Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
tomas99
CITAT (Azur @ 10-07-2012, 09:05) *
I just det här fallet var ämnet att du är så känslig för kritik och samtidigt så snabb på att dela ut svepande förolämpningar.

Du & malcolm gillar en typ av musik som uteslutande bygger på att medlemmarna i gruppen är söta och ser unga ut. Medlemmarna i grupperna byts kontinuerligt ut, de varken sjunger eller dansar särskilt bra, men kläs och tränas att uppföra sig som om de var i grundskoleålder.

Det är inte problemet. Problemet är att ni av nån outgrundlig anledning inte kan sluta tjata om skiten.

Malcolm är värst. Den här tråden var lyckligen död innan han väckte upp den igen med ett goddag yxskaft inlägg och sen rundade av med ett helt omotiverat angrepp på bögar, uppenbart bara för att få liv i tråden igen. Det är därför jag nu är övertygad om att han är ett troll.

+1
Gossen Ruda
Det tråkiga är att det finns människor som inte kan bortse från sina förutfattade meningar och tyvärr också främlingsfientlighet för att kunna ta in nya intryck.
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 10-07-2012, 09:33) *
Det tråkiga är att det finns människor som inte kan bortse från sina förutfattade meningar och tyvärr också främlingsfientlighet för att kunna ta in nya intryck.

Så är det i mångt och mycket!
Elisabeth-Västkustkolonisten
malcolm läs användarvillkoren

- Diskriminering av folkgrupper, tex. på grund av ras, sexuell läggning eller handikapp.
tomas99
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-07-2012, 10:09) *
malcolm läs användarvillkoren
- Diskriminering av folkgrupper, tex. på grund av ras, sexuell läggning eller handikapp.

Mycket bra att du säjer ifrån, det borde vi alla göra!
Anders zon 1
CITAT (Azur @ 10-07-2012, 09:05) *
I just det här fallet var ämnet att du är så känslig för kritik och samtidigt så snabb på att dela ut svepande förolämpningar.

Du & malcolm gillar en typ av musik som uteslutande bygger på att medlemmarna i gruppen är söta och ser unga ut. Medlemmarna i grupperna byts kontinuerligt ut, de varken sjunger eller dansar särskilt bra, men kläs och tränas att uppföra sig som om de var i grundskoleålder.

Det är inte problemet. Problemet är att ni av nån outgrundlig anledning inte kan sluta tjata om skiten.

Malcolm är värst. Den här tråden var lyckligen död innan han väckte upp den igen med ett goddag yxskaft inlägg och sen rundade av med ett helt omotiverat angrepp på bögar, uppenbart bara för att få liv i tråden igen. Det är därför jag nu är övertygad om att han är ett troll.

Bra sagt! tummenupp.gif

CITAT

"...främlingsfientlighet för att kunna ta in nya intryck."....ehh, nu blev det väl lite konstigt i alla fall? Så alla som inte gillar AKB48 musik eller att tjejerna framställs som minderåriga sexobjekt är alltså främlingsfientliga? blink.gif En potentiell målgrupp för för SD kanske?
Gossen Ruda
Tycker jag har bemött detta några gånger tidigare men jag återkommer i frågan i kväll, för fint väder just nu.
Piccante
Förstår inte hur man kan vara främligsfientlig när det gäller kulturen i ett annat land? Jag har inget emot japaner i Sverige men jag tycker att delar av deras kultur för mig är främmande och märklig. AKB-musiken ger mig ungf lika mkt som Justin Bieber (var jag främlingsfientlig mot kanadensare nu g.gif )
Gossen Ruda
Ett försök till svar. Främlingsfientlighet och förutfattade meningar. Det dröjde inte länge sen J-popen kom på tal så dök det upp anklagelser om vad som hände i Nanking under WW2 mm. Vad har det med dagens AKB48 att göra? De var inte där och troligen inte deras fäder heller. Jag är inte säker men förmodligen hade skribenten dessa uppgifter med från tidigare och därmed också en inbyggd fientlighet som J-popen bara studsade mot. Likadant med min bror. Han gillade inte heller J-popen för japanerna slaktar tigrar till sin traditionella medicin påstod han. Inte heller det har nånting med musiken att göra, för övrigt är uppgiften felaktig. Japanerna är till stor del buddister och därmed skadar man inte djur. Jag har läst ännu värre saker på andra forum där jag tagit upp saken så nog finns det främlingsfientlighet gentemot Japan. Även om det nog inte är lika illa som ett tidningscitat rörande OS 1936 där japanerna benämnes "snedögda halvapor". Hur många gånger har det här i forumet klagats på turkarna och deras behandling av kurderna eller folkmordet på över 1 miljon Armenier?

"Du & malcolm gillar en typ av musik som uteslutande bygger på att medlemmarna i gruppen är söta och ser unga ut. Medlemmarna i grupperna byts kontinuerligt ut, de varken sjunger eller dansar särskilt bra, men kläs och tränas att uppföra sig som om de var i grundskoleålder." Nu tar jag bara upp AKB48 för de är de enda jag känner till och på dem är detta en grov generalisering och ibland ren lögn. En del medlemmar slutar frivilligt, någon enstaka har fått sparken pga olämpligt uppträdande. Det finns 7 st medlemmar kvar sen första början då de var 20 st så något kontinuerligt utbyte sker inte. Tvärtom utökas truppen ständigt och är nu uppe i 64 st. 34 st har slutat av olika anledningar varav 6 st flyttat till andra grupper. Sångförmågan är kanske inte så stor hos en del men andra sjunger verkligen bra så även det är en generalisering. Dansförmågen räcker och blir över, en del är jäkligt bra. Det är dock inte frågan om någon slags klassisk balett utan mer att kunna utföra samordnade rörelser vilket ibland är kusligt bra. Grundskoleålder? Skitsnack. Man bör nog komma ihåg, vilket jag påpekat förut, att japaner rent generellt åldras enligt en annan tidtabell än hos oss. De är mycket äldre än de ser ut att vara. Fn är snittåldern på Team A, K och B drygt 19 år, Team 4 som är skapat sist ligger på 18 år. Åldern spänner mellan 14 och 26 år.

Sen har vi skitsnacket om skoluniformer. Visst, de första åren var det mycket sånt men helt naturligt eftersom många medlemmar då var i skolåldern. Det har helt försvunnit nu i takt med medlemmarnas ökande ålder. När man framför gamla godingar kan det dock fortfarande dyka upp samma kläder som användes när låtarna var nya men det är naturligt. Fö har Siw Malmqvist varit klädd som Pippi Långstrump. Usch och fy.

Beträffande sötheten så är det väldigt svårt för många västerlänningar att begripa japanernas längtan efter söthet eller älsklighet, kawaii. Det förekommer överallt. Utskick från myndigheter kan prydas av söta barn eller djur, reklamen dräller av sånt. Det är ingen tillfällighet att Tamagotchi och liknande saker kommer från Japan. Det är bara att acceptera och man får inte lägga våra värderingar på detta, det blir helt fel då. Framför allt är det ingen anspelning på sex eller pedofili, japanerna klarar att hålla isär begreppen. Så "minderåriga sexobjekt" får stå för skribenten som klart visar att han inget fattat.

Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2012, 22:31) *
Det dröjde inte länge sen J-popen kom på tal så dök det upp anklagelser om vad som hände i Nanking under WW2 mm. Vad har det med dagens AKB48 att göra?

Inte ett dugg. Som framgår i tråden var det ett stickspår om japansk hypernationalism och exceptionalism.

CITAT
"Du & malcolm gillar en typ av musik som uteslutande bygger på att medlemmarna i gruppen är söta och ser unga ut. Medlemmarna i grupperna byts kontinuerligt ut, de varken sjunger eller dansar särskilt bra, men kläs och tränas att uppföra sig som om de var i grundskoleålder." Nu tar jag bara upp AKB48 för de är de enda jag känner till och på dem är detta en grov generalisering och ibland ren lögn. En del medlemmar slutar frivilligt, någon enstaka har fått sparken pga olämpligt uppträdande. Det finns 7 st medlemmar kvar sen första början då de var 20 st så något kontinuerligt utbyte sker inte. Tvärtom utökas truppen ständigt och är nu uppe i 64 st. 34 st har slutat av olika anledningar
Hahaha läs vad du skriver! 34 kickade, 7 kvar av originalen, på vilket sätt är det INTE en svängdörr? Du kan vara helt säker på att varje medlem som börjar ha åsikter om sin lön, sina kläder, musiken, eller som börjar se ut som hon är över 20, eller som får dåliga ratings, åker ur gruppen och ersätts med en ny flicka. Som väljs uteslutande för att hon ser ung, söt och glad ut och får positiv utvärdering av en testpublik.
CITAT

Sen har vi skitsnacket om skoluniformer. Visst, de första åren var det mycket sånt men helt naturligt eftersom många medlemmar då var i skolåldern. Det har helt försvunnit nu i takt --- kan det dock fortfarande dyka upp

Hela appealen för de här grupperna är att de ser ut och uppför sig mycket yngre än de är (och du har själv talat om hur du uppskattar deras ungdomliga fräschet). Därav det fortsatta användandet av skoluniformer, därav deras fnittrande hjärndödhet i intervjuer - de lever upp till den japanska stereotypen av "ung flicka".

CITAT
Beträffande sötheten så är det väldigt svårt för många västerlänningar att begripa japanernas längtan efter söthet eller älsklighet, kawaii. Det förekommer överallt.
Riktigt. Det är en av Japans många bisarra kulturella drag att de försötar allting för att göra det lättare att tala om/mer socialt accepterat. Här är t.ex. en kawaii maskot som informerar om huvudlöss.

CITAT
Framför allt är det ingen anspelning på sex eller pedofili

Skitsnack, den som inte klarar att hålla isär begreppen här är du när du blandar ihop "kawaii" med "fan service". Vilket i och för sig inte är så konstigt eftersom tillochmed Pokémon har massor av fan service.
tomas99
CITAT (Azur @ 13-07-2012, 08:26) *
Inte ett dugg. Som framgår i tråden var det ett stickspår om japansk hypernationalism och exceptionalism.

Hahaha läs vad du skriver! 34 kickade, 7 kvar av originalen, på vilket sätt är det INTE en svängdörr? Du kan vara helt säker på att varje medlem som börjar ha åsikter om sin lön, sina kläder, musiken, eller som börjar se ut som hon är över 20, eller som får dåliga ratings, åker ur gruppen och ersätts med en ny flicka. Som väljs uteslutande för att hon ser ung, söt och glad ut och får positiv utvärdering av en testpublik.

Hela appealen för de här grupperna är att de ser ut och uppför sig mycket yngre än de är (och du har själv talat om hur du uppskattar deras ungdomliga fräschet). Därav det fortsatta användandet av skoluniformer, därav deras fnittrande hjärndödhet i intervjuer - de lever upp till den japanska stereotypen av "ung flicka".

Riktigt. Det är en av Japans många bisarra kulturella drag att de försötar allting för att göra det lättare att tala om/mer socialt accepterat. Här är t.ex. en kawaii maskot som informerar om huvudlöss.
Skitsnack, den som inte klarar att hålla isär begreppen här är du när du blandar ihop "kawaii" med "fan service". Vilket i och för sig inte är så konstigt eftersom tillochmed Pokémon har massor av fan service.

Stort +1
Gossen Ruda

Det är bara två som fått kicken, en av dem är fö tillbaka. Övriga har slutat frivilligt. Om det sen verkligen är frivilligt eller ett spel för galleriet vet varken du eller jag, har du mer information så upp med den på bordet. Faktum är att de äldsta tjejerna bara blir äldre och äldre men stannar ändå kvar. Därför denna uppståndelse när Atsuko meddelade att hon skall sluta. Det är 34 st som är 20 år eller äldre. Snacka skit går ju alltid. Gruppen är fö tänkt som en utbildningsplats för artister så det är fullt naturligt att man slutar, därför kallas avskedet för en graduate, examen. Enligt alla uppgifter jag sett är det dock tjejerna själva som bestämmer när de skall lämna.

Skoluniformer används INTE, var har du fått det ifrån? Kläderna är dock mer eller mindre uniforma men det är snarare regel än undantag i alla storgrupper. Ge gärna exempel på den fnittrande hjärndödheten, länkar eller liknande. Snacka skit går ju alltid som sagt. Hur uppför sig tjejer normalt då? Kollar man lite manga så verkar de flesta vara lite fnittriga men jag vet inte om det stämmer. Förresten, skoluniformer HAR använts ganska nyss, i Mariko från ovan. Men eftersom Mariko där spelar en lärarinna i en skola är det nog ganska naturligt att de övriga tjejerna har skoluniform.

Tillägg: Jag begriper inte denna hetsjakt mot den japanska sötheten. Låt dem ha den och skit i det om det inte passar. Är det bättre med västvärlden bröstfixering där tjejer som inte tycker de passar in mer eller mindre tvingas till olika implantat och andra skönhetsoperationer. Visst, det förekommer operationer i Japan också, framför allt runt ögonen, men inte alls i samma utsträckning. Det är svårt att operera fram söthet. Kanske sockerimplantat?
malcolm
Det verkar som om det är dessa japanska tjejers söthet och vackra utseende retar många, de är inte gula med sneda ögon som många föreställer sig utan vackra, intelligenta och allmänt trevliga. Jag har sett många video´s med tjejerna och då menar jag inte bara musik utan andra klipp där de varit sig själva och ALDRIG har jag sett dem agera som fnittrande småtjejer så den som påstår något liknande bör komma upp med något som visar det.
Cacki
CITAT (malcolm @ 14-07-2012, 18:43) *
Det verkar som om det är dessa japanska tjejers söthet och vackra utseende retar många, de är inte gula med sneda ögon som många föreställer sig utan vackra, intelligenta och allmänt trevliga. Jag har sett många video´s med tjejerna och då menar jag inte bara musik utan andra klipp där de varit sig själva och ALDRIG har jag sett dem agera som fnittrande småtjejer så den som påstår något liknande bör komma upp med något som visar det.

Du verkar hänga fast vid att det är någon slags avundsjuka som ligger bakom att andra inte gillarAKB48, men jag tror du har fel.
Just "fnittrigheten" kanske (bara) är en bidragande del i "skolflickskonceptet" som gör att folk ogillar gruppen.
Jag tror säkert att de inte är mer obegåvade och flamsigare än andra, men du kan nog inte räkna med att de en är "sej själva" i de sammanhang du hänvisar till heller. Det är det få som är framför en kamera.
malcolm
CITAT (Cacki @ 14-07-2012, 19:07) *
Du verkar hänga fast vid att det är någon slags avundsjuka som ligger bakom att andra inte gillarAKB48, men jag tror du har fel.
Just "fnittrigheten" kanske (bara) är en bidragande del i "skolflickskonceptet" som gör att folk ogillar gruppen.
Jag tror säkert att de inte är mer obegåvade och flamsigare än andra, men du kan nog inte räkna med att de en är "sej själva" i de sammanhang du hänvisar till heller. Det är det få som är framför en kamera.

Var får du fnittrigheten ifrån?
Gossen Ruda
För min del tycker jag det verkar som om de som har mest emot hela konceptet också är de som har minst koll. Tomma tunnor och liknande. Hur skall man annars tolka circussnacket när man begär exempel eller bevis: Största möjliga tyssssstnad. Skulle inte förvåna mig om man hänger på forum och sajter där det skitsnackas om Japan men utan att fakta presenteras. Andrahandsinformation eller ännu längre bort. Det är något helt annat när du och jag kollar videor och läser på hemsidor, vi får förstahandsinformation. Sen har jag även min japanexpert att rådfråga och där får jag verkligen fakta.
malcolm
Håller med dig Ruda, vissa inlägg verkat bygga på vad man tor och inte på vad man verkligen sett, det var samma när någon påståttt sig sett AKB-medlemmar i porrfilmer, inte kunde personen ifråga vis något sådant.
Cacki
CITAT (malcolm @ 14-07-2012, 21:18) *
Var får du fnittrigheten ifrån?

Jag har kollat en del av era länkar, även om jag inte orkat titta/lyssna färdigt, men nog tycker jag att det är lite väl mycket "tonårsfnitter" över det hela.
Men som sagt, smaken är som baken...
Vi gillar olika musik och det är inget fel i det, men det stör mej lite på är att ni verkar tro att vi som bara är "lagom" förtjusta i era idoler, inte dras med i er eufori bara för att vi skulle vara avundsjuka på deras småflickssöthet på något sätt...
En gång för alla, så är det INTE...okej!?
Alexander-VG-zon3
CITAT (malcolm @ 14-07-2012, 22:35) *
Håller med dig Ruda, vissa inlägg verkat bygga på vad man tor och inte på vad man verkligen sett, det var samma när någon påståttt sig sett AKB-medlemmar i porrfilmer, inte kunde personen ifråga vis något sådant.

Är personen i fråga mig eller ? jag skrev så fall inte att jag sett dom i porrfilmer utan bilder på nätet. VISS skillnad,, jag antar att du har förmåga att själv googla.

Såg förövrigt en dokumentär om Japan, mycket intressant vissa bitar helt otroligt. Inget jag orkar skriva här, så ni kan sova lugnt. Skulle dock vara intressant att veta vad gossen rudas så kallade japanexpert skulle säga om det jag sett och vet. Själv känner jag en svensk som sedan länge bor i Tokyo.

Det jag såg handlar bland annat om djur, husdjur, och hur infrastrukturen fungerar och hur människorna och kulturen är. Både intressant, bra, dåligt, negativt m.m. blandade känslor.
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2012, 10:21) *
Om det sen verkligen är frivilligt eller ett spel för galleriet vet varken du eller jag

Det är en ultrakommersiell produkt. De drivs hårt, byts ut snabbt.
CITAT
Det är 34 st som är 20 år eller äldre.
Det är helt ovidkommande hur gamla de är, det som spelar roll är hur de ser ut.
CITAT
Gruppen är fö tänkt som en utbildningsplats för artister

Skitsnack, den är tänkt att tjäna grova pengar till de medelålders män som äger franchisen.
CITAT
Skoluniformer används INTE, var har du fått det ifrån?
Skärp dig.
CITAT
Ge gärna exempel på den fnittrande hjärndödheten

Nej, jag orkar inte vada igenom youtube.
CITAT
Kollar man lite manga så verkar de flesta vara lite fnittriga men jag vet inte om det stämmer.
Det finns exakt två kvinnoroller i anime: mörkhårig, allvarlig, intelligent, nedstämd, och blyg ELLER skrikande mental treåring med en tendens att visa sig i bikini (eller naken).
CITAT
Tillägg: Jag begriper inte denna hetsjakt mot den japanska sötheten.

Det är faktiskt en hetsjakt på din och malcolms mundiarré. Sluta tjata om skiten så lovar jag att sluta svara.
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 15-07-2012, 01:54) *
Det är en ultrakommersiell produkt. De drivs hårt, byts ut snabbt.

Återigen ett obevisat påstående som jag anser inte stämmer. Bevisbördan ligger på dig.

Det är helt ovidkommande hur gamla de är, det som spelar roll är hur de ser ut.

När blev det förbjudet att försöka se yngre ut?

Skitsnack, den är tänkt att tjäna grova pengar till de medelålders män som äger franchisen.

Visst tjänar man pengar men det hindrar inte att tjejerna får sin utbildning. Att utbilda är inte gratis. Återigen en snedvridning från din sida.

Skärp dig.

Det är du som skall skärpa dig. Jag skrev att man använde uniformer de första åren och den boken handlar om just detta. Bilden är fö troligen från 2006-7. För kännedom så har vi 2012 nu.

Nej, jag orkar inte vada igenom youtube.

Du har mao ingen egen information. Du tycks hämta information från visst håll, vilket?

Det finns exakt två kvinnoroller i anime: mörkhårig, allvarlig, intelligent, nedstämd, och blyg ELLER skrikande mental treåring med en tendens att visa sig i bikini (eller naken).

Och? Jag visste inte att du var en sån mangafantast att du kan göra en analys av hela mangakulturen. Eller läser du bara vad andra gnäller på?

Det är faktiskt en hetsjakt på din och malcolms mundiarré. Sluta tjata om skiten så lovar jag att sluta svara.

Det är ingen som tvingar dig, du verkar bara vilja gnälla i största allmänhet.

Jag är synnerligen medveten om att allt inte är bra i Japan precis som hos oss. Inte ens ABK48 är paradiset men jag håller inte med om det onyanserande gnället som du och några till håller på med och som helt eller delvis verkar vara återberättat av vad du läst på andra ställen. Hur funkar källkritiken?
Gossen Ruda
CITAT (flaxss @ 15-07-2012, 01:31) *
Är personen i fråga mig eller ? jag skrev så fall inte att jag sett dom i porrfilmer utan bilder på nätet. VISS skillnad,, jag antar att du har förmåga att själv googla.

Såg förövrigt en dokumentär om Japan, mycket intressant vissa bitar helt otroligt. Inget jag orkar skriva här, så ni kan sova lugnt. Skulle dock vara intressant att veta vad gossen rudas så kallade japanexpert skulle säga om det jag sett och vet. Själv känner jag en svensk som sedan länge bor i Tokyo.

Det jag såg handlar bland annat om djur, husdjur, och hur infrastrukturen fungerar och hur människorna och kulturen är. Både intressant, bra, dåligt, negativt m.m. blandade känslor.

Vad porr beträffar så finns det olika uppfattningar om vad som skall räknas som porr. Jag har ganska höga krav. AKB48 satsar inte direkt på hårdporr utan söthet men visst finns det en del åt det sexuella hållet, dock ganska återhållet. Jag har googlat efter porr ihop med AKB men hittade inget av intresse. Någon fejkad bild hittade jag.

Dokumentarer är intressanta men man måste komma ihåg att den helt opartiska filmaren existerar inte. Särskilt inte när man skall skildra ett så stort och skiftande land som Japan.
malcolm
Jag är beredd att hålla med Ruda, någon porr eller några nakenbilder finns inte vad gäller AKB48. I mina eftersökningar av sådant materiel har jag iof, sig hittat porr från Japan men det mesta verkar pixlat så att inga intimare delar visas. Nu är jag inte intresserad av bilder mm.av tjejerna utan ville bara se om det överhuvud taget fanns och det gör det som sagt inte.

Att säga att tjejerna bara får vara med ett tag för att sedan sparkas ut stämmer inte heller, visst har medlemmar ersatts av andra men så vitt jag vet är det inte tal om någon slags svängdörr som vissa hävdar, flickorna är inte livegna på något sätt och får lämna gruppen när de vill vilket en del också har gjort. Vad de ägnar sig åt idag har jag ingen aning om men vissa har funnit andra nischer inom entertainment.
Azur
CITAT (malcolm @ 15-07-2012, 20:31) *
I mina eftersökningar av sådant materiel har jag iof, sig hittat porr från Japan men det mesta verkar pixlat så att inga intimare delar visas.

All japansk porr är pixlad, japan har censur för att skydda "den offentliga moralen". Apropå det har en reklamsnutt med AKB48-medlemmar blivit fälld för att "stödja homosexualitet". Japp, det är inget sexuellt med AKB48 alls. Japaner, till skillnad från västerlänningar, kan hålla isär kawaii och sex. Var det inte så, Ruda?

Hittade f.ö. denna blogg som väldigt bra sammanfattar problemet med AKB48.
Piccante
CITAT (Azur @ 16-07-2012, 01:01) *
All japansk porr är pixlad, japan har censur för att skydda "den offentliga moralen". Apropå det har en reklamsnutt med AKB48-medlemmar blivit fälld för att "stödja homosexualitet". Japp, det är inget sexuellt med AKB48 alls. Japaner, till skillnad från västerlänningar, kan hålla isär kawaii och sex. Var det inte så, Ruda?

Hittade f.ö. denna blogg som väldigt bra sammanfattar problemet med AKB48.

en genuspedagog skulle förmodligen få sammanbrott i japan sick.gif Blogginlägget visar ju att många som uppenbart bor i japan och är mkt bekant med kulturen anser att AKB är värre än big Brother och Idol på samma gång...
Gossen Ruda
Ja, suck. Hur skulle det vara om alla gnällspikar lärde sig lite mer om gruppen istället för att bara surfa runt och leta skandaler. no.gif Att de gör reklam för homosex passar väl bara bra för en del här på forumet? rolleyes.gif Vad är det för sexigt med tjejer i bikini, dessutom inte speciellt utmanande? Det verkar som om en del här är svältfödda på sådant. Jag kan i så fall rekommendera en prenumeration på Slitz, Lektyr eller liknande. Eller köpa några nummer av Dax privat. Det går faktiskt alldeles utmärkt att hålla isär sex och kawaii, bara det förekommer inte samtidigt. Att sen en person, eller en grupp av personer, ena stunden kan vara det ena och sen det andra är väl inte konstigt? Jag är synnerligen övertygad att det i många kvinnors garderob finns allting från den sexiga lilla svarta och korta kjolar till långklänningar och pösiga långbyxor. Fast vill man vända och vrida allt till det värsta finns ju alla möjligheter.
Gossen Ruda
Återkommer till bloggen och plockar ut ett citat:

"AKB48 members usually appear as schoolgirls, popping cute little blinky faces and wiggling their limbs in talent-show dance moves. When they are not dressed in school uniforms, they're dressed in bikinis or sexy (but sweet) lingerie."

Om ni Azur och Markus bara läser sån här felaktig dyngskit så förstår jag lite mer av vad ni skriver, fast samtidigt visar ni bara på er egen okunskap. Jag föreslår en timmes sällskap i en månad med AKB på YouTube och ni fattar vad jag menar.
Gossen Ruda
Bara ytterligare en kommentar som jag kom på efteråt beträffande var många skriver om och framför allt vad man kan snoka upp på nätet och sen okritiskt skriver av. Tyvärr verkar det som om man bara skriver om det man vill skriva om men missar helheten och helheten är stor beträffande AKB48. Jag kommer osökt att tänka på en gammal låt av Pete Seeger, Seek and you shall find. Han sjunger och pratar sig igenom några historier, bl.a. den följande.

Det var en gång en kung som fick höra att ett skepp anlänt till kusten med ett märkligt djur ombord som kallades för elefant. Han skickade dit sina vise män för att få reda på vad det var för djur. Dessa hade läst så många böcker att de nu var blinda som fladdermöss så de fick känna sig fram.

Den förste kände på ett ben. Ahh, sa han. Den andre kände på sidan av kroppen. Mmmm, sa han. Den tredje kände på ett öra. Ohhh, sa han. Den fjärde kände på en bete. Aha, sa han. Den femte kände på snabeln. Oho, sa han och den sjätte drog i svansen.

De åkte tillbaka till kungen och han uppmanade dem att berätta vad det var för konstigt djur.

Den förste sa: Ers majestät, detta djur är som stammen till ett ungt träd. Nej utbrast den andre, det är som sidan till en stor byggnad. Nej ni har båda fel sa den tredje, det är som ett stort löv. Nej nej, skrek den fjärde, det är som ett stort spjut. Absolut inte ropade den femte, det är som en stor orm. Se sa den sjätte: Ers majestät, jag vet exakt ved det är. Det är som ett rep som hänger ner från himlen. Man drar i repet och himlen blir full av skit.

Ibland verkar det som om en del som skall skriva om AKB48 bara hittar det där hängande repet. biggrin.gif
Aqvakul
Jag fattar fortfarande inte varför ni inte söker er till, alternativt skapar, ett eget forum om japanska flickpop. Eller utbyter era erfarenheter rent privat.

Få andra här verkar intresserade av "artisteriet", så det lönar sig väl knappast att försöka missionera ytterligare.

Många med mig är förundrade över ert stora snabbt påkommna intresse, men inte ens det kittlar längre...

Det är ett fritt forum och ni gör absolut som ni vill, men mitt tips är att tona ner detta här och sköta det på annat håll tillsammans med likasinnade...
Gossen Ruda
Bäste Aqva, märker du inte hur en del tycks avreagera sig i denna tråden? Den fyller ett behov. Sen är det lite kul att läsa alla enögda inlägg, jag sitter och småmyser. rolleyes.gif
Anki på Öland
Jojo.... snacka om enögd....
Gossen Ruda
CITAT (Anki på Öland @ 16-07-2012, 11:44) *
Jojo.... snacka om enögd....

Hurså? Mina båda ögon är öppna, eller tänker du på något annat?
malcolm
CITAT (Aqvakul @ 16-07-2012, 11:18) *
Jag fattar fortfarande inte varför ni inte söker er till, alternativt skapar, ett eget forum om japanska flickpop. Eller utbyter era erfarenheter rent privat.

Jo då, vi pratar privat också
Få andra här verkar intresserade av "artisteriet", så det lönar sig väl knappast att försöka missionera ytterligare.

Ingen som har missionerat något

Många med mig är förundrade över ert stora snabbt påkommna intresse, men inte ens det kittlar längre...

Fastnar man för något så gör man

Det är ett fritt forum och ni gör absolut som ni vill, men mitt tips är att tona ner detta här och sköta det på annat håll tillsammans med likasinnade...

Just det, vi gör som vi vill och det är helt frivilligt om man vill läsa/lyssna.

Jag förstår nte detta intresse från somlga som gär ut på att trådarna för japanpopen inte får finnas, är man inte intresserad av de så är det ju bara att hoppa över de trådarna. Jag läser långt ifrån alla trådar och än mindre skriver i dem jag tycker är ointressanta eller saknar kunskap om.
Piccante
CITAT (malcolm @ 16-07-2012, 14:38) *
Jag förstår nte detta intresse från somlga som gär ut på att trådarna för japanpopen inte får finnas, är man inte intresserad av de så är det ju bara att hoppa över de trådarna. Jag läser långt ifrån alla trådar och än mindre skriver i dem jag tycker är ointressanta eller saknar kunskap om.

Vem har sagt att japanpop inte får finnas?
Ingen har påstått det vad jag vet. Sen har du själv skapat en tråd där man får vara negativ! Men då klagar du på dom som inte låter sig imponeras av en tillgjord tjejgrupp...
Azur
CITAT (Gossen Ruda)
Vad är det för sexigt med tjejer i bikini
Ridå.
CITAT (Markus_H @ 16-07-2012, 01:39) *
en genuspedagog skulle förmodligen få sammanbrott i japan

Fast japansk kultur har nåt slags frikort från feminister & genusvetare - jag fattar inte riktigt hur, jag kan bara anta att feminister aldrig tittar på anime/manga/jpop (inte ens barnprogram som t.ex. Pokémon). I alla händelser verkar de ha missat de unkna könsrollerna.
Gossen Ruda
Jaha, där gick tydligen ridån ner för Azur. Något kön finns inte angivet på medlemsprofilen så man kan bara spekulera i orsaken. För mig är iaf en bikini inte speciellt sexig, kan vara det i speciella fall, dock inte på den bilden. Jag kanske är för blasé. g.gif
Aqvakul
Hur kan man starta en tråd där man efterlyser avvikande synpunkter, och sen vara så särdeles känslig för allt som är det minsta kritiskt?

malcolm
Det är bara för att reta dig Aq, läraren med pekpinnar som regerar över allt och tycker sig stå över alla andra. VARFÖR får inte jag och Ruda samt några till ha vårt musikintresse ifred utan att bli antastade? Tjejerna är unga, JA, musiken är lättpop: JA, många nakna ben: JA men än sen då, dat handlar inte om kontaktannonser eller liknande utan om trevlig underhållning. Jag må vara naiv men inte tror jag att tjejerna blir utnyttjade på något sätt, inte mer än vad artister i allmänhet blir i alla fall. Kom med relevaqnt kritik och fakta Aq så kaqnske jag an lyssna på dig.
malcolm
Är du GUD Aq, är det DU som skall avgöra vad folk får prata om?
malcolm
Konstigt att ingen som säger negativa saker om AKB aldrig någonsin har lyckats komma med en länk som bekräftar deras påståenden...
Piccante
CITAT (malcolm @ 17-07-2012, 00:22) *
Konstigt att ingen som säger negativa saker om AKB aldrig någonsin har lyckats komma med en länk som bekräftar deras påståenden...

du tycks ju ändå inte läsa dom... Azur hade ju länkar i sitt senaste inlägg slap.gif Sen får ni nog försöka acceptera att de som tycker att en grupp är töntig nog för att man inte orkar lyssna på dom, de kommer heller aldrig engagera sig i samma utsträckning som ni för att söka en massa om gruppen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (malcolm @ 16-07-2012, 23:59) *

Men du gjorde ju en tråd där vi ska skriva negativt,, fattar inte hur du menar med tråden då ?

När man bara blir attackerad och mot argumenterad hela tiden när man är negativ i DIN NEGATIVA TRÅD.

Det är inta aqvakul som avgör det har du ju själv redan gjort med denna tråd.
malcolm
Gå och lägg dig" Sibylla har ka rotfl.gif nske något som passar!
hattstugan
Denna tråd borde låsas
Aqvakul
Aqvakul skrev:
CITAT (Aqvakul @ 16-07-2012, 23:06) *
Hur kan man starta en tråd där man efterlyser avvikande synpunkter, och sen vara så särdeles känslig för allt som är det minsta kritiskt?

Malcolm svarade:
CITAT
Det är bara för att reta dig Aq, läraren med pekpinnar som regerar över allt och tycker sig stå över alla andra. VARFÖR får inte jag och Ruda samt några till ha vårt musikintresse ifred utan att bli antastade? Tjejerna är unga, JA, musiken är lättpop: JA, många nakna ben: JA men än sen då, dat handlar inte om kontaktannonser eller liknande utan om trevlig underhållning. Jag må vara naiv men inte tror jag att tjejerna blir utnyttjade på något sätt, inte mer än vad artister i allmänhet blir i alla fall. Kom med relevaqnt kritik och fakta Aq så kaqnske jag an lyssna på dig
Malcolm svarade sen strax också:
CITAT

Jag ställer än en gång frågan som jag inte fått något sakligt svar på:

Dina s.k. "svar" har ju inte ett smack med min fråga att göra. Istället ägnar du dig åt otäcka personangrepp! Tyvärr är det inte första gången. Vad jag vet har jag däremot aldrig angripit dig personligen. Jag kan inte säga att jag tar mig av det. Men om det händer fler gånger så kommer jag att anmäla dig till administrationen, därför att ditt beteende skadar forumet som har betytt så mycket för mig.

edit: stavfel
tomas99
CITAT (Aqvakul @ 17-07-2012, 07:50) *
Aqvakul skrev:
Malcolm svarade:
Malcolm svarade sen strax också:
Jag ställer än en gång frågan som jag inte fått något sakligt svar på:

Dina s.k. "svar" har ju inte ett smack med min fråga att göra. Istället ägnar du dig åt otäcka personangrepp! Tyvärr är det inte första gången. Vad jag vet har jag däremot aldrig angripit dig personligen. Jag kan inte säga att jag tar mig av det. Men om det händer fler gånger så kommer jag att anmäla dig till administrationen, därför att ditt beteende skadar forumet som har betytt så mycket för mig.

edit: stavfel

Det är bra att du säjer ifrån, men det skulle du ha gjort förut med, jag menar när du hadde tittel på forumet.
Gossen Ruda
Syftet med tråden var nog att hålla borta allt gnäll från den postiva tråden men knappast att gnällarna fritt skulle kunna breda ut sig här utan att få svar på tal. Det jag dock är förundrad över att alla som kritiserar Japan och AKB sällan har egna erfarenheter. Man vidarebefordrar glatt och villigt vad andra har skrivit för negativt men ibland helt utan källkritik. Dessutom verkar en hel del ha funnits med i bagaget redan innan jag och malcolm visade upp AKB, det jag kallar förutfattade meningar. Är man kritisk till exempelvis Japan redan från början lär man knappast kunna se något positivt i musiken. Lite lustigt eftersom en hel del av musiken är hämtad från väst. biggrin.gif Vill man kan man hitta negativa saker om Japan och AKB så hittar men det likväl som om de flesta länder och företeelser, inte ens genusflummandets högborg Sverige klarar sig. Jag vill helst se på helheten och har förmågan och viljan att bortse från enstaka negativa saker.
Alexander-VG-zon3
CITAT (malcolm @ 17-07-2012, 00:42) *
Gå och lägg dig" Sibylla har ka rotfl.gif nske något som passar!

Vuxet, Moget, Töntigt, Patetiskt.

CITAT (Gossen Ruda @ 17-07-2012, 08:28) *
Syftet med tråden var nog att hålla borta allt gnäll från den postiva tråden men knappast att gnällarna fritt skulle kunna breda ut sig här utan att få svar på tal.

Vad bra ses i den positiva, men inte positivt utan svar på tal tummenupp.gif
tomas99
Om jag skall spå, så kommer det ett svar som handlar om bögar.
Alexander-VG-zon3
Antagligen.......................andra svara får man inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon