Full version: Banker
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Aqvakul
Ett helt kontantlöst samhälle känns lite utopiskt, men redan idag kan man smidigt klara sig med väldigt lite kontanter. Med hjälp av bankkort och dataöverföringar undviker man hantering av stora mängder kontanter. Mindre mängd kontanter kan tas ut i samband med inköp eller i bankomat. Mindre mängder utländsk valuta kan införskaffas på växlingskontor eller i bankomat.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Aqua skall inte var och en kunde bestämma själv om man vill betala kontant eller med kort?

Likaså om man vill göra onlinebanking eller inte. Inte kan jag ta ut annan valuta ur Bankomaten. Skall man vara tvungen att åka in i centrum för att växla, det blir ju genast dyrare med vår kär trängselskatt.

Inte heller är det att rekommendera för en äldre att ta ut pengar på en bankomat. Rånrisken där hat du aldrig hört talas om eller bryr du dig inte????
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 03-05-2013, 10:14) *
Ett helt kontantlöst samhälle känns lite utopiskt, men redan idag kan man smidigt klara sig med väldigt lite kontanter. Med hjälp av bankkort och dataöverföringar undviker man hantering av stora mängder kontanter. Mindre mängd kontanter kan tas ut i samband med inköp eller i bankomat. Mindre mängder utländsk valuta kan införskaffas på växlingskontor eller i bankomat.

tummenupp.gif Förstår inte hur man ska kunna göra samhället helt kontantlös för då skulle man ju faktiskt strypa många verksamheter som t.ex. torghandel, självplock, marknader, loppisar. Man skulle inte kunna köpa korv eller glass på stan inte kunna käka torsdagssoppa i pensionärernas fritidslokal bara för att nämna några där det behövs kontanter.
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-05-2013, 10:37) *
Aqua skall inte var och en kunde bestämma själv om man vill betala kontant eller med kort?

Likaså om man vill göra onlinebanking eller inte. Inte kan jag ta ut annan valuta ur Bankomaten. Skall man vara tvungen att åka in i centrum för att växla, det blir ju genast dyrare med vår kär trängselskatt.

Inte heller är det att rekommendera för en äldre att ta ut pengar på en bankomat. Rånrisken där hat du aldrig hört talas om eller bryr du dig inte????

Utvecklingen går mot mer kortbetalning och betalning över nätet. Det är praktiskt för den som vant sig vid det.

Euro klarar många bankomater.

Om man betalar med kort och över nätet så behöver man inte en massa kontaner. Då kan man ta ut några hundralappar i kassan när man handlar mat, då är rånrisken minimal. Småuttag mitt på dagen i bankomat innebär knappast heller någon större rånrisk.
Tapio
Det finns en grunka som funkar för torggummor och bakluckeloppisar numera, iZettle:
http://www.telia.se/foretag/katalog/VisaPr...izettle.product
Kostar 200 kr, och verkar säker eftersom den läser av chippet och inte magnetremsan.

Annars håller jag med om att det börjar bli jobbigt med det kontantlösa samhället.
Västtrafik. Tidigare kunde man spontanåka genom att man köpte SMS-biljett. Pengar är ju helt borta. SMS-biljett funkar inte heller, sen årsskiftet, utan man måste ladda ner en app till smartluren, som heter Wywallet. En app som suger fett. Det finns evighetslånga trådar på Swedroid, flashback och Sweclockers, om hur kass den är. Nu har också västtrafik fattat att det inte funkar, och har lanserat något, annat eget system, tillsammans med några andra bussbolag, eller hur det nu var.
Det är helt enkelt inte vettigt att man skall behöva lägga ner så mycket tid framför datorn, för en skitavgift på 20 Kr!

//T
Rebecca
CITAT (Tapio @ 03-05-2013, 11:42) *
Det finns en grunka som funkar för torggummor och bakluckeloppisar numera, iZettle:
Kostar 200 kr, och verkar säker eftersom den läser av chippet och inte magnetremsan.

Annars håller jag med om att det börjar bli jobbigt med det kontantlösa samhället.
Västtrafik. Tidigare kunde man spontanåka genom att man köpte SMS-biljett. Pengar är ju helt borta. SMS-biljett funkar inte heller, sen årsskiftet, utan man måste ladda ner en app till smartluren, som heter Wywallet. En app som suger fett. Det finns evighetslånga trådar på Swedroid, flashback och Sweclockers, om hur kass den är. Nu har också västtrafik fattat att det inte funkar, och har lanserat något, annat eget system, tillsammans med några andra bussbolag, eller hur det nu var.
Det är helt enkelt inte vettigt att man skall behöva lägga ner så mycket tid framför datorn, för en skitavgift på 20 Kr!

//T

Fast nej, Västtrafik har aldrig haft något att göra med WyWallet. Det körde sin egen grej helt från början - vilket inte är Västtrafiks val utan det beror på lagstiftning som påverkar alla sådana här sms-tjänster som t ex om man ska skänka pengar till Röda korset via ett sms. I Stockholm och Malmö däremot kör man med WyWallet, och ja, jag tycker också det systemet är lite krångligt. Men åter till Göteborg!

Nu är jag inte ett stort fan av Västtrafik, men har man lite vett i skallen är det mycket enkelt att gå in på deras hemsida och registrera sitt kontokort till mobilnumret vilket gör att du kan skicka ett sms precis som vanligt (fast till ett annat nummer), få en smsbiljett till telefonen och pengarna dras direkt från ditt bankkort. Registreringen gör man EN gång, det tar max tio minuter och sen är det klart. Du kan också välja att få det på faktura om du hellre vill det. Superenkelt. Västtrafik har dessutom en väldigt smidig app där du kan köpa smsbiljett direkt istället för att skicka ett sms till det där nya numret.

Sms-biljett-appen till iPhone: http://www.vasttrafik.se/#!/reseinform...ett-for-iphone/

Och till Android... http://www.vasttrafik.se/#!/reseinform...tt-for-android/
Anki på Öland
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-05-2013, 10:37) *
.........Inte kan jag ta ut annan valuta ur Bankomaten.........

Det är ju sällan här i Sverige du behöver utländsk valuta så går du till en bankomat i det landet du befinner dig får du ut pengarna i landets valuta!
*Stintan*
CITAT (Tapio @ 03-05-2013, 11:42) *

//T

Ska man ge alla barn ett eget kort också så att dom kan gå och handla 1 liter mjölk när den är slut eller kvällstidningen åt morfar? Dom når inte ens upp för att kunna dra kortet. Sen måste dom ju kunna koden och legitimera sig. Lukrativt för små kriminella ligister kanske att tvinga till sig kort och kod av små barn. Glöm födelsedags- eller julklappsslant till barnbarnen.

Bankerna tar ju ut avgift av butikerna för alla korttransaktioner så dom kommer ju att motsätta sig kortbetalning för småsaker då det blir alldeles för dyrt och det inte går att ta igen det på priset av en tidning eller ett tuggummi.
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 03-05-2013, 12:14) *
Det är ju sällan här i Sverige du behöver utländsk valuta så går du till en bankomat i det landet du befinner dig får du ut pengarna i landets valuta!

Så gör jag, när jag reser.
Fungerar utmärkt. tummenupp.gif
addo
Självklart krävs det lagändringar och teknikutveckling innan vi kan gå över till ett helt kontantlöst samhälle, men jag tror det skulle minska många former av brottslighet markant utan att ställa till några större besvär för folk i allmänhet.
*Stintan*
CITAT (addo @ 03-05-2013, 15:47) *
Självklart krävs det lagändringar och teknikutveckling innan vi kan gå över till ett helt kontantlöst samhälle, men jag tror det skulle minska många former av brottslighet markant utan att ställa till några större besvär för folk i allmänhet.

Frågan är väl om det går att få till ett helt säkert kortsystem. Finns ju ganska mycket brottslighet på det området idag. och vill vi ha ett kontantlöst samhälle? Jag tycker att det vore synd.
Bengalow
"Det kontantlösa samhället" har inneburit mindre rånrisk, men "kreditkortsamhället" har fått en explosion av kortbedrägerier. Vilket är minst dåligt - Att fånga en tjuv på plats, eller att försöka nå en brottsling i Sydamerika? Polisen ligger alltid flera steg bakom...
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 03-05-2013, 16:35) *
"Det kontantlösa samhället" har inneburit mindre rånrisk, men "kreditkortsamhället" har fått en explosion av kortbedrägerier. Vilket är minst dåligt - Att fånga en tjuv på plats, eller att försöka nå en brottsling i Sydamerika? Polisen ligger alltid flera steg bakom...

Ingen blir skjuten eller traumatiserad av att få kontokortet länsat. Dessutom har rånen flyttat över till guldsmedsbutikerna istället, det har väll varit ett par sådana rån redan i år. Så länge vi har rånare så kommer vi även ha rån.
Tapio
CITAT (*Stintan* @ 03-05-2013, 12:39) *
Ska man ge alla barn ett eget kort också så att dom kan gå och handla 1 liter mjölk när den är slut eller kvällstidningen åt morfar? Dom når inte ens upp för att kunna dra kortet. Sen måste dom ju kunna koden och legitimera sig.

halaj!

Kollade du ens min länk? Man sätter grunkan i en smartlur. Se bilden där. Men skitsamma, det spelar ingen roll. jag såg en sån för första gången idag, på trädgårdsdagarna på Liseberg, i ett stånd där. jag stannade inte och glodde, men såg att kunden fick skriva sin namnunderskrift med pekfingret på displayen. Jag tror inte att barn får ingå köpeavtal som kräver underskrift.

//T
*Stintan*
CITAT (Tapio @ 03-05-2013, 18:25) *
halaj!

Kollade du ens min länk? Man sätter grunkan i en smartlur. Se bilden där. Men skitsamma, det spelar ingen roll. jag såg en sån för första gången idag, på trädgårdsdagarna på Liseberg, i ett stånd där. jag stannade inte och glodde, men såg att kunden fick skriva sin namnunderskrift med pekfingret på displayen. Jag tror inte att barn får ingå köpeavtal som kräver underskrift.

//T

Jovisst gjorde jag det men vad har det med mitt svar om barn att göra. Barn skulle ju hursomhelst behöva egna kort och ändå inte kunna handla hos någon som har en sådan grunka.
Tapio
CITAT (*Stintan* @ 03-05-2013, 18:46) *
Jovisst gjorde jag det men vad har det med mitt svar om barn att göra. Barn skulle ju hursomhelst behöva egna kort och ändå inte kunna handla hos någon som har en sådan grunka.

halaj!

Jo, du skrev att barn inte skulle nå upp till kortläsaren. Men en smartlur är ca. 10 millimeter tjock, så det vore väl själva den om de inte skulle nå upp.

Sak samma. Du och jag tycker lika i frågan. Gillar inte heller att pengar försvinner.

tillägg: ja, alltså att möjligheten att betala för en vara/tjänst med reda pengar försvinner, steg för steg.

//T
addo
CITAT (Huggorm @ 03-05-2013, 16:57) *
Ingen blir skjuten eller traumatiserad av att få kontokortet länsat. Dessutom har rånen flyttat över till guldsmedsbutikerna istället, det har väll varit ett par sådana rån redan i år. Så länge vi har rånare så kommer vi även ha rån.

Men det blir svårare att handla med stöldgodset utan kontanter, och lättare att spåra pengarna och därmed rånarna för polisen om man för över pengar digitalt.

Förövrigt håller jag med dig, jag har varit med om två rånförsök och det är inte speciellt roligt.

CITAT (Bengalow @ 03-05-2013, 16:35) *

Jag blir hellre skimmad än rånad under vapenhot...
Huggorm
CITAT (addo @ 03-05-2013, 20:06) *
Men det blir svårare att handla med stöldgodset utan kontanter, och lättare att spåra pengarna och därmed rånarna för polisen om man för över pengar digitalt.

Försvinner kontanterna kommer folk börja använda euro- eller dollarsedlar istället, som i många U-länder där den egna valutan är lite opålitlig
pejori
CITAT (Huggorm @ 03-05-2013, 21:00) *
Försvinner kontanterna kommer folk börja använda euro- eller dollarsedlar istället, som i många U-länder där den egna valutan är lite opålitlig

Hur tänkte du nu?
Är inte det kontanter också??? confused.gif
Sedel som sedel. whistling.gif
Huggorm
CITAT (pejori @ 03-05-2013, 22:47) *
Hur tänkte du nu?
Är inte det kontanter också??? confused.gif
Sedel som sedel. whistling.gif

Jag tror nog att du förstår hur jag menade wink.gif
pejori
CITAT (Huggorm @ 03-05-2013, 23:47) *
Jag tror nog att du förstår hur jag menade wink.gif

Faktiskt inte.
Vad du menar kan jag inte veta.
Jag ser bara vad du säger.
Motti
Nästa fredag ska vi till Norge och hämta vår valp Tea ,vi ska betala 12,000 norska vid leveransen av valpen !men det var inte smidigt som sakt Bankerna vill inte hantera kontanter !vi har ringt runt till alla banker plus Forex ,Forex ville ha 1000 svenska för att skaffa fram 12000 Norska .Men Handelsbanken kunde lätt skaffa fram norsk valuta så nu är allt löst tack och lov !Märkligt att banker inte kan hantera kontanter ? trodde det var deras gebit ! allt är så himmla löjligt i dag när det gäller kontanter !
Rebecca
CITAT (Motti @ 04-05-2013, 01:05) *
Nästa fredag ska vi till Norge och hämta vår valp Tea ,vi ska betala 12,000 norska vid leveransen av valpen !men det var inte smidigt som sakt Bankerna vill inte hantera kontanter !vi har ringt runt till alla banker plus Forex ,Forex ville ha 1000 svenska för att skaffa fram 12000 Norska .Men Handelsbanken kunde lätt skaffa fram norsk valuta så nu är allt löst tack och lov !Märkligt att banker inte kan hantera kontanter ? trodde det var deras gebit ! allt är så himmla löjligt i dag när det gäller kontanter !

Det har du ju redan sagt?
Huggorm
CITAT (pejori @ 04-05-2013, 00:01) *
Faktiskt inte.
Vad du menar kan jag inte veta.
Jag ser bara vad du säger.

Om man tar bort kontanterna av den svenska valutan kommer folk börja använda kontanter av euro eller dollar istället.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 04-05-2013, 08:10) *
Om man tar bort kontanterna av den svenska valutan kommer folk börja använda kontanter av euro eller dollar istället.

Men om utvecklingen går mot kontantfritt gäller det väl även dessa valutor?
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 04-05-2013, 08:11) *
Men om utvecklingen går mot kontantfritt gäller det väl även dessa valutor?

Tja, till slut kanske. Men det här är precis en sån sak där man kan förvänta sig att Sverige går före.
Monaxe
CITAT (Motti @ 04-05-2013, 01:05) *

Varför upprepar du allt igen?
CITAT (*Stintan* @ 03-05-2013, 18:46) *

Ja och sedan blir dom inte bara rånade på sina mobiler utan även på kortet.

Men jag förstår inte hur vissa tänker här.
När jag pratar om att gamla inte klarar av det där med kort och dator osv.

Så säger ni alltid att nästa generation har lärt sig det. Har ni då också ett botemedel mot demens?

Vi blir äldre och äldre och därmed blir det fler och fler som blir senila och demente. Många kanske klarar av att handla med kontanter men inte med kort. Vi har i vår stadsdel relativ många äldre och ja vet många som varken har dator eller kort för att det inte fungerar längre.

Vad skall ni då göra med alla dessa? Får dom inte finnas till längre?

Elisabeth

Monaxe
Dubbelt inlägg pga krånglande teknik....
Huggorm
CITAT (Monaxe @ 04-05-2013, 09:27) *

CITAT (Monaxe @ 04-05-2013, 09:31) *

Monaxe
CITAT (Huggorm @ 04-05-2013, 10:03) *

Dubbeltryck! giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Monaxe @ 04-05-2013, 10:37) *
Dubbeltryck! giggle.gif

thanks.gif för dagens garv rotfl.gif
pejori
CITAT (Huggorm @ 04-05-2013, 08:10) *

På vilket sätt, skulle det få bankerna att ha mer kontanter och minska rånrisken?
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 03-05-2013, 21:00) *

Nja, det tror inte jag. Visst, skulle inte gå att plocka bort all kontanthantering nu på en gång, skulle bli rätt kaotiskt då. Men på sikt vartefter tekniska lösningar för mobiltelefoni blir bättre och bättre så är det nog inget problem. Redan idag finns ju system för mobiler där man kan föra över pengar med ett knapptryck mellan köpare och säljare. Inte bästa systemet dock men ett första steg. Så snart tekniken blir säker och alla har tillgång till den så skulle man kunna göra småköp på gatan, torghandel, skolklassinsamlingar och alla andra småköp helt utan kontanter.

Att i sånt läge använda annan valuta skulle bara bli kontraproduktivt och inte underlätta för fem öre för den vanliga människan.
Natur liv
Visst är det märkligt att banker, som har som huvudsyssla att förmedla pengar, inte längre kan hantera pengar. Däremot klarar ICA, som har som huvudsyssla att föremedla mat, att hantera pengar.

När bankerna inte längre klarar av sin uppgift borde de sadla om. Så tvingas ju vi andra som lever i en gammal tid att göra. Typsättare är väl numera datorhanterare, Lokförare för ånglok har blivit lokförare för ellok osv.

Själv har jag bytt bank från Nordea till Handelsbanken och JAK-banken efter att Nordera slutade med kontanthantering. Jag sätter in pengar på konton hos COOP och OK för att köpa mat och tanka. Jag har kollat att mitt handelsbankenkort duger som betalningsmedel hos apoteket, ÖB, Granngården och Systembolaget. I övrigt behöver jag inte pengar.

Om ett företag inte godkänner kronor som valuta i Sverige kan man fundera på om de begår ett lagbrott? Uppenbarligen tillåts det, något som jag tycker är fel. När kommer det första beslut där ett land beslutar att den enda valuta som är godkänd är KREDITKORT?
Jubbe063
CITAT (Natur liv @ 04-05-2013, 18:49) *
Visst är det märkligt att banker, som har som huvudsyssla att förmedla pengar, inte längre kan hantera pengar. Däremot klarar ICA, som har som huvudsyssla att föremedla mat, att hantera pengar.

När bankerna inte längre klarar av sin uppgift borde de sadla om. Så tvingas ju vi andra som lever i en gammal tid att göra. Typsättare är väl numera datorhanterare, Lokförare för ånglok har blivit lokförare för ellok osv.

Själv har jag bytt bank från Nordea till Handelsbanken och JAK-banken efter att Nordera slutade med kontanthantering. Jag sätter in pengar på konton hos COOP och OK för att köpa mat och tanka. Jag har kollat att mitt handelsbankenkort duger som betalningsmedel hos apoteket, ÖB, Granngården och Systembolaget. I övrigt behöver jag inte pengar.

Om ett företag inte godkänner kronor som valuta i Sverige kan man fundera på om de begår ett lagbrott? Uppenbarligen tillåts det, något som jag tycker är fel. När kommer det första beslut där ett land beslutar att den enda valuta som är godkänd är KREDITKORT?

Hmm, valutan är densamma oavsett om man batalar med kort eller kontanter.

Hur skulle det kunna bli lagbrott? Avtalslagen gäller ju. köpare och säljare ingår avtal om ett köp till visst pris och viss betalningssätt i valfri valuta. Vill man inte gå med på villkoren för ett köp hos en säljare går man till en annan. Svårare än så är det inte.
Tapio
CITAT (Jubbe063 @ 04-05-2013, 19:20) *
Hur skulle det kunna bli lagbrott? Avtalslagen gäller ju. köpare och säljare ingår avtal om ett köp till visst pris och viss betalningssätt i valfri valuta. Vill man inte gå med på villkoren för ett köp hos en säljare går man till en annan. Svårare än så är det inte.

Halaj!

Det där är ju lite intressant. Om jag vill köpa en knippe morötter, och säljarens villkor inte passar mig går jag ju till en annan handlare. Men om jag vill åka kollektivt, och västtrafik inte faller mig på läppen, vad gör jag då?

//T
CITAT (Tapio @ 04-05-2013, 19:51) *
Halaj!

Det där är ju lite intressant. Om jag vill köpa en knippe morötter, och säljarens villkor inte passar mig går jag ju till en annan handlare. Men om jag vill åka kollektivt, och västtrafik inte faller mig på läppen, vad gör jag då?

//T

Tapio då får du göra som vi, antingen stannar hemma eller ta bilen.......
Jubbe063
CITAT (Tapio @ 04-05-2013, 19:51) *
Halaj!

//T

Ett intressant problem. Rent tekniskt får du väl då gå, cykla, ta taxi, ta bilen, mc eller moped eller be en granne ge dig skjuts. Men praktiskt sett är det ju en knivig situation om man är beroende av kollektivtrafiken. Kan ju bli så att man får svälja stoltheten och anpassa sig efter kollektivtrafikens villkor om man inte kan få kollektivtrafiken att rätta sig efter dina villkor.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 03-05-2013, 00:47) *
Nej jag vet absolut inte allt men Google vet massor. Tänk va lätt det är att googla fram faktauppgifter och man lär sig massor på kuppen. Du borde också använda dig mer av den kunskapsbanken istället för att bara påstå en massa saker som man direkt inser är felaktiga.

Nu är det faktiskt inte så självklart lätt att som du säger att Googla fram fakta, man måste vara ganska kunnig och mycket källkritiskt för att sålla ut vad som är fakta i den mängd träffar du får via Google.
En bråkdel av det du hittar kanske är ren fakta.
Gita
Aqvakul
Det är märkligt hur bankerna som tjänar mer pengar en någonsin, (googlade på fem sekunder att de fyra stora svenska bankerna 2012 hade en sammanlagd vinst på 79,1 miljarder SEK) drar ner på servicen för sina kunder och då särskilt för de äldre som saknar tillgång till nätet.
Cacki
För att inte tala om hur dyrt det blvit att både komma åt och kunna använda sina pengar. Tänker på all "utrustning" man behöver såsom avgift för div bankkort, datorer, nu går det åt att man snart behöver en smartphone osv. Förr räckte det med en plånbok som man inte behövde köpa ny varje år ens. Vi blir smyglurade allihop, det är inte bara de äldre som är förlorare i utvecklingen.
Ugglemormor
Håller med dig Cacki,

Om de små utgifterna som banken tar, men har inte någon tänkt på att det går även att förhandla med sin bank så man slipper de små utgifterna? Det gör det om man varit kund länge och har en hel del insatta där...

Det var lurigt till några år sedan då man inte i Tyskland tog emot ens Master card, utan endast pengar, lite bättre nu i de större varuhusen vi varit...... ranting.gif

En god vän har sina pengar i en bank (ej i Sverige) och har över 20% ränta på sina pengar. Han har större belopp i omgångar.....
Bengalow
Ge mig ett tips! Var får man 20% avkastning på insatt kapital????? Uzbekistan, Turkmenistan, Andorra eller kanske Luxemburg? För mig låter det som Ebberödsbanken...
Aqvakul
20 % låter underbart! Kan du fixa det så delar jag gärna räntan med dig Trollis!
pejori
CITAT (Bengalow @ 05-05-2013, 15:02) *
Ge mig ett tips! Var får man 20% avkastning på insatt kapital????? Uzbekistan, Turkmenistan, Andorra eller kanske Luxemburg? För mig låter det som Ebberödsbanken...

Snarare någon som gått på bluffen "Nigeriabrev" naughty.gif
Ugglemormor
Ok, jag delar med er för detta är inga hemligheter.....

vår väns bror jobbar i en bank i Iran och dit åker vår bekant med ett antal (tiotal) miljoner per gång och tar ut en del som växt under tiden...
Har ni bara en kontakt ni litar på så ligger räntan där normalt lite över 20% av den summan du sätter in, inga konstigheter att ta ut vad man behöver och just dessa affärer har gjort vår vän rätt så rik.....

Sen vet man ju inte hur länge det kan fortsätta med detta när det ska krigas också, men detta har gjort honom rik och ligger inte samhället till last. Om det vore så enkelt för oss också så skulle gemene man kunna få mer över av sitt sparande för jag missunnar ingen att få det så bra de vill.

Närmare detaljer har jag inte när mitt intresse är lite si o så med detta med ekonomin, men de snackades vid igårkväll, så jag hörde samtalet. Glömde fråga maken hur länge detta har han hållit med på....

Det lilla han tjänar här officielt, betalar han skatt för precis som vi andra.
Jubbe063
CITAT (Ugglemormor @ 05-05-2013, 17:25) *
Ok, jag delar med er för detta är inga hemligheter.....

vår väns bror jobbar i en bank i Iran och dit åker vår bekant med ett antal (tiotal) miljoner per gång och tar ut en del som växt under tiden...
Har ni bara en kontakt ni litar på så ligger räntan där normalt lite över 20% av den summan du sätter in, inga konstigheter att ta ut vad man behöver och just dessa affärer har gjort vår vän rätt så rik.....

Sen vet man ju inte hur länge det kan fortsätta med detta när det ska krigas också, men detta har gjort honom rik och ligger inte samhället till last. Om det vore så enkelt för oss också så skulle gemene man kunna få mer över av sitt sparande för jag missunnar ingen att få det så bra de vill.

Närmare detaljer har jag inte när mitt intresse är lite si o så med detta med ekonomin, men de snackades vid igårkväll, så jag hörde samtalet. Glömde fråga maken hur länge detta har han hållit med på....

Med andra ord ekonomisk brottslighet som din bekanta ägnar sig åt om detta inte sker enligt myndigheternas regelverk. Dvs betala avgift för införsel och utförsel av större summor pengar utanför EU. Skatt på räntan och förmögenhet i annat land samt skatt på ränta och förmögenhet i Sverige.

CITAT (Ugglemormor @ 05-05-2013, 17:25) *

Men av citat ovan så verkar det ju som det sker i skymundan, dvs skatteflykt och ekonomisk brottslighet.
Bengalow
"-Det lilla han tjänar officiellt"..."-han tar med sig ett antal(tiotal) miljoner och sätter in..."
Ja. det må jag säga - bevare mig för sådana "vänner". Om man känner till sådant, så är man medskyldig till skattebrott.
Jag kan inte tänka mig annat än att det är "skumma" affärer. Än en gång, fy fadren!!!

Sedan kan man ju undra, om det inte bara är en skröna som du drar för att vacka uppmärksamhet - trovärdigheten saknas...det verkar mest vara en hopljugen historia.
Ugglemormor
Du får ta det så som du vill, men han gör affärer även i andra länder och de pengarna åker in på hans konto där.
Jag vet inget mer om detta, men det är hans sätt och det finns vattentäta skott mellan, så han inte behöver betala av sin verksamhet här i landet.
Jag missunnar inte honom o hans familj att ha det gott för så var det inte 30 år sedan........ kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon