Full version: Fyra träd rikare!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
thomaswahlqvist
Cilla hur snygg var Acer Shirasawanum 'Aureum' i våras?
Jag häpnade över min, det var min första vår med denna skönhet, helt fantastisk.

Och så näsduksträdets blad, helt fantastiska.
Min rödbruna Catalpa har blommat i år men inte vuxit, troligen för torrt.
Kejsarträdet har ENORMT stora blad i år 60x60cm.
Dzad
Jag har ullungrönn och strimlönn... fast bare en liten planta av den senare. Jag beskar den för några veckor sen... O den har fått lite bruna blad här o där. Är det p.g.a. beskärningen el. p.g.a. brist/för mycket vatten?
Cilla
Thomas, spännande träd du har. Min japanska 'Aureum' var också mycket vacker i våras, men den står på ett ställe som inte verkar hålla fukt så den har haft mycket låg tillväxt. Den är fortfarande liten så jag funderar på att flytta den. Kan iallafall rekommenderas, färgen och formen på bladen är så himmelskt vacker.

Min kopparlönn Acer griseum har växt till sig ordentligt. Den är ju svagväxande, men OJ vad glad man blir när stammen tjocknar och flagnar i ett kopparbrons-skimmer. Höstfägringen på denna är bland det vackraste jag har i trädgården.

Glanskörsbäret Prunus serrula vill ha mängder med vatten, men trots att grenverket på min inte utvecklats särskilt bra så har stammen tjocknat och glänser i rött.

Dzad - strimlönnar finns flera av men min erfarenhet av min Acer Tegmentosum och några andra exemplar är att de behöver mycket vatten. Dessutom vill de ju inte ha kalkrik jord. I år har jag beskurit en och annan gren på min, men ytterst lite. Min var hög vid inköpet, ca 3 meter, och den orkar inte riktigt bära toppen rakt. Nu vilar toppen mot en pinne, men jag funderar på att ta bort den och låta den bli ett krökt träd.
Xelma
Vi har haft trädgården i tre år nu, detta har jag planterat:

Min ginkgo (1,5m) har behövt ett nytt toppskott. Jag har spjälat upp en ny gren som redan är ganska stabil efter ett år, ska jag låta stödet vara kvar?

Glanskörsen (2m) har tagit sig fint, den har många nya grenar och mycket blad, funderar på att börja ta bort smågrenarna nere så man ser stammen.

Strimlönnen A.davidii (2m) har växt 30cm i år
Näsduksträdet har äntligen kommit 20cm, det har fått ett nytt toppskott.
Tulpanträdet har växt 1 meter på två år!
Solfjäderslönnen, A.schirasawanum Aureum, har bara växt några cm.
Skenkamelian S. pseudocamelia (30cm) har kommit 5 cm, medan koreana har växt 20cm, men den är större (1,2m)
Buskmagnolian (köpte en ny i våras efter hunden mejat den förra) har tom nyss blommat med en blomma! (2m)
Junimagnolian liksom M.wilsonii har stått still, planterades i våras.
Ullungrönnen har växt 40cm, hoppas på rätt höstfärg i år.
Kopparlönnen har växt från 70cm till 1,5m på tre år.
Hängblodboken F.sylvatica Purpurea pendula har jämt löss, den är spjälad för att växa högre.
Hängkatsuran har klarat den torra sommaren i förbättrad sandjord bra, den kanske snart behåller sina blad så de inte torkar in... borde nog ha fuktigare.
Acer palmatum Dissectum Garnet har fått "virus" eller trivs inte i för blött. Den har långsamt dött, ömsom sett ut som torkskador, ömsom vissen. Får se om det blir en ny i torrare jord.
Acer palmatum Osakazuki ser underbar ut, är gulgrön med röd kant, snart lyser den!
Pinus parviflora Negischii håller på att leta plats tongue.gif

Och 1 st Cornus kousa är inbokad.

På våra 900kvm finns dessutom 9 gamla äppleträd, 1 björk, syréner, fläder, lindportal och 1 stor taxus.
Cilla
Snart måste du börja fota Xelma, detta blir ett fint trädgårdsarboretum!

>Min ginkgo (1,5m) har behövt ett nytt toppskott. Jag har spjälat upp en >ny gren som redan är ganska stabil efter ett år, ska jag låta stödet vara >kvar?

Om trdet accepterat detta som toppskott, dvs börjat satsa mest på det jämfört med sidogrenarna, så skulle jag ta bort det. Ginkgo växer med bågformade grenar och topp och toppen behöver inte stå upprätt.

>Glanskörsen (2m) har tagit sig fint, den har många nya grenar och mycket >blad, funderar på att börja ta bort smågrenarna nere så man ser >stammen.

Jag tog bort några i år jag med, det är ju stammen som är fin. Flerstammig försöker jag göra dem, 2-5 stammar brukar de klara. Men det gäller att inte välja alltför trånga grenvinklar, då riskerar det att spricka när det blir större.

>Strimlönnen A.davidii (2m) har växt 30cm i år

Detta är min favoritstrimlönn, men jag planterar härdigare varianter här. Fota gärna när du kan och vill!

>Solfjäderslönnen, A.schirasawanum Aureum, har bara växt några cm.

Jag tror att denna är mycket näringskrävande. Där den har lite torrt och magert växer den långsamt som en kaktus... Så är det hos mig också.

>Ullungrönnen har växt 40cm, hoppas på rätt höstfärg i år.

Kul! Ja med detta års sol borde hösten bli färggrannare än någonsin.

>Kopparlönnen har växt från 70cm till 1,5m på tre år.

Och har stammen blivit grövre också? Denna ska ju vara långsamväxande och ha sluthöjd på ca 5 meter. Jag tycker min växer på rätt bra den med.

>Och 1 st Cornus kousa är inbokad.

Det blir fint. För ett yvigare hörn i trädgården kanske du kan titta på Cornus más också, härliga doftande gula mimosablommor på bar kvist lika tidigt som snödropparna.

>På våra 900kvm finns dessutom 9 gamla äppleträd, 1 björk, syréner, >fläder, lindportal och 1 stor taxus.

Och när kommer trädgårdstidningarna dit och fotar så att vi får inspireras? ;-)
Xelma
Jag fotar hela tiden, dock är det så rörigt fortfarande med helrenovering av huset från 1930, så det ser så skräpigt ut... Närbilderna blir bäst rolleyes.gif Men jag ska ta lite ändå. Nästa års stora projekt är dammen, den rabatten har jag inte gjort något med och den syns överallt ifrån... Fullt med gullris, såpnejlika mm som ska ersättas av vita blommor.

Ginkgons toppskott har inte börjat få sidogrenar än och det har inte växt i år.

Glanskörsen har 4-5 grenar som är ca 2cm tjocka, det är de ännu mindre jag tar bort. Jag har spänt ut 2 st grenar för de låg an mot de andra.

Solfjäderslönnen står i torvpartiet med hästgödsel, borde ha det bra, men det ska kanske bo in sig ytterligare ett år.

Kopparlönnen flagar vackert i år. Stammen har nog ökat till 4 cm. Min står på norrsidan i sandjord.

Jag får kolla in Cornus mas wink.gif Om det stora ihåliga äppelträdet skulle bli dåligt blir det plats för en Catalpa "purpurea", jag har glömt det rätta namnet. Men det är bara om jag måste ta ner det
Cilla
Kikade in på din hemsida och trädgårdsbilderna. Dem har jag nog sett förut - vilka fina former! Härlig trädgård som säkert kommer att bli utställningsgård när du får bort byggstöket!
Ingo
Nää! Nu läste jag i den här tråden i alla fall! Jag som skulle försöka hålla mig ifrån det...och så gjorde jag det ändå! Jag blir så fruktansvärt avundsjuk på alla roliga träd. sad.gif

Själv kan jag bara skryta unsure.gif med att:
Äppelträd 1, uråldrigt paraplybeskuret Transparente Blanche, bär trots kräftangreppen så mycket frukt på vattenskotten att vi inte hinner plocka...
(Blir alltså fallfrukt, värdelös eftersom TB är så stötkänslig.)
Äppelträd 2, uråldrigt, okänd sort, totalmassakrerat av tidigare beskärningar och massivt kräftsjukt - nu försiktigt gallrat två somrar av mig - faktiskt blommade litet och fick ett par kart...
Äppelträd 3, uråldrigt, okänd sort, massakrerat av tidigare ägare (i ett försök att göra ett miniträd som inte skulle skymma kvällsolen på verandan?) och likaledes kräftsjukt trots allt blommade litet...
Häggen - listigt planterad (eller självsådd) 40 cm från entregången, kapad på 30 cm höjd av tidigare ägare, uppvuxen till bred buske som blockerade gången - har jag nu orkat gallra ur och stamma upp så att den kan bli ett normalt 2 - 3-stammigt träd...kanske...

Herregud, vad jag längtar efter maackia, robinia, strimlönn, glanskörsbär och allt det där! Nu hinner jag inte med p g a småbarn och husrenovering...men vänta bara tills jag blir pensionär, då ska ni få se på annat... tongue.gif
Cilla
Hej Ingo, brett leende här.
GRATTIS till blom och kart på dina äppelträd! Strunta i kräftan, du får som du säger frukt ändå och kan få det under många år. Och om du inte hinner beskära på några år så brukar stympade träd besvara med en mängd blom och frukt.

Och vet du att Transparente Blanche är perfekta nog att klafsa ned i gräsmattan efter en vecka på marken? Kanske kul för barnen. Bra för träden, bra för gräsmattan och mikrolivet i jorden. Moset brukar vara neddraget i jorden efter bara en vecka.
thomaswahlqvist
INGO
Vi satte först träden och renoverar sedan huset, galet säger många men det kan ju ta en stund innan de växer, och sen när jag blir penssionär skall jag njuta av mina träd och renovera huset en gång till.
Har nog en 20träd och 70-80 olika buskar.
Dessutom är träd billiga i jämförelse med ny TV eller badrumsrenovering.
tone
Anders hur har det gått med Mulle i zon 4?

Detta är vad jag har hittills, vid havet i södra Hälsningland:
silverpäron - hängande, fin. växer inte mycket på höjden, men det är nog för att det är en hängande variant. Verkar annars må bra och har stått riktigt blåsigt i 4 eller fem vintrar.
Manchurisk valnöt - har jag haft över två vintrar. Den växer som bara den - Jag älskar den..
Ullungrönn - ny för säsongen
Flikbladig fläder, sutherland golden - tre vintrar verkar frysa lite i de yttersta spetsarna, men kommer igen så starkt så det inte alls märks - fin.
Vingad benved 3 år - vacker om den står en bit ifrån havet. Den som står nära havet får inte så fin färg. Jag tror att det beror på det varma vattnet, som hindrar tidig frost.
Häxal- trevlig på våren, men får heller inte så mycket höstfärg som jag trodde. Verkar i allafall klara sig bra.
Japansk magnolia - mår inte bra på vårarna. Jag har haft den två vintrar. Den ser halvdan ut en bra bit in på sommaren, men nu är den fräsch. Vi får väl se hur det går.
Körsbärsbenved - en riktig favourit. Den är jättesnygg nu. Den har jag haft två vintrar. Jag har dock flyttat den från en solig vägg, till en halvskuggig plats med lite torvinblandning.
Koreansk azalea - en jättefavourit, verkar gå bra. Den växer på och blommar ju underbart, 3 vintrar.
Schersmin aureum, 3 vintrar. Den har mått bra tidigare år och en bit in på sommaren i år, då flera grenar vissnade ner. Sedan kom den igång igen. Sork?
Gyllenlönn, 2 st. En har varit med fyra vintrar en två. De fryser tillbaka en del för det mesta, men inte den sista vintern. Denna sommar har en vuxit på riktigt bra. De verkar inte torka trots soligt läge om man vattnar rikligt.
Prydnadskörsbär Accolade - En favourit som bara växer på, fem år här tror jag . Dock ser man mer nu att den är toppympad vilket är tråkigt.
Fjärillsazalea - De har klarat en vinter helt och växer på - fina
Manchurisk strimlönn - ny för säsongen, härliga blad
katsura - ny för säsongen, fick en solchock när jag äntligen fick den i jorden efter en längre tid i skugga, men den fick nya blad. Nya för säsongen är också kornell Ivory Halo, silverbuske, havtorv, kopparhäggmispel - Bäcklösa, Lönn Drummondi, olvon compactum, pärlhägg, hängask, bergkörsbär, lönn Osakazuki (den sistnämnda planterad i ett trevligt lähörn).
Några som har hängt med några år är luktolvon - vacker form och höstfärg, smällspirea diablo som går jättebra (ger rödbladighet utan blodlönnens mjöldagg), vidjehortensia som jag älskar, jag har många. Ullvide (silverfärgad boll) och syrenerna Beauty of Moscow och Palibin kom förra året och verkar lovande
Sedan har jag fruktträd och rosor förstås.

Det mesta går mycket bättre än jag först trodde, vid havet i norrland. Jag satsar på bra jord och täcker jorden under vissa med tjockt granris kring juletid.
Ingo
CITAT (thomaswahlqvist @ 31-08-2006, 21:08)
Vi satte först träden och renoverar sedan huset, galet säger många men det kan ju ta en stund innan de växer, och sen när jag blir penssionär skall jag njuta av mina träd och renovera huset en gång till.
Har nog en 20träd och 70-80 olika buskar.
Dessutom är träd billiga i jämförelse med ny TV eller badrumsrenovering.

Det ligger mycket i vad du säger - och jag har inte tänkt låta trädgården ligga för fäfot tills allt är färdigrenoverat! Men just nu är jag fast i ett köksbygge som drar ut på tiden och känns som att det måste prioriteras. Och sedan måste jag riva ett skjul och och ta bort åtminstone ett av de två massakrerade äppelträden för att få plats med andra träd (liten tomt), så det är inte bara att börja plantera!

Hm, jag måste få in ett plommonträd någonstans också, på allmän begäran (barnen). Undrar var..?
Cilla
Plommon - spaljera den mot huset bara. Eller sätt mot en vägg av det skjul du tänkt riva... Spaljerat plommon blir sisådär vackert, men få plommonträd blir ju det ändå, och snabbt blir det frukt på spaljéerna också.
Elihe
CITAT (Cilla @ 29-08-2006, 13:36)
Ja en här tråden med alla fina inlägg tycker jag också om!

Av mina träd som planterades när vi startade tråden har de flesta överlevt, men några har också dukat under. De två som dött var felplaceringar, chansningar. Jag vill förtäta på ett ställe och försöker sätta träd där som ska ersätta de äldre så småningom, men behöver vattna dem så mycket att det närapå blir ett hopplöst projekt. Balsampoppeln Cakamahaca liksom gulbarkiga häggen Prunus maackii gick hädan redan förra året, och dem kommer jag att ersätta fat med annan tåligare balsampoppelsort och annan placering av häggen.

Några av de andra behöver fortfarande vatten, inte bara för att det i sommar varit extremt torrt utan för att de som alla andra nyplanterade behöver vattnas och pysslas med de första tre åren. Och för att några av dem växer ganska tätt med andra träds rötter.

Hur mår era träd som placerades för ett par år sedan?

Hej! Längesen jag skrev men läser regelbundet vad ni andra skriver. Min kopparlönn växer på men växer väldigt smalt rakt upp med många grenar.
Glanskörsbär- har fått kraftig stam o grenar som är hur långa som helst, ser lite lustigt ut- kan man korta in dem lite?
Gulbarkiga näverhäggen växer så det knakar o är säkert 2,5 m hög nu. Har tappat lite blad denna torra sommar trots rotvattning.
Lilla mulle mullbär som var stickling för 2 år sedan har mest vuxit som en buske, har nu försökt få en gren att bilda toppskott.
Persika Frost växer också så det knakar o har i stort sett ingen krussjuka- något enstaka blad. Har bara tagit bort det som frusit på vintern.
Japanska gyllenlönnen är flyttad men verkar klara det bra, har dock inte vuxit nämvärt i år.
Pärlrönnen har stått stilla i år, kanske för torrt?
Katsuran växer också bra.
Tillkommit i år är ett silverpäron- hängformen. Ska bli spännande att se hur det utvecklas.

wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wink.gif unsure.gif
Cilla
Hej Elihe, kul att läsa din rapport!
Mitt glanskörsbär växer också enbart i höjden (fast denna sommar inte så mycket pga bristfällig bevattning). Jag tror att jag kommer att låta den utvckla sidogrenar själv, Det är bara bra om stammarna blir höga utan sidogrenar, det är stammen jag vill titta på i första hand. Kronan fixar den nog till så småningom. Toppar som skjuter iväg så där har iallafall en tendens att torka eller frysa, så det brukar också sköta sig själv. Jag tror att glanskörsbäret reagerar på beskärning ungefär som andra prunus, dvs med kvastar.

Kopparlönnen hos mig växer som en tonåring, med en arm hit och en dit som blir lite oproportionerliga, men jag tolkar det som växglädje. Allt sånt fixar trädet till av sig själv så småningom.
Elihe
Mitt glanskörsbär växer inte så mycket på höjden. Toppskottet frös första vintern så nu växer sidogrenarna ut hur långt som helst verkar det. Stammen är kraftig o fin men grenarna långa o taniga. Inte så vackert just nu, ser spretigt ut. Men stammen är vacker!!!!!
Men som du säger Cilla, det kanske fixar sig i slutändan.
MVH
laugh.gif tongue.gif
Ingo
CITAT (Cilla @ 01-09-2006, 22:03)
Plommon - spaljera den mot huset bara. Eller sätt mot en vägg av det skjul du tänkt riva... Spaljerat plommon blir sisådär vackert, men få plommonträd blir ju det ändå, och snabbt blir det frukt på spaljéerna också.

Bra idé, att jag inte tänkte på att spaljera! Inte mot skjulet, för det är vidbyggt mot husets nordostvägg - men på garagets trista baksida är det soligt sydvästläge!
jegi
CITAT (tone @ 31-08-2006, 23:02)
Anders hur har det gått med Mulle i zon 4?

Detta är vad jag har hittills, vid havet i södra Hälsningland:
silverpäron - hängande, fin. växer inte mycket på höjden, men det är nog för att det är en hängande variant. Verkar annars må bra och har stått riktigt blåsigt i 4 eller fem vintrar.
Manchurisk valnöt - har jag haft över två vintrar. Den växer som bara den - Jag älskar den..
Ullungrönn - ny för säsongen
Flikbladig fläder, sutherland golden - tre vintrar verkar frysa lite i de yttersta spetsarna, men kommer igen så starkt så det inte alls märks - fin.
Vingad benved 3 år - vacker om den står en bit ifrån havet. Den som står nära havet får inte så fin färg. Jag tror att det beror på det varma vattnet, som hindrar tidig frost.
Häxal- trevlig på våren, men får heller inte så mycket höstfärg som jag trodde. Verkar i allafall klara sig bra.
Japansk magnolia - mår inte bra på vårarna. Jag har haft den två vintrar. Den ser halvdan ut en bra bit in på sommaren, men nu är den fräsch. Vi får väl se hur det går.
Körsbärsbenved - en riktig favourit. Den är jättesnygg nu. Den har jag haft två vintrar. Jag har dock flyttat den från en solig vägg, till en halvskuggig plats med lite torvinblandning.
Koreansk azalea - en jättefavourit, verkar gå bra. Den växer på och blommar ju underbart, 3 vintrar.
Schersmin aureum, 3 vintrar. Den har mått bra tidigare år och en bit in på sommaren i år, då flera grenar vissnade ner. Sedan kom den igång igen. Sork?
Gyllenlönn, 2 st. En har varit med fyra vintrar en två. De fryser tillbaka en del för det mesta, men inte den sista vintern. Denna sommar har en vuxit på riktigt bra. De verkar inte torka trots soligt läge om man vattnar rikligt.
Prydnadskörsbär Accolade - En favourit som bara växer på, fem år här tror jag . Dock ser man mer nu att den är toppympad vilket är tråkigt.
Fjärillsazalea - De har klarat en vinter helt och växer på - fina
Manchurisk strimlönn - ny för säsongen, härliga blad
katsura - ny för säsongen, fick en solchock när jag äntligen fick den i jorden efter en längre tid i skugga, men den fick nya blad. Nya för säsongen är också kornell Ivory Halo, silverbuske, havtorv, kopparhäggmispel - Bäcklösa, Lönn Drummondi, olvon compactum, pärlhägg, hängask, bergkörsbär, lönn Osakazuki (den sistnämnda planterad i ett trevligt lähörn).
Några som har hängt med några år är luktolvon - vacker form och höstfärg, smällspirea diablo som går jättebra (ger rödbladighet utan blodlönnens mjöldagg), vidjehortensia som jag älskar, jag har många. Ullvide (silverfärgad boll) och syrenerna Beauty of Moscow och Palibin kom förra året och verkar lovande
Sedan har jag fruktträd och rosor förstås.

Det mesta går mycket bättre än jag först trodde, vid havet i norrland. Jag satsar på bra jord och täcker jorden under vissa med tjockt granris kring juletid.

Spännande sättning, särskilt i lite tuff zon. Du borde också bjussa på lite bilder!
mboderus
Jag har alla utom glanskörsbäret. Strimmlönnen har blivit attackerad av en katt som ville vässa klorna, och kommer nog inte att överleva... Kommer definitivt att skaffa ett glanskörsbär någon gång, jag älskar att känna på den sidenlena stammen =)
Fera
Oj vilka fina träd du fick tag i

Jag var hos en trädgårdsamatör som hade vingnöt men han ville inte sälja något av sina rotskott. Han försökte utrota dem! Nästa gång jag åker dit skall jag tala om att det gör inget om jag får köpa ett skott och om det sedan i sin tur skickar ut skott både hit och dit!!!!!
Strimlönn fick jag därimot köpa. "korkträd" (korkalm) skulle sitta finnt liksom glanskörsbär! Jag har en trädgård som rent tekniskt kan växa, om det är bra eller inte kan diskuteras! Med tanke på den tid det tar att sköta om allt...........!
Lotta i Gbg
Alla utom kopparlönnen trivs utmärkt sedan länge hos mig i zon 3 i Bohuslän. Kopparlönnen klarar sig bra upp till zon 2 här. Jag har tagit död på två.
Cilla
Roligt att läsa här!

Min kopparlönn i trädgården kopierade jag förhållandena för från Zetas trädgårdar. Byggde torvblocksbädd, tre osågade block högt, blandade till en jord som nästan enbart består av mull och organiskt material och lite ler. det är i och för sig inte vad Ztas har, men de hade ett mycket fint exemplar i en djup och aningen upphöjd rhododendronbädd, så det blev inspirationen för mig.

Svårare har jag för de prunusar som vill ha mängder med vatten de första åren; mitt glanskörsbär och min näverhägg står och stampar och slokar "för ingenting" tycker jag. Men lite bredare blir de för varje år, det är kul.

Tåligare är Körsbärskornellträdet Cornus más, står torrt och i området av ett björkrotssystem, men växer ack så sakta i den miljön förstås.

Prydnadsaplarna här frodas väl eller hyfsat, särskilt purpurapeln Malus Profusion osm är min favorit bland de rödblommande aplarna. Och rosenapeln köpte jag som en liten 3 dm hög spretbuske, nu är den kanske 1 meter hög men den låga tillväxten gör inte så mycket för den blommar ymnigt på sina små grenar.

Underligt nog gillar min strimlönn Acer Tegmentosum läget mellan gran och ek i moränjord, men så utvidgar jag växtädden några dm varje år också.

Och vanöten Juglans regia växer och frodas i ängen. Om det är 20 år till fruktsättning så har den bara 13 år kvar eller så.

Ett impulsköp av dvärgpersika för två eller tre år sedan visade sig vara en hit. I år har den lilla 50 cm höga trädet 8 stora persikor! Fast inte mognar de ute förstås, det är säkert helt fel sort för vårt klimat Jag får ta in dem och se. Blomningen i våras var superb.

Pålitlig är lilla Prunus tenella, rosenmandel tror jag på svenska. I år har den ca 50 små ludna mandelnötter på sina 40 cm höjd, och i våras var blomningen häpnadsväxkande som vanligt. Illande rosa och mycket tidig.
Anna NV Uppsala
Måste bara berätta att kopparlönnen fortfarande lever hos mig, efter minst två vintrar. Den ser död ut varje vår, men återuppstår sen glatt med knoppar hela vägen. Och växer rätt snällt också. Den står i skogsbrynet, halvskugga, skyddat mot norr och nordost, med diverse mull i jorden. jag vågar nästan inte tro att den ska klara sig länge här, men kul så länge det varar.
Lotta i Gbg
Det kanske inte blir några mer fimbulvintrar hos dig Anna! De senaste har ju varit rätt milda, så den kanske klarar sig. Jag prövade mina när vi hade lite tuffa vintrar med mycket köld under -25, och de växte baklänges.
Anna NV Uppsala
Ja extremkalla vintrar ska ju bli sällsyntare nu säger klimatforskarna. Ochhar man tur och ett träd hinner växa till sig några år så sägs de ju bli tåligare med tiden. Hoppas kan man alltid, även om jag annars hoppas att klimatändringarna ska hålla sig lugna.
Juli S
Har sett amerikansk lönn i boken och blev väldig fasinerad, letade efter och hittade i Zetas trägård. Men jag köpte en koreansk lönn i stället, de hade finare exemplärer och kunde inte förklara mig skillnaden mellan dem 2 sorterna. Finns det någon skillnad över huvud taget eller inte confused.gif ?

Tack på förhand, Julia.
Lotta i Gbg
Har du några latinska namn på de här lönnarna Julia? Jag hittar inget om dem på svenska.
CGB
Acer glabrum subsp douglasii, alaskalönn
Acer griseum, kopparlönn
Acer pensylvanicum, amerikansk strimlönn
Acer tegmentosum, manchurisk strimlönn
Juli S
Acer pensylvanicum, amerikansk strimlönn
Acer tegmentosum, manchurisk strimlönn

Precis! Vad är det för skillnad mellan dem? Jätte tacksam för svaret rolleyes.gif .
kerstin z5-6
3 nya och 2 omplacering i sommar -Ginko -varit ute två vintrar utan nerfrysning -nu på ännu bättre plats
Lönn japansk Acer palmatum Orangeola..svårtydd namnlapp-ute, nygammal -krukodlad tidigare
nya
Silver päron Pyrus salicifolia

Malus Profusion prydnadsapel -har många olika älskar dem alla

Bergkörsbär, Prunus sargentii

planerade o beställda
Smalbladig silverbuske (Elaeagnus angustifolia uppstammad)

Acer drumondii
Crataegus, mordenensis 'Toba', pärlhagtorn
alla stam med klump ca 150-170 vid leverans

Väntar i barn kammare
ek
Lind
vildkörsbär
Skogslönn
mfl -fått av snäll forumist -växer som attan -skogsröjning beställd så de får livsrum smile.gif

Väntar på annan plats
15 st ,1 m tuijor för lähäck till nya rosplanteringar
Måste bort :sad.gif
Balsampoppeln .. invaderar med rotskotten ..
Borta -sälg en masse .. PLATS FÖR NYTT smile.gif

Lotta i Gbg
Julia!
Strimlönnarna är rätt lika, men de har naturligtvis små saker som skiljer de åt annars hade det varit samma ju. Och så kommer de från olika delar av världen. Acer tegmentosum är den strimlönn som har de vitaste och mest markerade strimmorna, den lär också vara lite mer härdig än A pensylvanicum. De är ju bra härdiga båda två så för dig spelar det säkert ingen roll. Jag har själv A tegmentosum som jag tycker är jättefin.

Juli S
Tackar, tackar Lotta!

Nu vet jag och ska vänta tills mitt lilla träd ska växa och visa sina fina vita strimmor! bravo.gif
Cilla
Jag har också A. tegmentosum, men har sett att A. pensylvanicum ofta beskrivs som härdigare. Min är dock tillräckligt härdig för att ha klarat zon 3 i några år med god växtkraft som inte avmognar för sent.

Men bor man i en varmare zon finns det ju mängder av roliga lönnar med härliga stammar att välja bland. Någonstans här lade jag in bilder... Det finns en variant på Acer davidii med vita trianglar på den gröna stammen, jag tror det var davidii men inte den vanliga 'George Forrest' utan en annan.

Här en sajt med 600 lönnarter på bild
http://www.esveld.nl/collecties/collacer.htm

Här en sajt med ganska många lönnarter och små bilder
http://www.bluebellnursery.com/cgi-bin/cat...r&initial=A

Här en fotografisk hyllningssajt till lönnen
http://www.tonyhowell.co.uk/acertrees.htm
Lotta i Gbg
Vad konstigt Cilla, jag har sett och hört av trädfolk att just A tegmentosum har lite bättre härdighet här i Sverige. Jag tror att det kan vara skillnad om man t ex ser till hur det är i USA och övriga världen som inte har samma förhållanden som vi. På nätet kan man t ex jämföra de båda på Zetas.

Underbart vackra bilder av Tony Howell, tack för det:-)
Cilla
Bra att höra Lotta, jag ska kolla närmre på vilken av strimlönnarna som människor kring mig har bäst erfarenhet av. Som sagt, min tegmentosum och ett par andra som jag stött på i zon 3 utvecklas bra, så det kan mycket väl vara den härdigaste.
Ezereht
har kollat lite på alla träd, hur härdigt är silverpäron?
Cilla
Brukar beskrivas som zon 2-3-träd, men har man mycket bra förhållanden så kan nog zon 4 gå också.
Huggorm
Nu dammar vi av den här gamla fina tråden, för jag har berikats med just fyra träd den här säsongen smile.gif

Robinia (Robinia pseudoacacia) Jag planterade några frön, och två stycken grodde. Ingen trivdes i sin kruka på min fönsterbänk, den ena såg så sjuk ut att jag gjorde mig av med den. Den andra planterade jag så småningom över i en större kruka och ställde ut för att slippa se den. Utomhus tog den sig desto bättre, och nu ser den frisk och välmående ut. Antar att dom behöver extremt mycket ljus. Skall vinterförvara den på skyddad plats, och plantera ut den för gott till våren.

Trumpetträd (Catalpa speciosa) Planterade tio frön, och fem grodde. En tog jag bort, de fyra återstående har blivit ganska stora. En planterade jag ut i marken, en annan ställde jag ut i en 10l kruka och dom sista två stod kvar inne rätt länge innan jag tog ut dom för invintring i augusti. Vi får se hur många som klarar vintern, den som planterades i marken har inte sett speciellt glad ut. Perfekta träd att börja med för den som vill testa att plantera frön i kruka.

Äkta kastanj (Castanea sativa) Spred ut ett antal frön utomhus i höstas, men jag såg sedan att någon mus eller liknande gått efter och grävt upp dom. Dessutom skall kastanjerna vara känsliga för frost, och det var mer än 20cm tjäle i vintras. Trodde samtliga hade misslyckats, men idag hittade jag en en planta med ovanligt utseende smile.gif Vet inte om fler kan ha klarat sig, men denna står i alla fall på perfekt plats så det blir bra. Återstår bara att lotsa den genom den första, mest kritiska vintern. Lyckligtvis var det bra proviniens på nöten, men det är ändå på gränsen här i zon 2-3.

Japansk Magnolia (Magnolia kobus) Det enda träd jag köpt för pengar i år. Hittade inget på min annars välsorterade plantskola, men plantagen hade förvånande nog ett antal plantor som dessutom såg väldigt friska ut. Dom allra flesta sätter ju dessa träd som solitärer, men det tyckte jag inte riktigt den förtjänade. Något som är så förvillande likt en sälg får klara sig inne bland de andra träden, det blir dessutom mera likt platsen där de naturligt växer. Bara tio år kvar tills man kan se efter blomning nu då biggrin.gif

Vad har ni andra skaffat för kul träd i år?
Gunilla T
Hoppas dina Catalpa klarar sig - ett träd som står på min lista, tror det får bli purpurkatalpan - den kommer ganska sent vilket borde betyda mindre risk för frostskador på bladen.

Själv har jag inhandlat och planterat en del i år. Gillar dvärgformer av barrträd så nu har jag utökat med Pinus mugo "Mops midget" och Picea sitchensis "Silberzwerg"

Junimagnolian "Magnolia obovata" , snödroppsträdet Halesia monticola samt Stewartia koreana - skenkamelia har fått plats i nya surjordspartier.

Rhamnus frangula "Fine line" en pelarformad brakved - mera en buske kanske men den är jag supernöjd med, mycket vackert bladverk och snygg växtform.

Metasequoia glyptostroboides - ett tjusigt träd faktiskt och hoppas det överlever den första vintern, har fått en skyddad växtplats.

Och så köpte jag en Sciadopitys verticillata, en solfjäderstall som jag kom över till hyfsat pris på Sta´s växtmarknad - tyvärr finns ingen mer plats i surjordspartierna så nu är det grävning som gäller igen, vill ha den i jorden i höst
Huggorm
Särskilt metasequoian är jag avundsjuk på - jag stod och kände på en på plantskolan för några veckor sedan men vågade inte slå till. Tror tyvärr inte den klarar min zon, men den är värd lite zonknäckning. Ett annat år skall jag testa, det har jag bestämt.
Gunilla T
Skall rapportera nästa vår hur det går..

Javisst, glömde...har svårt att motstå Acer palmatum, nu blev det en utökning med "Orange dream" tveksamt härdig men har gjort mitt bästa.
jegi
Jag trodde att jag dragit ner på takten, men när jag summerar så är det rätt många ändå, fast mest mindre varianter denna gång.
Tre japanska lönnar (UNS)
En skenkamelia
En magnolia (Golden star)
Ett japanskt gaffelolvon
En kastanj (dog redan under sommaren)
En blomsterkornell (Venus)

Tror inte du får några stora problem med trumpetträd hos dig, Huggorm. Här går det ju bra, i år har min vuxit exakt två meter och den klarade förra vintern rätt okej, lite frödd i toppen bara.

Vad som gäller för båda robinia och trumpetträd är dock att dom inte riktigt hinner mogna av så en del av tillväxten kan frysa tillbaka. I sämsta fall kan du räkna med två steg framåt och ett bakåt.

Nu vet jag inte var du odlar, Gunilla, men junimagnolia har jag haft problem med här i zon IV. Jag vet inte om det är proviniensen som är kass, men den har frusit både på våren och hösten, och i år sköt den nytt från backen.
Huggorm
CITAT (jegi @ 25-09-2009, 20:05) *
Tror inte du får några stora problem med trumpetträd hos dig, Huggorm. Här går det ju bra, i år har min vuxit exakt två meter och den klarade förra vintern rätt okej, lite frödd i toppen bara.

Med två meters tillväxt finns det ju lite att ta av biggrin.gif
HelenJ
Ja, några träd har det blivit i år (och säsongen är inte slut än...)

Japansk lönn (Acer palmatum) 'Shaina' läckert röd och väldigt tät fick jag på min senaste praktikplats

Ginkgo biloba - fick jag också från praktiken. Tveksamt härdig hos mig men placerad några meter framför en vit tegelvägg i sydostläge, och med en två meter hög avenbokhäck en bit framför. Borde gå...

Balsampoppel (Populus balsamicus) - ett väldigt litet exemplar och det enda som kostat mig pengar.... 65 spänn wink.gif

Ginnalalönn (Acer tataricum ssp. ginnala) - bytt till mig på en plantbytardag. Den växer som attan!

Trollpil (Salix babylonica) 'Tortuosa' - fått som stickling och även om den höll på att dö i bilen hem har den nu tagit sig bra.

Manchurisk valnöt (Juglans mandschurica) - grävde upp nötter som grott på fel ställe på Norrviken. Tog hem dem och två har tagit sig bra i kruka, men jag vågar inte plantera ut dem förrän nästa höst.

Silverpäron (Pyrus salicifolia) 'Pendulum' fick ett 250cm högt exemplar som planterats idag.

Mitt lilla arboretum är på G... biggrin.gif
Huggorm
Jag kom på att det blivit ett par träd till i år. Tysklönn, en liten planta som jag snodde nere vid älven. Där hade den ändå ingen framtid, men hos mig har den en given plats. Ett par små lindar har det blivit också, jag hade ett rotskott från tidigare men den blev uppäten av rådjuren i vintras. Visserligen har den tagit sig igen, men nu har jag tre i alla fall.

Och så har jag länge gått och funderat på vad jag skall plantera utanför köksfönstret på fritidshuset jag håller på att bygga. Där står nu en ek som är allt annat än vacker. Visserligen perfekt att hänga talgbollarna i, men inget man blir glad av att se. Jag ville ha något som blir grönt så tidigt som möjligt på våren, är grönt och frodigt på sommaren och har fina höstfärger. Dessutom skall den gärna växa fort, men inte bli vansinnigt stort.

Svaret blev - hassel! En årsplanta som fåglarna planterat i mossan på ett torrt berg flyttades, och skall hållas till trädform med en eller möjligen två stammar. Dom blommar ju redan tidigt i mars, och lövas bland dom första på våren. Nötterna är en bonus och dom får fina gula höstlöv. Eken får stå kvar tills hasseln har växt till sig lite. Sedan får vi se om jag har hjärta att sätta sågen i den...
Alexander-VG-zon3
hmm vad har det blivit i år

från frösådd

kejsarträd, Korallträd, kaki

köpta

Apträd, Albizia julibrissin, Acacia pravissima, Sambucus nigra 'Aureomarginata' (kanske en buske mer?),
Acer capillipes, Acer davidii
Huggorm
CITAT (flaxss @ 25-09-2009, 21:33) *
hmm vad har det blivit i år

från frösådd

kejsarträd, Korallträd, kaki

köpta

Apträd, Albizia julibrissin, Acacia pravissima, Sambucus nigra 'Aureomarginata' (kanske en buske mer?),
Acer capillipes, Acer davidii

Det var en del riktigt känsliga träd där. Skall du ha acacian på friland? Albizian är väll också rätt känslig, och kanske några av dom andra med. Kaki, vad är det för något?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 21:44) *
Det var en del riktigt känsliga träd där. Skall du ha acacian på friland? Albizian är väll också rätt känslig, och kanske några av dom andra med. Kaki, vad är det för något?

Acacia pravissima vet jag inte ens vad den tål, så den åker väl in samma gller för korallträdet (Erythrina crista-galli) vet inte heller va den tål. resten vet jag inte heller riktigt vad jag ska göra med. Albizian vet jag några som har till zon 3 utan skydd men den vågar jag inte ha ute. annars är den nog satt till zon 0-1. kaki heter Diospyros kaki ett frukträd klarar zon 0 (1) från kina, japan. köpte frön från impecta nu när dom hade rea.

lönnarna är nog härdiga men resten får nog övervintras inne sålänge.

glömde ju har ju några plantor av Ziziphus zizyphus sägs tåla -23c.
Peztis
Jag har en Ullungrönn men att den är snabbväxt har jag inte märkt av...

Den har stått p samma plats i 6-7 år och jag tycker inte att något händer. Visst är den vacker men jag trodde de skulle växa mer. Fick den som vårdträd av svärfar...

Vi har mängder med sork emellanåt så jag misstänker att de är och knaprar på rötterna. De tog ihjäl en jättefin hängsälg jag hade (åh så ledsen jag var och är!!!!) samt halva rotsystemet till ett Aroma äppelträd - det stod och vickade i vinden. Det har inte riktigt hämtat sig än, tycker jag, trots att det är kanske 4 år sedan.
jegi
Kaki är kanske mer känd som Sharon som brukar finnas i fruktdiskarna.
Albizia planterade jag en liten planta ifjol som växte jättebra. Trots att den var ganska väl skyddad under vintern så frös den ner helt till backen, men kom med nya skott under sommaren.
Brödgran/Apträd har jag också och skyddar på samma sätt och den tycks betydligt härdigare. Fast den växer långsamt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon