|
*Stintan*
27-04-2013, 09:55
CITAT (Berith @ 27-04-2013, 09:37)  Hur menar du nu? Kan man inte jämföra mej och Motti som kunder? Kan man inte jämföra köp av födelsedagskort och skosnören? Kan man inte jämföra Willys med en skoaffär? Eller menar du att bara för att jag bad Aqvakul maila skoaffären - sa iofs inte vilken skoaffär det gällde, stupar kanske på det - men Motti inte gjorde det utan att Aq gjorde det för att visa att hon säkert hade totalt fel så går det inte att jämföra?  Jag talar om sak inte person. Vad har skosnören som du inte orkade fråga efter i en skoaffär att göra med att ett par kassor hos Willys inte tar emot kontanter? Det är väl ganska självklart att en skoaffär har skosnören även om dom inte finns som självplock. Däremot är det inte självklart att en matbutik bara tar kort.
Anki på Öland
27-04-2013, 11:14
CITAT (*Stintan* @ 27-04-2013, 10:55)  Jag talar om sak inte person. Vad har skosnören som du inte orkade fråga efter i en skoaffär att göra med att ett par kassor hos Willys inte tar emot kontanter? Det är väl ganska självklart att en skoaffär har skosnören även om dom inte finns som självplock. Däremot är det inte självklart att en matbutik bara tar kort. Varför bryr du dig om att tjafsa om en fråga som enbart är ställd för att provocera - och lyckades tydligen rätt bra....
*Stintan*
27-04-2013, 11:50
Ja det kan man fråga sig
Men nu var ju inte min fråga för att provocera, jag undrade faktiskt varför Aqvakul besserwissade som vanligt och mailade Willys för att kolla om Motti verkligen talade sanning. Kan ni två svara på det?
Aqvakul
27-04-2013, 13:05
CITAT (Berith @ 27-04-2013, 12:53)  Men nu var ju inte min fråga för att provocera, jag undrade faktiskt varför Aqvakul besserwissade som vanligt och mailade Willys för att kolla om Motti verkligen talade sanning. Kan ni två svara på det?  Jag gjorde det därför att frågan om det finns kontaktlösa matvaruaffärer intresserade/upprörde mig och därför att jag trodde att det kunde finnas ett allmänt intresse för att reda ut det. Därtemot har jag inte funnit det minsta intresse för din oförmåga att hitta skosnören i en skoaffär. Hade det inte varit bättre att fråga i affären ?
Tycker nog att det är en viss skillnad på "två kassor är avsedda för kort" och "min mataffär tar inga kontanter mer "
Speciellt när det sedan i inlägget efter skrivs. " ja ja jag hamnade kanske i fel kassa"
Går knappast att jämföra med "orkade inte leta/fråga"
Ugglemormor
27-04-2013, 14:31
Jag handlar ju inte maten i hushållet här, men jag köper inte heller med min bankkort fr. nätet hur som helst, utan 2 undantag, får de sända med räkningen, eller ber maken att fixa det om han är i närhet.... Vi har även trassel med våra konton i Norges Nordea, men jag sköter den inte (som tur är....  .) lite småfjuttigt känns det dock om man köper någon tidning el. schampoo och betalar med kort, även att det går väl ett ut med om ma n hade haft pengar att betala med. Jag växlade valuta till min tillvaro i England för de har automat i receptionen, men den tar ca, 2% av den summan jag vill ta ut + det man kan betala i butiken med kort så kommer det nån procent till summan... ska kolla det igen, för de har inte ännu dragit nästa års deposit för kurssen fr. kortet. Året innan vägrade deras automat ge oss, som hade Nordea, Master Card ut pengar alls!!! det blidde en jäkla soppa för vi var fler i samma situation, när amerikanerna fick med sina Visa-kort ut pengarna..... Jag hoppas att inte blir ensam kvar o ta hand om allt.!
CITAT (Aqvakul @ 27-04-2013, 14:05)  Jag gjorde det därför att frågan om det finns kontaktlösa matvaruaffärer intresserade/upprörde mig och därför att jag trodde att det kunde finnas ett allmänt intresse för att reda ut det. Därtemot har jag inte funnit det minsta intresse för din oförmåga att hitta skosnören i en skoaffär. Hade det inte varit bättre att fråga i affären ? Tror jag inte ett dugg på, jag tror att det var för att knäppa Motti på näsan. Jovisst hade det varit bättre att fråga i affären efter skosnörena.
Aqvakul
27-04-2013, 16:55
CITAT (Berith @ 27-04-2013, 16:58)  Tror jag inte ett dugg på, jag tror att det var för att knäppa Motti på näsan.
Jovisst hade det varit bättre att fråga i affären efter skosnörena. Du får tro vad du vill, men känns det inte kymigt att tro illa om människor? Dessutom har du grymt fel i denna sak. Ditt inhopp syftade naturligtvis inte till att knäppa mig på näsan. Nej, så lågt tror jag inte om mina medmänniskor. Ha en bra kväll!
malcolm
28-04-2013, 04:46
Min mening var inte att starta en bråktråd....
Aqvakul
28-04-2013, 08:00
CITAT (malcolm @ 28-04-2013, 05:46)  Min mening var inte att starta en bråktråd.... Min avsikt var inte heller att skapa bråk, bara att få fram relevanta fakta...
Det är väl självklart att det blir en ny bråktråd när en del kastar ur sig tvärsäkra påståenden som är helt grundlösa, som vanligt!
herkules
28-04-2013, 09:50
läste i kvällstidningen igår om en man som skulle köpa gångjärn till sina köksluckor, ville betala kontant men det gick inte. kalmar tror jag och ngt slags byggvaruhus.
CITAT (herkules @ 28-04-2013, 10:50)  läste i kvällstidningen igår om en man som skulle köpa gångjärn till sina köksluckor, ville betala kontant men det gick inte. kalmar tror jag och ngt slags byggvaruhus. XL-bygg i Kalmar ja. Läste det också.
herkules
28-04-2013, 10:01
CITAT (pejori @ 28-04-2013, 10:54)  XL-bygg i Kalmar ja. Läste det också. ja, du ser .. ju fler som tar bort kontanthantering, desto mer kommer svartaffärerna blomstra. så det är väl så de vill ha det, politiker och annat skräp. det satsas på småföretagandet i det här landet!
CITAT (herkules @ 28-04-2013, 11:01)  ja, du ser .. ju fler som tar bort kontanthantering, desto mer kommer svartaffärerna blomstra. så det är väl så de vill ha det, politiker och annat skräp.
det satsas på småföretagandet i det här landet! Jag fattar inte kopplingen mellan svartaffärer och kontantlöst samhälle.
CITAT (malcolm @ 28-04-2013, 05:46)  Min mening var inte att starta en bråktråd.... Naturligtvis inte, och det är det säkert ingen som tror heller. Att jag reagerade som jag gjorde var heller inte för att bråka. Jag reagerade som jag gjorde för jag sätter hur stor peng som helst på att dom som kollade upp Mottis uppgifter gjorde det för att kolla om det hon sa var sant. Jag tror inte att nån här kollade upp om det du sa i första inlägget var sant. Och Aqvakuls svar från Willys visade ju att han frågat om just Nässjö hade kontantlöst, han frågade alltså inte om Willys där han själv bor körde med kontantlösa kassor. Vilket hade varit naturligare, eller hur? Alltså tar jag för givet att det var Mottis inlägg han ifrågasatte.
*Stintan*
28-04-2013, 10:24
CITAT (pejori @ 28-04-2013, 10:54)  XL-bygg i Kalmar ja. Läste det också. Bland kommentarerna kunde man läsa följande: Det finns domstolsbeslut Jag citerar Svea hovrätt i dess beslut ÖÄ 1269-11: "Enligt 5 kap. 1 § andra stycket lagen (1988:1385) om Sveriges riksbank är sedlar och mynt som ges ut av Riksbanken lagliga betalningsmedel. I förarbetena till lagen anges att detta innebär att var och en är skyldig att ta emot sedlar och mynt som betalning (prop. 1986/87:143 s. 64)." Kontantfria butiker borde alltså anmälas.
Ugglemormor
28-04-2013, 10:28
Jag vet inte om det gör någon skillnad i fråga om "svarta affärer", de har ju förekommit och fortsätter utan att beröra kort- eller pengaköp, men har inte hört mer om att det skulle blivit lättare nu med att handla bakom "bakdörren". .......
CITAT (Berith @ 28-04-2013, 11:22)  Naturligtvis inte, och det är det säkert ingen som tror heller. Att jag reagerade som jag gjorde var heller inte för att bråka. Jag reagerade som jag gjorde för jag sätter hur stor peng som helst på att dom som kollade upp Mottis uppgifter gjorde det för att kolla om det hon sa var sant. Jag tror inte att nån här kollade upp om det du sa i första inlägget var sant. Och Aqvakuls svar från Willys visade ju att han frågat om just Nässjö hade kontantlöst, han frågade alltså inte om Willys där han själv bor körde med kontantlösa kassor. Vilket hade varit naturligare, eller hur? Alltså tar jag för givet att det var Mottis inlägg han ifrågasatte. Min peng förlorade du i alla fall. Det kunde lika gärna varit du som påstått att Willys inte tog emot kontanter (det var ju det som påstods, inte att det var speciell kortkassa, sånt har vi i flera butiker i Uppsala också), jag hade blivit lika nyfiken på om det verkligen kunde stämma. XL i Kalmar verkar inte kloka. Jag är för kontantlöst samhälle, men det måste ske i små myrsteg, inte från det ena till det andra bara så där.
CITAT (Berith @ 28-04-2013, 11:22)  Naturligtvis inte, och det är det säkert ingen som tror heller. Att jag reagerade som jag gjorde var heller inte för att bråka. Jag reagerade som jag gjorde för jag sätter hur stor peng som helst på att dom som kollade upp Mottis uppgifter gjorde det för att kolla om det hon sa var sant. Jag tror inte att nån här kollade upp om det du sa i första inlägget var sant. Och Aqvakuls svar från Willys visade ju att han frågat om just Nässjö hade kontantlöst, han frågade alltså inte om Willys där han själv bor körde med kontantlösa kassor. Vilket hade varit naturligare, eller hur? Alltså tar jag för givet att det var Mottis inlägg han ifrågasatte. Det kan ju bero på, att kontantlösa banker numera är en regel än undantag, D.V.S. Alla har råkat ut för det. Alla har inte sett en kontantlös dagligvarubutik. (Läs livsmedel) XL-bygg här, tar kontanter., men inte XL-bygg i Kalmar, så visst finns det relevans att fråga rätt butik. Nu visade det sig, att det Motti sa inte var sant, alltså en helt rätt undran och ifrågasättande.
*Stintan*
28-04-2013, 11:25
CITAT (Berith @ 28-04-2013, 11:22)  Naturligtvis inte, och det är det säkert ingen som tror heller. Att jag reagerade som jag gjorde var heller inte för att bråka. Jag reagerade som jag gjorde för jag sätter hur stor peng som helst på att dom som kollade upp Mottis uppgifter gjorde det för att kolla om det hon sa var sant. Jag tror inte att nån här kollade upp om det du sa i första inlägget var sant. Och Aqvakuls svar från Willys visade ju att han frågat om just Nässjö hade kontantlöst, han frågade alltså inte om Willys där han själv bor körde med kontantlösa kassor. Vilket hade varit naturligare, eller hur? Alltså tar jag för givet att det var Mottis inlägg han ifrågasatte. Om det inte var för att sätta igång tjafs så förstår jag inte varför du överhuvudtaget plötsligt hoppade in i tråden och ge dig på person istället för att hålla dig till ämnet. Aqua kanske redan visste hur Willys där han själv bor har det och varför skulle han fråga om någon annan butik än det var fråga om?
Aqvakul
28-04-2013, 12:08
Min fråga till Willys gällde allmänt, men jag berättade att utgångspunkten var något som inträffat i Nässjö...
Förstår fortfrande inte varför någon kan uppröras över en rimlig faktagranskning... Är det inte bättre att veta, än att det ska spekuleras en masssa?
Huggorm
28-04-2013, 12:17
För bara ett par år sedan ville affärerna gärna inte ta emot kortbetalning eftersom de fick betala en rätt saftig provision till banken, men nu vill de alltså helst inte ta emot kontanter istället
CITAT (Aqvakul @ 28-04-2013, 13:08)  Min fråga till Willys gällde allmänt, men jag berättade att utgångspunkten var något som inträffat i Nässjö...
Förstår fortfrande inte varför någon kan uppröras över en rimlig faktagranskning... Är det inte bättre att veta, än att det ska spekuleras en masssa? Håller med. Tror inte någon stör sig på varken "uppdrag granskning" eller "Kalla fakta" Fakta är väl bättre än rena (och oftast felaktiga) gissningar? CITAT (Huggorm @ 28-04-2013, 13:17)  För bara ett par år sedan ville affärerna gärna inte ta emot kortbetalning eftersom de fick betala en rätt saftig provision till banken, men nu vill de alltså helst inte ta emot kontanter istället Dom insåg väl att när bankerna slutar med kontanter, flyttar kriminaliteten till butikerna istället.
*Stintan*
28-04-2013, 12:53
CITAT (Huggorm @ 28-04-2013, 13:17)  För bara ett par år sedan ville affärerna gärna inte ta emot kortbetalning eftersom de fick betala en rätt saftig provision till banken, men nu vill de alltså helst inte ta emot kontanter istället Dom har väl insett att det är mycket enklare med kort. Kontanter kostar tid och personal att hantera så ju mindre kontanter desto bättre för butiken men bankerna skor sig väl och det är ju kunden som i slutänden får betala iallafall.
Aqvakul
28-04-2013, 13:21
Bankerna tar numera rejält betalt för att hantera kontanter, så småbutikerna kommer inte undan med att vägra ta kort. Samtidigt ökar kortanvändningen, så man kan missa kunder. Bankomaterna som var lösningen tidigare börjar bli en belastning för bankerna. (Kostnadskrävande och rån-/bedrägeribekymmer) Så nu vill man att vi ska ta ut kontanter på våra kort i samband med köp i affärer. Men om de slutar med kort????
CITAT (pejori @ 28-04-2013, 13:29)  Tror inte någon stör sig på varken "uppdrag granskning" eller "Kalla fakta" Fakta är väl bättre än rena (och oftast felaktiga) gissningar? Det är väl så det är, fakta är inte samma sak gissningar eller påståenden utan grund. Att påstå att den egna uppfattningen är fakta och absolut sanning tycker iaf inte jag är OK. Inte konstigt alls att man vill kolla upp ett sådant påstående, precis som Aqva gjorde.
CITAT (pejori @ 28-04-2013, 11:57)  --- Nu visade det sig, att det Motti sa inte var sant, alltså en helt rätt undran och ifrågasättande. Jo men visst var det väl sant det Motti sa? Hon kunde inte betala kontant i den kassan. Att Aqvakul sen upplyste om att det gick att betala kontant i en av dom andra kassorna var ju jättebra men kom lite sent. CITAT (*Stintan* @ 28-04-2013, 12:25)  Om det inte var för att sätta igång tjafs så förstår jag inte varför du överhuvudtaget plötsligt hoppade in i tråden och ge dig på person istället för att hålla dig till ämnet.
Aqua kanske redan visste hur Willys där han själv bor har det och varför skulle han fråga om någon annan butik än det var fråga om? Njaaae nu hoppade jag väl inte plötsligt in i tråden, jag skrev när jag hade läst den. Eller hur gör du? Första inlägget i en tråd kommer väl alltid plötsligt...? Och ämnet var väl kontantbetalning eller inte? Javisst var det kanske så, att han redan visste hur det är i "hans" Willys, och kanske att han berättat det också. Det vore ju intressant om vi andra också kollade upp den lokala affären, hur dom gör. Det kan ju vara flera Willys som har det som i Nässjö, att vissa kassor tar kontant, andra inte. Jag har inte kollat min affär, borde kanske göra det? Fast lite lustigt blir det väl om man jämför Aqvakuls mail med Uppdrag granskning och Kalla fakta?
CITAT (Berith @ 28-04-2013, 14:37)  Jo men visst var det väl sant det Motti sa? Hon kunde inte betala kontant i den kassan./****/ Nej. Hon sa " ,så jag valde ett kort och tillbaks till kassan och tänkte betala kontant 25 kr !men se det gick inte de tar inga kontanter mer." Läs om, läs rätt. Hon hade fel!!!!!!! CITAT (Berith @ 28-04-2013, 14:37)  Jo men visst var det väl sant det Motti sa? Hon kunde inte betala kontant i den kassan. Att Aqvakul sen upplyste om att det gick att betala kontant i en av dom andra kassorna var ju jättebra men kom lite sent. Njaaae nu hoppade jag väl inte plötsligt in i tråden, jag skrev när jag hade läst den. Eller hur gör du? Första inlägget i en tråd kommer väl alltid plötsligt...? Och ämnet var väl kontantbetalning eller inte? Javisst var det kanske så, att han redan visste hur det är i "hans" Willys, och kanske att han berättat det också. Det vore ju intressant om vi andra också kollade upp den lokala affären, hur dom gör. Det kan ju vara flera Willys som har det som i Nässjö, att vissa kassor tar kontant, andra inte. Jag har inte kollat min affär, borde kanske göra det? Fast lite lustigt blir det väl om man jämför Aqvakuls mail med Uppdrag granskning och Kalla fakta?  Tycker du? Så den enas källkritiska granskning är minde värd än den andras? Konstigt synsätt.
*Stintan*
28-04-2013, 14:06
CITAT (Berith @ 28-04-2013, 14:37)  Jo men visst var det väl sant det Motti sa? Hon kunde inte betala kontant i den kassan. Att Aqvakul sen upplyste om att det gick att betala kontant i en av dom andra kassorna var ju jättebra men kom lite sent. Njaaae nu hoppade jag väl inte plötsligt in i tråden, jag skrev när jag hade läst den. Eller hur gör du? Första inlägget i en tråd kommer väl alltid plötsligt...? Och ämnet var väl kontantbetalning eller inte? Javisst var det kanske så, att han redan visste hur det är i "hans" Willys, och kanske att han berättat det också. Det vore ju intressant om vi andra också kollade upp den lokala affären, hur dom gör. Det kan ju vara flera Willys som har det som i Nässjö, att vissa kassor tar kontant, andra inte. Jag har inte kollat min affär, borde kanske göra det? Fast lite lustigt blir det väl om man jämför Aqvakuls mail med Uppdrag granskning och Kalla fakta?  Läs dina egna inlägg i tråden så ser du att dom inte handlar ett dugg om kontantbetalning utan om att du misstror framför allt Aquas syfte. Det finns säkert fler Willysbutiker som har det som Willys i Nässjö men för den skull är inte butikerna kontantlösa. Det stod ju i svarsmailet Aqua fick "Nej vi har inte helt kontantlöst i någon butik. Beträffande Nässjö så är 2 av 5 kassor kontantfria."
malcolm
28-04-2013, 14:08
Konditoriet här i centrum hade åtminstone förut ett anslag på dörren där det stod att de inte tog emot kortbetalningar men jag tror de har ändrat sig nu, kvinnan som driver en kiosk strax bredvid kondiset klagade vid något tillfälle att hon får betala 4 kr för varje korttransaktion och det är inte så roligt när någon kommer in och köper något litet som knappt täcker avgiften så jag försöker alltid betala varor under 50 kr kontant
Biggan_
28-04-2013, 21:23
Det blir nog svårt att slippa kontanter helt tror jag. Ett spontant infall att ge barnbarnen en peng att köpa glass för en härlig sommardag, det går ju inte! Eller sticka till dom en peng att handla vad dom vill för. Om barnen skall kunna gå och köpa sitt lördagsgodis själv så behöver dom ju också ett kort. I hur unga år skall det vara tillåtet att ha kort i så fall? ...och majblommeförsäljningen som håller på nu, det går ju inte utan kontanter. Det skulle ju kunna gå om sedlarna försvinner men mynten blir kvar.
Märkligt vilken klagande inställning till allting man har i denna diskussionen. För egen del tycker jag att det blev mycket bättre när posten bommade igen. Tidigare var jag hänvisad till ett avlägset beläget postkontor med personal som verkade vara utbildad i Vitryssland. Nu kan jag sköta mina ärenden i vår lokala ICA affär med betydligt bättre service och öppettider.
Kontanthantering är väl inget att längta tillbaka till. Det finns gott om uttagsautomater över hela landet. Om man begär att bankerna ska samma service som på 60-talet, för att ta hänsyn till människor som är över 90 år, blir ju konsekvensen att man inte kan förändra någonting. För egen del hjälpte jag en numera avliden farbror med ekonomin. Han envisades med att ha tusentals kronor hemma i byrålådan. Tyvärr blev han bestulen på massor av pengar av hemtjänstpersonalen (vilket naturligtvis inte är något utmärkande för hemtjänsten). Jag försökte länge att tala för honom att sköta sin ekonomi med giro och kort, men han blånekade. Behöver man kontanter till en korv eller en majblomma, kan man ta ut några hundralappar. Problemet är ju att många äldre anser att det är säkrare att ha flera tusen i plånboken.
Jag besöker bankkontoret möjligen en gång om året. Jag begär inte att de ska ha en massa servicefunktioner igång som nästan ingen utnyttjar. Hade de haft det, hade jag ändå fått betala för det via högre avgifter mm.
Ugglemormor
29-04-2013, 08:34
Vad jag har sett i affärer så kan det variera så om det är si på ett ställer, kan det vara så på annat ställe, så jag tror nog att det blir en längre sträcka av tid till kontaktlösa affärer...... Kanske bra, för det jag läst i tråden så finns de äldre nu som inte har samma kunskaper om datorer som de yrkesverksamma har. Besökte banken senast endast för att få min namnunderskrift beviljad när det gällde mors testamente. Maken varit kund nästan 40 år i den banken, så det gick bra. (obs. - det räckte inte med andra som skulle bevittna det än banken och deras stämpel behövdes i detta tillfälle.) Tänk på att det finns skillnad i storleken mellan Malmö och Nässjö där det ofta kommer "bonnafolket" till stan och de är äldre, känner till stället då min väninna bor där på landet..... Aqva, vet inte säkert om det finns lite skillnader från olika håll i landet, även att man strävar åt samma håll.
tomas99
29-04-2013, 10:14
CITAT (Berith @ 28-04-2013, 14:37)  Jo men visst var det väl sant det Motti sa? Hon kunde inte betala kontant i den kassan. Att Aqvakul sen upplyste om att det gick att betala kontant i en av dom andra kassorna var ju jättebra men kom lite sent. Njaaae nu hoppade jag väl inte plötsligt in i tråden, jag skrev när jag hade läst den. Eller hur gör du? Första inlägget i en tråd kommer väl alltid plötsligt...? Och ämnet var väl kontantbetalning eller inte? Javisst var det kanske så, att han redan visste hur det är i "hans" Willys, och kanske att han berättat det också. Det vore ju intressant om vi andra också kollade upp den lokala affären, hur dom gör. Det kan ju vara flera Willys som har det som i Nässjö, att vissa kassor tar kontant, andra inte. Jag har inte kollat min affär, borde kanske göra det? Fast lite lustigt blir det väl om man jämför Aqvakuls mail med Uppdrag granskning och Kalla fakta?  +1
Helt rätt att Bankerna vägrar att handha kontanter ! nästa fredag ska vi åka till Norge och hämta köpa vår valp som kostar 12,000 norska kronor ! min man har ringt ringt runt hela veckan för att försöka få tag i Norska kronor ,Forex ville ha 1000 kr för besväret Swedbank kunde inte hantera kontanter osv osv.I dag ringde min man Handelsbanken de kunde skaffa fram 12000 Norska kronor i kontanter tack och lov !Men vad fan har hänt med bankväsendet när man inte kan växla in pengar = svenska till utländs valuta ? då är det ju åt helskotta totalt !Och att Forex har fräckheten att ta 1000 kr i betalt för att växla in 12000 Norska !vad har dom då för uppgift ?
*Stintan*
02-05-2013, 21:05
Det finns väl bankomater i Norge så man kan få ut på Visakort men 12.000 är kanske för stort belopp. Det låter ju jättekonstigt att det ska vara så besvärligt att växla till utländsk valuta. Så här står det på Forex sida "På FOREX Bank köper du alltid utländsk valuta i sedlar avgiftsfritt, till förmånliga kurser och på öppettider som passar dig. Sparar du kvittot så är även återväxlingen avgiftsfri" http://www.forex.se/Valuta/Resevaluta/
Bengalow
02-05-2013, 21:25
Forex tar inga avgifter!!!! Man får betala en högre kurs än det man läser om på "valutasidan" hos en bank, men dom skall ju också leva av något. Valutans värde gäller om man skall överföra pengar, girera, men inte mot växling i handen. Jag tycker inte om att du skriver att dom skulle ha "1000 spänn för besväret" - en jäkla lögn vill jag påstå!! Man får inte heller 12000 NKR på Handelsbanken utan avgift - garanterat...
Ja men nu har min man ringt Forex och det kostar oss 1000 kr att växla in 12,000 norska ! Men nu har vi fixat det genom Handelsbanken så de kommer att växla in dom Norska till oss .Men det är ju rent ut sakt Fan att inte svenska banker kan tillhandahålla inväxlingar i pengar från andra länder ! Nu har ju min man eget företag och ändå har vi fått hålla på att tjäbla hit och dit för att få ut de här norska .Inte vill han i Norge lämna ut sitt privatkonto som vi ska köpa valp av ! Om du tvivlat Stintan så tycker jag du ska ringa själv och kolla !
Piccante
02-05-2013, 21:41
Att hålla sig med massa utländska valutor kostar nog mer än det smakar för banken. De kan förlora på att sitta på stora summor om kursen faller. När jag växlat till Euro så har det aldrig varit problem om man ska ha en liten dagskassa annars kan man höra av sig några dagar i förväg så fixar de större summor. Har SE o det brukar vara gratis att växla för bankens kunder som har konto.
Men om man nu vill beställa valuta två tre veckor innan man behöver dom så är det väl själva fan om de inte kan få fram dom eller ?Euro är väl inga problem att skaffa ,men Nordisk valuta verkar vara sienc fixtion!
Aqvakul
02-05-2013, 21:46
Det absolut enklaste är ju att man sätter sig tillsammans vid en dator och för över pengarna i samband med hämtningen av hunden. Lätt som en plätt!
Bengalow
02-05-2013, 21:47
Det är bara skitsnack som Motti håller på med... Forex kurs på NOK är 1,16.. 12000 skulle kosta 14032 spänn (inkl avgifter) Gå in på SHB och titta...där är en NOK värd 1,13..alltså 13525 spänn + avgift... Att du bara gitter hålla på med överdrifter Motti - det är bara uselt!! Vem kommer att tro på dig i framtiden?
Och nu gick någon i taket på en skitsak igen !förmodligen bara för det var jag som lämnade uppgiften ! Men jag tror nog min man har koll eftersom han handlar med utlandet iderligen Kina Tyskland England Frankrike osv !
*Stintan*
02-05-2013, 22:50
CITAT (Motti @ 02-05-2013, 22:29)  Ja men nu har min man ringt Forex och det kostar oss 1000 kr att växla in 12,000 norska ! Men nu har vi fixat det genom Handelsbanken så de kommer att växla in dom Norska till oss .Men det är ju rent ut sakt Fan att inte svenska banker kan tillhandahålla inväxlingar i pengar från andra länder ! Nu har ju min man eget företag och ändå har vi fått hålla på att tjäbla hit och dit för att få ut de här norska .Inte vill han i Norge lämna ut sitt privatkonto som vi ska köpa valp av ! Om du tvivlat Stintan så tycker jag du ska ringa själv och kolla ! Så du påstår att Forex ljuger på sin hemsida som jag länkade till? Ni måste ha missuppfattat det.
Stintan !varför blev du inte justisieminister ?du vet ju allt !
*Stintan*
02-05-2013, 23:47
CITAT (Motti @ 02-05-2013, 23:58)  Stintan !varför blev du inte justisieminister ?du vet ju allt ! Nej jag vet absolut inte allt men Google vet massor. Tänk va lätt det är att googla fram faktauppgifter och man lär sig massor på kuppen. Du borde också använda dig mer av den kunskapsbanken istället för att bara påstå en massa saker som man direkt inser är felaktiga.
CITAT (*Stintan* @ 03-05-2013, 00:47)  Nej jag vet absolut inte allt men Google vet massor. Tänk va lätt det är att googla fram faktauppgifter och man lär sig massor på kuppen. Du borde också använda dig mer av den kunskapsbanken istället för att bara påstå en massa saker som man direkt inser är felaktiga. Hopplöst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|