Full version: Lactosintollerans
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
qonos
Eftersom det är så mycket skit i KRAV och ännu mer i andra så väljer man det bästa av två onda ting.. För mat måste vi alla ha. OCh det enda vi kan göra är att försöka påverka så odlingsmetoderna blir så bra som möjligt och med så lite "snusk" som möjligt.
La Strega
*Säger de samma som gonos i den frågan*
Copycat
..
Tesa
..jo, jag tycker ju det... men så är det ju med de flesta av våra nyttodjur...vi har levt ihop med dom under lång, lång tid...även kor och grisar och sånt... och de har fått anpassa sig efter våra villkor...och har det i de allra flesta fall inte sämre än hundar...
qonos
CITAT
Det enda jag äter är sallad, gurka och tomat, lök och paprika i mycket små mängder i maten för smakens skull. Och vitlök, förstås.
Då borde du nog vara orolig om du får i dig alla vitaminer, eftersom kött inte innehåller alla de vitaminer en kropp behöver. Speciellt inte när det är tillagat och man har stekt bort de vitaminer det fanns från början.

Att påverka företag att "odla veganskt" är inte lätt även om det vore drömmen. antaligen för många blandkostar oxå som då vet vad som deras grönsaker har gödslats med.

En intressant sida är: http://on.to/veganodling

Jag känner inte riktigt för att blanda mig i den diskussionen som var/är om man ska låta hundar äta vegetariskt eller inte. Jag är inte insatt i den frågan och tänker därför inte yttra mig mer än det jag redan har gjort om den saken.

Nej den enda som har haft mot att vi är veganer är Virgo, nått annat har jag inte sagt heller. Jag menar bara att det verkar lätt att hitta fel på oss som valt att leva som veganer, eftersom vi enligt icke-veganer inte är veganer fullt ut eftersom vi bland annat äter krav-grönsaker.

CITAT
och de har fått anpassa sig efter våra villkor...och har det i de allra flesta fall inte sämre än hundar...

Tesa, menar du på allvar att de flesta hundar inte har det bättre än kossor i mjölkproduktionen, hönor i "äggindustrin", kalvar i köttindustrin? vad jag har förstått på många som lever med en hund så är det att deras sätt har ändrats för att anpassa sig till viss del efter hundens vanor och behov. Inom t.ex. äggindustirn, mjölkindustrin m.m. anpassar man sig inte alls efter djurens behov eller vanor. Där anpassas de efter människans "behov" för att göra så stor profit som möjligt. Jag hoppas verkligen att hundar som lever med människor har det bättre än dessa djur då de får leva på små utrymme, vissa av dom får aldrig se dagsljus etc.
qonos
En sak till jag kom att tänka på det är när det blir debatter som denna så är det nästan alltid så att veganer ska behöva försvara sitt val, jag tycker mer att det borde vara så att blandkostar skulle få försvara sitt "val" (oftast är det inget val utan bara sker av gammal vana).

Veganer, bidrar inte i samma utsträckning som blandkostare till miljöförstöring (om man ser till matproduktionen)

veganer bidrar inte till all den lidande det finns inom djurindustrin.

varför blir det alltid så att "vi" måste förklara oss, men om "vi" ber blandkostare att försvara sig så blir vi "militanta veganer", vi blir otoleranta, vi blir trångsynta, vi ser bara en sanning o.sv. o.s.v

Jag skulle vilja ha svar på frågan

Varför äter ni kött?

Och då menar jag inte ett svar som det är gott, vi har alltid gjort det etc. utan ett verkligen genomtänkt svar på varför? Är det för att djuren inte har några känslor och kan behandlas hur som helst? Ä det att djur inte kan känna smärta? har djur inget värde som individ? kan man ha hur hög resursslöseri som helst bara människan blir mätt? Hur försvarar ni att ni äter djursom har ätit foder från fattiga länder där den maten skulle kunna bidra till minskad svält och fattigdom? Hur försvarar ni djurtransporterna som sker, vara sig ni vill det eller ej stödjer ni dom eftersom ni äter kött...
Betty
CITAT (qonos @ 31-10-2004, 13:21)
Varför äter ni kött?

Och då menar jag inte ett svar som det är gott, vi har alltid gjort det etc. utan ett verkligen genomtänkt svar på varför? Är det för att djuren inte har några känslor och kan behandlas hur som helst? Ä det att djur inte kan känna smärta?

Det där lät väl ändå bara för korkat! Du tror väl inte på fullaste allvar att det där skulle vara anledningen??? blink.gif mad.gif
Virgo
CITAT
Varför äter ni kött?

Väldigt gnomtänkt fråga. Mitt genomtänkta svar är att jag homo sapiens är allätare. Därför äter jag kött. Jag äter inte alla sorters kött. Jäg äter inte katt,hund, häst, igelkottar,småfåglar, fridlysta djur osv.

Men grisar kossor fågel och fisk äter jag för att det helt enkelt är gott.
Att djur känner smärta vet jag och jag vet även att alla växter även känner smärta.

Du kan ju byta ut djur mot växter i ditt resonemang och svara på det.

Vegetarianer är ju en sak, veganer en annan och militanta veganer ytterligare en variant.

Visst känner jag veganer, har diskuterat timmevis med dom. Dom får vara veganer men de ska inte försöka få eller tvinga andra att bli veganer.
Och militanta veganer är värst.
Och allra värst är dom "låtsas veganer" som finns bland dessa.
Varför har dom läderskor? Läderjackor? Och varför slinker dom in på MCDonalds ibland?

Så Gonos knapra på dina morötter på julafton medans jag kommer att njuta av min honungsgriljerade julskinka! tongue.gif
La Strega
Ang. Hunden: Jag har som sagt inte bestämt om min ev. hund ska bli vegan eller blandkostare, Jag är inte så jätteinsatt i detta, det var ju därför jag blev nyfiken och frågade när nån pratade om en hund som var vegetarian! Har jag inte rätt att fråga? Jag vill ju kolla upp detta ordentligt innan jag gör mitt val.
men som sagt; Kan hunden må bra på vegetarisk eller vegansk kost så ser jag ingen anledning till att ge den kött.

Och som gonos sa; när man har hund så anpassar man sig ju mycket efter den, jag tror inte att en hund som bor hos mig skulle lida...wink.gif
Betty
Åhhh, nu börjar jag ju längta till julen - fast det bara är oktober!!! ohmy.gif Willies honungsgriljerade skinka har blivit tradition hos oss! wub.gif wub.gif wub.gif
*Laika*
Vad är det kvar på ett julbord att äta om man är vegan???? Ingen skinka, ingen rökt lamm, ingen sill, inga revbesspjäll, ingen jansson sad.gif Fy f-n för att sitta o knapra bara grönsaker o äckliga soyabiffar. Tänk all den härliga juldoften, man kan väl inte va utan dofterna av den griljerade skinkan heller.
Mvh. Laika
Virgo
Veganer är nog bra sugna på kött i alla fall.
Varför envisas dom med att göra sojabiffar, sojakorvar,sojabullar tom Soja "julskinka" försöker dom fixa till?
Mycket ska likna rätter där normalt kött ingår.
qonos
Jag försöker väl inte tvinga någon annan att bli vegan genom att jag för en debatt om den veganska kosten?

jag kan inte svara för dessa "låtsas veganer" som du talar om, eftersom de får stå för sina åsikter. precis som jag inte ber dig tala för alla blandkostare. Även om man är vegan så kan man äta veganska alternativ på McDonalds. själv äter jag inte där eftersom jag inte vill stödja det företaget.

Morötter? ja just det.. veganer äter ju bara morötter, eller inte..

mitt julbord förra året bestod av sojaprotiensbullar, linsbiffar, rödbetssallad, potatis, brunkål, rödkål m.m.

CITAT
Du kan ju byta ut djur mot växter i ditt resonemang och svara på det.

Hur menar du? att jag ska förklara varför jag är vegan?

människan klarar sig på både blandkost och ren vegetabilisk kost.. varför itne välja den kost som skapar minst lidande? (eftersom vi båda är överrens om att djur kan känna smärta o lidande)
qonos
CITAT
Varför envisas dom med att göra sojabiffar, sojakorvar,sojabullar tom Soja "julskinka" försöker dom fixa till?

vem har sagt att blandkostare har ensamrätt på att äta mat som har vissa former och namn?

Jag vet en del veganer som tycker om kött, men som inte äter det p.g.a. etiska värderingar.
Virgo
CITAT (Betty @ 31-10-2004, 14:02)
Åhhh, nu börjar jag ju längta till julen - fast det bara är oktober!!! ohmy.gif  Willies honungsgriljerade skinka har blivit tradition hos oss!  :wub:  :wub:  :wub:

Ja herregud, det är bara 1 månad och 24 dagar kvar!

Sen ska det mumsas!!
Köttbullar revbenspjäll skinka korv räkor ägg fisk i alla varianter , syltor av olika slag

Och grönkål till garnering tongue.gif laugh.gif
qonos
CITAT
Fy f-n för att sitta o knapra bara grönsaker o äckliga soyabiffar. Tänk all den härliga juldoften, man kan väl inte va utan dofterna av den griljerade skinkan heller.

Fy fan? Folk som har ätit av min veganska mat har då aldrig sagt fyfan efter de ätit klart, tvärtom har alla varit mätta och belåtna. Jag vet inte vad för vegetarisk mat du har ätit, men precis som blandkost måltider så beror det mycket på den som tillagat maten.
Virgo
CITAT
vem har sagt att blandkostare har ensamrätt på att äta mat som har vissa former och namn?

Inte täljer jag till en morot av en oxfilé!
qonos
[QUOTE] Det där lät väl ändå bara för korkat! Du tror väl inte på fullaste allvar att det där skulle vara anledningen???[QUOTE]

nej men det var därför jag fråga
*Laika*
Är det inte majonäs i rödbetssalladen? Då är du inte "lika mycket" vegetarian som Martina alltså? Men varför ska ni eftersträva att få så liknande vanlig mat som möjligt? Och inte går det att få dom där sega äckliga biffarna till o likna biffar eller äkta köttbullar. Gonos, inte är det nån här heller som försöker tvinga dig att äta vanlig, äkta mat heller.
Mvh. Laika
qonos

Nu sänker du nivån till en nivå jag inte vill vara med om

-------------

Är det inte majonäs i rödbetssalladen?
Finns vegansk majonäs, även om den jag gör inte innehåller det.

Men varför ska ni eftersträva att få så liknande vanlig mat som möjligt? Och inte går det att få dom där sega äckliga biffarna till o likna biffar eller äkta köttbullar. Gonos, inte är det nån här heller som försöker tvinga dig att äta vanlig, äkta mat heller.

Jag har inte sagt det heller....

vanlig mat? konstigt uttryck.. menar du kost med kött i? för mig är inte det vanlig mat.

nej det går inte att få dom att likna kötträtter mer än till formen.. kan döpa om biffar till vegetter om ni vill det.. bara löjligt ordmärkande som egentligen inte har med debatten att göra överhuvudtaget..
Virgo
CITAT (qonos @ 31-10-2004, 14:19)
CITAT
Fy f-n för att sitta o knapra bara grönsaker o äckliga soyabiffar. Tänk all den härliga juldoften, man kan väl inte va utan dofterna av den griljerade skinkan heller.

Fy fan? Folk som har ätit av min veganska mat har då aldrig sagt fyfan efter de ätit klart, tvärtom har alla varit mätta och belåtna. Jag vet inte vad för vegetarisk mat du har ätit, men precis som blandkost måltider så beror det mycket på den som tillagat maten.

Jag har läst dina recept , 3 eller fyra var det?

Men jag äter även vegetarisk mat , lite då och då och det är gott.
Det är alltså inte fel på vegetarisk mat!

här finns recept på
rödbetsbiffar
La Strega
Om man nu bara ska äta saker i dess naturliga form, varför gör man då korvar, maler ner köttet till färs osv?
Äter ni aldrig potatisbullar? =)
La Strega
Föresten, hemma är det bara jag som är vegan, mina föräldrar och min bror är köttätare, men på julafton äter alla vegetariskt (och jag veganskt=)
För de tycker det är lika gott med vegetariskt och tycker det är trevligare än att ha ett grisarsle ligga på bordet =) (tror mina föräldrar, eller ialf mamma är på god väg att byta kost =)
Virgo
CITAT

Potatisbullar med knaperstekt fläsk och löksås är jättegott!
Virgo
Nähä nu ska jag göra lite viktigare saker än att sitta här tjafsa om veganer.
*Laika*
Men det kallar jag för husmanskost, inte vegetariskt.
Mvh. Laika
Betty
CITAT (Virgo @ 31-10-2004, 14:40)
CITAT

Potatisbullar med knaperstekt fläsk och löksås är jättegott!

Mmmm, och jag vill ha bacon och en klick lingonsylt med. wub.gif
La Strega
Så köttätare få sätta annan form på vegetabilier men veganer får inte det?? ohmy.gif tongue.gif laugh.gif
*Laika*
Kan du utveckla det där lite närmare? Kag förstod inte riktigt din poäng där blink.gif
Mvh. Laika
La Strega
det var ju massa tjafs om att veganer gjorde biffar/bollar/korvar av vegetabilier.
Virgo
fattar inte jag heller vad du menar La Strega
La Strega
det är inte lätt när det är svårt tongue.gif
men glöm det, det var inte väsentligt.
La Strega
CITAT (Virgo @ 31-10-2004, 14:10)

Detta jag syftade på...fattar ni nu?? tongue.gif
Berith
CITAT (Betty @ 31-10-2004, 14:02)
Åhhh, nu börjar jag ju längta till julen - fast det bara är oktober!!! ohmy.gif  Willies honungsgriljerade skinka har blivit tradition hos oss!  :wub:  :wub:  :wub:

Håller med! Mmmmm.... inget går upp mot Willes skinka. wink.gif wub.gif
Berith
CITAT (Virgo @ 31-10-2004, 14:20)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Blir helt tårögd av den här tråden - mest av skratt! laugh.gif
Virgo
javisst!
Den roligaste tråden på länge! laugh.gif
La Strega
Vad är det som är roligt?
Fenja
Kajsa Wargs örtskinka går inte av för hackor heller, men den får man besvära sig med att tillreda själv förstås... Åh, vad jag längtar till ju!!! wub.gif
Mvh
Fenja
La Strega
En fråga, ni som är köttätare, har ni någonsin tagit ställning till detta och verkligen övervägt om ni borde äta kött eller inte? Vet ni om konsekvenserna? Har ni vägt för och nackdelar? Vet ni hur djuren har det?
La Strega
T.ex; Vet ni vad en gris får genomlida för att ni ska få julskinka på bordet?
Fenja
Ja, ja, ja och ja! Ja igen! Har tidigare förklarat för dig hur jag ser på detta och hur jag tror att man bäst verkar för att djuren ska få goda uppfödningsförhållanden. DET är vi nämligen helt överens om: Att djuren ska ha ett bra och värdigt liv tills de slaktas! En del djur far riktigt illa och då måste vi givetvis säga ifrån, det dyker upp nya vittnesbörder om detta hela tiden. Men man kan inte dra alla över en kan här heller... *blink*
Mvh
Fenja
Berith
CITAT (La Strega @ 31-10-2004, 19:37)
En fråga, ni som är köttätare, har ni någonsin tagit ställning till detta och verkligen övervägt om ni borde äta kött eller inte? Vet ni om konsekvenserna?  Har ni vägt för och nackdelar? Vet ni hur djuren har det?

CITAT (La Strega @ 31-10-2004, 19:38)

Får jag fråga hur länge du jobbat i ett djurstall? Vilka djur handlade det om? Eftersom de djuren tydligen led nåt fruktansvärt hela dagarna - kunde du inte göra nåt åt det? Fanns det ingen som hade ansvaret?
La Strega
Fenja: Vad gör Du för att säga ifrån då? Du vill att djuren ska ha ett värdigt liv, men de har de inte, så vad gör du för att motverka detta?

Jag har nyligen haft flera långa diskutioner med en anställd på keman i linköping (en grisfarm), han har berättat massor om hur de jobbar och hur grisarna har det, Han anser att han jobbar på ett "bra ställe", med tanke på vad han berättat så måste det vara fruktansvärt på de mindre "bra" ställena...ush.
Håller på att jobba på att skriva rent det jag fått fram från diskutionerna med honom, kan lägga in det här sen.
Har även besökt en grisfarm ett flertal gånger (en annan liknande).
Virgo
CITAT

Vet du vad en sojaböna får genomlida för att du ska få en sojabiff?
Tror du att morötter tycker att det är roligt att få en massa koskit över sig eller bli besprutat med nån kemikalie så att morotsflugorna dör?
Och morotsflugorna varför ska dom avlivas?

sleep.gif sad.gif
kerstin z5-6
Har egentigen inga bra argument för mitt köttätande , mer än att jag tycker det är gott ibland ,men inte nödvändigt varje dag .Tradition antar jag .

Vegetarianer -kan de äta fisk eller fiskprotein ? I så fall har jag i alla fall en katt som nästan är veg eftersom han går på specialkost för sina usla njurar :)inte mkt protein i hans kost o allt från ägg och fisk

Att djur i köttproduktion kan ha det mindre bra , är väl de flesta medvetna om
Försöker när jag kan, ta reda på varifrån köttet kommer eller köpa via gårdsbutik. Älgkött ingår rätt ofta här .De har i alla fall haft ett fritt liv -
men jag är ändå tveksam till älgjakt ....

Att hetsa upp sig över att andra är veganer eller vegetarianer , har jag svårt att förstå varför ni andra gör -Det måste väl vara upp till var och en `?

Sen tror jag också att hundar mår bäst på en blandad kost -la Strega -men det kan du ju kolla med någon veterinär , om du funderar på det när du /om du skaffar hund .
La Strega
CITAT (Virgo @ 31-10-2004, 20:07)
Vet du vad en sojaböna får genomlida för att du ska få en sojabiff?
Tror du att morötter tycker att det är roligt att få en massa koskit över sig eller bli besprutat med nån kemikalie så att morotsflugorna dör?
Och morotsflugorna varför ska dom avlivas?

sleep.gif  :(

Har man inget vettigt att säga bör man inte säga något alls?
Har du inga bättre argument? =P det där har vi redan gått igenom.
Fenja
Det är väl ingen som hetsar upp sig här?! biggrin.gif
Jag har redan svarat dig på det med La Strega! Blir inte bättre för att det upprepas... rolleyes.gif, men om djurhållningen är dålig är det lagstiftarna som måste påverkas i slutändan.
Mvh
Fenja
Berith
CITAT (La Strega @ 31-10-2004, 20:00)
Jag har nyligen haft flera långa diskutioner med en anställd på keman i linköping (en grisfarm), han har berättat massor om hur de jobbar och hur grisarna har det, Han anser att han jobbar på ett "bra ställe", med tanke på vad han berättat så måste det vara fruktansvärt på de mindre "bra" ställena...ush.
Håller på att jobba på att skriva rent det jag fått fram från diskutionerna med honom, kan lägga in det här sen.
Har även besökt en grisfarm ett flertal gånger (en annan liknande).

....vilket visar att du egentligen inte har en aning om hur det är. huh.gif
Sulawesii
CITAT (Virgo @ 31-10-2004, 14:10)

Utbudet i affärerna är inte veganska.
Och hur gamla är ni egentligen?? Pinsamt....
Bettson
Utan att lägga mig i debatten om köttätande, vegetarieaner eller veganer så kan jag tala lite om hur hundars matsmöltning fungerar.

Hunden är släkt med vargen. Vargen är ju ett rovdjur. NÄr den fäller ett byte så äter den enligt ett visst mönster.

Vanligtvis fäller den gräsätare som rört sig över stora områden. Det första de gör är att äta maginnehåller hos bytet. Det har till funktion att tillgodose mineralämnesbehovet. Gräsätarna som rört sig över stora ytor har betat örter av stor artrikedom- det säkrar mineral och spårämnesförsörjiningen.

Efter det så lämnar vargen bytet någon dag. Det har till funktion att maginnehållet de nyss ätit skall jäsa till i tarmen för att hjälpa till att bilda vissa aminosyror som skall hjälpa till att smälta kött.

Så återvänder vargen till sitt fällda byte efter någon dag och äter nu köttet.
Sedn iaktar den några dagars vila för att smälta maten.

Detta ära lltså vargar i bvilt tillstånd. De har inte frågat någon , inte påverkats av någon utan gör det som de känner att de mår bäst av.

Männiksan är ju ingen varg men hunden är närbesläktad med vargen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon