Full version: Fyra träd rikare!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Cilla
Hej!

Det är inte bara AOT som ger de här råden om att beskära träd direkt vid plantering - så har de flesta trädarbetare gjort i många år. Sedan kom forskning och erfarenheter som visade att grenar och blad inte är en belastning för trädet när de ska etablera sina rötter - tvärtom. Det är ju i grenverket de lagrar sina reserver. Klaus Vollbrecht som skrivit Nya beskärningsboken har varit en av dem som samlade erfarenheter av beskärning av nysatta träd från olika delar av världen och inte minst Sverige.

Nu diskuteras det ständigt om när man ska beskära nyplanterat. De flesta trädarbetare gör det inte, men är öppna för att se signaler som gör att man ska beskära. Det samlas också erfarenheter om de olika trädarterna, och i vilka miljöer man ser att de mår bra av att beskäras direkt. Diskussionen är mer nyanserad än förr, men grundtipset är fortfarande att man inte ska orsaka träden grenförlust och sårytor när deras viktigaste uppgift är att etablera sig på platsen.

Det gjordes en lustig askplantering längs hela E20 mellan Stockholm och Söderförorterna, jag tror det är minst en mil med askar på sidorna och i mittrefugen på motorvägen. Konstigt trädval tycker jag, ask är inte kända för att gilla salt mm, men ändå - kul är det med vågade tester. Askarna tog sig inte alls efter plantering, utvecklade knappt några blad. Och så skar man in dem kraftigt. (Jag kan tänka mig att en hel del diskussioner uppstod mellan beställare och plangteringsfirman!) Beskärnignen var inte av uppbyggnadskaraktär utan för att minska gren- och bladmassan. Vissa dog, men andra satte fart. Nu är det väl ca 25% som mår direkt illa eller har dött, och resten börjar se hyfsade ut. de hade stått 1 eller 2 växtsäsonger i backen när man skar in, tror jag.
I vinter ska jag ge mig ut och försöka stanna någonstans på vägen här för att se varför vissa gillade inskärningen och andra inte, och höra med planteringsfírman vilka slutsatser de dragit.

Ja det blir långt detta, men det är inte ett enkelt ämne.

Jag skär inte i några av mina nysatta. Så här mår de:

Aureum solfjäderslönnen: Klarat att hålla sig frisk och att behålla alla blad, men inte att växa. Hade mycket lite finrötter vid planteringen, jag är glad att det klarat sig. Bladkanterna har fått en hårstråfin, röd kant. Trädet är litet men jag gläds mycket åt det!

Äkta valnöten Juglans regia: Vilken krabat, växte med många bladpar sedan det kom i backen. Ser ut att vara en snabbväxande individ, och bladen doftar himmelskt. Sträcker sig ut och upp och ger intryck av att vara ett stort träd redan, litet som det ändå är... Kanske satsar det stort för att det vet att somligt kommer att frysa ned i vinter?

Maackia amurensisen: Står still på sin plats men har trots en torka inte tappat bladen. Lätt angripet av något som ätit på några blad, annars friskt. Jag gillar inte jorden omrking växtbädden, ska fixa med den i vår och göra större växtbädd.

Glanskörsbäret: Törstat flera gånger, jag har haft droppbevattning. degt växte 10-20 cm och slutade som tur är någon gång i mitten på juli.

Näverhäggen: Toppen dog, jag band upp ett konkurrensskott som det verkar ha accepterat som topp. Växer så det knakar, vill ha vatten det med.

Ullungrönnen Sorbus dodong: Toppen dog och det verkar inte ha gillat mitt val av uppbundet efterledsskott som topp, så jag får rätta mig efter det. Växer så det knakar (som tur har det slutat nu, det måste hinna med att förvedas också!). I vår måste jag skära bort en och annan gren som skaver i varandra.

Kopparlönnen Acer griseum: Min började också växa sent och har inte riktigt slutat än. Inte särskilt törstigt träd heller. Bladen är mer regelbundna i storlek nu än tidigare, men det ser ändå ut som ett barn med alltför stora armar lite här o var. Toppen var intorkad redan vid köpet men det accepterade mitt nya val av topp. Hela trädet är stöttat med lång blompinne.

Strimlönnen Acer tegmentosum: Gillade att komma i backen, vecklade ut sina enorma blad och skjöt upp några nya från nya sidogrenar. kräver en hel del vatten nu när det är torrt. Här får jag vidga växtbädden i vår, trädet kräver snabb plats för rötterna verkar det som. Detta träd är det enda som grannarna märker är nytt - det är högt och bladen är uppseendeväckande.

Gingkon, den lilla från frö: Fick stå i kruka som blev helplaskig hela första delen av sommaren, Stod och stånkade men nu sprätter den iväg med 5 nya blad i toppen. Ska tas in till vintern, när det är några år ska det tåla kylan bättre.

Hängdaggviden Salix acutifolia: Både växt och torkat lite i grentopparna. Svårt att se om den törstar eller bara hänger naturligt. Mycket vackert med sin dagglila stam, grenar och ljust sirliga bladverk.

Purpurapel Royalty: Fick stå i kruka ett bra tag, stackarn, några blad gulnade. Väl i backen blev det hur lyckligt som helst, men ett rådjur smaskade i sig alla blad på nedersta grenarna (hade väl inte hört att man ska göra det ett par år efter nyplantering....), men de lever än så länge. Trädet verkar mycket starkt.

Purpurapel Profusion: Blommade vid plantering, har långa slankiga grenar som man gärna vill korta in. Väste ingenting, men har inte slokat eller tappat bladen heller.

Rosenapeln: Tappade inga blommor vid planteringen, slog ut knopparna. Växt ett par cm, tyckte det blev lite torrt i augusti men mår väl.

Körsbärskornell cornus más: Växer som en buske, ska få bli flerstammigt. Växer så det knakar men fick en rejäl torkchock. Repade sig efter ett par timmar eftger vattning, stark liten krabat.

Balsampoppeln Cacamahaka: Fick vänta till slutet av juli med att få ljus under en stor lönn som jag inte ville skära i tidigare pga risk för blödning. När den fick ljus reste den bladen och upphörde att släppa grenarna nedertill.

Tja och så var det några till men nu har väl till och med du somnat... tongue.gif
AgnesC
Jag har två silvereucalyptus som nu är tre år. De var bara ett par dm höga när jag köpte dem, på plantskolan sa man att de var att betrakta som ettåringar. Grävde i alla fall upp dem på hösten, de hade växt till c:a 1 m.
satte dem i krukor och ställde ljust och frostfritt. Ett av tre dog i mitten av vintern, det andra började torka och jag trodde det var heldött, men det började mot vårkanten att skjuta nya skott från roten, medan det tredje klarade sig fint. Nu är de rejält stora, står utplanterade i solig rabatt med fuktighetshållande jord. Får komma in när det blir frostrisk, jag låter dem få rejält med vatten hela vintern, tror det var för att jag vattnade för lite det inte gick så bra första året. I naturen växer de ju där det är blött.
Tycker mycket om träden, brukar gnugga bladen mellan fingrarna när jag vattnar på vintern och drömma att jag är någonstans där det är varmt och soligt!
Cilla
Roligt att höra Agnes. Det går alltså. Mina två har kommit ned i solig rabatt och ska få komma in till hösten. Doften är härlig!
Inga från Närke
CITAT (Cilla @ 12-06-2004, 22:18)
Blodbjörken Betula Pendula Purpurea. Gröna ungblad och djupt mörkröda glänsande äldre blad.
blodbjörk, Betula Pubescens Rubra, som lär klara zon 6.

Vet du eller någon annan var den finns att köpa. Skrev in namnen men jag får inga träffar.
Vi såg denna björk i Finland och tyckte den var vacker. Damen på trädgårdsfirma så att den kom från Uleåborg men jag vet inte vilken zon de har i Finland.
Om ni får några träffar så vill jag gärna veta tack /Inga
Cilla
Jag vet inte varifrån man bäst kan beställa i ditt område. Blodbjörken är inte ett träd som vanligen finns inne.

Den dag jag har funnit en plats för den hos mig tänker jag ringa Zetas, Nordplant och Ulriksdals slottsträdgård (Rappne), om jag inte stöter på något annat ställe som har den.

Berätta gärna var du finner den, vilken storlek och till vilket pris!
wolkenkrabber
jag såg en fin blodbjörk på en plantskola i östersund, det är den enda björken jagnågonsin funnigt vacker gillar normalt inte björkar äckliga vit gråd dassiga stammar som skräpar, skräpande hängen små blad smala grenar glesa kronor, men blodbjörken vad riktigt vacker
Cilla
smile.gif Det är tur att smaken är olika, särskilt eftersom björkar ofta är de enda som sparas på villatomter. Många arter och smaker behövs!

Jag gillar de flesta träd och även de vanligaste som vårt- och glasbjörk. Men jag studsar verkligen till över de här udda björtsorterna. Blodbjörken är lika gracil som de grönbladiga, men den mörka rödfärgen gör dem dramatiska.

Hade de du såg också illgröna ungblad?
Anders zon 1
Angående Eucalyptus gunnii så har jag lyckats övervintrat en som är planterad utomhus med löv runt "fötterna" som enda täckning. Den såg ganska maläten ut efter vintern men har tagit sig bra igen och är nu ca 1 1/2 m hög. Men vintern var ju ganska snäll i år så en elakare vinter klarar den nog inte och jag tror knappast att den skulle gå att övervintra på friland i Stockholmstrakten (möjligen på en innergård mitt i stan i så fall).

Annars har jag blandade erfarenheter av övervintring av E. gunnii. Övervintring i växthus i ca 10-15 grader har fungerat utmärkt medan ett exemplar som jag placerade i en sval källare med hyfsat mycket ljus plötsligt torkade och dog mitt i vintern. Misstänker dock att det fick för lite vatten - det är ju lätt hänt att kontrollen och vattningen av undanställda växter i källaren blir något eftersatt. Min erfarenhet är att E. gunnii inte tål alltför kraftig uttorkning. Har den väl börjat sloka av vattenbrist så är det svårt att få den att ta sig igen.

Anders
Cilla
Bra att veta, och härligt att du kunnat övervintra en ute hos dig! Mina kommer absolut få åka in senare i höst.

Konstigt hur dessa säljs i handeln, inte alls som de härliga småträd de kan bli utan mer som ettåriga blomster.
andreas i uppsala
Eucalyptus debeuzvillei skulle kunna gå några vintras här. Det bästa är att de växer så fort, så de kan få frysa ner någon vinter för att sedan vara lika stor som förut. Fryser den ner varje år lär den som de heter på engelska perish inom några år. Debeuzvillei borde testas mer i skåne tycker jag, den skulle kunna klara sig bra där, innan någon hemsk vinter på 30 minus kommer.
De äldre minns kanske vinter 42 då bl.a Sjöholmen upmätte -34, någon/några mil öster om Landskrona. Inklusive vinden måste det varit ett rent hellvete. Det gäller att ha en vindskydad trädgård i Skåne smile.gif wub.gif annars är man illa ute! sad.gif

Jag ska testa eucalyptus nästa år.Jag väntar mig ingen större framgång, men blir desto gladare om det överlever smile.gif
Cilla
Jag har testat Eucalyptusfrö som jag plockat i San Fransisco, det gick inget vidare. Roliga triangulära fröhattar förresten, doftar härligt de med.

I Californien har man ju problem med de här träden och fäller dem fulla muggar. Den flagnande, oljiga barken dödar all annan växtlighet nedanför. Trädet är så vanligt att människorna inte ens uppskattar doften.
Elihe
CITAT (Cilla @ 14-08-2004, 01:33)
Aureum solfjäderslönnen: Klarat att hålla sig frisk och att behålla alla blad, men inte att växa. Hade mycket lite finrötter vid planteringen, jag är glad att det klarat sig. Bladkanterna har fått en hårstråfin, röd kant. Trädet är litet men jag gläds mycket åt det!

Hej!
Låter som det inte går på räls med träd även för en erfaren odlare som du , Cilla. Min Solfjäderslönn har fått svarta kanter på bladen, inte röda men den står skuggigt.
Kopparlönnen har inte en ordentlig topp, en av toppgrenarna dog i vintras men den är kvar . Har inte funderat på om någon annan ska få bli topp- min växer mest som en buske så det verkar lite krångligt att veta vad man tar som topp.Vågar man klippa bort den döda grenen nu eller ska man vänta?
Ginkgon har fått blad o ser fin ut förrutom ett litet sår på stammen som jag inte vet hur det har kommit till, stammen är skyddad av nät. Dock ser det ut som om det läker men vuxit har det inte.
Har inte vattnat mina i träd extra sen regnen kom i juli. Vi har fått mycket vatten här -första omgången över 100 mm.
För övrigt somnade jag inte alls- jag tycker det är roligt att läsa det du skriver!!!
MVH tongue.gif tongue.gif smile.gif
Ann i Göteborg
Jag undrar också vad jag skall göra med Kopparlönnen. Den är ca 1 m hög till den "samlade toppen" men två ca 70cm långa skott skjuter rakt upp på ena sidan. Skall jag beskära eller bara låta den vara?

Försöker få in bild i mitt album nu...
Anders zon 1
Andreas, vet du var Eucalyptus debeuzvillei kommer ifrån i Australien? Förmodar att det är en alpin art eller...? Hittar inte mycket info om den på nätet och har inte hört talas om den tidigare, men det lär ju finnas mellan 400 och 700 arter av Eucalyptus så det är ju inte konstigt om man missar någon! smile.gif

Anders
Cilla
Wow Ann, vilken sprutt på din kopparlönn! Grattis!
Jag skulle inte ha beskurit alls. Det som idag ser ut som toppar kommer att utveckla sidogrenar och bli en del av trädet. Ofta försöker man få dem atgt växa lite så här som flerförgrenade från låg bas så att det ska bli mer koppar att titta på i marknivå...

Elihe - ujanimej om du viste hur många små trädspolingar som dött hos mig... Så blir det när man experimenterar. Men lite orättvis var jag nog mot min solfjäderslönn ändå, för den har faktiskt utvecklat några blad i topparna såg jag efter det jag skrev.

Den döda toppen på kopparlönnen kan du skära bort nu om du inte har nytta av den för att styra upp en ny topp. Man behöver inte styra den så att den får rak stam med en topp om man inte vill. Jag gör det ofta med träd ett tag, men släpper dem sedan fria.
Ann i Göteborg
Tack Cilla, jag skall låta den vara. Såg du alla bambupinnarna runt om den lilla stammen? De fungerar som rådjursskydd mot fejning. Tack och lov verkar djuren inte vara intresserad av att äta bladen.
Cilla
Hej Ann,
Ja, jag såg dem men lade inte märke till dem. I min trädgård är det en herrans massa pinnar kring de unga träden, men jag använder armeringsjärn eftersom det är det jag har mycket av... Bambu är snyggare!

Rådjuren har inte heller brytt sig om min kopparlönns bladverk. I år har bambi här föredragit blodfärgade blad, särskilt mina purpuraplar och ett litet pelarträd med röda ungblad.
andreas i uppsala
Debeuzevillei kommer från snowy mountains i sydöstra australien. Det är en alpin art och kräver ingen värme för att växa på bra. I england har den klarat -18 utan några som helst skador på bladen, så den borde testas mer här.Växer fort gör de ju också så det gör inte så hemskt mycket ifall de fryser ner lite smile.gif
Elihe
Hej igen!
Ni alla trädälskare! De här småträden man köper- modell liten pinne ca 50 cm höga, behöver de bindas upp mot stöd? Det känns inte som om det skulle behövas.Var får man tag i Prunus Maackia modell mindre? Här i Linköping finns de bara som beställnngsvara o då är de jättedyra.
MVH
huh.gif smile.gif smile.gif
Cilla
Hej!
Om det är ett vindstilla läge brukar man inte behöva stöd på småträden. Stöden är till för att rötterna ska hållas still när trädet vajar till dess att rötterna fått eget fäste. Man ser om det behövs stöd, då rör det sig lite i marken när man rör trädet som en vindpust.

Mycket böjliga träd som står hyfsat vindskyddat brukar inte heller behöva stöd. Jag satte en 3 meter hög hängdaggvide i försomras och det har jag inget stöd på alls. När det blåser böjer sig grenverket men rötterna är stilla.

Var du kan beställa Maackian billigt vet jag inte.
Elihe
Hej Cilla!
Tack för svaret! Då behöver jag inte vara orolig för min Ginkgo o Kopparlönnen som står utan stöd.
Fick fakstiskt tag på mindre Prunus Maackie-beställningsvara visserligen på den enda plantskolan som jag hitintills inte besökt. I buskform!? kostar den ca 85:-.
Sen kommer det ett mullbärsträd o ett persikoträd förhoppningsvis hem till mig nu i september! Ska bli spännande!
mvh

biggrin.gif biggrin.gif rolleyes.gif
Cilla
Wow, Maackia i buskform för 85 kr låter som reaparadiset - grattis!

Mullbär och persika låter också härligt. Vilka sorter har du beställt eller tänkt dig?

Jag satte en okänd sort av minipersikoträd på ett mycket varmt ställe hos mig. Det spann iväg och buskade sig rejält. Överlever det vintern kan jag hoppas på att det glömmer att det är en mini...
Elihe
Tyckte också det lät billigt! Men kanske fick jag priset före affärens påslag, vi får se-eller så är det mini-varianten.
Persika-frost och Mulle mullbär heter dessa raringar som hag hämtade idag! O nu undrar jag vad jag gör av dem , det är inga träd utam embryon mer ej förvedade små sticklingar!! Ska de stå i kruka över vintern eller kan jag plantera ner dem på plats. ca 30 cm höga. Och vad har man för jord som inte är gödslad -kam man ta kompost? Har en hög som legat utan täckning så näringen är nog borta.
MVH wink.gif wink.gif huh.gif smile.gif
Cilla
Ja det är inte lätt att avgöra alltid hur man ska göra med de små som man får sent på säsongen. Du har inte växthus antar jag, annars är det ju en variant.

Persika och Mullbär tillhör ju inte de mest härdiga träden, men de blir ju som alla andra träd härdigare när de är större. Om du har ett svalt ställe att sätta in dem på under vintern är det kanske det mest riskfria. Men då har du ju tillvänjningen på våren förstås, men släpande in och ut... Andra alternativet är att vinterskydda utomhus. Jag avskyr jobbet med vinterskyddning utöver att skydda rötter med löv mm så jag har mer erfarenhet vid att vinterförvara inomhus.

Ska du ha dem ute är det nog bra att blanda din kompost med lite befintlig jord från backen också.
Elihe
Hej Cilla!
Kan man vinterförvara Mulle o Persikan i garage som håller ca 4-5 grader? Endast litet fönster- ger inget ljus att tala om. Något växthus har jag inte, tyvärr. Det ligger på framtiden. Annars får jag chansa o gräva ned krukan i rabatt o täcka ordentligt.
Det var verkligen förståligt att de var billiga men å andra sidan kan jag vara glad o stolt om jag lyckas.
Hoppas nu inte Maackian är av samma kaliber om det priset stämde som jag fick.
MVH
wink.gif biggrin.gif rolleyes.gif
Cilla
Mullbär vet jag inte hur de fungerar men persika sätter igång knopputveckling och -sprickning i första hand av ljus. Att ha persika solfritt till dess att våren erbjuder värme som knoppsprickningen tål borde vara en fördel, inte tvärtom.

Jag skulle tro att det är bra att ha båda ute till dess att de helt fällt bladen och först därefter ta in dem, för att vara säker på att de går in i vintervila. Frost på grenarna är ju inte faran men att tjälen går djupt i krukan, och kanske ännu farligare när vårvintern värmer trädet men inte krukjorden.

Sedan är det den eviga frågan om hur mycket man ska vintervattna. Jag har inte sett systemet i de misslyckade och lyckade vinterförvaringar jag gjort hittills. Men senare i höst träffar jag arborister och odlare som vanligt och ska passa på att rådfråga igen.

Ring ett par plantskolor och se hur de råder dig. Kanske får du samma svar!
Lupa
Angående Cillas utmärkta information om Ginkon så undrar jag om jag kunde få lite hjälp med min. Jag har den fortfarande i sovrumsfönstret, eftersom jag ännu inte tagit mod till mig att plantera ut den. Den verkar dock inte må bra av den behandlingen.

Helst skulle jag vilja ha den kvar i fönstret. Den blir inte över- eller undervattnad. Den duschas med jämna mellanrum. Tyvärr verkar den dock inte vilja bilda något ordentligt rotsystem. Åtminstone har det inte blivit något större sådant mellan de två omplanteringarna jag utsatt den för. Den står i vanlig blomjord med lite lekakulor. Den får inget näringstillskott, eftersom jag inte vill ha upp den i storlek.

Några tips om hur jag skall göra för att få den att må bättre?
Cilla
Hej Lupa,

Här får vi vara fler som spånar... Hur efterliknar man klimatet i Kina i ett sovrumsfönster?

Ofta har man nytta av att veta hur klimatet är där växterna finns vilda. Om ginkons klimat vet jag inte mycket, men de är vana vid säsonger där ena är kallare än den andra. De fäller också bladen på hösten (bladen är egentligen barr men det är så svårt att begripa).

Att få värme underifrån är det snart sagt bara suckulenter och kaktusar som gillar. Att ställa växter mer svalt på hösten och vintern brukar få dem att må bättre.

Jag fick min egen lilla planta som liten frögrodd och kommer att vänta att ha den ute om vintern till dess den pinnat på sig och har blivit lite större. Innan jag tar in den tälte jag att den skulle få fälla sina blad så att den verkligen vilar. Sedan blir det kallt ljust innerum till våren. Det dröjde ända till sent i juli eller var det augusti innan den orkade börja växa, så kanske är de känsliga för att bli omplanterade.

I ditt ställe skuklle jag prövat att ställa den svalare och så ljust som möjligt och att inte omplantera. Och att sedan låta den komma ut i friska luften i vår.
Lupa
Jag har min lilla Ginko ute på balkongen om sommaren. Nu står den dock i sovrumsfönstret, men jag tillhör en av de där som gillar kylan. Detta innebär att det är som mest 15-18 grader varmt där lillen står. Det är dessutom ett västerfönster på hög höjd (höghus), vilket gör att den har det ljust. Äsch, jag vet inte varför han inte mår bra.
Första året hade han jättefina barr och fällde dem som han skulle på hösten, men sedan har det som sagt gått utför. sad.gif
Cilla
Det låter som ett toppliv för Ginkon. Får den gula strimmor på bladen är det pga mycket ljus (sättet att klara sig från brännskador). Är problemet att den inte växer är det svårare att tolka varför. Kanske behöver den gå in i djupare vintervila för att samla krafter inför nästa vår. I sådana fall borde den ut i balkongkylan ett tag till.

Spinn antar jag att du redan kollat, om problemet är barr som gulnar eller faller.
Lupa
Spinn - check
För mycket ljus - check
Mer kyla - hmmm.... borde kanske kollas upp?

Ginkon får nya barr på våren, som lite senare på säsongen bara vissnar och dör. Barren hinner aldrig gulna, utan de bara vissnar bort. Trädet har dock hittills överlevt och kommit igen nästa vår.
andreas i uppsala
jag vet hur ni ska få det mer likt Kina, plantera dne i trädgården eller slö sönder ett fönster tongue.gif
Lupa
Åhh, att jag inte tänkt på det alternativet! Tack. tongue.gif
Anders zon 1
Några kommentarer och mullbärsträdet "Mulle": Det är en annan art än de mullbär som av tradition odlats i Sverige tidigare. Morus acidosa (eller ibland M. australis) är det latinska namnet - brukar kallas koreanskt mullbär på svenska. Koreanskt mullbär ska vara betydligt härdigare än svart mullbär och troligen också härdigare än vitt mullbär (eventuellt hyfsat härdigt ända upp i zon 3-4). Jag har haft ett koreanskt mullbär i tre år nu och det verkar väldigt lättodlat. Det växer otroligt snabbt (tillväxt på 1/2-1 meter om året) om det trivs och det sätter frukt redan som helt liten planta (till skillnad från t ex svart mullbär). Bären är dock inte lika stora som på svart mullbär och inte fullt lika goda, men helt ok ändå tycker jag. Förra året testade jag att sätta ut en liten planta (ca 20-30 cm hög) i trädgården i zon 4 och den klarade sig bra genom vintern utan något speciellt skydd, men verkar inte växa lika snabbt där som här i zon 1. Kan tillägga att det verkar vara väldigt lätt att rota skott av koreanskt mullbär, i alla fall om man tar halvförvedade sticklingar i juli-augusti.

Anders
Cilla
Det finns hopp om Mullbärsträden även i zon 3-4. I veckan såg jag en plantering av Mulle, som borde ha varit Morus acidosa. Tyvärr spanade jag in alldeles för många träd den dagen för jag har glömt var allén stod! Återkommer när jag kört samma runda igen och minns bättre. Fina små plantor var det iallafall.

Sedan blir de så här vackra om de har goda förutsättningar

Cilla
Hej Lupa,
Om du läser in dig på Ginkon och kommer på varför din inte orkar utveckla och behålla barren vore det intressant att veta vad du kommer fram till.

Tittade in på din hemsida om trädgårdsplanerna. Din kommun behöver dig - föreslå dem att du får plantera i området där du bor!

(Jag växte upp där och lider av all asfalt som jag nu tycker tagit över.)
Lupa
Jag skall ta mig tid och försöka få ihop något användbart så att min gulle-Ginko börjar trivas igen. Det finns inte särskilt mycket om skötseln om trädet som krukväxt och sådant som står är bara för vildväxande. Jag får sätta ihop något eget.
Jag har ingen förhoppning när det gäller att få min kommun att göra något angående trädgårdsodling. *suck* Man kanske bara skulle ta och plantera saker på oväntade ställen ändå. ;c)
Cilla
Japp, gör det. På hösten är en början att trycka ned så många äppel- och päronkärnor du kan i markerna (svenska fryukter, helst sådana som växt i närområdet). Bra i kanterna av skogsbuskage, i glömda områden där det inte är planterat redan osv.

Allmänna odlingar som använder krasse och ringblomma kan med fördel användas för att nu plocka av fröer. På våren sätter man dem på andra glömda ställen.

Fågelfröpåsarnas solrosor inte att förglömma på våren förstås. Sätter man många och tidigt just när tjälen gått ur backen kan man får riktigt härdiga plantor som inte behöver så mycket vatten.

Har man en riktigt trist betong- eller stenmiljö där man bor kan man köpa tre plantor som man delar och får bra resultat av: Murreva, småbladig kotula och gråtimjan. Dessa klarar att växa i springor och sprider sig bra. En planta i butiken som delas i fem kan man få ett par, tre kvadratmeters spridning på per säsong.

Murrevan Cymbalaria Muralis blommar hela sommaren till höst med små vackra blåvita eller lilavita blommor. Revar sig lätt och snabbt och passar i stentrappor där den revar sig i stenvecket där man inte går. Delar man en planta sätter man delarna där det är djupast jord. Sedan klättrar de själva.

Kotula, cotula minor, är en annan gullig växt som klarar sig i stenmiljöer. Cotula minor klarar att välla över ett betongparti. En planta borde räcka till ganska många hål i betongväggar! Kotula finns också som silverbladig och rödbladig, men just den här med små blad tål mest torka.

Gråtimjan och många andra timjansorter är också bra. Hos mig har den gråblå, luddiga, klarat att sprida sig bäst över torra marker och stenar. Jag tror den heter Thymus pseudolanuginosus. Här en annan bra bild.

Tja, och när du är färdig med trottoarerna där i Solna ser det väl ut så här! ;-)

Elihe
CITAT (Anders zon 1 @ 19-09-2004, 13:18)
Några kommentarer och mullbärsträdet "Mulle": Det är en annan art än de mullbär som av tradition odlats i Sverige tidigare. Morus acidosa (eller ibland M. australis) är det latinska namnet - brukar kallas koreanskt mullbär på svenska. Koreanskt mullbär ska vara betydligt härdigare än svart mullbär och troligen också härdigare än vitt mullbär (eventuellt hyfsat härdigt ända upp i zon 3-4). Jag har haft ett koreanskt mullbär i tre år nu och det verkar väldigt lättodlat. Det växer otroligt snabbt (tillväxt på 1/2-1 meter om året) om det trivs och det sätter frukt redan som helt liten planta (till skillnad från t ex svart mullbär). Bären är dock inte lika stora som på svart mullbär och inte fullt lika goda, men helt ok ändå tycker jag. Förra året testade jag att sätta ut en liten planta (ca 20-30 cm hög) i trädgården i zon 4 och den klarade sig bra genom vintern utan något speciellt skydd, men verkar inte växa lika snabbt där som här i zon 1. Kan tillägga att det verkar vara väldigt lätt att rota skott av koreanskt mullbär, i alla fall om man tar halvförvedade sticklingar i juli-augusti.

Anders

Tror du jag kan sätta ut det på friland redan i höst? Verkar lättare att få det att överleva ute idet fria med ev täckning. Har fått hem min Prunus Maackii nu -den är ca 1m hög med en stam med grenar långt ner på stammeno den kostade 150:- inte 85. Men det är prisvärt tycker jag!
MVH sleep.gif smile.gif laugh.gif
Cilla
Det var prisvärt helt klart. Varifrån köpte du Maackian?

Jag skulle planterat ut Mullen så snart som möjligt. Det är onekligen enklare att ha träd ute!
Elihe
Hej!
beställde den från Stadspartner i Linköping. de i sin tur har beställt den från någon som jag inte har en aning om. Det går inte att utläsa av etiketten, där står bara Eg växtpass-sverige-Statens jordbruksverk-L1301-Prunus Maackii. Men den är fin tycker jag. Nu ska jag gräva ner lille Mulle i jorden. Persikan får jag försöka övervintra inne, den håller visserligen på att förveda sig så det kanske skulle gå, Jag får "grunna" lite på det.
Solen lyser o det är skönt ute. Kopparlönnen växer fortfarande-undrar hur det ska gå??
MVh
sleep.gif biggrin.gif rolleyes.gif
Eva Swahn
Japp!
Kopparlönn har jag.
Strimmlönn har jag haft. Insåg att den skulle bli för stor för min radhustomt så jag lämnade tillbaka den, men på det nya stället hade den fått plats.

Nu funderar jag på om jag skulle kunna ha en gleditsia nånstans..

Träd är buskul!
Cilla
Hej Eva,

Den här tråden har blivit en tråd för lite allmänna trädplaner och projekt. Kul att så många skriver och berättar!

Har du flyttat med träd från ditt förra ställe till ett nytt? Tog du kopperlönnen med eller stod den på nya stället? Hur stor är den? Berätta!
Cilla
Har ni förlustat er på några träd på rean? Jag försöker att titta bort från trädavdelningarna nu, har en hel del nya som kommer att kräva omvårdnad i vår...
Hannele
Ja, 75%, en del buskar, stam-vinbär och päronträd; Augustipäron.
Ann i Göteborg
Rean ja, en pärlrönn (som jag fortfarande inte vet var jag skall plantera den) samt en gulbrokig kornell (som är planterad). Har dock fått pippi på rönnar så en rönnlund skall det nog bli med även en Ullungrönn och en Birgittarönn.

Har flera vanliga rönnar på tomten, men dessa fäller bruna torra löv allt för tidigt och verkar vara känsliga mot uttorkning (som jag misstänker är problemet). Är de mer förädlade rönnarna lika känsliga?
Elihe
En liten Acer palmatum dissectum, en rododendron o en liten trådcypress-dvärg, har det blivit på rean. Har också köpt en ormhassel som inte är planterad ännu eftersom höstförkylningen har slagit knock på mig. Funderar på en Stormhattslönn- är det någon som har erfarenhet av denna- just nu 70% rabatt o det blir ju en del eftersom lönnarna är så dyra.
MVH
biggrin.gif tongue.gif rolleyes.gif
mulle
Den här två år gamla tråden är alldeles för intressant och informationsrik för att få falla i glömska så jag tar mig friheten att lyfta upp den så att nya också får läsa om forumisternas alla spännande träd!
Mulle
thomaswahlqvist
alldeles riktigt
Cilla
Ja en här tråden med alla fina inlägg tycker jag också om!

Av mina träd som planterades när vi startade tråden har de flesta överlevt, men några har också dukat under. De två som dött var felplaceringar, chansningar. Jag vill förtäta på ett ställe och försöker sätta träd där som ska ersätta de äldre så småningom, men behöver vattna dem så mycket att det närapå blir ett hopplöst projekt. Balsampoppeln Cakamahaca liksom gulbarkiga häggen Prunus maackii gick hädan redan förra året, och dem kommer jag att ersätta fat med annan tåligare balsampoppelsort och annan placering av häggen.

Några av de andra behöver fortfarande vatten, inte bara för att det i sommar varit extremt torrt utan för att de som alla andra nyplanterade behöver vattnas och pysslas med de första tre åren. Och för att några av dem växer ganska tätt med andra träds rötter.

Hur mår era träd som placerades för ett par år sedan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon