|
Gunilla T
26-09-2009, 08:29
CITAT (jegi @ 25-09-2009, 20:05)  Nu vet jag inte var du odlar, Gunilla, men junimagnolia har jag haft problem med här i zon IV. Jag vet inte om det är proviniensen som är kass, men den har frusit både på våren och hösten, och i år sköt den nytt från backen. Jag odlar i zon 2 - 3 men i trädgården tror jag att zon 2 råder pga av naturliga förhållanden och de skydd vi byggt upp. Nu var den Magnolian jag köpte inte ett praktexemplar, alldeles för ung planta. Den lever men har inte vuxit alls i sommar så tveksamt om den överlever. Den borde få övervintra några år i växthus men nu är den iaf utplanterad. I somras hade jag möjlighet att besöka en fantastisk trädgård i samma odlingszon som jag själv bor i. Har aldrig sett något likande, där växte åtminstone 10 obovata som var lika höga som mina stora björkar därhemma. Jättelika blad och enorma blommor, diametern på stammarna var ca 2-3 dm. Hela undervegetationen beståd av enorma Rhododendron och Azaleor så visst går det för entusiaster med stor kunskap. ...och så blev jag påverkad  och köpte min alldeles för outvecklade lilla planta av junimagolian.
Huggorm
12-06-2010, 10:43
Nu har jag länge beundrat en stor, vacker katsura som jag kör förbi på väg till jobbet varje dag, och nu kunde jag inte hålla mig längre utan köpte en egen. 228kr för ett nästan två meter högt friskt och frodigt trestammat exemplar blev det, känns som en riktigt bra affär. Nu gäller det att hitta ett passande ställe till den bara, visserligen har jag ju våta partier på min annars torra tomt men dom ligger lite avsides
Vad har ni andra fått tag på för kul den här våren?
Ett variegerat tulpanträd, ca 150 cm högt. Liriodendron tulipifera 'Auromarginata' Ett rödbladigt trumpetträd, ca 1 m högt. Catalpa × erubescens 'Purpurea' - purpurkatalpa Ett näsduksträd som dels ska blomma tidigt, dels med stooora blommar. Just nu är det bara en halv meter högt, så jag vet inte riktigt hur länge det dröjer... Davidia involucrata 'Sonoma' En rödbladig björk som ska få kritvit stam. 1,5 m högt nu. Betula pubescens 'Rubra' En kasperbenved som ska få urläckra frukter till hösten. 0,5 m idag. Euonymus cornutus var quinquecornutus Ja, det var väl skörden av träd och buskar hittills i år. En skenkamelia blir nästa inköp - såvitt jag vet nu.  (Stewartia pseudocamellia) Än så länge är det bara rödbjörken som blivit planterad. Jag måste fundera lite till på var de andra ska placeras. De är ju egentligen inte härdiga hos mig...
Alexander-VG-zon3
12-06-2010, 12:46
CITAT (HelenJ @ 12-06-2010, 13:37)  Ett variegerat tulpanträd, ca 150 cm högt. Liriodendron tulipifera 'Auromarginata' Ett rödbladigt trumpetträd, ca 1 m högt. Catalpa × erubescens 'Purpurea' - purpurkatalpa Ett näsduksträd som dels ska blomma tidigt, dels med stooora blommar. Just nu är det bara en halv meter högt, så jag vet inte riktigt hur länge det dröjer... Davidia involucrata 'Sonoma' En rödbladig björk som ska få kritvit stam. 1,5 m högt nu. Betula pubescens 'Rubra' En kasperbenved som ska få urläckra frukter till hösten. 0,5 m idag. Euonymus cornutus var quinquecornutus Ja, det var väl skörden av träd och buskar hittills i år. En skenkamelia blir nästa inköp - såvitt jag vet nu.  (Stewartia pseudocamellia) Än så länge är det bara rödbjörken som blivit planterad. Jag måste fundera lite till på var de andra ska placeras. De är ju egentligen inte härdiga hos mig... vilka läckra träd du skaffat!, brokbladigt tulpanträd har jag letat efter på plantskolor men inte hittat. annars får jag köpa det på postorder eller från utlandet. den björken du skaffat skulle nog även jag kunna gilla, du får visa bilder!. har sett rödbladig björk innan i verkligheten och bladen var vackra, fast stammen var inte så himla vit. men kontrasterna mellan rött och vitt låter snyggt. kasperbenveden var också snygg. CITAT (HelenJ @ 12-06-2010, 13:37)  De är ju egentligen inte härdiga hos mig... fast så känsliga är väl inte träden ? jag vet iförsig inte vad benveden tål, men resten borde klara sig hos dig. du får ge dom bra lägen.
CITAT (flaxss @ 12-06-2010, 13:42)  vilka läckra träd du skaffat!, brokbladigt tulpanträd har jag letat efter på plantskolor men inte hittat. annars får jag köpa det på postorder eller från utlandet.
den björken du skaffat skulle nog även jag kunna gilla, du får visa bilder!. har sett rödbladig björk innan i verkligheten och bladen var vackra, fast stammen var inte så himla vit. men kontrasterna mellan rött och vitt låter snyggt.
kasperbenveden var också snygg. Samtliga finns att köpa på Växtia i Markaryd (där jag jobbar - det är därför jag asar hem dem....) [attachment=50966:tulpantr_d.jpg] Tulpanträd [attachment=50968:r_dbj_rk.jpg] Rödbjörk - ännu för ungt för att ha fått vit stam [attachment=50967:kasperbenved.jpg] Blommande kasperbenved
Alexander-VG-zon3
12-06-2010, 12:52
CITAT (HelenJ @ 12-06-2010, 13:47)  Samtliga finns att köpa på Växtia i Markaryd (där jag jobbar - det är därför jag asar hem dem....)
[attachment=50966:tulpantr_d.jpg] Tulpanträd
[attachment=50968:r_dbj_rk.jpg] Rödbjörk - ännu för ungt för att ha fått vit stam
[attachment=50967:kasperbenved.jpg] Blommande kasperbenved jätte vackra bilder, då kanske jag kommer och hälsar på nästa gång jag är nere i skåne. mina föräldrar är ju också intresserade av trädgård och lite ovanligare också. så det kanske går att övertala dom till en tripp. grattis till jobbet
Huggorm
12-06-2010, 13:33
Just tulpanträd står det ett planterat vid min plantskola, omkring fyra meter högt och fram till i höstas mycket vackert. Idag såg det bedrövligt ut, den gångna vintern tyckte den absolut inte om. Jag skulle gärna vilja ha ett, men tyvärr är det väll inte härdigt hos mig. På Nya Zealand var dom vanliga som gatuträd, och där blev dom fantastiskt vackra. Näsduksträd stod jag och funderade över på plantskolan idag, dom hade fina exemplar men jag vågade inte köpa det heller. Synd att man inte bor i zon 1
Alexander-VG-zon3
12-06-2010, 13:46
alla tulpanträd som jag har sett här i zon 3-4 Vg har klarat sig utan skador, mina föräldrars i nord/östra skåne zon 1-2 (lägst -19c) har klarat vintern utan problem, i samma samhälle finns det ett stort fullvuxet tulpanträd stor som en ek. den har klarat vintrar ner till -25c -30c (kanske lägre än så den är gammal). så tulpanträd är härdigare än vad det ibland sägs, dock hinner dom knappt blomma utanför zon 0-1. dom brokbladiga formerna kan kanske vara känsligare, har för mig att dom är satta till zon 2. här är en tråd om näsduksträd http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...n%E4sdukstr%E4d
CITAT (flaxss @ 12-06-2010, 13:46)  fast så känsliga är väl inte träden ?
jag vet iförsig inte vad benveden tål, men resten borde klara sig hos dig.
du får ge dom bra lägen. Jag har zon 3 hos mig, så jag får verkligen tänka efter innan jag planterar dem så de får optimala platser. Men min ginkgo som jag satte i fjol har klarat vintern utan problem så det ska nog lösa sig.
CITAT (flaxss @ 12-06-2010, 13:52)  jätte vackra bilder, då kanske jag kommer och hälsar på nästa gång jag är nere i skåne. mina föräldrar är ju också intresserade av trädgård och lite ovanligare också. så det kanske går att övertala dom till en tripp. grattis till jobbet  Just ovanliga växter har vi en hel del, så ni är välkomna. Mitt största problem är att jag måste försöka få något kvar av lönen - annars hade jag nog haft växter med mig hem varje dag!
Alexander-VG-zon3
12-06-2010, 17:06
CITAT (HelenJ @ 12-06-2010, 17:26)  Jag har zon 3 hos mig, så jag får verkligen tänka efter innan jag planterar dem så de får optimala platser. Men min ginkgo som jag satte i fjol har klarat vintern utan problem så det ska nog lösa sig. jag fick för mig att du bodde i zon 1-2 ,, hmm vet inte vart jag fått det ifrån  . vad roligt att din ginkgo klarat sig  CITAT (HelenJ @ 12-06-2010, 17:34)  Just ovanliga växter har vi en hel del, så ni är välkomna. Mitt största problem är att jag måste försöka få något kvar av lönen - annars hade jag nog haft växter med mig hem varje dag! känner igen det där  det är roligt att handla upp lönen på växter, fast man måste ju leva också. jag tror jag hittade hemsidan till den plantskolan, men jag kom inte in får försöka igen.
Gunilla T
12-06-2010, 17:12
Tyckte inte jag planterat så många träd och buskar i vår men när jag kollade lapparna blev det en del;
Fothergilla major - stor häxal Sorbus commixta `Dodong´ - ullungrönn Picea abies `Waldbrunn´ - dvärgran Pinus sylvestris `Waterreri´ - klottall Magnolia `Goldstar´ - en hybrid mellan acuminata och stellata Viburnum furcatum - japanskt gaffelolvon Magnolia ´Wada memory´ Acer palmatum `Osakazuki´- japansk lönn Euonymus cornutus `Quinquecornutus´- kasperbenved Daphne x burkwoodii `Somerset´- dofttibast
samt några Rhododendron och Pieris japonica som allt ramlar ner i korgen.
CITAT (flaxss @ 12-06-2010, 18:06)  jag tror jag hittade hemsidan till den plantskolan, men jag kom inte in får försöka igen. Bry dig inte om det, den är kass.... Jag ska göra om den i vinter.
Ezereht
13-06-2010, 10:44
CITAT (Ingo @ 04-05-2004, 17:29)  Cilla, apropå plommonet: Jag har aldrig sett till några sorkhål här. Undrar om inte marken är för stenig för dem. Men förra våren kom det fram ett par-tre stamskott på plommonet, precis i markytan. Jag ryckte bort dem. Kanske var det i de såren som rötan kom in..? Nä, det får nog förbli ett mysterium.
Körsbärskornell har vi ett par mycket stora gamla buskar av i omgivningarna där jag bor (har varit stora parktomter kring diverse byggnader i den gamla bruksmiljön - Gränges disponentvilla etc). De ser verkligen härliga ut när de blommar på bar kvist. Båda är stora som gamla hasselbuskar modell större. Är bären ätliga på den?
Huggorm
13-06-2010, 10:47
CITAT (Ezereht @ 13-06-2010, 11:44)  Är bären ätliga på den? Om du menar körsbärskornellen så är bären ätliga. Ett annat av alla träd som står på min långa önskelista...
Huggorm
27-06-2010, 13:59
Idag när jag åkte ut till stugan stod det två små valnötsplantor på trappan och väntade. En grå valnöt och en äkta som jag fått av grannen  Jag hade bara manchuriska tidigare så det var ett trevligt tillskott. Nu är det bara svart valnöt och japansk valnöt kvar, sedan har jag nog alla de sorter man ens kan hoppas på i Sverige.
Alexander-VG-zon3
27-06-2010, 14:19
CITAT (Huggorm @ 27-06-2010, 14:59)  Idag när jag åkte ut till stugan stod det två små valnötsplantor på trappan och väntade. En grå valnöt och en äkta som jag fått av grannen  Jag hade bara manchuriska tidigare så det var ett trevligt tillskott. Nu är det bara svart valnöt och japansk valnöt kvar, sedan har jag nog alla de sorter man ens kan hoppas på i Sverige. vad roligt att du har fått fler valnöts arter, hoppas det ska gå bra med dom. det är ju vackra växter. själv har jag bara äkta och svart. men då får du se till att skaffa resten med. sedan efter det har du dessa kvar Juglans ailanthifolia var. cordiformis och så roliga hybrider Juglans x bixbyi juglans x intermedia Juglans x quadrangulata Juglans x sinensis juglans x notha juglans x paradox Juglans x royal om du vill ha alla som är någorlunda härdiga.
Huggorm
27-06-2010, 15:05
CITAT (flaxss @ 27-06-2010, 15:19)  vad roligt att du har fått fler valnöts arter, hoppas det ska gå bra med dom. det är ju vackra växter. själv har jag bara äkta och svart. men då får du se till att skaffa resten med.
sedan efter det har du dessa kvar Juglans ailanthifolia var. cordiformis
och så roliga hybrider Juglans x bixbyi juglans x intermedia Juglans x quadrangulata Juglans x sinensis juglans x notha juglans x paradox Juglans x royal
om du vill ha alla som är någorlunda härdiga. Ja, hybrider finns ju också, men det blir så mycket då, jag har fullt upp att hitta plats för grundformerna  Juglans ailanthifolia var. cordiformis skall jag kolla upp, det måste ju vara en variant på den japanska valnöten. Sedan finns det faktiskt ytterligare en valnöt som borde kunna klara sig här - juglans australis. Den växer i bergen i sydamerika och skall vara mer frosttålig än den äkta juglans regia. Hur den gillar det svenska klimatet vet väll ingen, och att få tag på en är nog inte heller enkelt. Sedan kan man ju fråga sig varför man vill ha alla sorters valnöt, de är ju ändå ganska lika. Men är man en samlare så är man
Alexander-VG-zon3
27-06-2010, 16:13
CITAT (Huggorm @ 27-06-2010, 16:05)  Ja, hybrider finns ju också, men det blir så mycket då, jag har fullt upp att hitta plats för grundformerna  Juglans ailanthifolia var. cordiformis skall jag kolla upp, det måste ju vara en variant på den japanska valnöten. Sedan finns det faktiskt ytterligare en valnöt som borde kunna klara sig här - juglans australis. Den växer i bergen i sydamerika och skall vara mer frosttålig än den äkta juglans regia. Hur den gillar det svenska klimatet vet väll ingen, och att få tag på en är nog inte heller enkelt. Sedan kan man ju fråga sig varför man vill ha alla sorters valnöt, de är ju ändå ganska lika. Men är man en samlare så är man  ja man måste ha plats för dom, det blir ju ganska stora träd med tiden om dom trivs. ja det är en variant eller underart av den japanska, jag har inte riktigt koll. men den heter hjärtnöt, nöten är tydligen formad på något annorlunda vis. här är en tråd om den som jag hittade på allt om trädgårds forum http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...=9920&view=jag vet inte alls hur den är i sverige, men även den är ju intressant och ovanlig. sedan finns det ju fler från södra USA och sydamerika som dock är känsligare. men i kruka kan man ju ha dom.
Huggorm
31-05-2012, 15:25
Nu har jag blivit fyra träd rikare igen, eller åtminstone fyra sorter. Någon som kan gissa vad det är för några? Som synes på den det är två av, så köpte jag osett på postorder. Men dessa var de två sista av en ovanlig sort, så tar de sig bara så gör det inget att de ser lite trötta ut.
malarmaster
31-05-2012, 17:32
har alla 4 sedan länge. här finns på min tomt över 200 vedartade träd o buskar,allihop löv. rekommenderar även prunus mackii för den som gillar bark,ulmus jaquelline hillier för den som gillar ett mindre träd med säregen växtform,rönnar i alla dess former,här finns ett 20-tal olika m.m Ulf
Huggorm
31-05-2012, 17:53
Få höra vilka du tror det är då  Särskilt den tredje tror jag är svår inte minst för att mina är så fula. Hur ser din ut, trivs den i svenska klimatet?
Anders zon 1
01-06-2012, 00:17
Hmmm det var inte lätt det här ...... 1. skulle kunna vara någon sorts björk eller avenbok? Betula alleghaniensis (gulbjörk)? 2. tror jag är Acer pseudosieboldianum 3. ? tycker den känns bekant men jag kommer inte på något. 4. ser ut som taggaralia
Huggorm
01-06-2012, 07:15
Du är i närheten på ettan, men inte riktigt rätt. Tvåan och fyran är däremot rätt förståss
Eller nej föresten, taggaralia verkar ju vara det svenska namnet på aralia spinosa. Det här är den nära släktingen från asien, aralia elata, som verkar heta parkaralia i Sverige. Men att missta sig på de två kan ingen klandras för, de är mycket lika. Häftig växt för övrigt, som har taggar till och med på löven
Huggorm
31-07-2019, 18:19
CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 17:56)  Nu dammar vi av den här gamla fina tråden, för jag har berikats med just fyra träd den här säsongen  Robinia (Robinia pseudoacacia) Jag planterade några frön, och två stycken grodde. Ingen trivdes i sin kruka på min fönsterbänk, den ena såg så sjuk ut att jag gjorde mig av med den. Den andra planterade jag så småningom över i en större kruka och ställde ut för att slippa se den. Utomhus tog den sig desto bättre, och nu ser den frisk och välmående ut. Antar att dom behöver extremt mycket ljus. Skall vinterförvara den på skyddad plats, och plantera ut den för gott till våren. Trumpetträd (Catalpa speciosa) Planterade tio frön, och fem grodde. En tog jag bort, de fyra återstående har blivit ganska stora. En planterade jag ut i marken, en annan ställde jag ut i en 10l kruka och dom sista två stod kvar inne rätt länge innan jag tog ut dom för invintring i augusti. Vi får se hur många som klarar vintern, den som planterades i marken har inte sett speciellt glad ut. Perfekta träd att börja med för den som vill testa att plantera frön i kruka. Äkta kastanj (Castanea sativa) Spred ut ett antal frön utomhus i höstas, men jag såg sedan att någon mus eller liknande gått efter och grävt upp dom. Dessutom skall kastanjerna vara känsliga för frost, och det var mer än 20cm tjäle i vintras. Trodde samtliga hade misslyckats, men idag hittade jag en en planta med ovanligt utseende  Vet inte om fler kan ha klarat sig, men denna står i alla fall på perfekt plats så det blir bra. Återstår bara att lotsa den genom den första, mest kritiska vintern. Lyckligtvis var det bra proviniens på nöten, men det är ändå på gränsen här i zon 2-3. Japansk Magnolia (Magnolia kobus) Det enda träd jag köpt för pengar i år. Hittade inget på min annars välsorterade plantskola, men plantagen hade förvånande nog ett antal plantor som dessutom såg väldigt friska ut. Dom allra flesta sätter ju dessa träd som solitärer, men det tyckte jag inte riktigt den förtjänade. Något som är så förvillande likt en sälg får klara sig inne bland de andra träden, det blir dessutom mera likt platsen där de naturligt växer. Bara tio år kvar tills man kan se efter blomning nu då Vad har ni andra skaffat för kul träd i år? Tio år senare: Robinian - växer och är tre meter hög men den trivs inte riktigt och vaknar sent på våren eller snarare en bit in på försommaren. Funderar på att ta bort den men den står väl inte direkt i vägen. Catalpa - en lever fortfarande men får inte löv förrän slutet av maj eller början på juni. Ser allmänt ledsen ut och årstillväxten fryser bort på vintern. Har nog inte växt en centimeter på dessa år. Kastanj - frodas verkligen. fyra-fem meter hög och stammen börjar närma sig en decimeter. Blommade första gången i fjol och mer i år men taggbollarna blir ju tomma eftersom trädet inte befruktas. Magnolia - torkade ihjäl i fjol sommar men den såg tråkig ut redan innan. För magert här, den vill ha näringsrik mulljord. Ett rätt av fyra alltså, men jag har ju planterat ganska många andra träd genom åren och en del trivs, andra trivs inte. Svala somrar och mager sandjord, vissa klarar det bättre än andra.
Hoppsan, ett rejält kliv. Robinia har jag jävlats med några gånger. Nu har jag en som verkar vara etablerad. Står skuggigt. Catalpa, där hade jag en jättefin erubescens på 5 meter där hela trädet torkade ihop ifjol - Kommer med skott från roten nu och med gigantiska blad. Kastanj har jag också en som fr a drog iväg i fjol under värsta torkan. Hade också en kobus... Ett annat träd som jag till slut fått fason på (nr 3) är Magnolia obovata. Nu har jag ett på 4 meter. Gissar på att vi odlar i likartad zon Huggorm. Zon IV här i alla fall. Måste säga att jag verkligen saknar Cilla på forumet. All denna entusiasm och kunskap.
Huggorm
01-08-2019, 07:20
Nja, jag är nog snarare i zon 3, men här på västkusten är det ju lite mera oceaniskt med svalare somrar och mildare vintrar.
Angående Robinia så såg jag en stor i en trädgård i Uppsala nyligen. Jag har också sett i Göteborg och Karlskrona förut. Och den växer väl okej här också, det är mest att den är lite tråkig med kort växtsäsong här.
Har precis planterat några amerikanska kastanjeplantor (castanea dentata), få se om de trivs. Numera frösår jag alla träd, då får man flera plantor och kan plantera på olika ställen på tomten.
Gossen Ruda
01-08-2019, 10:24
Håller du på med att skapa ett arboretum?
Huggorm
01-08-2019, 13:00
Bara en väldigt speciell skog
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|