Full version: Fågeltråd-2012
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Huggorm
Klart att det är lätt att vara tidigt ute i den holken, med tanke på skorstenen så är det väll varmt och gott där inne framför brasan wink.gif

Vad är det för klätterväxt till vänster, är det kaprifol?
Biggan_
CITAT (Lokan @ 27-03-2012, 20:54) *
Oj vilken härlig bild Ruda!!! En äkta svandamm! biggrin.gif

....eller svansjö!

CITAT (Monarda @ 31-03-2012, 19:43) *
Blåmesen är först ut att börja sin bosättning. Även förra året huserade en blåmes i den här holken. Vem vet, det kanske är samma pippi i år igen.

[attachment=68822:DSC_0733.jpg]

Vilken söt holk! ...och fin bild! tummenupp.gif
Monarda
CITAT (Huggorm @ 31-03-2012, 20:41) *
Klart att det är lätt att vara tidigt ute i den holken, med tanke på skorstenen så är det väll varmt och gott där inne framför brasan wink.gif

Vad är det för klätterväxt till vänster, är det kaprifol?

Rätt gissat, Huggorm. Det är eldkaprifolen Dropmore Scarlet som är lika tidigt på gång som blåmesen.
Meriona
En jättesöt fågelholk Monarda, undra på att den är poppis!
Monarda
Gosestund i äppelträdet wub.gif

[attachment=68852:DSC_0737.jpg]

[attachment=68853:DSC_0744.jpg]
Myosotis
wub.gif
Lokan
Vilka fina bilder Monarda och jättefin holk! Där skulle jag också bosätta mig om jag var fågel! tummenupp.gif
Och du har ju så klart rätt Biggan, svansjön är det ju! Det ser man ju på långt håll! yes.gif
Monarda
En riktig tuffing!

[attachment=68877:DSC_0492.jpg]
Flemming
Blev inspirerad av Thalassa !
Måsarna hade lite olika uppfattningar om god musiksmak...
Allt slutade utan skador och en satte sig på lyktstolpen medan den andra bänkade sig på kanten av byggnaden.
Den svartklädda domaren stoppade slagsmålet,tror jag...
Det kom en flaggstång i vägen som ni ser men det får man leva med...

Fina bilder allihopa och Monrdas "blåmesstuga" är oslagbar...
Gillar dom två kajorna som är lite kärvänliga mot varandra.
Flemming
Talgxorna har börjat med påfyllning av holken,det räcker tydligen inte med det förra som var i mycket gott skick...
fridala
[attachment=68909:mars_022__2_.JPG]

Ingen toppenbild, men ändå... Tranor som jag såg vid Pulken strax söder om Kristianstad 25 mars.
Har inget tillräckligt bra objektiv till kameran så jag fick beskära och förstora bilden för att få fram dem smile.gif
Meriona
Jag tycker visst att det var en fin bild fridala! tummenupp.gif

Uppdatering "min lilla duva": Efter våra (min och några fler grannars samt en hantverkare som jobbat på området) omsorger med mat och vatten så försvann duvan. Idag fick jag bekräftat ev en granne, hon hade sett den lyfta och flyga iväg. yahoo.gif
fridala
Tack! thanks.gif yahoo.gif
Nästa år hoppas jag att jag har ett bättre objektiv till kameran ..
Blomstertanten
Råkan försöker jaga iväg havsörnen
[attachment=68943:Havs_rn_och_r_ka2.jpg]
Gossen Ruda
Fin bild, tänk om jag också hade havsörnar i närheten.
Kryddan03
CITAT (Gossen Ruda @ 05-04-2012, 22:04) *
Fin bild, tänk om jag också hade havsörnar i närheten.

Fast det har du. Eller när och nära, men havsörnen häckar återigen i Halland. smile.gif
De vill i och för sig inte säga var. Men jag vet ett ställe där de sägs ha häckat en gång i tiden och jag har en aning om var man nog kan få se en eller annan om man har lite tur. smile.gif
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.896336-...r-pa-vastkusten
Blomstertanten
[attachment=68977:Flygande_svanpar1.jpg]
[attachment=68976:Flygande...par2webb.jpg]

Svanar vid Tysslingen
xlxl67
Urläckra bilder! bravo.gif
Tikka
Härliga bilder!Jag har sett havsörnar nu när jag var o besökte Lokan o så fick jag se steglitz för första gången.
Blomstertanten
CITAT (Tikka @ 07-04-2012, 22:34) *
Härliga bilder!Jag har sett havsörnar nu när jag var o besökte Lokan o så fick jag se steglitz för första gången.

Steglits är en otroligt vacker fågel, första gången jag såg den trodde jag det var en förrymd exotisk burfågel.
Tikka
CITAT (Blomstertanten @ 08-04-2012, 07:56) *
Steglits är en otroligt vacker fågel, första gången jag såg den trodde jag det var en förrymd exotisk burfågel.

Ja men precis sådär tänkte jag med smile.gif
sparvuggla
CITAT (Blomstertanten @ 08-04-2012, 07:56) *

Faktiskt är det så att vid medelhavsländerna hålls den som burfågel av en del.
Gossen Ruda
Den minnesgoda odlaiten kommer nog ihåg att jag hade en mängd steglitsor vid min fågelmatning för några vintrar sen. Sen dess har jag inte sett några.

CITAT (Kryddan03 @ 05-04-2012, 22:21) *
Fast det har du. Eller när och nära, men havsörnen häckar återigen i Halland. smile.gif
De vill i och för sig inte säga var. Men jag vet ett ställe där de sägs ha häckat en gång i tiden och jag har en aning om var man nog kan få se en eller annan om man har lite tur. smile.gif
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.896336-...r-pa-vastkusten

Jo, men man skall nog ha stor tur för att få syn på den.
Lokan
Jättefina bilder Blomstertanten! Och tranbilden var också fin!

Här kommer "Tikkas steglits" flirting.gif

[attachment=69056:IMG_6319...erad_1_0.jpg]
Tikka
Himla snygg fågelbild hehe är det den jag tog eller wink.gif
Monarda
Vårblommor, vårfåglar och snö!

[attachment=69426:DSC_0791.jpg]

På spaning efter något ätbart.

[attachment=69427:DSC_0790.jpg]
Blomstertanten
Svart-vit flugasnapparhona kollar om holken duger eller om hannen får leta reda på en annan.

[attachment=69605:Svart_vi...parhona1.jpg]
Gossen Ruda
Hörde svartvit idag här också. En dag för tidigt, 1 maj säger tidtabellen, säkert orsakat av den globala uppvärmningen. biggrin.gif
Blomstertanten
Här satt svarvit flugsnapparhannen och inspekterade holken.

[attachment=69661:Svartvit...arhanne1.jpg]
Gossen Ruda
Har upptäckt att någon rovfågel tänker häcka i en klippbrant nära min sommarstuga. Är lite osäker men troligen är det tornfalk. Jag vet inte med mig att ha sett någon sådan här tidigare.
Myosotis
Pilgrimsfalk?! w00t.gif
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 02-05-2012, 10:42) *
Pilgrimsfalk?! w00t.gif

Det hade varit en sensation men jag tror det inte, det var den första jag tänkte på. Jag stod i skogen en bit därifrån och de flög runt ovan trädtopparna. De var för små och så såg jag även kraftiga band på undersidan av stjärten, som tornfalken har. Stjärten är fö lång, längre än hos pilgrimsfalken och lärkfalken.
Flemming
Takankorna var tydligen ovänner...
Den egoistiska svanen lever bekvämt...
Gåsen var väldigt social,lutade huvudet mot min axel när den ville ha mer bröd och den gick faktiskt att klappa/klia...
Satt naturligtvis på knä,annars hade gåsen varit stor...

Blomstertanten
Ingen mesig mes!!! biggrin.gif
Vägrade flytta på sig trots att svartvita flugsnapparen försökte jaga bort den.

[attachment=69698:Mesigt1.jpg]
Monarda
Måttlighet är en dygd, men ligger det renkorv på gräsmattan så glömmer vi det!

[attachment=69726:DSC_0850.jpg]
Monarda
Men visst är skatorna vackra? Och faktiskt så skränar dom inte alltid utan kan även åstadkomma vacker sång; ett mjukt gnisslande och knorrande ljud.

[attachment=69727:DSC_0837.jpg]
Bengalow
Det är definitivt min favorit bland fåglar - Nordens påfågel, som den kallas ibland. Lite klipsk, ganska skygg men ändå framme på gräsmattan, när det gäller att skaffa mat. Att den sedan har ett dåligt rykte som "tjyv" är bara kul, och att den tar små fågelungar eller ägg är i o.f.s. olustigt, men naturen har sin gång. Kråkfåglar häckar ju väldigt tidigt, och är flygga redan i april-maj i Skåne, just för att kunna skaffa föda ur fågelbon. Vi har ett par som vi vet håller till här i området sedan flera år tillbaka. Stolta, häftiga fåglar!
Flemming
Några bilder från min balkong.

Talgoxarna har fullt sjå att mata sina små,vilka snart kommer att lämna holken...

Bilden med båda föräldrarna är lite suddig men så blir det ibland...

Bilden på gråsparven känns lite tragisk,fågeln ser ut att sakna armar...

Bilderna är beskurna och tagna genom tvåglasfönster.
Gossen Ruda
Nu är jag mycket förundrad, är det tornfalk eller inte eller vad är det? I helgen fick jag en skymt av någon stor rovfågel mellan trädtopparna. Jag kände inte igen den men posterade mig i en trädgårdsstol med kikaren. Hörde lite rovfågelskrin däruppe men såg inget. Inte förrän en fågel plötsligt kastade sig ut i luften med en väldig fart. Med vingarna hopvikta störtade den sig rätt ut över sjön med siktet inställt på en duva. Första attacken misslyckades och även nästa. Sen gav den upp och flög tillbaka medans ett moln av dun och småfjädrar singlade ner mot sjön. Dagen innan var det slagsmål i luften ovan sjön och en av kämparna ramlade till synes död ner i vattnet och låg och flöt på rygg. Sen var den plötsligt försvunnen. Grannen som håller utkik mot ett fiskljuspar som håller på med bobygge i en tall. Plötsligt såg han hur en av ljusarna blev attackerad i boet av något han tyckte var en duvhök. Mycket märkligt. Så läser jag i dagens GP att pilgrimsfalken häckar i Göteborg. Detta fordrar en närmare undersökning. Vilken annan rovfågel attackerar duvor ute i fria luften?
Tikka
Jag googlade o fann detta...läs under Ekologi.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rovf%C3%A5glar
Flemming
Märkligt ställe jag bor på...

I förmiddags fanns det helt plötsligt en helvit duva på trappen utanför dörren och där har den varit hela dagen.
Den har ätit,druckit och sk*tit men verkar ändå lite "off" då den inte gör någon antydan att flyga iväg...
Lockade in den på min stora balkong så att inga katter kan spinga uppför trappa och ********

Lägger in en bild och kanske någon på forumet kan göra en bedömning !

När jag nu vände mig om,då såg jag duvan gå in i köket och ut igen,nu tittar den in i vardagsrummet...
Pigg och glad helt plötsligt och har inga problem med att jag står en meter ifrån.
Måste vara en tamduva som "rymt" men den har ingen ring på benet...

Funderar på om det är ett bra eller dåligt tecken,att ha en vit duva hos sig...

Får jag en chans,då skall jag ta en bild när den är inne i lägenheten !

Nu (19.54) sitter den i balkonglådan och njuter av det vackra vårvädret...
Klockan är snart 21.00 och duvan sitter fortfarande kvar i balkonglådan...

Den har inte gått in i lägenheten så där blev det ingen bild men jag tog några när den satte sig i balkonglådan.
Flemming
Blev tvungen att svara mig själv för att få in bilden...
Flemming
Duvan är kvar och lär tydligen så förbli...
Vita duvor kommer från uppfödare och dom finns enligt "expertis" inte i vilt tillstånd.
Duvan är nog lite krasslig i magen för den har gjort grönt och gult idag och det är tydligen inte så bra...
Har "tvingat" den att dricka men mat vill den inte äta.

Fågelräddare här nere i sydväst tar inte emot tama djur så det blir till att taa en dag i sänder och skulle den bli sämre då får jag bekosta en avlivning på djursjukhuset.

Lägger in en länk till alternativ.nu där jag har ställt frågor om duvan http://www.alternativ.nu/index.php?topic=134370.0

En bild från dagen då duvan sitter i hallen.
Huggorm
Vilken fågel är det som bygger bo 1,5m upp i en liten gran, ett bo av torrt gräs på utsidan och av slät lera på insidan, det såg nästan ut som insidan på en kokosnöt? Äggen var runt 2,5cm långa och grön-blåaktigt spräckliga, fem stycken. Tyvärr sågade jag ner trädet innan jag la märke till boet sad.gif Jag försökte lägga upp boet på ett bra ställe i granen intill, men vet inte om fågeln accepterar det. Lyckligtvis var det inga ungar kläckta i alla fall, det hade känts ännu värre. Jag funderar på om det kan vara någon trast, det måste ha varit något större än småfåglarna i alla fall.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 01-06-2012, 12:03) *
Vilken fågel är det som bygger bo 1,5m upp i en liten gran, ett bo av torrt gräs på utsidan och av slät lera på insidan, det såg nästan ut som insidan på en kokosnöt? Äggen var runt 2,5cm långa och grön-blåaktigt spräckliga, fem stycken. Tyvärr sågade jag ner trädet innan jag la märke till boet sad.gif Jag försökte lägga upp boet på ett bra ställe i granen intill, men vet inte om fågeln accepterar det. Lyckligtvis var det inga ungar kläckta i alla fall, det hade känts ännu värre. Jag funderar på om det kan vara någon trast, det måste ha varit något större än småfåglarna i alla fall.

Troligen koltrast.
Monarda
Den ena föräldern väntar på sin tur att mata medan den andra är i holken. Full rulle nu, men kallt och regnigt väder gör tillgången på insekter dålig.

[attachment=70417:DSC_0980.jpg]
evelina
Tittade ut på min blöta trädgård för vi har fått över 90 mm regn och det har blåst rejält.
Då är lyckan att få se en Domherre på gräsmattan, bilden är dålig för jag tog den genom fönstret.

CIMG5218-001.JPG

Huggorm
Domherrar är det inte ofta man ser på sommaren. Flyttar de norrut, eller försvinner de helt enkelt i all grönska och alla färger?
bergvallmo
Har inte varit inne här på länge nu. Åh, så många fina bilder ni har lagt in. Var igår ute på en roddtur. Det har blivit mycket vatten i sjön och äggen har försvunnnit för dessa stackare. Men de sitter fortfarande kvar. Tro hur lång tid det tar innan de ger sig av? Hoppas de hinner lägga nya någon annanstans.

[attachment=70475:Tv___ggl_sa_g_ss.jpg]
Tikka
Instämmer, här är så mycket fina bilder smile.gif
Det är vikindade gäss du fotat bergvallmo.

Jag har varit ute en del på havet o nu är det roligt...jag har sett så mycket fåglar o fågelungar.
Svanar med ungar, kanadgäss med ungar, vitkindad gås med ungar...häger, gök, svalor, tärnor, mås, skrattmås, en massa småfågel som jag inte kan namnen på som kvittrar i träden på ön jo sädesärla kan jag ju wink.gif Jag bara älskar att höra strandskatans läte...rödbena o stranpipare har synts oxå.
Inga bra bilder har det blivit men vem vet det kanske kommer här framöver...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon