Puhhhhhhh, nu har jag faktiskat läst igenom alla fjorton sidorna... puhhh *svettas lite* Det var mycket. Långt alltså.
Och ... det var väl inte så farligt... ???
Förhållandevis lite "urspårning" tycker jag. Väldigt mycket diskussion utifrån egna vinklar.
Visst, det finns vissa "uttryck" som jag kan reagera mot.
Men jag har försökt läsa utifrån vad varje person försökter få SAGT.
Och jag har försökt bortse från mina egna underliggande känslovärderingar som dyker upp emellanåt, och som ibland litegrann hindrar mig från att se den underliggande meningen.
Det är banne mig
svårt att "lyssna"!! Och en stor konst att framföra sina åsikter så att andra kan ta till sig dem.
Eller så ... är det bara jag som har svårt med sånt...
Man kan aldrig veta...
(obs, SJÄLV-IRONI och inget annat)
Mitt slutintryck blir i alla fall, att det ju inte var så farligt...
Och att jag visserligen kan tycka att tråden spårat ur, och hoppas att gammelnalle tål påfrestingen av att ha fått sin tråd kapad, men varför behöva avsluta en diskussionstråd, om någon absolut känner sig vilja få ännu något mer sagt?
Att
läsa i tråden är ju som sagt fullständigt frivilligt!
Jag har också svårt att se och inse, att en tråd tar "plats" ... Om tråden som helhet känns alltför obehaglig för många, bara med sin existens, ska den givetvis helst avslutas.
Är det verkligen så i det här fallet? *vet inte*
La Strega! Eftersom du själv ifrågasätter hur du uttrycker dig, tolkar jag det som att du inte tar illa upp om jag ger just dig ett förslag. (törs inte ge mig på någon annan

)
Ett enkelt sätt att kanske (obs, KANSKE - det är inte du som kan styra vad andra människor har för erfarenheter med sig i bagaget och vad som upprör dem, eller gör dem oroliga och rädda) lättare bli förstådd i det du säger, kanske kan vara att försöka vända på ordföljden i en av dina återkommande meningar.
Du skriver:
CITAT
Får väl dra det igen endå..*suck* men OM hunder INTE lider av vegankost så tycker jag man kan ge den det.
Prova med denna variant (vilket faktiskt är vad du säger!):
OM hunden lider av vegankost kommer jag absolut att ge den kött! Är det inte det du försöker säga? I alla fall uppfattar jag det så.
Att sedan
tänka, fundera, ta reda på
fakta, prata med veterinär, fråga någon på forumet, osv - har jag svårt att uppfatta vare sig som förbjudet, omoget eller dumt, tvärtom. Och det är tråkigt La Strega, att du fått dessa anklagelser på dig.
Det finns en STOR skillnad mellan tanke och handling. Eller, borde i alla fall finnas - och den skillnaden tycker jag att du LaStrega har klart för dig.
Och att TÄNKA är en tillgång, inte en fara. I alla fall om man tillåter alla aspekter i tänkandet, och inte har slutet förutbestämt.
I övrigt tycker jag att det varit en intressant diskussion med många tänkvärda inlägg!
Särskilt (bl a) Tesas, KURTs (som alltid) och nimbus´ inlägg läste jag med intresse.
Fenja!
CITAT
Amaira!
Du kanske ska läsa hela tråden så framgår det ganska klart vad jag menar och var jag står...
Humör?!! Jag var inte ens irriterad i den här diskussionen... men jag tycker
... osv.
Okej, jag HAR nu läst tråden i sin helhet. Och får erkänna att jag inte finner dig irriterad eller urspårad, jag tycker att det tar en bra vändning.
OBS, jag pratar ju hela tiden om vad JAG "tycker", vad som blir MINA reaktioner - jag kan inte på något vis svara för att det är vad som VERKLIGEN händer.
Det jag är ute efter, är att själv försöka finna "vad som händer" (även vad som händer MIG) av egna anledningar som jag inte tänker ta upp här.
I denna process, delar jag med mig av mina tankar, i tanke om att det kanske KANSKE kan ge något och vara av värde även för någon annan.
De svar och reaktioner jag får här av det, ger i alla fall mig något.
I denna min strävan och nyfikenhet

försöker jag lämna debatten i sig, och lägga själva sakfrågorna åt sidan, för jag tror att det inte riktigt är vad det hela rör sig om! I alla fall inte enbart.
MEN Fenja ... jag läste första sidan - och när den SKREVS fanns ju inga fler sidor att läsa.
Och - JAG - TOLKAR - fortfarande din framtoning som aggressiv. Det är MIN "känsla" när jag läser detta, att det är mycket mycket lätt att tolka och känna det som ett angrepp, även om det inte alls är så du själv menar det.
Det är svårt att inte se din uppradning av hitler och saddam m.fl. som en direkt koppling till LaStrega.
Att du sedan förnekar sambandet med dessa ord, gör det varken bättre eller snällare:
CITAT
Jag har inte jämfört dig med någon, bara räknat upp några till som är övertygade om sin egen rättmäktiga storhet.
Några
till ?
Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka för att inte tolka det som en jämförelse. OCH en aggressiv framtoning...
Du skriver:
CITAT
En sak är att vara övertygad och hänge sig åt någon "tro" själv, som vuxen. Något helt annat när det ska utövas på värnlösa djur, barn eller människor, helt i strid med deras natur.
Intämmer till hundratjugotre procent!!! Förstår och delar även din upprördhet.
Däremot förstår jag inte varför La Strega ska få bära bördan av denna "upprördhet". Det är inte HON som har gjort något sådant, eller ens försvarat det. Gång på gång talar La Strega om att även HON upprörs av lidande!!! Och att hon gör vad som står i hennes makt för att INTE utsätta andra varelser för lidande.
Egentligen förstår jag inte var själva motsättningarna kommer in...
CITAT
Förstår inte vad du menar där amaira, tycker du att jag trasslade in mig? Är det inte så att man vinner andras respekt om man visar dem respekt? Är det inte så att man lätt dömer andra efter sig själv?
Jo Betty... Och jag får väl avslöja att det är JAG som "trasslade in mig" där... på just det sättet som jag läste in att du gjorde...
*så det kan bli*
CITAT
I denna tråd handlar det ju om att inte respektera att andra människor väljer att äta kött.
Att jag "trasslade in mig" så, beror nog på att MIN tolkning av vad tråden handlar om, var att den handlar om att inte respektera att andra människor väljer att vara veganer...
Skulle vara intressant att veta vad NI tolkar att tråden HANDLAR om???
Kanske kan DET ge en ledtråd till varför det ändå föreligger så många slag under bältet här... ???
För jag tror övertygat på, att "slag under bältet" beror på känslor av att ha hamnat i "underläge" på något vis, underliggande känslor av "maktlöshet". (kan utvecklas mycket, orkar inte nu)
Vill avsluta med gonos kloka ord, i detta fallet om hur just "hjärntvätt" använts i debatten:
CITAT
Nu tycker jag absolut inte att varken vegetarianer eller veganer eller köttätare är hjärntvättade.
Men vad jag tycker är att det är fel att dra upp "argument" som detta i en debatt. Då är det inte åsikter man vädrar utan rena rama pajkastningen. (utagerande av egen frustration) Och det leder i sin tur till dålig stämmning på formet.
Kram från amaira, som GÄRNA fortsätter ett tag till (tror jag, det beror på hur fortsättnignen artar sig, eller urartar).
PS. ska fundera lite över vad som JAG tolkar som trådens sakfråga, och varför. DS.