|
En sak är i alla fall säker. Man får inte vara "barhudad" som moderator... Ni kan inte göra alla till lags. Gör så gott ni kan, blir det säkert bra..
Huggorm
02-11-2012, 23:12
Jag tror att om det skall bli ordning på forumet så måste folk acceptera moderatorernas beslut och inte ständigt hålla på att ifrågasätta minsta grej. Det kan hända att det blir felaktiga beslut också ibland, men låt det då passera och se om det var en enskild händelse. Återupprepas det kan man påpeka det man tycker är fel i supportdelen på forumet.
CITAT (Huggorm @ 02-11-2012, 23:12)  Jag tror att om det skall bli ordning på forumet så måste folk acceptera moderatorernas beslut och inte ständigt hålla på att ifrågasätta minsta grej. Det kan hända att det blir felaktiga beslut också ibland, men låt det då passera och se om det var en enskild händelse. Återupprepas det kan man påpeka det man tycker är fel i supportdelen på forumet. Sant. Vi lär oss, både medlemmar och mods...
Jag har gjort ett sånt därt spontant beslut som är så typsikt mig. Och fast det gått flera minuter (hahaha) så känns det fortfarande rätt i magen. Det här inlägget är det sista jag gör som ickemoderator på ett tag. Jag kommer alltså bara att agera som moderator ett tag framåt. Alla åsikter och svar jag ger kommer jag att ge i egenskap av min roll som moderator. Jag ska vara hård men rättvis. Som fantomen.  (obs, det där är skämt. I alla fall mest skämt) /Anma Diskussionen i tråden är okej, men det var på väg att hamna snett enligt min bedömning, därför valde jag att lägga in en vädjan om eftertanke. Det handlar inte alltid om vad som sägs, utan också om hur det sägs. /mod
Krolliljan
02-11-2012, 23:17
CITAT (Anma @ 02-11-2012, 22:57)  Normalt är att moderatorerna på ett forum har också rätten att uttala sig som privatpersoner. Det var ett av villkoren för att jag öht skulle ställa upp. Det kommer att komma regler också om detta. Vi försöker att alltid underteckna med /mod eller /moderator då vi uttalar oss som moderatorer. Men det har visat sig att vi också lätt glömmer bort detta. Men vi lär oss. Från början ändrade jag alltid texten till röd då jag var i moderatorrollen. Fick kritik för det och valde då att sluta med det. Vi har haft uppdraget drygt en vecka. VI kommer att så småningom hitta en form som känns rätt och bra. /mod Jag beundrar ditt sätt att bemöta kritiken. Känner attt jag har ngt att lära av dig där. Att jag sen inte tycker att det är Ok med personangrepp mot medlemmar, forumvärd, Katarina eller moderatorerna är en helt annan sak.
CITAT (Anma @ 02-11-2012, 23:16)  Jag har gjort ett sånt därt spontant beslut som är så typsikt mig. Och fast det gått flera minuter (hahaha) så känns det fortfarande rätt i magen. Det här inlägget är det sista jag gör som ickemoderator på ett tag.Jag kommer alltså bara att agera som moderator ett tag framåt. Alla åsikter och svar jag ger kommer jag att ge i egenskap av min roll som moderator. Jag ska vara hård men rättvis. Som fantomen.  (obs, det där är skämt. I alla fall mest skämt) /Anma Diskussionen i tråden är okej, men det var på väg att hamna snett enligt min bedömning, därför valde jag att lägga in en vädjan om eftertanke. Det handlar inte alltid om vad som sägs, utan också om hur det sägs. /mod Så kan du väl inte göra????
Myosotis
02-11-2012, 23:21
CITAT (Huggorm @ 02-11-2012, 23:12)  Jag tror att om det skall bli ordning på forumet så måste folk acceptera moderatorernas beslut och inte ständigt hålla på att ifrågasätta minsta grej... Det håller jag med om. Men ni bör acceptera att 1) vi kanske bara vill hjälpa till i all välmening så här i början och 2) om någon "tjatar" om "småsaker" kanske det tyder på att det är en viktig fråga och ingen småsak för den som skriver och då förstör man den goda stämningen om man förlöjligar åsikten, kanske speciellt om det kommer "uppifrån" en moderator.
CITAT (Anma @ 02-11-2012, 23:18)  Det här är den sista tråden som tillåts i småprat angående modereringen. Härdanefter kommer sådana inlägg obönhörligen att flyttas (inte slängs, flyttas) till tråden i support.
/mod Mycket bra beslut - jag gilla
CITAT (pejori @ 02-11-2012, 23:20)  Så kan du väl inte göra????  Det varar inte för evigt. Bara tills vi landat på rätt köl med moderatorerna i forumet. Jag kommer att vara tydlig med när detta beslut är upphävt. /mod.
CITAT (Huggorm @ 02-11-2012, 23:12)  Jag tror att om det skall bli ordning på forumet så måste folk acceptera moderatorernas beslut och inte ständigt hålla på att ifrågasätta minsta grej. Det kan hända att det blir felaktiga beslut också ibland, men låt det då passera och se om det var en enskild händelse. Återupprepas det kan man påpeka det man tycker är fel i supportdelen på forumet. Ja, det vore ju lite konstigt om ni inte får göra det ni är satta att göra, inkluderat att ibland behöva fatta beslut som inte varenda medlem gillar. Det snackas om yttrandefrihet och demokrati, men vem har sagt att Odla.nu måste tolerera precis allting som sägs här och att de alltid ska rätta sej efter vad majoriteten av medlemmarna säger? Är inte det här ett privatägt företag/forum?? Nä, till syven och sist ska vi allt bara vara tacksamma OM de är villiga att lyssna till våra önskemål...
CITAT (Huggorm @ 02-11-2012, 23:12)  Jag tror att om det skall bli ordning på forumet så måste folk acceptera moderatorernas beslut och inte ständigt hålla på att ifrågasätta minsta grej. Det kan hända att det blir felaktiga beslut också ibland, men låt det då passera och se om det var en enskild händelse. Återupprepas det kan man påpeka det man tycker är fel i supportdelen på forumet. Jag tycker tvärtom, för att forumet skall bli meningsfullt måste vi kunna ifrågasätta. Så klart att ni moderatorer är människor med fel och brister som alla andra och det vore väl konstigt om det inte blev fel ibland. Blir det fel tycker jag att det är ytterst viktigt att detta kan/får diskuteras. Sen tror jag också att det är ytterst viktigt att ni klargör om ni talar som moderatorer eller vanliga medlemmar. Som medlemmen Huggorm är det t.ex. helt OK att du tycker illa om mig men som moderator är det inte OK Gita
CITAT (Anma @ 02-11-2012, 23:23)  Det varar inte för evigt. Bara tills vi landat på rätt köl med moderatorerna i forumet.
Jag kommer att vara tydlig med när detta beslut är upphävt.
/mod. Fäll ut landninghjulen snart då...
Huggorm
02-11-2012, 23:26
CITAT (Myosotis @ 02-11-2012, 23:21)  Det håller jag med om. Men ni bör acceptera att 1) vi kanske bara vill hjälpa till i all välmening så här i början och 2) om någon "tjatar" om "småsaker" kanske det tyder på att det är en viktig fråga och ingen småsak för den som skriver och då förstör man den goda stämningen om man förlöjligar åsikten, kanske speciellt om det kommer "uppifrån" en moderator.  Visst har du rätt, självklart. Men har det egentligen kommit fram något nytt sedan Anma låste de första trådarna för några timmar sedan? Det enda som egentligen framkommit i den här tråden är att många medlemmar var missnöjda med låsningen. Och det visste vi att de skulle bli redan när låsningen skedde
CITAT (Anma @ 02-11-2012, 23:18)  Det här är den sista tråden som tillåts i småprat angående modereringen. Härdanefter kommer sådana inlägg obönhörligen att flyttas (inte slängs, flyttas) till tråden i support.
/mod OK, jag tycker att du tänker helt fel, jag tror att denna diskussion gynnar forumet,att det är värdefullt att få reda ut hur vi vill ha det, men du är ju moderator och bestämmer. Gita
CITAT (Huggorm @ 02-11-2012, 23:26)  Visst har du rätt, självklart. Men har det egentligen kommit fram något nytt sedan Anma låste de första trådarna för några timmar sedan? Det enda som egentligen framkommit i den här tråden är att många medlemmar var missnöjda med låsningen. Och det visste vi att de skulle bli redan när låsningen skedde  Det var väl inte sååå många va?
Myosotis
02-11-2012, 23:30
CITAT (Huggorm @ 02-11-2012, 23:26)  Men har det egentligen kommit fram något nytt sedan Anma låste de första trådarna för några timmar sedan? Kanske inte. Men för mig personligen känns det väldigt viktigt, ja helt avgörande egentligen, att jag har fått säga vad jag tycker och att det nu känns som om jag har nått fram, blivit läst och förstådd.
CITAT (pejori @ 02-11-2012, 23:25)  Fäll ut landninghjulen snart då...  I tomtetråden är jag inte bara moderator. Jag är tomtemor också.
Huggorm
02-11-2012, 23:33
CITAT (pejori @ 02-11-2012, 23:30)  Det var väl inte sååå många va? Nej du har rätt, det var fel ordval. "Några" hade varit bättre.
CITAT (Huggorm @ 02-11-2012, 23:33)  Nej du har rätt, det var fel ordval. "Några" hade varit bättre.
Myosotis
02-11-2012, 23:35
CITAT (Gita @ 02-11-2012, 23:29)  ...jag tror att denna diskussion gynnar forumet,att det är värdefullt att få reda ut hur vi vill ha det... Tror jag med. Hade samma tråd legat i support hade det inte blivit samma tråd. Men vi kanske vänjer oss vid att ha fler aktiva trådar i support (och lite annorlunda än de som ligger där nu), det är ju upp till oss att kolla den avdelningen oftare.
CITAT (Anma @ 02-11-2012, 23:31)  I tomtetråden är jag inte bara moderator. Jag är tomtemor också.  "Tomtemoder,ator"
CITAT (Myosotis @ 02-11-2012, 23:35)  Tror jag med. Hade samma tråd legat i support hade det inte blivit samma tråd. Men vi kanske vänjer oss vid att ha fler aktiva trådar i support (och lite annorlunda än de som ligger där nu), det är ju upp till oss att kolla den avdelningen oftare. Tror också det har gynnat forumet. Vi har framfört våra åsikter och moderatorerna sina. Alla ser vi på saker på olika sätt. Bättre att ventilera det, än att det ligger och jäser i varje tråd...
Nu kommer jag att vara stenhård. Denna tråd ska från och med nu endast handla om modereing och frågor till moderatorerna. Observera, det är inte tillåtet att diskutera enskilda ärenden i forumet. Allmän diskussion är välkommen. OT i tråden kommer att raderas utan motivering.
/mod
mamamaggan
03-11-2012, 14:52
Först och främst måste jag tala om att jag inte läst varenda inlägg i den här tråden.
Har läst de senaste sidorna och reagerat på det att vi medlemmar inte borde få säga något/vilja veta något om varför moderatorerna gör som de gör.
Varför skulle vi inte få kunna fråga / vilja veta varför de gör som de gör ? Då får vi aldrig veta hur vi förväntas uppföra oss på forumet och vilka regler som egentligen gäller .
För mig är det självklart att man måste få ställa frågor om varför det eller det sker / inte sker här på Odla.
Hur tänker ni moderatorer ?
CITAT (mamamaggan @ 03-11-2012, 14:52)  Först och främst måste jag tala om att jag inte läst varenda inlägg i den här tråden.
Har läst de senaste sidorna och reagerat på det att vi medlemmar inte borde få säga något/vilja veta något om varför moderatorerna gör som de gör.
Varför skulle vi inte få kunna fråga / vilja veta varför de gör som de gör ? Då får vi aldrig veta hur vi förväntas uppföra oss på forumet och vilka regler som egentligen gäller . För mig är det självklart att man måste få ställa frågor om varför det eller det sker / inte sker här på Odla.
Hur tänker ni moderatorer ? Man ska inte diskutera enskilda ärenden i forumet. Ni är välkomna att fråga efter motiv och orsaker till varför vi agerat som vi gjort i enskilda fall i PM. Det finns många skäl till varför det är så. (Dessutom är det likadant i alla andra modererade forum som jag varit/är aktiv i) Det främsta skälet är att vi är för att undvika diskussion där alla lägger sig i angående varje sak vi moderatorer gör. Det skulle aldrig fungera att ha det så. För det finns alltid ett läger för och ett mot. Tänk vilka konflikter som skulle uppstå för varje moderering vi gör. Det skälet är fullt tillräckligt för att inte tillåta diskussioner om enskilda ärenden. /mod
mamamaggan
03-11-2012, 16:49
CITAT (Anma @ 03-11-2012, 14:58)  Man ska inte diskutera enskilda ärenden i forumet. Ni är välkomna att fråga efter motiv och orsaker till varför vi agerat som vi gjort i enskilda fall i PM. Det finns många skäl till varför det är så. (Dessutom är det likadant i alla andra modererade forum som jag varit/är aktiv i)
Det främsta skälet är att vi är för att undvika diskussion där alla lägger sig i angående varje sak vi moderatorer gör. Det skulle aldrig fungera att ha det så. För det finns alltid ett läger för och ett mot. Tänk vilka konflikter som skulle uppstå för varje moderering vi gör. Det skälet är fullt tillräckligt för att inte tillåta diskussioner om enskilda ärenden. /mod Tack för ditt svar Anmna . Jag menade inte att vi skulle diskutera en enskild person , om du förstår vad jag menar , utan ta upp det som generella saker ( om det är möjligt ) . Frågan var mer om att vi inte skulle få fråga om varför ni moderatorer gör som ni gör och vi inte kunde ha en diskussion om det . Med diskussion så menar jag alltså att skriva i en tråd om det och inte via PM eftersom jag tycker att det rör alla här. Ni som moderatorer måste få klargöra er roll och vi medlemmar måste få veta vad som gäller d v s hur ni tolkar och använder reglerna.
CITAT (mamamaggan @ 03-11-2012, 16:49)  Tack för ditt svar Anmna . Jag menade inte att vi skulle diskutera en enskild person , om du förstår vad jag menar , utan ta upp det som generella saker ( om det är möjligt ) .
Frågan var mer om att vi inte skulle få fråga om varför ni moderatorer gör som ni gör och vi inte kunde ha en diskussion om det .
Med diskussion så menar jag alltså att skriva i en tråd om det och inte via PM eftersom jag tycker att det rör alla här.
Ni som moderatorer måste få klargöra er roll och vi medlemmar måste få veta vad som gäller d v s hur ni tolkar och använder reglerna. Den här tråden är till för allmänna frågor angående moderatorernas arbete. Denna tråd ska från och med nu endast handla om modereing och frågor till moderatorerna. Observera, det är inte tillåtet att diskutera enskilda ärenden i forumet. Allmän diskussion är välkommen. I början på nästa vecka, hoppas redan på måndag kommer det att komma upp en skrivelse om moderatorernas befogenheter och skyldigheter. Du får nöja dig med detta svar till dess. Tillägg: Jag menar inte heller enskilda personer. Jag menar enskilda ärenden. Om en moderator till exempel modererar ett inlägg som du skrivit och någon (du eller någon annan) ifrågasätter just den modereringen är det inte ok att göra det i forumet. Enskilda ärenden tas via PM.
mamamaggan
03-11-2012, 17:42
Tack igen !
Vi verkar ha samma åsikt och för mig verkar det bra med att vi kan diskutera i generella ordalag för jag tycker som sagt var att det behövs.
Ni får då också feedback på erat " jobb " och får insikt om hur vi medlemmar uppfattar vad/hur ni gör och varför.
Ni är väl fortfarande tre som modererar va???
I denna tråd raderas all ot. *Även om inläggen i sig inte bryter mot reglerna på annat sätt än att det just är ot. Ni får respektera det. /mod CITAT (pejori @ 03-11-2012, 19:03)  Ni är väl fortfarande tre som modererar va???  Ja det är vi.  /mod
Jag tycker att vi ska låta moderatorerna (heter det så) nu jobba ifred en tid. Därefter kan vi utvärdera och komma med synpunkter. Nu känns det som allt de gör ska ifrågasättas.
Det kommer att ta tid för dem att hitta sin plats och även för oss att veta vad som gäller.
mamamaggan
04-11-2012, 11:20
CITAT (Alba @ 04-11-2012, 10:48)  Jag tycker att vi ska låta moderatorerna (heter det så) nu jobba ifred en tid. Därefter kan vi utvärdera och komma med synpunkter. Nu känns det som allt de gör ska ifrågasättas.
Det kommer att ta tid för dem att hitta sin plats och även för oss att veta vad som gäller. Jobba ifred ? Vad menar du då ? Att vi inte får ta upp och fråga /komma med åsikter/diskutera under någon vecka - några månader ? Varför ska vi inte få komma med frågorna/åsikterna / diksussionerna nu så att vi alla , inklusive moderatorerna , lär oss snabbt hur det ska vara ? Eller att vi inte tillåts komma med frågor/åsikter/diskutera alls nu och heller inte senare ?
I början av veckan kommer riktlinjer att komma, tills dess kan man kanske lugna sig med frågor, och fråga utifrån de riktlinjer som är satta istället? Vi räknar med att det blir frågor om dem.  /mod
CITAT (mamamaggan @ 04-11-2012, 11:20)  Jobba ifred ? Vad menar du då ?
Att vi inte får ta upp och fråga /komma med åsikter/diskutera under någon vecka - några månader ?
Varför ska vi inte få komma med frågorna/åsikterna / diksussionerna nu så att vi alla , inklusive moderatorerna , lär oss snabbt hur det ska vara ?
Eller att vi inte tillåts komma med frågor/åsikter/diskutera alls nu och heller inte senare ? Jag menar att allt är ju så nytt både för moderator och för oss andra. När sen det kommer funderingar / klagomål från många håll vet man ju inte vad man ska ta ställning till. Vi bör invänta de riktlinjer som de har sagt att de ska komma med.
sqrulan
04-11-2012, 13:38
Varför inte starta en tråd där dom som vill tycka/bråka och ifrågasätta om dom vill utan att en moderator ska bry sig? Vissa vill ju ha det så vad jag kan se! Jag kan inte förstå hur ni ska kunna "moderera" detta forum överhuvudtaget, ni är ju inte Gud eller Jesus! Bara en tanke! Kram!
CITAT (sqrulan @ 04-11-2012, 13:38)  Varför inte starta en tråd där dom som vill tycka/bråka och ifrågasätta om dom vill utan att en moderator ska bry sig? Vissa vill ju ha det så vad jag kan se! Jag kan inte förstå hur ni ska kunna "moderera" detta forum överhuvudtaget, ni är ju inte Gud eller Jesus! Bara en tanke! Kram!  Jag tycker vi tillsammans ska istället jobba mot ett forum där bråk inte behövs. Ifrågasätta och tycka har alla rätt till, så länge man respekterar andra. /mod
sqrulan
04-11-2012, 13:51
 Lycka till!
*Stintan*
04-11-2012, 15:12
CITAT (Anma @ 04-11-2012, 12:41)  I början av veckan kommer riktlinjer att komma, tills dess kan man kanske lugna sig med frågor, och fråga utifrån de riktlinjer som är satta istället? Vi räknar med att det blir frågor om dem. /mod Jag förstår ingenting. Det finns ju riktlinjer och forumregler klart utskrivna http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=117273Dessa samt de av alla medlemmar godkända användarvillkoren är väl det som gäller eller är det tänkt att moderatorerna ska hitta på nya egna riktlinjer? I så fall måste det väl vara riktlinjer för hur moderatorerna ska arbeta, inte hur medlemmarna ska bete sig eftersom det redan finns regler om detta. Hur är det med objetiviteten hos moderatorerna? Jag tycker mig se en viss särbehandling av medlemmarna. Vissa tycks få vara hur insinuanta som helst och bryta mot trivselreglerna, t.o.m. i denna tråd, utan åtgärd medan andra inte ens får svara på inlägg som angår dem. Sqrulan jag har aldrig påstått att jag skulle hålla mig ifrån forumet för evigt utan att jag ville se hur det utvecklades. Då underlättar det att kunna fråga om sådant man undrar.
mamamaggan
04-11-2012, 15:23
CITAT (Alba @ 04-11-2012, 12:54)  Jag menar att allt är ju så nytt både för moderator och för oss andra. När sen det kommer funderingar / klagomål från många håll vet man ju inte vad man ska ta ställning till. Vi bör invänta de riktlinjer som de har sagt att de ska komma med. Men vi har ju redan regler och då tycker jag att vi måste få fråga t ex hur de tillämpas och varför. Det måste kunna gå att diskutera redan nu för moderatorerna är ju i full gång. Nu kommer det antagligen nya eller förändrade regler i början av veckan och då får vi väl se vad som sägs där men det kan väl inte hindra att vi diskuterar de nuvarande reglerna eller hur de tillämpas .
Krolliljan
04-11-2012, 15:38
CITAT (Alba @ 04-11-2012, 10:48)  Jag tycker att vi ska låta moderatorerna (heter det så) nu jobba ifred en tid. Därefter kan vi utvärdera och komma med synpunkter. Nu känns det som allt de gör ska ifrågasättas.
Det kommer att ta tid för dem att hitta sin plats och även för oss att veta vad som gäller.
CITAT (*Stintan* @ 04-11-2012, 15:12)  Jag förstår ingenting. Det finns ju riktlinjer och forumregler klart utskrivna http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=117273Dessa samt de av alla medlemmar godkända användarvillkoren är väl det som gäller eller är det tänkt att moderatorerna ska hitta på nya egna riktlinjer? I så fall måste det väl vara riktlinjer för hur moderatorerna ska arbeta, inte hur medlemmarna ska bete sig eftersom det redan finns regler om detta. Hur är det med objetiviteten hos moderatorerna? Jag tycker mig se en viss särbehandling av medlemmarna. Vissa tycks få vara hur insinuanta som helst och bryta mot trivselreglerna, t.o.m. i denna tråd, utan åtgärd medan andra inte ens får svara på inlägg som angår dem. Sqrulan jag har aldrig påstått att jag skulle hålla mig ifrån forumet för evigt utan att jag ville se hur det utvecklades. Då underlättar det att kunna fråga om sådant man undrar. Riktlinjer ang moderatorerna pratar jag om nu. Ber om ursäkt för att jag var otydlig. I denna tråd finns en annan tråd från småprat sammanfogad, därför finns det lite blandad kompott just nu. Från det att jag i går skrev med fetstil är det bara frågor angående moderering som gäller i denna tråd. /mod CITAT (mamamaggan @ 04-11-2012, 15:23)  Men vi har ju redan regler och då tycker jag att vi måste få fråga t ex hur de tillämpas och varför. Det måste kunna gå att diskutera redan nu för moderatorerna är ju i full gång.
Nu kommer det antagligen nya eller förändrade regler i början av veckan och då får vi väl se vad som sägs där men det kan väl inte hindra att vi diskuterar de nuvarande reglerna eller hur de tillämpas . Inga nya regler förutom moderatorernas befogenheter och skyldigheter är planerade vad vi vet. /mod Tillägg, nu när jag har tid att svara ordentligt. CITAT Hur är det med objetiviteten hos moderatorerna? Jag tycker mig se en viss särbehandling av medlemmarna. Vissa tycks få vara hur insinuanta som helst och bryta mot trivselreglerna, t.o.m. i denna tråd, utan åtgärd medan andra inte ens får svara på inlägg som angår dem. Hur vi moderatorer än gör så kommer det att finnas de som anser att vi modererar orättvist, att vi inte är objektiva och att vi gör fel. Tyvärr kan vi inte tillfredsställa alla, det säger ju sig självt då det finns så många olika viljor på forumet. Nu har vi tre moderatorer. Vi gör vårt bästa för att göra ett så bra jobb som möjligt. Vi har Odlas forum som prioritet. Inte enskilda medlemmar i forumet. Sen att det vi och ledningen diskuterat fram är forumets bästa inte sammanfaller med precis alla medlemmarnas tycke om vad som är det bästa, det är tyvärr bara att beklaga. Vi arbetar utifrån vad vi har kommit fram till i första hand, inte utifrån vad enskilda forum-medlemmar tycker. /mod
CITAT (Anma @ 04-11-2012, 16:54)  Riktlinjer ang moderatorerna pratar jag om nu. Ber om ursäkt för att jag var otydlig. I denna tråd finns en annan tråd från småprat sammanfogad, därför finns det lite blandad kompott just nu. Från det att jag i går skrev med fetstil är det bara frågor angående moderering som gäller i denna tråd.
/mod Inga nya regler förutom moderatorernas befogenheter och skyldigheter är planerade vad vi vet. /mod
Tillägg, nu när jag har tid att svara ordentligt. Hur vi moderatorer än gör så kommer det att finnas de som anser att vi modererar orättvist, att vi inte är objektiva och att vi gör fel. Tyvärr kan vi inte tillfredsställa alla, det säger ju sig självt då det finns så många olika viljor på forumet.
Nu har vi tre moderatorer. Vi gör vårt bästa för att göra ett så bra jobb som möjligt. Vi har Odlas forum som prioritet. Inte enskilda medlemmar i forumet. Sen att det vi och ledningen diskuterat fram är forumets bästa inte sammanfaller med precis alla medlemmarnas tycke om vad som är det bästa, det är tyvärr bara att beklaga. Vi arbetar utifrån vad vi har kommit fram till i första hand, inte utifrån vad enskilda forum-medlemmar tycker. /mod Försök bara att se till att ni inte ta död på all debatt/alla diskussioner. Att vi tycker väldigt olika är inte bråk! Sen tycker jag att det är en självklarhet att vi skall kunna kräva motiveringar från moderatorerna. Speciellt viktig, tror jag, eftersom ni alldeles nyss var vanliga medlemmar, ibland meningsmotståndare. Nu har jag väl hela tiden varit emot att gamla medlemmar plötsligt skall moderera oss andra, en näst intill omöjlig uppgift anser jag. ita
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-11-2012, 21:46
Jag förstår inte heller enligt vilka regler man modererar. Hattstugan sa att ni gör det enligt reglerna. anma sa att reglerna sätts kommande vecka, vad är det som gäller? Är det egengjorda regler som gäller nu?
Allt som är OT kommer bort enligt Anma med det stämde inte heller för vissa inlägg fick vara kvar
Jag tycker att även vi medlemmar skall få reda på dessa regler som gäller för moderering. För inte allt modereras som är emot trivselregler.
Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-11-2012, 21:46)  Jag förstår inte heller enligt vilka regler man modererar. Hattstugan sa att ni gör det enligt reglerna. anma sa att reglerna sätts kommande vecka, vad är det som gäller? Är det egengjorda regler som gäller nu?
Allt som är OT kommer bort enligt Anma med det stämde inte heller för vissa inlägg fick vara kvar
Jag tycker att även vi medlemmar skall få reda på dessa regler som gäller för moderering. För inte allt modereras som är emot trivselregler.
Elisabeth Riktlinjerna ska läggas ut på forumet. Det är forumledningen som lägger ut dem, inte vi moderatorer. Jag vet inte i vilken avdelning de tänker lägga ut dem på, men vi ska se till att alla ska få reda på var de finns. Jag har rensat massor med inlägg i den här tråden som är ot. Har haft ett massa annat privat att göra idag också, därför tog jag mig inte tiden att se om några inlägg som är ot blev kvar. Lätt att missa bland hundratals inlägg. Ber om ursäkt för det. Hoppas det blev lite klarare nu. Ha en bra kväll! /mod CITAT För inte allt modereras som är emot trivselregler. Citerar detta speciellt. Vi är bara människor. Vi missar inlägg, tolkar olika och så vidare. Om ni ser inlägg som ni tycker bryter mot reglerna så finns möjligheten att kontakta en moderator via PM så får vi titta på det och göra en bedömning.
Det viktigaste är kanske att man skiljer på trevliga resp otrevliga OT-inlägg. Dom trevliga Ot-inläggen tillför oftast debatten något, får den att fortleva, vara intressant att läsa mm. En smal tråd blir i regel ointressant ganska snabbt. Ta ut svängarna ibland berikar bara forumet. Åtminstone i småprat. Det är ju inte kyrkan vi beträder når vi loggar in oss på Odla.
Huggorm
04-11-2012, 22:38
CITAT (gnon49 @ 04-11-2012, 22:33)  Det viktigaste är kanske att man skiljer på trevliga resp otrevliga OT-inlägg. Dom trevliga Ot-inläggen tillför oftast debatten något, får den att fortleva, vara intressant att läsa mm. En smal tråd blir i regel ointressant ganska snabbt. Ta ut svängarna ibland berikar bara forumet. Åtminstone i småprat. Det är ju inte kyrkan vi beträder når vi loggar in oss på Odla. Absolut. Det gäller att ha lite fingertoppskänsla och veta när det är okej med off topic och när det förstör diskussionen. Men sånt där är ganska svårt att definiera i skrift i reglerna, så jag vet inte hur vi skall göra med det.
OT i syfte att få till tjafs kommer inte att tolereras.
Ett tips till moderatorerna är att skaffa er alias som moderator 1, moderator 2 och moderator 3. Då kanske ni kan få slippa gliringar och antydningar om att ni skulle vara "jäviga" när ni rensar inlägg eller stänger trådar. Och jag avundas er inte ett dugg. Som sagt, det finns annat i livet än att städa upp efter andra.
CITAT (CillaM @ 04-11-2012, 23:27)  Ett tips till moderatorerna är att skaffa er alias som moderator 1, moderator 2 och moderator 3. Då kanske ni kan få slippa gliringar och antydningar om att ni skulle vara "jäviga" när ni rensar inlägg eller stänger trådar. Och jag avundas er inte ett dugg. Som sagt, det finns annat i livet än att städa upp efter andra. Haft det i tankarna. Samtidigt tror jag på mänskligheten, jag tror att de allra flesta kommer att både acceptera och respektera vårt arbete när man vant sig vid att odla inte längre är omodererat. Men tanken är lockande. /mod
Hur gör ni när ni beslutar om att stänga trådar eller flytta inlägg? Tar ni ett gemensamt beslut eller är det varje moderator för sej? Har kanske inte sett allt ni gjort men oftast/mest är det Anma som syns i åtgärderna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|