Full version: Lactosintollerans
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Tesa
Jag har fortfarande lite svårt att inte tycka det är dubbelmoral att ha hund och vara vegan.....och de flesta djur idag har enligt lag rätt till "möjlighet till naturligt beteende"...sen efterföljs inte dessa lagar alltid men det "normala" är iallafall att göra det..
..men hundar som lämnas ensamma i en tom lägenhet hela dagen eller som tvingas gå omkring i gummistövlar eller inte får lov att gnaga på skorna i hallen eller klättra i soffan eller dra maten i hela huset......det är att förhindra deras naturliga beteende....

Alltså... jag fördömer ingen för att dom har hund...och inte för att nån är vegan heller...det är bara kombinationen som jag tycker är ologisk...

Människan förtrycker nog många arter när det gäller naturligt beteende....inte minst sin egen...
Fenja
Exakt Bettson!! Det vore lika korkat att testa och se om man kan få en häst eller kanin att överleva genom att mata den med kött...
Mvh
Fenja
Snöflinga
Vad skulle hända med alla djur om alla skulle bli veganer? Tänk tanken. Tamboskapen skulle dö ut, älgar, vildsvin, rådjur m.m. etc. skulle föröka sig med negativa effekter. Eller får man skjuta djur när man är vegan ? Om, vad gör man med dem se´n? Och skulle grödan räcka till, bleve inte jorden utarmad då eftersom inte gödsel fanns ?

Jag bara undrar, berätta gärna hur ni tänker på lång sikt, skulle vara intressant att veta ?
Bettson
CITAT (Fenja @ 31-10-2004, 23:42)
Exakt Bettson!! Det vore lika korkat att testa och se om man kan få en häst eller kanin att överleva genom att mata den med kött...
Mvh
Fenja

Jag träffade en korkad dam en gång som försökte mata min häst med hamburgare.

Eftersom de flesta här vet vad jag tycker om min häst så lyckades tantaskrället nästan få mig att bli våldsam. Hom gav sig inte förrän jag hotade henne med körpisken.

Hästar är ju gräsätare gudbevars. wacko.gif
La Strega
Fenja; Jag hetsar inte upp mig, jag tycker så.
och du tror det går att påverka dem?

Berith: jobbar du/har jobbat på en djurfarm?

Bettson: Så du tycker vi ska utfodra hundar på samma sätt?

Tesa: Att ta hand om djur som redan finns men som är övergivna på nåt sätt tycker jag går väldigt hand i hand med veganism? vi vill ju hjälpa djuren?
La Strega
Och jag vill inte omvända rovdjur till veganer, men om jag ska ha en hund så ger jag den ju hellre veganmat än kött då jag tycker att det är äckligt att handskas med kött.
Fenja
Jag menar inte att du hetsar upp dig, La Strega, det var en kommentar till något som Kerstin (tror jag) skrev... JA, jag både tror och har sett åtskilliga bevis på att det går att påverka lagstiftarna. Om tillräckligt många engagerar sig och säger ifrån så blir till och med de tvungna att lyssna. Titta exempelvis på vad som hänt inom hönshållning - visst det kan bli väsentligt bättre, men det är ett steg i rätt riktning. Sälungeslakten upphörde tack vare världsopinionen. Hemska, vidriga sätt att transportera djur förbättras dagligen genom att människor reagerar och protesterar. Det finns mycket kvar ännu att förbättra, men vi går i rätt riktning.
Jag vet och accepterar till fullo både att du är vegan och det du tycker! Däremot tycker jag att det är fel att experimentera med djur eller barn i sin "övertygelse".
Mvh
Fenja
Tesa
Jag undrar jag om alla veganer håller med om det du, La Strega..men för mig är det helt OK.. rolleyes.gif och tanken är jättegod..
...hoppas du och vovven kommer trivas ihop...och det finns torrfoder som inte alls har "köttkänsla"...för som sagt det är för djurets bästa väl.. unsure.gif
La Strega
Fenja; det glädjer mig att du åtminstånde tänker rätt...men jag tror endå att bojkott gör den största förändringen, då minskar ju efterfrågan och även produktionen. men visst köttindustrin kommer inte upphöra över en dag även om det är det man strävar efter så självklart ska man även försöka påverka lagarna.

Känns som jag sagt det femtielva gånger nu men jag får väl säga det igen:
OM hunden inte lider av vegansk kost så tänker jag ge den det. Kan inte en hund leva och må bra på det köper jag självklart kött till den.
Min nuvarande hund äter ju kött...*ush* =P
Bettson
Men Martina.

Jag känner inte alls för att förolämpa dig på något sätt. Men naturen har sin gång. Det som har utveckalts där under tusentals år kan vi inte liksom bygga om på tio tjugo år. Det tar kanke två -tre hundra år.

Jag respekterar din hållning vad gäller din egen kost. Jag beundrar människor som tror på något och lever efter det. DU är en av dom.

Men faktum är att det har blivit väldigt mycket problem med hundars hälsa idag.
Mycket kommer av att man bland annat har förändrat deras mathållning mot vad naturen har utvecklat under så lång tid.

Torrfoder innehåller torkat kött och luktar inte och ser inte äckligt ut. Jag skulle ge hunden det och komplettera med att vegetabiliskt mineralfoder ( inte ett standard som bygger på bergmineraler) för hundens hälsa.

Jag skall själv skaffa hund nästa år och den kommer att få mestadels vanlig husmanskost med tillskott av vegetabiliska mineraler eftersom det bäst ersätter vildhunden diet av maginnehåll.

Jag har själv varit djurskötare på både ko och gris i min ungdom. Jag delar inte den verklighetsbeskrivning som djurskötaren du talade med hade.
Förmodligen var han en dålig djurskötare eller så ville han göra sig inressant eller retas med dig.

Precis som det finns dåliga eller bra läkare, elektriker, eller byggnadsarbetare så finns det bra eller dåliga djurskötare.

Bettson
Berith
CITAT (La Strega @ 31-10-2004, 23:55)
Berith: jobbar du/har jobbat på en djurfarm?

Ja. Och jag tolkar det som att du inte gör eller har gjort det?

CITAT (Bettson @ 01-11-2004, 00:14)
Jag delar inte den verklighetsbeskrivning som djurskötaren du talade med hade.
Förmodligen var han en dålig djurskötare eller så ville han göra sig inressant eller retas med dig.

Tror också att det är så.
Fenja
Bettson är inne på precis det jag också tycker. I princip så skulle säkert både vi människor och flertalet djur kunna leva på kemikaliskt framställda tabletter som innehåller allt vad vi "behöver". Så skulle ingen behöva "lida" på grund av matproduktionen.
Men ärligt talat, vad är det för mening eller finess att gå mot naturen?!! Låter det vettigt om jag som köttätare börjar mata mina kaniner med kött för att jag "tror" att det är bra att äta det? Nej, jag tror inte att du tycker det. Men det är lite så det känns med att du vill ha en veganhund... det känns egenyttigt.
Det klokaste är, som Bettson påpekar, att se till varje arts särbehov och att försöka uppfylla dem på bästa sätt. Att leva och låta leva liksom. Att ge alla de bästa förutsättningarna för ett bra liv.
Jag har också arbetat i olika djurbesättningar. Sista gången i början av -90, bland flera hundra lösdrifts nötkreatur/biffkor. Mycket bättre än så tror jag inte att man kan få det som nöt.
Mvh
Fenja
La Strega
Bettson: Om man nu ska göra det som är naturligt så borde man släppa ut hunden och låta den jaga sin egen mat?

Han jag pratade med var ärlig och uppriktig, och de följer lagarna på det stället, det som skrämmer mig är hur lagarna är utformade, ett exempel: Där kastreras kultingar när de är 3 dagar gammla, det går till så att man molhåller dem så de är stilla och sen kastrerar man UTAN bedövning!! detta låter helt sjukt i mina öron! Det är ju fruktansvärt! skulle ni göra så på era egna barn liksom? inte jag ialf.

När var det ni jobbade på såna ställen? var det mindre eller större gårdar?

Fenja: Det där med som vad är naturligt å inte och vad man ska göra och inte har vi redan tagit upp?

Ska jag behöva dra upp detta med hundmaten IGEN?? OM hunden INTE lider av att leva på vegankost tänker jag ge den det. OM hunder LIDER av vegankost köper jag kött.
Virgo
Jag skulle inte vilja vara hund hos dig! sad.gif
La Strega
Virgo:
Varför inte?
Virgo
jag får inte kött förräns jag lider av att ha blivit tvungen att äta vegakäk
och då är jag kanske redan obotlig sjuk. vov vov
La Strega
Ska jag behöva ta det IGEN??????? skit asså...å så påstår vissa att veganer blir dummare/får sämre minne...*haha*
Nimbus
Oj, oj, oj...vet knappt vart jag ska börja. wink.gif

Fenja: Där du arbetat med biffkor var det säkert jättebra. Jag har erfarenhet av att "köttkor" i regel har det jättebra. Kor och kalvar får gå tillsammans osv..

MEN, det mesta köttet (90%, om jag minns rätt) kommer från förbrukade mjölkkor som står inne nästan hela året. Som står i små utrymmen. Som avlats för att få enorma juver som är plågsamma för korna att bära upp. Korna föder kalv på kalv som tas ifrån i från henne på en gång osv...

Tesa: Det här med dubbelmoralen igen. Dubbelmoral är precis det jag först tänker på då jag läser denna tråden men inte är det La stregas dubbelmoral utan alla köttätares dubbelmoral. Hur kan man sitta och smaska på djur och sedan tycka att det är djurplågeri att ge hunden veganmat om den INTE lider av det.

La strega: Jag tycker att det är jättebra att du försöker i god tid ta reda på hur du ska göra för att din hund ska må bra. Alldeles för många går bara till ICA och köper någon billig mat utan att reflektera över om hunden får i sig allt den behöver.

//Nimbus
Nimbus
På tal om att inte påtvinga djuren sin övertygelse. Vad är benmjöl då? Att ge benmjöl till gräsätare är väl lika mycket att påtvinga fel kost, eller?
Bettson
CITAT (Nimbus @ 01-11-2004, 09:11)
På tal om att inte påtvinga djuren sin övertygelse. Vad är benmjöl då? Att ge benmjöl till gräsätare är väl lika mycket att påtvinga fel kost, eller?

Det är inte tillåtet att ge livsmedelsprodukcerande djur animalier enligt Eu-regler.Detta tillkom när galna-kosjukan härjade som värst.
KURT
CITAT (Bettson @ 01-11-2004, 09:33)
Det är inte tillåtet att ge livsmedelsprodukcerande djur animalier enligt Eu-regler.Detta tillkom när galna-kosjukan härjade som värst.

Jodå det är det visst, men det är inte tillåtet att ge animaliskt foder till idisslare. Men grisar och andra icke idisslare kan man fortfarande ge kött och benmjöl.

Förövrigt är ju en stor del av jordens befolkning vegetarianer. Vi som inte är vegetraianer bör ju betänka att jorden inte skulle kunna klara att försörja det antal människor som finns här nu om alla levde som vi gör här i Sverige! Att då hävda att just vårat sätt att leva skulle vara nödvändigt pga att evolutionen skapat oss så blir ju absurt.

Att sedan leva på vegankost ställer ju lite större krav, men det är ju fullt möjligt. Vitamin B12, som ofta tas som exempel på ett vitamin som inte finns i grönsaker, kan endast "naturligt" tillverkas av ett fåtal bakterier. Dessa bakterier kan finnas i mag-tarm systemet hos endel djur, men de kan också växa i mat som man fermenterar. Så det finns "naturliga" källor till vitamin B12 även för veganer.

Lite mera att läsa om vitamin B12 produktion:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=11935176
Nimbus
Bettson:Jo, jag vet men hur länge var det inte som man höll på med det?

Dessutom hade det inte med etiska värderingar att göra när man förbjöd det. Inte heller med djuren väl att göra utan vad var det som gjorde att man förbjöd det? JO, människans hälsa.
Gossen Ruda
Det var en märklig tråd det här. Den värsta pajkastningen tycks dock ha avtagit. Vill bara framföra mina åsikter. Jag äter en del kött bara därför att människan är en allätare och behöver både kött och vegatabilier. Dessutom är kött gott i vissa fall, nykokt julskinka!!! Dräggel.

Visst kan man överleva på bara vegetabilier men det kräver en del konstlade metoder och en jäkla massa kunskap för att inte få bristsjukdomar. Fast det är väl tveksamt om ett barn kan få tillräckligt med proteiner under uppväxten utan kött.

Beträffande militanta veganer som eldar upp bilar och gör annan åverkan så kan man mala ner dom till köttpulver. Visst kan man ha sin åsikt men att gå utöver lagens gränser är fel. Det går bra för dom att skapa sig ett samhälle där deras lagar gäller men ge fan i vårt samhälle.

Sen förekommer det diverse uppgifter att människan bara har ätit kött i si eller så många år. Förklara då hur man kan hitta krossade märgben på dom tidigaste boplatserna? Allt är bara spekulationer som inte har något värde. Det är likadant med alla andra undersökningar om vad som är nyttigt och vad som inte är det. Det behövs inte mycket för att kalla sig "forskare". En stor del av dessa forskningsrapporter har som syfte att rättfärdiga sina egna åsikter.
La Strega
Tack Nimbus och Kurt! =) Vad har ni för kostval?

Ang fodret; när jag gick i skolan så fick alla skrapa av matresterna i en stor behållare, sen efter lunchen så skickades allt iväg till en grisfarm som föda. De fick alltså äta ALLT som vi åt, inklusive andra grisar, andra djur, feta såser, sockerprodukter mm. detta kan knappast vara bra för grisen?

På keman får grisarna spannmål och vassleprotein, slaktsvinen går upp ca 800gram i vikt per dag(!!!).
La Strega
Gossen Ruda:

Vad i vegankosten är det som är konstlat?
Jepp man behöver läsa näringslära, och det behöver man göra oavsett kostval.
Jag vet bodybuildare som är veganer, kan de få i sig tillräckligt med protein borde även ett barn kunna det wink.gif

Jepp det Är FEL att bryta mot lagen! Vi bör genast samla ihop alla kriminella och bränna dom till köttpulver!! eller? naee...=P
fasst iofs då kan skattepengarna gå till annat än dom växande fängelserna?? tongue.gif
Nimbus
att alltid någon ska ta upp det där med brända scanbilar...hur ofta händer det? Det var väl typ en gång i början på 90 talet och media blåste upp det hur mycket som helst. *suck*

Skulle gissa att Anna Lindhs mördare är köttätare men inte f-n tar jag upp det som argument mot kött så fort diskussionen tar fart.
Nimbus
La strega: Ang mitt kostval: Djur är vänner inte mat! tongue.gif
Gossen Ruda
NU var jag stygg när jag föreslog köttpulver men jag blir förbannad när någon bryter mot lagen och orsakar skadegörelse bara för att dom är övertygade att dom har rätt att göra det. Det var väl inte så länge sen någon tände eld på lastbilar, detta året var det i alla fall. Så var det skadegörelse på ett äggkläckeri i Herrljungatrakten ganska nyss.

Beträffande konstlade metoder så är soyabönor mm speciellt framavlade för att få högt proteinvärde, dessutom är dom inte hemmahörande här. Om man exempelvis skulle försöka överleva på det som växer naturligt i Sveriges natur skulle man inte leva länge. Att inte äta kött är en slags fobi.
La Strega
Jepp, jag blir oxå förbannad när folk bryter mot lagen men de allra flesta kriminella är ju faktiskt köttätare, och ska kriminella veganer dödas så ska vällan endå kriminella köttätare oxå göra det? Det finns idioter i alla folkgrupper, det har nog inte så mycke med kostval att göra =P

är inte de flesta grönsaker korsade å massa för att vi ska få fram nya bättre sorter? men förstår inte vad det spelar för roll i samanhanget?
Jag äter massor som kommer från andra länder, visst det är ju kanske inte så bra för miljön att importera och så men det har ju liksom inte med veganismen att göra...jag tänker fortsätta äta bananer och apelsiner ialf...men man kan ju försöka köpa "så bra som möjligt" typ krav och så.
men ialf..förstår inte vad det har med veganism att göra?
Nimbus
Jag blir förbannad när någon bryter mot lagen och orsakar skadegörelse/lidande bara för att dom är övertygade att dom har rätt att göra det. Alla dessa "hönsfarmare" som håller sina djur i olagliga burar! Usch! rolleyes.gif
LenaTuring
Har läst alla inlägg i denna tråd och här sållas agnarna från vetet väldigt tydligt.
Tycker flera av er går över gränsen till hur man kommuniserar med varandra.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2004, 10:31)
Att inte äta kött är en slags fobi.

Även vi köttätare tycks ha endel fobier. Jag känner tex köttätare som konstigt nog inte äter hundar, men grisar är OK (för endel), medan andra hävdar att kor bör man inte äta men kycling det är ok. Grävling och räv är det inte många som äter, det är säkert någon fobi. I de flesta fall har det med kultur eller sk regligion att göra vad man äter. Att sedan försöka dra in pseudovetenskapliga argument är sälla meningsfullt.

Vad stenåldersmänniskor åt är ju inte så lätt att veta, i de fall de åt kött så är ju benen kvar , men de som bara åt grönsaker finns det ju inte så mycket spår kvar av. Man kan göra isotopanlys av kväveisotoper i benrester från människor för att se vad man verkligen åt.
Betty
CITAT (LenaTuring @ 01-11-2004, 10:42)
Har läst alla inlägg i denna tråd och här sållas agnarna från vetet väldigt tydligt.
Tycker flera av er går över gränsen till hur man kommuniserar med varandra.

Odlas användarvillkor:
Odla.nu tar inget ansvar för innehållet i de inlägg som skrivs i forumet, varje användare ansvarar för innehållet i sina egna inlägg. Vi tar inget ansvar eller ger några garantier för riktigheten eller användbarheten i de inlägg som skrivs. De enskilda inläggen uttrycker skribentens åsikter vilket inte nödvändigtvis är detsamma som Odla.nu:s. Varje användare som upplever ett inlägg som stötande uppmanas att omedelbart kontakta Odla.nu via e-post. Vi har möjlighet att radera stötande inlägg, och kommer, om det visar sig vara nödvändigt att göra detta så fort som möjligt efter att det har kommit till vår kännedom. Som användare av forumet godkänner du villkoren och kommer ej att publicera material som du vet är falskt, ärekränkande, smädligt, ofredande, oriktigt, vulgärt, sexuellt, oanständigt, hädiskt, hotfullt eller som på något annat sätt inkräktar på någons privatliv eller strider mot svensk lag. Du kommer ej hellre att publicera material som är skyddat av copyright om denna inte ägs av dig själv eller Odla.nu.

Sen kan man ju ta sig en funderare över hur pass man håller sig till forumreglerna också... gäller båda lägren...
La Strega
CITAT (Betty @ 01-11-2004, 10:54)
Sen kan man ju ta sig en funderare över hur pass man håller sig till forumreglerna också... gäller båda lägren...

Vill bara veta Om/när jag sagt något fel?
(falskt, ärekränkande, smädligt, ofredande, oriktigt, vulgärt, sexuellt, oanständigt, hädiskt, hotfullt eller som på något annat sätt inkräktar på någons privatliv eller strider mot svensk lag.)
*Laika*
Jag kan väl knappast tänka mig, att Gammelnalle hade trott att hans tråd skulle ta den här vändningen. Då hade han antagligen lagt in sin fråga på ett kattforum istället. Jag fattar inte varför det bara mals på om samma skit hela tiden. Det är väl bara att konstatera att vi köttätare är nöjda med det, o ni veganer/vegetarianer är nöjda med ert. Det enda som vi köttätare protesterade emot, var huruvida hundstackarn skulle vara inblandad. Och nej, Martina, du behöver INTE ta det igen. Både jag o alla andra har läst vad du tycker: Bara OM det INTE är skadligt för hunden. Varför överhuvud taget fortsätta då, säg hellre, äh, jag skaffar en kanin istället. Om du sen skaffar en hund är inget vi andra behöver veta, bara du låter bli att tala om det.
Mvh. Laika
La Strega
Så alla trådar där man inte håller sig ämnet ska raderas?? ojoj tongue.gif

well....jag kom med en oskyldig och nyfiken fråga, varför vissa reagerade så starkt på det får ni svara på.
Jag måste försvara mina åsikter?

men vadå hundstackare? jag vill ju se till allas bästa. förstår inte varför jag fortfarande får skit för detta.

Jag bor i lägenhet och kan inte tillgodose en kanins behov.
Gossen Ruda
Jag skulle bar testa stämningen lite. tongue.gif Beträffande vad vovvar äter så gillar dom nog kött bäst som sina förfäder vargarna. Det räcker med att titta på tanduppsättningen. Förmodligen kan man få dom att överleva på modifierad grönsaksdiet men varför detta? Följ naturens lag. En del lever på att äta andra, så är vår värld funtad. Hej då.
Anna i Örsjö
Eftersom jag ledde in den här tråden på vegetarisk kost för hundar vill jag gärna avsluta den med att påpeka att mina vänners hund mår bra, men det är ingen lätt uppgift att hålla en så stor hund frisk med den kosten. Hon behöver regelbunden veterinärtillsyn med återkommande blodprover. Min hund hade nog mått väldigt dåligt psykiskt för han tillbringar mycket av sin vakna tid med att tugga på ben, jag vet inte vad jag skulle gett honom att tugga på istället. De har ju ofta ett väldigt stort tuggbehov som varierar med rasen.

Anna i Örsjö
*Laika*
Snälla Martina, du menar väl inte att du har EN inställning till rovdjurs föda i en tråd, o en helt annan inställning i nästa?? Du övergår mitt förstånd totalt. Eller är det DET som kallas för att vända kappan efter vinden? Bestäm dig gärna för vad som är rätt o fel, men gör det gärna i samma tråd.
Mvh. Laika
La Strega
Jag tänker inte dra det IGEN. läs tidigare inlägg

Anna: vi har köpt diverse olika tuggben å grejjer till våran hund genom åren, men de flesta ser ut som nya...så det där varierar nog väldigt wink.gif
men jag vet hundar som tycker om att gnaga på knäckebröd, morötter mm, och många gnager ju på sina leksaker!

Laika:
Som jag har sagt tidigare så har jag inte tillräckligt med kunskap om detta ännu.
Därför tycker jag att det är fel att ge min nuvarande hund vegankost eftersom jag inte vet hur jag ska tillgodose behoven.
dessutom är jag osäker på om det är rätt att ändra kosten för en 9½ år gammal hund.
Och jag har inte sagt att det är fel att ge hundar kött. Får väl dra det igen endå..*suck* men OM hunder INTE lider av vegankost så tycker jag man kan ge den det.
jisses.
Bettson
CITAT (KURT @ 01-11-2004, 09:49)
CITAT (Bettson @ 01-11-2004, 09:33)

Jodå det är det visst, men det är inte tillåtet att ge animaliskt foder till idisslare. Men grisar och andra icke idisslare kan man fortfarande ge kött och benmjöl.

Förövrigt är ju en stor del av jordens befolkning vegetarianer. Vi som inte är vegetraianer bör ju betänka att jorden inte skulle kunna klara att försörja det antal människor som finns här nu om alla levde som vi gör här i Sverige! Att då hävda att just vårat sätt att leva skulle vara nödvändigt pga att evolutionen skapat oss så blir ju absurt.

Att sedan leva på vegankost ställer ju lite större krav, men det är ju fullt möjligt. Vitamin B12, som ofta tas som exempel på ett vitamin som inte finns i grönsaker, kan endast "naturligt" tillverkas av ett fåtal bakterier. Dessa bakterier kan finnas i mag-tarm systemet hos endel djur, men de kan också växa i mat som man fermenterar. Så det finns "naturliga" källor till vitamin B12 även för veganer.

Lite mera att läsa om vitamin B12 produktion:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=11935176

Ja visst till gris. , men det är ju ingen som gör det. För några år sedan så var man rädd att turisterns skulle mata djuren med korv osv.
Här är jordbrukdverkets regler och bakgrunder till beslutet.
köttmjöl av kadver har inte använtd sedan hundfoderskandalen 1988 i Sverige. Jag tyucker oftast att sunt förnuft skall råda och har aldrig gillat begrepper köttmjöl. Dicalcumfosfat som inte kommer från sjuka djur är en annan sak. De ingår nästan i kretsloppet på något vis.
Benmjöl får alltså inte användas till idisslare.
Sjölv var jag ursinning under galna kosjukans dagar när mitt pelleterade mineralfoder till hästen visade sig innehålla gleatin utvunnet från nötkreatur.
Efter det så gillar jag inte gelatin överhuvudtaget. Godis som innehåller gelatin nobbas direkt.

Enligt JSV:
Foderregler
Bakgrund till förbud mot bearbetat animaliskt protein till foder
I december beslutade EU:s ministerrådet att införa ett tillfälligt förbud mot bearbetat animaliskt protein i foder. Bakgrunden är att flera medlemsstater har rapporterat brister i genomförandet av lagstiftningen om foder. Vid inspektioner har det upptäckts att flera medlemsstater systematiskt underlåtit att genomföra följa reglerna. Därför inför man ett totalförbud för användning tills man har gjort en helt ny utvärdering av hur lagstiftningen har genomförts i medlemsstaterna. Beslutet började gälla den 1 januari 2001 och tar upp all användning av bearbetat animaliskt protein för livsmedelsproducerande djur. Förutom undantagna produkterna får foder med bearbetat animaliskt protein inte släppas ut på marknaden. Produkterna får inte heller exporteras till eller importeras från tredje länder för att användas som foder till livsmedelsproducerande djur.

Vilka produkter omfattas av förbudet?
Benämningen bearbetat animaliskt protein omfattar kombinerat kött- och benmjöl, köttmjöl, benmjöl, blodmjöl, torkad plasma och andra blodprodukter, hydrolyserat protein, hovmjöl, hornmjöl, fjäderfämjöl, fjädermjöl, torra fettgrevar, fiskmjöl, dikalciumfosfat, gelatin och andra liknande produkter, blandningar, fodertillsatser och förblandningar som innehåller dessa produkter samt köttensilage, sk biofoder, som används vid våtutfodring till gris.

Undantag från förbudet

Alla djurslag utom idisslare
- fiskmjöl
- dikalciumfosfat utfällt från ben från idisslare
- hydrolyserat protein framställt av hudar från nötkreatur

Gelatin framställt från icke idisslare för ytbehandling av tillsatser (till exempel vitamintillskott).

Mjölk och mjölkprodukter till livsmedelsproducerande djur

Fodertillverkning
På eget initiativ beslutade Jordbruksverket 1991 (före EU) om ett förbud mot att använda kött- och benprodukter från idisslare i foder till idisslare. Från 1995 är allt däggdjursprotein i idisslarfoder förbjudet. Dessa åtgärder har varit de viktigaste för att skydda våra nötkreatur mot BSE-smitta. Den svenska näringen har sedan 1988 också avstått från köttmjöl i mjölkkofoder. Sedan 1997 används inte de organdelar som anses utgöra en särskild risk i foder - oavsett djurslag. Kött- och benmjölet kommer från årsskiftet att vara borta ur tillverkningen på alla anläggningar som gör foder till livsmedelsproducerande djur. Idag produceras 40 procent av allt idisslarfoder i anläggningar som enbart hanterar vegetabiliska råvaror.

Från och med 1 januari 2001 är det förbjudet att tillverka foder till livsmedelsproducerande djur på ett tillverkningsställe som hanterar bearbetat animaliskt protein. Det är inte heller tillåtet att tillverka svin- och fjäderfäfoder innehållande fiskmjöl och idisslarfoder på samma tillverkningsställe.

Foderkontroll
I den officiella foderkontrollen ingår förutom kontroll av näringsinnehåll även en rad andra kontroller på fodrets kvalitet. Till dem hör den mikroskopiska undersökningen
Anna i Örsjö
Hej La Strega!

Min hund som är en blandning av schäfer och dobermann har massor av leksaker som han tuggar på. Det är garnknutor, mjukisdjur, bollar, trädgrenar men favoriterna är ändå oxben och råhudsben. Råhudsben har ju även den effekten att det håller tänderna fria fån tandsten. Jag har ringt till min kompis och frågat lite mer om hennes hund, hon säger att eftersom hunden är sjuk mår hon ju bättre med den diet hon får men en frisk hund skulle inte må lika bra. Om man tänker vara mycket aktiv med sin hund så är det definitivt inte att rekommendera en vegetarisk kost då aktiva hundar behöver mycket protein. Deras hund är inte så aktiv då de bor på landet och hon har en stor gård att ströva runt på, ingen träning på brukshundsklubben eller så. Till syvende och sist så måste vi inse att hunden liksom vargen är ett rovdjur. Vilda hundar jagar likadant som vargen.

Snälla sluta nu denna diskussion eller för över den i en annan sajt där den bättre hör hemma.

MVH Anna i Örsjö
Tesa
CITAT (Nimbus @ 01-11-2004, 09:04)
Oj, oj, oj...vet knappt vart jag ska börja. wink.gif

Fenja: Där du arbetat med biffkor var det säkert jättebra. Jag har erfarenhet av att "köttkor" i regel har det jättebra. Kor och kalvar får gå tillsammans osv..

MEN, det mesta köttet (90%, om jag minns rätt) kommer från förbrukade mjölkkor som står inne nästan hela året. Som står i små utrymmen. Som avlats för att få enorma juver som är plågsamma för korna att bära upp. Korna föder kalv på kalv som tas ifrån i från henne på en gång osv...

Tesa: Det här med dubbelmoralen igen. Dubbelmoral är precis det jag först tänker på då jag läser denna tråden men inte är det La stregas dubbelmoral utan alla köttätares dubbelmoral. Hur kan man sitta och smaska på djur och sedan tycka att det är djurplågeri att ge hunden veganmat om den INTE lider av det.

La strega: Jag tycker att det är jättebra att du försöker i god tid ta reda på hur du ska göra för att din hund ska må bra. Alldeles för många går bara till ICA och köper någon billig mat utan att reflektera över om hunden får i sig allt den behöver.

//Nimbus

Det är nog dags att uppdatera sig...det där är inte längre verklighet...en ko som har "enormt juver" är inte bara svårmjölkad utan blir ofta sjuk också så aveln har mycket inriktats på att få hållbara friska, starka kor som INTE lider...en lidande ko är verkligen ingen bra affär för bonden....och det är ju bara profit vi är ute efter eller??.... blink.gif det ser vi verkligen i lönekuvertet...
Och även en uppbunden ko har mer möjlighet till naturligt beteende än en hund i koppel t.ex eftersom en kossas vardag består i stort sett av att äta, vila, idissla och skita och prata lite med nån annan kossa vare sig hon går ute på bete eller är i stall..
Och moderna stallar idag är för det mesta lösdrifter där enda skillnaden mellan köttkor och mjölkkor är kontakten med kalvarna..och att man har kontakt med och koll på mjölkkor dagligdags..flera ggr...
Mina kor står uppbundna men jag skulle vilja se den person som kommer och påstår att dom mår dåligt....för det gör dom inte...för jag bryr mig om deras väl och ve och ser på mina djur om det är nåt fel och gör nånting åt det....sen blir väl mina kor också sjuka ibland..men det blir mina barn också....och vi är nog snabbare med att ringa efter veterinären än vi är att gå till läkare med barnen... unsure.gif

....och jag har aldrig sagt nånting om La Stregas önskan att ge hunden veganmat...allt jag sagt är att jag tycker det är dubbelmoral att "hålla djur" samtidigt som man kallar sig vegan....jag trodde inte det var i enlighet med den övertygelsen...

Och jag står för att jag äter kött men ändå ser till att djuren inte lider...slakten skall ske snabbt och effektivt med minsta möjliga stress för djuren och i Sverige är vi ganska bra på detta även om mycket kan förbättras...själv äter jag mest kött från djur vi själva fött upp och sen sköter vi slakten själva så jag står för hela kedjan....från djur till färdig köttbulle...det tycker inte jag är dubbelmoral...
La Strega
Anna: Råhudsben är knappast livsnödvändigt. Som sagt, våran tös gnager inte så mycket, ändå brukar hon få komplimang av veterinären för sina fina tänder =)

Och det är ju inte så att man tar bort köttet utan att ersätta det, man får ju ge hunden vegetabiliskt protein i stället!

Du vill att jag ska sluta så du får sista ordet? Jag är Tvilling tongue.gif

Tesa: Vari ligger dubbelmoralen med att vara vegan och vilja hjälpa djur?
La Strega
Ang. Korna tänker jag inte säga så mycket för det har jag inte kunskap till, men en sak reagerade jag på:
Tesa du säger att dina kor står uppbundna men att de inte lider av det.

Tycker du ska binda fasst dina barn, sätt fram mat och vatten framför dem och låt dem leva efter samma villkor som korna. Tror de kommer bli rätt så rastlösa ganska snart?
Att stå fastbunden är inget naturligt liv, alla behöver få röra på kroppen.
Det måste ni väl endå hålla med om? Blir ni inte stela efter att ha suttit stilla länge?
Tesa
Naturligtvis så är det bättre för korna att vara lösa..jag önskar att jag hade råd att bygga ett lösdriftstall till dem.....men en ko rör inte särskilt mycket på sig ens när hon är på bete och det är ju inte så att dom står fixerade precis....
..och mina barn är "fastbundna" i skolbänken hela vintern men på sommaren så får dom också gå på "grönbete".... rolleyes.gif Och att det är dubbelmoral att vara vegan och att hjälpa djur har jag INTE sagt.....jag har bara ifrågasatt om det är OK att ha ett djur i "fångenskap" och att vara vegan...jag trodde att veganer tog avstånd från ALLT sånt..men jag är inte vegan och får väl tro dig på ditt ord när du säger att det är OK....
Det är inte menat som nån kritik utan bara just ett ifrågasättande....

Skulle däremot vara glad om nån berättade vad "vegan" står för..och vad skillnaden är mot en vegeterian för jag har inte koll på det riktigt..... unsure.gif
Tesa
Man tackar...
...men jag får nog skaffa ny dator och bredband om jag skall läsa allt det där...annars blir jag inte färdig förrän efter nyår... rolleyes.gif tongue.gif
*Laika*
Men kvällslektyren vart ju räddad tongue.gif
Mvh. Laika
Tesa
Det gick visst bättre än jag trodde..det var inte så tung läsning....men jag blev lite tung i sinnet av en del saker...jösses....så galet det kan bli när fanatiker "snackar skit"...tror folk verkligen på allt sånt...det är ju deprimerande.... unsure.gif sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon