Full version: Mäster Borg
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Motti
Carl Bilt har inte ett dugg med skattepolitiken att gör ! han är medlare i svåra konflikter utomlands vilket han fått mycket beröm för från hela världen !
Svenska Folket har valt en borgelig regering och verkar tycka att det fungerar bra och majoriteten vill ha det så ! Nästa val gå och rösta om du vill förändar !
Jubbe063
CITAT (Motti @ 30-03-2013, 23:11) *
Carl Bilt har inte ett dugg med skattepolitiken att gör ! han är medlare i svåra konflikter utomlands vilket han fått mycket beröm för från hela världen !
Svenska Folket har valt en borgelig regering och verkar tycka att det fungerar bra och majoriteten vill ha det så ! Nästa val gå och rösta om du vill förändar !

Hmm, majoriteten? Senaste valresultatet visar på något annat i o m att det är en minioritetsregering Aliansen bildat. Regeringen är helt beroende av stöd från antingen Miljöpartiet eller Sverigedemokraterna i de flests fall. Annars kan opositionen rösta ner varenda förslag.
Motti
Sifo mätningar är ingen bevänd med !dom åker som en hiss upp och ner !Svenska folket har valt en Borgelig regering och många verkar trivas med det tydligen efter som de väljer dom i varje val ! Ingen kan påstå att det förekommit något fusk i de Svenska riksdagsvalen eller i Komunla eller Landsting .Det är det som kallas för Demokrati !
Anma
Varje val? Senaste två är det, var av den sista med minoritet. Ingen Sifo undersökning utan ett faktiskt valresultat. Regeringen sitter i en minoritetsregering. Det är fakta.,
Motti
Jag sitter med i Sifo och är tyckare ! det kvittar väl Anma svenska folket har valt en Borgelig regering !det kan man inte ändra på majoriteten säger sitt ! Många glävfser men går inte ens och rösta !vill man påverka ska man absolut gå och lägga sin röst .
Anma
CITAT (Motti @ 31-03-2013, 00:37) *
Jag sitter med i Sifo och är tyckare ! det kvittar väl Anma svenska folket har valt en Borgelig regering !det kan man inte ändra på majoriteten säger sitt ! Många glävfser men går inte ens och rösta !vill man påverka ska man absolut gå och lägga sin röst .

Men vad är det du inte förstår? Det är en minoritetsregering som sitter nu. De borgerliga har inte egen majoritet i regeringen och har inte haft det sedan förra valet. Det har inte något med Sifo att göra. Googla minoritetsregering så kanske du lär dig vad det är för nåt.
Piccante
Motti, jag fattar inte. Folk kan skriva samma sak till dig 5 gånger eller mer och du fortsätter ändå totalneka och hävda en motsats fast den inte stämmer.
Även om en majoritet röstar på ett block i valet eller i en opinionsundersökning betyder det inte att regeringen har majoritet. I riksdagen motsvarar rösterna 349 mandat och de fördelas proportionellt och iblandfördelas utjämningsmandat i vissa valkretsar.
Sverige har tradition av minoritetsregeringar. Socialdemokraterna tvingades göra upp med C på 90-talet om sanering av statsfinanserna och en energiuppgörelse med C och V. De har hittills alltid gått till val på att bilda regering på eget mandat förutom 2010 då de gick till val med de Rödgröna.

Alliansen har inte majoritet fast de är största blocket. De har ju i regel stöd av SD i 95% av alla voteringar men har ju gjort upp med MP om migrationsuppgörelsen.
Motti
Som jag ser det så lever vi i demokrati och alla i Sverige har rätten att rösta och tycka som man själv vill !Att som du sitta och trycka ner andra som inte tycker som du gör är inte Demokrati ! Jag är 60 år och har levt ett långt liv jag tycker som jag tycker där med basta !
Aqvakul
CITAT (Motti @ 31-03-2013, 00:56) *
Som jag ser det så lever vi i demokrati och alla i Sverige har rätten att rösta och tycka som man själv vill !Att som du sitta och trycka ner andra som inte tycker som du gör är inte Demokrati ! Jag är 60 år och har levt ett långt liv jag tycker som jag tycker där med basta !

Skärp dig nu! Det handlar inte om att trycka ner någon eller vilken politisk uppfattning man har.

DET HANDLAR OM ATT DISKUTERA TRÅDENS ÄMNE, D.V.S. LÄSA VAD ANDRA SKRIVIT OCH FÖRSÖKA FÖRSTÅ - INTE BARA GAPA OCH SVAMLA OM SAMMA SAKER OM OCH OM IGEN!
Piccante

Det ändrar fortfarande inte det faktum att regeringen är i minoritet.

När vi nu har en så cementerad blockpolitik så kan man verkligen fråga sig om vi får det styret som folket har röstat på? I valet 2010 ökade faktisk bara tre partier; M, MP och SD. Övriga backade och vi har en regering nu som består till 3/4 av partier som färre valde att rösta på. Det är en effekt av blockpolitiken.
Störst parti brukar få chansen först att bilda regering men S som var störst avstod då de inte ville regera i minoritet.
Anma

Men på vilket sätt trycker man ner dig när det enda man gör är att påpeka dina faktafel? För mig får du vara hur moderat eller center eller vilken som helst av de borgerliga, ddet har inte med saken att göra när jag rättar dig för dina faktafel.
Motti
Och kan du då tala om vad mina faktafel är ?
Anma
CITAT (Motti @ 31-03-2013, 01:09) *
Och kan du då tala om vad mina faktafel är ?

Det har jag gjort flera gånger nu. Läs mina inlägg igen och lär dig också betydelsen av minoritetsregering piccante haf förklarat det tydligt.
hattstugan

Att nuvarande Regering är i Minoritet!!!
Motti
Ja men självklart vet jag det ! men vi har ändå en Borgelig regering !
Anma
CITAT (Motti @ 31-03-2013, 01:15) *
Ja men självklart vet jag det ! men vi har ändå en Borgelig regering !

Om du vet det, varför anklagar du mig för att trycka ner dig när du påstår annat och jag påpekar det???
Motti
Det är inte smidigt att vara Moderat på detta forumet ! då de flesta röstar vänster här .Jag tror att jag just nu är för trött för att angarera mig i djupa diskutioner då klockan är sent och vi har haft lite fest här med mycket folk .Ha det gott och ha en bra helg .
Aqvakul
CITAT (Motti @ 31-03-2013, 01:21) *
Det är inte smidigt att vara Moderat på detta forumet ! då de flesta röstar vänster här .Jag tror att jag just nu är för trött för att angarera mig i djupa diskutioner då klockan är sent och vi har haft lite fest här med mycket folk .Ha det gott och ha en bra helg .

Jag har absolut inga problem med moderater (flera av mina bästa vänner är det), men jag föredrar människor som diskuterar inte bara babblar..
*Stintan*
Kanske vore bra att hålla sig borta från datorn när man festat yaay.gif
Gita
CITAT (*Stintan* @ 31-03-2013, 08:16) *
Kanske vore bra att hålla sig borta från datorn när man festat yaay.gif

Och vem eller vad syftar du på nu? Och vad vill du egentligen ha sagt?
"Kanske vore bra att hålla sig borta från datorn när man (festat) inte har något att säga."
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 31-03-2013, 08:01) *
Och vem eller vad syftar du på nu? Och vad vill du egentligen ha sagt?
"Kanske vore bra att hålla sig borta från datorn när man (festat) inte har något att säga."
Gita

Motti berättar ju själv att hon har festat, så det är väl ingen hemlighet...
Gita
CITAT (Jubbe063 @ 31-03-2013, 01:12) *
Hmm, majoriteten? Senaste valresultatet visar på något annat i o m att det är en minioritetsregering Aliansen bildat. Regeringen är helt beroende av stöd från antingen Miljöpartiet eller Sverigedemokraterna i de flests fall. Annars kan opositionen rösta ner varenda förslag.

Att Alliansen är en minoritetsregering är ju riktigt, men jag vill minnas (rätta mig om jag nu minns fel) att Alliansen fick en aning mer än 50% av alla röster och att det var det mandatfördelningssystem man tillämpar som gjorde att det inte blev majoritet i riksdagen. De finns nu förslag på att göra om så att man inte kan få majoritet vad gäller antalet röster men ej majoritet i riksdagen.

När det gäller att regera i minioritet så är det ju mera regel än undantag i Sverige. När hade s senast egen majoritet? I dag skulle det ju inte ens räcka med stöd från v utan man skulle bli beroende både mp och Sd.

En ganska knepig situation egentligen, där extrempartier som v och Sd kan få alldeles för stort inflytande oberonde av färg på sittande regering.
(Kanske skall man inte kalla Sd för extremparti längre eftersom de i de flesta mätningar är Sveriges tredje största parti)
Gita

Gita
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2013, 09:12) *
Motti berättar ju själv att hon har festat, så det är väl ingen hemlighet...

Jaha, men jag förstår fortfarande inte syftet med kommentaren (mer än att vara elak, förstås.)

Ja ja, jag skulle förstås kunna hävda att en och annan nog borde ta sig ett glas innan de yttrade sig, så att de inte skulle vara så sura, griniga, småsinta,tillrättavisande och moraliskt oantastliga i sitt bemötande av (en del) andra.

Men då skulle jag ju vara lika trist själv, eller hur?
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 31-03-2013, 09:42) *
Att Alliansen är en minoritetsregering är ju riktigt, men jag vill minnas (rätta mig om jag nu minns fel) att Alliansen fick en aning mer än 50% av alla röster och att det var det mandatfördelningssystem man tillämpar som gjorde att det inte blev majoritet i riksdagen. De finns nu förslag på att göra om så att man inte kan få majoritet vad gäller antalet röster men ej majoritet i riksdagen.

När det gäller att regera i minioritet så är det ju mera regel än undantag i Sverige. När hade s senast egen majoritet? I dag skulle det ju inte ens räcka med stöd från v utan man skulle bli beroende både mp och Sd.

En ganska knepig situation egentligen, där extrempartier som v och Sd kan få alldeles för stort inflytande oberonde av färg på sittande regering.
(Kanske skall man inte kalla Sd för extremparti längre eftersom de i de flesta mätningar är Sveriges tredje största parti)Gita

Vad är det du försöker säga med det? Att Centern och Krisdemokraterna har blivit de nya extrempartierna eller?? confused.gif
gnon49
När hade vi majoritetsregering senast? Även S måste ju söka stöd hos SD, V o MP om dom vill regera. Minoritetsregeringar är väl det normala. Idag är ju inget parti
dominerande i politiken. Stört är ju M o S med sina c:a 30 %. Om S o M slog sig ihop då blev det majoritet så det skrek om det. S o M har ju dessutom mycket gemensamt mot en del andra partier. Mäster Borg får ju faktiskt beröm av S för sin ekonomiska politik. Kanske mer givande samarbete stundar.
Anma
CITAT (Gita @ 31-03-2013, 09:42) *

(Kanske skall man inte kalla Sd för extremparti längre eftersom de i de flesta mätningar är Sveriges tredje största parti)
Gita

Jag rättar dig för du minns fel.
Alliansen (M, FP, C och KD) fick 49,28% av rösterna tillsammans.
Bengalow
Och nu har dom bara drygt 40%, för såvida centern och kådispartiet överhuvudtaget klarar sina mål på 4%. Det verkar som om folk ångrar sig, efterhand som lamheten övermannar regeringen. För tillfället verkar det som rena navelskådningen. Det senaste dom gjort är att önska alla God Jul och Gott Nytt År, sedan tog det stopp.

Extremparti mäts inte i antalet tillhängare - det är deras åsikter som anses extrema, och faller utanför den gängse höger/vänsterindelningen. Hollands näst största parti räknas som extremparti, liksom le Pens parti i Frankrike, och för att inte tala om "Sannfinländarna"...
*Stintan*
CITAT (Gita @ 31-03-2013, 10:05) *
Jaha, men jag förstår fortfarande inte syftet med kommentaren (mer än att vara elak, förstås.)

Ja ja, jag skulle förstås kunna hävda att en och annan nog borde ta sig ett glas innan de yttrade sig, så att de inte skulle vara så sura, griniga, småsinta,tillrättavisande och moraliskt oantastliga i sitt bemötande av (en del) andra.

Men då skulle jag ju vara lika trist själv, eller hur?
Gita

Det fanns inget elakt i mitt inlägg...det finns det däremot i ditt!
Motti
Om man nu ska hålla sig borta från datorn när man tagit ett par glas så är jag nog inte den enda här som borde det i så fall ! jag är inte så mycket för att vara präcktig i alla avsenden ! Kan ju faktiskt bli kul om folk tog sig ett glas och slappnade av på helgerna och släppa alla duktigheter och tog fram lite humor också !
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och varför skall man hacka på varandra?
Motti
Ja det kan man undra Elisabeth confused.gif Men en del har tydligen behov av att få göra det på grund av att inte ha något viktigare för sig kanske whist.gif eller av rent missnöje !
Cacki
CITAT (Motti @ 01-04-2013, 21:58) *
Ja det kan man undra Elisabeth confused.gif Men en del har tydligen behov av att få göra det på grund av att inte ha något viktigare för sig kanske whist.gif eller av rent missnöje !

Fast man måste ju inte tjafsa/hacka tillbaka om man nu tycker att någon gör det...
Motti
Nä precis ! man kan diskutera på en sansad nivå lungnt och respecktfullt ! Alla har vi olika åsikter i mångt och mycket och om någon inte tycker som alla andra behöver man inte idiotförklara de personerna som inte har liknande åsikter. Det är ju det som är så himmla spänade att vi just tycker olika !
Cacki
CITAT (Motti @ 01-04-2013, 23:21) *
Nä precis ! man kan diskutera på en sansad nivå lungnt och respecktfullt! Alla har vi olika åsikter i mångt och mycket och om någon inte tycker som alla andra behöver man inte idiotförklara de personerna som inte har liknande åsikter. Det är ju det som är så himmla spänade att vi just tycker olika !

Fast ska det fungera så måste ju du själv också se till att leva upp till det där...
*Stintan*
CITAT (Motti @ 01-04-2013, 21:18) *
Om man nu ska hålla sig borta från datorn när man tagit ett par glas så är jag nog inte den enda här som borde det i så fall ! jag är inte så mycket för att vara präcktig i alla avsenden ! Kan ju faktiskt bli kul om folk tog sig ett glas och slappnade av på helgerna och släppa alla duktigheter och tog fram lite humor också !

Tragiskt när folk inte kan göra det utan att dricka alkohol!
Gossen Ruda
Tråden är långt från sitt ämne men när spriten går in går vettet ut. (Gammalt nykteristordspråk)
Aqvakul
(Självfallet måste man få ifrågasätta allmänt svamlande, alkoholrelaterat eller inte, utan att bli betraktad som sura eller t.om. "mobbare".)

Angående Borg, så har han hittils ägnat sig åt skattesänkningar och nedskärningar, vilket skapat en dynamisk ekonomi för de redan välmående. Han har dock inte förmått att hantera arbetslöshet och utanförskap...
Gita
CITAT (*Stintan* @ 02-04-2013, 07:54) *
Tragiskt när folk inte kan göra det utan att dricka alkohol!

Fast ännu mer tragiskt är det förstås när man hela tiden måste tillrättavisa andra vuxna människor. Vilket behov tillfredsställer det egentligen?
Gita
Ingela i Segersberg
CITAT (Gita @ 02-04-2013, 15:07) *
Fast ännu mer tragiskt är det förstås när man hela tiden måste tillrättavisa andra vuxna människor. Vilket behov tillfredsställer det egentligen?
Gita

Men det är ju precis det du gör, Gita! Vilket behov tillfredställer det hos dig?
Bengalow
Självhävdelsebehovet, såklart...om man röstar på moderaterna, så är man ju bäst i klassen, oavsett vad verklighet säger, som Mäster Borgs misslyckande t.ex. Hade det varit en socialdemokratisk ,minister som styrt över våra tillgångar, sa hade arbetslösheten varit halverad, de besuttna hade fått betala förstås, men det har dom råd till. I stället sitter dom och gnider över besparingar, som inte gör ett dugg nytta - jäkla fyle, om jag får säga min syn på saken...
Anma
Det är mest komik just nu, tycker jag. smile.gif

Gita
CITAT (Ingela i Segersberg @ 02-04-2013, 15:27) *
Men det är ju precis det du gör, Gita! Vilket behov tillfredställer det hos dig?

Men det är ju precis samma sak du gör nu Ingela! Och att jag tycker att detta evinnerliga hackande som alltid riktas mot samma personer som vissa håller på mig är riktigt ynkligt, det är något jag står för.
Gita
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 02-04-2013, 15:58) *
Självhävdelsebehovet, såklart...om man röstar på moderaterna, så är man ju bäst i klassen, oavsett vad verklighet säger, som Mäster Borgs misslyckande t.ex. Hade det varit en socialdemokratisk ,minister som styrt över våra tillgångar, sa hade arbetslösheten varit halverad, de besuttna hade fått betala förstås, men det har dom råd till. I stället sitter dom och gnider över besparingar, som inte gör ett dugg nytta - jäkla fyle, om jag får säga min syn på saken...

varför skulle arbetslösheten vara halverad om du tar in mer skatt från de "besuttna"? effekten brukar bli tvärtom med företagsflykt och kapital som försvinner utomlands.
utveckla gärna med sakargument.
ulf
malarmaster
till de i tråden som uppenbarligen måste träta om motdebattörens personlighet har jag en fråga:
trådar låses numera när det blir OT.
är det inte bättre att debattera trådens ämne och bortse från personliga "påhopp".
risken är ju annars att de flesta trådar på småprat låses efter ett tag och ingen debatt kan föras.
inga namn men det är den vanliga kärnan som "tjatar".
det blir tråkigare o tråkigare på Odla. Ulf
Gita
CITAT (Bengalow @ 02-04-2013, 15:58) *

Om jag bortser från det som är rena dumheter i inlägget ovan så skulle det vara väldigt intressant att få veta vad du anser att en s-regering skulle kunna göra för att minska arbetslösheten. Så utveckla gärna lite mer"!
Gita

CITAT (Aqvakul @ 02-04-2013, 09:07) *
Angående Borg, så har han hittils ägnat sig åt skattesänkningar och nedskärningar, vilket skapat en dynamisk ekonomi för de redan välmående. Han har dock inte förmått att hantera arbetslöshet och utanförskap...

Jag tycker det skulle vara väldigt intressant att få veta hur du anser att arbetslösheten, som ju faktiskt är ett stort problem, skall hanteras. Vad är dina idéer om detta?
Gita
gnon49
CITAT (malarmaster @ 02-04-2013, 16:50) *
varför skulle arbetslösheten vara halverad om du tar in mer skatt från de "besuttna"? effekten brukar bli tvärtom med företagsflykt och kapital som försvinner utomlands.
utveckla gärna med sakargument.
ulf

Oavsett regering så får dom "besuttna" aldrig betala. Dom rika lever precis lika gott oavsett regering. Pengarna som behövs måste alltid tas från den arbetande svensken om det skall bli några belopp att tala om. Skattehöjningar mm. Gårdagens politiska slagord klingar lite falskt i dagens samhälle. Ett bra o mänskligt samhälle har ju inte helt med politiken att göra.
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 31-03-2013, 02:21) *

Spelar ingen roll för du tjatar bara om samma sak hela tiden.....

CITAT (Gita @ 02-04-2013, 16:15) *
................jag tycker att detta evinnerliga hackande som alltid riktas mot samma personer som vissa håller på mig är riktigt ynkligt............

Menar du som att du kastar dig över Aqvakul och Stintan vad dom än säger??????

Gita och Bengalow, ni två har verkligen en förmåga att lägga en bra diskussion på en lägre nivå.....
Gita
CITAT (Anki på Öland @ 02-04-2013, 19:58) *
Spelar ingen roll för du tjatar bara om samma sak hela tiden.....
Menar du som att du kastar dig över Aqvakul och Stintan vad dom än säger??????

Gita och Bengalow, ni två har verkligen en förmåga att lägga en bra diskussion på en lägre nivå.....

Varför tror du att jag menar just Stintan och Aqva ? Och Anki, det där med sten i glashus är kanske något du borde tänka på......., varför tjatar du om att Motti tjatar om samma sak hela tiden? Och det här med nivån på diskussionerna, tycker du verkligen att du själv bidrar till en högre nivå på något sätt....?
Asch, never mind, just nu tycker jag det vore betydligt intressantare att diskutera arbetslösheten och få veta vad Aqva och Bengalow har att komma med i frågan.
Har du något konstruktivt att bidra med i den frågan så får du gärna göra det.

Gita
hattstugan

Återgå till Trådens ämne!
/ Moderator
Bengalow
Anders Borg borde byta namn - Anders Anka passar väl...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon