Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Motti
Allt på vår firma går enligt reglerna ! du får lön enligt facket men du får vara bered på att jobba övertid även det enligt facket !kan du något om maskintillverkning och Robbotar ?
Piccante
CITAT (Pirum @ 20-04-2013, 00:03) *
Det är ju Skatteverket som påstår att "De största fuskarna finns bland de allra minsta företagen", inte någon enskild tidningsjournalist. Jag har en revisorsfirma i släkten och en av de vanligaste frågorna är just hur man kan smita undan skatten (och de företagen brukar få leta efter en annan revisor). Givetvis finns det välskötta företag (förmodligen de flesta), men lite av min poäng var att det är enklare att fuska som företagare än som "vanlig anställd" och fusket rör även större belopp. Att vårdföretag, med vinstsyfte, flyttar pengar utomlands för att slippa skatt är knappast något Sverige, eller patienterna, tjänar på. Det är inte alla som driver företag med godhet och omsorg som högsta prioritet.

Har sett en och annan direktör köpa "på krita" som man fortfarande kan på vissa små affärer eller fakturera på företaget för att kunna kvitta momsen sen. Det har slunkit ned både kaffe, bröd, toapapper (förståeligt om det är till jobbet), oxfile! pålägg, tidningar, krukväxter, lördagsgodis, mm "på företaget som representation". Ett anta bilar, fritidshus, inventarier mm som står som företagets egendom...
Nu säger jag inte att alla företagare gör så men vissa är väldigt ärliga med att de köper allt genom jobbet även om det är för privat bruk.
pejori
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 00:14) *
Allt på vår firma går enligt reglerna ! du får lön enligt facket men du får vara bered på att jobba övertid även det enligt facket !kan du något om maskintillverkning och Robbotar ?

Oja. visst kan jag det.
Är/var alltid beredd att jobba övertid både enkel och dubbel ersättning/övertid, då ingen vill jobba storhelger.
Tjänade gott på övertiden och OB tillägget på helger, som USKA
Motti
Nu får du upplysa mig :)USKA vad är det ?
Huggorm
Ja, jag jobbade hela påskhelgen och det blev löjligt bra betalt. Men däremot tycker jag inte om att jobba övertid enstaka timmar på veckodagarna, hela kvällen blir förstörd men det blir ändå knappt några extra pengar.

CITAT (Motti @ 20-04-2013, 01:19) *
Nu får du upplysa mig :)USKA vad är det ?

Undersköterska
Motti
Ja du Huggorm så där får inte en egen företager tänka !det är bara att gilla läget och jobba på !kanske det som skiljer vetet från agnarna ?
Aqvakul
CITAT (Gita @ 19-04-2013, 20:45) *
Vet du hur mycket vinst som tagits ut? Hundratals miljoner säger ju ingenting. Hur många procent på insatt kapital är det? Ligger det fakta bakom ditt uttalande eller är det bara politisk retorik (slagord)

Sen vet jag inte om du vet vad riskkapital är, kanske tolkar jag dig fel men jag uppfattar det som om du tycker att det är något väldigt fult. Vad hände tror du om alla dessa förhatliga riskkapitalister drog bort sina pengar från vård, skola och Sverige .
Gita

Ja Gita, ditt resonemang är väldigt förenklat.

Tanken med riskkapitalbolag är att de ska våga satsa pengar i riskfyllda projekt där få andra aktörer vågar. De satsningar som lyckas måste då generera väldigt stora vinster för att kompensera för alla finansierade projekt som går i stöpet. I så mån är riskkapital bra, de går in under en kort tid, de har ett koncept där de tål höga risker.

Men när riskkapitalbolag går in som underentrepenörer inom den offentliga sektorn och mjölkar desssa bolag på vinster genom nedskärning av personal, tillför de inget längre. När klagomålen kommer drar man vidare till nya jaktmarker. Man har alltså gett sig in i brancher som man funnit lukurativa, men som inte är betjänta av snabba oansvariga insatser utan som kräver en långsiktigt kvalitativ förvaltning.

Den helt legitima drivkraften att tjäna pengar har alltså drivit dessa bolg till verksamheter de inte är skapade för och där de blir helt dysfunktionella.
Klint
Det finns många arbetsplatser som ej drivs av egenföretagare eller offentligt.
När jag frågar mina vänner som driver eget vet de i kronor och ören vad deras anställda tjänar,de ligger över vad de centrala avtalen säger.Övertid regleras i lag och är man ansluten finns det minimibelopp,däremot är det helt ok att ha bättre vilkor.
Jag jobbar på ett företag som har fabriker på flera ställen i europa,det är inte ett enskilt företag ej heller inom den offentliga sektorn,men det företaget kanske inte finns??
Jag kanske inte betalar skatt? Företaget kanske inte heller betalar in några avgifter till stadsfinanserna?

Som sagt jag har flera vänner som driver företag med anställda,de jobbar hårt framför allt har de jobbat hårt när de byggt upp företagen,men de liksom jag är alldeles övertygade om att alla vi dem enmansföretagen och de inom offentliga sektorn är viktiga i ett samhälle.

Aqvakul
Men visst är det så att det är företagarna och deras ev. medhjälpare i ledningen som är de duktiga, flitiga och framgångsrika. Ev. anställda är ju närmast en belastning och en börda, som hela tiden måste drivas på. Privat företagsamhet är väl alltid helt överlägsen motsvarande verksamhet i kooperativ eller offentlig regi.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 20-04-2013, 17:53) *
Men visst är det så att det är företagarna och deras ev. medhjälpare i ledningen som är de duktiga, flitiga och framgångsrika. Ev. anställda är ju närmast en belastning och en börda, som hela tiden måste drivas på. Privat företagsamhet är väl alltid helt överlägsen motsvarande verksamhet i kooperativ eller offentlig regi.

I alla fall finns det dom som verkar ha den åsikten duh.gif
malarmaster
CITAT (Klint @ 20-04-2013, 14:37) *
När jag frågar mina vänner som driver eget vet de i kronor och ören vad deras anställda tjänar,de ligger över vad de centrala avtalen säger.Övertid regleras i lag och är man ansluten finns det minimibelopp,däremot är det helt ok att ha bättre vilkor.
Jag jobbar på ett företag som har fabriker på flera ställen i europa,det är inte ett enskilt företag ej heller inom den offentliga sektorn,men det företaget kanske inte finns??
Jag kanske inte betalar skatt? Företaget kanske inte heller betalar in några avgifter till stadsfinanserna?

Som sagt jag har flera vänner som driver företag med anställda,de jobbar hårt framför allt har de jobbat hårt när de byggt upp företagen,men de liksom jag är alldeles övertygade om att alla vi dem enmansföretagen och de inom offentliga sektorn är viktiga i ett samhälle.

du menar större företag med verksamheter i olika länder,de har givetvis en ledning någonstans med en lokal ledningsgrupp som är ansvarig för den lokala verksamheten.de har i allmänhet ett budgetkrav på sig och får de inte det att funka byts de ut.ledningsgruppen tänker ofta som en egenföretagare och får lägga lite extra tid o krut för att få ihop det. så funkar de flesta större företag,även inom det offentliga gäller det att hålla sig till budgetregler och balansera personal o kostnader.
givetvis vet en egenföretagare vad personalen kostar och övriga kostnader,det är det viktigaste i ett företag,att hålla koll på kostnader så det inte skenar iväg.
det gäller också att se framåt huruvida det går upp eller ner innan man blir tagen på sängen.
ulf
gnon49

Dom flesta framgångsrika företagarna ser utan tvivel dom anställda som en tillgång. Det gagnar alltid företaget att se om o uppskatta dom anställda. Anställda i privata företag har oftast något bättre villkor än dom i offentlig regi, vilket ju är naturligt eftersom det offentliga har mindre budget att hantera. Vinst i välfärden måste det ju alltid vara oavsett utövare men oskäliga vinster eller skatteplanering måste täppas till. Idag är det nog lite för lätt att mjölka samhället på pengar, se bara på migrationsverket som hyr ruckel till ofta vansinniga dygnspriser, ungdomsvården skapar miljonärer. Skäliga vinster och bättre kontroll o regler från kommunernas sida kan motverka dom värsta avarterna.
Gita

Men gud, vilket dravel! Vet inte om du försöker vara ironisk, lustig eller om du menar allvar.
Hur som helst är duktiga anställda självklart guld värda för företagen, de är ju också därför som de duktigaste oftast får väldigt bra betalt. Anställda som inte håller måttet, ibland inte ens drar in sin egen lön är lika självklart till belastning för företag.
Jag känner att jag nu rabblar självklarheter ,men som sagt, jag är inte säker på om du försöker göra dig rolig eller om du verkligen menar det du skriver ovan.
Gita
Gita
CITAT (Klint @ 20-04-2013, 14:37) *

Iofs vet jag inte riktigt hur man definierar egenföretag, menar du privatägda företag som inte är börsnoterade eller är det antalet anställda som avgör om det är egenföretag? Är HM ett egenföretag eller IKEA?
Vad jag förstår så kan man arbeta i det privata näringslivet eller inom offentlig sektor. Vad är mellantinget?
gita

CITAT (Piccante @ 20-04-2013, 01:14) *
Har sett en och annan direktör köpa "på krita" som man fortfarande kan på vissa små affärer eller fakturera på företaget för att kunna kvitta momsen sen. Det har slunkit ned både kaffe, bröd, toapapper (förståeligt om det är till jobbet), oxfile! pålägg, tidningar, krukväxter, lördagsgodis, mm "på företaget som representation". Ett anta bilar, fritidshus, inventarier mm som står som företagets egendom...
Nu säger jag inte att alla företagare gör så men vissa är väldigt ärliga med att de köper allt genom jobbet även om det är för privat bruk.

Ursäkta mig, men ovanstående har vädigt mycket "Jag mötte Lassie.." över sig
Gita
Pirum
CITAT (Piccante @ 20-04-2013, 01:14) *

Tja, dyra bilstereo och högtalare som kallats "kätting" på kvittot, eller "jordbruksmaskin" (=husbil) har jag själv sett på nära håll. Eller "jobbdatorn" för 30000 som visst visade sig vara en dyr TV med hemmabioutrustning. Det trista är dessutom att de företagare som myglar inte endast blåser medborgarna på skattepengar, de snedvrider dessutom konkurrensen så att ärliga företagare får svårare att klara sig.

Givetvis. Det är därför den mätte ska lockas med mer morötter och den hungrige behöver piskan som motivation. På liknande vis ska skattefuskare bestraffas med att de krångliga skatterna sänks, medan bidragsfuskare helst ska ha fängelse.
*Stintan*
Jag jobbade under några år hos LRF och det var då inget egenföretag. De har dessutom flera olika företag.
Motti
Hur i all sin da kan man komma på tanken att skriva att anställda skulle vara en belastning då har man ju ta mig sjutton inte ett rätt nono.gif Skrämande att läsa vilka förvridna åsikter en del har om egna företager !Aqvakul har inte du jobbat so lärare ?hur kan du då sitta och slänga ur dig sådana åsikter ta dig ett studiebesök till vårt företag och prata med våra anställda de stortrivs hos oss och anser sig nog inte vara en belastning i företaget tvärt om så vet dom att dom är viktiga .Hoppas inte det är det du lärt ut när du jobbade som lärare att anställda skulle vara en belasting för sina företag de jobbar i . nono.gif
Aqvakul
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 22:24) *
Hur i all sin da kan man komma på tanken att skriva att anställda skulle vara en belastning då har man ju ta mig sjutton inte ett rätt nono.gif Skrämande att läsa vilka förvridna åsikter en del har om egna företager !Aqvakul har inte du jobbat so lärare ?hur kan du då sitta och slänga ur dig sådana åsikter ta dig ett studiebesök till vårt företag och prata med våra anställda de stortrivs hos oss och anser sig nog inte vara en belastning i företaget .Hoppas inte det är det du lärt ut när du jobbade som lärare att anställda skulle vara en belasting för sina företag de jobbar i . nono.gif

Ironi är tydligen helt bortkastat på en del... (När du och Gita malde på om hur förträffliga egna företagare är och föringar de anställda, kunde jag inte låta bli...) giggle.gif
xlxl67
Jag tycker vi förbrukar/köper för mycket.
Det tär på naturen o resurser för alla mskor.
Tänk när alla i indien/kina har möjlighet att köpa det vi vill göra i västvärlden?!
Jorden klarar inte av den förbrukning vi står inför idag.

Ngn annan som har tänkt på att vi borde minska konsumtion/inköpen?
Aqvakul
CITAT (xlxl67 @ 20-04-2013, 22:29) *
Jag tycker vi förbrukar/köper för mycket.
Det tär på naturen o resurser för alla mskor.
Tänk när alla i indien/kina har möjlighet att köpa det vi vill göra i västvärlden?!
Jorden klarar inte av den förbrukning vi står inför idag.

Ngn annan som har tänkt på att vi borde minska konsumtion/inköpen?

Instämmer! (Fast då driver vi politikerna till vansinne, iaf på kort sikt, eftersom minskad konsumtion skapar nedgång i ekonomin)
Motti
Det finns massor av helt förträffliga egna företagare hela Sverige är fullt av dessa förträffliga människor som gärna jobbar hos dessa förtäffliga egna företagare ! Och hur ska jag veta Aqvakul att det du skriver skulle vara ironi ?då får du väl tala om det annars tar man det du slänger ur dig på allvar !
Aqvakul
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 23:01) *
Det finns massor av helt förträffliga egna företagare hela Sverige är fullt av dessa förträffliga människor som gärna jobbar hos dessa förtäffliga egna företagare ! Och hur ska jag veta Aqvakul att det du skriver skulle vara ironi ?då får du väl tala om det annars tar man det du slänger ur dig på allvar !

Jag tror nog att de som känner mig och mina åsikter, och det är nog de flesta, förstod att det inte kunde vara annat än ironi...
xlxl67
Den välbeställda delen av världen (kanske 20%) driver upp konsumtionen.
Varför måste vi köpa/konsumera så mycket för att bli lyckliga/framgångsrika?
Politikerna borde ha nollvision.
Det säger sig själv att inte alla kan vinna hela tiden.
Motti
Så jag är dum i huvudet då som inte fattade det medans alla andra här på forumet förstog din ironi ?
Aqvakul
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 23:27) *
Så jag är dum i huvudet då som inte fattade det medans alla andra här på forumet förstog din ironi ?

eller så är du inte van vid ironi... flirting.gif
Motti
Jo jag kan ta det om det finns med i medelandet så att säga ! Men ingen som blivit mobbad i skolan i 6 år och fått styck varge dag i sex år är så pigg på sådan ironi det borde du veta Aqvakul som är lärare !när man blir angripen i min värld så går man till attack om man blir nervärderad som person och som interligent tänkande .
Anma
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 23:38) *
Jo jag kan ta det om det finns med i medelandet så att säga ! Men ingen som blivit mobbad i skolan i 6 år och fått styck varge dag i sex år är så pigg på sådan ironi det borde du veta Aqvakul som är lärare !när man blir angripen i min värld så går man till attack om man blir nervärderad som person och som interligent tänkande .

Hur menar du att aqva skulle vetat att du blivit mobbad?
Motti
Det vet han sedan länge !jag är inte ny här .
Anma
CITAT (Motti @ 21-04-2013, 00:02) *
Det vet han sedan länge !jag är inte ny här .

Jag har varit medlem 3 år längre än dig och jag visste inte det.
hattstugan

Håll er till ämnet!
/Moderator
Gita
Vilken ovanligt osedvanlig vulgärpropaganda mot småföretagare/företagare några av er håller på med.
Det märkliga är att de av er som tycks kunna minst skriker högst .
Synd att ni inte kan se bakom era fördomar och missunnsamhet eller vad nu era hatiska drapor bygger på.
Om man talade om invandrare på samma sätt som de värsta av er talar om företagare vad skulle det kallas då?
Nåja det kanske inte spela så stor roll vads som sägs här, och jag kommer inte delta i debatten här för den har nått en så låg nivå att ett bemötande är omöjligt.
Tack för mig /Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 21-04-2013, 08:30) *
Vilken ovanligt osedvanlig vulgärpropaganda mot småföretagare/företagare några av er håller på med.
Det märkliga är att de av er som tycks kunna minst skriker högst .
Synd att ni inte kan se bakom era fördomar och missunnsamhet eller vad nu era hatiska drapor bygger på.
Om man talade om invandrare på samma sätt som de värsta av er talar om företagare vad skulle det kallas då?
Nåja det kanske inte spela så stor roll vads som sägs här, och jag kommer inte delta i debatten här för den har nått en så låg nivå att ett bemötande är omöjligt.
Tack för mig /Gita

Ibland undrar jag om vi befinner oss i samma tråd. Vad jag sett i denna tråden är absolut ingen propande mot företagande. Däremot har några av oss protesterat mot bilden av att det bara är företagare (och då främst ensamföretagare som helt lever för sitt företag) som håller Sverige igång. En anna diskussion handlar om att vara "duktig" och hur det ska belönas.
Klint
CITAT (malarmaster @ 20-04-2013, 18:18) *
du menar större företag med verksamheter i olika länder,de har givetvis en ledning någonstans med en lokal ledningsgrupp som är ansvarig för den lokala verksamheten.de har i allmänhet ett budgetkrav på sig och får de inte det att funka byts de ut.ledningsgruppen tänker ofta som en egenföretagare och får lägga lite extra tid o krut för att få ihop det. så funkar de flesta större företag,även inom det offentliga gäller det att hålla sig till budgetregler och balansera personal o kostnader.
givetvis vet en egenföretagare vad personalen kostar och övriga kostnader,det är det viktigaste i ett företag,att hålla koll på kostnader så det inte skenar iväg.
det gäller också att se framåt huruvida det går upp eller ner innan man blir tagen på sängen.
ulf

Ledningsgrupper kan enligt min erfarenhet ej jämställas med egenföretagare,i denna disskutionen har egenföretagare varit någon som skuldsatt hus och grund,jobbat c.a 80tim i veckan.
Det gör inte ledningsgrupper inom det företag jag är anställd på.De kan göra en del skada innan de får gå,många ggr till ett annat uppdrag inom koncernen.
Det jag vill visa är att det är fler som finns och verkar än egenföretag och offentliga verksamheter.
Egenföretagare är väl ett vedertaget begrepp?
En VD, företagssledare,mfl är inte egenföretagare då de inte har det personliga ansvar ett ägande innebär.

CITAT (Gita @ 20-04-2013, 21:02) *
Iofs vet jag inte riktigt hur man definierar egenföretag, menar du privatägda företag som inte är börsnoterade eller är det antalet anställda som avgör om det är egenföretag? Är HM ett egenföretag eller IKEA?
Vad jag förstår så kan man arbeta i det privata näringslivet eller inom offentlig sektor. Vad är mellantinget?
gita

Det står lite i ovanstående svar hur jag menar.Man har en firma med x antal anställda man känner sina anställda har personlig kontakt.Man har ingen annan att redovisa för.Mitt inlägg kom sej av att man utgick från att de är småföretagarna(se definition högre upp,eller läs tråden igen där det redogörs flera ggr.vad det innebär)och det offentliga som utgör arbetstillfällen här i landet jag fattade det som att underförstått försörjer de(egenföretagen) alla eftersom det offentliga inte drar in pengar,vilket också kan disskuteras.
malarmaster
en egenföretagare är ju enl. min definition någon som äger och driver ett företag oavsett storlek.
kamprad är ju egenföretagare ?även om ägarstrukturen är luddig i hans fall.
vilka andra företagsformer menar du annars?
privat näringsliv är ju majoriteten oavsett om det är ett enmansföretag eller en koncern.
offentligt(statliga o kommunala) ägt bolag drivs ju oftast enl. samma principer och oftast är en del av dessa företags aktier privatägda.kommunala bolag är oftast bildade för att kunna göra skatteplanering och hindra insyn och inblandning från allmänheten.
egenföretagare med enskild firma dvs företag med oftast bara ägaren som jobbar är ju den vanligaste företagsformen när det gäller småföretag,har man anställda drivs det bäst i AB då de ekonomiska riskerna annars kan bli förödande om det går åt fanders.
egenföretagaren med enskild firma lägger oftast ner mer tid än vad han får i inkomster,
själv räknar jag kallt med c.a 10 timmar i veckan på kundbesök,offertskrivningar,bokföring m.m.
timmar som ju är oavlönade.egenföretagande är inget för någon som endast vill jobba 8 timmar om dagen,ha semester 5 veckor om året m.m Dvs samma villkor som en anställning. Ulf
tomas99
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 23:27) *

Nej jag förstod inte den heller.
Klint
En egenföretagare är enl dej målarmäster en som äger och driver sitt företag.Men visst finns det många ägare som inte driver sina företag själva?
Mitt första inlägg kom till för att bemöta ett påstående där man framhåller att de som driver och äger mindre företag är de som ser till att det kommer in pengar till alla våra gemensamma utgifter,jag ville bara ge en annan bild.
Skulle kunna ge exempel på dessa företagsledare i större företag som förstört för många i sin okunskap,något som väl knappast en småföretagare gör.
Men absolut inget ont om småföretagare känner många både privat och har anlitat fler,det är alls inte det mitt inlägg handlar om!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon