Sidor: 1, 2, 3, 4
Elisabeth-Västkustkolonisten
Cacki får man ställa en dum fråga? Vill du bli moderator?
Cacki
Över till nästa grej som jag tycker skapar vissa problem (Det var hiskeligt så mycket jag tycker då..)

Det är det här med att alltid tycka sej ha rätt att uttrycka sin åsikt om allt och alla och hänvisar till yttrandefriheten.
Tänk er att Odla är som ett hem...Odlas hemsida...Säg att det är ditt eget hem istället som det handlar om.
Det är kalas på gång där många personer är samlade. Det är någon som sitter och antingen förolämpar en annan gäst eller hela tiden kommer med små nålstick. Skulle inte du säga till denna någon att lägga av då? (=Varning)
Respekteras inte det ändå, förtjänar då inte vederbörande att då bli utslängd.(=Avstängning)
Det är väl ändå ens eget ansvar att vakta sin egen tunga och att det kanske finns tillfällen då det vore bättre hålla inne med sina åsikter, speciellt om åsikterna handlar om någon annan person som inte faller en i smaken....eller??

Och det där kalaset. Visst, utan gäster (medlemmar) inget kalas, så är det ju. Men då måste det väl ändå vara upp till gästerna att själva se till att kalaset blir trevligt också, och att inte alltihop slutar i ett enda stort masslagsmål?? Det är ju det som sker alltför ofta i trådarna. sad.gif

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 13:33) *
Cacki får man ställa en dum fråga? Vill du bli moderator?

Nej, varför undrar du det? Tycker du att jag babblar på för mycket och borde hålla klaffen??
*Stintan*
Det verkar lite American hausewife över det hela crazy.gif (jo jag har kollat nån gång för att se vad det var angel_not.gif )
herkules
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 13:40) *
Över till nästa grej som jag tycker skapar vissa problem (Det var hiskeligt så mycket jag tycker då..)
Det är det här med att alltid tycka sej ha rätt att uttrycka sin åsikt om allt och alla och hänvisar till yttrandefriheten.
Tänk er att Odla är som ett hem...Odlas hemsida...Säg att det är ditt eget hem istället som det handlar om.
Det är kalas på gång där många personer är samlade. Det är någon som sitter och antingen förolämpar en annan gäst eller hela tiden kommer med små nålstick. Skulle inte du säga till denna någon att lägga av då? (=Varning)
Respekteras inte det ändå, förtjänar då inte vederbörande att då bli utslängd.(=Avstängning)
Det är väl ändå ens eget ansvar att vakta sin egen tunga och att det kanske finns tillfällen då det vore bättre hålla inne med sina åsikter, speciellt om åsikterna handlar om någon annan person som inte faller en i smaken....eller??
Och det där kalaset. Visst, utan gäster (medlemmar) inget kalas, så är det ju. Men då måste det väl ändå vara upp till gästerna att själva se till att kalaset blir trevligt också, och att inte alltihop slutar i ett enda stort masslagsmål?? Det är ju det som sker alltför ofta i trådarna. sad.gif
Nej, varför undrar du det? Tycker du att jag babblar på för mycket och borde hålla klaffen??

odla är inget hem - de tjänar pengar på att folk är här., då kan man som användare ställa krav. inte krav på att man ska få bete sig som ett arsel men ...
klart man ska tänka sig för ibland, sitta på händerna är ju ett populärt uttryck här när man vill visa sitt missnöje utan att skriva något direkt till den man i själva verket vill slå på käften.
en anmälknapp är användbart - då kan moderatorer i lugn och ro gå igenom de inlägg som pendlar.
Cacki
CITAT (herkules @ 24-04-2013, 13:58) *
odla är inget hem - de tjänar pengar på att folk är här., då kan man som användare ställa krav. inte krav på att man ska få bete sig som ett arsel men ...
klart man ska tänka sig för ibland, sitta på händerna är ju ett populärt uttryck här när man vill visa sitt missnöje utan att skriva något direkt till den man i själva verket vill slå på käften.
en anmälknapp är användbart - då kan moderatorer i lugn och ro gå igenom de inlägg som pendlar.

Förvisso men vi har ju förmånen att få kalasa gratis. Jag kan inte se någon nackdel med att det är sponsorer som får betela kalaset. Har man då som gratisgäst egentligen rätt att ställa så mycket krav verkligen?
herkules
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 14:08) *
Förvisso men vi har ju förmånen att få kalasa gratis. Jag kan inte se någon nackdel med att det är sponsorer som får betela kalaset. Har man då som gratisgäst egentligen rätt att ställa så mycket krav verkligen?

man kan se det på olika sätt. personligen så hittade jag forumet och började handla här, alltså blev det inte gratis. en del kanske handlar och hittar forumet och fortsätter (förhoppningsvis) att handla. smile.gif reklam genererar också pengar.

men nu är jag klar med den här diskussionen, kikar in igen när jag tycker något verkar intressant.
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 13:40) *

Cacki varför jag undrar? För att vi hela tiden får höra att det med moderering skall avhandlas i support men du babblar på här. Bara därför

Har aldrig sagd att du skall hålla klaffen....

Tillbaka till tiden när odla kom till. Visst blev det tjafs där också, det räckte att någon nämnde Round up eller katter i trädgården. Men det blev snart ordning igen.

Men inte heller hade vi alla desse politiska trådar som skapar fiendeskap i forumet. Tillhör man inte en viss partifärg här så gör man sig inte besvär att svara. Tycker det är mycket tråkigt.

Tänk dig när vänster och höger kommer ihop sig, varför är dom i mitten. Jo visst i kläm

Varför kan man aldrig tittar ut över sin tallriksrand.

Jag är sambo sedan 21 år. Han har lite olika politiska åsikter än jag och även annan tro (om han överhuvudtaget har någon...) men vi är sams. Vi kan prata om det vi vill, om det vi gillar eller inte. So resonerar vi oss fram tills val är och då går vi och röstar och är överens.

Skall det vara så himla svårt att på något sätt komma överens här?

Nu får ja slutar för att jag idag ser inte mycket och det kanske blir en hel roman

Elisabeth
Forumvärd
Hej allihop!

Jag och Katarina har följt den här trådens utveckling de senaste dagarna - på samma sätt som vi gör med forumet i stort. Det är många kloka åsikter och tankar som vädras här, och givetvis lyssnar vi på och tar till oss vad ni har att säga.

För att forumet ska vara trivsamt behövs det att alla drar åt samma håll, att vi accepterar att vi alla är olika och att vi behandlar varann med respekt. Trivselreglerna kom till för att klargöra hur vi vill ha det i vårt forum, och vare sig jag eller Katarina ser någon anledning att ändra dessa - de innehåller vanligt hyfs och det vill vi väl alla bli bemötta med, åtminstone vill jag och Katarina tro att det är så. Om man inte vet var trivselreglerna finns hittar man dem uppe i Redaktörens hörna. Användarvillkoren hittar man ganska långt upp på sidan, till vänster, strax ovanför inloggningsrutan.

Jag och Katarina är alltid inloggade i forumet varenda arbetsdag, från morgon till kväll, och vi är aldrig längre bort än ett PM eller mail, helene@odla.nu eller katarina@odla.nu. Att det inte alltid ser ut som att vi är inloggade skulle jag tro beror på att vi inte alltid är direkt aktiva i forumet, det vill säga läser i någon tråd eller skriver något inlägg, eller så är det möjligen tekniken som bråkar med oss.

När det gäller moderatorerna gör de det jobb som vi har bett dem om. Har man frågor kring eller problem med en moderators agerande tar man det enskilt med moderatorn ifråga i ett PM eller, om man av något skäl inte vill kontakta den aktuella moderatorn, tar man kontakt med den andra moderatorn eller mig, antingen via PM eller mail. Man kan givetvis även kontakta Katarina om man så önskar.

Rent tekniska lösningar som har efterfrågats här i forumet kan dessvärre inte låta sig göras i nuläget. Däremot hoppas vi att till hösten kunna förändra forumet så att till exempel gilla-knapp, som många har uttryckt önskemål om, ska kunna finnas tillgänglig.

Heléne, forumvärd
Katarina, redaktionschef
Cacki
Saxat:
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 14:33) *
....Cacki varför jag undrar? För att vi hela tiden får höra att det med moderering skall avhandlas i support men du babblar på här. Bara därför...

Aha. Min avsikt med tråden var ju hur vi som medlemmar kan backa upp moddarna på bästa sätt. Handlar egentligen om oss själva och hur vi själva kan hjälpas åt för att skapa ett bättre klimat i forumet, alltså inte om att kritisera moddarna eller börja gaffla om redan givna regler. Snarare om regelverket går att förbättra ytterligare eller om det rent av behöver preciseras tydligare så att alla verkligen förstår innebörden, i så fall.

I den andra tråden bestämdes ju att vi skulle börja respektera regeln om att inte börja diskutera enskilda fall i trådarna (Det här är också en tråd) utan ta det med moddarna via pm istället. Den 21/4 var ju deadline för den biten sa vi väl...
Rebecca
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 15:06) *
Saxat:
Aha. Min avsikt med tråden var ju hur vi som medlemmar kan backa upp moddarna på bästa sätt. Handlar egentligen om oss själva och hur vi själva kan hjälpas åt för att skapa ett bättre klimat i forumet, alltså inte om att kritisera moddarna eller börja gaffla om redan givna regler. Snarare om regelverket går att förbättra ytterligare eller om det rent av behöver preciseras tydligare så att alla verkligen förstår innebörden, i så fall.

I den andra tråden bestämdes ju att vi skulle börja respektera regeln om att inte börja diskutera enskilda fall i trådarna (Det här är också en tråd) utan ta det modsen via pm istället. Den 21/4 var ju deadline för den biten sa vi väl...

Jag ber lite om ursäkt för mitt tidigare "gafflande" - blev lite upprörd och då blir det så ibland. Förstår trådintentionen bättre nu och ska i fortsättningen ta upp moderering i PM med berörd moderator.
Cacki
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 15:15) *
Jag ber lite om ursäkt för mitt tidigare "gafflande" - blev lite upprörd och då blir det så ibland. Förstår trådintentionen bättre nu och ska i fortsättningen ta upp moderering i PM med berörd moderator.

Det är lugnt Rebecca! smile.gif Det är hur som helst inte mej du behöver be om ursäkt i alla fall...och för min del menade jag inte just dej när jag skrev det där om att "gaffla", utan om oss allihop.
Anki på Öland
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 14:33) *
.........Tillbaka till tiden när odla kom till. Visst blev det tjafs där också, det räckte att någon nämnde Round up eller katter i trädgården. Men det blev snart ordning igen..........

Förmodligen var det lite skillnad i medlemsantalet på den tiden jämfört med nu. Fast när jag gick med 2004 fanns det många långa och låsta trådar om både det ena och det andra så inte var det så mycket bättre förr inte!
Visst var det skillnad in medlemsantal. Men hur många är aktiv? Fattar inte varför man inte tar bort medlemmar som aldrig skriver nåt. Det finns många som aldrig har skrivit ett enda inlägg.

Dom son är aktiva här nu är inte många
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 15:59) *
Visst var det skillnad in medlemsantal. Men hur många är aktiv? Fattar inte varför man inte tar bort medlemmar som aldrig skriver nåt. Det finns många som aldrig har skrivit ett enda inlägg.

Dom son är aktiva här nu är inte många

Håller med dig där.
Det var åtskilliga fler som var aktiva då.
Nu sitter många och nöjer sig med att läsa och skaka på huvudet.
Blir inte mycket till aktivt forum, om alla gör så.

CITAT (Anki på Öland @ 24-04-2013, 15:26) *
Förmodligen var det lite skillnad i medlemsantalet på den tiden jämfört med nu. Fast när jag gick med 2004 fanns det många långa och låsta trådar om både det ena och det andra så inte var det så mycket bättre förr inte!

Precis. Det var precis likadant då... giggle.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 24-04-2013, 16:22) *
Håller med dig där.
Det var åtskilliga fler som var aktiva då.
Nu sitter många och nöjer sig med att läsa och skaka på huvudet.
Blir inte mycket till aktivt forum, om alla gör så.

Precis. Det var precis likadant då... giggle.gif

Och emellanåt ännu värre skulle jag vilja påstå (som har läst på forumet sen 2003)
pejori
CITAT (*Stintan* @ 24-04-2013, 17:15) *
Och emellanåt ännu värre skulle jag vilja påstå (som har läst på forumet sen 2003)

Ja jäklar vad det stormade mellan varven... rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon