Full version: Banker
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Anma
CITAT (*Stintan* @ 24-04-2013, 17:09) *
Om jag blir glömsk och senil hoppas jag att någon annan kan hjälpa mig med pengabiten på samma sätt som jag hjälpte mina föräldrar när de inte klarade det själva. För dem hade det ingen betydelse att banken hanterade kontanter eftersom jag skötte den biten.

Precis. Om en gammal människa glömmer hur man använder en bankomat efter att hela livet gjort det så behöver hen hjälp med sina bankärenden.

Farmor, 88 år vägrade byta bank när Swedbank slutade med kontanthantering så nu använder hon bankomat som vemsomhelst. Första gångerna fick hon gå in och be banktjänstemännen om hjälp men nu klarar hon det själv.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Anma @ 24-04-2013, 17:15) *
Precis. Om en gammal människa glömmer hur man använder en bankomat efter att hela livet gjort det så behöver hen hjälp med sina bankärenden.

Farmor, 88 år vägrade byta bank när Swedbank slutade med kontanthantering så nu använder hon bankomat som vemsomhelst. Första gångerna fick hon gå in och be banktjänstemännen om hjälp men nu klarar hon det själv.

Och vad gör dom gamla som inte har en anhörig närheten?

Och alla som rånar gamla vid bankomaten?
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 17:22) *
Och vad gör dom gamla som inte har en anhörig närheten?

Och alla som rånar gamla vid bankomaten?

Hur gör dom idag? På något sätt får dom hem mat och räkningar betalda.
addo
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 16:49) *
addo hu har inte med gamla att göra, läser jag

Hur mycket är mycket? Jag har bott hos min Mormor och Morfar under 3 år 81 respektive 78 år gamla när jag flyttade dit

Hur mycket dom än vänjer sig i unga år eller lär sig så hjäloer det inte när dom blir glömska eller senil så lite i taget. Man måste inte ens blir gammal för att inte klara av det.

Det är inte min erfarenhet av normalglömska gamlingar, dom är hel-vassa på allt dom lärt sig i unga år, Om man däremot är senil så behöver man hjälp oavsätt kontanters vara eller icke vara.

Elisabeth

CITAT (*Stintan* @ 24-04-2013, 17:28) *
Hur gör dom idag? På något sätt får dom hem mat och räkningar betalda.

Ja Stintan frågar hur dom mår.... Till tvätten har hentjänsten 60 Min. här, inga sängkläder blir tvättade och torkade i den tiden.

För räkningar får dom väl ta en gode man, hur det går ibland läser och hör man ju ofta.

Som tur är, är svärmor inte långt härifrån. men när sambon låg på sjukhuset och jag så så dåligt igen då blev det problem. Men svägerskan bor nära so hon fick göra allt.

Vi ser ju allt elände i äldreboendet hos svärmor (kommunalt äldreboende)

Elisabeth
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 17:39) *
Ja Stintan frågar hur dom mår.... Till tvätten har hentjänsten 60 Min. här, inga sängkläder blir tvättade och torkade i den tiden.

För räkningar får dom väl ta en gode man, hur det går ibland läser och hör man ju ofta.

Som tur är, är svärmor inte långt härifrån. men när sambon låg på sjukhuset och jag så så dåligt igen då blev det problem. Men svägerskan bor nära so hon fick göra allt.

Elisabeth

Tror *Stintan* menar "hur gör dom idag?" Avsåg dom som inga anhöriga har idag.
Dom får ju bevisligen hem både mat och betalat sin hyra.
Anma
Utvecklingen går åt ett håll - kontantlöst samhälle. Vi som är medelålders har nog alla vant oss vid det. Det är vi som är gamla då pengarna (eventuellt) försvinner helt. Hur många för 30 år sedan trodde att de skulle klara av datamaskiner? Hur många av oss tycker att det här är svårt och krångligt idag?
Men det kommer alltid att finnas bakåtsträvare. För dem kommer allt alltid att bara vara problem så klart istället för möjligheter.

kerstin z5-6
Den sk pengatvättslagen är ett eu beslut och inget banken hittat på själv. Det brukar vara belopp över 10 000 där man tillfrågas om källan. Banken registrerar endast detta. de har ingen skyldighet att föra det vidare till annan myndighet .

OM personen som satt in pengarna blir åtalad och misstänkt för pengatvätt ska noteringar om personen uppgivna källa , lämnas ut av banken.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 17:39) *

Elisabeth

Det verkar som om du råkar ut för exeptionellt mycket elände. Det är naturligtvis trist men det är faktiskt inte så överallt om jag ska gå på min egen erfarenhet av gamlingar.

CITAT (kerstin z5-6 @ 24-04-2013, 17:51) *
Den sk pengatvättslagen är ett eu beslut och inget banken hittat på själv. Det brukar vara belopp över 10 000 där man tillfrågas om källan. Banken registrerar endast detta. de har ingen skyldighet att föra det vidare till annan myndighet .

OM personen som satt in pengarna blir åtalad och misstänkt för pengatvätt ska noteringar om personen uppgivna källa , lämnas ut av banken.

Aha det hade jag ingen aning om men hur som så verkar det vara en ganska ihålig lag.
Aqvakul
Användandet av internet är högt i Sverige, men i åldergruppen 75+ så är den låg (20% dagligen och 32% någon gång). 1,2 miljoner svenskar använder aldrig eller sällan internet. De som inte använder internet (och kanske dessutom är fostrade att man inte ska köpa på kredit och därför inte harr något bankkort) får idag problem med både betalning av räkningar och sin kontanthantering.

Intressant studie från 2012
Anma
CITAT (Aqvakul @ 24-04-2013, 18:06) *
Användandet av internet är högt i Sverige, men i åldergruppen 75+ så är den låg (20% dagligen och 32% någon gång). 1,2 miljoner svenskar använder aldrig eller sällan internet. De som inte använder internet (och kanske dessutom är fostrade att man inte ska köpa på kredit och därför inte harr något bankkort) får idag problem med både betalning av räkningar och sin kontanthantering.

Intressant studie från 2012

Ja, håller med dig där, men jag tänker mig ett kontaktlöst samhälle om så där 20-30 år. Då är de flesta i åldersgruppen +75 borta.
Farmor var mot kort tills hon förstod att ett betalkort inte har kredit, utan använder pengar som finns på kontot.
CITAT (Anma @ 24-04-2013, 18:23) *
Ja, håller med dig där, men jag tänker mig ett kontaktlöst samhälle om så där 20-30 år. Då är de flesta i åldersgruppen +75 borta.
Farmor var mot kort tills hon förstod att ett betalkort inte har kredit, utan använder pengar som finns på kontot.

Och det blir inte nya ?75 ?

Bara tanken att när om är borta så blir det bra, usch....
CITAT (*Stintan* @ 24-04-2013, 17:55) *
Det verkar som om du råkar ut för exeptionellt mycket elände. Det är naturligtvis trist men det är faktiskt inte så överallt om jag ska gå på min egen erfarenhet av gamlingar.
Aha det hade jag ingen aning om men hur som så verkar det vara en ganska ihålig lag.

Nej Stintan det är inte jag som har än så länge råkat ut för det men dom som behöver hemtjänst i Storgöteborg

Till toabesök hade dom 10 eller 15 minuter på sig under ett dygn.....

Tvätt, kanske var 3. eller 4. vecka och då 60 (eller kanske var det 70) minuter. En tvättmaskin med 60 Graders tvätt tar här 60 minuter, 40 grader 45-50 minuter. Tummlaren minst 45 minuter, torkrummet 1.2 timmar. Hur skall dom gamla och handikappade får sin tvätt tvättat.
Ibland när jag är i tvättstugan, så är nån från hemtjänsten där och tvättar, fy och fara säger jag bara....

Min svärmor fyller 98 i år. Har hon en riktig bra och ljus dag och vill gå handla i affären bredvid hemmet då skall hon kunna göra det, med pengar i plånboken.. Hon kan då ringa hit och bara säga att nu skall jag ha mera pengar. Då får gubben gå direkt gå till henne eller min svägerska.

Elisabeth
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 19:17) *
Och det blir inte nya ?75 ?

Bara tanken att när om är borta så blir det bra, usch....

Hur menar du nu, att de som är 40 idag och använder internet dagligen, lever sitt liv nästan uteslutande med bankkort, utan kontanter, att när de fyller 75 om 35 år glömmer bort allt det de gjort tidigare och klarar sig bara med kontanter? Tänk till lite.

Usch, vadå usch? Alla dör, det är det enda man kan vara säker på.
CITAT (Anma @ 24-04-2013, 18:23) *
Då är de flesta i åldersgruppen +75 borta.

Anma när jag läste det så sa jag usch..... och kanske och lit wirrig... Vi vet inte vad som väntar oss. Men att säga att då är om +75 borta, det är känslokallt
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 20:12) *
Anma när jag läste det så sa jag usch..... och kanske och lit wirrig... Vi vet inte vad som väntar oss. Men att säga att då är om +75 borta, det är känslokallt

För mig är det realistiskt. Väldigt få människor blir 105 år och äldre. Jag tror ärligt talat att väldigt få människor vill bli så gamla ens.
Det är ok att du tycker att det är känslokallt, men trots allt är det sant att de flesta av oss dör innan vi blivit 100 och äldre.
Anma du skrev om +75, inte om 100 åringar.

Skall 76 åringar försvinnar?

Om jag tänker på dom äldre här i huset så sinns det många som är 70-80 år gamla och inte ens har dator, likaså i grannhuset. Ja jag pratar med många gamla och jag vet många som vid 75.80 års åldern blev virriga, Skall dom inte kunna gå handla bar för att du vill ha ett kontnatlöslt samhälle
gnon49
Men visst vänjer man sig fort. Är nog många år sedan jag använde sedlar överhuvud taget. Eller mynt för den delen. Mina pengar är mina kort helt enkelt. Men för den som inte har internetbank finns väl postgirot kvar. Betala räkningar över disk går väl inte idag, eller så kostar det skjortan. Dom flesta, även äldre, har nog kort på typ Ica eller Coop. Ser sällan någon tar fram reda pengar. Men själv har jag inte anammat självbetjäningen ännu i butikerna. Jag tycker det är lättare när kassörskan får göra arbetet. varorna blir ju inte billigare bara för att jag gör allt arbetet i kassan.
Åsa, mälardalen zon 2
På bolaget använder 50-60% av kunderna kontanter så det är rätt många som fortfarande behöver kontanter alla vill inte att det ska registreras vad de handlar.

+Det skulle vara svårt ha sånt som trädgårdsmässan ifall man skulle ha det kontantfritt blir nog för dyrt för de olika trädgårdssällskapen att investera i kortdragare och dyl. = det skulle bli en väldigt liten och tråkig mässa ifall bara de som tar betalt med kort fanns.
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 21:06) *

Om jag tänker på dom äldre här i huset så sinns det många som är 70-80 år gamla och inte ens har dator, likaså i grannhuset. Ja jag pratar med många gamla och jag vet många som vid 75.80 års åldern blev virriga, Skall dom inte kunna gå handla bar för att du vill ha ett kontnatlöslt samhälle

Jag tror du måste läsa om mina inlägg för det är uppenbart att du inte förstått vad jag menat.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 21:06) *

Om 20 -30 år har dom nog hittat på nåt sätt så även gamlingar kan handla kontantlöst. Samtidigt kommer ju fler och fler gamlingar att ha datorer. Sen vet man ju aldrig när man ska dö men nog märker man att fler o fler dör i bekantskapskretsen ju äldre man blir. Inte räknar då jag med att bli hundra.

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-04-2013, 21:56) *
På bolaget använder 50-60% av kunderna kontanter så det är rätt många som fortfarande behöver kontanter alla vill inte att det ska registreras vad de handlar.

+Det skulle vara svårt ha sånt som trädgårdsmässan ifall man skulle ha det kontantfritt blir nog för dyrt för de olika trädgårdssällskapen att investera i kortdragare och dyl. = det skulle bli en väldigt liten och tråkig mässa ifall bara de som tar betalt med kort fanns.

Nä kan vara dumt att det syns på kontoutdraget att dom varit på bolaget giggle.gif
Bengalow
Samhället kommer aldrig att bli kontantlöst. Att det finns fler och fler möjligheter till överföringar via Internet är bara positivt: E-fakturor, internetbank osv, men när man skall handla en kvällstidning, en varm korv, på marknadsstånd e.dyl. så kommer sedlar och mynt fram. Så länge som bankerna garanterar, att betalningen med kort är säkert, och ersätter bedrägerier, så är det bra, men när dom börjar säga "-nej! Det är ditt eget fel!"...vad sker då?
Kommer ni ihåg när vi började med checkar? Var finns dom nu?
addo
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-04-2013, 21:56) *

Vi får väll hoppas att det blir både billigare och enklare att ta betalt på elektroniskt vis i framtiden.
addo
CITAT (*Stintan* @ 24-04-2013, 22:08) *
Nä kan vara dumt att det syns på kontoutdraget att dom varit på bolaget giggle.gif

Och tänk på alla andra saker man inte vill ska synas på kontoutdraget, hur ska jag kunna köpa knark, stöldgods, svart-jobb, illegala vapen och prostituerade om kontanterna skulle försvinna?

rotfl.gif
malcolm
CITAT (addo @ 25-04-2013, 10:41) *
Och tänk på alla andra saker man inte vill ska synas på kontoutdraget, hur ska jag kunna köpa knark, stöldgods, svart-jobb, illegala vapen och prostituerade om kontanterna skulle försvinna?

rotfl.gif

Du får betala med check, iof. sig finns det inte många banker i Sverige som fortfarande utfärdar checker men det lär vara några stycken som gör det. Jag hade ett checkhäfte förut men på slutet tog de en avgift på 25:-/check att lösa in dem så det slutade jag med och numera är väl checkanvändningen i Sverige närmast obefintlig.
Pirum
CITAT (Bee @ 24-04-2013, 14:32) *
Men i takt med att kontoren blir kontantlösa så installeras insättningsmaskiner. Den maskinen frågade inte varifrån pengarna kom! Däremot kändes det lite obehagligt att stå i bankens hall bland en massa folk och visa att jag satte in 9.000.

Här i krokarna finns det en gräns på 10000 för insättning i automat, per vecka tror jag...hm...någon gräns var det iaf. Vid en smärre bilaffär skulle jag sätta in 12000, då fick jag gå till kassan och blev även tillfrågad varifrån pengarna kom. "Bank"företaget tar även betalt för att sätta in växelmynt, vilket är ett otyg.

Tveklöst är det för många personer, inte endast äldre, bättre att ha en viss summa kontanter i plånboken än ett kort. Ett kort som, om det tappas eller stjäls, ofta kan användas till internetköp exempelvis.

Huggorm var inne på ett intressant exempel, han bor alltså på landet vad jag förstår, men inte helt i obygden, och måste ändå åka över 10 mil för att få in/ut kontanter! (Om det gäller annat än sådant som löses via bankomat/automat) Låter helt sjukt.

malcolm
CITAT (Pirum @ 25-04-2013, 12:08) *
"Bank"företaget tar även betalt för att sätta in växelmynt, vilket är ett otyg.

Hemköp här i centrum har en myntautomat där man kan omsätta mynten till pengar utan avgift men man får inte sedlar istället utan ett kvitto som man sedan måste handla för i affären ifråga.
Motti
Var på Willys häromdagen och handlade mat ! när vi betalat och var på väg ut kom jag på att jag skulle köpa ett födelsedagskort ,så jag valde ett kort och tillbaks till kassan och tänkte betala kontant 25 kr !men se det gick inte de tar inga kontanter mer ! ja så jag fick dra kortet för 25 kr skull confused.gif Man undrar vad som skulle hända vid ett större strömavbrott på lång tid ?
Aqvakul
CITAT (Motti @ 25-04-2013, 22:04) *
Var på Willys häromdagen och handlade mat ! när vi betalat och var på väg ut kom jag på att jag skulle köpa ett födelsedagskort ,så jag valde ett kort och tillbaks till kassan och tänkte betala kontant 25 kr !men se det gick inte de tar inga kontanter mer ! ja så jag fick dra kortet för 25 kr skull confused.gif Man undrar vad som skulle hända vid ett större strömavbrott på lång tid ?

Låter inte klokt! Är du säker på att de verkligen kör helt kontantlöst?
Anma
Googlade, hittade inget om att något Willys skulle vara kontantlöst?

Kontantlöst samhälle möjligt om 20 år.
Berith
CITAT (Aqvakul @ 26-04-2013, 07:47) *
Låter inte klokt! Är du säker på att de verkligen kör helt kontantlöst?

CITAT (Anma @ 26-04-2013, 08:57) *
Googlade, hittade inget om att något Willys skulle vara kontantlöst?

Kontantlöst samhälle möjligt om 20 år.

Om ni två inte var med när Motti skulle köpa sitt kort kan ni väl knappast ifrågasätta hur det var.
*Stintan*
CITAT (Berith @ 26-04-2013, 09:15) *
Om ni två inte var med när Motti skulle köpa sitt kort kan ni väl knappast ifrågasätta hur det var.

Såklart att man kan...det ser du ju giggle.gif
Aqvakul

Det finns ju två möjligheter: Butiken kör helt kontantlöst eller att det uppstått ett missförstånd...

Om butiken kör helt kontantlöst, kommer de att gå miste om en massa kunder. Därför tycker jag det verkar vansinnigt. Alternativet är naturligtvis att det uppstått ett missförstånd..
Aqvakul
Jag tyckte det verkade så konstigt att jag har mailat till Willys och frågat.
pejori
Knepigare blir det, eftersom just Willys i Nässjö har kontantuttag i kassan.

https://www.willys.se/Vara-butiker/Butik/?store=2246
Jag skulle i alla fall inte handla i en butik som är kontantlös
malcolm
CITAT (Motti @ 25-04-2013, 22:04) *

Var ligger den Willysbutiken? Jag handlar det mesta av mina matvaror på Willys, iof. sig handlar jag mha. självscanning och betala med kort men nog kan man fortfarande betala med kontanter i de vanliga kassorna..
*Stintan*
CITAT (pejori @ 26-04-2013, 10:57) *
Knepigare blir det, eftersom just Willys i Nässjö har kontantuttag i kassan.

https://www.willys.se/Vara-butiker/Butik/?store=2246

Å andra sidan har ju just Willys genom avtal med Kontanten uttagsautomater i många av sina butiker numera. Men som sagt så låter det väldigt konstigt om de enbart tar kort med tanke på hur många kunder de skulle förlora.
Anma

Jag blev nyfiken för att det lät så galet. Det är galet att bankerna inte har kontanter och ännu mer galet om butiker inte har det.
Monica i Nässjö
På nya Willys i Nässjö finns det en (1) kassa som bara tar kontokort, resten tar även kontanter. Den ska förmodligen räknas som en sorts snabbkassa men om det går så mycket snabbare vet jag inte.
pejori
CITAT (Monica i Nässjö @ 26-04-2013, 18:59) *
På nya Willys i Nässjö finns det en (1) kassa som bara tar kontokort, resten tar även kontanter. Den ska förmodligen räknas som en sorts snabbkassa men om det går så mycket snabbare vet jag inte.

Då är jag med. Så har vi här också. tummenupp.gif
Kan ha varit den kassan Motti hamnade i... blush.gif
*Stintan*
Kan vara en förklaring ja smile.gif
Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 26-04-2013, 10:33) *

Fick följande svar:

CITAT
Hej Anders,

Tack för ditt mejl. Nej vi har inte helt kontantlöst i någon butik. Beträffande Nässjö så är 2 av 5 kassor kontantfria.

Med vänlig hälsning

Bodil Hornbäk
Kommunikatör

Willys AB

Anma
Jamen dåså, var det förklarat. Däremot var det väldigt dumt av kassapersonalen att inte hänvisa till en kassa med kontanter...
Motti
Lite löjligt att man inte kan betala ett födelsedagskort för 25 kr kontant ! ja ja jag hamnade kanske i fel kassa men vem tittar efter sånt när man storhandlar man tittar efter kortaste kön ? Allt bli knasigare och knasigare med kort och kontanter !
Berith
CITAT (Aqvakul @ 26-04-2013, 10:33) *

Jag var inne i en skoaffär här för ett tag sen för att köpa skosnören men hittade inga... Jättekonstigt egentligen, för nog sjutton borde det väl finnas i en skoaffär? Kanske att du kan maila dom och fråga hur det ligger till? Det var massor med kunder och långa köer så jag brydde mej inte om att fråga nån då ska jag kanske tillägga.

Ja jag vet att detta är ganska ot, och jag skulle betalat med ett presenkort jag hade lite småpengar kvar på.
Åsa, mälardalen zon 2
Har köpt skosnören i en skobutik och där hade de skosnören, borstar, impregneringsspray och annat småplock i kassan.

Den enda butiken jag hört som är 100% kontantfri är Kungsängen de tar inte emot kontanter ifall man vill köpa säng men de erbjuder faktura ifall man inte vill betala med kortet. Skulle dock inte bli förvånad ifall det blir fler såna butiker det kostar pengar att hantera pengar, det kostar att bestlla växel, det kostar beställa hämtning av pengar, ligger en sedel åt fel håll i bunten kostar det pengar, kostar väldigt många personaltimmar fylla på kassor, räkna pengar, tömma slutna kassasystem. Alla områden där man kan spara pengar och öka vinsten så kan det ju hända man gör det och i matbutikerna är det ca 10% som betalar med kontanter kanske det snart kostar mer hantera kontanter än vad man tjänar på dessa få % då kanske det lönar sig mer plocka bort kontanter helt.
*Stintan*
Knappast en relevant jämförelse.
Dom hade säkert skosnören i nån låda bakom disken. Dom brukar inte ligga framme.
Uggi
CITAT (Aqvakul @ 26-04-2013, 20:34) *
Fick följande svar:

Allt får sin förklaring, skall kolla på Willys här i Fkp nästa gång jag handlar.
Berith
CITAT (*Stintan* @ 27-04-2013, 09:08) *
Knappast en relevant jämförelse.
Dom hade säkert skosnören i nån låda bakom disken. Dom brukar inte ligga framme.

Hur menar du nu? Kan man inte jämföra mej och Motti som kunder? Kan man inte jämföra köp av födelsedagskort och skosnören? Kan man inte jämföra Willys med en skoaffär?

Eller menar du att bara för att jag bad Aqvakul maila skoaffären - sa iofs inte vilken skoaffär det gällde, stupar kanske på det - men Motti inte gjorde det utan att Aq gjorde det för att visa att hon säkert hade totalt fel så går det inte att jämföra?

unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon