handen! biggrin.gif Jättefint porträtt på titan! Dom är nog ganska orädda här också men blåmesarna vinner!

Otroligt fin bild på kajan, Monarda!! bravo.gif
Ingela i Segersberg
biggrin.gif Men Lokan, det är ju inte på min tumme titan sitter, när jag tar bilden. Det är ju liiite svårt att ta en bild på titan, när den sitter på objektivet. giggle.gif
Myosotis
Talltita.

CITAT (Lokan @ 07-01-2012, 20:54) *
fear.gif Men Ingela, vilken konstig tumme du har!!!

rotfl.gif

CITAT (Huggorm @ 07-01-2012, 14:02) *

rotfl.gif

Och talltitan är jättefin, glömde jag att säga.
Lokan
Här kommer en av 'mina' blågula! smile.gif Ingen vidare bild men den ser så söt ut när den tittar rakt in i linsen! (?) Att sitta på linsen går inte - jag fotar inifrån köket! laugh.gif

[attachment=67121:IMG_3839...erad_1_0.jpg]
renate
Vilken underbar tråd,hit kommer jag igen.Tittade på dina filmer Ruda och bara njöt.Var det din lärk?Fågelbilderna gillade jag med.Jag tycker det är svårt att ser fåglarna vid matborden när det inte är snö,men jag ska vara lite flitigare med kameran igen.
[attachment=67122:2011_10_...280x960_.jpg] En koltrast utanför fönstret
Monarda
CITAT (Lokan @ 08-01-2012, 18:46) *
Här kommer en av 'mina' blågula! smile.gif Ingen vidare bild men den ser så söt ut när den tittar rakt in i linsen! (?) Att sitta på linsen går inte - jag fotar inifrån köket! laugh.gif
[attachment=67121:IMG_3839...erad_1_0.jpg]

Då är vi två! Jag är också en köksfotograf, i alla fall den här årstiden. giggle.gif
renate
CITAT (Monarda @ 08-01-2012, 22:01) *
Då är vi två! Jag är också en köksfotograf, i alla fall den här årstiden. giggle.gif

Jag med,fast här var det vardagsrummet.
Ingela i Segersberg
Jättesöt, Lokan! Och Monardas koltrast också! Blåmesen ser väldigt bedjande ut, tycker jag. Den vill kanske att du ska komma ut med mer jordnötter till den.
Monarda
Äras den som äras bör! Det var Renates koltrast. smile.gif Det hade kunnat vara min, för jag har sedan någon vecka tillbaka en koltrast runt knutarna och det har aldrig tidigare inträffat i januari. Den brukar dyka upp fram emot mars/april. Märklig vinter i år. ohmy.gif
Ingela i Segersberg
Just det! Det var ju Renates koltrast! slap.gif Förlåt!!!
Huggorm
Fast Monardas kaja i motljus är också ett mästerverk, det är något speciellt med den bilden
Lokan
Jag tycker också Monardas kaja är så fin! Väldigt stämningsfull bild!
Och Renates koltrast är pigg och vaksam! tummenupp.gif

Några dagar i rad har trädkryparen varit här och upptäckt att det finns nötsmulor under mataren. En dag satt den faktiskt och pickade själv på nötterna! Tyvärr kommer den alltid precis innan solnedgången när det redan är ganska mörkt, så det är väldigt svårt att få till bra bilder. Den sitter ju inte still en sekund angry.gif

[attachment=67143:IMG_3954...erad_1_0.jpg]
renate
CITAT (Lokan @ 09-01-2012, 18:58) *
Jag tycker också Monardas kaja är så fin! Väldigt stämningsfull bild!
Och Renates koltrast är pigg och vaksam! tummenupp.gif

Några dagar i rad har trädkryparen varit här och upptäckt att det finns nötsmulor under mataren. En dag satt den faktiskt och pickade själv på nötterna! Tyvärr kommer den alltid precis innan solnedgången när det redan är ganska mörkt, så det är väldigt svårt att få till bra bilder. Den sitter ju inte still en sekund angry.gif
[attachment=67143:IMG_3954...erad_1_0.jpg]

Åh så fin din bild på trädkryparen är.

CITAT (Ingela i Segersberg @ 09-01-2012, 17:43) *
Just det! Det var ju Renates koltrast! slap.gif Förlåt!!!

Jag måste erkänna att bilden är från den 30 oktober,alså ingen vinterbild tyvärr.
Gossen Ruda
CITAT (renate @ 08-01-2012, 19:24) *
Vilken underbar tråd,hit kommer jag igen.Tittade på dina filmer Ruda och bara njöt.Var det din lärk?Fågelbilderna gillade jag med.Jag tycker det är svårt att ser fåglarna vid matborden när det inte är snö,men jag ska vara lite flitigare med kameran igen.

Tack. Jo, det var mitt lärkträd. Jag har själv planterat det för ca 40 år sen.
Blomstertanten
[attachment=67232:Kaja.jpg]
Huggorm
Det syns nästan på kajorna hur smarta de faktiskt är
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 13-01-2012, 22:57) *
Det syns nästan på kajorna hur smarta de faktiskt är

Kloka men ack så irriterande när de är många! sleep.gif Och det är de ju för det mesta tongue.gif
Lokan
Jättefin bild på kajan, Blomstertanten! 000.gif
Monarda
När talgen hägrar kan man faktiskt förvandla sig från skata till kolibri.

[attachment=67241:DSC_0414a.jpg]

[attachment=67242:DSC_0416a.jpg]
Ingela i Segersberg
Vilka fina bilder på trädkryparen, kajan och "skatkolibrin" bravo.gif
Ingela i Segersberg
Mera blågult...

Blir det bra så här? ...tycks blåmesen undra.

Lokan
wub.gif Dom är ju bara för söta! Man kan inte låta bli att 'knäppa' dom!
Det var nog den största kolibrin jag sett Monarda! laugh.gif Fina bilder!

Här var det blågul invasion igår!

[attachment=67262:IMG_4135...erad_1_0.jpg]
Lokan
... och duktiga cirkusakrobater är dom också! laugh.gif

[attachment=67263:IMG_4142...erad_1_0.jpg]
Monarda
Härliga bilder på dom blå banditerna! Jag har också väldigt mycket blåmes här, faktiskt fler än talgoxarna numera.
Lokan
Här är det c. 50/50. Och här kommer två blågula som sitter och huttrar (?) i duggregnet...

[attachment=67280:IMG_4262...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
Jättefin bild, Lokan bravo.gif Och här är det något fler talgoxar än blåmesar.
Lokan
thanks.gif Ingela!
Lokan
Visst är det här gråsiskor? confused.gif

[attachment=67340:IMG_4554...erad_1_0.jpg]
Gossen Ruda
CITAT (Lokan @ 19-01-2012, 16:53) *
Visst är det här gråsiskor? confused.gif
[attachment=67340:IMG_4554...erad_1_0.jpg]

Japp. Röd hjässa.
Lokan
Tack Ruda! smile.gif
Monarda
Gråkallt idag och koltrasten som valt att stanna över vintern hukar i buskarna. Idag dök även honan upp och fick dela äppelbitarna med sidensvansen.
[attachment=67380:DSC_0433.jpg]

[attachment=67381:DSC_0430.jpg]

[attachment=67382:DSC_0426.jpg]
Myosotis
Orättvist. Kan du inte skicka hit några sidensvansar?
Monarda
En hel flock här idag. Lämna gärna några äpplen kvar på hösten, det uppskattas.

[attachment=67387:DSC_0501.jpg]

[attachment=67388:DSC_0492.jpg]

[attachment=67389:DSC_0498.jpg]

[attachment=67390:DSC_0496.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon