|
Estelle vilket jättefint namn och lite kul att det var så otippat
Anki på Öland
24-02-2012, 13:23
CITAT (Cacki @ 24-02-2012, 09:53)  .........Nä fy katten, jag tror inte att det är många som frivilligt skulle vilja vara i deras kläder precis. Visst finns det människor som inget högre önskar än ett kändisskap men det är en helt annan sak. (Men hur ofta blir inte den uppfyllda önskedrömmen till en chock i negativ bemärkelse även för en sådan person.) Nej, jag säger som många andra....Stackars barn! Tror nog det finns åtskilliga öden som det är hemskare att födas till.....
CITAT (Anki på Öland @ 24-02-2012, 13:23)  Tror nog det finns åtskilliga öden som det är hemskare att födas till..... Absolut, men det finns smärtgränser åt båda hållen antingen det gäller misär och fattigdom eller lyx och flärd.
Biggan_
24-02-2012, 13:37
Det finns en vacker ros som heter Estelle! Estelle
Både Estelle och Stella betyder stjärna. På gammal franska och latin, respektive. Namnet var populärt på 1800-talet men har sen tydligen varit för ovanligt för att vara med i statistiken. Gissningsvis kommer det att ändra sig nu, av nån anledning verkar många ju imitera kungligheter.
kerstinbern
24-02-2012, 13:46
CITAT (Vippan @ 24-02-2012, 14:20)  Estelle vilket jättefint namn och lite kul att det var så otippat Både till TT och under Aftonbladets live-sändning kommenterade Herman Lindqvist namnet med att ”det låter som en nattklubbsdrottning”
herkules
24-02-2012, 14:03
jag gillar namnet - upper class, hör hemma på östermalm
sqrulan
24-02-2012, 14:07
CITAT (*Stintan* @ 24-02-2012, 12:39)  Jag får inga associationer alls  men jag tycker att det är kul att dom valde ett namn som inte en kotte kunde gissa sig till Kan det bli något annat än Stella som smeknamn? Chips!  Namnet är fint tycker jag!
CITAT (*Stintan* @ 24-02-2012, 12:39)  Kan det bli något annat än Stella som smeknamn? Det skulle jag inte slå vad om. Östermalmsfolket är inte som andra när det kommer till smeknamn.
Ugglemormor
24-02-2012, 14:25
Det blev lite av en överraskning med namnet, men det låter vackert och vi kommer att vänja oss vid det med tiden...... Verkligen kul att det blir mindre ljus på kungen och att de låter honom vara ifred. Det som kanske har hänt är inte värt att ens ta upp. De är ju kloka vuxna med sunda vanor så nog ska lill-sessan få det gott i sitt liv tills hon kommer att bli myndig. Hoppas att de inte väntar för länge att försöka få fler barn, tiden rinner ju iväg med dom .........
sqrulan
24-02-2012, 14:35
 Håller med!
Huggorm
24-02-2012, 16:36
CITAT (herkules @ 24-02-2012, 14:03)  jag gillar namnet - upper class, hör hemma på östermalm  Jag tycker mer det låter som namnen underklassen använder nu, som Kevin, Tindra och alla de där. För mig var Estelle en besvikelse, dock inte tillräckligt stor för att göra mig till republikan.
sqrulan
24-02-2012, 17:09
Kevin och Tindra är fint! Jag är smått avensjuk på alla fina namn som dom har i USA!
*Stintan*
24-02-2012, 17:25
CITAT (Huggorm @ 24-02-2012, 16:36)  Jag tycker mer det låter som namnen underklassen använder nu, som Kevin, Tindra och alla de där. För mig var Estelle en besvikelse, dock inte tillräckligt stor för att göra mig till republikan. Underklassen???? Du är rolig du. Man ger väl sina barn namn man tycker om oavsett vilken klasstillhörighet man har. Tindra är fint för det heter min hund så de så! Estelle är också fint fast jag hade hoppats på Ulrika som är ännu finare.
CITAT (sqrulan @ 24-02-2012, 17:09)  Kevin och Tindra är fint! Jag är smått avensjuk på alla fina namn som dom har i USA! Inget fel på varken Kevin, Mary eller andra engelska namn - på ENGELSKA! På svenska låter denna typ av namn inte hälften så bra, och i vissa fall ganska "billigt". F.ö. är Tindra inte engelskt, det är ett svenskt påfund som förmodligen ursprungligen kommer från vissa föräldrars behov av att vilja ha unika namn till sina barn. F.Ö. Jag är också avundsjuk på en del engelska namn - jag tycker tex att Ava är jättevackert, men att kalla en svensk flicka det är bara löjligt (uttala det på svenska så, det låter löjligt  ). Men jag resonerar som så här - När vi valde namn till våra barn satte vi upp fyra kriterier; 1)det ska låta bra på svenska, 2) det ska låta bra på finska, 3) det ska låta bra och fungera på engelska 4) det ska inte vara ett religiöst präglat namn. Just därför har jag en smula problem med både Estelle och Mary - inget av dem låter riktigt bra, på svenska  (tycker jag, sälvklart har andra andra åsikter;))
Aqvakul
24-02-2012, 17:29
CITAT (KRT @ 24-02-2012, 17:26)  Inget fel på varken Kevin, Mary eller andra engelska namn - på ENGELSKA! På svenska låter denna typ av namn inte hälften så bra, och i vissa fall ganska "billigt".-------- Precis min åsikt också!
Huggorm
24-02-2012, 17:34
CITAT (KRT @ 24-02-2012, 17:26)  Inget fel på varken Kevin, Mary eller andra engelska namn - på ENGELSKA! På svenska låter denna typ av namn inte hälften så bra, och i vissa fall ganska "billigt". F.ö. är Tindra inte engelskt, det är ett svenskt påfund som förmodligen ursprungligen kommer från vissa föräldrars behov av att vilja ha unika namn till sina barn. F.Ö. Jag är också avundsjuk på en del engelska namn - jag tycker tex att Ava är jättevackert, men att kalla en svensk flicka det är bara löjligt (uttala det på svenska så, det låter löjligt  ). Men jag resonerar som så här - När vi valde namn till våra barn satte vi upp fyra kriterier; 1)det ska låta bra på svenska, 2) det ska låta bra på finska, 3) det ska låta bra och fungera på engelska 4) det ska inte vara ett religiöst präglat namn. Just därför har jag en smula problem med både Estelle och Mary - inget av dem låter riktigt bra, på svenska  (tycker jag, sälvklart har andra andra åsikter;)) Min syster döpte sin ena dotter till just "Mary", eftersom farmor heter Märy. Vilket låter egentligen bäst, svensk eller engelsk version? Förövrigt fick hon barnet just i juletid, så det blev Mary Christmas
sqrulan
24-02-2012, 17:38
Jag tycker att alla barn borde få välja precis som man har rätt att köra bil då man är 18? Vem vill heta Jesus i sverige?
Huggorm
24-02-2012, 17:52
CITAT (sqrulan @ 24-02-2012, 17:38)  Jag tycker att alla barn borde få välja precis som man har rätt att köra bil då man är 18? Vem vill heta Jesus i sverige? Det är fritt fram att byta namn om du så vill. Vill du ha några kul förslag?
sqrulan
24-02-2012, 18:01
CITAT (Huggorm @ 24-02-2012, 17:52)  Det är fritt fram att byta namn om du så vill. Vill du ha några kul förslag?  Ha ha gärna!!!
Jag tycker att de valt bra namn. Kul att de valde från båda släkten och inte de traditionella kungliga namnen. Estelle efter Folkes fru (antar jag) Silvia efter mormor Ewa efter farmor (fast hon heter väl Eva) Och Mary efter... ja, vem då? Jag vet inte så upplys mig!
CITAT (Huggorm @ 24-02-2012, 17:34)  Min syster döpte sin ena dotter till just "Mary", eftersom farmor heter Märy. Vilket låter egentligen bäst, svensk eller engelsk version? Förövrigt fick hon barnet just i juletid, så det blev Mary Christmas  Problemet med engelska namn är väl just det - att uttala ett namn på engelska när man pratar svenska.... Och att hela tiden förklara hur man vill att det ska uttalas. Jane och Janet är andra namn som går jättebra på engelska, men kan låta hur knasiga som helst på svenska  Mathew, James och Elton är samma typ av namn, fast pojknamn. CITAT (Anma @ 24-02-2012, 18:17)  Jag tycker att de valt bra namn. Kul att de valde från båda släkten och inte de traditionella kungliga namnen. Estelle efter Folkes fru (antar jag) Silvia efter mormor Ewa efter farmor (fast hon heter väl Eva) Och Mary efter... ja, vem då? Jag vet inte så upplys mig!  Kronprisessan av Danmark, enligt vissa spekulationer. Tydligen är hon och Victoria goda vänner och det gissas också hon kommer vara fadder till lill-sessan.....
CITAT (Anma @ 24-02-2012, 18:17)  Jag tycker att de valt bra namn. Kul att de valde från båda släkten och inte de traditionella kungliga namnen. Estelle efter Folkes fru (antar jag) Silvia efter mormor Ewa efter farmor (fast hon heter väl Eva) Och Mary efter... ja, vem då? Jag vet inte så upplys mig!  Bloody?
*Stintan*
24-02-2012, 18:40
CITAT (Anma @ 24-02-2012, 18:17)  Jag tycker att de valt bra namn. Kul att de valde från båda släkten och inte de traditionella kungliga namnen. Estelle efter Folkes fru (antar jag) Silvia efter mormor Ewa efter farmor (fast hon heter väl Eva) Och Mary efter... ja, vem då? Jag vet inte så upplys mig!  Mary Poppins kanske
sqrulan
24-02-2012, 18:48
 Men ett utländskt namn tycker jag bara är charmigt! Vi svenskar är så fega! Jag försvenskade min dotters namn till Erina fast jag ville att det skulle vara Irina? Varför gör man så? Det finns ju så fina namn!
Gossen Ruda
24-02-2012, 19:06
CITAT (KRT @ 24-02-2012, 18:20)  Kronprisessan av Danmark, enligt vissa spekulationer. Tydligen är hon och Victoria goda vänner och det gissas också hon kommer vara fadder till lill-sessan..... Fadder? Det blir väl modder!
Blomstertanten
24-02-2012, 19:10
Estelle blir på spanska Estrella
Gossen Ruda
24-02-2012, 19:36
Hela detta daltande med ungen står mig redan upp i halsen. Nästan så att man skulle kunnat skjutit en Syrisk salut istället. Siktat på Haga slott och använt skarp ammunition.
*Stintan*
24-02-2012, 19:42
CITAT (Gossen Ruda @ 24-02-2012, 19:36)  Hela detta daltande med ungen står mig redan upp i halsen. Nästan så att man skulle kunnat skjutit en Syrisk salut istället. Siktat på Haga slott och använt skarp ammunition.  Är du på dåligt humör idag?
sqrulan
24-02-2012, 20:06
Meriona
24-02-2012, 21:48
Vad ska han svara på? Jag har nog missat nåt... Estelle var jättefint, det hade jag aldrig väntat mig. Tufft!
Gossen Ruda
24-02-2012, 21:50
CITAT (*Stintan* @ 24-02-2012, 19:42)  Är du på dåligt humör idag?  Bara temporärt. Beträffande haga slott så behöver ju inte innevånarna vara hemma när man blåser bort kåken. Det finns säkert nån 2:a eller 3:a i något hus från miljonprogrammet de kan bosätta sig i sen.
Meriona
24-02-2012, 21:52
CITAT (Blomstertanten @ 24-02-2012, 19:10)  Estelle blir på spanska Estrella   Passande, hon kan bli sponsrad med chips redan från start!
Aqvakul
24-02-2012, 21:53
CITAT (Gossen Ruda @ 24-02-2012, 21:50)  Bara temporärt. Beträffande haga slott så behöver ju inte innevånarna vara hemma när man blåser bort kåken. Det finns säkert nån 2:a eller 3:a i något hus från miljonprogrammet de kan bosätta sig i sen. Kulturskatter skall vi vara rädda om. Dit hör ju våra slott o herresäten. Dom står förhoppningsvis kvar när miljonprogrammens förorter rasat ihop eller rivits för länge sedan.
Gossen Ruda
24-02-2012, 23:01
CITAT (gnon49 @ 24-02-2012, 22:57)  Kulturskatter skall vi vara rädda om. Dit hör ju våra slott o herresäten. Dom står förhoppningsvis kvar när miljonprogrammens förorter rasat ihop eller rivits för länge sedan. Lite får man offra för den goda sakens skull.
CITAT (Gossen Ruda @ 24-02-2012, 19:36)  Hela detta daltande med ungen står mig redan upp i halsen. Nästan så att man skulle kunnat skjutit en Syrisk salut istället. Siktat på Haga slott och använt skarp ammunition.  Och Aquakul skrattar och håller med!!! Är ni helt från vettet? Skjuta skarpt mot en familj med ett nyfött barn! Inte för att jag är rojalist ... jag är mot monarki ... men någon måtta måste det väl ändå vara!
Jag är besviken på en del av er här hur ni utrycker er !det här är ett litet barn som inte valt sitt liv vilket de flesta barn inte gör och fast hon bara är en och en halv dag så ger ni er på henne på alla vis ni kan !tycker ni borde skämas .  Ge er på systemet istället i så fall .Alla borde glädjas åt varje nyfött barn i Sverige oavset vem som fött det .det här med politik står mig upp i halsen när man hör en del av er yttra sig.
Aqvakul
25-02-2012, 06:30
CITAT (netha @ 24-02-2012, 23:05)  Och Aquakul skrattar och håller med!!! Är ni helt från vettet? Skjuta skarpt mot en familj med ett nyfött barn!
Inte för att jag är rojalist ... jag är mot monarki ... men någon måtta måste det väl ändå vara! och visst menade vi detta på allvar...
Elisabeth-Västkustkolonisten
25-02-2012, 07:30
Gossen Ruda blir elakare och elakare för varje dag som går. Han visar sitt riktiga ansikte mer och mer......
Gossen Ruda
25-02-2012, 07:32
En del förstår tydligen inte viss bisarr humor.  Ni skulle läst mer av Svenska Mad. Motti, om vi gav oss på systemet var skulle du då hitta ditt dricka?
Aqvakul
25-02-2012, 07:39
Elisabeth-Västkustkolonisten
25-02-2012, 08:01
CITAT (Aqvakul @ 25-02-2012, 07:39)  Typisk Aqva...... Jag tror det är dags för Göran att ta sig en titt på er
*Stintan*
25-02-2012, 08:19
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-02-2012, 08:01)  Typisk Aqva......
Jag tror det är dags för Göran att ta sig en titt på er Öppna fönstret och ta ett djupt andetag så kanske det känns bättre
herkules
25-02-2012, 09:04
CITAT (Aqvakul @ 25-02-2012, 06:30)  och visst menade vi detta på allvar... 
Kan nog inte se en drottning Estelle framför mej om sisådär 50 år. Eller får dom byta namn till nåt mer drottninglikt när det är dags?
Tycker nog att dom kunde ha valt ett mer "kungligt" namn till nån som i framtiden ska vara drottning. Får dom förresten välja namn själva och meddela det eller måste nån instans ge sitt ok först?
Eva i Skåne
25-02-2012, 10:25
Jag hade hellre sett att dom valt svenska varianten STELLA
mamamaggan
25-02-2012, 10:27
Stackars barn säger jag igen. Nu har hennes " fantastiska " liv redan börjat. Namnet stöts och blöts överallt i stort sett.
SUCK!
*Stintan*
25-02-2012, 10:41
CITAT (mamamaggan @ 25-02-2012, 10:27)  Stackars barn säger jag igen. Nu har hennes " fantastiska " liv redan börjat. Namnet stöts och blöts överallt i stort sett.
SUCK! Tror knappast att hon är medveten om det. Jag tycker namnet låter bättre och bättre ju mer jag hör det och jag förstår inte hur man kan ha problem med vad dom valt för namn.
mamamaggan
25-02-2012, 10:50
CITAT (*Stintan* @ 25-02-2012, 10:41)  Tror knappast att hon är medveten om det. Jag tycker namnet låter bättre och bättre ju mer jag hör det och jag förstår inte hur man kan ha problem med vad dom valt för namn.  Hon är inte medveten nu nej men kommer att bli. Ni tror väl inte på fullaste allvar att hon inte får veta det här längre fram ? Det kommer att dras upp åtskilliga gånger under hennes barndom/ungdom/vuxenliv i alla sorters media . Min önskan för henne är att hon ska få vara ifred så mycket som möjligt , slippa bli uppfostrad till kronprinsessa utan få göra som andra d v s ta beslut om sitt yrkesval när tiden är mogen. Många reagerar när t ex flcikor tvingas in i äktenskap men att Estelle ska tvingas in i något redan som spädbarn tycker man är helt OK.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|