Full version: Fyra träd rikare!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Elihe
Pärlrönn har jag också planterat! Liten fin sak. Ullungrönn Har jag funderat på. Också väldigt vacker
smile.gif
Cilla
Vilka fina träd ni har, Bettan och Renate!

Att dra upp rönn från frö var en bra inspiration. Jag vill öka sorterna hos mig så att jag får rönnbär varje år och slipper rönnbärsmalen i äpplena. Hur gjorde du med fröerna Renate? Torkade?

Det förekommer olika uppgifter om strimmlönnarnas olika sluthöjd, här är ungefärliga höjderna.
Amerikansk strimlönn Acer pensylvanicum blir 8-12 meter hög på 20 år. Härdigast av de strimlönnar jag känner till.
Koreansk eller manchuris strimlönn Acer tegmentosum blir 10 meter hög och är aningen mindre härdig än pensylvanicum.
Acer capillipes blir 10 meter hög, gul stam med vita strimmor, oranga näsor. Aningen mindre härdig än tegmentosum.
Acer grosseri var. hersii - mindre härdig än de övriga. 10 meter sluthöjd. Illgrön bark med vita strimmor.
Acer davidii - lika härdig som grosseri hersii - 15 meter sluthöjd. Vacker som 1000an med grova, gröna strimmor i annars brun bark och frodigt lövverk med rund krona.

An annan härdig mycket vacker lönn är den lilla, max 6 meter höga Acer rufinerve. Stammen är grön med ruter-mönster i gulbrunt. Härdig som acer davidii.

Acer rufinerve:

Acer grosseri var. hersii:

Acer davidii:

Här beskrivs några av strimlönnarna.
Elihe
Hej!
man kanske skulle försöka sig på en acer ruffinerve om man kan få tag på en här i Linköping. Blir de breda? Kan man plantera bredvid några syren buskar som gränsar mot grannen? Där finns nämligen ett hål som skulle passa för ett litet träd.
Att lägga drän.rör för att öka fuktigheten låter intressant! Brukar ju vara tvärtom vad gäller källare, men självklart bör det motsatta fungera.
MVH

smile.gif

Nöden är uppfinnigarnas moder
Lucius Apuleius
Cilla
Om syrénen är uppväxt kommer trädet att anpassa sig efter den i början och bli smakare. Du kan också stamma upp den så att kronan kommer över syrénen. Dock får man räkna med att när trädet vuxit upp kommer buskarna intill den att få sämre ljus och vatten och därför bli svagare än de en bit ifrån.

Uppgifterna om Acer rufinerves höjd varierar - från max 6 meter till 15. trädet växer mycket långsamt. I Japan blir den bred, men sådant kan man styra från början med beskärning. Här en sajt med bild från ett högrest, smalt exemplar i Danmark http://www.flec.kvl.dk/arboretet/plant_of_...rts_2004.dk.htm.

Jag troer den kallas rostlönn i Sverige, kanske pga dess röda bladutsprickning eller röda höstskrud. Svenska texter säger att den är härdig till zon 3, brittisk litteratur till motsvarigheten till zon 4.

A rufinerve i Danmark

En A rufinerve i Japan
Elihe
Så vacker-Acer Ruffinerve- skall ge mig ut på jakt i veckan. kanske kommer jag hem med en liten planta. Annars får det kanske bli enAmerikansk Strimlönn Eller Varför inte en blodlönn -gör sig mot blågranan kan jag tro. Du ser- Hon som har svårt att bestämma sig
MVH wink.gif
Carina zon 3
Grattis till dina härliga träd! Jag skulle också vilja ha de tre första som jag läst om. Lycka till.
Cilla
Här tar sig unga Näverhäggen, prunus maackii, fint. Den växer snabbare än kopparlönnen Acer griseum men har en bark som är nästan lika fascinerande. Och häggblommor förstås. Dessutom är den härdigare - zon 5 - och billigare i inköp.

wolkenkrabber
hur härdig tror du att äppel rönnen är?, har den också fina löv?
Cilla
Äppelrönnen är svår att få tag i, och jag tror att de olika varianterna brukar vara härdiga till zon 1 eller möjligen 2. Växer i Centraleuropa, södra Europa, Nordafrika och delar av Asien. Trädet blir 15-20 meter högt och nästan lika brett, finns i åtminstone två varianter - pomifera med äppleliknande frukter och pyrifolia med päronliknande.

Hittar man ett exemplar kan man prova att ympa den på en vanlig rönn för att se om härdigheten stärks.

Elihe
Prunus Maackii var ju också ett fantastiskt fint träd- hur stort blir det? Hur vill det stå ljust eller halvskuggigt?Lönnarna vill ju stå i vandrande skugga har jag för mig - lite olika beroende på sort. Finns det något träd som tål sydvästvindar bra?
sleep.gif
Cilla
Jag gissar att en näverhägg, kopparhägg eller gulbarkig hägg som den också kallas, prunus maackii, tål vind ungefär lika bra som en vanlig hägg, dvs hyfsat väl.

En sisådär 15 meter hög vill den bli och den föredrar säkert sol men jaghoppas att min klarar sig igenom det mörker den nu står i under en stor schersmin. Så småningom hittar den ljuset ovanför tänker jag. Det har andra träd klarat här...

Häggar tillhör inte de mest vindtåliga träden. Ullungrönn och andra fina rönnar tål vind bra, liksom oxlarna. Jag tycker också att björkarna klarar sig väl i vind även om de inte rekommenderas som vindträd.

Jag har stort hopp om min näverhägg, och om den sätter fart här kommer det att bli fler. Jag gillar färgen och formen på bladen också, de är ljusare än på prunus padus, den vanliga häggen.

Jag kan tänka mig att stammens utseende varierar beroende på i vilken jordmån den står, som det gör på prunus serrulan, glanskörsbäret.

Här några bilder på en ung näverhägg i USA.

Här en bild på blommorna.
Cilla
Idag blev jag med en Maackia amurensis jag med. En liiiten på ca 30 cm höjd.

Tack Ingo för tipsen om vad den behöver. Jag hade för mig att den klarar ganska torra jordar men enligt vissa försäljare vill den stå mer eller mindre sankt... Nu satsar jag på normalfuktigt ställe.
Elihe
<vilka av de träd som har nämts här kan man plantera ca 4-6 m från huset utan att rötterna går för nära¨grunden? det är ju också något som man måste tänka på. Hittade en Amerikansk strimlönn i dag men har ej bestämt mig. Skulle vilja prova acer rufinerve.
Sommarvarma hälsningar
biggrin.gif
Ingo
Maackia verkar, enligt vad jag läst på någon amerikansk sajt där de bl a tog upp hur verkarträd funkar i stadsmiljö, inte ha något besvärligt rotsystem. Däremot blir dess krona med tiden ungefär lika bred som hög, så på 4 - 6 m avstånd skulle den raspa mot väggen så småningom.

Sibiriskt korkträd är ingen hit på det avståndet eftersom kronan kan bli mycket bred (vilket jag som sagt inte kom på förrän ett år efter att jag planterat ett fyra m från vårt hus...) Den har också rätt kraftiga och ytliga rötter.

De olika prunussorter som kommit upp här skulle jag nog våga plantera så nära, de verkar inte ha så kraftiga/aggressiva rötter eller har jag missat nåt?
Elihe
Då skulle man våga sig på étt glanskörsbär kanske. Strimlönnarna har de vidlyftigt rotsystem?
Tack för tipset!!
rolleyes.gif
Cilla
Alla prunus i stort sett har mindre, lite veka och ytliga rotsystem; häggar, körsbär, prydnadskörsbär m fl. Strimlönnens rotsystem känner jag inte till, har inte experimenterat med dem förrän i år. Skulle inte tro att de är särskilt vidsträckta, de är ju ganska små träd. Ännu mindre och extremt långsamväxande är kopparlönnen Acer griseum, den kan du plantera riktigt nära...

Jag skulle inte vara rädd att plantera Malus 5-6 meter från husgrund heller; prydnadsapel, äpple etc. Mindre päron kan också funka, silverpäron Pyrus salicifolia till exempel.

För husgrundens skull är det bara riktigt stora träd samt salix, poppel och några till som du bör undvika. För trädens skull är det ju bra om deras kronor får växa fritt och du väljer ett träd som får sträcka sina grenar som det vill.

Silverpäron är ett träd som får för lite uppmärksamhet av prydnadsträden tycker jag. Litet, silvrigt bladverk, gullligt, vacker blom, inte många problem. Finns en pendulavariant också (hängande).

Detta tror jag är pendulan.
Exotic
Cilla hur går det med din Glanskörsbär ?

Mitt växer ,men jag är lite frågande med färgen , fast det kanske blir bätter senar wacko.gif smile.gif
jag har 1 granne som har ett och det är så läckert. wub.gif wub.gif
Fast vad jag förstår så är det mycket olika med färgen.

Cilla kommer du ihåg mitt lilla Bokträd ? det dog
sad.gif
Men förra året köpte jag en Hängande Blodbok och det är bara så läckert wub.gif smile.gif laugh.gif

MVH Exotic rolleyes.gif
Cilla
Hej Exotic!
Synd med boken - men visst är det så att man måste plantera en hel del för att få lyckas... Hängande blodbok är hur härlig som helst!

Mitt glanskörsbär växer, har satt fart ca 10 cm överallt. Det har fler grenar från basen än den bild du visade på din men det blir först om ett eller ett par år jag kommer att se om den kan behålla alla eller jag ska välja. Såg på trädet på Zetas trädgård att grövre snitt i den glansiga barken ser läskiga ut när de övervallar... Jag får skära i tid innan mina blir grova!

Jag har inte spänt ut mina grenar, tänkte vänta med det till nästa år. Nu växer de lite kors och tvärs varandra.

Man kan inte heller på mitt träd se hur härlig barken kan bli, det är brunfnasigt. När jag vattnar på det kan man ana (eller önsketänka). Det tar tid, iallafall några år, innan barken blir så där härligt glansig och röd.

Funderar på att nässel- och hönsgödselvattna det lite om en vecka. Iallafall om det fortsätter att vara torrt. På Zetas gödselvattnar man överallt och jag som annars brukar vara sparsam med det på träden kommer nog att göra ett undantag för glanskörsbäret.

Under mitt glanskörsbär har jag satt en massa olika malvor.
Elihe
Tack för tipsen!
nu undrar jag bara- spänna ut grenarna- hur gör man då o skall man göra det på alla träd? jag trodde i min enfald att prydnadsträd skulle växa mest som de gör o bara gallra bort det som är dött o de grenar som korsar varandra. När törs man ta bört döda partier från gyllenlönnen-acer shirasawaum, kan man göra det undar JAS-månaderna eller tidigare? Det är några "pinnar" som verkar lite torra.
Min kopparlönn har kommit igång fint nu o jag gläds varje dag åt den lilla- har beställt ett glanskörsbär-modell spö-läste här ibörjan att den skall stå väldränerat så det blir också till att gräva. nu har jag väldigt lucker jord här o lättgrävt, inte mycket lera.
Skall idag cykla på Visingsö, där lär finnas Mullbärsträd. hoppas jag får se något
MVH biggrin.gif
Exotic
CITAT (Cilla @ 05-06-2004, 17:19)
Hej Exotic!
Synd med boken - men visst är det så att man måste plantera en hel del för att få lyckas... Hängande blodbok är hur härlig som helst!

Mitt glanskörsbär växer, har satt fart ca 10 cm överallt. Det har fler grenar från basen än den bild du visade på din men det blir först om ett eller ett par år jag kommer att se om den kan behålla alla eller jag ska välja. Såg på trädet på Zetas trädgård att grövre snitt i den glansiga barken ser läskiga ut när de övervallar... Jag får skära i tid innan mina blir grova!

Jag har inte spänt ut mina grenar, tänkte vänta med det till nästa år. Nu växer de lite kors och tvärs varandra.

Man kan inte heller på mitt träd se hur härlig barken kan bli, det är brunfnasigt. När jag vattnar på det kan man ana (eller önsketänka). Det tar tid, iallafall några år, innan barken blir så där härligt glansig och röd.

Funderar på att nässel- och hönsgödselvattna det lite om en vecka. Iallafall om det fortsätter att vara torrt. På Zetas gödselvattnar man överallt och jag som annars brukar vara sparsam med det på träden kommer nog att göra ett undantag för glanskörsbäret.

Under mitt glanskörsbär har jag satt en massa olika malvor.

Hej Igen Cilla,

Min Glans växer så det kanakar rolleyes.gif fast min är nog på stamm, jag nästa ångrar att jag inte köpte 1 med förgrening nerevid.
Men jag är allt kär i min oxå wub.gif hat inte spännt ut min ,men får nog göra det ganska snart.

Och när jag vattnar så stänker jag ner mitt träd och jissess dååå Läcker Color smile.gif smile.gif
Skall prova detta med nässelvattning ,har inte gjort förut.

ha det gott skicka bild på din glans.

MVH Exotic smile.gif
Cilla
Hej,

Jag har sedan flera månader varit utan digitalkamera, men har nu hittat en som jag tror jag kommer att köpa. Skickar bilder så snart jag har utrustning!
Cilla
Idag kom en liten solfjäderslönn, Acer Shirasawanum 'Aureum' ned i backen hos mig. Vilket klimat den tål verkar det tvistas om, har sett olika uppgifter - max zon 2 till max 4.

Är det någon gång man kan säga förtusande eller bedårande om blad så är det om dessa. De skimrar i olika färger i gult och ljust grönt och blir lite röda av solbelysning.

Så här stort tror jag tyvärr inte den kan bli i Sverige.

Cilla
Såg ett mycket vackert träd idag på Ulriksdals Flower Show: Blodbjörken Betula Pendula Purpurea. Gröna ungblad och djupt mörkröda glänsande äldre blad. Ser i olika växtlistor att denna endast klarar zon 2. Har någon testat att plantera den i kärvare klimat?

Det finns en annan blodbjörk, Betula Pubescens Rubra, som lär klara zon 6. Har någon den hos sig? Har den också gröna ungblad som sedan blir illblodröda?

Cilla
CITAT (Elihe @ 06-06-2004, 07:10)
Tack för tipsen!
nu undrar jag bara- spänna ut grenarna- hur gör man då o skall man göra det på alla träd? jag trodde i min enfald att prydnadsträd skulle växa mest som de gör o bara gallra bort det som är dött o de grenar som korsar varandra. När törs man ta bört döda partier från gyllenlönnen-acer shirasawaum, kan man göra det undar JAS-månaderna eller tidigare? Det är några "pinnar" som verkar lite torra.
Min kopparlönn har kommit igång fint nu o jag gläds varje dag åt den lilla- har beställt ett glanskörsbär-modell spö-läste här ibörjan att den skall stå väldränerat så det blir också till att gräva. nu har jag väldigt lucker jord här o lättgrävt, inte mycket lera.
Skall idag cykla på Visingsö, där lär finnas Mullbärsträd. hoppas jag får se något
MVH biggrin.gif

Har missat dessa frågor, ursäkta!

Att glesa kronan utan att beskära är anledningen till att man spänner ut grenar på träd. Om trädet kan ha kvar grenarna om det hade en bredare krona är utspänning av grenarna ett bra alternativ.

Alla träd som ska stå solitärt och bli starka uppbyggnadsbeskär man. En sådan beskärning gör inte likadant på alla trädslag och den ska syfta till att bilda stark krona, vilket inte innebär att man ska skära in överallt.

Många sorter behöver bara beskäras just i början och ofta har det redan gjorts när man köper det. Fruktträd fortsätter man att beskära hela deras liv, andra träd behöver mer eller mindre hjälp att få reda i sin krona framförallt de första 5-10 åren.

Vissa trädslag har tendens att bilda dubbeltoppar som när de blir grova fläks, dessa tar man bort (ett av skotten). Andra vill man stamma upp. Somliga får man ta bort skavande och dött på.

Men varje form av beskärning är ett ingrepp i trädet, det ska man komma ihåg. Man kan lita på att träden kan det här med att växa, bilda grenar och friska kronor, men när vi väljer växtställe för dem och vill att de ska leva länge eller se ut på ett visst sätt kan vi ibland åstadkomma det med sekatören.

Spänna ut grenarna:
- spänna grenar kan man göra åt sidan likaväl som ut ur kronan.
- Det gäller att spänna ut, inte böja ned. Det material man sätter om grenarna ska sitta långt in på dem så att de inte bildar oformliga upp- och nedvända U-bågar
- lägg brett band runt grenen du vill ha annan sträckning på (jag brukar använda 20 cm bred lakansväv som jag viker), bind snöre om det breda bandet och sätt snöret med pinne/tältpinne i marken
- börja spänn när bladen utvecklats en bit, då är grenarna mjuka. Spänn lite i taget under växtsäsongen. Släpp spänningen när bladen faller av, och fortsätt nästa år om det behövs. Inget träd mår bra av att ha stödpålar eller spänningssträckare hela året.

Gyllenlönnen beskärs i JAS, jag tror att en torr julidag är den bästa.

Kul med dina trädplaner! Du och jag har planterat flera av samma art i år.
Min kopparlönn tar sig också fint. Vilka små blad den har... Min står nära strimlönnen Acer Tegmentosum som har mycket stora blad, ser lustigt ut.
Ann i Göteborg
Vilken intressant tråd och trädtokiga vänner!

Står just i beredskap att köpa en Ullungrönn till min mor, se dagens tidigare tråd...

Men i egen trädgård har vi:

Kopparlönn (fortfarande bara en meter hög)
Korkalm (ca 1,7m)
Acer pensylvanicum (ca 3m men "tanig")
Manchurisk valnöt (ca 30cm, dottern plockade valnötter i Botan i höstas och två av dem har tagit sig, undrar var jag skall plantera dem?!)
Acer palmatum (hittade 6 frösådder i gruset utanför huset - de kom från grannens stora träd och är nu ca 7 cm höga - hur skall jag sköta dem?)
Tulpanträd (var från början en fastigiata-form - men det ändrade rådjuren på så nu är det ett flerstammigt träd på ca 2,5 m)
Prunus sargentii - ca 4 m
Prunus padus colorata ca 4 m
Magnolia sieboldii (ca 1,5m)

++++ alla fullväxta! fruktträd, syrener, björkar, rhododendron, schersminer, forsythior +++ allt annat.

Det börjar bli fullt, men jag har väldigt svårt att motstå ett häftigt träd....
Cilla
Härlig trädsamling Ann!

Acer palmatum, japanska fliklönnar, finns det olika varianter av. Här finns en bra lista över hur de olika Acer p vill ha det. De flesta vill ha full sol, andra blir bra också i halvskugga, medan de flesta vill aningen sur och mullrik jord. Många är härdiga i zon 3, men vissa inte.

Acer palmatum 'Dissectum'

Acer palmatum 'Dissectum Atropurpureum'
Elihe
CITAT (Cilla @ 11-06-2004, 22:36)
Idag kom en liten solfjäderslönn, Acer Shirasawanum 'Aureum' ned i backen hos mig. Vilket klimat den tål verkar det tvistas om, har sett olika uppgifter - max zon 2 till max 4.

Hej Cilla!
Ja. vi verkar ha planterat lika sporters träd. Kul!
Har ju också en Solfjäderslönn Shirasawanum Aureum- men den tar sig lite dåligt - knopparna på trädets övre del verkar inte vilja slå ut. Undrar om den kan stå för nära grannens jättegran. Kan man klippa av de döda grenarna utan att trädet blir stympat nu i JAS- kanske borde jag flytta ut det en bit- möjlighet finns men det går väl inte förrän i vår. Kopparlönnen har också en av stammarna som inte vill- men det kanske är vanligt att det blir så? Bägge planterades i höstas.
Tack för tipset om hur man spänner grenarna.
Mvh rolleyes.gif
Cilla
Japp, åtminstone juli är en möjlig tid att beskära lönnarna, men med grentopparna på Shirasawan skulle jag vänta till dess trädet valt på vilka ersättningsknoppar de nya grenarna ska komma, eller vad den ska göra med de outvecklade knopparna.

Med träd som är nyetablerade eller som står på gränsen för det klimat de tål brukar jag vara varsam med sekatören. träden vet bäst själva... och om trädet är litet behöver den all grenmassa den har. Även om den inte orkar utveckla knopparna kan det finnas liv i grenarna som hjälper trädet över vintern. Vänta till dess de är heldöa alltså.

Jag vet inte riktigt hur Shirasawan vill stå. Zetas föreslog skugga för att ladverket skulle lysa, men jag tror att den behöver mer sol än så, och att marken ska värmas upp snabbare på våren än den gör i skugglägen. Jag har min nära husgaveln på ställe där den har full sol till 15-tiden nu.

Min helt nyplanterade kopparlönn förlorade också livet i sitt toppskott, det användar jag nu som uppbidningspinne till konkurrensskottet som jag valt som ny topp. Jag förväntar mig nog att en och annan gren på den kommer att frysa tillbaka, men det är mest på känsla.

Utvecklar din kopparlönn också bladen helt ojämnt? Bladen på min kopparlönn är av mycket varierande storlek.
Elihe
CITAT (Cilla @ 21-06-2004, 00:43)
Jag vet inte riktigt hur Shirasawan vill stå. Zetas föreslog skugga för att ladverket skulle lysa, men jag tror att den behöver mer sol än så, och att marken ska värmas upp snabbare på våren än den gör i skugglägen. Jag har min nära husgaveln på ställe där den har full sol till 15-tiden nu.

Min helt nyplanterade kopparlönn förlorade också livet i sitt toppskott, det användar jag nu som uppbidningspinne till konkurrensskottet som jag valt som ny topp. Jag förväntar mig nog att en och annan gren på den kommer att frysa tillbaka, men det är mest på känsla.

Utvecklar din kopparlönn också bladen helt ojämnt? Bladen på min kopparlönn är av mycket varierande storlek.

Hej Cilla!
Var ute o tittade på min lilla kopparlönn. den har nog ganska jämnstora blad förutom de nya som är vackert röda o naturligtvis mindre. Den bryter från nedre delen av stammen, där kommer ett nytt skott. Verkar må bra förutom den döda grenen.
Kanska borde jag flytta på min Shirasawanum, den har bara sol på sen eftermiddag- trodde också den skulle stå i skuggan. Men då bör jag nog vänta tills nästa år o se vad som händer med den. Den har inte börjat växa än som kopparlönnen men den står ju också skuggigt- kopparlönnen har sol eller vandrande skugga nästan hela dagen.
Mitt beställda Glanskörsbär skulle jag vilja plantera vid garageinfarten. Hur långt avstånd måste man ha dit-det skulle vara vackert. Har en gammal klot-thuja som är ca 2m hög o 3 m bred är o tror de skulle komplettera varandra utseende mässigt. Den röda barken mot grönskan. Sen är ju frågan om Thujan tar all näring.
MVH
smile.gif
Cilla
Ja, de nya bladen på kopparlönnarna är fina. Mitt exemplar har inte fått någon ordning på bladen riktigt, de har flera former och alla möjliga storlekar. Inte lätt för en så liten att flytta!

Kolla hur solfjäderslönnen utvecklar sig på sitt ställe, det skulle jag också göra.

Glanskörsbäret, garageinfarten och tujan: Ja, inte vet jag riktigt, det beror så mycket på hur jordförhållandena är i andra riktningar. Glanskörsbär har inte något gigantiskt rotsystem, men för att stammen ska bli riktigt rödglänsande krävs det väldränerat och jag hörde med Zetas att de ger sitt rätt mycket näring. I princip ny, välgödslad jord varje år (under deras står rhododendron om jag inte minns fel).

Plantering nära tujan går säkert bra. Jag brukar klara tät trädplantering genom att gräva breda växtbäddar. De behövever inte alls vara runda - man kan lika gärna gräva kanaler, gångar och vilka former som helst. Gräv brett 30-40 cm ut från tujans rötter, så kan glanskörsbäret få näring därifrån. Ju mer man tänker bort från "planteringsgrop" med träd desto bättre lyckas man!

Själv skulle jag hålla gräsmatta borta kring trädet de första 4-5 åren. Lägg på halm eller plantera något vackert som skuggar jorden, t ex vit malva eller annat du tycker passar. Första året kan du gräva en bädd som är 1-1,5 meter bred, nästa år expanderar du så att trädet har lösare och mer näringsberikad jord i en bädd på ca 2 meter. Med större plantering av blomster under förstås!
Elihe
Hej igen Cilla !
Då tror jag att jag testar. med körsbäret vid thujan Har en väldigt lättgrävd jord här, svart mylla inte mycket lera förmodligen gammal skogsmull- har en skogsplätt som granne. Dessutom har jag tänkt gräva bort hela gräsmattan i det området så ditt förslag med malva under var inte fel. Det är bökigt med gräsplättar här o där, bättre att göra någon större plantering o det ser trevligare ut både för mig o från gatan. du skrev att glanskörsbäret står vid rodisar hos Zetas-tycker de om sur jord?
MVH Fröken nyfiken tongue.gif
Cilla
Nej de vill inte ha speciellt sur jord men jag är inte säker på att roddisarna på Zetas får det heller, de som står löst i backen alltså. Eller så har trädet redan letat sig ut från området till jordområden som har ett Ph den gillar. Jordplätten under glanskörsbäret på Zetas är inte den enda den kan välja...
Elihe
Lite kul att rötterna letar sig dit där det finns jord. Trodde att planteringsgropen var till för rötterna o inte att man kunde gräva lite hur som helst runt om. Då förtår man att det går att klämma in träd vid buskar om det finns plats för rötterna att expandera åt annat håll- har jag förstått det rätt? Sen det här med planteringsavstånd. Har skaffat en bok ombeskärning- nya beskärningsboken o där är plantavstånden hiskeliga tycker jag. T.ex kopparlönn ca 5-6 m-menas det till nästa träd? det hoppas iallafall jag ,min kopparlönn har buskar på betydligt närmre avstånd Detta gäller även glanskörsbär o näverhäggen hade både 5-6m o 8-15 m. Du förstår att man kliar sig ihuvudet. Många träd i skogen har ju kortare avstånd i allafall än 15 m.
MVH huh.gif
Cilla
Det är viktigare för träd som man vill ska utveckla sig symmetriskt och stå och "paradera" att inte behöva slåss om kronutrymmet än att slippa andra växters rötter. Visserligen kan de mycket väl dela luftutrymme också - kronorna anpassar sig efter varandra - men ofta blir utseendet då inte som i böckerna. Ekar är suveräna på detta - kan sträcka sina grenar rätt upp, medan de har helt horisontella grenar om de växer solitärt. Många andra träd har också suverän förmåga att växa tillsammans - ungefär som vi människor kan bo på små tomter eller dela tak och golv...

Jo, växtbädden är till för rötterna och de letar sig dit det finns syre, näring och vatten. Man kan gräva hur som helst, men det ska vara kontakt mellan trädets rötter och dit man gräver, ungefär som om man grävde för att vatten skulle kunna rinna.

En uppgrävd jord som dessutom gjorts lite mullhaltig med löv eller kompost och blandats med gödsel innehåller detta. För balansen utvecklar rötterna sig inte heller alltid symmetriskt åt alla sidor - de växer först dit det finns näring, sedan utvecklas grovrötterna så att trädet får bästa möjliga stabilitet. tror man iallafall.

Jag har sett träd som i stadsmiljöer stått vid en gata och haft ALLA sina rötter åt ett håll, t ex åt en gräsmatta nära trottoaren. Kraftiga rötter som tagit både drag och tryck.

Om man vill plantera träd nära buskar och andra träd vill man ju skada de redan befintligas rötter så lite som möjligt. Då kan man gräva lite hur som helst från planteringsgropen, på ca 30-40 cm djup. Det kan vara banor, gångar som slutar i ett vidare område - det kan vara en triangulär växtbädd och det kan vara en sträng mellan två träd.

I städer står många träd i smala men långa växtbäddar. När man planterar träd på rad är det praktiskt att gräva smalt och långt. Trädens rötter söker sig då åt två håll.
Elihe
På Visingsö planterades ek som blivande virke till svenska flottan, där står de tätt o ser verkligan annorlunda ut mot en "friväxande" sådan. De skulle alltså växa högt o rakt. Har du sett dem? Ser mycket märkligt ut.
MVH rolleyes.gif
Cilla
Nä, min semester har inte börjat ännu men hoppas att kunna göra en avstickare dit!

Vill man plantera ek för virket är det bra att plantera tätt... Härligt är det med den tidens trädplanering (och för den delen också krigs- och försvarsplanering) som sträckte sig ett och två hundra år framåt. det är inte svårt att njuta av 2-300 år gamla ekar!
Elihe
Håller med dig! Det var fantastiskt med denna lilla skog av upprättväxande ekar- mer som furor. Hoppas du hinner med dessa o mullbärsträden, kanske åka remmalag på denna lilla sagoö.
MVH
biggrin.gif
Cilla
Ytterligare ett träd fann sin bostad hos mig i helgen - Juglans regia, äkta valnöt. Frökälla från Skåne menhar klarat krukliv i zon 4 under två av sina fem års levnad!

Är en mycket vacker 50 cm hög och bred flerstammig personlighet med härligt doftande blad. Fått bästa platsen förstås, och vindskydd med klematis på klätterställning och en rosbuske (Ferdinand Pichard och en klättrare, New Dawn).

Nu måste jag få ordning på kameran så att jag kan fota lite!

Tänker mig att denna lilla krabat ska breda ut sig och om hundra år eller så skänka skugga och vila över min äng...

De rätt stora bladen kommer som fingrarna på en fin dam från öfvre societén som håller handen lite kokett med fingrarna nedåt - med målade
naglar. Sedan reser de sig robust och kryddoftande. Charmigt!
Elihe
Lycka till med din valnöt!! Fina blad o som du säger,som fingrarna på en fin dam. Få se om min sådda nöt kommer upp någon gång. Väntar fortfarande på mitt Glanskörsbär. Annars tyckker jag utbudet på plantskolorna här vad gäller träd är ganska dåligt(Linköping). I alla fall om man vill ha lite ovanliga sorter. Min semster börjar sent så då får man väl ta sig till mer välsorterade sådana. Zeta verkar ju ha ett fantastiskt sortiment.
MVH
smile.gif
Cilla
Zetas i Stockholm har flest men tre andra ställen är också värda besök om man är i Stockholm: Rappnes, dvs Ulriksdals slottsträdgård http://www.rappne.nu/ och Vretas trädgårdshandel i Tumba (som kan köpa in många träd om man beställer innan, dessutom urtrevlig personal och vacker liten utställningsträdgård). http://www.geocities.com/vretatradgard/. Trädgårdshuset i Skarpnäck har jag aldrig besökt annat än per telefon och dator, men de har ett mycket brett sortiment, http://tradgardshuset.com/.
Elihe
Har nu fått mitt Prunus Serrula- Nästan 2 m pinne med småblad hela vägen upp + några taniga grenar, ser lustigt ut. Var ute o grävde långsmal rabatt ca 90x 1,50 cm o berikade med kompost o lite kogödsel. Hoppas den kommer att trivas hos mig.
Nu är tiden kommen för någon typ av strimlönn eller näverhägg, ska leta på semestern som börjar om en vecka!
Ha en bra sommar
smile.gif smile.gif rolleyes.gif
andreas i uppsala
Här kommer mitt bidrag. Detta är enligt mig ett av de finaste träden vi kan odla här i sverige. Det är mitt är silkesträd(albizia julibrissin 'ernest wilson
den lever sitt eget liv. När det är kallt som tex på natten drar bladen ihop sig och när det är varmt brederbladen ut sig igen. Blommorna är helt fantastiska

Här har den dragit ihop sig lite. Under kalla nätter drar den ihop sig helt

Här har den rätat ut sig under solen som den älskar
Elihe
Hej Andreas!
kan inte se bilderna på min dator. Går det att göra på annat vis? Är väldigt nyfiken på Silkesträdet.
Mvh
rolleyes.gif tongue.gif
andreas i uppsala
så där ja. Det kan tilläggas att bladen lena som sammet
Här är en bild från Montpellier för några veckor sedan.

Jag har sorten ernest wilson som i nordeuropa klarat av -30. Ju varmare desto härdigare är den, vilket betyder att den passar bäst här i öst
Elihe
Hej Andreas!
Nu kan jag se trädet! så vackert!! Undrar om jag inte sett ett sådant på Samos. Har du trädet krukat eller har du planterat det?
Var får man tag på sådana skönheter?
Mvh
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
andreas i uppsala
den ska ner på friland nästa vår. Först måste jag ta bort en massa syrener och mura mig en hög mur. Var bor du?
Elihe
Hej Andreas!
Bor i linköping zon 2-3. Har lyckats få en liten Ginkgo Biloba att överleva vintern, så klimatet här är ganska gynnsamt.
MVH
smile.gif
andreas i uppsala
ginkgo är mycket härdigare än vad som sägs. Ginkgo är härdig ner till 30-35 minus. Jag har för mig att Kerstin hade en på friland i zon 5-6 ett tag men den dog nog under någon kall vinter
Cilla
Jaha, idag blev det Silvereucalyptus, Eucalyptus Gunnii, som kom hem till mig. Doften på bladen förförde mig direkt, och så blev det en planta. För deras dova silverfärg på blad och röda ungskott blev det en planta till. De såldes som ettåriga krukväxter.

Men så ska det inte bli hos mig. Här ska de få komma in till vintern, och en dag ska de bli så stora att jag måste bygga ett glashus till dem.

Har någon här övervintrat en Silvereucalyptus?

Elihe
Hej igen!!
Kul med eukalyptusen- de doftar verkligen friskt.
Hur går det med alla dina andra träd Cilla? Tar de sig? läste i AOT att man ska beskära ungträd vid nyplantering. Men i Nya Beskärningsboken står det att man väntar i ca 1-2 år innan man beskär prydnadsträd. Mitt glanskörsbär á la 2 m pinne med blad efter hela stammen o några få grenar högst upp hade jag inte tänkt röraförrän tidigast nästa år- har jag fel?
Min kopparlönn har börjat växa ordentligt NU- lite oroande. Men shirasawanum aureum har bara fått något enstaka nytt blad. Toppen har fortfarande inte slagit ut o jag börjar tvivla på att den lever.Besvärlig liten rackare.
MVh wink.gif smile.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon