Full version: Banker
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Ingela i Segersberg
CITAT (Bengalow @ 05-05-2013, 17:50) *
"-Det lilla han tjänar officiellt"..."-han tar med sig ett antal(tiotal) miljoner och sätter in..."
Ja. det må jag säga - bevare mig för sådana "vänner". Om man känner till sådant, så är man medskyldig till skattebrott.
Jag kan inte tänka mig annat än att det är "skumma" affärer. Än en gång, fy fadren!!!

Håller med helt och fullt! Fy fan för skattesmitare!
Jubbe063
CITAT (Ugglemormor @ 05-05-2013, 17:51) *
Du får ta det så som du vill, men han gör affärer även i andra länder och de pengarna åker in på hans konto där.
Jag vet inget mer om detta, men det är hans sätt och det finns vattentäta skott mellan, så han inte behöver betala av sin verksamhet här i landet.
Jag missunnar inte honom o hans familj att ha det gott för så var det inte 30 år sedan........ kompiskram.gif

Hmm, ja är han Svensk medborgare så är det skattebrott på högsta nivå han ägnar sig åt. Spelar ingen roll om han tjänar i dessa pengar i annat land så länge han är skriven i Sverige. Är man skriven i Sverige är man skyldig att betala skatt i Sverige oavsett vart i världen man än tjänar sina pengar.

Även jag unnar din vän alla pengar han tjänar. Han är säkert förtjänt varenda öre han får in. Däremot ser jag inte upp till någon som beter sig kriminellt. Svensk välfärd hänger på att alla gör rätt för sig och bidrar till samhällsapparaten.
För ska man se mellan fingrarna när vissa skattesmiter så ska man se mellan fingrarna när andra plockar ut sjukbidrag etc utan att vara sjuka. För både att undvika skatt och att plocka ut bidrag oskäligt är ju att stjäla från övriga skattebetalara.
Ugglemormor
Jag behöver inte hitta på något, det är inte min stil, personen i fråga finns i våra liv....

Nog förstår jag att vissa (alltid samma) personer börjar ropa på vargen kommer när det handlar om något som de inte är hemma med.
Jag är dock glad i hans och familjens vägnar att de har det bra. Det låter kanske skumt när jag inte går in i fallet närmare, men det låter jag bli......
Man e la inte precis oskyldig själv heller.....för att undkomma undan en del. heh!
Jubbe063
CITAT (Ugglemormor @ 05-05-2013, 18:07) *
Man e la inte precis oskyldig själv heller.....för att undkomma undan en del. heh!

Gott så, huvudsaken du själv är nöjd med det hela. Men då ska du inte klaga på hur samhället fungerar och ondgöra dig om andra bidragsfuskar, stjäl pengar från andra eller förskingrar. Annars blir det ju lätt hyckleri och dubbelmoral
Ugglemormor
CITAT (Jubbe063 @ 05-05-2013, 18:16) *
Gott så, huvudsaken du själv är nöjd med det hela. Men då ska du inte klaga på hur samhället fungerar och ondgöra dig om andra bidragsfuskar, stjäl pengar från andra eller förskingrar. Annars blir det ju lätt hyckleri och dubbelmoral

Lugnt bara,
Jag har inget intresse att klaga på samhället eller allt annat som du nämner, för jag ägnar mig inte åt dubbelmoral eller hyckleri på något sätt.
Fortsätter bara att ha det gott så länge jag kan och om saker och ting förändras till det sämre så har maken reservplaner för den delen så jag oroar mig endast för min familjs hälsa och väl och ve .......har fått bära andras börda i min ungdom så det undviker jag.......
Elisabeth-Västkustkolonisten
I alla fall är det ju inget fel i fantasin.......
Forumvärd
I denna tråd har några inlägg som ej hörde hemma här rensats bort.

Forumvärden
Piccante
Enligt islamisk rätt ska man inte ta ut ränta och tjäna pengar på andras pengar. Intressant att Iran av alla stater skulle ha en insättningsränta på 20% för ekonomiska brottslingar???
Jubbe063
CITAT (Piccante @ 07-05-2013, 14:24) *
Enligt islamisk rätt ska man inte ta ut ränta och tjäna pengar på andras pengar. Intressant att Iran av alla stater skulle ha en insättningsränta på 20% för ekonomiska brottslingar???

Sanning med modifikation. istället för ränta har man avgift eller överenskommelser om delad vinst när det gäller lån. Tre huvudspår finns när det gäller lån.

Mudaraba - eller sovande partnerskap är det bästa och enklaste sättet för en islamisk bank att ge ett lån. Istället för att kunde lånar en summa pengar för att investera i ett företag och senare betalar tillbaka sitt lån, vill banken delta i företaget. I ett sådant partnerskap bidrar banken med kapital i form av lånet medan kunden lägger ned sitt arbete och sin kompetens. De två parterna delar sedan på företagets vinst under en tidsperiod man kommit överens om sedan tidigare.
Musharaka- är en annan investeringsform där två eller fler partners, bank och kunder, investerar var sin del i ett företag där vinsten sedan delas efter sedan tidigare fastslagna bestämmelser. Ett mer direkt stöd till företagen från bankens sida.
Murabaha, Arabiska (مرابحه) – En handelsöverenskommelse är inte bara en av de mest tveksamma metoderna för att undvika förbudet mot ränta utan också ett av de vanligaste. Teorin går ut på att ta sig runt förbudet mot ränta genom att låta banken köpa ett föremål av kunden till ett fastslaget pris. Kunden köper sedan tillbaka föremålet från banken för ett högre pris än hon sålde det för. Köppris, återköpspris och tidsperiod bestäms i förväg vilket gör affären till (hila), en enligt sharia riktig och sann affär vilken går i god för att lånet är utan ränta.

Ja ifall man nu kan lita på wiki.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon