Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Gossen Ruda
Lägger ut en video utan sång och dans. I Japan blir ungdomarna så småningom myndiga precis som här, fast det sker först när de fyller 20 år. Andra måndagen i januari firas dock alla som det året skall fylla 20 år i en gemensam högtid, så även inom AKB48. Här är en video från detta tillfälle. Nog är kvinnor snygga i kimono! Hoppas filmen fungerar nu, YouTube fungerar sämre och sämre. http://www.youtube.com/watch?v=Ga0CWfqroQk
malcolm
Faktum är att jag tröttnat lite på AKB48 och just nu ligger japanintresset lite på is, har börjat lyssna på musik från min förra ungdom istället och just nu är det mycket Suzi Quatro och Middle of the road fast visst kommer jag att börja lyssna på AKB igen.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 27-01-2013, 17:29) *
Faktum är att jag tröttnat lite på AKB48 och just nu ligger japanintresset lite på is, har börjat lyssna på musik från min förra ungdom istället och just nu är det mycket Suzi Quatro och Middle of the road fast visst kommer jag att börja lyssna på AKB igen.

Suzi Quatro var väl ett nerköp! biggrin.gif Jag håller intresset uppe men så har jag lite andra förutsättningar med japankännare i bekantskapskretsen, som dessutom delar mitt intresse med tåg. Jag häckar en hel del på AKB-forumet också och där får man en massa kunskap. Fö så har AKB nyligen haft Request Hour Set List 2013, tors-sön. Det är en årlig tillställning där fansen får rösta på sina favoritlåtar som sen spelas upp 25 st per dag med början på nr 100. Fast låtar är nog synd att säga, flera kommentatorer menar att man röstar på sina favorittjejer istället. Resultatet blev att flera låtar där Maeda Atsuko hade huvudrollen störtdök och flera ramlade ur listan. Hon slutade i augusti och då var det ingen idé att rösta på dem. Visserligen hade man givetvis skaffat en ersättare men det kvittar tydligen.

Det förvånar inte mig, de flesta fansen är mycket personfixerade och har en eller möjligen några favoriter och ser knappt de andra. Nja, de ser de andra och vet de heter men mycket mer är det inte. Vad de sjunger eller dansar har nog ingen större betydelse, deras "oshi" är helgonförklarad. Jag är där för just musiken och dansen och har lite svårt för att förstå det hela. I år blev det byte på tronen, Heavy rotation som legat etta några år blev nerflyttad av en nykomling. Typiskt nog taktikröstning för det var det upplösta Team 4 som sjungit den och många fans gillade inte att det försvann. Därför röstades den fram. biggrin.gif Den nya heter Hashire! Penguin eller Spring pingvin. Möjligen vann den pga dräkterna? Avgör själva. http://www.youtube.com/watch?v=ZrNEP4iPczE biggrin.gif

Fansen har lite svårt att hålla sams, en av medlemmarna i Team 4 kallas för Paruru, heter egentligen Shimazaki Haruka, och det är en stjärna i vardande. Fast det finns redan en gammal medlem kallad Mayuyu som aspirerar på att bli center efter den slutade Atsuko. Huruvida det är osämja mellan tjejerna vet jag inte, det är inget jag hört, men mellan de respektive fansen är det rena ställningskriget. Det finns en tråd i forumet med namn Shimazaki Haruka Bashing där den ena efter andra antingen försvarar henne eller snackar skit om henne. 370 inlägg! Att de bara orkar. laugh.gif

För att återgå till AKB så är det nu bestämt att de skall hålla konsert, troligen ett par st, i Nissan stadion i Yokohama i juni. Det verkar vara Japans största med 70000 åskådarplatser. Blir nog inga problem att fylla den, man fick lotta platserna i Tokyo Dome Center med 40000 platser till konserterna i höstas. Största orosmomentet är nog vädret för Nissan stadion är öppen och sommaren i Japan är regntid.

Nog med skvaller. rolleyes.gif
Gossen Ruda
En robot som lärt sig dansa till AKB. Bara i Japan... http://www.youtube.com/watch?v=cq6cM5HmZLk
Gossen Ruda
Nu är det lite rössel på gång inom AKB. Det finns en regel om att tjejerna inte får träffa pojkar, särskilt inte nattetid, men dessa "skandaler" duggar tätare och tätare. Det finns en skvallertidning, Shunbun, som avslöjar det ena och det andra. Två tjejer har slutat frivilligt och en annan har deporterats till Fukuoka på sista tiden. Nu har Miichan, Minegishi Minami, fotograferats på väg från ett hus där det bor en manlig popidol. Fast eftersom båda bär munskydd så är det tveksamt med bevisvärdet. Fansen slits mellan hopp och förtvivlan. biggrin.gif Kanske får Sasshi sällskap så småningom nere i Fukuoka. Båda två är för stora i popularitet för att få sparken.

Annars kan jag berätta att en annan medlem, Kasai Tomomi, dels har fått ge ut en soloskiva, den kom runt nyår, och samtidigt meddelat att han skall ta sin "examen" snart och sluta men inte sagt när. Hon har även gett ut en Fotobok, det händer då och då att de mest populära tjejerna gör det. Här är omslagsbilden. laugh.gif

Nya grepp. laugh.gif En del förfasar sig men de flesta skulle gärna vilja byta av killen.
Gossen Ruda
Då fortsätter jag med skvallret. Miichan har nu fått sitt straff, hon blir degraderad till lärling sk kenkyuusei. Det är lite osäkert vad det får för effekt eftersom hon som sk senbatsu ändå har sin givna plats i vissa framföranden. Framtiden får utvisa men ett stalltips är att hon snart är tillbaka på sin plats igen. Då kanske hennes hår har hunnit växa ut igen, hon rakade skallen för att på något sätt visa sin skuld och lova bot och bättring.

Så ett videotips igen: http://www.youtube.com/watch?v=iuIIGzrUE0g En motvikt mot allt kortkort och brötiga melodier. Jag hittade den när jag spelade igenom en av mina nya DVD:er. Det är en hel del som jag inte sett tidigare på YouTube eftersom man där för fram de mest spelade. Tyvärr ingen bra video, den jag har är mycket bättre men den verkar inte finnas uppladdad. Traditionellt bär japanskka brudar en speciell vit kimono vid själva bröllopsakten men byter sen till en mer vanlig kimono eller en västerländsk brudklänning. Den västerländska seden med vit brudklänning är bara ca 30 år gammal, den kom tydligen efter giftermålet mellan Prins Charles och Diana men även en samtidig TV-sänd vigsel med en popstjärna. Även Mendelssohns bröllopsmarsch är poppis i Japan. biggrin.gif

Lite lustigt med titeln på låten som på kanji heter 愛の毛布 vilket på romaji blir Ai no moufu eller på svenska Kärleksfilt(ar). Den handlar egentligen inte direkt om bröllop utan är mer en allmän positiv sång om kärlek.
愛 eller ai betyder kärlek, の eller no är en genitivmarkering eller ett sammankopplingsord och slutligen 毛布 eller moufu som är filt eller filtar. Det är skapat av två kanji 毛 och 布 vilka betyder hår respektive tyg, en filt är alltså ett hårigt tyg. laugh.gif
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2013, 23:02) *
Då fortsätter jag med skvallret. Miichan har nu fått sitt straff, hon blir degraderad till lärling sk kenkyuusei. Det är lite osäkert vad det får för effekt eftersom hon som sk senbatsu ändå har sin givna plats i vissa framföranden. Framtiden får utvisa men ett stalltips är att hon snart är tillbaka på sin plats igen. Då kanske hennes hår har hunnit växa ut igen, hon rakade skallen för att på något sätt visa sin skuld och lova bot och bättring.

Så ett videotips igen: http://www.youtube.com/watch?v=iuIIGzrUE0g En motvikt mot allt kortkort och brötiga melodier. Jag hittade den när jag spelade igenom en av mina nya DVD:er. Det är en hel del som jag inte sett tidigare på YouTube eftersom man där för fram de mest spelade. Tyvärr ingen bra video, den jag har är mycket bättre men den verkar inte finnas uppladdad. Traditionellt bär japanskka brudar en speciell vit kimono vid själva bröllopsakten men byter sen till en mer vanlig kimono eller en västerländsk brudklänning. Den västerländska seden med vit brudklänning är bara ca 30 år gammal, den kom tydligen efter giftermålet mellan Prins Charles och Diana men även en samtidig TV-sänd vigsel med en popstjärna. Även Mendelssohns bröllopsmarsch är poppis i Japan. biggrin.gif

Lite lustigt med titeln på låten som på kanji heter 愛の毛布 vilket på romaji blir Ai no moufu eller på svenska Kärleksfilt(ar). Den handlar egentligen inte direkt om bröllop utan är mer en allmän positiv sång om kärlek.
愛 eller ai betyder kärlek, の eller no är en genitivmarkering eller ett sammankopplingsord och slutligen 毛布 eller moufu som är filt eller filtar. Det är skapat av två kanji 毛 och 布 vilka betyder hår respektive tyg, en filt är alltså ett hårigt tyg. laugh.gif

Trodde inte att jag skulle skriva i den här tråden men, Aftonbladet har en artikel om skandalen...skandal.
malcolm
Usch! Det är bedrövligt och får mig att tappa intresset för AKB48, Minami Minegeshi är dessutom min favorit och jag fattar inte hur man kan försöka hindra den naturligaste sak i världen att pojkar och flickor dras till varandra.Trode att japanerna hade lagt av med sådant där nu men tydligen inte, man försökte ju också hindra fötterna att växa på de flickor som skulle bli geishor med vanställda fötter som följd. Som sagt, slut med japansk flickpop för min del och jag känner avsmak för det inträffade.
Gossen Ruda
Eller så kan man stanna kvar och reta alla fanatiska wotas med inlägg i forumet. Miichans tråd har jag slutat följa, det har ramlat in över 600 inlägg på två dagar men de flesta är faktiskt rätt förlåtande. Det kanske beror på att det är många utanför Japan som skriver där. Det står förresten fel i AB's artikel, det var hon som sov över hos honom. Jag har sett fotografierna som används som "bevis" men de visar inget som kan identifiera henne men uppenbarligen hade skandalblaskan rätt. Hon har även fått support från övriga kamrater inom gruppen, det cirkulerar foton med henne omgiven av kamraterna i 1:a generationen. Ett stalltips är att hon snart är tillbaka, det beror lite på hur det går i nästa popularitetsomröstning. Håret växer också ut.

Det finns en tråd i forumet som handlar just om denna konstiga regel: The no dating rule and it's effect on the modern idol world. Där petade jag tidigare idag in följande inlägg:

Well, now the inhuman no dating rules have created a new victim, Miichan. The third in a short period. I'm not surprised, many of the "girls" have turned into women and their whole body and hormone system says to them to mate. IMO It's not a force to act against the rules, it's more the fate for not resisting their inner voice. We maybe will see more of this kind, the members are growing up year by year but a lot of people don't see this, or don't want to se it.

I must say it's weird to see and hear women in their upper teens and their 20th to sing, act and dressed like little school girls. There seems to be a demand from wotas it to be so, but I think it's time for all wotas to grow up and realize that their idols also grows up, and instead of trying to preventing that follow them and support them in their development.

However, I doubt if it can work. You may have heard of YOHIO, a Swedish guy from the town of Sundsvall, who has made a career in Japan. He will tomorrow take part in a selection contest to try to become Sweden's contribution to the Eurovision Song Contest. I read an interview in today's paper where he among other things says this about Japan:

“There are lots of rules how you should behave yourself and once you learn them, you realize that there are thousands of exceptions to the rules. Japanese people are unique, they do not work as any other beings on earth. You can stay in Japan for 60 years and still feel like a stranger.”

Edit stavfel.
sqrulan
thumbdown.gif
Tapio

sick.gif sick.gif sick.gif
Gossen Ruda
Videon är nu bortplockad, eller rättare sagt ersatt med en textrutra. När jag kollade den förut idag hade den visats mer än 7 000 000 gånger. Jag kan tänka mig att de flesta tittarna har ogillat vad de såg så Akimoto har kanske fått det hett om öronen. Han kan gott ha det.
malcolm
Undrar om detta är början till slutet för AKB48, synd eftersom de har levererat många bra låtar och videos men, men, man kan inte behandla folk hur som helst. Tyvärr har denna "skandal" gjort att belackarna här har fått rätt men jag hoppas slippa kommentarer som: vad var det vi sa.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 02-02-2013, 19:45) *
Undrar om detta är början till slutet för AKB48, synd eftersom de har levererat många bra låtar och videos men, men, man kan inte behandla folk hur som helst. Tyvärr har denna "skandal" gjort att belackarna här har fått rätt men jag hoppas slippa kommentarer som: vad var det vi sa.

Troligen inte. Inom Japan är protesterna lama än så länge och det är där de är stora, vad som sker i omvärlden har ingen betydelse. Som YOHIO sa i en intervju: "Japaner är unika och fungerar inte som några andra varelser på jorden". Fast än så länge kan det hända saker, faran är inte över.
Gossen Ruda
Bara en kort notis, Itano tomomi har meddelat att hon kommer att lämna gruppen, dvs ta sin examen(graduation). När är inte bestämt, "inom ett år" är det sagt.
malcolm
Hon är också en av mina favoriter och gruppen kommer att missa mycket där, slutat närmar sig...
malcolm
En tanke slog mig, kan det vara så att Atsuko Maeda kände på sig att något var på gång och att det var därför hon slutade.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 04-02-2013, 01:03) *
En tanke slog mig, kan det vara så att Atsuko Maeda kände på sig att något var på gång och att det var därför hon slutade.

Inte direkt, men möjligen kände hon att stugan började bli för trång med alla regler. Hon klarar sig bra på egen hand, hon har exempelvis varit med i film nyss. En skräckfilm. laugh.gif

Däremot anar jag en protest hos Tomomi eftersom hon meddelade sitt besked dagen efter Minami klippte håret. De båda var kompisar sen starten för 7 år sen. Dessutom har det florerat rykten om Tomomi att hon skulle träffat pojkar men inget som kunnat bevisas. Ingen blev förvånad när avskedsbeslutet kom för man har anat det länge men tidpunkten är anmärkningsvärd.
malcolm
Det hedrar Tomomi att hon ställer sig bakom sin kompis och lämnar skutan, undrar hur Mariko ställer sig till det hela. Hon har ju sagt någon gång att hon skall vara kvar i AKB så länge hennes ben bär henne för att dansa men jag skulle bli besviken om hon inte reagerar på något sätt efter det inträffade.
malcolm
Verkqar som det tagit slut med postitiva inlägg om Japan och dess flickpop nu och jag har inget att bidra med.
Gossen Ruda
Det är lugnt på fronten. Det är lite uppståndelse runt Kashiwagi Yuki bara. Skvallertidningen påstår att hon varit ihop med några basebollstjärnor men inget vad de gjort för fult, det finns bara uppgifter om karaoke-sång. biggrin.gif Beträffande Miichan så har hon peruk för jämnan nu när hon visar sig offentligt.
malcolm
Finns väl inget fult med att ungdomar i den åldern har intim samvaro så jag förstår inte rabaldret, trodde man verkligen att det skulle gå att hålla drygt 50 tjejer som oskulder i all evighet.
Gossen Ruda
Det ingår i synen på idoler i Asien. Idoler förväntas vara sexuellt inaktiva och utan sällskap och det gäller både tjejer och killar. Skillnaden är dock att det verkar som om bara tjejer bestraffas vid överträdelse. Det finns flera orsaker/ursäkter till denna "no dating rule". En är att skydda tjejerna mot fansen. Kan vara en vettig orsak för de yngsta men knappast när vuxit upp lite. En annan är att de skall kunna koncentrera sig på att vara idoler. Struntprat. Den viktigaste orsaken är nog att det mest fanatiska fansen, hardcore wotas, använder tjejerna som sina fiktiva flickvänner och därför skall de vara "rena". De kan köpa 20-30 och ända upp till 100 CD-skivor för att kunna rösta på sina favoriter. Tror jag har skrivit det tidigare. Helsjukt.
skånepåg
Den Japanska ungdomens nya kroppsmodifikation "Bageling" http://oddstuffmagazine.com/bagelheads-tre...ml#.URs5LaV2Sx0
malcolm
Jag har sett värre, såg ett TV-program med horribla "kroppsutsmyckningar" där en kvinna ville se ut sm en katt bla.
skånepåg
Aaah och en kille, men de såg ju förjävliga ut då är Rico Genest mycket snyggare wink.gif
malcolm
Suzi Quatro i Japan, 1975

http://www.youtube.com/watch?v=vDtN-mbXP5A
malcolm
Har lyssnat/sett hela ovanstående klipp och det var väl inte det bästa, verkar som om SQ försökt anpassa sig till japanernas smak så det hela var väldigt skrikigt. Fö. känns det som om denna tråd har gett sitt bästa, luften gick ur efter det här med Minami Minegishi.
Gossen Ruda
SQ var väl ganska skrikig hela tiden. smile.gif Personligen har jag haft en hel del att göra med att titta igenom alla DVD:er och göra upp register men det är klart nu. Lite märkliga problem dock men det tar jag upp i en kommande egen tråd.

Fö kan jag informera om det jag nämnt för dig tidigare, nämligen att en grupp tjejer från AKB sjungit slutnumret i Disneys senaste film Wreck-it Ralph, på svenska Röjar-Ralf. Den heter Sugar Rush och kan beskådas här: http://www.youtube.com/watch?v=cqedzgzOlo8 Inget höjdarnummer men med hög sockerhalt. Huruvida den är med i den svenska versionen vet jag dock inte.
malcolm
Jag tvivlar på att jag kommer att se den filmen men om barnen hade varit mindre hade det nog blivit så och jag har en massa Disney på VHS här hemma, köpte vartefter de kom ut på video. Har i alla fall lyssnat på länken du bifogade.

Allt som SQ gjort är inte skrikigt, den här tex.

http://www.youtube.com/watch?v=6pMdXfKfLsk
ryss_борис
CITAT (malcolm @ 01-02-2013, 14:19) *
Usch! Det är bedrövligt och får mig att tappa intresset för AKB48, Minami Minegeshi är dessutom min favorit och jag fattar inte hur man kan försöka hindra den naturligaste sak i världen att pojkar och flickor dras till varandra.Trode att japanerna hade lagt av med sådant där nu men tydligen inte, man försökte ju också hindra fötterna att växa på de flickor som skulle bli geishor med vanställda fötter som följd. Som sagt, slut med japansk flickpop för min del och jag känner avsmak för det inträffade.

Förstår inte riktigt varför du ska sluta lyssna på musiken för det? Vad sångarna har för politiska åskådningar borde vara skit samma, så länge man inte känner att man stödjer idioti genom att köpa deras musik etc.

Du nämnde att du hoppades att ingen skulle skriva "vad var det jag sa?", och tror att du syftar på bland annat mig. Vad jag inte tror du förstått är att jag aldrig irriterat mig över att du och Gossen Ruda gillat musiken, det jag irriterat mig på var när ni hela tiden öste beröm över Japan och hävdade att allt var så bra, inget var dåligt, ni visste så mycket om landet osv. Inget land är optimalt ur alla synvinklar, och eftersom jag dessutom varit i Japan så störde jag mig på era felaktiga påståenden, men framför allt att ni var så självsäkra, och vägrade ta emot fakta. Att ni gillade muskien har jag alltid skitit fullständigt i.

malcolm
.
ryss_борис
CITAT (malcolm @ 18-02-2013, 17:48) *
.

Nej, jag vet faktikst inte vad du vill ha sagt med det där inlägget. Har ingen lust att leka gissningslekar...
malcolm
..
Gossen Ruda
Tråden börjar kallna, inte bra. Jag kan nämna att Shinoda Mariko öppnade sin botique 28/2. http://www.tokyohive.com/2013/02/shinoda-m...l-brand-ricori/ Hon har länge sysslat med mode och tar nu ett nytt steg. Ett steg som troligen snart betyder att hon lämnar AKB48, kanske efter konserten på Nissan stadium i juni. Hon har tjänat pengar så hon klarar sig, jag såg en uppgift om att hon 2011 tjänade motsvarande 1,6 miljoner kr på sin medverkan i AKB men givetvis också på alla uppdrag utanför med reklam och liknande.
malcolm
Hoppas det går bra för henne och jag önskar henne lycka till men hon sa någon gång att hon inte skulle lämna AKB så länge hennes ben fungerade för dans men hon har väl rätt att ändra sig om hon vill. Undrar om det är fler som funderar på att dra sig ur nu med tanke på rabaldret med Minami Minegishi som varit.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 06-03-2013, 12:04) *
Hoppas det går bra för henne och jag önskar henne lycka till men hon sa någon gång att hon inte skulle lämna AKB så länge hennes ben fungerade för dans men hon har väl rätt att ändra sig om hon vill. Undrar om det är fler som funderar på att dra sig ur nu med tanke på rabaldret med Minami Minegishi som varit.

Mariko har varit frånvarande lite då och då redan innan och har hon nu öppnat affär lär det bli ännu mindre tid över. Inget är dock meddelat än, alla fansen fruktar dock för vad som kommer att hända vid nästa större evenamang som skall ske i slutet av månaden. Det har dock knappast med Minami att göra, svallvågorna efter hennes skandal har lagt sig. Håret måste ha växt över en cm sen dess. biggrin.gif Itano Tomomi har ju redan meddelat sin graduation nån gång i år. Vad man fruktar/väntar på är Oshima Yuko och Akimoto Sayaka , kanske även Kashiwagi Yuki. Tomomi Kasai har också aviserat en kommande graduation. Det rör på sig.
malcolm
Det kommer antagligen inte hända så mycket med AKB för det lär stå tusentals tjejer i kö som bara väntar på att få ta en av de lediga platserna men inte blir det detsamma som med veteranerna som eventuellt försvinner nu.
Gossen Ruda
Nej, det kan tom bli en förnyelse till det bättre. Det finns flera duktiga tjejer som kan ersätta veteranerna den dag dessa lämnar gruppen. Nu har dessa fått all uppmärksamhet och därmed blockerat vägen till framgången för andra.
malcolm
Hoppas de ändrar reglerna bara så tjejerna tillåts ha pojkvänner i fortsättningen men det kanske sitter långt inne med tanke på hur japanerna är till sitt kynne.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 06-03-2013, 18:29) *
Hoppas de ändrar reglerna bara så tjejerna tillåts ha pojkvänner i fortsättningen men det kanske sitter långt inne med tanke på hur japanerna är till sitt kynne.

Helt otänkbart, det är en av grundbultarna för AKB. Och det VET tjejerna när de söker dit.
Gossen Ruda
Hänger med dåligt med alla tjejerna men idag var det en till som slutade, Nakaya Sayaka. Hon meddelade det den andre så det var snabba puckar. Anledningen är att hon skall göra en audition för att kunna bli en seiyuu, dvs en som lånar sin röst i olika produktioner. Tufft att sluta innan hon blev antagen till detta men hon verkar ha självförtroende. Å andra sidan låg hon på plats 36 i rankingen så hon hade kanske inte så mycket att förlora. biggrin.gif
malcolm
Roligt att det rör sig bland tjejerna även om jag inte vet vem den aktuella är, får väl googla om det.
malcolm
Jag har helt slutat lyssna/se på AKB 48 och just nu är det bara Suzi Quarto som gäller, hon är otroligt snygg och verkar vara en mycket sympatisk kvinna även som dryga sextioåring. Hon har både barn (vuxna) och barnbarn vilket är friskare än oskulder från Japan.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 06-03-2013, 23:01) *
Jag har helt slutat lyssna/se på AKB 48 och just nu är det bara Suzi Quarto som gäller, hon är otroligt snygg och verkar vara en mycket sympatisk kvinna även som dryga sextioåring. Hon har både barn (vuxna) och barnbarn vilket är friskare än oskulder från Japan.

Att bara lyssna och titta på videor kan nog bli enehanda efter ett tag men jag har hittat så mycket mer. Dels alla DVD:er på hela konserter vilket ger mer och dels är jag nyfiken på hela samhället och språket. Jag har den fördelen med att känna en person med stora kunskaper så jag kör aldrig fast. Jag har tittat på så mycket texter och annat att jag börjar få ett hum om hur språket är uppbyggt och känner igen och kan översätta en del kanji likväl som att översätta en del glosor på romaji. Nu håller jag på att bygga upp en egen liten ordlista över de mest frekventa kanji.
malcolm
För mig är denna tråd död, jag var helt fanatiskt intresserad förut och ville tom. åka till Japan och kanske anmäla mig till en kurs i japanska men det hela bara dog.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 09-03-2013, 22:19) *
För mig är denna tråd död, jag var helt fanatiskt intresserad förut och ville tom. åka till Japan och kanske anmäla mig till en kurs i japanska men det hela bara dog.

Sånt händer, för mig fördjupas det dag för dag men då främst Japan i stort. Fast det finns intresse kvar för AKB och tjejerna och främst då Takajo Aki.

Aki extraknäcker ju som berättare, narrator, för en Japansk TV-kanal och i en serie som heter Social trip. Man skickar runt ett par flanhuvuden till olika städer och sen får Aki berätta vad som händer mm. Nu hade turen kommit till Jakarta och då var det mer naturligt att Aki fick hålla i presentationen och så får kompisen Kashiwagi Yuki sköta pratandet i bakgrunden. Aki är ju utlånad till den indonesiska systergruppen JKT48. Det här är en bild från inspelningen, Aki har varit och handlat i en affär tillhörande en stor kedja, namnet syns på påsen.

Jag hajade till när jag såg bilden och det var när blicken sökt sig från Aki och en bit upp. KASSA! Vad 17! Jag var tvungen att fråga indonesierna på forumet om det hette så och det stämde. Sen har jag kollat lite och svaret var enkelt. Kassa kommer från italienskans cassa och finns i en del europeiska länder, förutom i Sverige i bl.a. Holland, och Indonesien var en holländsk koloni fram till 1948. Det mesta går att förklara. biggrin.gif
Gossen Ruda
Nu finns hela programmet ute på nätet: http://v.youku.com/v_show/id_XNTI2Mzk2NTYw.html

Det ligger på den kinesiska kopian av YouTube som heter Youko. Trots att relationerna mellan Japan och Kina är frostiga finns det mängder av japanska klipp på den sajten. Det är lite tröttsamt med alla reklambudskap och annat som poppar upp hela tiden men det är säkert de som bekostar det hela. Att programmet dessutom är textat på japanska kan verka underligt men det är så med det mesta på japansk TV. En anledning kan vara att japanskan inte är homogen, folk uppe i norr har svårt att förstå vad folk längre söderut säger.

Det finns lite av varje att titta på i programmet, trafikstockningar, överfyllda tåg, regn, shopping och restaurangbesök. Sen avslutas det givetvis på JKT48-teatern med Aki i spetsen för tjejerna.
Gossen Ruda
Dags för en bild. Flera av tjejerna både bloggar och twittrar och och lägger ut bilder och Aki är en av dem. Här är en bild som hon har tagit själv där hon äter en Indonesisk specialitet som heter kerupuk. Knepig bild att ta. biggrin.gif

Aqvakul
Denna tråd verkar alltmer bli en stilla monolog...

Kanske den skulle göra sig bättre som en blogg?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon