|
Elisabeth-Västkustkolonisten
29-10-2012, 13:16
CITAT (ninnisky @ 29-10-2012, 13:11)  Det räcker att skriva under med moderator. Ska det vara annan färg ska samtliga moderatorer skriva med den färgen...
Rött ger en obehaglig och dominant känsla enligt min mening! tur att jag inte är ensam med den uppfattning
Mörkgrönt är en bra moderator färg, den sticker inte ut för mycket.
Mörk grön el blå. Eller fet text.
Huggorm
29-10-2012, 13:43
Blå är dumt, då kan man förväxla moderator med moderat
hattstugan
29-10-2012, 13:58
Hmm då får det väl bli tjock svart text då!
mamamaggan
29-10-2012, 14:06
Det kan förväxlas med något som någon vill markera .
Finns det ingen annan färg t ex lila ?
CITAT (mamamaggan @ 29-10-2012, 14:06)  Det kan förväxlas med något som någon vill markera .
Finns det ingen annan färg t ex lila ? Klart det finns.  (skrivet med fetmarkerad text)
CITAT (Huggorm @ 29-10-2012, 13:43)  Blå är dumt, då kan man förväxla moderator med moderat  Och det vill man ju inte!
Finns ju mörk lila också.
Myosotis
29-10-2012, 14:32
CITAT (Huggorm @ 29-10-2012, 13:43)  Blå är dumt, då kan man förväxla moderator med moderat 
Aqvakul
30-10-2012, 08:46
CITAT (Anma @ 26-10-2012, 21:30)  Helt ärligt har vi inte hunnit diskutera detta och har heller inte diskuterat saken med forumansvariga, så ett riktigt svar får du först nästa vecka.
Däremot kan jag säga min personliga åsikt. Jag tycker inte att man ska ställas till svars sådant mans skrivit för år sedan. Oavsett under vilket nick. Har man dessutom bytt nick i syfte att förbättra sitt beteende så är det ännu mer irrelevant vad man tidigare skrivit.Kan man dessutom inte 100% bevisa att någon har använt sig av något annat nick tidigare så är det ännu mindre relevant. Om man däremot blir avstängd idag och imorgon startar ett nytt nick och beter sig illa är det en helt annan sak. Detta är min privata åsikt om saken. Inväntar otåligt svar på min fråga om flera nick..
CITAT (Aqvakul @ 30-10-2012, 08:46)  Inväntar otåligt svar på min fråga om flera nick.. Dubbla signaturer är förbjudet. Det har det varit sen länge även enligt forumreglerna. När det gäller tidigare avstängda medlemmar har man rätt att komma tillbaka om man beter sig på ett hyfsat sätt. Det har hänt att vissa sk. troll inte längre är välkomna på grund av de haft intentionen att enbart störa och få till bråk på forumet.
Hur länge varar en avstängning ?
CITAT (Alba @ 30-10-2012, 09:55)  Hur länge varar en avstängning ? Vi har inga bestämda regler över det. I första hand får personer en varning. Efter flera varningar på kort tid blir man avstängd. Jag vill poängtera att vi moderatorer inte har någon rätt att avstänga medlemmar. Beslutet kommer från ledningen.
"Är det inte att göra det lite lätt för sig själv att stänga de trådar där det hettar till lite? Så klart att då behöver man ju inte ta ställning. Kanske är det inte det för forumet allra bästa med medlemsmoderatorer för så klart finns det bindningar som gör att man väljer den enklaste vägen. Gita" Vet inte hur ovanstående kan uppfattas som enskilt ärende? Tycker nog att det var väldigt generellt hållet: Sen tycker jag nog att man bör kunna få diskutera forumet i sig och även moderatorernas arbete öppet i forumet. Är själv väldigt tveksam för diskuterande i form av PM, tycker att man bör kunna stå för vad man tycker öppet. Tycker också att man som moderator tydligt skall motivera varför man stänger en tråd. Gita
Men all sin da då !vi vill ju ha slut på bråken här med personliga påhopp mm .Tycker Moderatorerna gör sitt jobb .Vill man bråka så får man väl hitta ett annat Forum där alla gillar att grälla och ta emot påhopp gliringar mm .
CITAT (Motti @ 02-11-2012, 21:27)  Men all sin da då !vi vill ju ha slut på bråken här med personliga påhopp mm .Tycker Moderatorerna gör sitt jobb .Vill man bråka så får man väl hitta ett annat Forum där alla gillar att grälla och ta emot påhopp gliringar mm . Instämmer fullkomligt i det du säger.
CITAT (Gita @ 02-11-2012, 21:19)  Så klart att då behöver man ju inte ta ställning. Halaj! Jag tror att du har missuppfattat moderatorrollen. I den ingår just att man skall inte ta ställning. //T
ninnisky
02-11-2012, 21:41
CITAT (Gita @ 02-11-2012, 21:19)  "Är det inte att göra det lite lätt för sig själv att stänga de trådar där det hettar till lite? Så klart att då behöver man ju inte ta ställning. Kanske är det inte det för forumet allra bästa med medlemsmoderatorer för så klart finns det bindningar som gör att man väljer den enklaste vägen. Gita" Vet inte hur ovanstående kan uppfattas som enskilt ärende? Tycker nog att det var väldigt generellt hållet: Sen tycker jag nog att man bör kunna få diskutera forumet i sig och även moderatorernas arbete öppet i forumet. Är själv väldigt tveksam för diskuterande i form av PM, tycker att man bör kunna stå för vad man tycker öppet. Tycker också att man som moderator tydligt skall motivera varför man stänger en tråd. Gita Instämmer helt och hållet i det du skriver, Gita !
Nu kommer några att opponera sig och säga att jag tagit ställning i min roll som moderator. Men då vill jag bara säga att det har jag inte.
Jag försöker att bekämpa själva fenomenet drev som vi moderatorer och ledning är eniga om finns här på forumet.
Det är inte att ta ställning.
CITAT (Anma @ 02-11-2012, 21:44)  Nu kommer några att opponera sig och säga att jag tagit ställning i min roll som moderator. Men då vill jag bara säga att det har jag inte.
Jag försöker att bekämpa själva fenomenet drev som vi moderatorer och ledning är eniga om finns här på forumet.
Det är inte att ta ställning.
Tycker ni gör ett skitbra jobb Anma ! tyvär verkar det som en del saknar den otrevliga tonen här och känner sig hämmade när de inte får ta ut svängarna som förut .Men som sakt man kan ju starta ett eget Forum där det inte finns några gränser .
CITAT (Tapio @ 02-11-2012, 21:37)  Halaj!
Jag tror att du har missuppfattat moderatorrollen. I den ingår just att man skall inte ta ställning.
//T Att stänga en tråd är väl i allra högsta grad att ta ställning, i förekommande fall dessutom att inte på något sätt motivera sitt ställningstagande. Gita
hattstugan
02-11-2012, 21:51
Ställer mig helt bakom det Anma skrev!
Dessa drev kan bara inte få fortsätta som det har varit här!
Tycker man att det är att strypa småprat så ja det får stå för den som tycker det!
/hattstugan
CITAT (Anma @ 02-11-2012, 21:44)  Nu kommer några att opponera sig och säga att jag tagit ställning i min roll som moderator. Men då vill jag bara säga att det har jag inte.
Det är inte att ta ställning. Ja,det är bra! Ännu bättre om ni talade om detta när ni stänger eller modererar en tråd. Ingreppen kan nog annars lätt uppfattas som ett ställningstagande för eller emot någon skribent. gita
Jag har motiverat stängningen nu. Ber jättemycket om ursäkt att jag inte gjorde det på en gång. Ska bättra mig på den punkten.
Jag upprepar. Enskilda moderatorärenden är inte tillåtet att diskutera i forumet.
Allmän debatt är ok.
/moderator
CITAT (hattstugan @ 02-11-2012, 21:51)  Ställer mig helt bakom det Anma skrev!
Dessa drev kan bara inte få fortsätta som det har varit här!
Tycker man att det är att strypa småprat så ja det får stå för den som tycker det!
/hattstugan Se mitt svar till Anma! Motivera vad ni gör och varför ni gör så (öppet i forumet) annars blir det ju bara att strypa debatter. Gita
CITAT (Anma @ 02-11-2012, 21:53)  Jag har motiverat stängningen nu. Ber jättemycket om ursäkt att jag inte gjorde det på en gång. Ska bättra mig på den punkten.
Jag upprepar. Enskilda moderatorärenden är inte tillåtet att diskutera i forumet.
Allmän debatt är ok.
/moderator Som sagt, "smekveckan" är över nu... Tror trots det att dom flesta inser att ni fortfarande inte är robotar, utan människor som lär er. Misstag är det man lär sig av, sägs det.
CITAT (Gita @ 02-11-2012, 21:55)  Se mitt svar till Anma! Motivera vad ni gör och varför ni gör så (öppet i forumet) annars blir det ju bara att strypa debatter. Gita Upprepar: Jag har motiverat stängningen nu. Ber jättemycket om ursäkt att jag inte gjorde det på en gång. Ska bättra mig på den punkten.
/moderator
*Stintan*
02-11-2012, 21:59
Vad är enskilda moderatorärenden för något?
CITAT (*Stintan* @ 02-11-2012, 21:59)  Vad är enskilda moderatorärenden för något? Om en moderator stänger en tråd eller modererar något som strider mot forum- eller trivselreglerna är de enskilda moderatorärenden. Om man vill ifrågasätta något får man fråga oss per PM. Är man inte nöjd med svaret får man vända sig till Forumvärden som får titta på ärendet och ta ställning /moderator.
Gossen Ruda
02-11-2012, 22:05
Just nu pågår det ett drev på forumet, mot moderatorerna. Några medlemmar ifrågasätter och tjafsar hela tiden trots att även de har efterlyst just moderatorer. Tagga ner, det skall jag göra. God natt.
Myosotis
02-11-2012, 22:08
CITAT (hattstugan @ 02-11-2012, 21:51)  Dessa drev kan bara inte få fortsätta som det har varit här! Exakt vilka drev pratar du om? Vilka anklagas för att ha varit med? Var får man ge sin syn på saken? Är "drev" ett neutralt ord? Får du som moderator använda det om det inte är neutralt? Jag har skrivit det förut men jag kan skriva det igen: Jag är bara en medlem som säger vad jag tycker! Jag vill inte bli ihopklumpad med en massa andra. Jag har aldrig deltagit i drev eller häxjakter eller vad ni nu väljer att kalla det. Om andra medlemmar använder såna ord som tillhyggen i diskussionen är det en sak, men moderatorerna ska vara neutrala!! Och nu menar jag inte bara själva ordvalet utan hela tankesättet. Jag har rätt till min åsikt och jag kan inte hjälpa om den råkar sammanfalla med andras åsikt.
CITAT (Gita @ 02-11-2012, 21:49)  Att stänga en tråd är väl i allra högsta grad att ta ställning, i förekommande fall dessutom att inte på något sätt motivera sitt ställningstagande. Gita Halaj! OK. En moderator stänger en tråd. I tråden finns en falang för en sak. Och en falang mot samma sak. När moderatorn stänger tråden (utan motivering); vilken falang har moderatorn då tagit ställning för? Eller mot? //T P.S. detta är så intelligensbefriat, så hälften vore nog…varför bemödar jag mig egentligen…?  DS
CITAT (Myosotis @ 02-11-2012, 22:08)  Exakt vilka drev pratar du om? Vilka anklagas för att ha varit med? Var får man ge sin syn på saken? Är "drev" ett neutralt ord? Får du som moderator använda det om det inte är neutralt?
Jag har skrivit det förut men jag kan skriva det igen: Jag är bara en medlem som säger vad jag tycker! Jag vill inte bli ihopklumpad med en massa andra. Jag har aldrig deltagit i drev eller häxjakter eller vad ni nu väljer att kalla det. Om andra medlemmar använder såna ord som tillhyggen i diskussionen är det en sak, men moderatorerna ska vara neutrala!! Och nu menar jag inte bara själva ordvalet utan hela tankesättet. Jag har rätt till min åsikt och jag kan inte hjälpa om den råkar sammanfalla med andras åsikt. Låter som om fem medlemmar tycker samma sak, så blir det per automatik ett drev.. Tål att tänka på.
Myosotis
02-11-2012, 22:11
CITAT (Gossen Ruda @ 02-11-2012, 22:05)  Just nu pågår det ett drev på forumet, mot moderatorerna. NEJ!! Det gör det inte! JAG säger vad JAG tycker, ska det vara så svårt att begripa. Sådär, nu har du ett drev mot Gossen Ruda också. Och nej, jag ville aldrig ha moderatorer men jag tror att det kan bli bra ändå.
hattstugan
02-11-2012, 22:12
Läs vad Gossen Ruda skrev nyss!
Drev är när man hela tiden ifrågasätter och ifrågasätter och ifrågasätter utan att ta till sig något alls av vad som försöker förklaras!
Drev när man jagar någon/något urskiljningslöst utan att bry sig om man sårar eller gör övertramp!
/hattstugan
CITAT (Anma @ 02-11-2012, 22:02)  Om en moderator stänger en tråd eller modererar något som strider mot forum- eller trivselreglerna är de enskilda moderatorärenden.
Om man vill ifrågasätta något får man fråga oss per PM. Är man inte nöjd med svaret får man vända sig till Forumvärden som får titta på ärendet och ta ställning /moderator. Kanske är forumreglerna så, men visst bör man i så fall kunna ändra på felaktiga regler. Att inte kunna diskutera moderatorernas arbete/ingripande öppet strider ju mot allt vad yttrandefrihet och demokrati innebär. Hur skulle det vara om vi inte t.ex. fick diskutera våra politiker öppet? Gita
CITAT (Anma @ 02-11-2012, 21:53)  Jag har motiverat stängningen nu. Ber jättemycket om ursäkt att jag inte gjorde det på en gång. Ska bättra mig på den punkten.
Allmän debatt är ok.
/moderator Jag kanske har låtit hård i mitt ifrågasättande så jag vill bara tala om att jag tyckte det var helt rätt att stänga tråden om Ugglemor men att det saknades en förklaring, dvs du borde talat om att det faktiskt rörde sig om ett obehagligt drev mot en enskild medlem. Som det blev nu tror jag att fler än jag missuppfattade varför du stängde tråden. Ja jag vet att du bett om ursäkt för utebliven motivering, vill bara tala om att du gjorde rätt även om det blev lite fel. Gita
kerstin z5-6
02-11-2012, 22:30
CITAT (Anma @ 02-11-2012, 22:02)  Om en moderator stänger en tråd eller modererar något som strider mot forum- eller trivselreglerna är de enskilda moderatorärenden.
Om man vill ifrågasätta något får man fråga oss per PM. Är man inte nöjd med svaret får man vända sig till Forumvärden som får titta på ärendet och ta ställning /moderator. Välkommen till Internet Så är det på de flesta fora i den här världen.
CITAT (Gita @ 02-11-2012, 22:29)  Jag kanske har låtit hård i mitt ifrågasättande så jag vill bara tala om att jag tyckte det var helt rätt att stänga tråden om Ugglemor men att det saknades en förklaring, dvs du borde talat om att det faktiskt rörde sig om ett obehagligt drev mot en enskild medlem. Som det blev nu tror jag att fler än jag missuppfattade varför du stängde tråden. Ja jag vet att du bett om ursäkt för utebliven motivering, vill bara tala om att du gjorde rätt även om det blev lite fel. Gita Tack! Jag ska verkligen tänka till och komma ihåg både att motivera varför jag agerar som jag agerar som moderator. Om jag glömmer får man påminna mig. /mod
CITAT (hattstugan @ 02-11-2012, 22:12)  Läs vad Gossen Ruda skrev nyss!
Drev är när man hela tiden ifrågasätter och ifrågasätter och ifrågasätter utan att ta till sig något alls av vad som försöker förklaras!
Drev när man jagar någon/något urskiljningslöst utan att bry sig om man sårar eller gör övertramp!
/hattstugan Drev är för mig när man i grupp ifrågasätter person i stället för att bemöta i sak. Gita
Myosotis
02-11-2012, 22:39
CITAT (Gita @ 02-11-2012, 22:39)  Drev är för mig när man i grupp ifrågasätter person i stället för att bemöta i sak. Gita Så trodde jag också.
Odla är nog inte unikt på något sätt. I dom flesta forum är diskussionerna likartade, går i vågor liksom. Taket är ofta högt men samtidigt stenhårt. Många inlägg tas bort, en del blir avstängda men forumen lever vidare med sina upp o nedgångar. Varför inte se tiden an och låta allt nytt få fotfäste i forumet.
CITAT (gnon49 @ 02-11-2012, 22:40)  Odla är nog inte unikt på något sätt. I dom flesta forum är diskussionerna likartade, går i vågor liksom. Taket är ofta högt men samtidigt stenhårt. Många inlägg tas bort, en del blir avstängda men forumen lever vidare med sina upp o nedgångar. Varför inte se tiden an och låta allt nytt få fotfäste i forumet. *Tar tre djupa andetag* Det är en bra idé. Ser tiden an och låter allt nytt landa...
CITAT (Gita @ 02-11-2012, 22:49)  Det är ju också ett problem, det är ju inte helt lätt att koppla bort moderatorrollen när ni uttalar er som vanliga debattörer. Gita Normalt är att moderatorerna på ett forum har också rätten att uttala sig som privatpersoner. Det var ett av villkoren för att jag öht skulle ställa upp. Det kommer att komma regler också om detta. Vi försöker att alltid underteckna med /mod eller /moderator då vi uttalar oss som moderatorer. Men det har visat sig att vi också lätt glömmer bort detta. Men vi lär oss. Från början ändrade jag alltid texten till röd då jag var i moderatorrollen. Fick kritik för det och valde då att sluta med det. Vi har haft uppdraget drygt en vecka. VI kommer att så småningom hitta en form som känns rätt och bra. /mod
Men ge er nu !Ge Moderatorerna en Chans !
Myosotis
02-11-2012, 23:06
CITAT (Anma @ 02-11-2012, 22:57)  Från början ändrade jag alltid texten till röd då jag var i moderatorrollen. Fick kritik för det och valde då att sluta med det... Inte lätt  För mig får texten vara röd eller fet eller grön, har även full förståelse för om man glömmer att underteckna ibland. Men även av moderatorerna som privatpersoner förväntar jag mig nog lite mer än av vanliga medlemmar. Inga personangrepp t.ex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|