Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Gita
CITAT (Aqvakul @ 07-04-2013, 11:16) *
Vem ska kontrollera vårdinrättningarnas kvalitet?

Vem avgör hur mycket de kan debitera landstinget?

Nog är vi själva kapabla att avgöra om vi får bra vård och så har vi ju dom kontrollsystem som finns idag även om de är bristfälliga. Nnär det gäller debitering så finns det väl redan idag fastställda taxor eller hur avgörs det idag.?
Gita
Gita
CITAT (hattstugan @ 07-04-2013, 11:18) *
Vaddå missnöjda kan byta?? Dementa, Förståndshandikappade, svårt Psyksjuka och döende kan de göra ett aktivt val om de känner att vården inte är bra??
Alla har inte anhöriga som kan prata för dom eller God Man som bryr sig!

Kanske dags att tänka på de grupper i Samhället som inte kan föra sin egen talan!!

Skulle tro att ca 95 % av oss har någon som kan tala för oss om vi inte kan själva. Vem talar för dem som inte kan tala för sig själva eller har anhöriga som talar för sig idag? Det försämrar väl inte inget för dem om de som har förmåga att välja också får möjlighet att välja?Tvärtom, en kvalitetshöjning inom vården skulle säkerligen komma även dem tillgodo
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 07-04-2013, 12:48) *
Nog är vi själva kapabla att avgöra om vi får bra vård och så har vi ju dom kontrollsystem som finns idag även om de är bristfälliga. Nnär det gäller debitering så finns det väl redan idag fastställda taxor eller hur avgörs det idag.?
Gita

Vilken värld lever du i? Hur sjutton tror du att en gammal dement människa kan avgöra om den får bra vård och omsorg? Hur ska en sådan person kunna välja?

CITAT (Gita @ 07-04-2013, 12:56) *
Skulle tro att ca 95 % av oss har någon som kan tala för oss om vi inte kan själva. Vem talar för dem som inte kan tala för sig själva eller har anhöriga som talar för sig idag? Det försämrar väl inte inget för dem om de som har förmåga att välja också får möjlighet att välja?Tvärtom, en kvalitetshöjning inom vården skulle säkerligen komma även dem tillgodo
Gita

Du tror mycket du men du lever i en fantasivärld.
Gita
CITAT (Piccante @ 07-04-2013, 12:04) *
tummenupp.gif
Läste härom dagen att ett bolag som utförde hemtjänst hade fått allvarlig kritik för att inte följa kollektivavtal och hade mkt dåliga anställningsvillkor. När kommunen fick frågan varför de inte kontrollerade sådant bättre vid upphandling sa de att -sånt får ju brukaren kolla upp själv när de anlitar en fristående utförare! Så nu ska Asta 96 år sitta och dubbelkolla kollektivavtal med facket innan hon väljer hemtjänst!!! Cyniskt att lasta över ansvaret på de som inte har möjlighet att själva kunna sätta sig in i all lagstiftning och regelverk.

Men varför i all världen skulle Asta 96 ha ansvar för att kolla upp företaget hon köper en tjänst ifrån, inte behöver Sven 55 kolla upp bilverkstaden där han lämnar sin bil huruvida de följer kollektivavtal eller inte.
Är han nöjd med arbete lär han lämna in bilen där igen om inte så byter han verkstad.

Jag är ganska övertygad om att de flesta företag som sysslar med vård är seriösa, undantag finns naturligtvis precis som i alla andra branscher. Det är inte köparens ansvar att kolla så att företag av olika slag följer lagar och avtal, det finns andra instanser för det bl.a fack, skattemyndigheter m.m.
Gita
Gita
CITAT (*Stintan* @ 07-04-2013, 12:59) *
Du tror mycket du men du lever i en fantasivärld.

Åhhhh, vilken typisk Stintanreplik! Det vore betydligt intressantare om du utvecklade en egen tanke och på så sätt tillförde något till diskussionen.
Så varför tycker du att den absoluta majoritet som kan välja själva eller har någon som talar för sig inte skall ha rätt att välja? På vilket sätt tror du att det skulle försämra för dem som inte har någon annhörig och inte kan tala för sig själv?
Gita
gnon49
Ärligt talat tycker jag att kommun erna ofta kommer för lindrigt undan när man upptäcker felaktigheter i vård o omsorgen o även skolan. Kommunen är alltid ansvarig och kan inte skylla på utföraren o sedan två sina händer. Ev. vanvård är alltid kommunens bord oavsett om den sker i privat eller offentlig miljö. Nu tror jag inte att privata alternativ har sämre kvalite än offentliga, men kontroll då o då är aldrig fel. Tyvärr brister många kommuner i sin tillsyn o lämnar verksamheter vind för våg.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 07-04-2013, 13:24) *
Åhhhh, vilken typisk Stintanreplik! Det vore betydligt intressantare om du utvecklade en egen tanke och på så sätt tillförde något till diskussionen.
Så varför tycker du att den absoluta majoritet som kan välja själva eller har någon som talar för sig inte skall ha rätt att välja? På vilket sätt tror du att det skulle försämra för dem som inte har någon annhörig och inte kan tala för sig själv?
Gita

Tänker inte svara på dina frågor så länge du fortsätter att lägga ord i andras mun. Varför ska jag svara på frågor om något jag aldrig sagt?
Gita
CITAT (*Stintan* @ 07-04-2013, 15:08) *
Tänker inte svara på dina frågor så länge du fortsätter att lägga ord i andras mun. Varför ska jag svara på frågor om något jag aldrig sagt?

Nej, så klart att du inte behöver svara på några frågor överhuvudtaget, men eftersom du svarade på/kommenterade ett inlägg från mig( som ju inte var specifikt riktat till dig) och då inte i svaret bemötte mig i sak utan delgav oss din syn på mig som person så dristade jag mig till att försynt påpeka att dina åsikter i sak nog vore bättre för diskussionen än dina åsikter om mig.
Gita
kerstinbern
Vad anser då läkarkåren (representerade av Svenska läkaresällskapet) om vårdvalet och privatiseringen av vården?

”Läkekonst har ersatts av sjukvårdsproduktion”

http://www.dn.se/debatt/lakekonst-har-ersa...vardsproduktion

"Vi anser att det är de mest sjuka och behövande som framför allt behöver få del av de offentliga medlen och ha en god tillgänglighet i vården – inte de med banala åkommor.

Tyvärr är det mycket lättare att skapa tillgänglighet för enkla åkommor än att verkligen lyssna på och stötta dem som har svagast röst i samhället: barn och ungdomar, personer med kronisk sjukdom, äldre, multisjuka och människor som lever i utanförskap."

Men just "personer med kronisk sjukdom, äldre, multisjuka och människor som lever i utanförskap" är ju personer som i allmänhet står utanför regeringens arbetslinje, så det får ju faktiskt skylla sig själva, ingen kan ju i all fall klaga på att regeringen inte varit mycket tydliga med sin linje.

Och snart börjar den stora nedläggningen av alla apotek i glesbygden, nu när Apoteket AB skall konkurrera med privata apotek i storstäderna, så finns det inte längre några resurser att driva apotek i glesbygd.

http://www.dagensarena.se/innehall/apoteks...#comment-106558
malarmaster
CITAT (kerstinbern @ 07-04-2013, 16:35) *
Och snart börjar den stora nedläggningen av alla apotek i glesbygden, nu när Apoteket AB skall konkurrera med privata apotek i storstäderna, så finns det inte längre några resurser att driva apotek i glesbygd.

stämmer inte!
enligt ett regeringsbeslut skall det inrättas ett särskilt stöd för glesbygdsapotek.för att få stöd krävs att det är minst två mil till närmaste apotek och att omsättningen är under 10 miljoner. ulf
malarmaster
kanske detta förklarar varför svenska företag flyttar?
sverige har högst timkostnad i europa(EU).
timkostnad sverige 41.90 euro. snittet EU 23.50,
vår viktigaste handelspartner tyskland har 31.0, vårt grannland finland 31.10
tyskland ligger på plats 8, bland de billigare länderna ligger polen med 7.20
en svensk kostar alltså 10 euro mer per timme än tysken som räknas som högavlönad?men för svensken beror det på att arbetsgivaravgiften är högst i EU.
en liten delförklaring varför arbetslösheten ökar. en varning kom också från industrin.
pga den starka svenska kronan och ränteläget i sverige har exportindustrin problem och räknar med neddragningar.
så ingen ljusning för arbetsmarknaden tydligen. Ulf
Piccante
CITAT (Gita @ 07-04-2013, 13:10) *
Men varför i all världen skulle Asta 96 ha ansvar för att kolla upp företaget hon köper en tjänst ifrån, inte behöver Sven 55 kolla upp bilverkstaden där han lämnar sin bil huruvida de följer kollektivavtal eller inte.
Är han nöjd med arbete lär han lämna in bilen där igen om inte så byter han verkstad.

Jag är ganska övertygad om att de flesta företag som sysslar med vård är seriösa, undantag finns naturligtvis precis som i alla andra branscher. Det är inte köparens ansvar att kolla så att företag av olika slag följer lagar och avtal, det finns andra instanser för det bl.a fack, skattemyndigheter m.m.
Gita

Jag får väl googla och se om jag hittar artikeln men enligt den berörda kommunen är det inte deras ansvar vilka utförare privatpersoner väljer att anlita eftersom de inte får styra det när LOV (lagen om valfrihetssystem) har införts.

Om du själv anlitar någon för att utföra en tjänst så kollar du väl om de har F-skattesedel eller är reg företag? eller tar du för givet att alla är "vita" och inga svarta betalningar sker?
malarmaster
du har som medborgare rätt att välja ett privat alternativ om det finns i kommunen,såväl skola som vårdinrättning.du har att förvänta dig precis det som de utlovar.
de är skattefinansierade och det är kommunen som har ansvaret för att det funkar.
anledningen att det tydligen i vissa fall blir problem kan oftast härledas till dålig kommunal upphandling,dålig kommunal kontroll(jo,de har rätt att kolla att upphandlingen följs).
nu senast är det arbetsförmedlingen som inte kontrollerar tjänsterna de köper in.genast skriks det på att de privata aktörerna tjänar storkovan samtidigt som de inte levererar.
vilken kontrollerar att avtalen följs?uppenbarligen har inte arbetsförmedlingen någon sådan funktion.
de flesta kommuner står också handfallna både i skol o vårdfrågan.
i skolorna är det skolverket som skall kolla bl a kunskaper o att läroplaner m.m följs.
att det skall finnas privata alternativ tycker jag är självklart,dock skall det givetvis finnas regler och en detaljerad upphandling vad som man i kommunen köper in och ha en kontrollfunktion som följer kraven.
men inte ens i den egna kommunala verksamheten funkar det tydligen. Ulf
Gita
CITAT (Piccante @ 07-04-2013, 19:41) *
Jag får väl googla och se om jag hittar artikeln men enligt den berörda kommunen är det inte deras ansvar vilka utförare privatpersoner väljer att anlita eftersom de inte får styra det när LOV (lagen om valfrihetssystem) har införts.

Om du själv anlitar någon för att utföra en tjänst så kollar du väl om de har F-skattesedel eller är reg företag? eller tar du för givet att alla är "vita" och inga svarta betalningar sker?

Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara Astas bekymmer.
Ber du om att få se F-skattesedeln om du lämnar in bilen på verkstad, åker taxi, köper en dammsugare eller liknande.?
Försäkrar du dig om att man inte har svart arbetskraft om du äter på en restaurang? Försäkrar du dig om att kollektivavtal följs varje gång du har med ett företag att göra, varje gång köper en vara eller tjänst.
Skulle knappast tro det,
Gita
Anma
Anma
tomas99
1
Huggorm
Och vad anser ni att anledningen till de bristfälliga skolresultaten och arbetslösheten är?

Sedan tycker jag att det är rätt fult att sätta ihop en grafik och sedan underteckna den med någon annans signatur, i det här fallet moderaterna. Det bör klart och tydligt framgå att det inte är de som har gjort den här grejen, och allra helst bör det signeras av den som verkligen har gjort det. Jag gissar att det är någon inom "expo" eller liknande.
Anma
CITAT (Huggorm @ 17-04-2013, 15:16) *
Och vad anser ni att anledningen till de bristfälliga skolresultaten och arbetslösheten är?

Sedan tycker jag att det är rätt fult att sätta ihop en grafik och sedan underteckna den med någon annans signatur, i det här fallet moderaterna. Det bör klart och tydligt framgå att det inte är de som har gjort den här grejen, och allra helst bör det signeras av den som verkligen har gjort det. Jag gissar att det är någon inom "expo" eller liknande.

Jag snodde bilden från facebook. Den kommer från gruppen "Alliansfritt Sverige". Avsändaren hade dessutom med texten:

"Moderaterna har dragit igång en kampanj där dom vill ha credd för att Sverige är bättre än Grekland. Och eftersom man får välja länder och politikområden precis som man vill så tänker inte vi vara sämre."

Bristande skolresultaten är väl inte så svårt att lista ut vad det beror på. Allt större klasser med allt mindre resurser.
Att påstå att politiken som drivs i ett land inte har någon påverkan på arbetslösheten är bara befängt. Däremot är jag inte klok nog att ge några lösningar på exakt hurdan politik som bör föras för att få ner arbetslösheten. Men med facit i hand kan jag säga att dagens politik i alla fall inte fungerar. Varken för arbetslösheten eller sjuka och handikappade.
kerstinbern
CITAT (Huggorm @ 17-04-2013, 14:16) *

Om du verkligen tror att "det är någon inom "expo" eller liknande" som gjort collaget, så förstår jag att du också har svårt att se skillnad på collage och original!
Gita
CITAT (Huggorm @ 17-04-2013, 15:16) *

Jag tror inte att det är lagligt att använda någon annans logotyp i eget syfte.
gita
Anma
CITAT (Gita @ 17-04-2013, 16:44) *
Jag tror inte att det är lagligt att använda någon annans logotyp i eget syfte.
gita

Anmäl vettja!
Motti
Ska bli intressant att se när Löven trollar med frambena whistling.gif Rena valfläsket att lova alla mellan 18-25 jobb inom tre månader när vi har massor av invandrare som aldrig får jobb ! hur ska sossarna få ihop det i dessa tider ?skulle aldrig ha mage att gå ut och lova något som inte kan hållas i dessa tider när europa kämpar för sitt liv för att få ekonomin att gå ihop .Men Löven kanske har en kanin i hatten ! han kanske vet något som vi andra inte vet confused.gif
Bengalow
Han kanske har lånat hatten av Reinfeldt och Borg - arbetslinjen, kantänka...

Det är ju tur att det inte är med bakbenen han ska trolla...var får du allt ifrån Motti!!!
Anma
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 19:31) *
Ska bli intressant att se när Löven trollar med frambena whistling.gif Rena valfläsket att lova alla mellan 18-25 jobb inom tre månader när vi har massor av invandrare som aldrig får jobb ! hur ska sossarna få ihop det i dessa tider ?skulle aldrig ha mage att gå ut och lova något som inte kan hållas i dessa tider när europa kämpar för sitt liv för att få ekonomin att gå ihop .Men Löven kanske har en kanin i hatten ! han kanske vet något som vi andra inte vet confused.gif

Han har faktiskt inte lovat jobb till alla inom tre månader. Läs om, läs rätt.
Motti
Ja då var det väl 5 månader ! kvittar vilket ska man skaffa jobb till alla ungdomar så behöver man trollspö !
Bengalow jag får allt ifrån livserfarenhet !
Gita
CITAT (Anma @ 17-04-2013, 17:13) *
Anmäl vettja!

Men fortsätt raljera för all del. Men det är så här att jag genom mitt arbete varit inblandad i ett fall där en organisation fått sin logotyp kapad och använd i en satir och det slutade med att organisationen i fråga blev tilldömd skadestånd i sexsiffriga belopp.
Nu tror jag inte att du kan bli ställd till ansvar för att du lagt ut bilden men det kan däremot Odla.nu bli om någon skulle anmäla. Det är ju Odla som är ansvarig utgivare och ansvarar för vad som publiceras på deras sida och deras forum.
Nu tror jag iofs inte att Moderaterna anmäler en skitsak som detta, men det är väl ändå bra att veta vad man får göra och vad man inte får göra. Logotyper är i allmanhet varumärkesskyddade hos Patent och Registeringsverket , PRV
Gita
Anma
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 19:56) *
Ja då var det väl 5 månader ! kvittar vilket ska man skaffa jobb till alla ungdomar så behöver man trollspö !

90 dagar handlar det om, men det handlar inte om jobb. Ingen ungdom ska gå sysslolös längre än 90 dagar. Praktik, utbildning, jobb inom tre månader, det är vad han lovar. Inte att alla ska ha jobb. Det är ju orimliga löften, men sysselsättning inom tre månader är rimligt.
Jag önskar att regeringen kunde satsa på ett nytt kunskapslyft, men det kommer denna regering inte att göra, de drar hellre in på utbildningsplatser.
Motti
Och vem ska då betala praktiken för alla dessa arbetslösa ungdomar ?
Anma
CITAT (Gita @ 17-04-2013, 19:58) *
Men fortsätt raljera för all del. Men det är så här att jag genom mitt arbete varit inblandad i ett fall där en organisation fått sin logotyp kapad och använd i en satir och det slutade med att organisationen i fråga blev tilldömd skadestånd i sexsiffriga belopp.
Nu tror jag inte att du kan bli ställd till ansvar för att du lagt ut bilden men det kan däremot Odla.nu bli om någon skulle anmäla. Det är ju Odla som är ansvarig utgivare och ansvarar för vad som publiceras på deras sida och deras forum.
Nu tror jag iofs inte att Moderaterna anmäler en skitsak som detta, men det är väl ändå bra att veta vad man får göra och vad man inte får göra. Logotyper är i allmanhet varumärkesskyddade hos Patent och Registeringsverket , PRV
Gita

Nöjd?

CITAT (Anma @ 17-04-2013, 14:47) *

*Stintan*
giggle.gif
Anma
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 20:02) *

När man har praktik har man samma ersättning som man skulle haft om man dragit fötterna efter sig hemma.
Eller så satsar man helt enkelt på ungdomen istället för på ett femte jobbskatteavdrag till exempel.
pejori
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 20:02) *

Kallas väl fortfarande lön, när man arbetar, även under praktiken. confused.gif

(aktivitetsersättning)
Bengalow
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 19:56) *

Jösses! Du har då varit med om en del, förstår jag! Jag har också varit med en del, och delar inte alls dina erfarenheter. Om den ene lovar guld och gröna skogar, och du tror på det, varför skall då inte den andre kunna lova det samma? Du, trovärdig? Ingalunda!!
Gita
CITAT (Anma @ 17-04-2013, 20:00) *
90 dagar handlar det om, men det handlar inte om jobb. Ingen ungdom ska gå sysslolös längre än 90 dagar. Praktik, utbildning, jobb inom tre månader, det är vad han lovar. Inte att alla ska ha jobb. Det är ju orimliga löften, men sysselsättning inom tre månader är rimligt.
Jag önskar att regeringen kunde satsa på ett nytt kunskapslyft, men det kommer denna regering inte att göra, de drar hellre in på utbildningsplatser.

Precis som Motti frågar, vem skall betala praktiken? Det är inte gratis för företag att ta emot praktikanter om de vill göra det på ett seriöst sätt. Det kostar tid och personal och därmed pengar om man skall ge en meningsfull praktik.
Betr. utbildning, varför utbildar sig inte arbetslös ungdom redan idag, utbildning är gratis i Sverige. Varför skaffar sig t.ex inte fler en ingenjörsutbildning eftersom det är ett yrke där det saknas arbetskraft. Ca 100 000 nya ingenjörer kommer att behövas de närmaste åren. Läste senast idag om ABB som raggar välutbildade ingenjörer i Portugal. Löfven formulerar ganska väl vad han vill men inte ett ord om hur det skall gå till.
Gita
pejori
CITAT (Gita @ 17-04-2013, 20:19) *
Precis som Motti frågar, vem skall betala praktiken? Det är inte gratis för företag att ta emot praktikanter om de vill göra det på ett seriöst sätt. Det kostar tid och personal och därmed pengar om man skall ge en meningsfull praktik.
Betr. utbildning, varför utbildar sig inte arbetslös ungdom redan idag, utbildning är gratis i Sverige. Varför skaffar sig t.ex inte fler en ingenjörsutbildning eftersom det är ett yrke där det saknas arbetskraft. Ca 100 000 nya ingenjörer kommer att behövas de närmaste åren. Läste senast idag om ABB som raggar välutbildade ingenjörer i Portugal. Löfven formulerar ganska väl vad han vill men inte ett ord om hur det skall gå till.
Gita

Sedan när är det gratis att utbilda sig?

Tror dom flesta som utbildar sig, är tvungna att ta studielån, som ska betalas tillbaka.

Alla har inte det läshuvudet som krävs för en ingenjörsexamen.
Anma
CITAT (Gita @ 17-04-2013, 20:19) *
Gita

Nej, det är inte gratis, fas tre får de ju betalt för....

Gita
CITAT (pejori @ 17-04-2013, 20:12) *
Kallas väl fortfarande lön, när man arbetar, även under praktiken. confused.gif
(aktivitetsersättning)

Som praktikant tillför man sällan något till företaget (man är ju där för att lära sig något), däremot tar man tid från ordinarie personal och kostar därmed pengar . Därför borde företag få betalt för att de utbildar människor.
Kan med erfarenhet som egenföretagare (med anställda) säga att vi ganska snart slutade att ta emot praktikanter eftersom det kostade oss alltför mycket.
Gita
Motti
Jag har fått mycket "stryck" här på "småprat" därför att jag gått ut och varit ärlig om vad jag röstar på nämligen Moderaterna !jag är nu 60 år och jag var 18 år när jag röstade första gången smile.gif Moderaterna har förändrats och "moderniserats blivit mer folkligt genom åren och jag har också förändrats genom alla år .Moderaterna är inte riktigt samma parti som för 40 år sedan och det verkar som majoriteten av det svenska folket har fattat det !annars hade vi väl inte haft en Borgelig regering i dag ? Är man 60 år så har man varit med om en hel del i sitt liv man har fått möjligheten att värdera saker och ting vad som är viktigt eller ej .Min politiska åsikt är att var och en ska rå över sitt eget liv utan direktiv från politiska partier ,man är sin egen lyckas smed ! Det är bara att jobba på och slita för att få ett bra liv oavset vilket parti du har dina sympatier hos .
pejori
CITAT (Gita @ 17-04-2013, 20:27) *
Som praktikant tillför man sällan något till företaget (man är ju där för att lära sig något), däremot tar man tid från ordinarie personal och kostar därmed pengar . Därför borde företag få betalt för att de utbildar människor.
Kan med erfarenhet som egenföretagare (med anställda) säga att vi ganska snart slutade att ta emot praktikanter eftersom det kostade oss alltför mycket.
Gita

Lönebidrag kallas det visst och det får företagare som tar praktikanter.
Att många låter dom göra samma jobb som andra anställda, är ett stort problem; då det inte är tillåtet,men förekommer allt för ofta.

Här är ett exempel på det.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.152590...afekedjans-krav
Aqvakul
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 20:28) *
Jag har fått mycket "stryck" här på "småprat" därför att jag gått ut och varit ärlig om vad jag röstar på nämligen Moderaterna !jag är nu 60 år och jag var 18 år när jag röstade första gången smile.gif Moderaterna har förändrats och "moderniserats blivit mer folkligt genom åren och jag har också förändrats genom alla år .Moderaterna är inte riktigt samma parti som för 40 år sedan och det verkar som majoriteten av det svenska folket har fattat det !annars hade vi väl inte haft en Borgelig regering i dag ? Är man 60 år så har man varit med om en hel del i sitt liv man har fått möjligheten att värdera saker och ting vad som är viktigt eller ej .Min politiska åsikt är att var och en ska rå över sitt eget liv utan direktiv från politiska partier ,man är sin egen lyckas smed ! Det är bara att jobba på och slita för att få ett bra liv oavset vilket parti du har dina sympatier hos .

Upprepar igen att jag inte har några som helst problem med att människor är moderater. Däremot kan jag ha problem med människor som inte ens försöker lyssna på och värdera sakliga argument som avviker från deras ingrodda uppfattning. (Eftersom jag är några år äldre än du har jag både röstat och värderat politiska idéer under minst lika lång tid som du, Motti. Ändå röstar vi uppenbart olika. Tänk som det kan bli!)
Anma
CITAT (Gita @ 17-04-2013, 20:27) *
Gita

Om jag tolkar dig rätt tycker du att ungdomar hellre ska gå hemma år efter år än få möjlighet till praktik eller utbildning efter tre månaders arbetslöshet. Tyck du det, men jag har alltid ansett att sysselsättning är bättre än att dra omkring sysslolös, även om det råkar kosta lite. Man kan till exempel satsa på ungdomarna framför ett femte jobbskatteavdrag. Sverige har ju klarat av tidigare att med statens hjälp öka kunskapsnivån i samhället, varför inte igen. (tänker på kunskapslyftet). Ingen vettig människa kan påstå att den satsningen var fel.
Motti
Gita !nu måste jag protestera när du säger att man som praktikant inte tillför något ! det gör man absolut men inte som de utbildade kanske man som praktikant tillför man absolut något om man har ambitioner ! har själv gått som praktikant i tonåren och fick jobba hårt .
Gita
CITAT (pejori @ 17-04-2013, 20:21) *
Sedan när är det gratis att utbilda sig?

Tror dom flesta som utbildar sig, är tvungna att ta studielån, som ska betalas tillbaka.

Alla har inte det läshuvudet som krävs för en ingenjörsexamen.

Utbildningen är gratis. Levnadsomkostnaderna tar ju de flesta studerande lån till.
Löfven kan väl ändå inte menar att en skall ta lån(precis som de flesta gör nu) medans andra om de är kloka nog att se till att de är arbetslösa några månader skall få sina levnadsomkostnader under studietiden betalda av staten?
Gita

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 20:28) *

Fast nu är odlas forum lite speciellt, det speglar faktiskt inte alls samhället i stort.
Gita
Motti
Nä Gita det speglar inte hur Sverige röstar !de flesta här är ju solklart vänster sympatier !har inga problem med det men då ska dom visa respeckt samma som jag gör för andras åsikter .Helt klart så vill svenska folket ha en borgelig regering !
Bengalow
Klart att det gör. Ni är mindre än 30 % som röstar på moderaterna. Vad vill ni åstadkomma med det? Majoritet? Det är bara att böja sig för flertalet - demokrati kallas det enligt uppslagsboken.
Piccante
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 20:50) *
Nä Gita det speglar inte hur Sverige röstar !de flesta här är ju solklart vänster sympatier !har inga problem med det men då ska dom visa respeckt samma som jag gör för andras åsikter .Helt klart så vill svenska folket ha en borgelig regering !

Dagens SKOP-mätning visar att 42% skulle rösta borgerligt idag men i riksdagen skulle de få färre mandat då KD når nya bottenrekord på 2,5%. 2010 däremot fick alliansen bilda minoritetsregering.
Gita
CITAT (Anma @ 17-04-2013, 20:37) *
Om jag tolkar dig rätt tycker du att ungdomar hellre ska gå hemma år efter år än få möjlighet till praktik eller utbildning efter tre månaders arbetslöshet. Tyck du det, men jag har alltid ansett att sysselsättning är bättre än att dra omkring sysslolös, även om det råkar kosta lite. Man kan till exempel satsa på ungdomarna framför ett femte jobbskatteavdrag. Sverige har ju klarat av tidigare att med statens hjälp öka kunskapsnivån i samhället, varför inte igen. (tänker på kunskapslyftet). Ingen vettig människa kan påstå att den satsningen var fel.

Nej, det jag säger att man inte kan kräva att företag skall bedriva gratis utbildningsverksamhet, dvs. ta emot praktikanter gratis.
Sen måste jag säga att det blir konstigt om en del som utbildar sig måste låna pengar för sina levnadsomkostnader medan den som ser till att vara arbetslös ett tag skall få sina levnadskostnader betalda av staten.
Är det verkligen rättvist enl. dig att en del ungdomar måste dra på sig stora studielån medan andra skulle bli försörjda under studietiden?
Gita,

pejori
CITAT (Gita @ 17-04-2013, 21:16) *
Nej, det jag säger att man inte kan kräva att företag skall bedriva gratis utbildningsverksamhet, dvs. ta emot praktikanter gratis.
Sen måste jag säga att det blir konstigt om en del som utbildar sig måste låna pengar för sina levnadsomkostnader medan den som ser till att vara arbetslös ett tag skall få sina levnadskostnader betalda av staten.
Är det verkligen rättvist enl. dig att en del ungdomar måste dra på sig stora studielån medan andra skulle bli försörjda under studietiden?
Gita,

Visst tar dom emot praktikanter gratis, men vänd på det, dom får också gratis arbetskraft.

Praktik, är just det. En tidsbegränsad "provapå-tid"

Vill dom sedan jobba/utbilda sig till det dom praktiserat, lär dom få ta lån som alla andra.
Inte många som erbjuder "lärlingsplatser" längre. (inte att förväxla med, praktikplats)

Blanda inte ihop äpplen med päron. Blir en sned debatt då.

Rättat stavfel
Cacki
CITAT (Gita @ 17-04-2013, 21:16) *
Gita,

Nu får du väl ändå sansa dej?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon