Full version: Lactosintollerans
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
La Strega
För att samanfatta:
Jag är Vegan, jag äter inga animalier över huvudtaget. Jag använder inte skinn/päls/ull mm, jag använder inte kosmetika/hudvårdsprodukter med animalier i...eller tvål/rengöringsprodukter mm mm
man försöker alltså undvika animalier så mycket som möjligt.

Vegetarianer finns de flera varianter av...en del äter ägg o mjölk eller bara något av dom, en del bryr sig inte om e-nr å andra tillsatser, en del använder skinn mm, en del äter fisk å skaldjur men kallas sig vegetarianer (även om jag inte tycker man är särskilt mycke vegetarian om man äter fisk) som sagt...finns mååånga varianter på de wink.gif
La Strega
CITAT (Tesa @ 02-11-2004, 23:22)
så galet det kan bli när fanatiker "snackar skit"...tror folk verkligen på allt sånt...det är ju deprimerande.... unsure.gif sad.gif

Vad är det du syftar på?
La Strega
Och Ang: att "hålla djur"; jag kan inte tala för alla veganer, men tror de flesta är imot att det föds upp djur för våran skull.
Men det finns många djur där ute som redan existerar och de måste ju tas om hand, djurhemmen är överfulla.
Så de flesta veganer vill nog inte att det föds upp djur till sällskap/mat. men vill ge de som redan finns ett så bra liv som möjligt.
Tesa
Jag reagerade nog mest på det om "kalvarna som skickas till slaktaren direkt om dom inte är av honkön och får en framtid i den plågsamma mjölkproduktionen"....

..det är ren dj-a lögn ju.....

...och att det är bara pengar det handlar om...man jobbar inte med djur bara för pengarnas skull...man har nog oftast ett brinnande intresse och stor kärlek till djur också...särskilt inom mjölkproduktionen..eftersom det inte är särskilt bra betalt för det arbetet...så nog finns det nåt mer som driver än mammon.....
La Strega
Kan inte svara för vad andra har sagt.

så du känner stort intresse och kärlek till dina kor? Låter lite dubbelmoraliskt att äta upp någon man känner kärlek till? Tänker du äta upp gubben din oxå? =P

jisses.
Berith
Man ska väl inte hetsa upp sej så här tidigt på morron.... Och förresten har jag bara läst dom senaste inläggen ett par gånger (isf 14!) huh.gif

Lilla La Strega! (kan inte annat än behandla dej nedlåtande) Du resonerar ju så fantastiskt omoget så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Undrar om du inte valde fel väg då för ett tag sen....
La Strega
Berith: Antar att du hör till dem som värderar människor högre än djur.
Det gör inte jag. Ett liv är inte värt mer än ett annat.
*Laika*
Så du menar på att om du skulle se ett brinnande hus, o du bara kan rädda en, så väljer du en hund framför människor? Konstigt sätt att se saken, själv skulle jag rädda människor i första hand. Varför engagerar du dig inte i världssvälten istället för att bara ivra för djurens (vad du tror) bästa. Att allt liv har ett värde, det är en sak, men att värna om djur i första hand kan inte klassas som sunt förnuft. Saknar du kompisar? Hade du en taskig barndom (även om den nu ligger relativt nära)? Är det ingen som brytt sig om dig? Man funderar på VAR det gick snett för en del.
Mvh. Laika
La Strega
Laika: Har jag sagt det? Bara för att jag värnar om djur betyder inte det att jag Inte värnar om människor.
*Laika*
Det du sa var ganska ordagrannt. Berith: antar att du hör till dom som värderar människor högre än djur. Det gör inte jag. Ett liv är inte mer värt än ett annat.
Det är dina egna ord att du inte värderar människor mer än ett djur. Jag tycker seriöst synd om dig tjejen.
Mvh. Laika
Gossen Ruda
CITAT
Bara för att jag värnar om djur betyder inte det att jag Inte värnar om människor.

Ibland blir man tveksam.

Det är normalt i naturen att den egna arten värderas högst, inom den egna arten den egna avkomman. Andra arter är lägre värderade eller värderas inte alls. Naturens ordning skall man inte ifrågasätta, bara följa. Vissa arter är till för andra arters fortlevnad eftersom alla inte lever av gräs. tongue.gif
Berith
CITAT (La Strega @ 03-11-2004, 10:01)
Berith: Antar att du hör till dem som värderar människor högre än djur.

Ja jag värderar ett människoliv högst.
Tesa
CITAT (La Strega @ 03-11-2004, 00:33)
Kan inte svara för vad andra har sagt.

så du känner stort intresse och kärlek till dina kor? Låter lite dubbelmoraliskt att äta upp någon man känner kärlek till? Tänker du äta upp gubben din oxå? =P

jisses.

La Strega
Alltså...jag respekterar att du valt att vara vegan...tycker att det är bra att man kräver att djuren skall ha det bra.....och om man även avstår från kött och så då så är det upp till den människan...jag har INTE försökt vara nedlåtande eller så heller... så jag vet inte varför du är det mot mig nu...

Nä, jag tänker inte binda mina barn och jag tänker inte äta min gubbe..men jag antar att du inte tänker gifta dig med hunden heller..... unsure.gif

...det finns väl olika slags kärlek eller..jag älskar inte mina barn på samma sätt som jag älskar min gubbe...och jag älskar mina kor på ett sätt och moccatårta på ett annat....och växter på ett annat igen...och jag äter både kor, moccatårta och oregano...
.....att jag inte äter människor..jaa..delvis så är det väl olagligt och sen är det inte särskilt nyttigt heller..så fulla av tungmetaller och skit som vi är..(men en sund vegan kanske skulle smaka rolleyes.gif )
....och dessutom så får kannibaler "svamphjärna"...en mänsklig variant av BSE...("galnakosjukan" som kommer av ett av de största "vansinnena" jag kan tänka mig..nämligen att ge idisslare köttmjöl.....helt åt he-e..... mad.gif )

OBS OBS OBS
Det sista stycket här ovan i mitt inlägg skall tas med stor ironi...även om det mesta är fakta...

Jag tyckte nog att det var en relativt sund och intressant diskussion vi hade ett tag här La Strega men nu vete 17 längre...har ingen lust med "pajkastning"...
La Strega
Laika: Nej jag värderar inte någon högre än nån annan, jag värderar lika. nåt annat har jag inte sagt.

Jag förstår inte varför människor skulle vara värda mer än nåt annat djur? De har lika stor rätt att leva som vi.

Tesa:
Well...det har varit mycke "pajkastning" här men det är då inte jag som kastad dem. Jag ifrågasätter bara.

Ett exempell: Jag älskar min hund, jag skulle aldrig kunna skada/äta upp henne. Om min hund var instäng i ett brinnande hus tillsammans med en "likvärdig"(samma ålder å så) människa jag inte kände så skulle jag rädda Ladie. För deras liv är "värda" lika mycket men den ena älskar jag, och då är valet enkelt.
Anna i Örsjö
Lilla vän!
Ja, jag instämmer med den som tycker att du är omogen. Du kastar inga pajer???? ohmy.gif
Vad är det då när du efter mitt 2:a inlägg där jag ber er vänligen sluta eller flytta denna diskussion, påstår att jag gör det enbart för att jag vill ha sista ordet. sad.gif Med tanke på hur många inlägg du gjort i debatten så undrar jag.
Har du någon gång hört ordspråket: Som man känner sig själv känner man andra!! wink.gif
För vad vet du om mig och vad jag vill.
En sak kan jag dock tala om för dig. Jag kommer att ignorera ALLA dina inlägg under en lång tid för jag är hjärtligt trött på dig. Så nu kastade jag en paj. wacko.gif
Jag har inte utryckt min åsikt i kött/vegan frågan just för att den är min.
Var så god La Strega jag överlämnar sista ordet till dig.

Anna i Örsjö
La Strega
Anna:
Då ber jag om ursäkt om du tog illa upp, det var inte meningen.
Så varför ska vi avsluta diskutionen då? du väljer själv om du ska delta.
Berith
Med utgång från din situation i våras antar jag att det här är ett sätt att fokusera tankarna på annat.
La Strega
Att jag är vegan har ingenting med det att göra.
Sulawesii
Det där var väl ändå ett slag under bältet, Berith? sad.gif
La Strega
jag ville inte äta kött redan som 10-11 åring när jag såg en dokumentär om svenska slakterier...blev vegetarian ganska snart. blev vegan för nåt år sen.
Så detta är åsikter jag har haft länge, inget jag kommit på efter att jag var sjuk.
Berith
Mitt inlägg ovan var en kommentar till Martinas "Så varför ska vi avsluta diskutionen då?", inte att hon är vegan. huh.gif

Fick bara den tanken att hon höll diskussionen igång för att fokusera på nåt annat.
La Strega
Jag är inte kvar i min "sjukdom", mår mycket bättre nu.

Men visst är det bra att engagera sig i saker...men förstår inte riktigt hur det hör hit liksom
Sulawesii
CITAT (Berith @ 03-11-2004, 18:39)
Mitt inlägg ovan var en kommentar till Martinas "Så varför ska vi avsluta diskutionen då?", inte att hon är vegan. huh.gif

Fick bara den tanken att hon höll diskussionen igång för att fokusera på nåt annat.

Och det skulle göra din kommentar snällare?
Gossen Ruda
Egentligen hade jag tänkt lämna den tråden åt sitt öde, blir lite betänksam när jag läser en del saker. Att tycka att en hund är viktigare att rädda än en människa tyder på en allvarlig empatistörning. Det kanske är så att du har svårt att känna riktig empati för människor och då seglar djuren upp på första plats. Detta med tanke på ditt tidigare självdestruktiva beteende. Bara funderar lite allmänt.

Kanske skulle det bli bättre om du fick något att verkligen tycka om, ett barn kanske. Fast jag vet inte riktigt. Kommer att tänka på det veganpar som försökte svälta ihjäl sitt eget barn med hjälp av vegankost. Det kom svårt undernärt till sjukhus och blev tvångsomhändertaget. Mot någon regel visserligen men läkaren följde sitt hjärtas mening.
La Strega
Gossen Ruda:
snälla läs inte bara delar av en diskution innan du skriver. Du har uppenbart missuppfattat en del.
Berith
CITAT (Sulawesii @ 03-11-2004, 19:11)
Och det skulle göra din kommentar snällare?

Det var en snäll kommentar från början. Jag kom ihåg tråden Martina startade i våras och fick där intryck av att hon ville prata för att fokusera på annat.

Sen får du tolka mitt inlägg hur du vill.
Gossen Ruda
Jag har bl.a. läst det här:
CITAT
Ett exempell: Jag älskar min hund, jag skulle aldrig kunna skada/äta upp henne. Om min hund var instäng i ett brinnande hus tillsammans med en "likvärdig"(samma ålder å så) människa jag inte kände så skulle jag rädda Ladie. För deras liv är "värda" lika mycket men den ena älskar jag, och då är valet enkelt.

Fast nu kommer jag inte att läsa mer. sad.gif
La Strega
berith, Jag var väldigt sjuk i våras, jag är inte samma person nu knappt...då kanske jag babblade massa för att tänka på annat.
men jag förstår fortfarande inte hur det hör till denna diskutionen.

Ruda:
japp och det står jag för. Du skulle alltså hellre rädda en människa du aldrig sett förut än ett djur du älskar?? Har du djur? eller har haft?
För mig är min hund min bästa vän.
Berith
CITAT (La Strega @ 03-11-2004, 20:52)
då kanske jag babblade massa för att tänka på annat.

ok
Gunvor Nilsson
Jag trodde att den här tråden handlade om katter och lactosintollerans (eller rättare glutenintollerans)! Kom ni fram till någon slutsats efter 12 sidor?

/Gunvor unsure.gif
La Strega
det startades en ny tråd om det..
Gunvor Nilsson
Tack La Strega! Det blev bara två sidor av den tråden smile.gif smile.gif smile.gif tongue.gif

/Gunvor
gammelnalle
Tänk att en katts magbesvär får 2525 tittar??? och nästan 200 svar!!!

Inte illa!!!

Och om ni har glömt det så var det jag som startade tråden.... och som Gunvor riktigt påpekade, det var fel: Det var ju mjöl som katten inte tålde... och det blev BARA 2 sidor......

smile.gif rolleyes.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif ohmy.gif

Lite SJ blev det visst: UR SPÅR!!!

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
amaira
Hej! biggrin.gif Här halkar amaira in på ett bananskal igen rolleyes.gif .

13 sidor och hundraåttiotvå inlägg i en tråd om katters eventuella mjöl(k)intolerans... Jag har faktiskt lyckats med att missa rubbet!

Tråden lockade mig inte från början - och nu orkar jag aldrig i livet läsa igenom alltsammans.

Jag läste första sidan - och min spontana reaktion var: "OJ Fenja... vilket humör du har...

Jag fann ingenting provocerande i La Stregas inlägg, i mina ögon "pratade" hon bara, för att sedan fortsätta försöka bemöta "upptrappningen" med sin egen åsikt, dessutom med väl underbyggda argument.
(Så olika man kan se på samma sak! Fascinerande, eller hur?)

Jag gillar dig Fenja! Tycker att du är en mysig och klok tjej. Men undrar "vad är det som händer" här? Du tar "sats från golvet" ...
Det är som om du skulle känna dig angripen... Av vaddå?
*Förstår inte*

(Du behöver inte svara mig.)

- - - (borttaget)

Är det inte allmänt känt hur vidrigt industridjuren har det?

Det är total galenskap med dessa storproduktioner av t.ex. grisar och höns.
Är det ens något att diskutera, jag menar i försvarande mening?

Att "göra något åt det" är minsann lättare sagt än gjort.

Sverige har bland de bästa djurskyddslagarna i världen, och internationellt sett har svenska djur det "bra".

Det betyder inte att de verkligen har det bra, utan påtalar mera hur fruktansvärt vidrigt de flesta djur behandlas i resten av världen...

Det är faktiskt mardröms-scenarion!

Jag skriver "de flesta", eftersom djurindustrin med sin stordrift nog har de förhållandevis flesta djuren.

Jag är också medlem i Djurens Rätt, och det här är något jag brinner för, även om jag inte är aktiv i någon bemärkelse.
Djurens Rätt har åstadkommit många bra lagar och förändringar.

Men därifrån till att "släppa alla djuren fria" och att påstå att all djurhållning är fel, är det långt i mina ögon.

Att inte dricka mjölk, eller inte äta ägg, med hänsyftning till att det är utnyttjande av andra levande varelser - tycker jag blir en alldeles galen vinkling.

I slutänden blir det detsamma som att höns, kor, grisar och andra domisticerade husdjur blir utrotade! Har inte också DE rätt att finnas?

Människans husdjur har kommit till, under tusentals år, via ömsesidigt behov mellan människa och djur! Det är någonting som är FINT och värdefullt! Som ger livskvalitet både till människa och djur!
Att ömsesidigt "ge och ta".

Det är inte bara människan som mår bra av relationer med djur. Även djur mår bra av relationer med människan. (När det ÄR en relation värd namnet alltså)

Det stora vansinniga "felet" har tillkommit de senaste hundra åren i och med skapandet av stordrift, där den ekonomiska vinningen styr, totalt utan hänsyn till den enskilda djurindividen.

Visst är stordriften djurplågeri, djurplågeri på avancerad nivå, djurplågeri som "den moderna människan" borde vara tillräckligt "utvecklad" för att inte tillåta.
Kan man tycka. Nu är det ju inte så...

Min åsikt är: Heder åt dig La Strega, liksom åt alla andra som kämpar för djurs och människors rättigheter!!!

Och lycka till med din vegan-hund. (Vet att det går bra. Katter är vad jag vet enbart köttätare, medan hundar och vargar har en stor del vegankost i sin naturliga diet) Du verkar vara en klok person som tar reda på fakta innan du handlar.

Vad gäller min egen åsikt och livsföring, så skiljer den sig från din La Strega, i många avseenden.
Men så är jag också uppväxt på en gård, med djur och slaktdjur och har upplevt det på nära håll. Jag förskräcks inte av human djurhållning!!!

Jag har tagit valet att äta kött - men jag försöker vara medveten i mina val av ursprung och hantering.

Nu har jag ju inga djur själv längre, men i och med att jag har slaktat själv, så har jag också liksom "drivits" till att ta ställning. Det är ju aldrig trevligt att avliva någon.

Men om jag behöver välja, så slaktar jag hellre mina egna uppfödda kaniner, kalkoner och höns - än köper en kyckling i Konsum.

Precis som du säger La Strega, så finns även sånt som man inte ser.

Jag tog ställning för att SE och därmed TA ANSVAR. Så blev mitt val.

Om man kan äta någon som man älskar?
Mitt svar är ja. Och min devis är att även slaktdjur har rätten att växa upp med kärlek.

Jag VET hur det går till när jag avlivar mina egna djur. Den "otrevliga" delen bär JAG, inte mina djur. Flertalet av dem, vet ännu inte om att de inte går kvar hemma på stallbacken...

Än en gång, kan man äta någon man älskar?

Ja, av RESPEKT faktiskt!!! Respekt, både för livet i sig, och för den som man äter.

I vissa kulturer äter man upp sina döda anhörigas hjärta, för att få ta del av den människans visdom och mod.
Det finns många olika synsätt, och olika sätt att känna inför samma sak.

Om jag inte ätit upp mina djur, skulle jag inte haft möjlighet att låta mina barn växa upp med djur på det viset som de nu har gjort.
Till exempel har vi många gånger kläckt kycklingar i maskin i köket.

En underbar upplevelse, att följa med i utvecklingen via genomlysningslampa, och sedan kläckning. Och så att ta hand om kycklingarna, som blir nära och kära hönsvänner med tiden, som i många år håller oss med ägg.

När man kläcker kycklingar, blir ca 55% tuppar av någon anledning. Att låta alla dessa tuppar överleva, blir ... ja, ohållbart, och övergår någonstans på vägen till djurplågeri faktiskt.

Tupparna hamnade i grytan, och blev uppätna, med RESPEKT för deras livsvärde! De får en MENING, på det viset.

Eller ... ska vi (människor) helt sluta upp med att låta höns kläckas och bli till (och därmed utrotas) därför att ca hälften blir tuppar som inte går att ha? (De går inte att ha, av många olika anledningar som jag inte går närmare in på).

Och ... dessa utrotningshotade "lanthöns" ( om vi nu håller oss till höns)som entusiaster arbetar med att bevara? Är det "djurplågeri"?

Det finns så många olika sätt att se på det hela.
Det som är viktigt, tycker jag, är att verkligen SE, och välja sitt eget förhållningssätt utifrån det, oavsett vilken väg vi sedan går vidare på.

Jag äter upp mina vänner (akta er! tongue.gif ) men blir totalt GALEN vid varje form av tillfogat lidande.

Däremellan sätter jag upp en gräns. Därför att, i mina ögon, är livet som det är, och det är svårt att "undkomma" det.

Jag älskar att leva, leva med respekt och respektfullhet, och delaktighet och ödmjukhet. Och kärlek. Även till min mat.

Med vänliga hälsningar/ amaira - "kärringen mot strömmen".

kram
Berith
Amaira! Vill du vara så vänlig att plocka bort mitt citat i ditt inlägg?! Vill absolut inte förekomma i ett inlägg med så många oriktigheter, en del rena lögnerna.

huh.gif
amaira
Självklart!!! Förlåt!
amaira
*Borttaget nu*
(och vansinnigt nyfiken på vad du syftar till... ??)

Kram från amaira.

Edit: Tillägg: Jag överlever nyfikenhet. Den här tråden kanske ska få dö ut...
La Strega
Tack Amaira! Känner precis som de du skrev i början, det var aldrig min mening att starta diskution i den här tråden, men när jag blir "påhoppad" måste jag försvara mina åsikter.
undrar varför du inte vill göra det (syftar på senaste inlägget)

Och varför ta bort citat? Folk får väl stå för vad de har sagt!?

Jag tycker alltid att det är fel att äta kött, att djuren behandlas illa är ju bara en bit av det hela, man behöver ju även ta ställning till bl.a att det är ett stort miljöproblem med köttindustrin.
men om man nu absolut ska äta kött ska man göra det under de villkoren som du, du vet att djuren får ett bra liv medans de lever liksom...

men...
"Vad gäller min egen åsikt och livsföring, så skiljer den sig från din La Strega, i många avseenden.
Men så är jag också uppväxt på en gård, med djur och slaktdjur och har upplevt det på nära håll. Jag förskräcks inte av human djurhållning!!!"

Min Morfar Var fiskare och jägare, och tre av mina morbröder är det, en av dem har även varit slaktare förr.
Morfar och mormor födde upp fasaner och hade grisar förr.

Min Pappa är född på bondgård (som vi fortfarande har kvar i släkten fasst farmor flyttade till lägenhet när farfar dog). De hade Kor, får, grisar och höns i mindre skala, och en häst å en hund!

Så när jag var liten och fortfarande köttätare var det ofta älgstek osv....
Men jag anser att bara för att man är uppvuxen med det så behöver man ju inte fortsätta med det...nu verkar ju du ha tagit ställning hyffsat endå men många fortsätter leva i de de är vana vid "av vana", och det är fel.
Att jag är uppväxt med detta tror jag bara har bidragit till mina nuvarande åsikter, jag vet hur det går till, har hört många "skräckhistorier" om t.ex skadeskjutna djur, tuppar som flaxar omkring med halvt avhugget huve när de gick fel...för att inte tala om hur man behandlar fiskar.. mm mm....nu är inte min släkt medvetna djurplågare som de kan låta som, utan det sker ju misstag ibland liksom..den mänskliga faktorn som man säger...

Och som sagt...det är inte bara själva djurskötseln som är problemet...köttindustrin är ett stort problem ur många perspektiv.
amaira
CITAT
Men jag anser att bara för att man är uppvuxen med det så behöver man ju inte fortsätta med det...
Nej, precis. Det handlar ju om VAL, tycker jag. Har jag tagit mitt genomtänkta val, kan jag också stå för det. Och (förhoppnignsvis) låta andra stå för sina val, vilket också är ett val...

CITAT
när jag blir "påhoppad" måste jag försvara mina åsikter.
undrar varför du inte vill göra det

Tja, kanske för att jag inte känner mig "påhoppad" ?

Än en gång, det är ett "val" tongue.gif . Det är liksom lite kontroversiella och en smula udda åsikter som jag glatt framför - det skulle vara konstigt om ingen "reagerade" på det!

Väljer jag att kasta mig in i debatter, som redan surrar av "getingsurr" (inte människorna, utan hett ämne), så behöver jag ju först veta att jag tål reaktioner.

För mig finns det något som heter "orsak och verkan".
Många gånger ser jag "verkan" av något som jag inte vet "orsaken" till. Sånt som inte syns, finns ju också, var det inte så rolleyes.gif .

Den som "attackerar" mig, när jag själv vet med mig att jag har rent mjöl i påsen, har antingen missförstått mig, eller av någon anledning som jag inte vet om, blivit djupt kränkt!

Eftersom det inte finns i min förnimmelsevärld att VILJA kränka någon, är den människan kränkt av något i sitt eget förflutna, som dyker upp till ytan vid mina ord, utan vare sig min mening eller vetskap.
Om det inte är något fel jag gjort av slarv eller okunskap.

Vad ska jag försvara mig mot det för? Det vet jag inte.

Att jag sedan dessutom ganska ofta har fel, ibland av rent slarv, ibland av okunskap, gör mig mer nyfiken på vad som händer, än på vad som INTE händer (dvs, jag vill inte försvara mig, för då får jag ju aldrig reda på vad som händer. wub.gif )

Att ta bort ett citat om någon ber mig, är självklart!

Jag upplever mig inte "påhoppad" av Berith, tvärtom anser jag det vara hennes rätt att både reagera och be mig ta bort ett citat som gäller henne.

Förutom allt det jag nu tagit upp, så HAR jag faktiskt inte läst igenom inläggen, mer än första sidan och en snabb glimt på sidan sju...
Det är ju liksom bäddat för missförstånd, från min sida.

kramisar igen/ amaira.
*Laika*
Amaira, om du uppfattade att Fenja hade ett oprovocerat humör på första sidan, då måtte du va särdeles känslig. Oprovocerat???? När Martina gör klart för alla att "JAG har rätt, NI har fel", det kan få vem som helst att brisera. Att tjejen sen inte är så värst gammal, får man väl se som förmildrande omständigheter. Men är det verkligen nödvändigt att fortsätta tjata om att man har rätt o alla andra fel, klart att det irriterar folk. Jag äter kött o tänker fortsätta med det, Martina äter bara vegetabilier, o trivs med det. Det är hennes o mitt val, hon får faktiskt respektera andras val också, INNAN hon kräver att folk ska respektera hennes. Som jag uppfattat så är det ingen som inte respekterat hennes val av liv, det var det här med hunden som det vart reaktioner mot. Och sen det att HON hade rätt o vi andra FEL, gjorde bara att allt maldes på hela tiden, alla hade faktiskt redan uppfattat att "hunden skulle bli vegetarian OM det visade sig att det INTE var skadligt". Annars så hade den här tråden varit slut o avklarad sen länge. Hoppas den kan få ett slut nu då, det mesta är väl både slut o uttjatat.
Mvh. Laika
mekare
Amaira - måste säga att jag beundrar ditt sätt att förhålla dig till diskutionen. _ bra gjort.

har suttit och läst tråden och velat skriva ett inlägg men inte "vågat" pga rädsla att bli missförstådd. Nu behöver jag inte det. Du skrev det jag ville i ditt första inlägg på ett mycket bra sätt - tycker jag.

La Strega - hoppas att du klarar "påhoppen". Det är alltid roligt med människor som faktiskt försöker leva efter sina övertygelser, det ger mig hopp på nåt sätt.

Själv äter jag endast det jag kan tänka mig att döda och försöker ta hand om så mångar djur som far illa som möjligt. alla djur har rätt till ett bra liv oavsett om man ska äta upp dem eller inte tycker jag.
amaira
Tack mekare.

Laika.
CITAT
Amaira, om du uppfattade att Fenja hade ett oprovocerat humör på första sidan, då måtte du va särdeles känslig. Oprovocerat???? När Martina gör klart för alla att "JAG har rätt, NI har fel", det kan få vem som helst att brisera.

JAG uppfattade det aldrig så. Det jag vill få fram, är ju att samma sak kan uppfattas olika, beroende på vem som läser.
Med det menar inte jag heller att jag har rätt och du fel, ville bara förtydliga det.

Jag har läst det du skriver Laika, och ska fundera över det.

Varm kram alla!!!

/amaira. wub.gif
*Laika*
Amaira, du får gärna citera HELA meningen. Det där får mig att framstå som fröken besserwisser. JAG har inte alltid rätt o har aldrig sagt det heller. Ta med citatet i sin helhet, det är det där som menas med att ta nåt ur sitt sammanhang. Tänk den som läser ditt sista inlägg o inget annat, vad ska den människan tro om mig?
Mvh. Laika
amaira
Ja, jag har ändrat. Det är värst vad jag är klumpig idag tongue.gif , tänkte fel, förlåt.

Kram.
La Strega
Amaira:
Okey, Försvara kanske var fel ordval...Förklara då? Det jag vill är ju att få folk att förstå.

Laika: Det var kanske lite dumt uttryckt av mig att säga att "jag har rätt, och ni har fel", det är ju lite provocerande kanske... tongue.gif även fasst jag tycker så så...=) men men....tycker inte du att du har rätt? eller tycker du själv att dina åsikter är fel? tror de flesta känner så, att de har rätt å de som inte känner likadant har fel, bara det att folk inte säger det...är det inte så? vore konstigt annars?

Men tyvär, jag respekterar andra människor men kommer aldrig respektera att de väljer att äta animalier.

Mekare: tack..jag kämpar på å gör mitt bästa =)
Betty
CITAT (La Strega @ 04-11-2004, 12:19)
tror de flesta känner så, att de har rätt å de som inte känner likadant har fel, bara det att folk inte säger det...är det inte så? vore konstigt annars?

Man dömer andra efter sig själv...

Att respektera andras åsikter är det inga konstigheter med alls!

Du säger att du respekterar andra människor, men i samma mening säger du att du aldrig kommer att respektera att de väljer att äta animalier - det är inte respekt enligt mitt sätt att se det.
Sulawesii
CITAT (Betty @ 04-11-2004, 12:32)
Att respektera andras åsikter är det inga konstigheter med alls!

biggrin.gif Som vi verkligen märkt från alla håll och kanter i den här tråden, så är det urenkelt! laugh.gif
La Strega
varför ge respekt till ett val som är så respektlöst?

Jag tycker att det är fruktansvärt fel att stödja köttindustrin, endå ska jag respektera att folk gör det valet?
Betty
CITAT
varför ge respekt till ett val som är så respektlöst?
Respektlöst enligt din övertygelse ja, men du borde respektera att alla andra inte delar den.
CITAT
Jag tycker att det är fruktansvärt fel att stödja köttindustrin, endå ska jag respektera att folk gör det valet?

Ja, för att det är deras val.
Allt är inte bara svart eller vitt, det finns både bra och dålig djurhållning inom köttindustrin. Jag t.ex. väljer att bara köpa svenskt kött eftersom vi har mer strikta lagar angående djurhållning och slakt. Jag köper bara ägg från uppfödare som har sina höns i burar med strö och sittpinne, köper inte torsk o.s.v. och försöker i övrigt följa med i nyhetsflödet så att jag kan göra aktiva val enligt min övertygelse. Jag respekterar ditt val att avstå kött och hoppas samtidigt att du kan försöka respektera att andra människor gör andra val.
För att vinna respekt måste man visa respekt.
amaira
Hoppar in lite här igen. *Hej på er smile.gif *

CITAT
För att vinna respekt måste man visa respekt.

Ja ... och man dömer andra efter sig själv...

kanske ska man vara lite försiktig rolleyes.gif med vad man säger, så man inte trasslar in sig ?

JAG, som klart och tydligt talat om att jag äter kött och att det är mitt val - upplever inte på minsta vis att jag INTE blir respekterad av La Strega.

Är det någon annan som gör?

Hur kan det komma sig, att det blir så???

Sedan tycker JAG (obs personlig åsikt) att det är stor skillnad mellan att respektera människor, och att respektera människors VAL.

Sedan kommer ännu en mycket personlig åsikt:

Heder åt människor som törs fortsätta kämpa för sådant som de ser som RÄTT, även när de hamnar i motvind. (som faktiska ALLA människor gör som sticker ut hakan i något sammanhang tongue.gif )

Om vi tar mänskligt slaveri som jämförelse, så är det väl knappast någon idag, i alla fall inte i Sverige, som försvarar det (utom vissa arbetsgivare då rolleyes.gif ).

Men för hundra år sedan, och i södra USA, var det en VAL-fråga. Är det också, "fortfarande", varje människas fria rättighet att själv välja åsikt?

Ja, "åsikt" kanske, men inte "handling".

Det ÄR INTE alltid så självklart vad som är rätt eller fel. Och de människor som förändrat världen till det bättre, är människor som brinner för sin sak, och som TÖRS ställa sig stick i stäv med gängse rådande uppfattningar.

Instämmer med Sulawesii, det är VERKLIGEN inte någon lätt historia att respektera andra åsikter.

kramisar/amaira.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon