|
Full version: Mäster Borg
Aqvakul
02-04-2013, 21:56
Ett föränderligt arbetsliv kräver stora utbildningsinsatser, inte att försöka skrämma skiten ur de arbetslösa med hot om utförsäkring och urusla villkor.
Piccante
02-04-2013, 22:16
CITAT (Aqvakul @ 02-04-2013, 22:56)  Ett föränderligt arbetsliv kräver stora utbildningsinsatser, inte att försöka skrämma skiten ur de arbetslösa med hot om utförsäkring och urusla villkor. Sen ska man i ärlighetens namn säga att sossarna inte heller har varit speciellt förutseende när det gäller utbildning. Kommunaliseringen av skolan och införandet av fria skolvalet tror jag var ett stort misstag. Men alliansen har haft snart 7 år på sig att vända läget och de har heller inte satsat på utbildning. Vuxenutbildningen och yrkeshögskolan borde stärkas så man kan vidareutbilda sig och bli mer kvalificerad.
Aqvakul
02-04-2013, 22:17
CITAT (Piccante @ 02-04-2013, 23:16)  Sen ska man i ärlighetens namn säga att sossarna inte heller har varit speciellt förutseende när det gäller utbildning. Kommunaliseringen av skolan och införandet av fria skolvalet tror jag var ett stort misstag. Men alliansen har haft snart 7 år på sig att vända läget och de har heller inte satsat på utbildning. Vuxenutbildningen och yrkeshögskolan borde stärkas så man kan vidareutbilda sig och bli mer kvalificerad.
hattstugan
02-04-2013, 22:23
Ja jo! Men som arbetslös har jag vid flera tillfällen försökt få en utbildningen men icke då!!
Varför kan man ju undra? Jag vet vet iofs varför men vet ni?
Klarar inte att jobba med det jag är utbildad till!
Piccante
02-04-2013, 23:01
CITAT (hattstugan @ 02-04-2013, 23:23)  Ja jo! Men som arbetslös har jag vid flera tillfällen försökt få en utbildningen men icke då!!
Varför kan man ju undra? Jag vet vet iofs varför men vet ni?
Klarar inte att jobba med det jag är utbildad till! Jag kan jobba med det jag är utbildad till men de stora arbetsgivarna inom den sektorn är offentliga myndigheter. Kommuner o landsting känner av den ekonomiska krisen o anställer sällan. Privata arbetsgivare är relativt få, eftersom många arbetar inom förvaltning o man inte kan lägga ut myndighetsjobb på konsulter hur som helst. Jag har också funderat på att vidareutbilda mig för att få dubbel kompetens. Med nuvarande a-kasseregler får man ju bara i undantagsfall studera med a-kassa. AF låter ingen studera med aktivitetsstöd om man inte ingår i något program. Man behöver väl hamna i fas2 först innan man kan beviljas något. Man borde göra en satsning på att låta fler kunna påbörja yrkeshögskola eller kunna studera på deltid för att kunna kvalificera sig till jobb.
hattstugan
02-04-2013, 23:06
Delvis sant! Jag uppbär ingen A-kassa utan har försörjningsstöd + lön från div Tim-anställningar!
Men jag tillhör ingen Prioriterad Grupp!!! Vad det är vet jag också!!!
Men med nuvarande Politik så kommer jag att få fortsätta som tidigare tills jag Äntligen får Folkpension!
Piccante
03-04-2013, 00:53
CITAT (hattstugan @ 03-04-2013, 00:06)  Delvis sant! Jag uppbär ingen A-kassa utan har försörjningsstöd + lön från div Tim-anställningar!
Men jag tillhör ingen Prioriterad Grupp!!! Vad det är vet jag också!!!
Men med nuvarande Politik så kommer jag att få fortsätta som tidigare tills jag Äntligen får Folkpension! Det borde ju vara en prioriterad grupp om något! Försörjningsstöd ska vara en sista utväg och inget man ska tvingas leva på. Men det är klart att försörjningsstöd belastar kommunens budget o då finns det ändå utrymme i statsbudgeten för fler jobbskatteavdrag som främst går till höginkomsttagare = alliansregeringens väljare... Borde vara självklart att fokus är att personer med låg a-kassa eller de som står utanför ska prioriteras för att hamna i sysselsättning.
Lövfen har ett hästarbete framför sig verkar det som. Kritiken från dom egna leden är ju inte nådig. Han måste ju till slut tala om var han står i politiken. S har ju inte rosat marknaden med konkreta besked om politiken. Vågar man bjuda in V igen utan att väljarna flyr fältet. Ligger man för nära regeringen i många frågor så vinner man knappt några väljare. Och kan Löfven styra över ett parti om han blir överkörd gång på gång. Lövfen är ju en typisk högersosse där verkligheten är viktigare än ideologin. S i en minoritetsregering får ju samma problem som alliansen har nu. Tror att alla får tänka nytt. Att gå i gamla hjulspår är förödande. Men visst sker förändringar så sakteliga. Dominansen i svensk politik är ju bruten sedan många år o partierna har förändrats rejält sedan Erlanders tid.
CITAT (Bengalow @ 02-04-2013, 22:10)  Anders Borg borde byta namn - Anders Anka passar väl... Det var inte mycket till åsikt om hur arbetslösheten skall hanteras. Bättre kan du väl? Gita
CITAT (Aqvakul @ 02-04-2013, 22:56)  Ett föränderligt arbetsliv kräver stora utbildningsinsatser, inte att försöka skrämma skiten ur de arbetslösa med hot om utförsäkring och urusla villkor. Visst är utbildning bra och nödvändigt men hjälper inte särskilt mycket om jobben inte finns. Det som nog måste till är att skapa sådana villkor för företagen att de kan växa och få behov av att anställa, och då är det inte höjda skatter och avgifter med minskad köpkraft som är medicinen. Man lägger ju ner/flyttar ut företag på löpande band som t.ex har väl fyra eller fem pappersbruk lagts ner senaste åren,biltillverkningen har väl halverats, läkemedelsföretagen flyttats, någon elektronikindustri (radio, tv,telefoner m.m) finns inte heller. Varför? Jo, därför att det är alldeles för dyrt att tillverka i Sverige och det beror inte på ett allt för högt löneläge utan mera på för höga kringkostnader och skatter. Det som skapat nya jobb de senaste åren är ju skattelättnader, dvs. ROT och RUT. Gita
CITAT (Piccante @ 03-04-2013, 00:01)  Jag kan jobba med det jag är utbildad till men de stora arbetsgivarna inom den sektorn är offentliga myndigheter. Kommuner o landsting känner av den ekonomiska krisen o anställer sällan. Privata arbetsgivare är relativt få, eftersom många arbetar inom förvaltning o man inte kan lägga ut myndighetsjobb på konsulter hur som helst. Jag har också funderat på att vidareutbilda mig för att få dubbel kompetens. Med nuvarande a-kasseregler får man ju bara i undantagsfall studera med a-kassa. AF låter ingen studera med aktivitetsstöd om man inte ingår i något program. Man behöver väl hamna i fas2 först innan man kan beviljas något. Man borde göra en satsning på att låta fler kunna påbörja yrkeshögskola eller kunna studera på deltid för att kunna kvalificera sig till jobb. Skulle det inte bli väldigt konstigt och orättvist om somliga kunde studera och leva på A-kassa medan de flesta andra måste ta studielån och sen betala av i stort sett hela livet för att kunna studera.? Gita
Bengalow
03-04-2013, 12:47
Det finns somliga som lever flott på A-kassemedlemmar. Jobbcoacher och privata "arbetsförmedlare" t.ex. Dom drar in enorma belopp för ingenting. Senast jag läste om dom, så var det nästan ingen som fått fast jobb. Det är uselt med resultaten därifrån, medan kostnaderna är flera hundra miljoner. "-Lite ull för mycket väsen!" som tanten sade när hon rakade grisen...
CITAT (Gita @ 03-04-2013, 13:10)  Visst är utbildning bra och nödvändigt men hjälper inte särskilt mycket om jobben inte finns. Det som nog måste till är att skapa sådana villkor för företagen att de kan växa och få behov av att anställa, och då är det inte höjda skatter och avgifter med minskad köpkraft som är medicinen. Man lägger ju ner/flyttar ut företag på löpande band som t.ex har väl fyra eller fem pappersbruk lagts ner senaste åren,biltillverkningen har väl halverats, läkemedelsföretagen flyttats, någon elektronikindustri (radio, tv,telefoner m.m) finns inte heller. Varför? Jo, därför att det är alldeles för dyrt att tillverka i Sverige och det beror inte på ett allt för högt löneläge utan mera på för höga kringkostnader och skatter. Det som skapat nya jobb de senaste åren är ju skattelättnader, dvs. ROT och RUT. Gita Min fetmarkering. Undrar vad regeringen tycker om löneläget, de vill ju dumpa lönerna och sänka villkoren för anställda. Undrar också varför företagen flyttar till låglöneländer om det nu inte är lönenivåerna som är problemet.
*Stintan*
03-04-2013, 13:12
CITAT (Gita @ 03-04-2013, 13:01)  Det var inte mycket till åsikt om hur arbetslösheten skall hanteras. Bättre kan du väl? Gita Att göra som Borg gör och ge miljarder till arbetsförmedlingen som dom sen kan dela ut som vinst till företag de anlitar för att fixa det dom själva borde göra är väl ändå inte vidare smart... men typisk allianspolitik.
CITAT (Anma @ 03-04-2013, 14:10)  Min fetmarkering. Undrar vad regeringen tycker om löneläget, de vill ju dumpa lönerna och sänka villkoren för anställda. Undrar också varför företagen flyttar till låglöneländer om det nu inte är lönenivåerna som är problemet. Det är väl så att lönerna inte är extremt höga (i alla fall inte den andel som löntagaren får i plånboken) i Sverige vilket däremot lönebikostnader och skatt på arbete, bolagsskatter m.m. är. Gita
CITAT (*Stintan* @ 03-04-2013, 14:12)  Att göra som Borg gör och ge miljarder till arbetsförmedlingen som dom sen kan dela ut som vinst till företag de anlitar för att fixa det dom själva borde göra är väl ändå inte vidare smart... men typisk allianspolitik. Inte alls typisk allianspolitik, kanske typiskt svenskt däremot för det fanns en massa mystiska utbildningsföretag som tog hand om de arbetslösa i åtgärder redan på Perssons tid. Eductus, Lernia m.fl Gita
CITAT (Gita @ 03-04-2013, 14:27)  Det är väl så att lönerna inte är extremt höga (i alla fall inte den andel som löntagaren får i plånboken) i Sverige vilket däremot lönebikostnader och skatt på arbete, bolagsskatter m.m. är. Gita Alliansen har ju knappast gjort det enklare eller billigare för företagarna. Det har trots allt haft 7 år på sig. En annan sak jag tänkt på, företagarna verkar inte heller lida så mycket av att få betala så mycket, jag till exempel kan anställas för ca halva totala lönekostanden i upp till 5 år, trots detta verkar intresset svalt till och med för att komma på intervju. Inget fel på mina ansökningar heller, tvärt om, enligt dessa dyrbara coacher på arbetsförmedlingen. Det där är helt OT, jag vet. Sorry. CITAT (Gita @ 03-04-2013, 14:32)  Inte alls typisk allianspolitik, kanske typiskt svenskt däremot för det fanns en massa mystiska utbildningsföretag som tog hand om de arbetslösa i åtgärder redan på Perssons tid. Eductus, Lernia m.fl Gita Det är skillnad på att betala för utbildning och att betala för gratis arbetskraft och för att lära folk söka jobb (något AF borde klara av alldeles utmärkt själva), tycker jag i alla fall.
Aqvakul
03-04-2013, 14:02
Bygg ut yrkeshögskolan och öka chanserna till omskolning genom att satsa på fler platser inom yrkesinriktad vuxenutbildning.
Aqvakul
03-04-2013, 16:33
CITAT (Aqvakul @ 03-04-2013, 15:02)  Bygg ut yrkeshögskolan och öka chanserna till omskolning genom att satsa på fler platser inom yrkesinriktad vuxenutbildning. Kan detta vara ett sätt att attackera arbetslösheten, Gita?
CITAT (Aqvakul @ 03-04-2013, 17:33)  Kan detta vara ett sätt att attackera arbetslösheten, Gita? Utbildning är inte fel men som jag sa tidigare det hjälper inte särskilt långt om inte behovet av arbetskraft finns. Vad får företag att vilja anställa?Jo, att man har ett arbete som behöver utföras, dvs. att man har avsättning för sina varor eller tjänster Gita
CITAT (Anma @ 03-04-2013, 14:35)  Alliansen har ju knappast gjort det enklare eller billigare för företagarna. Det har trots allt haft 7 år på sig. En annan sak jag tänkt på, företagarna verkar inte heller lida så mycket av att få betala så mycket, jag till exempel kan anställas för ca halva totala lönekostanden i upp till 5 år, trots detta verkar intresset svalt till och med för att komma på intervju. Inget fel på mina ansökningar heller, tvärt om, enligt dessa dyrbara coacher på arbetsförmedlingen. Det där är helt OT, jag vet. Sorry. Det är skillnad på att betala för utbildning och att betala för gratis arbetskraft och för att lära folk söka jobb (något AF borde klara av alldeles utmärkt själva), tycker jag i alla fall. Halva lönen är väl tyvärr för mycket det också om man inte har jobb åt den anställde. Finns det inte arbete så räcker inga bidrag i världen till för att man skall anställa någon. För övrigt får man kanske 500 ( vilket inte alls är ovanligt), sökande till en tjänst och då så har man i allmänhet inte tid och råd att gå igenom alla handlingar. Det är en hantering som också kostar pengar så oftast nöjer man sig med att kanske titta närmre på ett tjugotal och sedan kanske kalla max fem till intervju (säger jag av erfarenhet av rekrytering) Gita
*Stintan*
03-04-2013, 17:56
CITAT (Gita @ 03-04-2013, 18:28)  Utbildning är inte fel men som jag sa tidigare det hjälper inte särskilt långt om inte behovet av arbetskraft finns. Vad får företag att vilja anställa?Jo, att man har ett arbete som behöver utföras, dvs. att man har avsättning för sina varor eller tjänster Gita Ändå sägs det att det finns många företag som söker arbetskraft men att det inte finns folk med rätt utbildning. T.o.m. företag som fått minska sina order p.g.a. detta. Är det då inte lämpligt att man ser till att det finns utbildningar till de yrkesområden där det efterfrågas arbetskraft. Och varför skulle man inte kunna få gå en utbildning med A-kassa om man nu måste omskola sig? Man kanske redan har höga studielån från tidigare utbildning.
CITAT (*Stintan* @ 03-04-2013, 18:56)  Ändå sägs det att det finns många företag som söker arbetskraft men att det inte finns folk med rätt utbildning. T.o.m. företag som fått minska sina order p.g.a. detta. Är det då inte lämpligt att man ser till att det finns utbildningar till de yrkesområden där det efterfrågas arbetskraft. Och varför skulle man inte kunna få gå en utbildning med A-kassa om man nu måste omskola sig? Man kanske redan har höga studielån från tidigare utbildning. Jomenvisst, det skulle det vara samhällsekonomiskt klokt att styra antal utbildningsplatser efter bristyrken. Man har t.ex under ett antal år utbildat ca 300 bibliotekarier per år fastän det tillkommit tre nya tjänster per år. Inte så klokt kan tyckas men samtidigt vill man ju kunna välja utbildning efter intresse. Bristyrken är väl främst läkare och civilingenjörer och det är ju en utbildning/yrke som många inte klarar av. Vissa avancerade verkstadsjobbare är det väl också brist på. För övrigt har Löfven visst idag sagt att Sverige inom sex år skall ha EU:s lägsta arbetslöshet, intressant hade det blivit om han också antytt hur detta skall gå till. Trovärdigheten hade väl också ökat om han talat om hur. Gita
CITAT (*Stintan* @ 03-04-2013, 18:56)  Ändå sägs det att det finns många företag som söker arbetskraft men att det inte finns folk med rätt utbildning. T.o.m. företag som fått minska sina order p.g.a. detta. Är det då inte lämpligt att man ser till att det finns utbildningar till de yrkesområden där det efterfrågas arbetskraft. Och varför skulle man inte kunna få gå en utbildning med A-kassa om man nu måste omskola sig? Man kanske redan har höga studielån från tidigare utbildning. Jomenvisst, det skulle det vara samhällsekonomiskt klokt att styra antal utbildningsplatser efter bristyrken. Man har t.ex under ett antal år utbildat ca 300 bibliotekarier per år fastän det tillkommit tre nya tjänster per år. Inte så klokt kan tyckas men samtidigt vill man ju kunna välja utbildning efter intresse. Bristyrken är väl främst läkare och civilingenjörer och det är ju en utbildning/yrke som många inte klarar av. Vissa avancerade verkstadsjobbare är det väl också brist på. För övrigt har Löfven visst idag sagt att Sverige inom sex år skall ha EU:s lägsta arbetslöshet, intressant hade det blivit om han också antytt hur detta skall gå till. Trovärdigheten hade väl också ökat om han talat om hur. Gita
Bengalow
03-04-2013, 18:31
Även om han talat om hur, så skulle du ändå inte tro det, Gita! Du är så sällsamt inställd på moderata ideer, så allt som inte kommer från Reinfeldts mun är ju lögn, eller hur? Varför skulle Stefan Lövden sända stekta sparvar i munnen på Reinfeldt? Han kan väl ta tag i problemet själv...om han nu har den förmågan/viljan som du tillskriver honom?
CITAT (Bengalow @ 02-04-2013, 22:10)  Anders Borg borde byta namn - Anders Anka passar väl... Du får en chans till, så kom igen! Du är ju snabb med att nedgöra alla med värderingar olika dina egna. Alliansanhängare, moderater, Anders Borg, mig m.fl. Så varsågoda, kan du utveckla vad som enligt dig skulle vara det bästa receptet mot arbetslöshet. Git
Aqvakul
03-04-2013, 18:39
CITAT (Gita @ 03-04-2013, 18:28)  Utbildning är inte fel men som jag sa tidigare det hjälper inte särskilt långt om inte behovet av arbetskraft finns. Vad får företag att vilja anställa?Jo, att man har ett arbete som behöver utföras, dvs. att man har avsättning för sina varor eller tjänster Gita Om jag berättar att detta var ett direkt citat från Svenskt Näringslivs hemsida, hade du svarat annorlunda då kanske? Läs här
Huggorm
03-04-2013, 18:40
CITAT (Gita @ 03-04-2013, 19:19)  För övrigt har Löfven visst idag sagt att Sverige inom sex år skall ha EU:s lägsta arbetslöshet, intressant hade det blivit om han också antytt hur detta skall gå till. Trovärdigheten hade väl också ökat om han talat om hur. Gita Det finns bara ett sätt att göra då, och det är att minska invandringen. Man måste välja, antingen har man en låg arbetslöshet eller så har man en hög invandring. Ifjol delades 111000 uppehållstillstånd ut, det är helt omöjligt att hålla jämn takt med att skapa nya arbetstillfällen i de extrema mängderna. Så om vi skall fortsätta den solidariska linjen blir vi tvungna att räkna med en hög arbetslöshet.
CITAT (Bengalow @ 03-04-2013, 19:31)  Även om han talat om hur, så skulle du ändå inte tro det, Gita! Du är så sällsamt inställd på moderata ideer, så allt som inte kommer från Reinfeldts mun är ju lögn, eller hur? Varför skulle Stefan Lövden sända stekta sparvar i munnen på Reinfeldt? Han kan väl ta tag i problemet själv...om han nu har den förmågan/viljan som du tillskriver honom? Men nu talar han inte om hur, och det är inte så bra för hans trovärdighet. Det blir lite Juholt över det hela! För övrigt väntar jag fortfarande på dina åsikter hur man skall komma tillrätta med just arbetslösheten. Kom igen, vilka åtgärder skulle minska arbetslösheten? Också en fråga om trovärdighet. GITA
Bengalow
03-04-2013, 18:51
Skaffa fram rejäla arbeten! Varför skall en bilmekaniker skämmas för sitt yrke, snickaren, svetsaren, skolläraren och andra hederliga yrkesgrupper. Nu skall alla bli egenföretagare med nageluppbyggnad, modedesign, stylister, fastighetsmäklare, hundtrimmare m.m. flumjobb, som inte bidrar för fem öre till det vi en gång kallade nationalbruttoprodukten, och var en värdemätare. Byggindustrin går i botten, för att värdegrunden på nybyggnad inte längre är en stabil grund - det är idag enbart ansett som kortfristig investering - att tjäna grova pengar på människors behov av en bostad är det smutsigaste jag vet, liksom den "äldrevård" som bedrivs av Jersey- och Bahamasföretag. Ut med dom, en gång för alla. Moderaternas syn på samhälles hela struktur håller på att störta allt i gruset. Snabba cash är det som gäller - fy för den lede...Och råttsvansen håller i taktpinnen. Det vi en gång var kända för i Sverige har förändrats till "finkostym" och Stureplansmanér, svågerpolitik och andra smygvägar i karriären. Ocvh samhället betalar. Dubbla straffsatserna för brott mot allas vår egendom - samhället!
Piccante
03-04-2013, 18:52
CITAT (*Stintan* @ 03-04-2013, 18:56)  Ändå sägs det att det finns många företag som söker arbetskraft men att det inte finns folk med rätt utbildning. T.o.m. företag som fått minska sina order p.g.a. detta. Är det då inte lämpligt att man ser till att det finns utbildningar till de yrkesområden där det efterfrågas arbetskraft. Och varför skulle man inte kunna få gå en utbildning med A-kassa om man nu måste omskola sig? Man kanske redan har höga studielån från tidigare utbildning. ja det var det jag syftade på att vidareutbildning behövs på en förändrad och mer global arbetsmarknad. Har man CSN-lån sedan tidigare så kan man ju inte låna mer. Samtidigt sätter AF gärna arbetslösa i ganska ofta meningslösa utbildningar för att "gömma" dom i statistiken. Hur många tvingades inte ta datakörkort förr? Ganska meningslös utbildning då den endast gav kunskaper om en marknadsledande tillverkares programvaror, nu efterfrågas nog kunskaper om open source mer?
CITAT (Huggorm @ 03-04-2013, 19:40)  Det finns bara ett sätt att göra då, och det är att minska invandringen. Man måste välja, antingen har man en låg arbetslöshet eller så har man en hög invandring. Ifjol delades 111000 uppehållstillstånd ut, det är helt omöjligt att hålla jämn takt med att skapa nya arbetstillfällen i de extrema mängderna. Så om vi skall fortsätta den solidariska linjen blir vi tvungna att räkna med en hög arbetslöshet. Halaj! Ditt resonemang förutsätter att det bara finns ett givet antal jobb, och fler finns helt enkelt inte! De arbetslösa får slåss om dem. En extremhögeråsikt. Den mer sansade högern brukar säga att det finns hur mycket arbete som helst! Det är priset för arbetet som begränsar hur mycket av arbetet som blir utfört. Är priset (lönerna alltså) för högt, blir arbetet inte gjort. Detta argument har av högern historiskt använts för att sänka ingångslöner för t.ex. unga och invandrare. //T
CITAT (Tapio @ 03-04-2013, 20:04)  Halaj!
Ditt resonemang förutsätter att det bara finns ett givet antal jobb, och fler finns helt enkelt inte! De arbetslösa får slåss om dem. En extremhögeråsikt. Den mer sansade högern brukar säga att det finns hur mycket arbete som helst! Det är priset för arbetet som begränsar hur mycket av arbetet som blir utfört. Är priset (lönerna alltså) för högt, blir arbetet inte gjort. Detta argument har av högern historiskt använts för att sänka ingångslöner för t.ex. unga och invandrare.
//T Fortfarande , jag tror inte att lönerna är det stora problemet. Däremot tror jag att världens högsta skatter är en rejäl bromskloss för våra företag. Sen tror jag inte att världens plattaste lönebildning gynnar svensk industri. Gita
CITAT (Piccante @ 03-04-2013, 19:52)  Har man CSN-lån sedan tidigare så kan man ju inte låna mer. Det är väl inte riktigt sant, det beror väl på hur mycket man lånat om man kan få mer. En läkare t.ex har väl lån på 1 1/2 mille, men jag tror inte det är den kategorin som drar upp arbetslöshetstalen. Gita
Huggorm
03-04-2013, 19:33
Ditt resonemang förutsätter att det bara finns ett givet antal jobb, och fler finns helt enkelt inte! De arbetslösa får slåss om dem. En extremhögeråsikt. Den mer sansade högern brukar säga att det finns hur mycket arbete som helst! Det är priset för arbetet som begränsar hur mycket av arbetet som blir utfört. Är priset (lönerna alltså) för högt, blir arbetet inte gjort. Detta argument har av högern historiskt använts för att sänka ingångslöner för t.ex. unga och invandrare.
//T Jag skrev att det inte går att hålla jämna steg. Naturligtvis kan man hela tiden skapa nya arbetstillfällen men det tar en del tid. CITAT (Gita @ 03-04-2013, 20:15)  Fortfarande , jag tror inte att lönerna är det stora problemet. Däremot tror jag att världens högsta skatter är en rejäl bromskloss för våra företag. Sen tror jag inte att världens plattaste lönebildning gynnar svensk industri. Gita Efter alla jobbskatteavdrag tycker jag faktiskt att inkomstskatten börjar närma sig en anständig nivå i alla fall.
CITAT (Huggorm @ 03-04-2013, 20:33)  Jag skrev att det inte går att hålla jämna steg. Naturligtvis kan man hela tiden skapa nya arbetstillfällen men det tar en del tid. Efter alla jobbskatteavdrag tycker jag faktiskt att inkomstskatten börjar närma sig en anständig nivå i alla fall. Javisst, det har blivit bättre men fortfarande tävlar vi med Danmark om världens högsta skattetryck. Frågan är ju om vi också har världens bästa vård, omsorg och skola, jag är inte så säker. Gita
Visserligen är skatten hög men den är ju numera på en nivå som stämmer bättre överens med vårt välstånd. Skatten har gått ner men inte välståndet i stort. Svensken i gemen har fått det allt bättre och konsumtionen har hållit Sverige utanför den värsta turbulensen. Svensk ekonom i är urstark än så länge. Visst behöver arbetslösheten ner men den är inte större än den är hanterbar. Vi har haft värre siffror under tidigare regeringar. Det väljarna väl väntar på är besked från oppositionen inför valet. Politiska tal inför troende åhörare ger inga nya väljare. Lövfen har ett synsätt som jag faktiskt tycker är ok, men får han igenom sin linje tro. Han verkar även lite osäker när han framträder. Sånt märker väljarna direkt.
CITAT (gnon49 @ 03-04-2013, 20:50)  Visserligen är skatten hög men den är ju numera på en nivå som stämmer bättre överens med vårt välstånd. Skatten har gått ner men inte välståndet i stort. Svensken i gemen har fått det allt bättre och konsumtionen har hållit Sverige utanför den värsta turbulensen. Svensk ekonom i är urstark än så länge. Visst behöver arbetslösheten ner men den är inte större än den är hanterbar. Vi har haft värre siffror under tidigare regeringar. Det väljarna väl väntar på är besked från oppositionen inför valet. Politiska tal inför troende åhörare ger inga nya väljare. Lövfen har ett synsätt som jag faktiskt tycker är ok, men får han igenom sin linje tro. Han verkar även lite osäker när han framträder. Sånt märker väljarna direkt. Löfven vet med all säkerhet vad som krävs, han förstår med all säkerhet att det viktigaste för vårt välstånd är välmående företag. Tyvärr har han ett nära nog hopplöst uppdrag att övertyga flumvänstern och "kompensationskulturen" inom S vad som krävs . Dessutom är han lite för tyst och blek, iofs ganska välgörande efter Juholt. Gita
*Stintan*
03-04-2013, 20:43
CITAT (Gita @ 03-04-2013, 20:39)  Javisst, det har blivit bättre men fortfarande tävlar vi med Danmark om världens högsta skattetryck. Frågan är ju om vi också har världens bästa vård, omsorg och skola, jag är inte så säker. Gita Det r väl klart att vi inte har världens bästa vård, omsorg och skola så mycket nedskärningar som vi haft inom dessa områden. Där behövs massor av människor. För de 4½ miljarder som arbetsförmedlingen betalat ut till privata aktörer som haft lekskola och stoppat miljoner i egna fickan hade 30.000 människor kunnat få jobb. Lägg pengarna där dom behövs och inte på dumheter. Miljonprogramsområdena är i stort behov av upprustning, vägar behöver byggas och järnvägen behöver rustas. Självklart går det att skapa jobb om man lägger resurserna där de behövs. Vill vi ha fler i arbete så kan man väl inte bara tänka på sänkta skatter för de redan välbeställda och låta vinstdrivande företag sköta vård skola och omsorg som sen för ut pengar avsedda för verksamheten till skatteparadis. CITAT (Gita @ 03-04-2013, 21:00)  Löfven vet med all säkerhet vad som krävs, han förstår med all säkerhet att det viktigaste för vårt välstånd är välmående företag. Tyvärr har han ett nära nog hopplöst uppdrag att övertyga flumvänstern och "kompensationskulturen" inom S vad som krävs . Dessutom är han lite för tyst och blek, iofs ganska välgörande efter Juholt. Gita Han var varken tyst eller blek i sitt öppningstal vid S-kongressen idag. Men du kanske inte såg det.
Piccante
03-04-2013, 21:15
Skatten i Sverige är hög men det blir den ju med när man ska rea ut vårdcentraler för byggnadsvärdet. Nu pumpar vårat skattesystem in pengar till riskkapitalister världen runt istället.
CITAT (Gita @ 03-04-2013, 18:38)  Halva lönen är väl tyvärr för mycket det också om man inte har jobb åt den anställde. Finns det inte arbete så räcker inga bidrag i världen till för att man skall anställa någon. För övrigt får man kanske 500 ( vilket inte alls är ovanligt), sökande till en tjänst och då så har man i allmänhet inte tid och råd att gå igenom alla handlingar. Det är en hantering som också kostar pengar så oftast nöjer man sig med att kanske titta närmre på ett tjugotal och sedan kanske kalla max fem till intervju (säger jag av erfarenhet av rekrytering) Gita Men nu handlar det ju om jobb som finns ute, inte några hittepåjobb.
Konkuransen är stenhård i dag för dom som har utbildning ! har man ingen utbildning så får man ta de jobb som finns och eventuellt jobba sig upp ! Vilket många har fått göra !
malarmaster
04-04-2013, 16:49
//T i huvudsak rätt. det finns hur mycket arbete som helst.det är kostnaden som styr huruvida arbetet blir gjort här eller i något annat land.vissa arbeten måste dock utföras på plats och företaget får ta kostnaden. i konkurrensutsatta branscher (de flesta) bestämmer efterfrågan på varan/tjänsten sysselsättningen. finns det t.ex stor efterfrågan på byggare och brist på kompetenta sådana brukar löneläget stiga,dock kan kostnaderna sänkas om man kan importera billigare arbetskraft. i skattefinansierad verksamhet styr pengatillgången sysselsättningen,dock finns lagar som styr vissa verksamheter som alltså måste prioriteras.är det då brist på medel så tas de från verksamheter som inte är lagstyrda vilket kan påverka sysselsättningen där negativt. Tycker också att när man betraktar "löner" och "lönekostnader" måste man se hela bilden. lön är det de flesta ser på lönespecen och det som kommer in på kontot. men företaget måste bedöma hela kostnaden (lön,soc.avgifter,sem.ers,sjukers.ev.arb.kläder m.m) + ev bolagsskatter och övriga kostnader i det aktuella landet(det kan t.ex vara energikostnader ) för sin verksamhet. blir det stor differens mellan t.ex sverige och ett annat land övervägs ofta om det blir billigare att flytta verksamheten. spelet går alltså ut på att vara attraktivt för ett företag som har den globala marknaden att verka på att utveckla sig här. det kan vara andra faktorer som påverkar också,om det finns spetskompetens i landet,lätt att få tag på rätt personal m.m . så lönekostnaden är inte alltid avgörande. Tjänsteföretag flyttar också mellan länderna,inom eu är det ju fritt fram. ulf
CITAT (Anma @ 03-04-2013, 23:46)  Men nu handlar det ju om jobb som finns ute, inte några hittepåjobb. Fast det kanske var 500 eller fler som ville ha jobbet, det är inte alls ovanligt. Det kanske t.o.m. var många fler än du som kunde jobba med anställningsstöd. Och bara en kunde få jobbet. Gita
malarmaster
04-04-2013, 17:01
CITAT (Piccante @ 03-04-2013, 22:15)  Skatten i Sverige är hög men det blir den ju med när man ska rea ut vårdcentraler för byggnadsvärdet. Nu pumpar vårat skattesystem in pengar till riskkapitalister världen runt istället. skatten har alltid varit hög i det moderna sverige,det högsta skattetrycket i världen. något har det sänkts sedan 2006 men vi ligger fortfarande med i toppen. din övriga beskrivning varför vi har hög skatt har ingen relevans.en vårdcentral är ju reglerad pengamässigt(kostnadsstyrd beroende på patient/behandling) och huruvida de går med vinst eller ej har inget med skatterna att göra.möjligtvis beskattning av vinster.Frågan man kan ställa sig är istället varför de går med vinst trots att den offentliga verksamheten får lika mycket medel och inte genererar överskott. den diskussionen har jag inte sett något om. är det privata alternativet effektivare,har lägre lönekostnader,mindre personal eller vad är det som genererar vinst? ulf
malarmaster
04-04-2013, 17:16
CITAT (Bengalow @ 03-04-2013, 19:51)  Skaffa fram rejäla arbeten! Varför skall en bilmekaniker skämmas för sitt yrke, snickaren, svetsaren, skolläraren och andra hederliga yrkesgrupper. Nu skall alla bli egenföretagare med nageluppbyggnad, modedesign, stylister, fastighetsmäklare, hundtrimmare m.m. flumjobb, som inte bidrar för fem öre till det vi en gång kallade nationalbruttoprodukten, och var en värdemätare. Byggindustrin går i botten, för att värdegrunden på nybyggnad inte längre är en stabil grund - det är idag enbart ansett som kortfristig investering - att tjäna grova pengar på människors behov av en bostad är det smutsigaste jag vet, liksom den "äldrevård" som bedrivs av Jersey- och Bahamasföretag. Ut med dom, en gång för alla. Moderaternas syn på samhälles hela struktur håller på att störta allt i gruset. Snabba cash är det som gäller - fy för den lede...Och råttsvansen håller i taktpinnen. Det vi en gång var kända för i Sverige har förändrats till "finkostym" och Stureplansmanér, svågerpolitik och andra smygvägar i karriären. Ocvh samhället betalar. Dubbla straffsatserna för brott mot allas vår egendom - samhället! en eloge till dig,du har löst problemet.skaffa fram rejäla arbeten,du glömmer bara att tala om hur. vissa jobb är alltså hederliga,(en lista på dessa efterlyses)"flumjobb"(en lista även på dessa efterlyses). flumjobb är tydligen enligt dej ohederliga,är de därmed brottsliga? BNP är summan av alla varor och tjänster som produceras inom landet,bara som upplysning då du tycks vara okunnig även om det.så även en hundtrimmare bidrar till BNP samtidigt som hen har ett jobb inom tjänstesektorn .finns det en efterfrågan så går det att leva på det också. Övrigt hatiskt svammel i inlägget är inte någon mening att bemöta,något som tydligen ingen annan heller i tråden brytt sig om . ulf
Bengalow
04-04-2013, 17:44
Ulf, du skriver att du sitter som ersättare i det som kallades socialnämnden i Alvesta, och att du därmed har lärt dig allt om politiska beslut, beslutsvägar och arbetskraftsdispositioner i Sverige. Dessutom kan du allt om EU, och vad Sverige borde göra, för att (enligt gammal socialdemokratisk modell) åter bli en makt att räkna med...! Bertil Ohlin fick ju t.o.m. Riksbankens pris för sina ekonomiska ideer. Den enda som försökte att realisera detta var nog Ann Wibble (dottern till förstnämnda, för dom som inte vet!), och resultatet lär till och med få dig att rysa.
Dina ideer om RUT/ROT åt alla, för att skaffa jobb åt målare t.ex., avskaffa arbetsgivaravgifter, sänk lönerna, så att vi kan konkurrera med indier och kineser...inte undra på att folkpartiet försvinner ur riksdagen med sådana representanter. Vi har en hög skatt i Sverige, för att vi vill ha det, inklusive den service som vi anser självklara, med sjukhusvård, äldreomsorg, kommunikationer m.m. Moderater och medlöpare håller på att sätta systemet ur spel, med privat agerande. Det finns ingenting, säger ingenting, som har lyckats i detta sammanhang, apotek eller vad det än är frågan om. Ett kraftigt dränage av våra skattemedel till Jersey, Bermudas, och andra skatteparadis. Tag bara "jobbcoachingen" som är aktuellt. Kalla det hatiskt i brist på andra argument, som du inte kan svara på, men jag är så hjärtinnerligt trött på alliansens jobblinje, skattesänkning (som bara är en transferering till de som redan har), pensionärslöften och gu'vet allt dom inte klarar. Nej, bort, bort i nästa val. Anders Borgs rynkade panna, Reinfeldts ännu mer rynkade panna, Billströms paradoxer, FP-ledarens rekrytutspel om skolan (vad är det nu han heter, reservkaptenen?) en hel samling intetsägande nollor.
CITAT (Bengalow @ 04-04-2013, 18:44)  Ulf, du skriver att du sitter som ersättare i det som kallades socialnämnden i Alvesta, och att du därmed har lärt dig allt om politiska beslut, beslutsvägar och arbetskraftsdispositioner i Sverige. Dessutom kan du allt om EU, och vad Sverige borde göra, för att (enligt gammal socialdemokratisk modell) åter bli en makt att räkna med...! Bertil Ohlin fick ju t.o.m. Riksbankens pris för sina ekonomiska ideer. Den enda som försökte att realisera detta var nog Ann Wibble (dottern till förstnämnda, för dom som inte vet!), och resultatet lär till och med få dig att rysa.
Dina ideer om RUT/ROT åt alla, för att skaffa jobb åt målare t.ex., avskaffa arbetsgivaravgifter, sänk lönerna, så att vi kan konkurrera med indier och kineser...inte undra på att folkpartiet försvinner ur riksdagen med sådana representanter. Vi har en hög skatt i Sverige, för att vi vill ha det, inklusive den service som vi anser självklara, med sjukhusvård, äldreomsorg, kommunikationer m.m. Moderater och medlöpare håller på att sätta systemet ur spel, med privat agerande. Det finns ingenting, säger ingenting, som har lyckats i detta sammanhang, apotek eller vad det än är frågan om. Ett kraftigt dränage av våra skattemedel till Jersey, Bermudas, och andra skatteparadis. Tag bara "jobbcoachingen" som är aktuellt. Kalla det hatiskt i brist på andra argument, som du inte kan svara på, men jag är så hjärtinnerligt trött på alliansens jobblinje, skattesänkning (som bara är en transferering till de som redan har), pensionärslöften och gu'vet allt dom inte klarar. Nej, bort, bort i nästa val. Anders Borgs rynkade panna, Reinfeldts ännu mer rynkade panna, Billströms paradoxer, FP-ledarens rekrytutspel om skolan (vad är det nu han heter, reservkaptenen?) en hel samling intetsägande nollor. Höga skattesatser i sig ger är väl inget bra och tillför inget till samhället om det blir färre och färre som har ett arbete och betalar skatt. Fast du kanske precis som en tidigare s-ledare tror att tillväxt kan ske i den offentliga sektorn, dvs. genom att konsumera utan att producera. Du radar upp dina hatiska åsikter om person efter person inom Allianspartierna, vore det inte mera konstruktivt att komma med några förslag hur saker och ting borde lösas.Kanhända att dina inlägg togs mer på allvar då.Eller är du enbart en pajas? Det här är väl för övrigt tredje gången jag ber om din åsikt om hur en växande arbetslöshet skall hanteras, Nå?Har du något att komma med ? Gita Ps Det jag fetmarkerat i ditt inlägg är tydligen vad du anser vara en politisk debatt. Finns bara ett ord för det "ynkligt"! Självfallet kan du ha andra värderingar än Alliansen eller än vad jag har, men för fram dina idéer då, visa oss dina lösningar(om du har några) istället för att enbart kasta skit. Ordet är ditt!!!Ds
malarmaster
04-04-2013, 18:52
CITAT (Bengalow @ 04-04-2013, 18:44)  Ulf, du skriver att du sitter som ersättare i det som kallades socialnämnden i Alvesta, och att du därmed har lärt dig allt om politiska beslut, beslutsvägar och arbetskraftsdispositioner i Sverige. Dessutom kan du allt om EU, och vad Sverige borde göra, för att (enligt gammal socialdemokratisk modell) åter bli en makt att räkna med...! Bertil Ohlin fick ju t.o.m. Riksbankens pris för sina ekonomiska ideer. Den enda som försökte att realisera detta var nog Ann Wibble (dottern till förstnämnda, för dom som inte vet!), och resultatet lär till och med få dig att rysa.
Dina ideer om RUT/ROT åt alla, för att skaffa jobb åt målare t.ex., avskaffa arbetsgivaravgifter, sänk lönerna, så att vi kan konkurrera med indier och kineser...inte undra på att folkpartiet försvinner ur riksdagen med sådana representanter. Vi har en hög skatt i Sverige, för att vi vill ha det, inklusive den service som vi anser självklara, med sjukhusvård, äldreomsorg, kommunikationer m.m. Moderater och medlöpare håller på att sätta systemet ur spel, med privat agerande. Det finns ingenting, säger ingenting, som har lyckats i detta sammanhang, apotek eller vad det än är frågan om. Ett kraftigt dränage av våra skattemedel till Jersey, Bermudas, och andra skatteparadis. Tag bara "jobbcoachingen" som är aktuellt. Kalla det hatiskt i brist på andra argument, som du inte kan svara på, men jag är så hjärtinnerligt trött på alliansens jobblinje, skattesänkning (som bara är en transferering till de som redan har), pensionärslöften och gu'vet allt dom inte klarar. Nej, bort, bort i nästa val. Anders Borgs rynkade panna, Reinfeldts ännu mer rynkade panna, Billströms paradoxer, FP-ledarens rekrytutspel om skolan (vad är det nu han heter, reservkaptenen?) en hel samling intetsägande nollor. du lever hopplöst i det förgågna,50-talet och 60-talet är borta,sverige kan inte längre föra en egen politik. vi är en liten del av ett globalt samhälle där du får räkna in indier och kineser. vi kan inte längre producera billiga industrivaror,vi har för höga kostnader i förhållande till omvärlden,framförallt omvärlden utanför EU. problemet är samma i hela eu,industrin flyttar och vi importerar billiga varor,varor som vi en gång producerade här. industrisamhället är borta,kunskapssamhället och tjänstesamhället skall ersätta det. problemet är att västvärlden inte ställt om sig i tid och även den marknaden tas över av de andra utanför EU. de som vi förr kallade u-länder har satsat på utbildning och satsningar på forskning,avancerad industri och högteknologi. det som vi skulle göra men inte mäktat med. vi har indier som kommer hit för att hjälpa svenska företag med data,jobb som våra svenska ungdomar lätt skulle kunnat utbilda sig till. vi har skolor och resurser men saknar motiverade elever. vi har brist på lärare,läkare,sköterskor,ingenjörer och många fler yrken men saknar elever samtidigt som ungdomarna går arbets/sysslolösa. många pga att de inte kan kvalificera sig till intagningarna. undantag lärarlinjen där du tydligen efter intagningspoängen inte ens behöver vara läskunnig. det bådar ju gott inför de nya generationerna som skall ha dessa som lärare. varför har vi fått det såhär? ja,varför skall man utbilda sig till ett yrke och dra på sig stora skulder för att sluta som lågavlönad med låg status? vi kanske fått det för bra,ingen behöver egentligen kämpa idag för uppehället.ett annat kan vara att löneskillnaderna mellan hög-lågutbildad är för små? vad behövs för att motivera någon att lägga många år på en utbildning? är inte den ekonomiska moroten viktig? välfärden är viktig för alla men vi kommer inte att ha råd med den om inte alla bidrar skattemässigt. till det krävs framväxt av jobb,frågan är ju hur det ska ske. inte blir det bättre med skattehöjningar. ROT/RUT som du tycker är så förhatligt pga att du tror att det dränerar statskassan och gynnar höginkomsttagarna(lägg gärna fram siffror) har ju faktiskt hjälpt till att hålla uppe sysselsättningen,när industrisektorn och offentlig sektor minskar ökar tjänstesektorn. har i flera trådar redogjort för detta men vissa kan tydligen inte ta in fakta. dina alternativ till dagens politik vill du inte redogöra för av förklarliga skäl. du har inga. hur går det med listorna över flumjobb och hederliga arbeten? är snickaren i ROT-sektorn hederlig? det var förresten sossarna som började med ROT,de hade bara inte modet(eller förståndet) att införa det permanent. alliansen tänkte ett steg längre. ulf
CITAT (malarmaster @ 04-04-2013, 19:52)  du lever hopplöst i det förgågna,50-talet och 60-talet är borta,sverige kan inte längre föra en egen politik. vi är en liten del av ett globalt samhälle där du får räkna in indier och kineser. vi kan inte längre producera billiga industrivaror,vi har för höga kostnader i förhållande till omvärlden,framförallt omvärlden utanför EU. problemet är samma i hela eu,industrin flyttar och vi importerar billiga varor,varor som vi en gång producerade här. industrisamhället är borta,kunskapssamhället och tjänstesamhället skall ersätta det. problemet är att västvärlden inte ställt om sig i tid och även den marknaden tas över av de andra utanför EU. de som vi förr kallade u-länder har satsat på utbildning och satsningar på forskning,avancerad industri och högteknologi. det som vi skulle göra men inte mäktat med. vi har indier som kommer hit för att hjälpa svenska företag med data,jobb som våra svenska ungdomar lätt skulle kunnat utbilda sig till. vi har skolor och resurser men saknar motiverade elever. vi har brist på lärare,läkare,sköterskor,ingenjörer och många fler yrken men saknar elever samtidigt som ungdomarna går arbets/sysslolösa. många pga att de inte kan kvalificera sig till intagningarna. undantag lärarlinjen där du tydligen efter intagningspoängen inte ens behöver vara läskunnig. det bådar ju gott inför de nya generationerna som skall ha dessa som lärare. varför har vi fått det såhär? ja,varför skall man utbilda sig till ett yrke och dra på sig stora skulder för att sluta som lågavlönad med låg status? vi kanske fått det för bra,ingen behöver egentligen kämpa idag för uppehället.ett annat kan vara att löneskillnaderna mellan hög-lågutbildad är för små? vad behövs för att motivera någon att lägga många år på en utbildning? är inte den ekonomiska moroten viktig? välfärden är viktig för alla men vi kommer inte att ha råd med den om inte alla bidrar skattemässigt. till det krävs framväxt av jobb,frågan är ju hur det ska ske. inte blir det bättre med skattehöjningar. ROT/RUT som du tycker är så förhatligt pga att du tror att det dränerar statskassan och gynnar höginkomsttagarna(lägg gärna fram siffror) har ju faktiskt hjälpt till att hålla uppe sysselsättningen,när industrisektorn och offentlig sektor minskar ökar tjänstesektorn. har i flera trådar redogjort för detta men vissa kan tydligen inte ta in fakta. dina alternativ till dagens politik vill du inte redogöra för av förklarliga skäl. du har inga. hur går det med listorna över flumjobb och hederliga arbeten? är snickaren i ROT-sektorn hederlig? det var förresten sossarna som började med ROT,de hade bara inte modet(eller förståndet) att införa det permanent. alliansen tänkte ett steg längre. ulf Jag tror definitivt att löneskillnaderna mellan hög- och lågpresterande är för små i Sverige. Varför anstränga sig lite extra när det inte behövs? Varför dra på sig stora studieskulder när det inte lönar sig? Den platta lönebildningen gör dessutom att vi har svårt att dra till oss nödvändig spetskompetens, och då hamnar vi så småningom självklart på efterkälken. Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|