|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
*Stintan*
07-04-2012, 16:54
Det är väl bara att konstatera att musiksmaken är olika. Ruda varför tar du andras tyckande som angrepp? Måste man gilla samma sorts musik/uppträdande som er?
*Stintan*
07-04-2012, 17:04
CITAT (malcolm @ 07-04-2012, 17:49)  Se början på denna då och det finns fler exempel, det lär finnas en långfilm med tjejerna men trots ihärdigt letande har jag inte funnit några klipp från den Det där såg ut som nåt elevarbete av några som går estetiska programmet på gymnasiet. Talanger eller ej går inte att säga.
Gossen Ruda
07-04-2012, 17:18
CITAT (*Stintan* @ 07-04-2012, 17:54)  Det är väl bara att konstatera att musiksmaken är olika. Ruda varför tar du andras tyckande som angrepp? Måste man gilla samma sorts musik/uppträdande som er? Nejdå, det går bra att säga att man inte gillar musiken. En gång eller kanske två, här är det rena spärrelden med negativiteter, om och om igen. Då blir det lätt att man ger igen. Beträffande Friskis och svettis, något mer själlöst dunkande än vad som hörs därifrån har jag svårt att föreställa mig. Hos AKB bryts och byts takten då och då.
Monica i Nässjö
07-04-2012, 17:39
Jag har faktiskt lyssnat igenom en 12-13 låtar från Malcolms lista men det var väldigt svårt att komma ihåg något av musiken efteråt. För mig lät det som halvbra jingels från någon reklamfilm. Inte jättedåligt men absolut ingenting jag skulle vilja höra mer av. Det som slog mig var hur de hela tiden anspelade på det sexuella, tjejer som klär av sig, springer in i duschen och blir våta (miss wet t-shirt, vi har väl alla sett det på chartermålet?), pussar varandra etc, etc. Och hela tiden zoomar kameran in på nakna ben och kjolar så korta att de inte döljer någonting. Jag är inte speciellt pryd av mig men när flickorna framställs som barn, oavsett hur gamla de i realiteten är, samtidigt som de spelar på sin sexualitet, då ger det i alla fall mig en bitter eftersmak.
*Stintan*
07-04-2012, 17:48
CITAT (Gossen Ruda @ 07-04-2012, 18:18)  Nejdå, det går bra att säga att man inte gillar musiken. En gång eller kanske två, här är det rena spärrelden med negativiteter, om och om igen. Då blir det lätt att man ger igen. Beträffande Friskis och svettis, något mer själlöst dunkande än vad som hörs därifrån har jag svårt att föreställa mig. Hos AKB bryts och byts takten då och då. Är inte det ganska fånigt att ge igen för att någon inte delar ens wurm för en japansk tjejpopgrupp? Tror inte jag sagt något om Friskis och svettis för jag vet inte hur dom låter så det var nog någon annan.
malcolm
07-04-2012, 17:53
CITAT (Gossen Ruda @ 07-04-2012, 17:46)  Det kanske känns bättre för alla som inte gillar lite avklätt att se lite mer påklätt. Här kan ni dessutom förkovra er i den japanska texten med engelsk översättning. http://www.youtube.com/watch?v=n2f46Tjj6fAJag gillar den djupsinniga texten, det är vad jag kallar stor lyrik. Inte ens Bellman eller Taube hade kunnat göra det bättre.  CITAT (Aqvakul @ 07-04-2012, 17:50)  Ni frågar vad vi tycker och sen är ni inte nöjda med svaret... märkligt... Det är bara det att svaren är så enkelspåriga och fyllda av förutfattade meningar, INGEN se tjejernas talang.
Gunilla T
07-04-2012, 17:55
Egentligen...så är det svårt att diskutera musik. Musik måste beröra på något sätt för att jag skall tycka den är bra - och det finns oändligt mycket musik som berör, allt från klassiskt musik till en del psalmer faktiskt - och allt där emellan. Försökte fundera med tanke på Japan men jag har svårt att hitta något - operan Madame Butterfly är mycket vacker. Inte japansk men handligen utspelar sig där. Inte heller denhär är japansk men en av de vackraste hyllningar som någonsin skrivits till en kvinna, John Lennons kärlekshyllning till Yoko Ono. Vacker text, sensuell, vackra melodislingor och känslosam. Både texten och musiken berör... "I enkelheten visar sig mästaren" http://www.youtube.com/watch?v=f-x1FsvOAz4
malcolm
07-04-2012, 18:01
CITAT (Monica i Nässjö @ 07-04-2012, 18:39)  Jag har faktiskt lyssnat igenom en 12-13 låtar från Malcolms lista men det var väldigt svårt att komma ihåg något av musiken efteråt. För mig lät det som halvbra jingels från någon reklamfilm. Inte jättedåligt men absolut ingenting jag skulle vilja höra mer av. Det som slog mig var hur de hela tiden anspelade på det sexuella, tjejer som klär av sig, springer in i duschen och blir våta (miss wet t-shirt, vi har väl alla sett det på chartermålet?), pussar varandra etc, etc. Och hela tiden zoomar kameran in på nakna ben och kjolar så korta att de inte döljer någonting. Jag är inte speciellt pryd av mig men när flickorna framställs som barn, oavsett hur gamla de i realiteten är, samtidigt som de spelar på sin sexualitet, då ger det i alla fall mig en bitter eftersmak. Roligt att du åtminstone försökt bilda dig en uppfattning genom att se och lyssna och det skall du ha all respekt för, inte alla som gör det vilket jag tycker är trist. Något miss wet T-shirtliknande har jag dock inte sett och jag har ägnat mycket tid åt AKB och deras videos/musik. CITAT (Gunilla T @ 07-04-2012, 17:02)  Har redan kommenterat men jag kan ta det igen....musiken är själlös, opersonlig plastpop, skådespeleri har jag öht inte sett och när vi amatörer gympar på Friskis & Svettis till riktigt bra musik - då jäklar gungar det i salen  Jag har, tro det eller ej varit på F & S och inte var det några tonsatta ferlindikter man skuttade runt till precis utan lättsam discopop från 70-talet. Har du förresten lyssnat på hyllningen till sakura som jag tipsade om, där är tjejerna klädda i fotsida dräkter och sjunger stämsång som kan göra vilken kyrkokör som helst avundsjuk. Menar nedanstående nu men det dröjer en liten stund innan sången börjar. http://www.youtube.com/watch?v=lhEK1mxOm-I
Gossen Ruda
07-04-2012, 18:31
Jag återkommer med lite funderingar men det får bli efter påskbrasan brunnit ner, dvs tidigast i morron.
malcolm
07-04-2012, 18:34
... och jsg skall se Morden i Midsomer på 8:an men återkommer kanske efter det men nu skall jag äta något.
CITAT (Gossen Ruda @ 07-04-2012, 14:29)  Eftersom de agerande ungdomarna har lämnat barndomen och barnkalasen långt bakom sig håller jag inte med om att kläderna inte passar. Förstår inte detta: "de egna fansen blir misstänkliggjorda på kuppen". Kan ju tillägga att eftersom videon har visats över 68 miljoner gånger var nog beslutet att göra den och visa upp den mycket lyckat även om det inte stämmer överens med svensk präktighet och självgodhet. Det är ni själva som känner er påhoppade för att de spontana åsikterna om musikgruppen som har dryftats här inte har stämt med era egna. Glöm "misstänkliggjorda" om det var ett ord som ger dej negativa vibbar. Jag blir faktiskt lite förvånad måste jag säga att du och malcolm inte verkar kunna se det vi andra syftar på. Det spelar liksom ingen roll hur många halvnakna Lena Ph det springer omkring på scen (det är lika fjantigt det), nu talar vi om den här gruppen...och sexism. Vi är många som vänder oss emot det, så enkelt är det... Vad det gäller god kvalite´på musik, så är min personliga åsikt att god musik ska tåla att "skalas av inpå bara skinnet". Den ska kunna tala för sej själv utan att behöva hängas på en massa annan "tingeltangel". Håller den för att man bara kan hänga på sej ett par hörlurar, luta sej tillbaka i fåtöljen, blunda och lyssna och känna att den berör, ja, då är det bra musik. (Ps. Jag tycker inte att allt de sjunger är kass, men överlag tycker jag inte att det är så mycket att hänga i granen.) Malcolm, fattas bara om du hade sagt att du varit på din döttrars tonårskompisar, då hade du kunnat skriva upp att du hade fått på nöten!
Jag kollar fler och fler videor, bara för att försöka förstå det fanstastiska med dessa tjejer. På nåt sätt tänker jag på Spice Girls, fast i mångdubbel upplaga och med mindre personlighet. Inte blir det bättre för det, tyvärr. Ja visst kan tjejerna sjunga, håller tonen och så, men inte har de någon vidare personlig sångröst. Visst har de lärt sig den enkla koreografin till dansen i videosarna, men inte är de särskilt mycket mer talangfulla än tex Spice Girls var. Men det är ett fritt land, tyck vad ni vill, men hur ihärdigt ni än försöker att förklara hur bra det är så kommer ni förmodligen inte att lyckas få mig att se deras sk storhet. Kommersiellt gladpop har aldrig tilltalat mig på något vis.
malcolm
07-04-2012, 21:23
Det är varken min eller Rudas intention att få alla att älska eller ens gilla AKB men vi gör det och vill ge fler chansen att göra detsamma. Spice girls tyckte jag fö. aldrig om även om de försökte göra ett sexigt intryck och det var kanske därför de inte föll mig på läppen. AKB må ha korta kjolar etc. men de gör ett snällt och inte så vulgärt intryck. Sexigt förresten, så sent som på 60-talet kunde man prata om någon som söt, snygg eller rent av stilig men numera skall att betäcknas som sexigt. Den där låten med LIll Lindfors, en man i byrån förutsattes genast att handla om en massageapparat vilket Lill själv förnekade i en intervju och jag blev själv upprörd när jag fick höra det där pratet eftersom jag uppfattade det precis som det var tänkt, en man i byrån.
Tycker fortfarande att AKB är rena som snö trots all kritik och jag kommer att fortsätta lyssn/se deras videos. Inte så att jag helgonförklarar dem på något sätt men oförargliga är de i alla fall, åtminstone på film. Fö. övrigt har tjejerna gett mig stor glädje och tröst när jag mått så dåligt den senaste tiden.
Vad det gäller mig skriver jag sexig för första gången nu i denna tråd.
malcolm
07-04-2012, 21:31
Det kanske gäller ddig mn knappast många andra, säga vd man vill om AKB men intressanta diskussioner har de i alla fall gett oss Trodde aldrig att den här tråden skulle bli så långlivad.
Meriona
07-04-2012, 21:33
Det är bara att konstatera att musiksmak är väldigt individuell. För mig är det här rena skiten, nåt man knappt härdar ut att lyssna på. Men så gillar jag inte gladpop i allmänhet heller.
Därmed inte sagt att det är dåligt, men jag tycker inte om det. Jag sätter hellre Nationalteatern på repeat några timmar.
malcolm
07-04-2012, 21:34
Musiksmak är ett väldigt känsligt ämne, säg vad du tycker om och genast skall folk nedvärdera din smak. Spelar ingen roll vilken genre det handlar och det är väl därför uttrycket "allätare" är så vanligt.
Meriona
07-04-2012, 21:36
Jag har inte nedvärderat din smak Malcolm, men frågas det vad man tycker måste man väl få svara?
CITAT (malcolm @ 07-04-2012, 22:34)  Musiksmak är ett väldigt känsligt ämne, säg vad du tycker om och genast skall folk nedvärdera din smak. Spelar ingen roll vilken genre det handlar och det är väl därför uttrycket "allätare" är så vanligt. Om någon anser att min musik som jag gillar är skit tar jag det inte som en nedvädering av min smak. Bara att vi inte delar samma smak. Jag är ganska hundra procent övertygad om att din och min musikssmak är många skitar i från varandra.
malcolm
07-04-2012, 21:38
Jag har inte ens frågat vad andra tycker, det var Ruda som startade den här tråden och jag kunde ju inte låta honom strida ensam.
CITAT (malcolm @ 07-04-2012, 22:38)  Jag har inte ens frågat vad andra tycker, det var Ruda som startade den här tråden och jag kunde ju inte låta honom strida ensam.  Varför strida??
malcolm
07-04-2012, 21:42
CITAT (Anma @ 07-04-2012, 22:37)  Om någon anser att min musik som jag gillar är skit tar jag det inte som en nedvädering av min smak. Bara att vi inte delar samma smak. Jag är ganska hundra procent övertygad om att din och min musikssmak är många skitar i från varandra.  Det vet vi inte förrän vi diskuterat saken, jag gillar fö. annat än AKB också. CITAT (Cacki @ 07-04-2012, 22:39)  Varför strida?? Ingen strid just nu i alla fall fast nu ger jag upp för i afton, ansträngda ögon efer dryga två timmars Midsomer men jag kommer tillbaka fast kanske inte ikväll.
Meriona
07-04-2012, 21:43
CITAT (malcolm @ 07-04-2012, 22:38)  Jag har inte ens frågat vad andra tycker, det var Ruda som startade den här tråden och jag kunde ju inte låta honom strida ensam.  Och det var Rudas fråga jag svarade på....
CITAT (malcolm @ 07-04-2012, 22:42)  Det vet vi inte förrän vi diskuterat saken, jag gillar fö. annat än AKB också. Ingen strid just nu i alla fall fast nu ger jag upp för i afton, ansträngda ögon efer dryga två timmars Midsomer men jag kommer tillbaka fast kanske inte ikväll. Oki, var snäll mot lilla ögat och go´natt med dej!
Piccante
07-04-2012, 21:59
Jag tycker generellt att japansk kultur är obegriplig, ful och pervers och AKB48 har inte ändrat min uppfattning nämnvärt...
CITAT (malcolm @ 07-04-2012, 22:42)  Det vet vi inte förrän vi diskuterat saken, jag gillar fö. annat än AKB också. Jag har lagt in länkar till PAIN och så gillade jag det där som Tapio la in.
Huggorm
07-04-2012, 22:20
CITAT (Markus_H @ 07-04-2012, 22:59)  Jag tycker generellt att japansk kultur är obegriplig, ful och pervers och AKB48 har inte ändrat min uppfattning nämnvärt... Vissa delar av den japanska kulturen har kanske en del negativa sidor, men som helhet tycker jag den är ganska fascinerande
Gossen Ruda
08-04-2012, 06:44
Det får bli några korta funderingar innan jag går ut till påskbrasan igen, vi hann inte elda upp allt igår. Det pratas om och om igen om benen. Visst, tjejerna har snygga ben och visar gärna upp dem men får de inte göra det? Ett par snygga spiror har alltid förhöjt intrycket av det kvinnliga könet men dagens stabbiga flicklår här i Svedala betyder motsatsen. Korta kjolar på småbarn förresten, kolla in alla grundskolebruttor med minikjol och lite tunna trikåer som vi ser här i landet. Det framkommer antydningar om att tjejerna skulle tvingas till att klä av sig. Bevis för det? Det kan vara tvång men det kan även vara så att de njuter av det. Vi vet inte så lämna den frågan, tack. Eller är det den svenska präktigheten som skymtar igenom? Vi som vet bäst? Sexistiskt har jag också sett här. Hur kan snygga tjejer med snygga ben vara sexistiska? Är det fel att visa upp sig från sin bästa sida? Är det möjligen en bit av kvinnors avundsjuka som skymtar fram då och då? Men jag kan hålla med om att ibland zoomar kameran in lite väl mycket på några snygga spiror. Det skämmer lite men jag låter inte några korta sekunder med sämre innehåll förstöra en hel video, jag ser till helheten. Nu skall jag ut till brasan igen, vi syns. CITAT (Markus_H @ 07-04-2012, 22:59)  Jag tycker generellt att japansk kultur är obegriplig, ful och pervers och AKB48 har inte ändrat min uppfattning nämnvärt... Då har du nog inte trängt ner lite djupare, vi har mycket att lära av Japan även om allt är inte bra. Precis som här.
Eva i Skåne
08-04-2012, 09:20
CITAT (Gossen Ruda @ 08-04-2012, 07:44)  Det får bli några korta funderingar innan jag går ut till påskbrasan igen, vi hann inte elda upp allt igår. Det pratas om och om igen om benen. Visst, tjejerna har snygga ben och visar gärna upp dem men får de inte göra det? Ett par snygga spiror har alltid förhöjt intrycket av det kvinnliga könet men dagens stabbiga flicklår här i Svedala betyder motsatsen. Korta kjolar på småbarn förresten, kolla in alla grundskolebruttor med minikjol och lite tunna trikåer som vi ser här i landet. Det framkommer antydningar om att tjejerna skulle tvingas till att klä av sig. Bevis för det? Det kan vara tvång men det kan även vara så att de njuter av det. Vi vet inte så lämna den frågan, tack. Eller är det den svenska präktigheten som skymtar igenom? Vi som vet bäst? Sexistiskt har jag också sett här. Hur kan snygga tjejer med snygga ben vara sexistiska? Är det fel att visa upp sig från sin bästa sida? Är det möjligen en bit av kvinnors avundsjuka som skymtar fram då och då? Men jag kan hålla med om att ibland zoomar kameran in lite väl mycket på några snygga spiror. Det skämmer lite men jag låter inte några korta sekunder med sämre innehåll förstöra en hel video, jag ser till helheten. Nu skall jag ut till brasan igen, vi syns. Då har du nog inte trängt ner lite djupare, vi har mycket att lära av Japan även om allt är inte bra. Precis som här. Hallåååå alltså! Visserligen är det många år sedan jag räknade mig som flicka, men detta känns ju nästan som ett påhopp.  När var du i Svedala senast?
CITAT (Gossen Ruda @ 08-04-2012, 07:44)  Det får bli några korta funderingar innan jag går ut till påskbrasan igen, vi hann inte elda upp allt igår. Det pratas om och om igen om benen. Visst, tjejerna har snygga ben och visar gärna upp dem men får de inte göra det? Ett par snygga spiror har alltid förhöjt intrycket av det kvinnliga könet men dagens stabbiga flicklår här i Svedala betyder motsatsen. Korta kjolar på småbarn förresten, kolla in alla grundskolebruttor med minikjol och lite tunna trikåer som vi ser här i landet. Det framkommer antydningar om att tjejerna skulle tvingas till att klä av sig. Bevis för det? Det kan vara tvång men det kan även vara så att de njuter av det. Vi vet inte så lämna den frågan, tack. Eller är det den svenska präktigheten som skymtar igenom? Vi som vet bäst? Sexistiskt har jag också sett här. Hur kan snygga tjejer med snygga ben vara sexistiska? Är det fel att visa upp sig från sin bästa sida? Är det möjligen en bit av kvinnors avundsjuka som skymtar fram då och då? Men jag kan hålla med om att ibland zoomar kameran in lite väl mycket på några snygga spiror. Det skämmer lite men jag låter inte några korta sekunder med sämre innehåll förstöra en hel video, jag ser till helheten. Nu skall jag ut till brasan igen, vi syns. Då har du nog inte trängt ner lite djupare, vi har mycket att lära av Japan även om allt är inte bra. Precis som här. Nu tänker jag leka med tanken utifrån att du/ni verkligen vore gubbsjuka och börja med att kontra er lite märkliga reaktion på det ni eldade upp er på från början: - Det var då ett jävla tjat om präktighet och kvinnors avundsjuka! Fel, fel, fel! De flesta av oss har nog insett att kroppen är i ständig utveckling och att den hänger med i takt med åren som går...och är fullständigt nöjda med det. Ställ dej framför spegeln själv. Vad ser du? En ung och muskulös 20-åring? Blir du deppig av att det inte är alls det du ser? I så fall ska du nog sluta nedvärdera dej själv utifrån spegelbilden. De allra flesta kvinnor i din egen ålder bryr sej inte om att din kropp är under "nedbrytning" (med tanke på vad man fått för uppfattning om hur gammal du är, så har du ju passerat toppen för din egen glansperiod för länge sedan, menar jag). Var inte ledsen Rudan, insidan är viktigare än skalet! Det finns en period i livet när man är lite väl fixerad vid utseende och en del "visar gärna upp sej" för att behaga det motsatta könet. Är det gamla gubbars och kärringarn blickar man vill dra till sej? Knappast, va!? Det är inte ens säkert att man ens är medveten om vad man ställer till med i vissa "gubbars" fantasi eftersom man i normala fall känner sej trygg i sin övertygelse om att man skulle vara "fredad zon" i sin pappas och i allra högsta grad sin farfars generation. Man är ung och naiv helt enkelt...men tillslut brukar förståndet komma ikapp och det är nog det som vissa män uppfattar som den där avundsjukan som det är "ett jävla tjat om". Det handlar nog mer om att vi kvinnor vill skydda" våra småsystrar" eftersom de flesta av oss någon gång varit utsatta för "äckliga gamla gubbars lystna blickar" själva. Om den där njutningen över att få visa upp sej exixterar (vilket jag faktiskt också tror) så är är jag helt övertygad om (utifrån egna erfarenheter och med tanke på vad tjejkompisarna gett ord för under åren) att det inte är det den målgrupp som "gubbarna" tillhör som man har i åtanke. Byt ordet mot äckel så hamnar du nog närmare sanningen. (Förresten, trot eller ej, men det finns faktiskt män som anser att en kvinna är som vackrast först någon gång runt 40! Tydligen så tycker de om den mer avslappnade och självsäkra mogenheten i sättet att förhålla sej till sina medmänniskor. Konstigt va?  ) Nu lämnar vi de fåniga argumenten om avundsjuka därhän och diskuterar AKB48 i allmänhet och sexism i synnerhet (eftersom tråden uppenbarligen har tagit den vändningen.)
Citat Cacki"(Förresten, trot eller ej, men det finns faktiskt män som anser att en kvinna är som vackrast först någon gång runt 40! " Och uppåt.
Huggorm
08-04-2012, 11:07
40 är väll en överdrift, men 25 är bra så de värsta barnadragen försvunnit
*Stintan*
08-04-2012, 11:24
CITAT (Huggorm @ 08-04-2012, 12:07)  40 är väll en överdrift, men 25 är bra så de värsta barnadragen försvunnit  "Det finns faktiskt män som..." stog det! Du tillhör uppenbarligen inte dem
CITAT (Huggorm @ 08-04-2012, 12:07)  40 är väll en överdrift, men 25 är bra så de värsta barnadragen försvunnit Kan det ha något samband med din egen ålder tror du? Eller har du alltid tyckt som du gör idag, även när du själv var i puberteten och när du började få upp ögonen för det motsatta könet? Nu har jag ingen aning om hur gammal du är, men säg att du skulle vilja träffa någon att leva ihop med någon gång i framtiden, tror du att du själv kommer att stå dej i konkurrensen då? Glöm inte att "utseendefixerade" kvinnor i 25-årsåldern väl måste har rätt att ställa samma krav på utseendet som er män i så fall.
Jag frågade min man nu bara av nyfikenhet. Just nu är tjejerna snyggast vid 30-45 år ungefär. Själv är han 43. 25 åringar tycker han ser ut som barnrumpor. Hade man frågat honom för 10 år sedan så hade 40 åringar sett ut som gamla ras.  Jag tycker att killar mellan 40-50 är snyggast. För tio år sedan var de gamla gubbar.
CITAT (Anma @ 08-04-2012, 12:52)  Jag frågade min man nu bara av nyfikenhet. Just nu är tjejerna snyggast vid 30-45 år ungefär. Själv är han 43. 25 åringar tycker han ser ut som barnrumpor. Hade man frågat honom för 10 år sedan så hade 40 åringar sett ut som gamla ras.  Jag tycker att killar mellan 40-50 är snyggast. För tio år sedan var de gamla gubbar.  Jag får ungefär samma svar av min (i förhållandet sin egen/ kvinnors ålder alltså.) Är vi avundsjuka Anma, eller uppskattar vi våra män för att de är kloka nog att sätta idealet efter hur självmedvetna och mogna de är??
Gossen Ruda
08-04-2012, 12:09
Eftersom tråden nu handlar om helt andra saker är ursprunget gör jag avslut här. 7 duger mot 8 botten tar ut varandra. 2 förkastliga tar bort lika många av de utomordentliga rösterna varvid slutresultatet blir Utomordentligt bra med en rösts övervikt. Valresultatet kan inte överklagas.
Om nu någon vill fortsätta diskutera kvinnors resp män preferenser mm så gör det i en annan tråd, jag kommer inte att besvara andra spörsmål än AKB i denna tråd.
God fortsättning på Påsken.
CITAT (Gossen Ruda @ 08-04-2012, 13:09)  Eftersom tråden nu handlar om helt andra saker är ursprunget gör jag avslut här. 7 duger mot 8 botten tar ut varandra. 2 förkastliga tar bort lika många av de utomordentliga rösterna varvid slutresultatet blir Utomordentligt bra med en rösts övervikt. Valresultatet kan inte överklagas.
Om nu någon vill fortsätta diskutera kvinnors resp män preferenser mm så gör det i en annan tråd, jag kommer inte att besvara andra spörsmål än AKB i denna tråd.
God fortsättning på Påsken. Eller också kan ju du förtsätta att diskutera AKB i den andra tråden som också handlar om dem. Det är onödigt att starta fler trådar om samma ämne och när nu diskussionen ändå tog den här vändningen så kan väl vi som tycker att sexism/gubbsjuka är ett viktigare diskussionsämne än AKB48 få fortsätta här om vi vill? Det verkar ju ändå inte komma in så många nya svar i röstningen, menar jag.
malcolm
08-04-2012, 14:35
Det har faktiskt kommit in en röst till på utomordentligt och vad det gäller fler trådar om samma ämne så vet jag inte hur många trådar det finns om växtbelysning, samma med politik innan Ruda startade allmänpolitiska tråden. Här kommer i alla fall ytterligare ett bidrag till min lista. 26. http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=53_WcUFmlYcOtroligt söt tjej och en rolig låt även om man inte förstår japanska men den verkar handla om en leksak av något slg, googlade om hon som sjuger och hittade bla. detta, hon är alltså 18 år och framförandet skall vara live enl. uppgift. Mayu Watanabe (渡辺 麻友, Watanabe Mayu?, born March 26, 1994 in Saitama Prefecture) is a member of the Japanese idol group AKB48 Team B.[1][2] She is also a member of Watarirouka Hashiritai and Team Dragon from AKB48.[1] Her nickname is Mayuyu. Ser någon nå´t sexistiskt i detta så är det säkert den personen det är fel på eller så är det någon som bestämt sig för att ALLT är det oberoende vad.
Gossen Ruda
08-04-2012, 15:29
Huruvida det kan kallas för sexism när unga kvinnor dansar och sjunger iklädda kortkort torde kunna diskuteras. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sexism. Jag anser det inte men när kvinnor bestämt sig för något är det bäst att låta dem hållas, det är lugnast så. Man kan ju strunta i dem ändå.  Det är dock lite lustigt att dessa kvinnor som vet bäst helt har snöat in på kjollängden och ser inte något annat. För mig representerar AKB48 något fräscht och nytt. God musik, god sång, god dans, snygga kläder där kjollängden bara är en del, snygga tjejer/ungdomar och allmänt positivt framförande. Jag ser bara helheten.
CITAT (Huggorm @ 03-04-2012, 15:16)  Två personer har röstat "Utomordentligt bra", jag tror jag kan gissa vilka två  Ha ha....nu har även jag röstat utomordentligt bra!
CITAT (Gossen Ruda @ 08-04-2012, 16:29)  Huruvida det kan kallas för sexism när unga kvinnor dansar och sjunger iklädda kortkort torde kunna diskuteras. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sexism. Jag anser det inte men när kvinnor bestämt sig för något är det bäst att låta dem hållas, det är lugnast så. Man kan ju strunta i dem ändå.  Det är dock lite lustigt att dessa kvinnor som vet bäst helt har snöat in på kjollängden och ser inte något annat. För mig representerar AKB48 något fräscht och nytt. God musik, god sång, god dans, snygga kläder där kjollängden bara är en del, snygga tjejer/ungdomar och allmänt positivt framförande. Jag ser bara helheten. Musiken är på inget sätt nytt. Det enda nya för mig i den är att det är japanska flickor som sjunger och inte svenska, norska, danska engelska eller nästan vilken som random land i mängden.
*Stintan*
08-04-2012, 15:39
Jösses vad ni ältar
malcolm
08-04-2012, 16:32
CITAT (silos @ 08-04-2012, 16:36)  Ha ha....nu har även jag röstat utomordentligt bra! Trevligt men så har du barnasinnet och ungdomlgheten kvar också.  CITAT (Anma @ 08-04-2012, 16:37)  Musiken är på inget sätt nytt. Det enda nya för mig i den är att det är japanska flickor som sjunger och inte svenska, norska, danska engelska eller nästan vilken som random land i mängden. Det har i alla fall lett till att jag vet mer om Japan än vad jag gjorde tidigare och fick mig att se en dokumentär om tsunaminsom drabbade landet för ett år sedan och jag hade nog inte sett den om det inte vore för AKB.
CITAT (malcolm @ 08-04-2012, 17:32)  Det har i alla fall lett till att jag vet mer om Japan än vad jag gjorde tidigare och fick mig att se en dokumentär om tsunaminsom drabbade landet för ett år sedan och jag hade nog inte sett den om det inte vore för AKB. Det är ju jättebra. Det kanske slutar med en långresa till Japan för din del.  Jag har en barndomskompis som bor i Tokyo faktiskt, tyvärr har jag inte lyckats få kontakt med henne.
Gossen Ruda
08-04-2012, 18:55
CITAT (Anma @ 08-04-2012, 16:37)  Musiken är på inget sätt nytt. Det enda nya för mig i den är att det är japanska flickor som sjunger och inte svenska, norska, danska engelska eller nästan vilken som random land i mängden. Hmmm. Gäller det även för denna låt: http://www.youtube.com/watch?v=gbyq4mfxEO8 eller här på scen: http://www.youtube.com/watch?v=t4Ev9dYnq9E Jag har aldrig sett eller hört något liknande.  För övrigt håller jag med malcolm, ögonen har öppnats för ett okänt land.
Ser inget nyskapande tyvärr. Bland annat Madonna gjorde stora konserter på åttio och nittiotalet med ett femtiotal dansare på scen.
Den där låten du länkar till låter precis som en annan västerländsk poplåt. Kommer bara inte på vilken. Någon annan som vet vilken jag tänker på? Alla deras låtar låter förresten som något man har hört förut i den genren.
malcolm
08-04-2012, 22:26
CITAT (*Stintan* @ 08-04-2012, 16:39)  Jösses vad ni ältar  Vi kanske skall flytta till Älta strax söder om Sthlm.
malcolm
08-04-2012, 22:33
CITAT (Anma @ 08-04-2012, 18:32)  Det är ju jättebra. Det kanske slutar med en långresa till Japan för din del.  Jag har en barndomskompis som bor i Tokyo faktiskt, tyvärr har jag inte lyckats få kontakt med henne. Jag skulle gärna åka till Japan, det lär var ett land med många vackra trädgårdar och Odlingar men tyvärr lär jag nog aldrig få råd men visst vore det intressant, speciellt vid den här årstiden när körsbärsträden blommar (sakura). Det är en stor sak i Japan och folk smlas i parker och liknande för att ta del av fägringen, naturligtvis har AKB gjort sånger om det också. Textad på engelska: http://www.youtube.com/watch?v=hQ8N4B-MZiY&NR=1
malcolm
08-04-2012, 22:51
Jag letar efter en gammal svensktoppslåt från 60-talet, det enda jag kommer ihåg från texten är ungefär: mitsu, mitsu i körsbärskimono. Någon som minns?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|