Full version: Nuuu....
Sidor: 1, 2, 3, 4
Viveka
Första snön kom i natt här också, men det mesta smalt bort redan under natten. Bara fläckvis kvar nu, däremot har det frusit på rejält och blivit glashalt.

Och precis lagom till att jorden frusit till kommer mina rosor från Flora Linnea. Är det inte typiskt?

Fast jag antar de kan ligga i växthuset tills det blir blidväder. Förhoppningsvis sker det innan våren. Så hur ska man göra? Lämna kvar dem i plastpaketen eller packa upp dem?
netaave
CITAT (Inga från Närke @ 18-11-2004, 17:47)
Ringde komunen, vi var för unga för att få snöskottshjälp.

Har ringt grannens pojke 16 år .
Vad tycker ni vore en skälig summa att betala för skottning av ca 25 m2?
/Inga

För unga!!!!! Det var det värsta jag hört, trodde det var behov som styrde sånt.
Jag tycker du ska ringa igen, be att få beslutet skriftligt och överklaga det till vederbörandes förvaltningschef. Ni borde kanske också fixa ett läkarintyg och skicka med då.
Be att få beslutet på överklagan skriftligt med motivering då kan du lättare överklaga även det, då till länsstyrelsen.

Godta inte att dom säger att dom har en pollicy för det är ingen regel egentligen, fråga vad det finns för prejudikat, (ett tidigare beslut )

Svårt att veta vad man ka betala, feriearbetande 16 åringar har väl en 50-60 kr/timme, om det är till nån hjälp.
Finns kanske nån ungdom här som kan tipsa om vad dom brukar få.
vickeva
Inte det minsta snö har vi haft, men nu är det -0,4 grader, så vem vet hur der ut när vi vaknar i morgon bitti...
(bor strax söder om Lund)
Magdis
Ingen snö här uppe ännu! Kallt är det däremot, 18 minus just nu.
Eva St
Har åkt 12 mil tur o retur till jobbet idag och Berith det var något vitt som blev snorhalt och fladdrade i bilrutan hela tiden det som normalt tar 45 min tog mer än 1½ timma idag - kan det vara snö tro
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 18-11-2004, 23:03)
CITAT (Inga från Närke @ 18-11-2004, 17:47)

Ringde komunen, vi var för unga för att få snöskottshjälp.

Har ringt grannens pojke 16 år .
Vad tycker ni vore en skälig summa att betala för skottning av ca 25 m2?
/Inga

För unga!!!!! Det var det värsta jag hört, trodde det var behov som styrde sånt.
Jag tycker du ska ringa igen, be att få beslutet skriftligt och överklaga det till vederbörandes förvaltningschef. Ni borde kanske också fixa ett läkarintyg och skicka med då.
Be att få beslutet på överklagan skriftligt med motivering då kan du lättare överklaga även det, då till länsstyrelsen.

Godta inte att dom säger att dom har en pollicy för det är ingen regel egentligen, fråga vad det finns för prejudikat, (ett tidigare beslut )

Svårt att veta vad man ka betala, feriearbetande 16 åringar har väl en 50-60 kr/timme, om det är till nån hjälp.
Finns kanske nån ungdom här som kan tipsa om vad dom brukar få.

Syrran och hennes man (ålderspensionärer) anlitar en företagare som kommer och röjer så fort det har snöat... han sopar till o med trappan och det kostar dem inte mer än 7- 800kr /säsong.
Detta är ej genom kommunen.
Berith
CITAT (Eva St @ 19-11-2004, 01:12)
Har åkt 12 mil tur o retur till jobbet idag och Berith det var något vitt som blev snorhalt och fladdrade i bilrutan hela tiden det som normalt tar 45 min tog mer än 1½ timma idag - kan det vara snö tro

Ja ja ja.... Jag erkänner, jag hade fel och du rätt. Det kom snö precis som var sagt. huh.gif

wink.gif biggrin.gif En decimeter kom det igår och nu är det minus 10 grader. Brrr!
lisselbo
Igår kom snön. Var ut nu på morgonen och tog några bilder, ca 8 minusgrader.

mvh
Marie
Gunvor Nilsson
Um, vad vackert det är när snön ligger orörd! wub.gif Vilka stämningsfulla bilder! Man riktigt längtar efter att få pulsa iväg genom snön! Och höra hur det knarrar under kängorna!

Jag hoppas du inte får strömavbrott, det brukar vara risk för det när blötsnön lägger sej på elledningarna och det fryser på. I Roslagen är det dags igen med strömavbrott - det är något av tradition på vintern!

/Gunvor
Ciczi
Så där ja då var frosten kommen i Trelleborg också... 3 minus nu på morgonkvisten. Någon skåning som inte haft frosten på besök ännu?

Ciczi
lisselbo
Strömavbrott hade vi igår kväll. Började vi 21 tiden och höll på minst 1 timme, somnade hos dottern (lite mörkrädd, inte jag utan dottern).
Vaknade vid 1 tiden på natten och då var strömmen tillbaka.
Lite jobbigt med strömavbrott eftersom vi har egen brunn och kör med vedeldning (förugn till pannan).
mvh Marie
Yin o Yang
-15 i morse i Degerfors tongue.gif . Knarr under kängorna, stjärnklart och hur vackert som helst med all snö wub.gif.
yla
CITAT (lisselbo @ 19-11-2004, 08:05)

mvh
Marie

liselbo härligt ljus mysiga bilder

här e de fina valla plogade oi min lilla by sköter dom plogningen direkt
aldrig attdet blir liggande på vägen
de e skilland mot då jag bodde i stan där det plogades efter städdatum o de gjorde ju att kaoset kunde breeda ut sej
oj va skönt de e att inte köra taxi såna här dagar

18 år i alla väder på vägarna gör att jag vet hur de kan va o jag längtar inta tebax
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Anki på Öland
Även vi här på södra Öland har i natt fått lite snö.

Anki
Fialotta
CITAT (Anki på Öland @ 19-11-2004, 15:27)
Även vi här på södra Öland har i natt fått lite snö.

Anki

Häftigt kul för vovvarna...med
sån päls fryser dom inte heller smile.gif
Anki på Öland
CITAT
Häftigt kul för vovvarna...med
sån päls fryser dom inte heller

Nej , ingen risk - dom är gjorda för att klara sig i snö och kyla i Tibets bergstrakter.
Anki
Ciczi
Nuuuuu, snöar det i Trelleborg också....

Ciczi
Lars-Olof Arvids
Nu yr snön över Stenungsund igen! Och den är på väg österut, så ni andra kommer säkert att få del av den också. Tur att man kan åka buss till jobbet, för det här hade inte varit roligt att cykla i. smile.gif

Olle
Gossen Ruda
Samma över Götet. Tätt snöfall fast det skall övergå i regn under dagen. Slaskislask mao.
Gossen Ruda
NU ÅSKAR DET OCKSÅ!!!!!!!!! Mamma mia.
lotta_
-20 i Piteå. sad.gif men verkar bli en solig och fin dag ändå smile.gif
Lars-Olof Arvids
Inga dumheter tack! Har snön väl kommit kan den väl ändå få ligga kvar ett tag. Regn och slask klarar jag mig utan! mad.gif

Olle
Gunvor Nilsson
Behåll regnet på eran sida tack! Jag vill behålla min snö hela vintern!

Litet hus vid skogens bryn...

/Gunvor
Oboen
I Skånes mitt snöar det för andra dagen i rad, yuippiee så glad jag o mina växter är för tidigare var det barfrost med -6 grader o det var inget kul, jag blev så skraj så jag klädde stammen på persikoträdet med fiberduk o grankvistar över buskpionen hoppas inte vintern blir så sträng så dom klarar vintern. laugh.gif
yla
gick in på
stormtracker
o ser att det är åska o blixtar västerut inte så mycket men en del
spännande väder
Gossen Ruda
Man kan titta här också men man ser bara upp en bit i Sverige.

Dansk åska
Fenja
Yrsnö och nyckiga vindar i Boråstrakten också. Det formligen VRÄKER ner, hurra! Har kommit en dm på ett par timmar, måtte regnet hoppa över oss...
Mvh
Fenja
renate
Nu snöar det här sedan tidigt i morse.Temperaturen är stigande, nästan 1°. Till kvällen regnar det väl men nu är världen vit här.Olivias morgonrunda i trädgården varade högst 5 min..Fritz kom in med en blåmes den rackare sitter på pass i häcken.Mesen måste ha flugit in på altanen.Nu sitter den i köket på en tidnig i vasken,jag har inte hjärtat och tar död på den,men den kommer inte att klara sig där ute. sad.gif
Ps.forts.Fritz hittade fågeln i vasken men jag kunde ta den igen i från honom utan att fågeln blev skadat.Jag provade och sätter ut den på kökstrappan, och ser han flög sin väg till skogen.Det blev ett lyckligt slut på historien.Fritz letar fortfarande.

Yin o Yang
Förstår precis hur du känner det. Så fin den är wub.gif
Betty
Minus 18 grader i Luleå, brrrrr!!! Och bara en(1) enda centimeter snö... Vi lever verkligen i en uppochnervänd värld just nu! Jag saknar snön och är rädd att växterna i de norrbottniska trädgårdarna fryser, de är ju vana vid att ha snötäcket på sig så här års... sad.gif
Suckar och tittar längtansfullt på alla era vackra vinterbilder från södra Sverige... sad.gif rolleyes.gif
Ewa smålänska höglandet
-1 hos oss, men det vräker ner snö, stora som dasslock, har säkert kommit en 15 - 20 cm nu
Var ute och borstade av växthuset på lunchen 13 cm , han knappt äta smile.gif

/Ewa zon 4-5
Yin o Yang
Snöar rejält i Degerfors också smile.gif för att inte tala om vad det blåser mad.gif . De 15 cm som kom förra veckan ligger kvar och har ökats på med sådär 5 till. Tyvärr får det nog inte ligga kvar, om man ska tro SMHI sad.gif
Malvia
Södra uppland
NU, har det börjat snöa här, det som kom söderifrån. Imorse hade vi - 16 grader nu är det -2.3 grader.
På torsdag varnas det för plusgrader!!!! Då blir det isgator.
Imorse frös vattnet hemma, hjälpte inte med droppande kran - viss del av rören ligger i känsligt läge. Tinar nu med varmfläkt i grunden vid rören.
Har som tur är en del vatten upptappat, vis av tidigare frysningar.
Men ser inte fram emot att skotta ikväll och imorgon. = ryggont.
[/SIZE]
[/COLOR] wub.gif
renate
Här har snöandet gått över i regn,som vanligt. 1,4° just nu.Skottade snö för första gången,med en ny snöskyffel det gick lätt som en plätt.Var en runda med hunden i skogen,riktigt skönt,lite blöt men det var ok. rolleyes.gif
netaave
CITAT (lisselbo @ 19-11-2004, 08:05)

mvh
Marie

Och där på sista bildens skogskant långt bort bor jag tongue.gif
Hannele
Nu regnar det väl bort.
andreas i uppsala
-1 en grad här nu, snart börjar det väl även här wink.gif
Så här såg det ut för någon timme sedan
ingmet
Nu snöar det verkligen! Jisses.. Har nu tagit mig från Stockholms norra del av länet in till city vilket gick riktigt bra. Det var en strid ström av bilar som låg i 60-70 km / tim. Vaknade inatt och våndades om jag skulle ta Roslagsbanan istället men kom fram till att jag förmodligen skulle komma både till och från med större tidssäkerhet. 1 rätt än så länge.. Ger mig på en gissning att natten gett ca 3-4 dm nysnö.. Vacker är det... biggrin.gif
*Felix matte*
Upp o nervända världen verkar det vara i år....häruppe i Kiruna har vi bara 5 - 7 cm snö men 17 minusgrader. Brrrrr!!!!

tur att man slipper gå ut biggrin.gif
Blomstertanten
Massor av snö här !!! ohmy.gif
Men mildare, så gissa om det är tungskottat ! wacko.gif
Skottade 3 gånger i går och fick ändå skotta mej ut i morse !
Och när jag kom från jobbet nyss så hade snöplogen varit här och plogat upp en vall utanför dörren ! mad.gif
Så det var bara att sätta igång och skotta mej in ! blink.gif

Men inget ont som inte har nått gott med sig ! Är rätt vältränad vid det här laget ! tongue.gif
Yin o Yang
Snön vräkte ner nästan hela dagen och natten i Degerfors. Kom nog ett par decimeter tongue.gif . Tung och jobbig att skotta, men ack så vackert det är nu wub.gif . Hoppas det inte blir mildväder så det töar bort unsure.gif . Grannens katt, ni vet han som adopterat mig och gubben, gillar inte snön mad.gif , men säg den katt som gör det smile.gif .
Blomstertanten
ohmy.gif Oj, oj, oj !

Nu är dom här och plogar IGEN! Fast det inte har snöat något mera ! unsure.gif

Det är väl bara att gå ut och skotta igen ! wacko.gif
Tredje gången gilt ? blink.gif
kristerh
CITAT (Blomstertanten @ 23-11-2004, 09:15)
ohmy.gif Oj, oj, oj !

Nu är dom här och plogar IGEN! Fast det inte har snöat något mera ! unsure.gif

Det är väl bara att gå ut och skotta igen ! wacko.gif
Tredje gången gilt ? blink.gif

Tur att du får det plogat iallafall wink.gif här lyser plogbilen med sin frånvaro som vanligt mad.gif
krister
LenaTuring
CITAT (andreas i uppsala @ 22-11-2004, 17:37)
-1 en grad här nu, snart börjar det väl även här wink.gif
Så här såg det ut för någon timme sedan

Vilken jättefin bild Andreas! Det är ju bara tomten som fattas på den biggrin.gif
Blomstertanten
CITAT (kristerh @ 23-11-2004, 09:17)
CITAT (Blomstertanten @ 23-11-2004, 09:15)
ohmy.gif  Oj, oj, oj !

Nu är dom här och plogar IGEN! Fast det inte har snöat något mera !  :unsure:

Det är väl bara att gå ut och skotta igen !  :wacko:
Tredje gången gilt ?  :blink:

Tur att du får det plogat iallafall wink.gif här lyser plogbilen med sin frånvaro som vanligt mad.gif
krister

Vill du ha hjälp med skottning ? tongue.gif
yla
strömavbrott av o till på natten
o nu e de kalt i elementen
men ännu ingen fara
strömmen e igång
o ute är det bedövande vackert
känns skönt att inte ha några som helst måsten idag
nu börjar himlen lysa blått därute o snön slutade just att falla
vackert e de
får ta en bild till
amaira
CITAT (LenaTuring @ 23-11-2004, 09:21)
Vilken jättefin bild  Andreas! Det är ju bara tomten som fattas på den biggrin.gif

Tomten?? ohmy.gif Jassååå tomten! biggrin.gif
yla
o nu kom solen också jippie
LenaTuring
CITAT (amaira @ 23-11-2004, 09:53)
CITAT (LenaTuring @ 23-11-2004, 09:21)

Vilken jättefin bild  Andreas! Det är ju bara tomten som fattas på den biggrin.gif

Tomten?? ohmy.gif Jassååå tomten! biggrin.gif

Ja, du vet han med röd luva, snart jul yo now tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 23-11-2004, 10:02)
o nu kom solen också jippie

Vackra vinterbilder:wub:
Vi har också haft sol idag och 8 minusgrader biggrin.gif
Nu försöker månen lysa ikapp med mina slingor på balkongen tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon