Sidor: 1, 2, 3, 4
Berith
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 08:33) *
Men det är ju det hela diskussionen går ut på. Att underlätta för moderatorerna så att de ska slippa att rycka in. Genom att prata igenom dels när och varför irritationen uppstår och sedan komma överens om hur vi ska stävja att situationen ska utvecklas till en massa tjafs. I stridens hetta är det så lätt hänt att "öronpropparna åker fram" och självklara och sakliga argument går inte in just då.

Har nog missat det totalt då, trots att jag läst igenom alla inlägg, att ni inte uppfattar er själva som så pass vuxna att ni kan prata med andra vuxna utan att ha någon extra person som talar om för er när ni uppför er ovuxet.

Konstigt att vi för bara några år sen inte behövde någon moderator, och absolut inte när Odlas forum var nytt.
Berith
CITAT (mamamaggan @ 24-04-2013, 08:45) *
Det är väl just det det hela handlar om , en del uppför sig som vuxna men en del är på ett mycket litet barns nivå.

Tyvärr har många av dessa " barn " inte förmågan att inse hur illa de uppför sig , hur de gör personliga påhopp men sedan påstår att det är andra som gör det mot dem när de görs uppmärksamma på sitt uppförande .

Att vara vuxen innebär ett ansvar tycker jag men vad gör vi med dem som inte tar det ansvaret ?

Vi kanske skulle låta moderatorerna ha upprepade " kurser " i hur man uppför sig , för alla då , och den/de som inte tar till sig hur man gör blir avstängda. Då ska det vara upprepade " felsteg ".

Man ska då naturligtvis inte peka ut någon utan ta upp generella exempel och " undervisa " utifrån det. T ex att man kan mycket väl prata om ett problem men ta upp det på en allmän nivå riktat till alla.

Risken finns att någon/några börjar spekulera kring personer eller i stort sett skriker i högan sky för att de , helt felaktigt , känner sig utpekade. Det får man naturligtvis stävja .

Det är väl så modereringen är tänkt men vi kanske just skulle behöva ha " kurser " om och om igen .Alla kanske behöver det för att bli påminda för vi är ju bara människor och gör fel.

Jag tycker inte jag ser så stora problem , det är trots allt bara några som går över gränsen , men det som irriterar mig att de antingen inte blir tillsagda eller om det är så inte tar till sig vad som sägs. Finns de som hållit på och betett sig som sandlådebarn i åratal , gjort grova personangrepp osv om och om igen och som jag tycker borde vara portade på Odla kanske t o m på livstid.

" Problemen " , och tonen i diskussionerna , skulle enligt mig bli bättre om vi fick bort de här irritationselementen.

Jag läser vad du skriver men du får ursäkta men mycket av det där låter som om du tycker dej vara lite förmer än övriga. Fetmarkeringarna tex. Möjligt att jag missuppfattar dej, men för mej låter det så.
*Stintan*
CITAT (Berith @ 24-04-2013, 08:14) *
Och jag fattar inte varför ni vill ha nån som ser till att ni uppför er ordentligt. Tycker ni inte att ni är vuxna nog att ta ansvar för uppförandet själva?

Förstår inte vad du menar. Vilka ni? De allra flesta har nog inte problem med att uppföra sig ordentligt.
Cacki
CITAT (mamamaggan @ 24-04-2013, 08:45) *
Det är väl just det det hela handlar om , en del uppför sig som vuxna men en del är på ett mycket litet barns nivå.

Tyvärr har många av dessa " barn " inte förmågan att inse hur illa de uppför sig , hur de gör personliga påhopp men sedan påstår att det är andra som gör det mot dem när de görs uppmärksamma på sitt uppförande .

Att vara vuxen innebär ett ansvar tycker jag men vad gör vi med dem som inte tar det ansvaret ?

Vi kanske skulle låta moderatorerna ha upprepade " kurser " i hur man uppför sig , för alla då , och den/de som inte tar till sig hur man gör blir avstängda. Då ska det vara upprepade " felsteg ".

Man ska då naturligtvis inte peka ut någon utan ta upp generella exempel och " undervisa " utifrån det. T ex att man kan mycket väl prata om ett problem men ta upp det på en allmän nivå riktat till alla.

Risken finns att någon/några börjar spekulera kring personer eller i stort sett skriker i högan sky för att de , helt felaktigt , känner sig utpekade. Det får man naturligtvis stävja .

Det är väl så modereringen är tänkt men vi kanske just skulle behöva ha " kurser " om och om igen .Alla kanske behöver det för att bli påminda för vi är ju bara människor och gör fel.

Jag tycker inte jag ser så stora problem , det är trots allt bara några som går över gränsen , men det som irriterar mig att de antingen inte blir tillsagda eller om det är så inte tar till sig vad som sägs. Finns de som hållit på och betett sig som sandlådebarn i åratal , gjort grova personangrepp osv om och om igen och som jag tycker borde vara portade på Odla kanske t o m på livstid.

" Problemen " , och tonen i diskussionerna , skulle enligt mig bli bättre om vi fick bort de här irritationselementen.

Ja, det är nästan så att den tanken slår en när man tycker att det verkar hopplöst att försöka få personen att ta till sej kritiken.
Dessutom om beteendet bara fortsätter att upprepas gång efter annan då ökar ju självklart irritationen och ribban för vad man klarar att ha överseende med sänks. Det är väl då som "drevet går" och även om man själv tycker att vederbörande får lite väl mycket på pälsen så omöjliggör ju personen ifråga faktiskt själv till att det helt enkelt inte går att gå in och försöka försvara personen hur mycket än skulle vilja som icke inblandad.
Berith
CITAT (*Stintan* @ 24-04-2013, 08:57) *
Förstår inte vad du menar. Vilka ni? De allra flesta har nog inte problem med att uppföra sig ordentligt.

Ni som vill ha moderatorer. Vill inte du ha det?
silos
Jag tycker att det har blivit jättetrist med att så mycket inlägg försvinner,det blir så snurrigt så!!!
Cacki
CITAT (silos @ 24-04-2013, 09:07) *
Jag tycker att det har blivit jättetrist med att så mycket inlägg försvinner,det blir så snurrigt så!!!

Tyvärr så blir det ju det, men hur ska vi medlemmar förhindra det då?? Elakheter na och de fula personangreppen skulle ju ligga kvar för evigt i etern om det inte tas bort. Självklart vill inte forumägarna att Odla ska vara förknippat med något sådant. Det är ju knappast någon bra reklam precis, eller hur?
*Stintan*
CITAT (Berith @ 24-04-2013, 09:02) *
Ni som vill ha moderatorer. Vill inte du ha det?

Jag tyckte att vi borde klara oss utan när det diskuterades från början att införa moderatorer och framför allt var/är jag emot medlemsmoderatorer eftersom jag tycker att det är en omöjlig sits för dem. Men nu finns dom så det är inget att diskutera, bara respektera och ställa upp på. Jag tror ingen vill ha en Småpratsavdelning fylld med raderade, låsta eller sönderhackade trådar så därför är det av vikt att vi gemensamt försöker lösa problemen så att irritationen på forumet minimeras så långt det är möjligt.
silos
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 09:16) *
Tyvärr så blir det ju det, men hur ska vi medlemmar förhindra det då?? Elakheter na och de fula personangreppen skulle ju ligga kvar för evigt i etern om det inte tas bort. Självklart vill inte forumägarna att Odla ska vara förknippat med något sådant. Det är ju knappast någon bra reklam precis, eller hur?

Elakheterna mot mig finns kvar sedan 2006!

Odla är som den övriga världen är med både ordentliga och de som är mindre ordentliga!
Men varför stänger man inte medlemmar bort om och när de är elaka och gör personangrepp,jag blev avstängd för att jag öppnade nya nick gång på gång,men elakheterena fick vara kvar,det tycker jag är märkligt!
Men detta hör egentligen inte hit men jag kom att tänka på detnu....
Cacki
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 09:16) *

Dessutom...det finns ju uppenbarligen de som roas av tjafset... ja, som t.o.m själva medgivit det vid något tillfälle. Varför ska vi bjussa dem på det?? flirting.gif

CITAT (silos @ 24-04-2013, 09:26) *
Elakheterna mot mig finns kvar sedan 2006!

Odla är som den övriga världen är med både ordentliga och de som är mindre ordentliga!
Men varför stänger man inte medlemmar bort om och när de är elaka och gör personangrepp,jag blev avstängd för att jag öppnade nya nick gång på gång,men elakheterena fick vara kvar,det tycker jag är märkligt!
Men detta hör egentligen inte hit men jag kom att tänka på detnu....

För att vi inte hade några moderatorer då och att kräva att de vi fått ska gå tillbaka "till tidernas begynnelse" vore ju rent vansinne.
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 09:31) *
Dessutom...det finns ju uppenbarligen de som roas av tjafset... ja, som t.o.m själva medgivit det vid något tillfälle. Varför ska vi bjussa dem på det?? flirting.gif

Och tjafstrådarna är alltid de mest välbesökta....man kan ju undra varför?
silos
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 09:34) *
För att vi inte hade några moderatorer då och att kräva att de vi fått ska gå tillbaka "till tidernas begynnelse" vore ju rent vansinne.

Men oj oj så många som läser på "tjafs" trådar! Och visst kan det vara väldigt intressant att läsa hur lång människor kan gå,men det är inte så bra egentligen när många mår tydligen dåligt av sådant!Men men så är det i denna stressade värld!

CITAT (*Stintan* @ 24-04-2013, 09:34) *

Det undrar jag med och varför läser jag själv där? angel_not.gif
Men nu skall jag ut till solen!
Rebecca
Förresten - tycker det hade varit mycket bra om modererade inlägg markeras med till exempel rött, så man ser snabbt att en moderator varit inne och ändrat.

Såhär:

"Blablablablabla... blablabla.

/Text modererad på grund av personliga påhopp."
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 24-04-2013, 09:34) *

Ja, nu tror jag ju inte att alla som går in och läser i tjafstrådar verkligen är roade av vad de läser. Lika många förundras och förfasas nog över hur vissa medlemmar beter sej. En ytterligare orsak att gå in i tråden upprepade gånger kan nog vara att man helt enkelt tycker att sakfrågan är intressant och därför kikar in då och då för att kolla om det lugnat ner sej ännu.

CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 09:53) *
Förresten - tycker det hade varit mycket bra om modererade inlägg markeras med till exempel rött, så man ser snabbt att en moderator varit inne och ändrat.

Såhär:

"Blablablablabla... blablabla.

/Text modererad på grund av personliga påhopp."

Instämmer!
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 09:55) *
Ja, nu tror jag ju inte att alla som går in och läser i tjafstrådar verkligen är roade av vad de läser. Lika många förundras och förfasas nog över hur vissa medlemmar beter sej. En ytterligare orsak att gå in i tråden upprepade gånger kan nog vara att man helt enkelt tycker att sakfrågan är intressant och därför kikar in då och då för att kolla om det lugnat ner sej ännu.

Kan så vara flirting.gif

Tycker också att det ska skrivas med rött när det modereras.
Cacki
CITAT (Berith @ 24-04-2013, 08:46) *
Har nog missat det totalt då, trots att jag läst igenom alla inlägg, att ni inte uppfattar er själva som så pass vuxna att ni kan prata med andra vuxna utan att ha någon extra person som talar om för er när ni uppför er ovuxet.

Konstigt att vi för bara några år sen inte behövde någon moderator, och absolut inte när Odlas forum var nytt.

Du, det där är kanske ett ganska bra sätt att på ett diplomatiskt sätt framföra sin mening utan att för den skull uppfattas som att man sätter sej själv till doms över andra. Uppför du dej själv alltid så oklanderligt?? Bara ditt inlägg jag citerar här kan faktiskt uppfattas som att du ser dej själv som att du beter dej bättre än andra. Tänkt på det???
pejori
CITAT (Berith @ 24-04-2013, 08:14) *
Och jag fattar inte varför ni vill ha nån som ser till att ni uppför er ordentligt. Tycker ni inte att ni är vuxna nog att ta ansvar för uppförandet själva?

Vem har påstått att "vi vill" ha moderatorer?
Bevisligen kan vuxna inte ta ansvar.
"Även den bästa resturang har utkastare"
Anma
I början färgade moderatorerna texten röd, då hette det att det var för dominant... Men jag röstar för rödfärg.
pejori
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 09:55) *
Instämmer!

Tänk, det tror jag.
Hyenamentaliteten frodas både på nätet och i verkligheten.
Finns inget mer välbesökt område, än en olycksplats.
Rebecca
FÖR dominant? Men jösses. De är ju moderatorer - klart att det ska synas när de varit inne och ändrat. Gud. Nästan ofattbart fjantigt...

"Vå får gå in och ändra - IBLAND - men inte styra för mycket, det får inte synas när vi har gjort våra åtgärder, vi har ingen makt att ta kontrollen över trådar, folk kan bli upprörda osv. osv."

Antingen har vi moderatorer som gör ett ordentligt jobb med riktiga befogenheter eller så skiter vi i det!
pejori
Rött här också. tummenupp.gif

Nej, det fanns inga moderatorer då.
Det fanns där emot en närvarande ledning, som gick in och styrde upp, om och när det blev bråk.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (pejori @ 24-04-2013, 10:42) *
Det fanns där emot en närvarande ledning, som gick in och styrde upp, om och när det blev bråk.

Oh ja, det var lite annorlunda då.
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 10:48) *
Oh ja, det var lite annorlunda då.

Japp.
Tjafsades och bråkades gjorde det då med, men som sagt ledningen var närvarande.
Synd att dom i omläggningen tog bort möjligheten att läsa det " gamla forumet "... giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 10:37) *
FÖR dominant? Men jösses. De är ju moderatorer - klart att det ska synas när de varit inne och ändrat. Gud. Nästan ofattbart fjantigt...

"Vå får gå in och ändra - IBLAND - men inte styra för mycket, det får inte synas när vi har gjort våra åtgärder, vi har ingen makt att ta kontrollen över trådar, folk kan bli upprörda osv. osv."

Antingen har vi moderatorer som gör ett ordentligt jobb med riktiga befogenheter eller så skiter vi i det!

Det är väl bl.a. det som gör det knepigt att vara medlemsmoderator. Svårt att få vara som en vanlig medlem om man har hårda nypor som moderator eftersom man blir förknippad med moderatorsrollen av övriga. Det blir lite storebror ser dig tyvärr för oss andra. Men det kanske bara är jag som känner så.
Rebecca
CITAT (*Stintan* @ 24-04-2013, 10:55) *
Det är väl bl.a. det som gör det knepigt att vara medlemsmoderator. Svårt att få vara som en vanlig medlem om man har hårda nypor som moderator eftersom man blir förknippad med moderatorsrollen av övriga. Det blir lite storebror ser dig tyvärr för oss andra. Men det kanske bara är jag som känner så.

Nej, jag håller med dig till fullo.

Just nu pågår en väldigt konstig moderering i Argtråden. Inlägg som skapades igår och fick vara kvar efter att hattstugan varit inne och läst (och modererat en del) blir nu borttagna av Huggorm istället. Ingen förklaring till varför detta sker och ingen förklaring till varför olika moderatorer gör annorlunda.

Har en moderator varit inne och läst/ändrat ska ju inte en annan moderator lägga sig i och göra annorlunda! Det blir fruktansvärt konstigt. Även den här typen av moderering som förekom igår, att ett "konstigt" inlägg kommer upp, läses av moderator som låter det stå kvar tills någon annan KLAGAR på inlägget - då tar moderator bort det konstiga inlägget.

KAOS.

Kom på en annan sak nu som hade underlättat: att de modererade inläggen (som idag hade tagit borts helt) får stå kvar - men att moderator raderat texten i och istället skriver "inlägg borttaget på grund av att det brutit mot regel x". Det hade underlättat läsförståelsen massor istället för att försöka läsa en tråd där inlägg tagits bort hej vilt och där ingenting hänger ihop. Står inläggen kvar men med texten borta så kan man i alla fall se att det pågått någonting (som då brutit mot reglerna) och därmed kan man också få ett sammanhang.
herkules
CITAT (pejori @ 23-04-2013, 23:56) *
Det är inte viktigt alls men rena sakfel och faktafel, ska inte stå oemotsagda.
Speciellt inte i trådar där folk frågat om bu eller bä gäller.
Då kan man inte säga BU när det faktiskt är BÄ som all vetenskaplig fakta och beprövad erfarenhet visar på, är rätt svar.

att vinna en diskussion här på odla verkar vara bland det viktigaste som finns.

folk googlar fram den ena vansinnesgrejen efter den andra och hävdar å det bestämdaste att det de skriver är rätt och den enda sanna vägen. vilket det ofta inte är smile.gif

spela roll liksom.

sen kladdandet/raderandet inne i inlägg är så totalförbjudet det kan bli för en moderator. men inte på odla så klart.

om ni ska ha moderatorer så finns det bara en väg att gå:

förenkla reglerna - sluta flumma

ta bort de trådar som strider mot de enkla reglerna

stäng av de medlemmar som inte följer de enkla reglerna

antingen så pallar folk eller så gör de inte det, det visar sig.

sen en sak till - man kan inte tvinga folk att läsa en tråd från början, så varför pratar ni ens om det?

här skulle det sitta fint med en gilla-knapp! tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 11:07) *

Just nu pågår en väldigt konstig moderering i Argtråden. Inlägg som skapades igår och fick vara kvar efter att hattstugan varit inne och läst (och modererat en del) blir nu borttagna av Huggorm istället. Ingen förklaring till varför detta sker och ingen förklaring till varför olika moderatorer gör annorlunda.

Nej det är fel, jag har inte raderat i argtråden. Det enda jag har gjort är att skriva en uppmaning om att hålla sig till reglerna.
Rebecca
CITAT (Huggorm @ 24-04-2013, 11:15) *
Nej det är fel, jag har inte raderat i argtråden. Det enda jag har gjort är att skriva en uppmaning om att hålla sig till reglerna.

Då ber jag om ursäkt. Tog det för givet eftersom det är du som är moderator och du deltog i tråden senast. Vem har varit inne och raderat? Nu blir det ännu mer konstigt - någon har raderat massa inlägg utan att ens säga till varför.

CITAT (herkules @ 24-04-2013, 11:14) *

folk googlar fram den ena vansinnesgrejen efter den andra och hävdar å det bestämdaste att det de skriver är rätt och den enda sanna vägen. vilket det ofta inte är smile.gif

spela roll liksom.

sen kladdandet/raderandet inne i inlägg är så totalförbjudet det kan bli för en moderator. men inte på odla så klart.

om ni ska ha moderatorer så finns det bara en väg att gå:

förenkla reglerna - sluta flumma

ta bort de trådar som strider mot de enkla reglerna

stäng av de medlemmar som inte följer de enkla reglerna

antingen så pallar folk eller så gör de inte det, det visar sig.

Tummen upp här!
Huggorm
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 11:18) *
Då ber jag om ursäkt. Tog det för givet eftersom det är du som är moderator och du deltog i tråden senast. Vem har varit inne och raderat? Nu blir det ännu mer konstigt - någon har raderat massa inlägg utan att ens säga till varför.

Förmodligen har Hattstugan gjort det, och eftersom hon redan raderat mycket off topic där och skrivit ut det kanske hon tyckte det var onödigt att skriva det ännu en gång. Inget konstigt med det, hela tråden skall ju inte bestå av inlägg om att man raderat andra inlägg.
Rebecca
CITAT (Huggorm @ 24-04-2013, 11:21) *
Förmodligen har Hattstugan gjort det, och eftersom hon redan raderat mycket off topic där och skrivit ut det kanske hon tyckte det var onödigt att skriva det ännu en gång. Inget konstigt med det, hela tråden skall ju inte bestå av inlägg om att man raderat andra inlägg.

Men som jag skrev ovan: är det inte bättre då att låta inläggen ligga kvar men att texten ändras till "inlägg raderat på grund av offtopic" så man åtminstone får ett sammanhang?! Nu blir det ju bara ännu mer kaos och ännu mer förvirring!

Och jo, det är viktigt att skriva ut att man raderat offtopic-inlägg. Det funkar inte att göra massa åtgärder och inte berätta vad man gjort, och varför.

Sen tycker jag inte att mitt inlägg där jag vara arg på modereringen var offtopic - det verkar som att Gita också hade skrivit något liknande som tagits bort. Argtråden är ju argtråden, där ska väl man få skriva ut om man är arg och varför. Om jag så är arg på själva Odla.nu som fenomen så får jag väl skriva det. Det är skillnad på modering och diktatur... som är idag verkar det som att vissa saker får passera och andra inte, fastän de egentligen ligger på samma nivå. Och att, som i argtråden, gå in och ändra i omgångar och först ta bort lite grann medan annat får stå kvar - för att sedan ta bort det andra också - blir väldigt väldigt konstigt. Det verkar inte alls finnas ett konsekvent tänkade bakom modereringen! Antingen gör man det ordentligt från början, med förklaringar och hänvisningar till brutna regler eller så skiter vi i moderering helt. Det funkar inte att ha nåt slags halvmesyr där saker tas bort i omgångar såhär.

(Och detta blir mitt 600:e inlägg, woho...)
Cacki
CITAT (pejori @ 24-04-2013, 10:42) *

Ja men så klart, det måste det ju bero på ! duh.gif Det var nästan så att jag gick igång lite där! shy.gif
Jag uppfattade nästan Berits uttalande som att hon tyckte att det var vi som anslutit oss senare som bar skulden till att det blivit så här. För då kan man ju undra vem egentligen det egentligen är som har påverkat mest till "Odlakulturen" har uppstått, vi som tillkommit eller ni som varit med ända från början....
Det där med att "ta seden dit man kommer" är nog något som sker automatiskt för de allra flesta av oss, annars lär man nog inte bli så gammal i gården....
(Förresten får ni som varit med ända från starten faktiskt skylla er själva att forumet vuxit. Ni var alldeles för trevliga mot varann och eftersom det har inneburit nyanlända har stannat för att de trivs.
Slutsatsen man kan dra att det alltså är "ursprungsrävarnas" fel helt och hållet att forumet har vuxit så till den milda grad att ansvariga inte hinner med att sitta här och häcka längre! FY SKÄMS PÅ ER!! flirting.gif )
pejori

Har en moderator varit inne och läst/ändrat ska ju inte en annan moderator lägga sig i och göra annorlunda! Det blir fruktansvärt konstigt. Även den här typen av moderering som förekom igår, att ett "konstigt" inlägg kommer upp, läses av moderator som låter det stå kvar tills någon annan KLAGAR på inlägget - då tar moderator bort det konstiga inlägget.

KAOS.

Kom på en annan sak nu som hade underlättat: att de modererade inläggen (som idag hade tagit borts helt) får stå kvar - men att moderator raderat texten i och istället skriver "inlägg borttaget på grund av att det brutit mot regel x". Det hade underlättat läsförståelsen massor istället för att försöka läsa en tråd där inlägg tagits bort hej vilt och där ingenting hänger ihop. Står inläggen kvar men med texten borta så kan man i alla fall se att det pågått någonting (som då brutit mot reglerna) och därmed kan man också få ett sammanhang.

Det är ett inlägg där det inte står.
För övrigt har "hattis" skrivit att inlägget är OT eller inte hör dit...
Rebecca
CITAT (pejori @ 24-04-2013, 11:33) *
Det är ett inlägg där det inte står.
För övrigt har "hattis" skrivit att inlägget är OT eller inte hör dit...

Fast nej, det är många inlägg som är totalt borta. Vad jag menar är att om inlägget hade funnits kvar men att texten varit utbytt mot moderators förklaring varför det är modererat så hade läsförståelsen ökat markant.

Nu syftar jag på Argtråden, gå in och läs sista sidan där och se om du hänger med... jag har skrivit flera inlägg där som är puts väck. JA - Hattstugan har skrivit att inlägg är borttagna osv. men hade de fått stå kvar (utan sin text) så hade man fattat mycket lättare.
pejori
CITAT (herkules @ 24-04-2013, 11:14) *

spela roll liksom.

/****/

Vet inte om du missade ordet "FAKTA" i mitt inlägg eller om läsförståelsen medvetet frångås.
Cacki

KAOS.

Men hallå! Nu sker det ju igen!
Har vi inte redan bestämt att vi inte skulle börja ifrågasätta moderatorernas åtgärder hela tiden??....
pejori
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 11:38) *
Fast nej, det är många inlägg som är totalt borta. Vad jag menar är att om inlägget hade funnits kvar men att texten varit utbytt mot moderators förklaring varför det är modererat så hade läsförståelsen ökat markant.

Nu syftar jag på Argtråden, gå in och läs sista sidan där och se om du hänger med... jag har skrivit flera inlägg där som är puts väck. JA - Hattstugan har skrivit att inlägg är borttagna osv. men hade de fått stå kvar (utan sin text) så hade man fattat mycket lättare.

Nu förstår jag inte vad du menar.
Om jag skriver ett personangrepp på dig, kan moderatorn inte både moderera (ta bort det) och låta det ligga kvar.
Byter dom ut texten mot "inlägget modererat då det bryter mot forumreglerna" så vet du fortfarande inte vad som stod där och får väl inte bättre läsförståelse bara för att orden är utbytta?
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 11:41) *
Har vi inte redan bestämt att vi inte skulle börja ifrågasätta moderatorernas åtgärder hela tiden??....

Kanske bra att tråden också får vara en övningstråd giggle.gif
Rebecca
Jo det tycker jag att man får. Då förstår man att något hänt och kan se det i ett sammanhang istället för att gissa sig till att inlägg raderats.

Vad jag menar är att det kan se ut såhär (visar i nästa inlägg)
pejori

Visst ja.
Sorry, kryper genast ned i skämslådan igen. blush.gif
Rebecca
OBS DETTA ÄR ENDAST ETT EXEMPEL, JAG ÄR INGEN MODERATOR!!

Inlägg raderats på grund av personpåhopp, viöket bryter mot regel xxx.

/Valfri moderator
herkules
CITAT (pejori @ 24-04-2013, 11:39) *
Vet inte om du missade ordet "FAKTA" i mitt inlägg eller om läsförståelsen medvetet frångås.

nä, missade inte men struntade i det då fakta väldigt sällan presenteras, så det är ingen stor grej att hänga upp sig på smile.gif

ser att forumvärd är här och läser - kommer du fram till något?
pejori
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 11:50) *
Inlägg raderats på grund av personpåhopp, viöket bryter mot regel xxx.

/Valfri moderato

Inte ökar det någon läsförståelse.
Cacki
CITAT (pejori @ 24-04-2013, 11:43) *
Nu förstår jag inte vad du menar.
Om jag skriver ett personangrepp på dig, kan moderatorn inte både moderera (ta bort det) och låta det ligga kvar.
Byter dom ut texten mot "inlägget modererat då det bryter mot forumreglerna" så vet du fortfarande inte vad som stod där och får väl inte bättre läsförståelse bara för att orden är utbytta?

Någon liten kråka kanske behövs, men mer än så skulle väl egentligen inte behövas? Nog borde man väl kunna räkna ut själv att modereringen gjorts p.g.a regelöverträdelser, ska det verkligen behöva preciseras så himla noga också? Det är ju bara att själv kontakta någon av moderatorerna om man inte förstår varför ens inlägg har modererats.
Rebecca

Nu är det ju uppe till diskussion? Eller vad menar du?

Nej nu låter jag detta vila lite - MÅSTE plugga. Ska bli spännande att se hur det utvecklats lite senare.
pejori
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 11:56) *
Någon liten kråka kanske behövs, men mer än så skulle väl egentligen inte behövas? Nog borde man väl kunna räkna ut själv att modereringen gjorts p.g.a regelöverträdelser, ska det verkligen behöva preciseras så himla noga också? Det är ju bara att själv kontakta någon av moderatorerna om man inte förstår varför ens inlägg har modererats.

Står det att det är borttaget/rensat för OT eller annat, har det knappast betydelse om det står med rött eller svart, så länge det står. tummenupp.gif
Tycker inte man ska behöva förklara för vuxna att "du får inte skriva att xxx är ett ärkesvin som bör skjutas" Det begriper nog folk ändå...
Cacki
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 11:58) *
Nu är det ju uppe till diskussion? Eller vad menar du?
Nej nu låter jag detta vila lite - MÅSTE plugga. Ska bli spännande att se hur det utvecklats lite senare.

Jag menar att ett enskilt ärende (eller fler??) i argtråden preciseras och ifrågasätts.

Red: Har man några följdfrågor runt modereringen ska det tas via pm direkt med moderatorn, inte öppet i tråden!!!
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 24-04-2013, 11:46) *
Kanske bra att tråden också får vara en övningstråd giggle.gif

Ja, kanske det.
Någon nämnde ju dessutom att moderatorerna ska hålla regelbundna kurser i hur regelverket skall användas.
Då vore det kanske bra att "göra två flugor på smällen" och se övningarna lite som ett läxförhör samtidigt där vi/de andra får "briljera" med våra/sina kunskaper och agera "stand in" för moderatorerna och ge rätt svar. Med förenade krafter borde det ju gå och vi skulle låta moderatorerna slippa att upprepa samma sak gång på gång.
Det vore väl ett gyllene tillfälle att kunna underlätta för dem!!? w00t.gif
pejori
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 12:50) *
Ja, kanske det.
Någon nämnde ju dessutom att moderatorerna ska hålla regelbundna kurser i hur regelverket skall användas.
Då vore det kanske bra att "göra två flugor på smällen" och se övningarna lite som ett läxförhör samtidigt där vi/de andra får "briljera" med våra/sina kunskaper och agera "stand in" för moderatorerna och ge rätt svar. Med förenade krafter borde det ju gå och vi skulle låta moderatorerna slippa att upprepa samma sak gång på gång.
Det vore väl ett gyllene tillfälle att kunna underlätta för dem!!? w00t.gif

Tror inte riktigt på "kurser" för modsen.
Detta är något dom gör frivilligt och helt ideellt.
Ska dom behöva utbildas, får man nog avlöna dom också. dunno.gif
Tror mer på, att vi får sluta att ifrågasätta allt dom gör och bita i det sura äpplet, om du blivit modererad.

Sunt förnuft, är nog en bra egenskap, även när man ska moderera.
Cacki
CITAT (pejori @ 24-04-2013, 12:55) *
Tror inte riktigt på "kurser" för modsen.
Detta är något dom gör frivilligt och helt ideellt.
Ska dom behöva utbildas, får man nog avlöna dom också. dunno.gif
Tror mer på, att vi får sluta att ifrågasätta allt dom gör och bita i det sura äpplet, om du blivit modererad.

Nej inte dom, det är ju vi som behöver utbildas....fattaru väl! flirting.gif
pejori
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 12:58) *
Nej inte dom, det är ju vi som behöver utbildas....fattaru väl! flirting.gif

Jaha... Tänkte inte på det... naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon