|
Blomstertanten
27-02-2012, 14:25
" Ett absurt Sverige
Det är svårt att hitta något annat ord än absurt om torsdagens mediahändelse. Det är en absurd mediabevakning. Det är absurt att någon föds till statschef. Det är absurt att någon föds utan rätten att välja religion eller avstå från religion. Det är absurt att någon föds i Sverige år 2012 utan rätten att flytta utomlands. Det är absurt med alla pengar som används på skådespelet. Det är helt enkelt absurt med monarki. Men omständigheterna runt födseln av en annan flicka, samma dag men i Hudiksvall, är inte bara absurda utan helt inhumana. Hennes mamma Sabina Quliyiva ska utvisas till Azerbajdzjan. Och hennes pappa Salam Mohamed Ali får inte träffa henne eftersom han sitter i Migrationsverkets förvar i Gävle för utlämning till Iran. Får Sverige bestämma ska denna familj splittas till varje pris, medan en annan familj lyfts fram som det yttersta beviset för den goda nationen och den goda kärnfamiljen. I dagens Sverige är det en absurd skillnad på folk och folk, barn och barn, föräldrar och föräldrar.
Lennart Fernström." Fria tidningen: Ett absurt Sverige av Lennart FernströmHåller med fullkomligt om att det är absurt med monarki!
Ugglemormor
27-02-2012, 15:38
En fråga; Vad gör man åt en nästan tusenårigt sedvänja? Om man nu endast tar det från 1500-talet och framåt då det fanns endast en kung/drottning över hela landet och som fortfarande pågår ....... Det har säkert alltig funnits dem som varit mot kungamakten (fattiga) men det har ju inte resulterat att den har strukits bort så det verkar vara meningslöst att klaga på det..... Numera lever de ju som symboler utan makt och har vants sig vid sina långa traditioner ......... Jag tror nog att vi kommer att se det och acceptera fakta så länge vi lever .......
Blomstertanten
27-02-2012, 16:01
Det är inte bara fattiga som är emot monarkin!!!
Ugglemormor
27-02-2012, 16:14
Blomstertanten, Jag menade att på den gamla tiden led ju de fattiga under kungamakten och aristokratin, numera finns det andra värderingar/åsikter om det hela när de som sitter i sina slott har inget att säga till utom att dra sitt leverne delvis av våra skatter..... Jag håller mig rätt så neutral när jag inte har tagit någon definitiv åsikt om det hela ....... Ursäkta att det blidde lite fel i förra inlägget .....
Huggorm
27-02-2012, 16:50
CITAT (Blomstertanten @ 27-02-2012, 14:25)  Men omständigheterna runt födseln av en annan flicka, samma dag men i Hudiksvall, är inte bara absurda utan helt inhumana. Hennes mamma Sabina Quliyiva ska utvisas till Azerbajdzjan. Och hennes pappa Salam Mohamed Ali får inte träffa henne eftersom han sitter i Migrationsverkets förvar i Gävle för utlämning till Iran. Får Sverige bestämma ska denna familj splittas till varje pris, medan en annan familj lyfts fram som det yttersta beviset för den goda nationen och den goda kärnfamiljen. Det som antirasisterna "glömt" att nämna är att fadern sitter häktad misstänkt för knivskärning, och han har ett antal domar på sig sedan tidigare. Det absurda är inte att han sitter inspärrad, utan att han inte utvisats för länge sedan.
Blomstertanten
27-02-2012, 17:21
CITAT (Huggorm @ 27-02-2012, 16:50)  Det som antirasisterna "glömt" att nämna är att fadern sitter häktad misstänkt för knivskärning, och han har ett antal domar på sig sedan tidigare. Det absurda är inte att han sitter inspärrad, utan att han inte utvisats för länge sedan. Om han satt häktad misstänkt för knivskärning skulle han knappast sitta i Migrationsverkets förvar, utan i häkte!!!!! Undrar var du fått den uppgiften från? "Salam är kurd och har redan avtjänat fem år i fängelse. Nu väntar alltså ytterligare åtta år med tillhörande spöstraff på 200 rapp, för att ha smugglat 60 liter sprit och 2240 burkar öl över gränsen mellan Iran och Irak. – Det var väldigt fel av mig, jag vet det. Väldigt många som lever kring gränserna i Kurdistan försörjer sig så, det är ett ganska vanligt jobb. Det är fattigt där. Men jag älskar mitt hemland som alla andra. Jag kan bara inte leva där." Ovanstående citat hämtat från Gävle dagblad Länk dit
herkules
27-02-2012, 17:36
CITAT (Blomstertanten @ 27-02-2012, 17:21)  Om han satt häktad misstänkt för knivskärning skulle han knappast sitta i Migrationsverkets förvar, utan i häkte!!!!! Undrar var du fått den uppgiften från? "Salam är kurd och har redan avtjänat fem år i fängelse. Nu väntar alltså ytterligare åtta år med tillhörande spöstraff på 200 rapp, för att ha smugglat 60 liter sprit och 2240 burkar öl över gränsen mellan Iran och Irak. – Det var väldigt fel av mig, jag vet det. Väldigt många som lever kring gränserna i Kurdistan försörjer sig så, det är ett ganska vanligt jobb. Det är fattigt där. Men jag älskar mitt hemland som alla andra. Jag kan bara inte leva där." Ovanstående citat hämtat från Gävle dagblad Länk ditdet stämmer att han satt häktad, domen förkunnades april 2011 och har fastställts av hovrätten, jag har inget målnummer men domar går att begära ut. han misshandlade en man med ett järnrör. han är även tidigare dömd för misshandel här i sverige. så han utvisas, efter sitt senaste fängelsestraff, på goda grunder. det är trist visst men kan man inte hålla sig inom lagen så får man stå sitt kast, det gäller alla.
Huggorm
27-02-2012, 17:37
CITAT (Blomstertanten @ 27-02-2012, 17:21)  Om han satt häktad misstänkt för knivskärning skulle han knappast sitta i Migrationsverkets förvar, utan i häkte!!!!! Undrar var du fått den uppgiften från? "Salam är kurd och har redan avtjänat fem år i fängelse. Nu väntar alltså ytterligare åtta år med tillhörande spöstraff på 200 rapp, för att ha smugglat 60 liter sprit och 2240 burkar öl över gränsen mellan Iran och Irak. – Det var väldigt fel av mig, jag vet det. Väldigt många som lever kring gränserna i Kurdistan försörjer sig så, det är ett ganska vanligt jobb. Det är fattigt där. Men jag älskar mitt hemland som alla andra. Jag kan bara inte leva där." Ovanstående citat hämtat från Gävle dagblad Länk ditOkej, jag kom ihåg fel, det var inte någon kniv utan ett järnrör. "Det som hittills inte har framgått av några nyhetsartiklar är att Salam inom några veckor ska börja avtjäna ett fyra månaders fängelsestraff. Tingsrättsdomen kom i april förra året. 7 februari fastställde hovrätten domen. Salam har, enligt domen, misshandlat en annan man i Söderhamn med ett järnrör som tillhygge. Han är också dömd för en annan misshandel för ett par år sedan, och ett par andra mindre brott." http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.44...med-vid-fodseln
Blomstertanten
27-02-2012, 17:53
Men nu var det ju inte honom det handlade om i första hand, utan hans barn Men det klart, hon borde väl ha valt andra föräldrar förstås
Huggorm
27-02-2012, 18:04
CITAT (Blomstertanten @ 27-02-2012, 17:53)  Men nu var det ju inte honom det handlade om i första hand, utan hans barn Men det klart, hon borde väl ha valt andra föräldrar förstås  Dottern skall väll vara glad, nu slipper hon växa upp med en upprepat våldsbenägen far.
*Stintan*
27-02-2012, 18:09
CITAT (Huggorm @ 27-02-2012, 18:04)  Dottern skall väll vara glad, nu slipper hon växa upp med en upprepat våldsbenägen far. Fattar inte hur du tänker
herkules
27-02-2012, 18:16
CITAT (*Stintan* @ 27-02-2012, 18:09)  Fattar inte hur du tänker  hur tänker du? jag tänker att han är en far, hur bra far vet ingen av oss. han har begått flera brott och efter avtjänat straff ska han utvisas, han är alltså inte svensk och det är tydligen inte modern heller. det är vad vi har att förhålla oss till. eller? jag fattar inte vad detta har med den nyfödda prinsessan att göra. väljer sina föräldrar gör man ju inte.
*Stintan*
27-02-2012, 18:24
CITAT (herkules @ 27-02-2012, 18:16)  hur tänker du? jag tänker att han är en far, hur bra far vet ingen av oss. han har begått flera brott och efter avtjänat straff ska han utvisas, han är alltså inte svensk och det är tydligen inte modern heller. det är vad vi har att förhålla oss till. eller? jag fattar inte vad detta har med den nyfödda prinsessan att göra. väljer sina föräldrar gör man ju inte. Tror knappast att hon blir glad av att ha en sån far, så tänker jag.
Blomstertanten
27-02-2012, 18:27
CITAT (herkules @ 27-02-2012, 18:16)  hur tänker du? jag tänker att han är en far, hur bra far vet ingen av oss. han har begått flera brott och efter avtjänat straff ska han utvisas, han är alltså inte svensk och det är tydligen inte modern heller. det är vad vi har att förhålla oss till. eller? jag fattar inte vad detta har med den nyfödda prinsessan att göra. väljer sina föräldrar gör man ju inte. Det var en jämförelse hur olika ödets lotter kan falla! Två flickebarn som föds samma dag. Den ena blir direkt prinsessa och får bo med sin mamma och pappa i ett slott, den andra blir en faderslös (pappan utvisas till Iran) flicka som utvisas till Azerbajdzjan med sin mamma.
Huggorm
27-02-2012, 18:33
CITAT (Blomstertanten @ 27-02-2012, 18:27)  Det var en jämförelse hur olika ödets lotter kan falla! Två flickebarn som föds samma dag. Den ena blir direkt prinsessa och får bo med sin mamma och pappa i ett slott, den andra blir en faderslös (pappan utvisas till Iran) flicka som utvisas till Azerbajdzjan med sin mamma. Det skall väll skyllas på den azeriska modern som väljer att skaffa barn med en kriminell. Hon borde ha insett att det skulle bli problem.
Bengalow
27-02-2012, 18:35
Och vad gör dom här? Dom är anpassade till ett liv i Iran och Aszerbadjan - låt dom leva där, med den frihet dom begär av rätten att slå på folk med järnrör. Har dom begått brott, så bara ut med dom!!! Vi har nog av brottslingar ändå!
Blomstertanten
27-02-2012, 18:41
 Empati och medkänsla ligger inte högt i kurs hos alla tydligen! CITAT (Bengalow @ 27-02-2012, 18:35)  Och vad gör dom här? Dom är anpassade till ett liv i Iran och Aszerbadjan - låt dom leva där, med den frihet dom begär av rätten att slå på folk med järnrör. Har dom begått brott, så bara ut med dom!!! Vi har nog av brottslingar ändå! Och vilket brott har mamman och den nyfödda begått????????????
Huggorm
27-02-2012, 18:51
Jag kan sträcka mig till att vi låter modern och barnet stanna, men inte om den kriminella fadern får stanna på familjeanknytning
Bengalow
27-02-2012, 18:55
Nej, någon empati känner jag inte, Betalar dom svart får att komma hit, så har dom redan begått ett brott. Brott skall inte löna sig.
Huggorm
27-02-2012, 19:02
CITAT (Bengalow @ 27-02-2012, 18:55)  Nej, någon empati känner jag inte, Betalar dom svart får att komma hit, så har dom redan begått ett brott. Brott skall inte löna sig. Hur är det med Grekland då, hur mycket får man betala för ett svenskt uppehållstillstånd om man är därifrån?
Begår man brott så blir man väl per automatik utvisad. Det är ju trots allt skillnad på att vara född i landet och att vara invandrad utan svenskt medborgarskap. Vissa kriterier måste man ju uppfylla om man skall få stanna i Sverige. Annars får man återvända hem. Är man välutbildad är nog chansen större att få stanna eftersom man då får in en fot i samhället. Men olika är ju ödets lotter. Att födas i Sverige, ett av världens rikaste länder, är ju en vinstlott i sig. Det tackar jag för.
Blomstertanten
27-02-2012, 19:57
CITAT (gnon49 @ 27-02-2012, 19:18)  Begår man brott så blir man väl per automatik utvisad. Det är ju trots allt skillnad på att vara född i landet och att vara invandrad utan svenskt medborgarskap. Vissa kriterier måste man ju uppfylla om man skall få stanna i Sverige. Annars får man återvända hem. Är man välutbildad är nog chansen större att få stanna eftersom man då får in en fot i samhället. Men olika är ju ödets lotter. Att födas i Sverige, ett av världens rikaste länder, är ju en vinstlott i sig. Det tackar jag för. Den lilla bebisen föddes också i Sverige, men inte var det nån vinstlott!
Gossen Ruda
27-02-2012, 21:45
Nu har jag sett bilder på underbarnet. Tyvärr lik sin mamma, som såg väldigt trumpen ut som liten. Hon har lärt sig le senare i livet.
Jättelik mamma så sött! Tycker små bebisar är synnerligen fula, men det var söta bilder på denna lilla.
För övrigt tycker jag det finns MÅNGA barn det är synd om att de föds till de de föds till och då är det inte kungliga barn jag tänker på.. Livet är orättvist, har alltid varit kommer alltid att vara.
Men...  hon ser ju ut som en helt vanlig unge!!
CITAT (Cacki @ 27-02-2012, 22:08)  Men...  hon ser ju ut som en helt vanlig unge!! 
Eva i Skåne
27-02-2012, 22:13
Nu när ni kikat på "skvaller-bilderna" av lillsessan var jag tvungen att öppna ett av alla skräpmail från Svensk damtidning för att titta på foto. Jag tror jag måste hålla med Ruda. Ingen speciellt söt baby, men alla bebisar är väl goa på sitt sätt.
Gossen Ruda
27-02-2012, 22:18
CITAT (Cacki @ 27-02-2012, 22:08)  Men...  hon ser ju ut som en helt vanlig unge!!  Såg du inte silverskeden som stack ut ur ena mungipan?
Det här lilla barnet är totalt ovetande om alla påhopp på henne och det är ta mig sjutton en jäkla tur !fattar inte att en del är så totalt okännsliga för en liten bebis vad kan hon sätta emot er ?Kan hon inte bara få vara i fred ? Att ge sig på vuxna som kan tala för sig är helt okej men inte en liten nyfödd vara vem det än månne .
Aqvakul
28-02-2012, 06:39
CITAT (Motti @ 28-02-2012, 00:04)  Det här lilla barnet är totalt ovetande om alla påhopp på henne och det är ta mig sjutton en jäkla tur !fattar inte att en del är så totalt okännsliga för en liten bebis vad kan hon sätta emot er ?Kan hon inte bara få vara i fred ? Att ge sig på vuxna som kan tala för sig är helt okej men inte en liten nyfödd vara vem det än månne . Vad vi tycker här på lilla Odla påverkar knappast prinsessans väl och ve. Däremot kommer hon som arvsprinsessa ständigt stå i mediefokus. Det är väl snarast ett "systemfel" - fokus på den glittrande avvikelsen i vårt samhällssskick.
Första bilderna på Lilla Prinsessan hon ser alldeles ljuvlig ut,tycker hon har drag av både Victoria och Daniel,undrar om hon ska få sin mammas vackra mörka ögon.
Jag har tyvär inte fått se någon bild på lillsessan än
*Stintan*
28-02-2012, 17:26
CITAT (Motti @ 28-02-2012, 17:20)  Jag har tyvär inte fått se någon bild på lillsessan än  http://www.kungahuset.se/kungafamiljen/akt...e800020977.html
Tack för länken Stintan  Tycker hon är jättefin :)man ser att hon har drag av både mamma och pappa .
Meriona
28-02-2012, 18:54
CITAT (Wilmer @ 27-02-2012, 21:53)  Jättelik mamma så sött! Tycker små bebisar är synnerligen fula, men det var söta bilder på denna lilla.
För övrigt tycker jag det finns MÅNGA barn det är synd om att de föds till de de föds till och då är det inte kungliga barn jag tänker på.. Livet är orättvist, har alltid varit kommer alltid att vara. Sant.  Det kommer alltid att vara orättvist, till och med i kommuniststater är det orättvist. Och söt var ungen absolut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|