Full version: Flyktingströmmen
Sidor: 1, 2, 3, 4
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 06-10-2015, 11:51) *
Men var är Kina.......................
Dom hjälper Ryssland i Syrien faktiskt
Gossen Ruda
Det är snarare Ryssland som är nära ekonomisk kollaps, sanktionerna har slagit hårt men de försöker hålla skenet uppe. Den kinesiska bubblan håller på att spricka, den enda stormakten är USA. De bråkar i kongressen men det är bara tjafs.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2015, 12:34) *
Det är snarare Ryssland som är nära ekonomisk kollaps, sanktionerna har slagit hårt men de försöker hålla skenet uppe. Den kinesiska bubblan håller på att spricka, den enda stormakten är USA. De bråkar i kongressen men det är bara tjafs.
Donald Trump tar snart över och styr upp landet.
Gossen Ruda
Risken är väl snare att han kör rakt ner i diket. Men jag är rädd att för många dumma amerikanare röstar på honom.
sparvuggla
CITAT (Huggorm @ 06-10-2015, 12:02) *
Dom hjälper Ryssland i Syrien faktiskt

USA har blivit till statister.
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 06-10-2015, 13:56) *
USA har blivit till statister.
Nja, i Syrienfrågan kanske men de bombade ju i Afghanistan förra veckan med dåligt resultat
sparvuggla
CITAT (Huggorm @ 06-10-2015, 14:11) *
Nja, i Syrienfrågan kanske men de bombade ju i Afghanistan förra veckan med dåligt resultat

Dåligt är väldigt snäll ord i det fallet.

När har dom gjort nåt bra senast?
Mjärden
[quote name='*Stintan*' date='06-10-2015, 00:12' post='1719012']
Grejen är ju att inte ens alla svenskar behandlas lika. Ska det ske så får nog många där uppe sänka sin levnadsstandard avsevärt och hur många är beredda till det? När det börjar svida i plånboken blir det nog annat ljud i skällan.
Vadå "nya svenskar"? Blir dom det så fort dom kommer över bron eller? Vill dom ens bli det? Nej jag kan inte se att människor som kommer hit och som kanske inte ens har asylskäl ska ha exakt samma rätt som de som varit med och byggt landet. Det finns varken bostäder eller jobb till det.
tummenupp.gif
Fast det räcker inte med att "de där uppe" (vilka de nu är) sänker sin levnadsstandard för finansiera denna gigantiska invandring. Det krävs en sänkning av levnadsstandarden rakt över och en fördelning av jobben med mindre arbetstid/person=lägre lön. Men värst blir det för dem i botten, de som redan har det knapert, med en ytterligare minskad inkomst.Om det går upp för folk att de verkligen måste sänka sin standard för att klara detta, tror jag det blir annat ljud i skällan.

Huggorm
Jag har funderat på om det kan vara en väg framåt för Sverige att införa sex timmars arbetsdag, med sänkt lön. På något sätt måste vi ju få alla invandrare i jobb och det finns helt enkelt inte arbete för så många i Sverige nu när industrierna flyttar och det effektiviseras inom alla branscher. Men det fungerar inte, eftersom det kommer bli ännu större behov av högutbildad arbetskraft medan det ändå kommer finnas ett överskott av arbetskraft inom okvalificerade yrken. Det bästa vore om de länder som den svenska industrin flyttat till också tar emot arbetskraften.
Huggorm
Migrationsverkets nuvarande uppskattning: Ytterligare 100.000 asylsökare under de tre månader som återstår av detta år. Det blir en spännande vinter i år, undrar om sammanbrottet kommer före eller efter nyår?
Tapio
CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2015, 11:39) *
USA har insett att en större intervention bara skapar mer problem än den löser, man har bränt sig på fingrarna. Tycker Ryssland borde lärt sig läxan i Afganistan och Tjetjenien men icke...

Halaj!

Ja. jag har hakat upp mig på att folk säger: jamen varför gör inte västmakterna något åt detta?
Men vad ska de göra? Målarn med flera säger:
flygbomba skiten ur dem, gå sedan in med marktrupper, gör slut på resten av motståndet, och peka sedan med hela handen hur saker skall gå till. I gammal kolonial stil. Sånt är ju väst bra på.

NATO har ju kört med denna strategi den senaste tiden. Hur har det funkat?
Libyen under arabiska våren. Hur slutade det? Det är kaos där.
Afganistan. Kaos.
Irak. Kaos.
Kosovo? NATO flygbombade civila mål i Belgrad tills serberna gav sig. Men KFOR (kosovo-force, en NATOstyrka) patrullerar där hela tiden. Skulle de dra sig ur skulle helvetet braka loss direkt.

//T
Huggorm
Men varför är det inte kaos i Vietnam och de grannländer som drabbades under det kriget? Och skulle kaos bryta ut i Sydkorea om USA drar tillbaka styrkorna därifrån?
Huggorm
Hur ställer sig Sverige till asylsökande IS-krigare? De är ju flyktingar de också, och Syrien är i allra högsta grad livsfarligt för dom nu när Ryssland gett sig in i leken. Kan vi neka dom asyl?

CITAT
"Panic and desertion have started in their ranks," Colonel General Andrei Kartapolov said. "Some 600 mercenaries have abandoned their positions and are trying to find their way into Europe."

http://news.yahoo.com/moscow-says-syria-ai...A9WZB4Aw3xjmolQ
Carl

Det stora problemet har inte börjat ännu! Men det kommer när dom ska riktiga bostäder och arbeten! När dom upptäcker att dessa inte finns! Då blir det slitningar! Finns självklart förläggningar där jag bor också! Polisen rycker ut till dessa varje vecka! Värre lär det bli med tiden!

Regeringen har börjat att tömma lador för att finansiera det akuta mottagningarna! Med all säkerhet så räcker det inte med att öppna plånboken utan snarare att ge bort den med tiden!

Tittar man i backspegeln på vissa områden framför allt i Malmö och Göteborg så har integrationen totalt misslyckas! Malmö har väl cirka 15% arbetslöshet! Är mycket högre i den invandrande delen av befolkningen!
Malmö skulle gå i konkurs om inte staten gick in med pengar!

Ett arbeta måste bära sig själv om det ska räknas som ett arbeta! Man kan inte trolla med knäna oavsett politisk färg!
Carl

Enligt min mening så bör snarast göra följande

Ta bort de permanenta uppehålls tillstånden! Tillsvidare
Ta bort asyl rätten ifrån vissa länder Typ Afghanistan Somalia
Stark begränsa anhörig invandring!
Avisa de illegala invandrarna (papperslösa)

Sen kan alla partier sätta sig ner i lugn och ro och hitta en långsiktig lösning på det hela!
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 06-10-2015, 20:37) *
Men varför är det inte kaos i Vietnam och de grannländer som drabbades under det kriget? Och skulle kaos bryta ut i Sydkorea om USA drar tillbaka styrkorna därifrån?

I de länderna som Tapio räknar upp fanns det ingen stabil statsbildning som kunde ta över när väst lämnade. I Vietnam tog Nordvietnam snabbt över. I Sydkorea växte det också fram en stabil statsbildning men det tog ett par decennier. Huruvida Nord skulle intervenera om USA lämnade är en hypotetisk fråga.
sparvuggla
CITAT (Carl @ 07-10-2015, 09:00) *
Enligt min mening så bör snarast göra följande

Ta bort de permanenta uppehålls tillstånden! Tillsvidare
Ta bort asyl rätten ifrån vissa länder Typ Afghanistan Somalia
Stark begränsa anhörig invandring!
Avisa de illegala invandrarna (papperslösa)

Sen kan alla partier sätta sig ner i lugn och ro och hitta en långsiktig lösning på det hela!

Alla? Även SD?
Haha den var bra.
Tapio
CITAT (Huggorm @ 06-10-2015, 20:37) *

Halaj!

Det är en bra fråga. Kanske har det att göra med att USA inte ”vann” de två krigen. De fick lämna länderna och låta kombattanterna lösa problemet själva.

//T
Huggorm
CITAT (Tapio @ 07-10-2015, 14:40) *
Halaj!

Det är en bra fråga. Kanske har det att göra med att USA inte ”vann” de två krigen. De fick lämna länderna och låta kombattanterna lösa problemet själva.

//T
De har inte direkt vunnit i Afghanistan eller Irak heller, lokalbefolkningarna där håller fortfarande på och slåss mot islamister
sparvuggla
På tal om stora flyktingströmmar. Hur många tar länder som inte är med i EU emot? T.e.x våra nordiska grannar Norge och Island? Många tar Ryssland emot?

Carl

Om ett par år kommer diskussionen se annorlunda ut ! Då har räkningarna kommit upp på bordet och ska betalas! Tyvärr kommer vi då att se ett tydligare A och B samhälle!
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 07-10-2015, 17:13) *
På tal om stora flyktingströmmar. Hur många tar länder som inte är med i EU emot? T.e.x våra nordiska grannar Norge och Island? Många tar Ryssland emot?
Norge tar emot mängder med invandrare, men inte så många som Sverige eller Tyskland. Island tar i princip inte emot någon, vilket delvis beror på deras pyttelilla befolkning och på att inga invandrare söker sig dit. Ryssland tar nog inte emot många, men däremot ger dom syrier visum så de kan resa genom landet och ta sig in i Norge via gränsen uppe vid Kirkenes.
Gossen Ruda
Jag är väldigt splittrad beträffande alla dessa flyktingar. Det tycks mig som om dessa bara anser att de kan komma hit så skall vi ta hand om dem, de har ingen förståelse att vi har inte bett dem komma, att vi har inte plats mm. De bara kommer. Samtidigt är det ganska synd om dem, Syrien har varit ett litet helvete redan innan kriget och nu är det sju resor värre med bomber och fanskap. Människor förändras under stress. Såg på TV idag om en bok som kommit ut och som skildrar alla grymheter som regimen hållit på med. Att Al Assad får hjälp av galningen Putin blir mer och mer förståeligt, lika barn leka bäst. Dags att bomba presidentpalatset i Damaskus. Och Kreml.
Gita
CITAT (sparvuggla @ 07-10-2015, 12:24) *
Alla? Även SD?
Haha den var bra.

Hahah...du tror med andra ord inte på demokrati? Du (vi) kan tycka hur illa som helst om den politik Sd står för men de är trots allt tredje störta partiet. Mer än dubbelt så stora som Mp som sitter i regeringen, och växande, över 20 % i de senare opinionsundersökningarna.
Självklart skall samtliga riksdagspartier hjälpas åt att lös problemet med en extremt stor invandring, även Sd.
Att stänga dem ute gynnar ingen utan visar bara på demokratiunderskott.Hahaha.................
Gita som varken stöder Sd eller är rasist.
Huggorm
180.000 är nuvarande uppskattningen för hur många som skall komma i år. Förra rekordet sattes under balkankriget, då kom 84.000 under ett år. Det säger lite om hur absurd den nuvarande situationen är. Snart dags för UNHCR att öppna tältläger även här.

Och sedan tillkommer ju familjerna, 70-90% av de som kommer är ensamma män som kommer ta hit sina familjer så snart de får lov.
hattstugan

Visst är det många ensamma män som kommer men många av dom har ingen familj kvar, den har blivit dödade! Tänk på det ni som sitter här i trygghet!
sparvuggla
CITAT (Gita @ 07-10-2015, 20:26) *
Hahah...du tror med andra ord inte på demokrati? Du (vi) kan tycka hur illa som helst om den politik Sd står för men de är trots allt tredje störta partiet. Mer än dubbelt så stora som Mp som sitter i regeringen, och växande, över 20 % i de senare opinionsundersökningarna.
Självklart skall samtliga riksdagspartier hjälpas åt att lös problemet med en extremt stor invandring, även Sd.
Att stänga dem ute gynnar ingen utan visar bara på demokratiunderskott.Hahaha.................
Gita som varken stöder Sd eller är rasist.

Ja det är många som är kluvna på det. Man brukar säga att det är 7 demokratiska partier i riksdan. SD själva är ju inte demokratiska. Vem vill nazister som styr Sverige?
Det är många som håller med dig, men när man tänker efter blir det svårare. Vi får inte göra samma misstag som man gjorde innan 2:a världskriget bröt ut. Men minnet bleknar.......

Politik är ingen bra disskussionsämne annars heller, alla blir osams......... Och det är redan uppe i andra trådar här så jag låter bli vidare resonemang om SD.
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 08-10-2015, 11:34) *
Ja det är många som är kluvna på det. Man brukar säga att det är 7 demokratiska partier i riksdan. SD själva är ju inte demokratiska. Vem vill nazister som styr Sverige?
Det är många som håller med dig, men när man tänker efter blir det svårare. Vi får inte göra samma misstag som man gjorde innan 2:a världskriget bröt ut. Men minnet bleknar.......

Politik är ingen bra disskussionsämne annars heller, alla blir osams......... Och det är redan uppe i andra trådar här så jag låter bli vidare resonemang om SD.
Du kastar alltså ut en ganska allvarlig anklagelse mot SD, och uppmanar sedan folk att låta det stå oemotsagt? Tja, gärna för mig, denna tråd handlar som sagt om flyktingströmmen
Gossen Ruda
Begreppet demokrati kan diskuteras men även om jag ogillar SD så vet jag inte om de kan kallas odemokratiska. Den interna demokratin inom partiet är lite ifrågasatt men det är en annan sak. Demokrati är ett styrelsesätt och inget annat. Grunden är majoritetsbeslut där alla får tala fritt och en person en röst gäller. Om ett lands befolkning i fria val bestämmer att vi stänger gränserna för flyktingar så det fortfarande en demokrati.
sparvuggla
CITAT (Huggorm @ 08-10-2015, 11:45) *
Du kastar alltså ut en ganska allvarlig anklagelse mot SD, och uppmanar sedan folk att låta det stå oemotsagt? Tja, gärna för mig, denna tråd handlar som sagt om flyktingströmmen

Nej då. Säg emot bara. Men jag vill slösa bort min tid på SD bara.
Att vi har åsiktsfrihet i Sverige är du väl med på? smile.gif

Om vi inte hade det eller demokrati skulle SD knappast kunna sitta i riksdan samt synas och höras så mycket som dom gör numera.
Carl

Som ett brev på posten! Nu öppnas det svarta hålet!
http://www.dn.se/ekonomi/skl-flyktingkrise...-hojda-skatter/
Huggorm
CITAT (Carl @ 08-10-2015, 16:00) *
Som ett brev på posten! Nu öppnas det svarta hålet!
http://www.dn.se/ekonomi/skl-flyktingkrise...-hojda-skatter/
Att det skulle bli så var lätt att förutse, men hur har de kommit fram till denna prognos:

"Arbetslösheten väntas i slutet av nästa år ha sjunkit till 6,5 procent och inflationen, enligt KPI, beräknas ligga nära Riksbankens inflationsmål på 2 procent."

Jag har svårt att tänka mig att arbetslösheten kommer sjunka när det tillkommer 180.000 arbetslösa under detta år och ytterligare mängder nästa år. Eller räknas inte dessa förrän någon speciell punkt i asylprocessen? Vidare låter deras inflationsberäkning väl positiv, inflationen är nu -0,2% och den har inte varit 2% på flera år.
Carl

Jag håller med dig i dina tankar huggorm! Definitionen på en som är sysselsatt i Sverige är en person som har sysselsättning i minst en TIMME I VECKAN! Hoppas att jag har fel! Tillkommer det några 100 000 så borde siffran gå upp! Men jag antar att det finns många sett frisera siffrorna! En hund är begraven!
Carl

Här ifrån fick jag uppgiften! Kommentera gärna!
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbets...ning-per-manad/
Gita

Man brukar säga...........Vilka "man" talar du om? F.n består riksdagen av 8 demokratiskt valda partier.
Din demokratisyn ger dåliga vibbar. Hahaha....
Som du vet är det många som inte gillar vänsterpartiet och dess kommunistiska förflutna. Skall de få vara med?
De är ju dessutom väldigt mycket mindre än Sd. Vem menar du skall få bestämma vilka som får vara med om det inte skall avgöras genom fria, demokratiska val?
Gita
hattstugan
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttny...icle21553548.ab

Kanske nåt för att lätta lite på trycket?
Huggorm
Länken fungerar inte. Handlar det om tältlägren?
Mjärden

Då är alla som börjat tala i termer som SD odemokratiska. Det som tidigare förordades av SD håller på att bli gångbart i hela EU, Stefan Lövén driver frågan om att fördela flyktingarna=minskning för Sverige=odemokratiskt. Morgan Johansson håller med om att flyktingar som fått avslag eller vistas illegalt skall skickas hem.
Det var en stor gala på TV för att samla in pengar till flyktinglägren dvs hjälpa på plats, som SD har tjatat om så länge jag kan minnas = odemokratiskt. (fö läxade Turkiets president upp EU att de ger för lite bistånd till flyktinglägren) På en punkt skiljer sig Sverige, då de inte vill erkänna Turkiet som sk säkert land. Det rör sig i nuläget bara om knappt 160 st, men det kan få betydelse på sikt, om man underlåter att skicka tillbaka dessa som ej fått uppehållstillstånd.
hattstugan
Länke handlat om undantag från Schengen som kan gälla i 30 dagar och innebär gränskontroll!
Carl

Nu har rullgardinen gått ner för Sverige ekonomi ! Skattehöjningar väntar runt hörnet!Reformer får vänta! De som drabbas är redan de svaga i vårt samhälle pensionärer ungdomar utan högskole utbildning, arbetslösa,De sjuka!
Tapio
CITAT (Carl @ 10-10-2015, 17:00) *
Nu har rullgardinen gått ner för Sverige ekonomi ! Skattehöjningar väntar runt hörnet!Reformer får vänta! De som drabbas är redan de svaga i vårt samhälle pensionärer ungdomar utan högskole utbildning, arbetslösa,De sjuka!

Halaj!

Jo, alltså, inom seriös diskussion om skattepengar är det ett big-no-no att ställa finansierade/subventionerade grupper mot varandra.

Jag blir lite förvånad att du inte tar upp äldrevården. Den brukar ju alltid tas upp i resonemang likt ditt. Som om det skulle finnas en direkt ”pipeline” av pengaflöde från äldrevården till vad som för tillfället står på tapeten som kostar pengar.

Kulturen t.ex. är starkt subventionerad. Men jag hör aldrig att någon gråter över att nu blir minsann biljetterna till en teaterpjäs på dramaten dyrare, för pengarna går till flyktingar istället.

//T
*Stintan*
Vet att denna artikel inte är PK och av somliga ses som SD-propaganda men avfärda den inte utan försök läsa och begrunda utan att sätta förmiddagskaffet i vrångstrupen. Artikeln är lång. http://snaphanen.dk/2015/10/11/sondagskronika-belagrat-land/
Bengalow
Man behöver inte ens ha lyft kaffekoppen för att inse, att artikeln är så infantil, så man slutar att läsa. Att det finns vuxna, skrivkunniga människor av den arten ger mig mer en kräkkänsla.
För längesedan berättade min konfirmationslärare, att man i en annan grupp diskuterade överbefolkningen på jorden. Kineserna höll på att ta över..."-Vad kan vi göra åt det?" frågade han gruppen. "-Släng en atombomb över dom!". Det är ungefär samma inställning som SD har -" förgör dom innan dom kommer hit!"
Vad är SD rädda för? Att bli utkonkurrerade på arbetsplatserna? Mig veterligen är det ganska lågutbildade som röstar på SD, samt akademiska högerextremister. D.v.s. samma slags människor som röstade fram Hitler en gång i tiden. De hade olika mål den gången. Arbetarna ville ha och fick jobb, och akademikerna fick en maktposition...resten är historia.
Jag tycker att diskussionen grundar sig på helt fel bas. Flyktingar i den dimensionen som sker nu är exceptionell - det har inte ens SD kunnat ana. Kanske det är därför dom är så tysta. Att det finns en stor procentdel av massorna, som inte har giltiga skäl för asyl är helt klart. Dessa skall sändas tillbaka till hemlandet. De så kallade "ensamkommande flyktingbarnen" har sett på TV, hur bra vi egentligen har det, och vill ha det lika bra, så iväg...! De marockanska barnen i Stockholm , som lever på gatorna - hur överlever dessa, när dom inte har pengar att köpa mat för? Stölder? Tiggeri? Dom har det bättre här än i Marocko, så varför åka hem? Där väntar polisen med hugg och slag, traditioner som dom inte delar, religionstvång och starka familjehierarkier med tvångsgifte och annat.
Krigsflyktingar skall ha asyl, enligt FN och Sveriges godkännande av detta, men man måste sortera ut dom, som verkligen lider av krig och politisk förföljelse, och dom som kommer hit på ogrundade orsaker. Det är de senare som ställer till det.
Det måtte höra fan till att vara anställd på Migrationsverket, och sortera folk som fä...
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 11-10-2015, 14:59) *
Vad är SD rädda för? Att bli utkonkurrerade på arbetsplatserna?

Bland annat. En av anledningarna till att ta hit enorma mängder invandrare är att vi behöver arbetskraft. Eller snarare billig arbetskraft. Men man är också orolig över just det som händer nu, att kostnaderna för invandring tar över hela statsbudgeten så allt annat halkar efter. Sämre vård, ingen som hindrar kriminaliteten, eftersatt underhåll av järnvägen, minskade bistånd, lägre pensioner, färre lärare i skolorna, inga bostäder osv. Dessutom ser vi hur allt flera bostadsområden förvandlas till laglösa ghetton dit inte ens brandkåren vågar sig utan poliseskort och där muslimska moralpoliser vaktar på folk så de inte anammar svenska traditioner och kultur.
Carl

Så länge arbetslösheten ligger på dagens siffror så finns det inget behov av arbetskraft alls! Så enkelt är det!
Vi in måste inse att jobben inte räcker till alla! Så de flesta i dagens flyktingström kommer förbli arbetslösa!
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 11-10-2015, 15:26) *
Bland annat. En av anledningarna till att ta hit enorma mängder invandrare är att vi behöver arbetskraft. Eller snarare billig arbetskraft. Men man är också orolig över just det som händer nu, att kostnaderna för invandring tar över hela statsbudgeten så allt annat halkar efter. Sämre vård, ingen som hindrar kriminaliteten, eftersatt underhåll av järnvägen, minskade bistånd, lägre pensioner, färre lärare i skolorna, inga bostäder osv. Dessutom ser vi hur allt flera bostadsområden förvandlas till laglösa ghetton dit inte ens brandkåren vågar sig utan poliseskort och där muslimska moralpoliser vaktar på folk så de inte anammar svenska traditioner och kultur.

Menar du att SD oroar sig för det? Varför minskar de isåfall på alla dessa områden + fler i sin budget?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Carl @ 12-10-2015, 08:25) *
Så länge arbetslösheten ligger på dagens siffror så finns det inget behov av arbetskraft alls! Så enkelt är det!
Vi in måste inse att jobben inte räcker till alla! Så de flesta i dagens flyktingström kommer förbli arbetslösa!

Inga problem enligt Löfven, då skall han skaffa nya jobb. Man kan ju alltid hitta på konstgjorda jobb med skattepengar
Carl
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-10-2015, 09:15) *
Inga problem enligt Löfven, då skall han skaffa nya jobb. Man kan ju alltid hitta på konstgjorda jobb med skattepengar

bravo.gif
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-10-2015, 09:15) *

Det har han väl ändå inte påstått!. Minnet är kort men hur var det med konstgjorda jobb under alliansen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 12-10-2015, 10:18) *
Det har han väl ändå inte påstått!. Minnet är kort men hur var det med konstgjorda jobb under alliansen.

Han sa igår inte bara en gång att "vi skall skaffa nya jobb"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon