|
CITAT (Motti @ 19-01-2012, 23:28)  Enligt Media så är Jonas Sjöström en karriarist !och det innerbär väl att han kunde blivit partiledare i vilket parti som helst bara det gynnar honom ! Precis som Olof Palme som blev sosse för det gynnade hans karriär .
Ops !Sjösteth skulle det ju va all sin da eller ? Alla partiledare är karriärister! men det betyder inte att de inte tror på det de jobbar för! Tror du att Reinfeldt blivit statsminister av välgörenhet så är du mer än nådigt naiv.
*Stintan*
19-01-2012, 23:36
CITAT (Motti @ 19-01-2012, 23:28)  Enligt Media så är Jonas Sjöström en karriarist !och det innerbär väl att han kunde blivit partiledare i vilket parti som helst bara det gynnar honom ! Precis som Olof Palme som blev sosse för det gynnade hans karriär .
Ops !Sjösteth skulle det ju va all sin da eller ? Är det i er lokalblaska han påstås vara karriärist? Har inte sett den beteckningen på honom i någon av de tidningar jag läst och inte heller hört det på TV.
Det har diskuterats på nyheterna bla och i andra politiska forum på TV !det fanns vänsterpartister som var emot honom just för att de annsåg att han är en karriarist !Viserligen är Nässjö ett cenrtum för Vänsterpolitik och sossepolitik men det stog inget om det i "blaskan"av naturliga orskare då .
*Stintan*
20-01-2012, 00:17
CITAT (Motti @ 19-01-2012, 23:47)  Det har diskuterats på nyheterna bla och i andra politiska forum på TV !det fanns vänsterpartister som var emot honom just för att de annsåg att han är en karriarist !Viserligen är Nässjö ett cenrtum för Vänsterpolitik och sossepolitik men det stog inget om det i "blaskan"av naturliga orskare då . Jösses vad du hittar på. Ordet karriärist är det bara du som använder om en del politiker, Sjöstedt är ju inte den förste du kallat så. Du behöver läsa på bättre. Palmes historia kan du inte heller så leta efter fakta innan du skriver en massa goja.
Då måste du vara fruktansvärt naiv Stintan !har du inte fattat att det finns karriarister även inom Politiken !de är ute efter att tjäna pengar och få livslång pension plus plus annat .Olof Palme var född adlig men han insåg att han kunde göra karriär i det socialdemokratiska partirt ,han var inte ens uppvuxen som sosse utan var uppvuxen i en adlig moderat familj gick på de finaste skolorna i Stockholm mm men såg en karriär inom sossarna och det fick han .Alla som jobbar som politiker är inte garanterat trogna sina partier de sattsar på det som gynnar dom för tillfället .
Blomstertanten
20-01-2012, 04:42
Känns som om Jonas Sjöstedt satsat lite fel om han är ute efter att göra karriär och att tjäna pengar! Om det var enbart därför han blev Vänsterpartist så har han gjort en märklig satsning
*Stintan*
20-01-2012, 07:59
CITAT (Motti @ 20-01-2012, 01:00)  Då måste du vara fruktansvärt naiv Stintan !har du inte fattat att det finns karriarister även inom Politiken !de är ute efter att tjäna pengar och få livslång pension plus plus annat .Olof Palme var född adlig men han insåg att han kunde göra karriär i det socialdemokratiska partirt ,han var inte ens uppvuxen som sosse utan var uppvuxen i en adlig moderat familj gick på de finaste skolorna i Stockholm mm men såg en karriär inom sossarna och det fick han .Alla som jobbar som politiker är inte garanterat trogna sina partier de sattsar på det som gynnar dom för tillfället . Att du imponeras av "fint folk" har vi nog alla förstått för länge sen. Att Olof Palme blev sossepolitiker och Jonas Sjöstedt vänsterpartistisk politiker för att göra karriär och inte av stark ideologisk övertygelse finns bara i din fantasi. Det förvånar mig inte eftersom du för det mesta är otroligt dåligt påläst alternativt inte förstår vad du läser. Menar du på allvar att bara för att man är född av föräldrar som är moderater, eller vad dom nu är, så ska man rösta som sina föräldrar, även om man inte delar deras politiska värderingar? Politiker är människor dom också och jag är övertygad om att de allra flesta politikerna jobbar för det dom tror på, även om det finns enstaka undantag som bytt läger när dom tappat tron på sitt parti. Att jobba politiskt bara för att tjäna pengar leder knappast till en politisk karriär. Finns inte övertygelsen blir dom snabbt avslöjade och avpolleterade.
Gossen Ruda
20-01-2012, 08:23
Ops !Sjösteth skulle det ju va all sin da eller ? Skål, tamejfan!
Jag vet inte riktigt hur Motti och ni andra värderar ordet karriärist, men för mig betyder det en person som är beredd att offra mycket för att nå sina mål i sitt yrkesliv. Man satsar mer på arbetet än i sitt privatliv och det är en sak som alla som verkligen brinner för sitt jobb gör. I politiken måste man brinna för det man tror på för att öht lyckas. Alltså är alla lyckade politiker karriärister. Att tro att någon som satsar allt i ett parti vars politik man inte tror på och brinner för, som Palme till exempel gjorde, att tro att den personen gjort det enbart för att få förmåner, då måste man faktiskt vara helt rensad i huvudet. Det går inte att förklara på något annat sätt.
ängsvädd
20-01-2012, 10:26
Reagerar över smutskastningen av särskilt Olof Palme, Motti  F ö tycker jag det var synd att Jonas Sjöstedt kastade skit på miljöpartiet - viktigt att inte splittra den rödgröna alliansen.
mamamaggan
20-01-2012, 10:30
CITAT (ängsvädd @ 20-01-2012, 10:26)  Reagerar över smutskastningen av särskilt Olof Palme, Motti  F ö tycker jag det var synd att Jonas Sjöstedt kastade skit på miljöpartiet - viktigt att inte splittra den rödgröna alliansen. Den alliansen har väl MP redan splittrat ?
Gunilla T
20-01-2012, 11:03
Ops !Sjösteth skulle det ju va all sin da eller ? Näää...Sjöstedt heter han. Motti, Palme var i första hand en ideolog, han klagade på att det var hopplöst att diskutera ideologi på 50-talet. Folk höll bara på med "kalk och cementprat" Såhär sa Palme; ''Om vi skall lyckas med vår uppgift, behöva vi vilja och kunskap, och det är kunskapen som ger fasthet åt viljan.[...] Men vi måste samtidigt hålla greppen om de väsentliga och idépolitiska sammanhangen. Det är högst beaktansvärt, om man kan Statistisk årsbok ut och in, men det är ointressant, om man inte samtidigt kan se bakom vilka tabeller missförhållanden, som vi vill avhjälpa, döljer sig, och om man inte vill göra klart för sig, hur man skall bära sig åt för att ge dessa tabeller ett annorlunda utseende i framtiden. Det värsta är att statistik årsbok för varje år blir fetare och fetare, det vill säga, att hela samhället blir allt mer komplicerat. Det är därför i dag viktigare än någonsin att hålla fast vid de grundläggande sammanhangen och att studera samspelet mellan idéerna och verkligheten i det samhälle som vi vill förändra.'' Beträffande ordet karriärist så har det ingen negativ betydelse för mig. Att vara partiledare kräver faktiskt det, uppoffring av det privata, gilla att stå i centrum, beredd att ta ansvar, mental styrka och en hel del egenskaper till. Att karriäristers bevekelsegrunder i första hand skulle handla om pengar är nog väldigt förenklat, det finns så mycket annat i ett ledarskap vars tjusning aldrig kan förklaras med enbart pengar.
*Stintan*
20-01-2012, 11:31
CITAT (Gunilla T @ 20-01-2012, 11:03)  ..........
Beträffande ordet karriärist så har det ingen negativ betydelse för mig. Att vara partiledare kräver faktiskt det, uppoffring av det privata, gilla att stå i centrum, beredd att ta ansvar, mental styrka och en hel del egenskaper till. Att karriäristers bevekelsegrunder i första hand skulle handla om pengar är nog väldigt förenklat, det finns så mycket annat i ett ledarskap vars tjusning aldrig kan förklaras med enbart pengar. Karriärist är inte heller för mig ett negativt ord förutom om man använder det som Motti gör dvs att det bara handlar om pengar och att pengarna istället för politisk ideologisk övertygelse skulle varit drivkraften för Olof Palme att bli socialdemokratisk politiker och för J Sjöstedt att bli vänsterpartistisk sådan. Om pengarna är det viktigaste i karriären så gör man nog inget särskilt bra jobb även om det kan ha en viss betydelse vid val av yrke.
Gossen Ruda
20-01-2012, 13:54
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2012, 11:31)  Karriärist är inte heller för mig ett negativt ord förutom om man använder det som Motti gör dvs att det bara handlar om pengar och att pengarna istället för politisk ideologisk övertygelse skulle varit drivkraften för Olof Palme att bli socialdemokratisk politiker och för J Sjöstedt att bli vänsterpartistisk sådan. Om pengarna är det viktigaste i karriären så gör man nog inget särskilt bra jobb även om det kan ha en viss betydelse vid val av yrke. Vill man ha ett negativt ord för karriärist kan man använda streber. En streber går in sist i en svängdörr och kommer ut först.
*Stintan*
20-01-2012, 14:16
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2012, 13:54)  Vill man ha ett negativt ord för karriärist kan man använda streber. En streber går in sist i en svängdörr och kommer ut först. Nja det vet jag inte om jag håller med om riktigt. Kollar man i synonymordboken så kan det vara samma sak men också som du säger så det är nog individuellt hur man tolkar orden.
Gunilla T
20-01-2012, 14:22
Iaf handlade det inte om att tjäna pengar som Motti påstår....vänsterpartiet har tagit ett beslut om att ingen skall tjäna mer än 27.000 kr/mån. på sina politiska uppdrag.
Gossen Ruda
20-01-2012, 14:24
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2012, 14:16)  Nja det vet jag inte om jag håller med om riktigt. Kollar man i synonymordboken så kan det vara samma sak men också som du säger så det är nog individuellt hur man tolkar orden. Innehållet är samma men värdet olika. Ungefär som afrikan och nigger.
*Stintan*
20-01-2012, 14:35
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2012, 14:24)  Innehållet är samma men värdet olika. Ungefär som afrikan och nigger. Det är din tolkning inte min.
CITAT (Anma @ 19-01-2012, 23:34)  Alla partiledare är karriärister! men det betyder inte att de inte tror på det de jobbar för! Tror du att Reinfeldt blivit statsminister av välgörenhet så är du mer än nådigt naiv. Tja, hade Palme varit verksam idag så hade han med all säkerhet slagits med Reinfeldt om partiledarposten i Moderaterna. Det lönar sig alltid att satsa på vinnande lag, eller hur? Gita
*Stintan*
20-01-2012, 15:44
CITAT (Gita @ 20-01-2012, 15:36)  Tja, hade Palme varit verksam idag så hade han med all säkerhet slagits med Reinfeldt om partiledarposten i Moderaterna. Det lönar sig alltid att satsa på vinnande lag, eller hur? Gita Det hade väl varit en önskedröm för dig  men aldrig att han hade ställt upp för moderatpolitiken.
herkules
20-01-2012, 16:39
Palme som moderat - tillåt mig gapskratta! Palme tyckte om människor till skillnad mot Reinfeldt.
Red Top
20-01-2012, 17:06
CITAT (herkules @ 20-01-2012, 16:39)  Palme som moderat - tillåt mig gapskratta! Palme tyckte om människor till skillnad mot Reinfeldt. Väl talat!
Politiken har förändras så mycket sen Palmes tid att inte ens Palme hade haft någon suck i dagsläget. Samma gäller ju Bohman o andra avsomnade reliker inom politiken.Politik är ju trots allt en färskvara beroende på aktuellt läge för stunden. Även grundideologin behöver oftast reformeras. Annars går ett parti i stå.
*Stintan*
20-01-2012, 17:11
CITAT (herkules @ 20-01-2012, 16:39)  Palme som moderat - tillåt mig gapskratta! Palme tyckte om människor till skillnad mot Reinfeldt. Exakt!
CITAT (herkules @ 20-01-2012, 16:39)  Palme som moderat - tillåt mig gapskratta! Palme tyckte om människor till skillnad mot Reinfeldt. Men om man nu ändå vill att Palme skulle ha varit moderat så är det väl lätt fixat!? Det är ju bara att skriva om historian vettja!!
Aqvakul
20-01-2012, 18:17
CITAT (Cacki @ 20-01-2012, 18:13)  Men om man nu ändå vill att Palme skulle ha varit moderat så är det väl lätt fixat!? Det är ju bara att skriva om historian vettja!!  En moderat specialitet!
Om Palme varit en moderat partiledare idag så hade Moderaterns politk varit mycket mer människovänlig och det hade varit en bra sak.
CITAT (Anma @ 20-01-2012, 18:37)  Om Palme varit en moderat partiledare idag så hade Moderaterns politk varit mycket mer människovänlig och det hade varit en bra sak. Och om FR varit S-ledare så hade nog S suttit i regeringsställning i stället för att tyna bort.
herkules
20-01-2012, 18:48
jo iofs, de hade inte tagit maten ur munnen på folk som görs idag av moderata samlingspartiet med bihang.
som svar till anma, kan inte citera
CITAT (gnon49 @ 20-01-2012, 18:47)  Och om FR varit S-ledare så hade nog S suttit i regeringsställning i stället för att tyna bort.  Ingen har påstått att FR är sosse, däremot har folk påstått att Palme var moderat.
Huggorm
20-01-2012, 19:36
CITAT (Anma @ 20-01-2012, 19:31)  Ingen har påstått att FR är sosse, däremot har folk påstått att Palme var moderat. Han vänder sig nog i graven när han hör det
CITAT (herkules @ 20-01-2012, 18:48)  jo iofs, de hade inte tagit maten ur munnen på folk som görs idag av moderata samlingspartiet med bihang.
som svar till anmna, kan inte citera
*Stintan*
20-01-2012, 19:52
det är nog inte av okunskap hur man gör utan det beror nog på annat .
CITAT (Huggorm @ 20-01-2012, 19:36)  Han vänder sig nog i graven när han hör det Ja, precis. Bort med nog i meningen bara.
herkules
20-01-2012, 20:21
....
herkules
20-01-2012, 20:36
det går inte att citera med mobiltelefonen - jag får upp svarsrutan men inget tangentbord, måste varje gång ta upp ett snabbsvar, då kommer tangentbordet :/
Piccante
20-01-2012, 23:52
CITAT (Motti @ 20-01-2012, 01:00)  Då måste du vara fruktansvärt naiv Stintan !har du inte fattat att det finns karriarister även inom Politiken !de är ute efter att tjäna pengar och få livslång pension plus plus annat .Olof Palme var född adlig men han insåg att han kunde göra karriär i det socialdemokratiska partirt ,han var inte ens uppvuxen som sosse utan var uppvuxen i en adlig moderat familj gick på de finaste skolorna i Stockholm mm men såg en karriär inom sossarna och det fick han .Alla som jobbar som politiker är inte garanterat trogna sina partier de sattsar på det som gynnar dom för tillfället . I så fall är det ovanligt korkat att gå med i V som har infört partiskatt på 10% av inkomsten! Jag vill minnas att jonas sjöstedt sa han gick med i ungdomsförbundet i slutet av 70-talet! Så någon tillfällig medlem kan man knappast anklaga honom för att vara.
CITAT (Markus_H @ 20-01-2012, 23:52)  I så fall är det ovanligt korkat att gå med i V som har infört partiskatt på 10% av inkomsten! Jag vill minnas att jonas sjöstedt sa han gick med i ungdomsförbundet i slutet av 70-talet! Så någon tillfällig medlem kan man knappast anklaga honom för att vara. Jamen drygt 30 år, det är väl ett kort tillfälle. Han har ju trots allt ganska många år till pensionen att byta parti på. Till ett som kan tänkas gynna hans egna syften bättre. Moderaterna kanske, de är ju populära just nu. Observera nu. Vissa fattar inte ironi. Detta är alltså ironi.
Markus H !man får väl lov att börja någon stanns som tex i Vänstern .De flesta journalister är överens om att han är en kariarist !man kan väl hoppa över till bättre statusvad tiden lider .
Kryddan03
21-01-2012, 01:07
CITAT (Motti @ 21-01-2012, 00:47)  Markus H !man får väl lov att börja någon stanns som tex i Vänstern .De flesta journalister är överens om att han är en kariarist !man kan väl hoppa över till bättre statusvad tiden lider . Motti, Jag tror att du tänker på Karius och Baktus.
Piccante
21-01-2012, 01:24
CITAT (Motti @ 21-01-2012, 00:47)  Markus H !man får väl lov att börja någon stanns som tex i Vänstern .De flesta journalister är överens om att han är en kariarist !man kan väl hoppa över till bättre statusvad tiden lider . Ibland framstår du som helt insnöad och utan verklighetsförankring. Man kan inte gå från tonpolitiker och partiledare för ett parti till ett annat hur som helst (med undantag för Schyman men det var ju ingen karriär att gå från ett riksdagsparti till att leda ett på 0,2%). Jonas S, var ledande företrädare för nej-sidan inför folkomröstningen om EU 1994, han var en av de mest kryssade kandidaterna till EU-parlamentet och då var V 3e största parti. Tror du inte att en överväldigande majoritet av kongressledamöterna valde honom för att de ser honom som en ytterst kompetent politiker????
Alla politiker har väl något att vinna på att göra karriär inom politiken !titta bara på deras arvoden och pension i vilket parti de än tillhör !Och sedan tycker jag det är lite lågt att kalla mig för insnöad och att jag dessutom inte skulle ha någon verklighetsförankring !jag är 59 år gammal och har set och upplevt en hel del under mina år och har stenkoll på världen runt mig .Men mina upp fattnigar och värderingar prackar jag inte på andra jag bara utrycker vad jag står i mina värderingar.Sist vad jag minns så är Sverige ett fritt land där alla ha rätt att ha en åsikt sin egen till och med !
Jag tror att jag för första gången ska rösta på samma parti som maken min år 2014.
Då lär du och din man rösta borgeligt eller på vänstern men de borgeliga kommer att stå starka i många år till ! A men Kryddan 03  hur visste du att det var dom jag tänkte på  Karies och Baktus  mina bardomsvänner ju !
Kryddan03
21-01-2012, 02:51
CITAT (Motti @ 21-01-2012, 02:04)  Då lär du och din man rösta borgeligt eller på vänstern men de borgeliga kommer att stå starka i många år till ! A men Kryddan 03  hur visste du att det var dom jag tänkte på  Karies och Baktus  mina bardomsvänner ju ! Jag tror inte att Kari us blir särskilt glad över att du stavar hans namn fel... Men du kanske har löständer och behöver inte bry dig? Annars skulle jag nog borsta ordentligt om jag vore du.
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2012, 15:44)  Det hade väl varit en önskedröm för dig  men aldrig att han hade ställt upp för moderatpolitiken. Nu var det ju inte mig och mina preferenser vi diskuterade, f.ö har jag aldrig tillhört Palmes beundrarskara, men jag har uppfattat honom som intelligent nog för att se och förstå samhällsförändringar, tillräckligt intelligent för att uppfatta vindriktningen och segla med vinden. Socialdemokratin var ju under många årtionden en säker väg till toppositioner, vilket väl kanske var det som främst drev Palme. Kartan ser helt annorlunda ut i dag än på 60 - 70-talet därför är det inte helt otroligt att han satsat på t.ex. moderaterna i stället. Något som f.ö. ,dock inte i lika framskjuten position, hans bror Claes Palme gjorde. Gita
CITAT (Motti @ 21-01-2012, 01:34)  Alla politiker har väl något att vinna på att göra karriär inom politiken !titta bara på deras arvoden och pension i vilket parti de än tillhör !Och sedan tycker jag det är lite lågt att kalla mig för insnöad och att jag dessutom inte skulle ha någon verklighetsförankring !jag är 59 år gammal och har set och upplevt en hel del under mina år och har stenkoll på världen runt mig .Men mina upp fattnigar och värderingar prackar jag inte på andra jag bara utrycker vad jag står i mina värderingar.Sist vad jag minns så är Sverige ett fritt land där alla ha rätt att ha en åsikt sin egen till och med ! Motti, jag håller med dig i somligt du framför i annat tycker jag du har fel, MEN jag tycker det är BEDRÖVLIGT hur du blir bemött av ett antal skribenter här. Nu tycker ju jag och säkert många med mig att deras hela tiden upprepade försök att göra sig lustiga över och förnedra i stället för att bemöta i sak håller väldigt låg nivå och säger betydligt mer om dem själva än vad det säger om dig. Sen är det ju faktiskt så att på just detta forum så är dina och mina värderingar i minoritet, ute i verkligheten är det ju precis tvärtom. Gita
CITAT (Markus_H @ 21-01-2012, 01:24)  Ibland framstår du som helt insnöad och utan verklighetsförankring. Man kan inte gå från tonpolitiker och partiledare för ett parti till ett annat hur som helst (med undantag för Schyman men det var ju ingen karriär att gå från ett riksdagsparti till att leda ett på 0,2%). Jonas S, var ledande företrädare för nej-sidan inför folkomröstningen om EU 1994, han var en av de mest kryssade kandidaterna till EU-parlamentet och då var V 3e största parti. Tror du inte att en överväldigande majoritet av kongressledamöterna valde honom för att de ser honom som en ytterst kompetent politiker???? Nja, visst går det väl att byta parti och ändå nå ganska höga positioner, se t.ex Anders Wijkman, Marit Paulsen Per Garthon m.fl. Beträffande JS så visst är han kompetent och dessutom trevlig, men han kommer ju aldrig att få något avgörande inflytande om han inte byter parti förstås. Han skulle ju kunna bli en perfekt efterträdare till Juholt och kanske hjälpa S att få tillbaka lite värdighet efter sista årets fria fall. Nåja, betr. JS som partiledare för S så skämtar jag (med lite allvar bakom). Gita
herkules
21-01-2012, 09:16
CITAT (Motti @ 21-01-2012, 01:34)  Alla politiker har väl något att vinna på att göra karriär inom politiken !titta bara på deras arvoden och pension i vilket parti de än tillhör !Och sedan tycker jag det är lite lågt att kalla mig för insnöad och att jag dessutom inte skulle ha någon verklighetsförankring !jag är 59 år gammal och har set och upplevt en hel del under mina år och har stenkoll på världen runt mig .Men mina upp fattnigar och värderingar prackar jag inte på andra jag bara utrycker vad jag står i mina värderingar.Sist vad jag minns så är Sverige ett fritt land där alla ha rätt att ha en åsikt sin egen till och med ! faktum är att du har NOLL KOLL på omvärlden och politiken, du verkar leva i en småländsk glasbubbla. småländskt glas är jättevackert men jag tror inte att man ser verkligheten igenom det.
CITAT (herkules @ 21-01-2012, 09:16)  faktum är att du har NOLL KOLL på omvärlden och politiken, du verkar leva i en småländsk glasbubbla. småländskt glas är jättevackert men jag tror inte att man ser verkligheten igenom det. På tal om glas......det är inte så klokt att kasta sten när man sitter i glashus! Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|