|
Det gäller att kunna styra storken rätt!
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2012, 17:31)  Sen när har man kunnat välja sina förädrar?   Hmm....måste väl vara i själva tillverkningsögonblicket...typ. Det väljer väl var och en själv, förresten.
Huggorm
23-02-2012, 18:06
CITAT (Lokan @ 23-02-2012, 17:52)  Det gäller att kunna styra storken rätt!  Prins Daniel verkar onekligen ha lyckats styra sin stork rätt
*Stintan*
23-02-2012, 18:15
CITAT (Lokan @ 23-02-2012, 17:52)  Det gäller att kunna styra storken rätt!  Vi får sätta GPS:er på alla storkar då tycker jag  CITAT (Huggorm @ 23-02-2012, 18:06)  Prins Daniel verkar onekligen ha lyckats styra sin stork rätt Ja han har nog valt rätt föräldrar
Nu ökar säkert stödet för monarkin igen. Focus kommer ju att ligga mer på kronprinsessan än på kungen. En ny generation som företräder Sverige med den äran.
Grattis till den nyfödda prinsessan, nu har hon och jag samma födelsedatum, nu blir det allmän flaggdag då jag fyller år.
 Det blev en liten Prinsessa den fina familjen kommer säkert att få många fina stunder i sina liv Grattis
malarmaster
23-02-2012, 19:03
CITAT (Cacki @ 23-02-2012, 17:27)  Ääääh! Det är väl inget synd om battingen heller. Människor ska ju ha valfrihet och den här ungen valde en kungafamilj. Andra väljer att födas av fattiga föräldrar av någon (ännu) konstigare anledning....That´s life!  du anar inte hur rätt du har,eller???? ulf
*Stintan*
23-02-2012, 19:09
[attachment=68079:432179_3...948624_n.jpg] Vem sjutton ser så här pigg och fräch ut timmarna efter förlossningen??? Jag gör det fortfarande inte efter 35 år
Huggorm
23-02-2012, 19:13
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2012, 19:09)  [attachment=68079:432179_3...948624_n.jpg] Vem sjutton ser så här pigg och fräch ut timmarna efter förlossningen??? Jag gör det fortfarande inte efter 35 år  Naturligtvis är hon fräsch, hon är prinsessa
CITAT (malarmaster @ 23-02-2012, 19:03)  du anar inte hur rätt du har,eller???? ulf Klart jag gör....schäschilt batting.
Ugglemormor
23-02-2012, 19:31
.........  ......... Stintan: Svar till dig; - har man ingen större i ntresse av bilmotorer eller jakt och likn. så blir det inte mycket över .... Silvia var trevlig då våra döttrar var med i samma filmpremiärer och de är ju lika gamla, så när som någon vecka.. senare var det för min del som en mellanhand i helt privata sammankomster, men det får stanna där.... Personen som förde oss samman dog över tio år sedan så den biten för min del är nog över och jag tar det sådan som det var. Jag har ingen intresse nuförtiden att följa med o se på nya "motorer o.dyl." som maken går på.... pga av bristande intresse. Jag önskar det nya barnet all den lycka hon kan få!
CITAT (kerstinbern @ 23-02-2012, 10:58)  Igår spådde spådamen Ivana i Ockelbo när och vad för tronföljare det skulle bli http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4979251Hahaha! Eugène! Jisses.... Tror på Ingrid, Anna eller Elisabeth ja!
Aqvakul
23-02-2012, 20:00
CITAT (Aqvakul @ 23-02-2012, 08:58)  Ingrid eller Louise tror jag kan bli minst ett av hennes troligen fyra namn... Silvia och Desirée är andra varianter.. Nu det verkliga outsidertipset: Märta, Silvia, Ingrid, Desirée
herkules
23-02-2012, 20:04
CITAT (Uggi @ 23-02-2012, 18:40)  Grattis till den nyfödda prinsessan, nu har hon och jag samma födelsedatum, nu blir det allmän flaggdag då jag fyller år.  GRATTIS Uggi!
Bengalow
23-02-2012, 20:05
...och följden blir, att Allers, Hemmets Veckotidning Allas och Svensk Damtidning fördubblar sina prenumerationer. "Journalistik" i sin "snyggaste" förpackning. Och Malou von Siwers har säkert skickat inbjudan till champagnelunch i studion, tillsammans med Ebba von Sydow. Jösses, snacka om tärande och närande..!
Aqvakul
23-02-2012, 20:39
CITAT (Uggi @ 23-02-2012, 18:40)  Grattis till den nyfödda prinsessan, nu har hon och jag samma födelsedatum, nu blir det allmän flaggdag då jag fyller år. 
malarmaster
23-02-2012, 21:02
CITAT (Bengalow @ 23-02-2012, 20:05)  ...och följden blir, att Allers, Hemmets Veckotidning Allas och Svensk Damtidning fördubblar sina prenumerationer. "Journalistik" i sin "snyggaste" förpackning. Och Malou von Siwers har säkert skickat inbjudan till champagnelunch i studion, tillsammans med Ebba von Sydow. Jösses, snacka om tärande och närande..! och till följd av detta ger det jobb åt tryckare,journalister och genererar skatteintäkter o moms m.m. ja,fyyy!!! Ulf
Meriona
23-02-2012, 21:11
Herrejösses vad en bäbislycka kan utveckla sig till.....
Bengalow
23-02-2012, 21:26
Tidningarna ägs och trycks i Danmark, nästan allihop...så vart skattepengarna och jobben går kan man ju fråga sig! Men så har väl Bonniers något finger med i spelet också
malarmaster
23-02-2012, 21:32
CITAT (Meriona @ 23-02-2012, 21:11)  Herrejösses vad en bäbislycka kan utveckla sig till.....  precis,nu är debatten om monarkin i farten igen. ena sidan tycker illa vara då bäbislyckan kan stärka den, andra sidan gläds o tycker det är okej. ur barnets synvinkel är ju livet delvis utstakat,men ingen tvingar ju någon att bli tronarvinge,det går att avstå om man vill. victoria har accepterat detta o har noggrant utbildat sig för rollen,hennes syskon lever andra liv. om det kommer syskon till dagens lilla prinsessa återstår att se,men visst finns det ett val för henne. i vilket fall önskar jag henne ett lyckligt liv,som alla nyfödda. ulf
malarmaster
23-02-2012, 21:43
CITAT (Bengalow @ 23-02-2012, 21:26)  Tidningarna ägs och trycks i Danmark, nästan allihop...så vart skattepengarna och jobben går kan man ju fråga sig! Men så har väl Bonniers något finger med i spelet också säkert,daniel är ju bara en frontfigur.han kanske inte ens är pappan.allt styrs utifrån av imperialismens lakejer,pentagon har koll på allt.syftet är givetvis att förslava folket så att alla pengar i slutänden hamnar hos STOREBROR.vanligt folk kan läsa i glättade tidningar om överklassen o deras lyxliv för att försköna sin egen gråtrista vardag,ack var tog det ljuva vänsterparadiset vägen med stora demonstrationer och proklamationer till stöd för det förtryckta folket?ljuva 70-tal,var är du? hur skall vi komma tillbaks dit? folk numera är så egoistiska och tänker bara på sina egna strävanden efter pengar,villa m.m. vi kanske skulle importera några nordkoreaner som kan omskola det okunniga folket?  Ulf obs. hela inlägget är en ironi(klarläggande för humorlösa)
Underbart att allt gick bra och hon föddes naturligt också  Men varför stackars barn ? det finns många barn som föds i Sverige som kommer att få ett helvete under sin uppväxt ,den här lilla prinssesan har möjligheter att abdikera det har inte andra barn som har det eländigt i sina liv.Tror den här lilla "sessan" kommer att få ett underbart liv med härliga mogna föräldrar vilket inte alla barn får . Grattis till Viktoria o Daniell
Bengalow
23-02-2012, 22:12
Du är ju fullkomligt smaklös, malarmaster.Har du talat med din husläkare om Delirium tremens?
CITAT (malarmaster @ 23-02-2012, 21:32)  precis,nu är debatten om monarkin i farten igen. ena sidan tycker illa vara då bäbislyckan kan stärka den, andra sidan gläds o tycker det är okej. ur barnets synvinkel är ju livet delvis utstakat, men ingen tvingar ju någon att bli tronarvinge,det går att avstå om man vill.victoria har accepterat detta o har noggrant utbildat sig för rollen,hennes syskon lever andra liv. om det kommer syskon till dagens lilla prinsessa återstår att se,men visst finns det ett val för henne. i vilket fall önskar jag henne ett lyckligt liv,som alla nyfödda. ulf ....men håll med om att det var ett konstigt val av föräldrar om man inte är intresserad av att bli tronarvinge? ( F.ö är jag glad för Victoria o Daniels skull! Måtte dom nu bara få njuta av sin lilla batting ifred från påträngande journalister...)
malarmaster
23-02-2012, 22:25
CITAT (Bengalow @ 23-02-2012, 22:12)  Du är ju fullkomligt smaklös, malarmaster.Har du talat med din husläkare om Delirium tremens? den gossen går inte,aktiv nykterist hela livet,och har inga skador efter lösningsmedel o dyl heller om du nu skulle insinuera det. du läste sista raden? eller du kände dej träffad?. ulf CITAT (Cacki @ 23-02-2012, 22:14)  ....men håll med om att det var ett konstigt val av föräldrar om man inte är intresserad av att bli tronarvinge? ( F.ö är jag glad för Victoria o Daniels skull! Måtte dom nu bara få njuta av sin lilla batting ifred från påträngande journalister...) kan så vara men livet är ju inte helt förutbestämt,man har alltid valmöjligheter. om man utnyttjar dem är en annan sak. ansluter mig till din önskan om att journalisterna tar det lugnt,men tyvärr har ju utvecklingen på den sidan visat på mer o mer gambeteende. ulf
CITAT (malarmaster @ 23-02-2012, 22:25)  den gossen går inte,aktiv nykterist hela livet,och har inga skador efter lösningsmedel o dyl heller om du nu skulle insinuera det. du läste sista raden? eller du kände dej träffad?. ulf kan så vara men livet är ju inte helt förutbestämt,man har alltid valmöjligheter. om man utnyttjar dem är en annan sak.ansluter mig till din önskan om att journalisterna tar det lugnt,men tyvärr har ju utvecklingen på den sidan visat på mer o mer gambeteende. ulf Jo vars! Än finns det hopp för dej med... obs. hela inlägget är en ironi(klarläggande för humorlösa)
mamamaggan
23-02-2012, 22:41
CITAT (Motti @ 23-02-2012, 22:04)  Underbart att allt gick bra och hon föddes naturligt också  Men varför stackars barn ? det finns många barn som föds i Sverige som kommer att få ett helvete under sin uppväxt ,den här lilla prinssesan har möjligheter att abdikera det har inte andra barn som har det eländigt i sina liv.Tror den här lilla "sessan" kommer att få ett underbart liv med härliga mogna föräldrar vilket inte alla barn får . Grattis till Viktoria o Daniell  Och när har du tänkt att hon ska abdikera ? I morgon , eller ? Abdikera tror jag för övrigt att man bara kan göra om man redan är regent och då är ju flickstackaren vuxen sedan länge antagligen. Det är väl inget bra med ett liv där man ska vara påpassad hela tiden under sin uppväxt , alltid ska bli kommenterad i tidningarna om vad man gör , hur man gör det och hur man ser ut ? Hon kan som sagt var inte avsäga sig det kungliga livet förrän hon blir vuxen . Stackars barn !!!
Gossen Ruda
23-02-2012, 22:53
Man kan säkert säga till att man inte vill vara med, möjligen efter myndighetsdagen.
mamamaggan
23-02-2012, 22:55
Jo men då är det så att säga redan försent, man har inte fårr en " normal " uppväxt . Önskar inte något barn en sådan uppväxt som hon får.
Visst är det mysigt med lite traditionell pompa o ståt i samband med t.ex kunglig födsel. Traditioner som knappast gör skada utan istället förenar vårt land. T.om i Finland sköt dom salut. Inte pjåkigt må jag säga.
Allvarligt talat, visst är det kul att få något att fira men vi får inte glömma att barnet föds till att vara ett "objekt och hela svenska folkets egendom". Även om tösen skulle säga tack o adjö på sin myndighetsdag om hon inte trivs i sin roll, så tror jag ändå inte att hon kommer att lämnas ifred ändå. Rabaldret i media kommer bara att trissas upp ännu värre vid ett sådant beslut. Hon har bara två val här i livet...pest eller kolera.
Men visst var det väl tur att det blev en prinsessa och inte en prins? I vart och vartannat program på radio och TV igår skulle det firas med prinsesstårta och prinsessbakelse. Hur kul hade det varit att fira den stora händelsen med prinskorv...?
malarmaster
24-02-2012, 08:28
CITAT (Cacki @ 23-02-2012, 23:14)  Allvarligt talat, visst är det kul att få något att fira men vi får inte glömma att barnet föds till att vara ett "objekt och hela svenska folkets egendom". Även om tösen skulle säga tack o adjö på sin myndighetsdag om hon inte trivs i sin roll, så tror jag ändå inte att hon kommer att lämnas ifred ändå. Rabaldret i media kommer bara att trissas upp ännu värre vid ett sådant beslut. Hon har bara två val här i livet...pest eller kolera. varför skulle det vara så farligt att bli utbildad till statschef och föra ett mycket traditionsfyllt ämbete vidare? Kungen hade det ju lite problematiskt i början men han har verkligen växt in i rollen ,kanske mycket tack vare drottningen, och vill nog inte byta till annat. möjligheten att abdikera finns ju och överlåta ämbetet till victoria,vad jag vet blev han riktigt förbannad när det spekulerades om det i samband med kaffeflickdebatten. den nya tronarvingen har ett bra liv att se fram emot,hon kommer att få en bra utbildning på de bästa skolor,en uppfostran som de flesta barn skulle behöva,resor över hela världen,ekonomiskt oberoende.priset för detta är mediabevakning,att vara påpassad hela tiden men visst kommer hon i likhet med kungaparet o sina föräldrar att ha ett privatliv med vänner o annat normalt. jag hoppas bara att hennes personlighet o intelligens kan matcha jobbet,men brås hon på sina föräldrar är det nog inga problem. Ulf
CITAT (mamamaggan @ 23-02-2012, 22:55)  Jo men då är det så att säga redan försent, man har inte fårr en " normal " uppväxt . Önskar inte något barn en sådan uppväxt som hon får. Men ärligt talat, hur "onormal" tror du Victorias och hennes syskons uppväxt var? Jämför med de nuvarande kungabarnaen i Danmark och Norge, hur "onormal" tror du deras uppväxt är? Så "vanlig" och "jordnära" som möjligt. Glöm inte att i alla tre länderna är den ingifte (Mary, Mette Marit och Daniel) mycket "vanlig" och vill naturligtvis att deras barn ska ha det så, i den mån det är möjligt. De skyddads så mycket det går för pressen, går i vanliga skolor etc. Man kan tom se det som att de har en mycket gynnad uppvät, med sommarställe, skidresor, båtar, ponnies, hund osv. Det är många barn som har betydligt "onormalare" uppväxt än så. Självklart saknas ett visst mått valfrihet i fråga om framtida yrkesval, men vägen dit kan bli precis så som lill-prinsessan själv önskar. Samtidigt har hon även ifråga om tronföljden ett val - vill hon inte kan det lösas, det har gjorts förr både i Sverige och utomlands. Inget konstigt med det...
CITAT (malarmaster @ 24-02-2012, 08:28)  varför skulle det vara så farligt att bli utbildad till statschef och föra ett mycket traditionsfyllt ämbete vidare? Kungen hade det ju lite problematiskt i början men han har verkligen växt in i rollen ,kanske mycket tack vare drottningen, och vill nog inte byta till annat. möjligheten att abdikera finns ju och överlåta ämbetet till victoria,vad jag vet blev han riktigt förbannad när det spekulerades om det i samband med kaffeflickdebatten. den nya tronarvingen har ett bra liv att se fram emot,hon kommer att få en bra utbildning på de bästa skolor,en uppfostran som de flesta barn skulle behöva,resor över hela världen,ekonomiskt oberoende.priset för detta är mediabevakning,att vara påpassad hela tiden men visst kommer hon i likhet med kungaparet o sina föräldrar att ha ett privatliv med vänner o annat normalt. jag hoppas bara att hennes personlighet o intelligens kan matcha jobbet,men brås hon på sina föräldrar är det nog inga problem. Ulf Ett visst litet utrymme till privatliv skulle jag hellre kalla det. Så fort något speciellt inträffar i personens liv är denne genast allmän egendom. De får ju till skillnad från de flesta andra barn inte ens fira jul eller födelsedagar ifred utan att ha media flåsande i nacken. Visst tillåts de att dra sej undan på hemlig ort för att få lite andningspaus ibland men jag tvivlar på att det funkar att "vandra omkring på stadens gator som alla andra". Det är möjligt att man genom uppfostran kan drilla och härda en unge till att finna sej i sin lott i livet, men inte får ungen samma chans som andra att göra ett eget livsval när intrimningen och "hjärntvätten" börjar redan då den sticker ut näsan till världen. Att Victoria hittills klarar sin uppgift med bravur råder det väl ingen tvekan om, men vägen dit har väl inte gått helt friktionsfritt eller? Nog har det inte funnits perioder under livet då hon mått ganska dåligt och t.o.m fick fly landet för att ha en chans att bli bra igen om jag inte minns fel. Hennes syster fick hela sin kärlekssorg när hon utsattes för otrohet utfläkt för världen. Brorsan verkar också ha lidit en del av rampljuset på sej. Speciellt han, tror jag inte hade valt ett sådant liv om han själv hade fått bestämma. Nä fy katten, jag tror inte att det är många som frivilligt skulle vilja vara i deras kläder precis. Visst finns det människor som inget högre önskar än ett kändisskap men det är en helt annan sak. (Men hur ofta blir inte den uppfyllda önskedrömmen till en chock i negativ bemärkelse även för en sådan person.) Nej, jag säger som många andra....Stackars barn!
Ugglemormor
24-02-2012, 10:22
... Jag tycker att vi alla har föds till våra platser här på jorden, har många olika vän-kompinationer och jag bry mig inte om att personen som jag snackar med är kung/drottning/kronprinsessa...ex. ..ex.... jag ser det hela djupare .... vad finns det bakom den personen? Det är klart att man anpassar sig med att titulera dem rätt när det nu är så........ Ca, 5 år sedan var jag i en av de största tygbutikerna i London och mitt intresse riktades mot sidenhyllorna för jag skulle köpa tyg till mina antika dockor.... Jag brukar inte spana runt om mig utan koncentrerar mig till det jag var där för..... Plötsligt började det närma sig mig ett par stycken "vakter" och då tittade jag upp och bredvid mig stod Danmarks drottning med sin hovdam och de var också intresserade av samma tyger. Jag bad om ursäkt och skulle gå min väg men då lyste drottningen upp och började snacka med mig ..... allt om kläder, tyger och vad som skulle vara fint att kompinera. Vår diskussion blev rätt lång innan vi var färdiga med våra inköp ...... sedan fick jag en typisk puss på min kind när vi delade på oss.... Maken hade inte fått komma upp till den avdelningen pga celerbert besök, han hade kommit lite i efterkälken, men när han fick veta vad det hela handlade om så fick vi ett gott skratt... Fasligt vad lång hon var, det noterade jag när vi stod där bredvid varandra.......... OBS, Jag kom ur tråden, men ville väl visa att alla är vi människor med olika öden, så det ska nog inte snackas mer om detta. Ta inte illa vid utan låt detta passera om inget annat. I min värld har jag träffat många olika människor från de högste till de utslagna och det gör det intressant att kunna studera deras sätt att vara ..... kungligheter eller A-lagare på parksoffan ....... bägge delar kan ha mycket att komma med..., så se in på människan innan man dömer ........
*Stintan*
24-02-2012, 10:52
CITAT (Cacki @ 24-02-2012, 09:53)  Ett visst litet utrymme till privatliv skulle jag hellre kalla det. Så fort något speciellt inträffar i personens liv är denne genast allmän egendom. De får ju till skillnad från de flesta andra barn inte ens fira jul eller födelsedagar ifred utan att ha media flåsande i nacken. Visst tillåts de att dra sej undan på hemlig ort för att få lite andningspaus ibland men jag tvivlar på att det funkar att "vandra omkring på stadens gator som alla andra". Det är möjligt att man genom uppfostran kan drilla och härda en unge till att finna sej i sin lott i livet, men inte får ungen samma chans som andra att göra ett eget livsval när intrimningen och "hjärntvätten" börjar redan då den sticker ut näsan till världen. Att Victoria hittills klarar sin uppgift med bravur råder det väl ingen tvekan om, men vägen dit har väl inte gått helt friktionsfritt eller? Nog har det inte funnits perioder under livet då hon mått ganska dåligt och t.o.m fick fly landet för att ha en chans att bli bra igen om jag inte minns fel. Hennes syster fick hela sin kärlekssorg när hon utsattes för otrohet utfläkt för världen. Brorsan verkar också ha lidit en del av rampljuset på sej. Speciellt han, tror jag inte hade valt ett sådant liv om han själv hade fått bestämma. Nä fy katten, jag tror inte att det är många som frivilligt skulle vilja vara i deras kläder precis. Visst finns det människor som inget högre önskar än ett kändisskap men det är en helt annan sak. (Men hur ofta blir inte den uppfyllda önskedrömmen till en chock i negativ bemärkelse även för en sådan person.) Nej, jag säger som många andra....Stackars barn!
Estelle Silvia Eva Mary hade jag aldrig kunnat gissa på.
*Stintan*
24-02-2012, 11:54
CITAT (Berith @ 24-02-2012, 11:40)  Estelle Silvia Eva Mary hade jag aldrig kunnat gissa på.  Ewa med dubbel-w ska det vara poängterade kungen
Dubbel-w? Det blir ju Ewwa. Men visst lät det som om han sa att hon skulle heta Istelle med I i början. Nää hon ska nog heta Estelle istället.
sqrulan
24-02-2012, 12:13
Aqvakul
24-02-2012, 12:32
Estelle, känns inte särskilt svenskt. Folke Bernadottes fru hette väl så. Men hon var ju amerikanska....
Är det bara jag som får mer associationer till discobrud än till en prinsessa?
*Stintan*
24-02-2012, 12:39
Jag får inga associationer alls  men jag tycker att det är kul att dom valde ett namn som inte en kotte kunde gissa sig till Kan det bli något annat än Stella som smeknamn?
Aqvakul
24-02-2012, 12:47
CITAT (*Stintan* @ 24-02-2012, 12:39)  Jag får inga associationer alls  men jag tycker att det är kul att dom valde ett namn som inte en kotte kunde gissa sig till Kan det bli något annat än Stella som smeknamn? Visst borde smeknamnet bli Stella. Det märkliga är dock att bland de kungliga har det varit vanligt att man har smeknamn som inte har den ringaste anknytning till tilltalsnamnet.
evelina
24-02-2012, 12:48
Estelle låter som ett chips märke. Kungen är ju ordblind så han såg nog fel på E och I.
När jag födde sista barnet 1985 på morgonen åkte vi hem på eftermiddagen och hämtade mellan sonen på dagis. Jag var hur pigg som helst.
Sedan får man ju bara inse att dem har en barnsköterska hos sig så dem får vila ut.
Biggan_
24-02-2012, 13:01
Jag tycker Estelle är ett jättefint namn och så kul att det blev något oväntat. Eftersom hon har franskt blod i ådrorna så passar det väl bra.
Ovanligt men fint namn tycker jag. Både lite historia o nutid och franskt tydligen. Lite sagobokslikt faktiskt.
Vackert och personligt tycker jag, kul med lite nytänk!
Aqvakul
24-02-2012, 13:18
Som republikan har jag egentligen ingen uppfattning om vad arvsprinsessan ska heta..
Som historiker tycker jag att man ska anknyta till kungligt namnskick...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|