|
Full version: Fågeltråd-2012
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Gossen Ruda
08-02-2012, 11:31
I morse såg jag en grönfink på fröautomaten, tror att det var första gången jag såg någon denna vintern. Några sidensvansar surrar omkring i grannskapet också, skall lägga ut lite mer fallfruktsäpplen. En rödhake syns då och då.
Gossen Ruda
08-02-2012, 16:41
Ej öron ej svansar hava de... Men fina är de. När jag väl skrämt bort björktrasten som ockuperat trädgården vågar de sig ner för att äta på äpplena. 
Ingela i Segersberg
08-02-2012, 16:50
Vilka jättefina bilder, Ruda  Här var sidensvansarna på blixtvisit igår, men jag hade tyvärr inget att erbjuda, så de försvann snabbt igen.
Gossen Ruda
08-02-2012, 16:52
CITAT (Ingela i Segersberg @ 08-02-2012, 16:50)  Vilka jättefina bilder, Ruda  Här var sidensvansarna på blixtvisit igår, men jag hade tyvärr inget att erbjuda, så de försvann snabbt igen. Tack. Jag sparade fallfrukten i höstas om utifall att.
Ingela i Segersberg
08-02-2012, 17:06
CITAT (Gossen Ruda @ 08-02-2012, 16:52)  Tack. Jag sparade fallfrukten i höstas om utifall att. Det gjorde jag också, men klantiga jag glömde kvar äpplena ute på verandan. Så nu är de som kanonkulor. Men jag ska ta in och tina, ifall jag får fler besök.
Oj, jag har missat att de har så fina färger på vingarna! Verkligen vackra fåglar.
Fina bilder på dom vackra fåglarna!  Men jag vill också se dom! Har sett en liten flock på låååångt håll och det är allt. Tycks inte vara populärt ställe det här....
Huggorm
09-02-2012, 10:35
Jag såg en sidensvans idag, den första på länge eller kanske någonsin. Den var större än jag trodde, större än domherrar. Det intressanta var att den åt snöbär, jag trodde inte det var någon alls som åt sånt
Jag såg också sidensvansar för första gången på länge i dag! I en buske på bullervallen längs motorvägen till Uddevalla.
Myosotis
12-02-2012, 17:43
Kattuggla i grannarnas skorsten
[attachment=67857:Kattuggla.jpg]
Blomstertanten
12-02-2012, 18:37
 Ugglor är verkligen häftiga!
CITAT (Myosotis @ 12-02-2012, 17:43)  Kattuggla i grannarnas skorsten
[attachment=67857:Kattuggla.jpg] Där har den varmt och mysigt!  Härlig bild!
Myosotis
13-02-2012, 13:17
CITAT (Lokan @ 12-02-2012, 19:44)  Där har den varmt och mysigt! Tyvärr, det är bara en sommarstuga. Men man slipper snö på huvudet i alla fall. [attachment=67871:kotra.jpg]
Gossen Ruda
13-02-2012, 16:59
Hemkommen från sommarstugan ser jag att det fortgår en kamp mellan björktrasten och ca 11 sidensvansar. De sitter i tråden över äppleutfodringen och nästan retas med trasten. Jag har spridit ut äpplena så när den jagar bort svansarna på ett ställe flyger andra ner på andra ställen och börjar äta och så fortgår det. Tror knappt att den stackars trasten hinner äta.
Snygg landning Myo! Eller är det start? Igår skulle jag ut på en promenad men hann knappt utanför dörren innan jag såg 'stjärtgänget' gladeligen hänga och klänga i björkarna utanför glasrummet! Dom ser så himla roliga ut när dom hänger i en tunn, tunn kvist och gungar hit och dit!  Men svårt för att sitta still har dom....  En lyckades jag 'fånga' iaf. [attachment=67883:IMG_2201...erad_1_0.jpg]
Flemming
13-02-2012, 22:11
Myo: Vilken tur att det är en sommarstuga,annars hade den stackaren blivit varmrökt... Lokan: Kan du inte skicka ner några till mig,ser bara en massa koltrastar... http://www.wildlifegarden.se/fagelsidor/stjartmes.htmlDom äter tydligen talgpellets vid fågelbordet... Lägger in några bilder som jag tog i helgen. Rödhaken på/vid grannens fågelhus. Koltrasthonan tar ett bad i grannens fågelbad. Stripgåsen som bor i stadsparken,dricker vatten efter att ha ätit dagsfärskt bröd. Till sist en bild från trappan som leder upp till mig,endast fågelfötter...
Meriona
14-02-2012, 08:39
Flemming, vilka härliga spår på din trapp!
Ingela i Segersberg
14-02-2012, 22:12
Jättefina bilder, Lokan och Flemming. Så söt den är, stjärtmesen.  En dunboll med skaft! Här är en bild på svartmes som jag tog idag. Svartmes
Gossen Ruda
14-02-2012, 22:18
Fina bilder. Här är mitt bidrag, idag var det 13 st. Nu växer det inte äpplen direkt på plommonträdstammen men jag har slagit i småspik och sen trätt upp äpplen på dessa.
Meriona
15-02-2012, 18:38
Nu har andungarna börjat att ätaNån som bor i Göteborg och har lust att odla lite gräs till de här småttingarna? Hoppas verkligen att det går bra.
Flemming
15-02-2012, 20:13
Meriona: Tur att min dörrklocka sitter högre än dom når... Vet faktiskt inte varför dom tar trappan när dom kan flyga,kanske för mycket mat... Ankisarna klarar sig säkert,nu när dom är i goda händer. Du får använda hårfönen på gräsmattan,smälta,klippa och skicka Glöm inte jordfelsbrytaren ! Ingela: Är dom mutade eller bara väldigt fotogeniska Idag har jag räddat en skäggdopping. Den hade "nödlandat" på riksväg 23 strax utanför Höör. Ingen vägren utan endast vita linjer i kanten. Där satt den och tittade på allt som for förbi och detsamma gjorde jag och kollegan. Hojtade till och undrade om han såg någon fågel på vägen men det hade han inte sett... Vände lastbilen på lämplig plats och körde tillbaka och visst satt där en liten fågel,så vi fick ner och vända igen... Vägen är smal och har vajerräcke i mitten,vilket gjorde allt mycket svårare... Tillbaka vid fågeln och stannar precis intill,så att den inte skall ta sig ut i vägbanan. Tittar på den och funderar på vad jag skall göra,ringer ett samtal till Fågelskydd Spillepengen. Vi kan inte hämta den,så antingen får du lämna den åt sitt öde eller ta den till öppet vatten. I mitt sinne finns bara alternativ två (hade aldrig förlåtit mig själv,om jag hade lämnat den åt sitt öde) och sagt och gjort. Säger till kollegan att du får köra,så skall jag hålla fågeln (han skakar på huvudet men känner mig väl) och ut med arbetsjackan för att hämta fågeln... Den sprang iväg men inte så långt och jag lyckades lägga jackan över fågeln,bar tillbaka den och in i lastbilen. Blev körd till Ringsjön som ligger c:a en kilometer bort och där var öppet vatten,ner till strandkanten och försiktigt lirka ut fågeln ur jackan... Den tittade förundrat på den nya platsen,muckade lite med jackan och även med mig... Vände sig om och tog sig ner i vattnet för att i rask takt simma till mitten av isrännan. Doppade huvudet några gånger och därefter gled den iväg... Anledningen till att fågeln hamnade på vägen är att den troligtvis har tolkat det som vatten,då sjön är till 90% igenfrusen... Fågeln var i god kondition,varm,mjuk i kroppen och på "hugget" vilket syns på mina armar,lite tjuvnyp som jag bjuder på... Ett lycklig slut där alla förhoppningsvis är nöjda ! Lägger in en bild som jag tog med mobilen innan fågeln gick ner i vattnet.
Myosotis
16-02-2012, 14:55
Underbart Flemming!!  Inte många skulle ens stanna en personbil och du stannade med lastbilen Var fötterna oskadda? Tror också att den trodde att vägen var vatten, var vägen saltad/såg blöt ut? Då kan de tolka den speglande ytan som lämplig landningsbana. Jag tog hand om en smålom som hade landat så där en gång, den hade skrapat fotsulorna blodiga.
Ingela i Segersberg
16-02-2012, 15:51
En stor  till dig, Flemming, som räddade doppingen och såg till att den fick komma tillbaks till sjön igen! Jordnötter är väldigt bra att locka/muta både fåglar och möss med, när man vill att de ska komma närmare kameran.
Meriona
16-02-2012, 16:20
CITAT (Myosotis @ 16-02-2012, 14:55)  Underbart Flemming!!  Inte många skulle ens stanna en personbil och du stannade med lastbilen ................................. Säger det samma! Heja Flemming!
CITAT (Flemming @ 15-02-2012, 20:13)  Idag har jag räddat en skäggdopping. Ett lycklig slut där alla förhoppningsvis är nöjda ! Lägger in en bild som jag tog med mobilen innan fågeln gick ner i vattnet. Vilken härlig berättelse
Monarda
18-02-2012, 15:05
Vilken hjärtevärmare!  Flemming, du borde få en medalj för detta!
Så söta fotsteg på trappen
Flemming
18-02-2012, 21:30
Först av allt vill jag tacka er som har berömt mig,det känns trevligt att mer än jag bryr sig om djuren i vår natur! Myosotis: Jag hade aldrig kunnat lämna fågeln eller annat djur i nöjd,vilket säger det mesta... Kan fortfarande se fågeln framför mig,där den satt i sitt utsatta läge,men jag ser hela storyn och jag ser den med glädje. Fågeln var vad jag kunde se (vände den både hit och dit) helt okej. Den kan inte ha suttit där speciellt länge eftersom vägen var fuktig av saltet och fågeln var ren på ytan/fjäderdräkten... Vägen plogades på morgonen och vi var på plats runt 10-tiden,om jag inte minns fel... Förmodligen precis som du skriver och Kenneth på Fågelskyddet sa.lurad av den fuktiga vägbanan och isen på vattnet som gjorde att den tog fel. Litet lustigt var det allt att hitta den,för det första jag sa till fågeln var,va´f*n är du för en fågel... Har aldrig sett en skäggdopping på land... Hur gick det med smålomen som hade skrapat fötterna,tog du hem den för vård eller blev det en tur till veterinären ? Ingela: Mina jordnötter får inte fåglarna att sitta still men visst hjälper det till och är man bara lite snabb. Tyvärr har jag grannarnas fönster mitt emot och då kan man inte smyga med kameran... Har provat muta fåglarna i skogen men dom är nog ganska så smarta... Meriona: Tackar ! Tikka: Gjorde berättelsen så levande att man åtminstone lite grann fick känslan av att har varit på plats... Monarda: Ingen medalj men väl en önskan om att vi alla försöker hjälpa djur i nöd ! Wilmer: Man börjar undra vem som bor hos mig... Än en gång: Ett hjärtlig tack till er alla! Lägger in två bilder på skäggdoppingen när den är i vattnet. Hoppas att ni kan se den för bilderna är förminskade.
Dopping pårätt plats
Det var bra gjort Flemming!  Inte många som orkar bry sig! Här har titan fått sig en munsbit [attachment=67993:IMG_2754...erad_1_0.jpg]
Thalassa
20-02-2012, 10:57
Vad hände egentligen här? Jag var ute med fågelmat och upptäckte då att blåmesarna börjat uppvakta varandra och tänkte att "oj så trevligt vilket bra vårtecken". Men så plötsligt hände det här. Frågan är bara, vad var det som egentligen hände, två rivaler som rök ihop eller en "våldtäkt"? [attachment=67998:2012_02_20_168.jpg] [attachment=67999:2012_02_20_174.jpg] [attachment=68001:2012_02_20_177.jpg] [attachment=68002:2012_02_20_178.jpg] [attachment=68004:2012_02_20_191.jpg] [attachment=68005:2012_02_20_192.jpg] [attachment=68006:2012_02_20_193.jpg] Måste också säga att jag blir så otroligt glad av att läsa din berättelse Flemming, sådant gör mig varm ända in i själen! Det är så underbart med folk som bryr sig
Ingela i Segersberg
20-02-2012, 12:25
Ååååh, vilka fantastiska ögonblicksbilder, Thalassa!  Och vilket slagsmål mellan mesarna!
Thalassa
20-02-2012, 12:54
CITAT (Ingela i Segersberg @ 20-02-2012, 12:25)  Ååååh, vilka fantastiska ögonblicksbilder, Thalassa!  Och vilket slagsmål mellan mesarna! Tack Ingela!
Huggorm
20-02-2012, 16:25
Jag gissar att det är två hanar som inte längre vill dela revir när vårkänslorna börjar komma
Det är verkligen bilder med liv i, så långt ifrån posering man kan komma
Thalassa
20-02-2012, 16:46
CITAT (Huggorm @ 20-02-2012, 16:25)  Jag gissar att det är två hanar som inte längre vill dela revir när vårkänslorna börjar komma
Det är verkligen bilder med liv i, så långt ifrån posering man kan komma Tack för svaret och så tänkte jag också, eller jag hoppades att det var så för de slogs så fjädrarna rykte. Intressant att få bevittna i alla fall
Jisses vilka häftiga bilder, vilket skådespel Thalassa !
Gossen Ruda
21-02-2012, 14:08
Upptäckte en flock med fåglar på kolerakyrkogården över gatan. En titt i min dåliga kikare avslöjade många björktrastar men även några som jag fick till starar.
skogstroll
21-02-2012, 16:20
jag tycker att det har varit ett lite klent fågelår. Nu har det kommit lite nötväckor och blåmesar i alla fall och käkat frön (och skräpat ner förstås slarviga som de är)
Flemming
21-02-2012, 21:21
Lokan: Bugar och tackar Är det ett hampfrö titan har i näbben ? Thalassa: Bugar och tackar Vad gör man inte för djuren... Dina bilder är helt otroliga men jag undrar hur utgången blev,klarade dom sig båda två ? Tycker synd om den som helt plötsligt kom i underläge och försöker freda sig med det ena benet (bild 7) Gjorde du en seriebildstagning eller varade slagsmålet så länge att du hann ta bild för bild ? Läste någonstans att endast dom äldre blåmesarna har sådana klara färger.
Thalassa
21-02-2012, 22:50
De är tagna med sekvenstagning men slagsmålet varade nog i alla fall i 30 sekunder så jag hade hunnit några även på vanligt sätt. Båda klarade sig men den som fick mest däng var rejält groggy en stund efteråt, det tog nog upp till en minut innan den flög iväg efter slagsmålet.
Gossen Ruda
24-02-2012, 10:17
En tråkig händelse. När jag var ute för att hämta in tidningen satt det en sidensvans stilla på trädgårdsgången vid huset. Troligen hade den flygit emot ett fönster. Jag lät den vara och som jag fruktade har den nu blåst iväg en bit och är död. Shit happends
Huggorm
25-02-2012, 08:44
Nu hade jag en ny art vid mataren, eller snarare på marken under den. Liten, kanske som en blåmes men slankare. Gulaktig med svart hjässa, på vingen är det ett ljusare gult band och ett svart band. Inte någon gulsparv, vad finns det mer för gula fåglar?
Ingela i Segersberg
25-02-2012, 12:21
Grönsiska?
Huggorm
25-02-2012, 12:55
CITAT (Ingela i Segersberg @ 25-02-2012, 12:21)  Grönsiska? Ja, det måste det vara! Kul med ännu en art att pricka av på listan
Meriona
25-02-2012, 14:41
Nu har jag hört ringduvorna här nån vecka eller så, så nu är det snart vår!
Gossen Ruda
25-02-2012, 16:50
CITAT (Meriona @ 25-02-2012, 14:41)  Nu har jag hört ringduvorna här nån vecka eller så, så nu är det snart vår! Ringer de högt?
Meriona
25-02-2012, 17:58
Haha, nej alldeles lagom.  Så trivsamt ljud!
Blomstertanten
25-02-2012, 20:03
En svala från midsommarafton förra året[attachment=68150:Svala3.jpg]
Meriona
25-02-2012, 20:13
En fantastisk bild! Älskar den grå dörren, pinad av väder och vind sedan urminnes tider och så den fina ladusvalan framför!
CITAT (Blomstertanten @ 25-02-2012, 20:03)  En svala från midsommarafton förra året[attachment=68150:Svala3.jpg] Jättefin bild av svalan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|