|
Full version: Mäster Borg
Aqvakul
04-04-2013, 19:26
Det märkliga i sverige är att man som offentlianställd är väldigt dåligt betald trots lång utbildning, medan privatanställda akademiker har betydligt bättre betalt. Särskilt verkar det viktigare att jobba med döda ting än med människor. Medan alliansen, och allra mest folkpartiet, talar om vikten av att satsa på lärarna så har min arbetsgivare ensidigt bestämt att vi ska undervisa två timmar mer i veckan utan någom kompensation. Intresset för att bli lärare sjunker. Idag kommer man in på lärarhögskolan genom att tippa sig fram på högskoleprovet. Hur ska vi nå spetskompetens utan duktiga lärare?
*Stintan*
04-04-2013, 19:51
CITAT (Gita @ 04-04-2013, 20:15)  Jag tror definitivt att löneskillnaderna mellan hög- och lågpresterande är för små i Sverige. Varför anstränga sig lite extra när det inte behövs? Varför dra på sig stora studieskulder när det inte lönar sig? Den platta lönebildningen gör dessutom att vi har svårt att dra till oss nödvändig spetskompetens, och då hamnar vi så småningom självklart på efterkälken. Gita Vilka är lågpresterande?
Bengalow
04-04-2013, 20:05
Hon, Gita menar "närande och tärande" förstås. Och ingen skall undgå att tro, att inte hon är närande/tillför något, som att sitta och förkasta arbetssökandes meritlistor t.ex. Hon säger att jag skall komma med lösningar på hur arbetslösheten skall lösas! Jag har inte röstat på varken moddsen eller "folk"partiet. Dom vill regera! Varför gör dom inte det då? Lamslaget så det skriker om det. Har ingen berättat för dom, att handbromsen skall lossas före man kör sin väg? För mig ser det ut som om alliansen är på ökenvandring...
Ulf kria gitter jag inte ens läsa, han kan ju slänga in den som promemoria i Socialnämnden, när ordinarie ledamot är borta - jag tror ingen vill läsa mästers uppsats där heller...mer än som snarkpiller.
En gång i tiden för 10-20 år sen sas det att det var dåligt att vara egenföretagare. "Höga skattter så att man inte kunde anställa." Hur har det gått egentligen? Moderaterna har haft 7 år på sig. Hur går det för "småföretagarna" idag - bidrar de till nya jobb? Jag är tveksam. Detta ha ju varit en av moderaternas slogan... Ge utrymme för småföretagare men sätt också lite press på dem att bidra till arbetskraft. Menar det moderata samhället handlar ju om att vara produktiv, att klara sig själv o därmed produktiv för sig själv. Bättre om man bidrar till alla.
Huggorm
04-04-2013, 20:12
CITAT (Bengalow @ 04-04-2013, 21:05)  Jag har inte röstat på varken moddsen eller "folk"partiet. Dom vill regera! Varför gör dom inte det då? Lamslaget så det skriker om det. Har ingen berättat för dom, att handbromsen skall lossas före man kör sin väg? För mig ser det ut som om alliansen är på ökenvandring... Så är det när man har en minoritetsregering, de törs ju inte göra något eftersom oppositionen kommer rösta ner allting. Det kommer bli ännu värre om de rödgröna bildar minoritetsregering eftersom de delar färre frågor med vågmästarna SD. Med SD på tio procent kommer det bli väldigt svårt för något av blocken att kunna göra något stort.
malarmaster
04-04-2013, 20:50
CITAT (Bengalow @ 04-04-2013, 21:05)  Hon, Gita menar "närande och tärande" förstås. Och ingen skall undgå att tro, att inte hon är närande/tillför något, som att sitta och förkasta arbetssökandes meritlistor t.ex. Hon säger att jag skall komma med lösningar på hur arbetslösheten skall lösas! Jag har inte röstat på varken moddsen eller "folk"partiet. Dom vill regera! Varför gör dom inte det då? Lamslaget så det skriker om det. Har ingen berättat för dom, att handbromsen skall lossas före man kör sin väg? För mig ser det ut som om alliansen är på ökenvandring...
Ulf kria gitter jag inte ens läsa, han kan ju slänga in den som promemoria i Socialnämnden, när ordinarie ledamot är borta - jag tror ingen vill läsa mästers uppsats där heller...mer än som snarkpiller. tror snarare gita egentligen menade låg/högutbildade och givetvis läser en rekryterare meritlistor och intervjuar de som ser intressantast ut,det är ju inte så att man anställer den förste sökanden med automatik. eller tror du att arbetslivet funkar så? du behöver inte svara,du har väl fullt upp med dina listor. f.ö håller jag med huggorm,är man inte i majoritet är det svårt att lägga förslag som oppositionen är emot. sossarna hade samma problem i många regeringar. orkar du inte läsa svaren på dina inlägg så är det okej,jag eller någon annan behöver inte besvara dem om du nu tycker att monolog är en bättre diskussionsmodell. är det inte ensamt i din värld? ulf
CITAT (Gita @ 04-04-2013, 17:56)  Fast det kanske var 500 eller fler som ville ha jobbet, det är inte alls ovanligt. Det kanske t.o.m. var många fler än du som kunde jobba med anställningsstöd. Och bara en kunde få jobbet. Gita Jag har ringt och hört mig för på flera av de jobben som jag sökt och där har det inte varit några 500 sökanden. Men jag lämnar det nu för det var inte alls meningen att det skulle bli en diskussion om mina jobbsökerier.
Bengalow
04-04-2013, 21:49
Nu skall du inte skämmas för att ta hjälp av SD, Huggorm! För det gör inte regeringen, dom skäms inte alls för den hjälpen, och du har skrivit att vi borde stoppa invandringen. Där går ni hand i hand. Nu har ni en majoritet i riksdagen, med SD...Varför inte vara på bettet då, och fixa till något hållbart mot t.ex. arbetslösheten, som idag är mer än 8 %. Vad med arbetslinjen? Är den avsomnad? Sjukskrivningarna ökar enormt igen, vad med en ny lag mot sjukskrivningar? Varför skall vi svenskar ha det bättre än turkar, bulgarer och polacker! Avrusta allt allmänt, så får moderaterna fler skattekronor att fördela bland sina röstare! Att du inte genomskådat det för många år sedan är för mig en gåta...Själv är bäste dräng, eller...?
CITAT (Aqvakul @ 04-04-2013, 20:26)  Det märkliga i sverige är att man som offentlianställd är väldigt dåligt betald trots lång utbildning, medan privatanställda akademiker har betydligt bättre betalt. Särskilt verkar det viktigare att jobba med döda ting än med människor. Medan alliansen, och allra mest folkpartiet, talar om vikten av att satsa på lärarna så har min arbetsgivare ensidigt bestämt att vi ska undervisa två timmar mer i veckan utan någom kompensation. Intresset för att bli lärare sjunker. Idag kommer man in på lärarhögskolan genom att tippa sig fram på högskoleprovet. Hur ska vi nå spetskompetens utan duktiga lärare? Är inte en del av förklaring att man inom det privata näringslivet har mer individuell lönesättning, man betalar efter prestation helt enkelt. Dessutom konkurrerar arbetsgivarna om de duktigaste. För offentliganställda har man väl av tradition mera satt lön efter utbildning och tjänsteår utan större hänsyn till personlig prestation och skicklighet, vilket resulterat i att en utmärkt duktig lärare, en medelmåttlig lärare och en urusel lärare tjänar ung. lika mycket. Riktigt bra lärare borde naturligtvis ha betydligt bättre löner än dagens men långt ifrån alla lärare är värda en högre lön. Gita
CITAT (Bengalow @ 04-04-2013, 21:05)  Hon, Gita menar "närande och tärande" förstås. Och ingen skall undgå att tro, att inte hon är närande/tillför något, som att sitta och förkasta arbetssökandes meritlistor t.ex. Hon säger att jag skall komma med lösningar på hur arbetslösheten skall lösas! Jag har inte röstat på varken moddsen eller "folk"partiet. Dom vill regera! Varför gör dom inte det då? Lamslaget så det skriker om det. Har ingen berättat för dom, att handbromsen skall lossas före man kör sin väg? För mig ser det ut som om alliansen är på ökenvandring...
Ulf kria gitter jag inte ens läsa, han kan ju slänga in den som promemoria i Socialnämnden, när ordinarie ledamot är borta - jag tror ingen vill läsa mästers uppsats där heller...mer än som snarkpiller. Har man som opposition inget som helst att komma med, inga som helst egna idéer, kanhända man skulle ligga lite lågt. Fast så klart, din sätt att framställa saker och ting du leder säkert till att en och annan kommer att rösta för Alliansen. Jag har sagt det förut, men ibland tror jag nästan att du är en figur påhittad av någon av Alliansens PR-byråer för att ge en avskräckande bild av motståndarna. Gita
malarmaster
05-04-2013, 06:03
CITAT (Gita @ 05-04-2013, 06:30)  Har man som opposition inget som helst att komma med, inga som helst egna idéer, kanhända man skulle ligga lite lågt. Fast så klart, din sätt att framställa saker och ting du leder säkert till att en och annan kommer att rösta för Alliansen. Jag har sagt det förut, men ibland tror jag nästan att du är en figur påhittad av någon av Alliansens PR-byråer för att ge en avskräckande bild av motståndarna. Gita  det har jag inte tänkt på, ett källartroll från regeringskansliet. ulf
Aqvakul
05-04-2013, 06:43
CITAT (Gita @ 05-04-2013, 06:09)  Är inte en del av förklaring att man inom det privata näringslivet har mer individuell lönesättning, man betalar efter prestation helt enkelt. Dessutom konkurrerar arbetsgivarna om de duktigaste. För offentliganställda har man väl av tradition mera satt lön efter utbildning och tjänsteår utan större hänsyn till personlig prestation och skicklighet, vilket resulterat i att en utmärkt duktig lärare, en medelmåttlig lärare och en urusel lärare tjänar ung. lika mycket. Riktigt bra lärare borde naturligtvis ha betydligt bättre löner än dagens men långt ifrån alla lärare är värda en högre lön. Gita Min erfarenhet från det privata näringslivet är att det inte heller där diffrentieras särskilt mycket efter prestation. Däremot är lönenivån för privat anställda akademiker generellt väsentligt högre. CITAT (Gita @ 05-04-2013, 06:30)  Har man som opposition inget som helst att komma med, inga som helst egna idéer, kanhända man skulle ligga lite lågt. Fast så klart, din sätt att framställa saker och ting du leder säkert till att en och annan kommer att rösta för Alliansen. Jag har sagt det förut, men ibland tror jag nästan att du är en figur påhittad av någon av Alliansens PR-byråer för att ge en avskräckande bild av motståndarna.Gita Så tråkigt med alla personangrepp!
CITAT (Aqvakul @ 05-04-2013, 07:43)  Min erfarenhet från det privata näringslivet är att det inte heller där diffrentieras särskilt mycket efter prestation. Däremot är lönenivån för privat anställda akademiker generellt väsentligt högre. Så tråkigt med alla personangrepp! Men nu silar du väl ändå mygg och sväljer kameler betr. detta med personangrepp. Det du fetmarkerade bör nog snarast betraktas som smickrande. Gita
Gossen Ruda
05-04-2013, 09:30
CITAT (Gita @ 05-04-2013, 06:30)  Har man som opposition inget som helst att komma med, inga som helst egna idéer, kanhända man skulle ligga lite lågt. Fast så klart, din sätt att framställa saker och ting du leder säkert till att en och annan kommer att rösta för Alliansen. Jag har sagt det förut, men ibland tror jag nästan att du är en figur påhittad av någon av Alliansens PR-byråer för att ge en avskräckande bild av motståndarna. Gita Har egentligen inte tänkt deltaga i denna smutskastningsdebatt men om någon vet vad Alliansens PR-byråer sysslar med så borde det vara just du eftersom du ivrigt lobbar för högern. Är du anställd av Alliansen eller frilansare? Iaf har du startat lite väl tidigt med valfläskandet för valet är nästa år eller är det den pågående S-kongressen du försöker nedsabla hela tiden?
Aqvakul
05-04-2013, 09:31
CITAT (Gita @ 05-04-2013, 09:53)  Men nu silar du väl ändå mygg och sväljer kameler betr. detta med personangrepp. Det du fetmarkerade bör nog snarast betraktas som smickrande. Gita Skulle kanske kanske hellre kalla det för en härskarteknik - härska genom förnedring...
Den politiska kartan har ju ritats om rejält sedan den tid Sverige var ett industriland o arbetare röstade S o tjänstemän borgligt. Dagens Sverige är ju helt annorlunda där inget parti dominerar o där arbetaren lika gärna röstar på alliansen som på S. S som dominerande parti tillhör nog historien. Idag får man fajtas om väljarna o inte ta något för givet. Alliansen har visat sig regera med den äran o lotsat Sverige igenom rejäla kriser. Det sätter givetvis sina positiva spår inför framtiden o kommande val. Skall bli intressant att höra vilken politik som går segrande ur S-stämman. Tydligen läcker o bråkas det fortfarande i partiet. Lite Erk du o Maja du.
CITAT (gnon49 @ 05-04-2013, 10:58)  Den politiska kartan har ju ritats om rejält sedan den tid Sverige var ett industriland o arbetare röstade S o tjänstemän borgligt. Dagens Sverige är ju helt annorlunda där inget parti dominerar o där arbetaren lika gärna röstar på alliansen som på S. S som dominerande parti tillhör nog historien. Idag får man fajtas om väljarna o inte ta något för givet. Alliansen har visat sig regera med den äran o lotsat Sverige igenom rejäla kriser. Det sätter givetvis sina positiva spår inför framtiden o kommande val. Skall bli intressant att höra vilken politik som går segrande ur S-stämman. Tydligen läcker o bråkas det fortfarande i partiet. Lite Erk du o Maja du. Låter mest som ett inlägg för att övertyga dej själv... Löfven har rosats för sitt tal igår, så förhoppningsvis kommer han plocka tillbaka en del röster från alliansen.
CITAT (Cacki @ 05-04-2013, 11:15)  Låter mest som ett inlägg för att övertyga dej själv... Löfven har rosats för sitt tal igår, så förhoppningsvis kommer han plocka tillbaka en del röster från alliansen. Säg inte så. Då får jag en tår i ögat.
CITAT (gnon49 @ 05-04-2013, 11:53)  Säg inte så. Då får jag en tår i ögat.   Fast är det inte bättre att du sparar på tårarna tills efter nästa val?
Huggorm
07-04-2013, 06:07
Jag har flyttat över ett antal inlägg härifrån till en egen tråd. Jag borde kanske fortsätta rensa här, men nöjer mig för tillfället. Fortsätt nu att diskutera finansminister Anders Borg här!
/ moderator
CITAT (Bengalow @ 04-04-2013, 21:05)  Hon, Gita menar "närande och tärande" förstås. Nej, hon, Gita, menade precis vad hon skrev. Det kanske har det gått dig helt förbi men två personer kan utföra samma arbetsuppgift på helt olika sätt/ nivå. Vissa gör ett ett jättebra jobb medans andra ett uruselt. Gita
Aqvakul
07-04-2013, 09:04
CITAT (Gita @ 07-04-2013, 09:52)  Nej, hon, Gita, menade precis vad hon skrev. Det kanske har det gått dig helt förbi men två personer kan utföra samma arbetsuppgift på helt olika sätt/ nivå. Vissa gör ett ett jättebra jobb medans andra ett uruselt. Gita Tyvärr är prestationsförmågan långt ifrån alltid det avgörande för lön och position. Det finns många människor som faktiskt är ganska lågpresterande, men av olika skäl nått en hög position inom arbetslivet.. Liksom det finns många som presterar jättebra, men dras med skitjobb till dålig lön...
CITAT (Aqvakul @ 07-04-2013, 10:04)  Tyvärr är prestationsförmågan långt ifrån alltid det avgörande för lön och position. Det finns många människor som faktiskt är ganska lågpresterande, men av olika skäl nått en hög position inom arbetslivet.. Liksom det finns många som presterar jättebra, men dras med skitjobb till dålig lön... Hmmm... det där beror nog på med vems ögon man tittar med. Jag tror att de flesta företag ganska tydligt kan avgöra vilka som tillför mest/presterar bäst. Offentlig verksamhet har jag ingen egentlig erfarenhet av mer än som konsument. Jag vet ju t.ex att det är en oerhörd skillnad mellan en riktigt bra lärare och en usel sådan. Om det är någon större skillnad i plånboken vet jag inte. Gita
Aqvakul
07-04-2013, 10:19
CITAT (Gita @ 07-04-2013, 10:55)  Hmmm... det där beror nog på med vems ögon man tittar med. Jag tror att de flesta företag ganska tydligt kan avgöra vilka som tillför mest/presterar bäst. Offentlig verksamhet har jag ingen egentlig erfarenhet av mer än som konsument. Jag vet ju t.ex att det är en oerhörd skillnad mellan en riktigt bra lärare och en usel sådan. Om det är någon större skillnad i plånboken vet jag inte. Gita Min erfarenhet av både privat och offebntlig verksamhet är att det t.ex. sitter ett antal dåliga chefer på mellannivå , huvudsakligen av manligt kön, i båda typer av organisationer.
CITAT (Aqvakul @ 07-04-2013, 11:19)  Min erfarenhet av både privat och offebntlig verksamhet är att det t.ex. sitter ett antal dåliga chefer på mellannivå , huvudsakligen av manligt kön, i båda typer av organisationer. Det är en erfarenhet som jag inte delar. Inom det privata näringslivet är man idag oerhört kostnadsmedveten och resultatinriktad. Det du säger om dåliga chefer på mellannivå kunde nog till viss del stämma i början på 80-talet när jag arbetade på ABB, men det har ju skett enorma personalminskningar sedan dess och tro mig, det är inte de duktiga och högpresterande som fått sluta. Gita Ps Du svarade aldrig på min fråga om löneskillnader mellan den jätteduktige och den urusle läraren. Ds
Aqvakul
07-04-2013, 14:26
CITAT (Gita @ 07-04-2013, 13:44)  Det är en erfarenhet som jag inte delar. Inom det privata näringslivet är man idag oerhört kostnadsmedveten och resultatinriktad. Det du säger om dåliga chefer på mellannivå kunde nog till viss del stämma i början på 80-talet när jag arbetade på ABB, men det har ju skett enorma personalminskningar sedan dess och tro mig, det är inte de duktiga och högpresterande som fått sluta. Gita Ps Du svarade aldrig på min fråga om löneskillnader mellan den jätteduktige och den urusle läraren. Ds Löneskillnaderna är inte särskilt stora. Ingen tjänar särskilt bra. Min erfarenhet är att de flesta lärare är både duktiga och ambitiösa. Det skiljer nog mindre i lärarskicklighet än mellan arbetsbördan, som varierar väldigt mycket mellan olika skolor. (Urusla lärare borde naturligtvis ägna sig åt något annat)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|