Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Motti
Visst är det jäkligt märkligt ! om du vinner två mille på Postkorden och vinner en sprilanes ny volvo då är du en hjälte jobbar du ihop lika mycket så är du en skitstövel och en kapitalist !
Anma
CITAT (Gita @ 17-04-2013, 22:33) *
Hade det varit jag hade jag nog tagit bort bilden. Varumärkesintrång ses som ett ganska allvarligt brott som ofta ger höga skadestånd. Tro mig, det här är faktiskt saker som jag har stor erfarenhet av. Att påstå att man handlar av okunskap är inget som ses som förmildrande rent juridiskt.
Gita

En färg kan väl ändå inte vara varumärkesskyddad.

Pirum
CITAT (Motti @ 18-04-2013, 00:48) *
Visst är det jäkligt märkligt ! om du vinner två mille på Postkorden och vinner en sprilanes ny volvo då är du en hjälte jobbar du ihop lika mycket så är du en skitstövel och en kapitalist !
Om man köper gemensam egendom (exv skola) för en spottstyver (har hänt flera gånger, mest uppmärksammat är nog Tibble gymnasium som såldes i strid med lagen) och sen efter ett par år plockar ut flera miljoner i vinst, ja, då är man en skitstövel. Ofta har dessa privatiseringar och "personalövertagande" (i meningen att typ rektorn och någon annan köper skolan) bara som syfte att efter ett par år säljas med vinst. Intresset i själva verksamheten är skralt. Vi kommer nog att fortsätta få se vårdföretag och apoteksföretag köpas upp av andra riskkapitalister, så det där med mångfald blir det nog inte heller så mycket med.

Jag håller med att som småföretagare kan man egentligen jobba hur mycket som helst. Jag har flera småföretagare i släkten. De flesta har nog jobbat för mycket, men en del är smarta och trappar ner. I ett välskött företag med flera anställda behöver chefen ofta inte jobba mer än halvtid faktiskt, det är iaf min erfarenhet. Beror lite på bransch också såklart - har man en familjeägd tobakshandel får man nog ofta jobba 7 dagar i veckan osv.

pejori
CITAT (Huggorm @ 18-04-2013, 00:25) *
Att driva företag är inte ett yrke, det är en livsstil. Jag höll på ett tag för ett tiotal år sedan men det var vansinnigt mycket jobb för slantarna. Jag tjänar mycket bättre nu som anställd, fast jag bara jobbar hälften så mycket. Dessutom är jag friare nu, jag kan säga upp mig och sluta på två veckor. Den som anser att företagare är friare än anställda kan försöka avveckla ett företag på två veckor, så får man se

Liten undran bara.

Det är väl fortfarande ett eget val att driva ett företag.
Eller vill du med ditt inlägg säga att alla arbetare är latmaskar och egenföretagare de enda som bidrar till samhällets välfärd?

CITAT (Motti @ 18-04-2013, 00:48) *

Vem har påstått det?
Hjälte var väl att ta i och "skitstövel" får stå för dig ingen annan har uttrykt det på det viset.
tomas99
CITAT (gnon49 @ 17-04-2013, 21:34) *
Stora företag o lärosäten har väl samarbete så både praktik o studier kan varvas beroende på yrkesval. regeringen satsar väl ju på yrkesutbildning för dom elever som vill ut i yrkeslivet relativt snabbt. Sedan gäller ju förstås att det finns lediga arbeten inom den privata sektorn för att Sverige skall växa. Först då kan ju den offentliga sektorn också växa något om så behövs. Idag håller finansminister i plånboken vilket säkert inte är fallet när valet närmar sig .Pensionärerna skall ju äntligen få sänkt skatt vilket man tackar för. Sedan får man väl se vilket parti som budar bäst o förtjänar att rösta på.

Så röstar man nog inte, man röstar på sin övertygelse.
gnon49
Tror att en viss typ av människor är gjorda för att bli egenföretagare medan andra att bli egenföretagarens stab av anställda. Någon har iden, satsar tid o pengar, skapar viktiga arbetstillfällen och får lön för mödan efter efter flera år av slit. Så byggs ju ett lands välstånd upp där företag o anställda kompletterar varandra.
Nya företag måste hela tiden skapas utifrån tidsandans förutsättningar. Nya företag likt Volvo, Asea, Ericsson mm. Idag har vi ju dessutom knivskarp konkurrens från utlandet. Vi är inte bäst på att få fram nya teknologier eller produkter längre. Europa har den svagaste ekonomin just nu av alla världsdelar. Borde stämma till eftertanke. Välstånd o kapital flyttar först o främst till Asien, men även till Afrika så sakteliga. Utan Kina hade ju t.ex Volvo varit borta som personbilstillverkare idag.
Detsamma gäller säkert många företag som från början var svenska.
Gita
CITAT (pejori @ 18-04-2013, 11:07) *
Liten undran bara.

Det är väl fortfarande ett eget val att driva ett företag.

En liten undran bara.
Var skulle alla jobba om ingen vill driva företag? Plocka kottar och bär kanske?
Gita
pejori
CITAT (Gita @ 18-04-2013, 18:29) *
En liten undran bara.
Var skulle alla jobba om ingen vill driva företag? Plocka kottar och bär kanske?
Gita

Vet ej, du kan ju fråga alla bärplockare om dom kan leva på sin lön. (som dom inte får ut i slutändan alltså)
men det svaret jag skrev, var på ett inlägg där skribenten insinuerade ett tvång.
pejori
CITAT (Gita @ 18-04-2013, 18:29) *
En liten undran bara.
Gita

PS Du glömde svara på den här delen av inlägget, du citerade.

"Eller vill du med ditt inlägg säga att alla arbetare är latmaskar och egenföretagare de enda som bidrar till samhällets välfärd?"
Gita
CITAT (pejori @ 18-04-2013, 18:52) *
PS Du glömde svara på den här delen av inlägget, du citerade.
"Eller vill du med ditt inlägg säga att alla arbetare är latmaskar och egenföretagare de enda som bidrar till samhällets välfärd?"

Nej det har jag väl inte påstått. Var har du fått det ifrån.?
Jag citerade ju inte den delen av ditt inlägg, fast med den arbetslöshet vi har skall vi kanske ge en eloge till dem som kan/orkar/vill driva företag och vara arbetsgivare.
Gita
Motti
Det är och har alltid varit en himmla tur att det finns männsikor som är bereda att belåna sina hus och allt de äger för att starta eget hade vi inte haft dom profilerna så hade det varit jäkligt skralt med jobb i Svedala !
pejori
CITAT (Gita @ 18-04-2013, 19:23) *
Nej det har jag väl inte påstått. Var har du fått det ifrån.?
Jag citerade ju inte den delen av ditt inlägg, fast med den arbetslöshet vi har skall vi kanske ge en eloge till dem som kan/orkar/vill driva företag och vara arbetsgivare.
Gita

Nej inte du, men det var så jag uppfattade det inlägg jag citerade när jag skrev inlägget.
Eftersom du valde att svara, Antar jag att du kanske kan svara på den delen också, för huggorm.

Elogen ska väl också delas ut till arbetstagarna som många gånger sliter för skitpengar. Så dom får väl dela på elogen då.
Motti
Undra just hur många här som har har lust med att belåna sina hus starta eget och åka till firman kl:600 på morgonen och komma hem kl:20,00 - 22,00 och dessutom resa bort veckovis och även månadsvis och bo på Hotell ?vara ifrån familj fru och barn i veckor ? det fodras en viss menthalitet för det kan jag lova både av frun och barna .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 02:13) *
Undra just hur många här som har har lust med att belåna sina hus starta eget och åka till firman kl:600 på morgonen och komma hem kl:20,00 - 22,00 och dessutom resa bort veckovis och även månadsvis och bo på Hotell ?vara ifrån familj fru och barn i veckor ? det fodras en viss menthalitet för det kan jag lova både av frun och barna .

Så har verkligen inte alla egenföretagare det! Gjorde du så själv när du hade eget företag?
Aqvakul
Att riskkapitalbolag med säte i skatteparadis gör hundratals miljoner i vinst på skola, vård och omsorg genom kraftiga personalbesparingar kan väl ändå ingen tycka är bra?
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 19-04-2013, 07:38) *
Att riskkapitalbolag med säte i skatteparadis gör hundratals miljoner i vinst på skola, vård och omsorg genom kraftiga personalbesparingar kan väl ändå ingen tycka är bra?

Så länge slutresultatet är minst lika bra som för de gamla offentliga alternativen så struntar jag i om pengarna förbrukats som vinst eller slösats bort i ineffektivet och byråkrati.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 19-04-2013, 10:15) *
Så länge slutresultatet är minst lika bra som för de gamla offentliga alternativen så struntar jag i om pengarna förbrukats som vinst eller slösats bort i ineffektivet och byråkrati.

Då är både alternativen dåliga, eller hur?
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 19-04-2013, 10:32) *
Då är både alternativen dåliga, eller hur?

Visst, men det är bara det ena som det klagas på
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 19-04-2013, 11:00) *
Visst, men det är bara det ena som det klagas på

tycker jag inte...
Motti
Vem lever ni på .Egna företagare.Det är där ni får ert abete. Varför startar ni inte eget för själva så vi slipper
er avundsjuka.Egna företagare är dom som har skapat sveriges välstånd.
Skrivet av mottis man !
rtfm.gif

Piccante
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 19:37) *
Vem lever ni på .Egna företagare.Det är där ni får ert abete. Varför startar ni inte eget för själva så vi slipper
Skrivet av mottis man !
rtfm.gif

Har många gånger övervägt att starta eget själv. Men jag förstår inte detta om att det skulle finnas avundsjuka mot företagare? Sen är det långt ifrån alla företag som ägs och drivs av egenföretgare. många riskkapitalbolag, fonder, banker, stiftelser och koncerner äger företag. Dessutom statliga och kooperativa företag.
pejori
Skrivet av mottis man !
rtfm.gif

Vänd på det.
Vem lever egna företagare på?
Dom anställda.
Så sätt dig inte på för höga hästar "Mottis man" för ju högre du rider, ju högre blir fallet när du ramlar av din höga häst.
Utan dina anställda, hade ditt företag varit noll och intet.
pejori
Skrivet av mottis man !
rtfm.gif

Föresten, vem kan vara avundsjuk på att aldrig ha sin gubbe hemma?
IOFS lär inte äktenskapet spricka, men frånvaron av en fysiska personer, ( i det här fallet mamma och pappa, Motti hade ju sitt företag eller?) är kostbar.
Motti
Jag drev faktiskt eget företag i fem är utan anställda. Hur överlevde jag då. Flytta till nordkorea
Morsning och godbye.
Skrivet av min man !
Klint
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 20:02) *
Jag drev faktiskt eget företag i fem är utan anställda. Hur överlevde jag då. Flytta till nordkorea
Morsning och godbye.
Skrivet av min man !

Det finns faktiskt oerhört många anställda som ej är anställda av egna företagare.Hur överlever de då
Försök att vidga vyerna lite.

Bengalow
Tja, att det är skrivet av "Mottis man" verkar som en överdrift, snarare av en omogen, 8-åring som skäller och gormar på sina skolkamrater i 2:a klass, för att han har blivit mobbad....
Motti
Jag tror nog min man har väldigt vidgade vyer ! utan folk som vågar belåna allt de äger och har och starta eget så skulle det väl inte finnas några arbetstillfällen eller ? Just nu jobbar min mans företag för IKEA och hur många arbetstillfällen har inte Ingvar Kamprad skapat ?Om man inte är anställd vad lever man då på ?
Gita
CITAT (Klint @ 19-04-2013, 20:10) *
Det finns faktiskt oerhört många anställda som ej är anställda av egna företagare.Hur överlever de då
Försök att vidga vyerna lite.

Om man inte är anställd i företag så jobbar man väl inom den offentliga sektorn om man inte är arbetslös förstås. Varifrån kommer pengarna som bl.a betalar löner till de offentliganställda enligt din mening.
Gita
Gita
CITAT (Bengalow @ 19-04-2013, 20:15) *
Tja, att det är skrivet av "Mottis man" verkar som en överdrift, snarare av en omogen, 8-åring som skäller och gormar på sina skolkamrater i 2:a klass, för att han har blivit mobbad....

Men för guds skull, lägg ner! Du nedvärderar alla och allt som inte passar in i din ganska inskränkta världsbild. Kan du inte komma med en idé om hur saker borde vara , hur samhällsproblemen borde lösas. Kom med något eget för en gångs skull. Finns det inget positivt som du kan bidra med?
För att anknyta till din liknelse med andraklassare ovan så liknar du mest den olycklige, avundsjuka mobbaren.
Killen som det inte gick särskilt bra för.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 19-04-2013, 20:21) *
Om man inte är anställd i företag så jobbar man väl inom den offentliga sektorn om man inte är arbetslös förstås. Varifrån kommer pengarna som bl.a betalar löner till de offentliganställda enligt din mening.
Gita

Alla företag ägs väl inte av egenföretagare.
Motti
Ja min man antydde att antingen lever man på bidrag eller så jobbar man inom den offenliga sektorn ,men jobbar man inom den offentliga sektorn så är man likväl anställd ! är man arbetstagare så är man anställd av någon !,tex inom statliga verk eller landstinget .
Gita
CITAT (Aqvakul @ 19-04-2013, 07:38) *

Vet du hur mycket vinst som tagits ut? Hundratals miljoner säger ju ingenting. Hur många procent på insatt kapital är det? Ligger det fakta bakom ditt uttalande eller är det bara politisk retorik (slagord)

Sen vet jag inte om du vet vad riskkapital är, kanske tolkar jag dig fel men jag uppfattar det som om du tycker att det är något väldigt fult. Vad hände tror du om alla dessa förhatliga riskkapitalister drog bort sina pengar från vård, skola och Sverige .
Gita

CITAT (*Stintan* @ 19-04-2013, 20:32) *
Alla företag ägs väl inte av egenföretagare.

Eller av aktieägare.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 19-04-2013, 20:21) *
Gita

Från skattepengar som varenda kotte betalar. Att påstå att det är företagen som står för hela kalaset är en oerhörd lögn. Pengarna som de personer som verkligen producerar drar in, går bara genom en mellanhand, dvs genom företagets administrativa kvarnar, innan de är beskattade och klara. Fatta någon gång att utan dem som producerar det som företaget lever på så dör företaget. Den ene är precis lika viktig som den andre för att någon ö.h.t. ska få några pengar att försörja sej på.
Sedan det här med enmansföretag och att skapa arbetstillfällen....jo tjena vilken kassakalv för staten och välfärden ett sådant företag är då! Nej, den företagaren är bara en person som alla andra som försörjer sej själv, inget mer och inget att imponeras speciellt över heller.
Motti
Ja jösses vilken skev bild många här har av egna företagere ! Min man gick i taket i dag när han för en gångs skull läste inläggen här och han till och med gick i svaromål för första gången på 6 år här på ODLA ! Vad han tycker om en del utalanden här när det gäller eget företagande vill han inte ens skriva här .Hans kommentar till sist var :låt dom leva i sin jäkla förvridna bubbla jag orkar inte med dom där .Ingen som helst realism i vad det inebär att köra eget .
Bengalow
CITAT (Gita @ 19-04-2013, 20:30) *
Men för guds skull, lägg ner! Du nedvärderar alla och allt som inte passar in i din ganska inskränkta världsbild. Kan du inte komma med en idé om hur saker borde vara , hur samhällsproblemen borde lösas. Kom med något eget för en gångs skull. Finns det inget positivt som du kan bidra med?
För att anknyta till din liknelse med andraklassare ovan så liknar du mest den olycklige, avundsjuka mobbaren.
Killen som det inte gick särskilt bra för.
Gita

Jag nedvärderar ingen och inget, i motsats till dig. En god insats är alltid en god insats, men när man, som du, måste föra sin egna förträfflighet till torgs, så är man en sorglig person. En sådan som alla "sörjer" när det går illa, men ingen vill kännas vid...
Motti
Kan du då tala om för mig hur jag beskrivit min egen förträfflighet ?
*Stintan*
CITAT (Gita @ 19-04-2013, 20:45) *
Vet du hur mycket vinst som tagits ut? Hundratals miljoner säger ju ingenting. Hur många procent på insatt kapital är det? Ligger det fakta bakom ditt uttalande eller är det bara politisk retorik (slagord)

Sen vet jag inte om du vet vad riskkapital är, kanske tolkar jag dig fel men jag uppfattar det som om du tycker att det är något väldigt fult. Vad hände tror du om alla dessa förhatliga riskkapitalister drog bort sina pengar från vård, skola och Sverige .
Gita

Eller av aktieägare.
Gita

Nej inte heller av aktieägare.
Bengalow
Du har ju redan skrivit din livshistoria, Motti, så vi vcill inte ha den i repris. Det var hittan jag citerade...
pejori
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 20:17) *
Jag tror nog min man har väldigt vidgade vyer ! utan folk som vågar belåna allt de äger och har och starta eget så skulle det väl inte finnas några arbetstillfällen eller ? Just nu jobbar min mans företag för IKEA och hur många arbetstillfällen har inte Ingvar Kamprad skapat ?Om man inte är anställd vad lever man då på ?

Låt din man ta sin egen diskussion Motti. Tror du vinner mest på det själv.
Var noga med, att markera vem som skriver vad, så inte fel person slaktas. whistling.gif

Förslagsvis, annan färg.
Motti
Men jag har väl samma rätt som er att försvara mitt sätt att tänka och tycka .Eftersom jag levt och andast företag i snart 40 år så måste jag väl ändå veta något om hur det fungerar eller hur ?hur många av er har drivit företag och belånat allt ni äger för att starta ett ?
Bengalow
Hur du och din man drivit företag i 40 år är knappast relevant här - det är bara en enskild historia. Det finns många människor som levt hela sitt liv med lögner, och aldrig nått sanningen, fast dom trodde det.
Pirum
Vi är alla del av ett samhälle, arbetsköpare och arbetssäljare är beroende av varandra. En billig arbetskraftsreserv är inte heller dumt att ha. Innan man höjer den ena eller andra grupperingen till skyarna så kanske man ska tänka på att småföretagare är den grupp i samhället som tycks mygla absolut mest. ( http://www.svd.se/nyheter/inrikes/smaforet...mest_501317.svd ) Förmodligen har det blivit ännu värre sedan artikeln skrevs eftersom minst en tredjedel av de nystartade aktiebolagen endast används för att skyffla undan lön till aktieutdelning för att på så sätt minska skatten på ett "lagligt" sätt.

För att återknyta till trådstarten, i USA - som ju har lång erfarenhet av privat vård, är 28 av de 29 bästa sjukhusen "not for profit"-sjukhus, dvs, all eventuell vinst stannar i verksamheten.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/samre...nst_8066356.svd

INGE AXELSSON professor, överläkare : "Den internationella forskningen är samstämmig: de stora vårdkedjornas kvalitet är undermålig. Att sluta avtal med dem är mot all evidens."
Motti
Nä nu blir jag sur Pirum !en sak ska du har klar för dig om du får en order=ett jobb för tex Ikea så kan du inte mygla bort en krona för där gäller kontrakt och kvitton på var enda spänn !tro inte på allt du läser i tidningar .Under dessa 35 år vi drivit vårt företag så har vi inte hafft en enda skatte revosion det vill säga inte en skatterassia ,och vet du varför ? jo därför att vårt företag har sköt sig och betalt den skatt vi ska !en del av er har svårt att skilja på ärligt företagende och småskurkar .Finns ett gammal ordspråk som säger att man inte ska dra alla över en kam !tyvär är det så att många här bara gissar hur det är att ha eget ! Någon som vill komma till vårt företag och jobba två veckor ?
Cacki
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 22:20) *
Nä nu blir jag sur Pirum !en sak ska du har klar för dig om du får en order=ett jobb för tex Ikea så kan du inte mygla bort en krona för där gäller kontrakt och kvitton på var enda spänn !tro inte på allt du läser i tidningar .Under dessa 35 år vi drivit vårt företag så har vi inte hafft en enda skatte revosion det vill säga inte en skatterassia ,och vet du varför ? jo därför att vårt företag har sköt sig och betalt den skatt vi ska !en del av er har svårt att skilja på ärligt företagende och småskurkar .Finns ett gammal ordspråk som säger att man inte ska dra alla över en kam !tyvär är det så att många här bara gissar hur det är att ha eget ! Någon som vill komma till vårt företag och jobba två veckor ?

Först vill vi nog veta hur mycket vi får i lönekuvertet... flirting.gif
Monaxe
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 21:12) *
Men jag har väl samma rätt som er att försvara mitt sätt att tänka och tycka .Eftersom jag levt och andast företag i snart 40 år så måste jag väl ändå veta något om hur det fungerar eller hur ?hur många av er har drivit företag och belånat allt ni äger för att starta ett ?

97
Motti
Lite difust Monax flirting.gif du får breda på lite mer wink.gif
*Stintan*

Var någonstans skrev Pirum att alla småföretagare myglar? Tror du att det inte alls förekommer?

CITAT (Motti @ 19-04-2013, 22:28) *
Lite difust Monax flirting.gif du får breda på lite mer wink.gif

Kanske var hur många gånger du ställt samma fråga giggle.gif
Pirum
Nä nu blir jag sur Pirum !en sak ska du har klar för dig om du får en order=ett jobb för tex Ikea så kan du inte mygla bort en krona för där gäller kontrakt och kvitton på var enda spänn !tro inte på allt du läser i tidningar
<klipp>

Det är ju Skatteverket som påstår att "De största fuskarna finns bland de allra minsta företagen", inte någon enskild tidningsjournalist. Jag har en revisorsfirma i släkten och en av de vanligaste frågorna är just hur man kan smita undan skatten (och de företagen brukar få leta efter en annan revisor). Givetvis finns det välskötta företag (förmodligen de flesta), men lite av min poäng var att det är enklare att fuska som företagare än som "vanlig anställd" och fusket rör även större belopp. Att vårdföretag, med vinstsyfte, flyttar pengar utomlands för att slippa skatt är knappast något Sverige, eller patienterna, tjänar på. Det är inte alla som driver företag med godhet och omsorg som högsta prioritet.
pejori

Visst skulle jag göra det.
Vad är timlönen, arbetstiden, TSV anst, OB-tillägg, enkel ock kval. Sem. ers. o.s.v.
Huggorm
CITAT (Pirum @ 20-04-2013, 00:03) *
Det är ju Skatteverket som påstår att "De största fuskarna finns bland de allra minsta företagen", inte någon enskild tidningsjournalist. Jag har en revisorsfirma i släkten och en av de vanligaste frågorna är just hur man kan smita undan skatten (och de företagen brukar få leta efter en annan revisor). Givetvis finns det välskötta företag (förmodligen de flesta), men lite av min poäng var att det är enklare att fuska som företagare än som "vanlig anställd" och fusket rör även större belopp. Att vårdföretag, med vinstsyfte, flyttar pengar utomlands för att slippa skatt är knappast något Sverige, eller patienterna, tjänar på. Det är inte alla som driver företag med godhet och omsorg som högsta prioritet.

Förvånar mig inte. När jag hade företag blev man ju deprimerad över hur mycket pengar som försvann. Gjorde man ett jobb för 1000kr så skall ju först 200kr dras av i moms, sedan skall ungefär hälften betalas in i skatt och avgifter. Kvar blir 400kr att leva på. Då frestar det ganska svårt att hoppa över bokföringen på det jobbet kan jag säga...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon