Full version: Språkfel!
Sidor: 1, 2, 3, 4
jendah
CITAT (Kattgräs @ 03-12-2004, 12:21)
Ingen ska behöva känna sig hindrad från att skriva på grund av "språkregler", tycker jag.

Självklart inte - men borde det inte vara lika självklart att man (inom rimliga gränser) gör sitt bästa för att det skall bli rätt?
Det blir ju trots allt mycket lättare att förstå vad någon menar om språket är så korrekt som möjligt... därmed inte sagt att det behöver vara perfekt!

Och tro mig... jag vet hur svårt det kan vara. Och hur jobbigt det är med ständiga rättelser.. Jag flyttde utomlands när jag var nästan 20 och fick lära mig språket från början. Jag bröt nästan inte alls, ens i början - vilket kanske inte var så bra som det låter - för hur tror ni att folk reagerar när man inte har någon direkt brytning, men gör ständiga fel på prepositioner, "en/ett" och mycket mer. Dessutom inte ser "utländsk" ut. Jag läste på högskola där, all undervisning var på holländska, och samma krav gällde för mig som för alla andra. Jag fick skriva om inlämningsarbeten i helt andra ämnen ett par gånger i början, för att språket inte var tillräckligt bra.

Som jag sagt tidigare - jag är nöjd när någon gör sitt bästa - det duger alltid, oavsett nivå. Men folk som skriver väldigt slarvigt, helt struntar i att ens försöka få det rätt, tycker iaf jag är ganska jobbigt.
m-l södra halland
Jag retar ihjäl mig på felstavade reklamskyltar för det ser oseriöst ut, men bryr mig inte om hur folk skriver i mail och forum så länge det är begripligt. att skriva med dator istället för skrivmaskin verkar också innebära att man har för brått på tangenterna och bokstäverna kommer huller om buller.
Jag undrar också över varför det låter så roligt när jag säger kex och använder k på samma vis som i Kerstin och kedja? för en "uppåtlandet" heter det ju på ett annat vis- men jag struntar i vem som har rätt och fortsätter uttala orden som jag alltid gjort. Men har jag rätt i att vi som kommit upp lite i ålder stavar lite bättre än de yngre, eller slarvar de yngre mer eller är jag helt ute och reser?
mvh m-l
Betty
CITAT (m-l södra halland @ 03-12-2004, 12:58)
Men har jag rätt i att vi som kommit upp lite i ålder stavar lite bättre än de yngre, eller slarvar de yngre mer eller är jag helt ute och reser?
mvh m-l

Jag tror att du har rätt på den punkten. Skolan har inte samma resurser som den hade på "vår tid". Vi hade mindre klasser, mindre stressade lärare, o.s.v. Jag minns ett ämne som vi hade i lågstadiet, Välskrivning - Det ämnet finns inte längre på schemat...
Mia, zon 3
.... dessutom har jag hört (från lärare) att vissa skolor bara rättar stavfel om det är glosläxa, inte i t.ex. uppsatser..... Voffo då då? huh.gif

Men använd för guds skull era dialekter, även om det bara är i talspråket! Här i Östergötland anser tyvärr en större del av ungdomarna att det är "bonnigt" att prata annat än rikssvenska, eller ännu värre - "stockholmska" (hur de nu kan veta hur den låter, de flesta har ingen personlig anknytning dit....) Missförstå mig nu inte - jag tycker absolut att stockholmare ska prata stockholmska, men att det skulle vara trendigt, och värt att apa efter, det tycker jag inte.

Och låt INTE eventuella dyslektiker försvinna från detta fina forum - deras kunskaper på alla andra plan är guld värda! wub.gif

Håller däremot med om att de som har språket som yrke borde veta att hantera det ordentligt. Om inte annat så för förståelsen, och för alla som håller på att lära sig läsa/skriva svenska språket - barn och nysvenskar t.ex. Man kan bli mer "handikappad" än man tror av att hantera språket "som man vill", när man skriver anställningsansökan osv. Plus att många av våra myndigheter tillhandahåller info på ett språk som ligger på ganska hög nivå (för hög ibland, kanske), och vill man förstå den fullt ut kan det vara bra att ha de kunskaperna...
Gossen Ruda
Det är bra Amaira, öva på bara. Fortsätt sen med bruuuukssamhälle. rolleyes.gif

På tal om dialekter, hur pratar våran Bamsefar? Är det bara lite brytning eller är det urgotländska som man nästan behöver tolk för att förstå. biggrin.gif Stavningen är det då inte något större fel på.

Ni kommer väl ihåg gotländskan som var hallåa i SVT för några år sen? Visst var hon söt att se på och brytningen var gullig. Åtminstone i en vecka, sen tyckte jag det var dags för talövningar.

Stockholmskan, hmm. Slappspråk, det krävs några fler läpprörelser för att säga kvinnor än kvinner. Jag är inte överrens med Kattgräs men vi kan vara vänner ändå.
*Felix matte*
CITAT (Mia @ zon 3,03-12-2004, 15:01)
.... dessutom har jag hört (från lärare) att vissa skolor bara rättar stavfel om det är glosläxa, inte i t.ex. uppsatser..... Voffo då då?  :huh:

Redan när dotter (nu 30 år) gick i mellanstadiet sa lärarn att det inte var så noga med rättstavningen... bättre att barnen var kreativa och skrev berättelser än att vara rädd för "bockar i kanten" ohmy.gif
Kattgräs
CITAT (Gossen Ruda @ 03-12-2004, 17:47)
Stockholmskan, hmm. Slappspråk, det krävs några fler läpprörelser för att säga kvinnor än kvinner. Jag är inte överrens med Kattgräs men vi kan vara vänner ändå.

Visst, har ingenting emot någon som person, alls. biggrin.gif

Jag är bara hyggligt upprörd över att stockholmska inte räknas som dialekt av en del - vilket det faktiskt är. Stockholmska är INTE slappspråk, östgötska, dalmål, jamtska, skånska är INTE bonnspråk - det är dialekter.

Rikssvenska är ett senkommet påfund som inte är någon dialekt alls. Utslätat och tillgjort. huh.gif
jendah
CITAT (Felix matte @ 03-12-2004, 17:48)
Redan när dotter (nu 30 år) gick i mellanstadiet sa lärarn att det inte var så noga med rättstavningen... bättre att barnen var kreativa och skrev berättelser än att vara rädd för "bockar i kanten" ohmy.gif

Tack och lov tyckte inte mina lärare genom åren det... Vi fick bockar i kanten, och blev (hoppas jag), inte mindre kreativa för det... (jag är också 30... i år...)
birgitek
Håller med Mia, ett dåligt språk är ett handikapp. Jobbade många år med personal/rekrytering och ansökningar med dåligt språk var de första som sorterades ut.
zaaritha
Visst är det okej, så länge man förstår vad som menas---- men hur ser
det ut om t ex ytterligare 10 år?
Kan en gamling som jag är, förstå då, vad en ungdom menar????
Mitt HATOBJEKT; är "situationstecken", istället för det rätta: citationstecken!
Säkert finns här fel i mitt inlägg?
LenaTuring
Jag tycker att man tydligt kan se att något i skolans värld är på väg att vicka när det gäller språket.
Det verkar vara lärarutbildningarna som är undermåliga. Har hört flera människor som nyligen utbildats eller håller på att utbildas till lärare klaga på den dåliga kvalitén på lärarutbildningen.

En berättade att många nyutbildade lärare inte vill ha klass 1-3 därför att de inte vet HUR de ska göra för att kunna lära barnen läsa och skriva!! Man får inte de verktyg i utbildningen som behövs för att kunna lära ut.

Sedan alla dessa trender inom skolvärlden, jag har barn födda 88, 90 och 93 jag har fått se konsekvenserna av att det inte är på modet att lära barnen stava rätt "Man ska inte rätta barnen för då törs de inte skriva" heter det, men man måste väl kunna ha rättstavning en lektion och uppsatsskrivning en annan då man rättar måttligt i så fall.
Man kan inte börja rätta barnen i årskurs 7 när de i 6 år kanske trott att ett ord ska stavas på ett visst sätt som sedan visar sig vara fel.

Nu är det tyvärr så att rättstavning och kompetens sitter tätt ihop hos arbetsgivaren när man söker arbete trots att det kanske är helt fel.
Gossen Ruda
Okej då, vi säger att ståckhålmska är en dialekt. (En slapp sån. rolleyes.gif )

Svenska akademiens ordlista:

"BETYDELSE: för en viss bygd l. provins l. trakt, för en viss grupp af personer l. samhälls- l. yrkesklass egendomligt (från det allmänna o. ss. normalt erkända riksspråket afvikande) sätt att tala l. uttrycka sig; brytning; för en viss trakt osv. karakteristisk l. kännetecknande skiftning af ett språk; hvar o. en af de grenar i hvilka ett språk är klufvet, munart;
zaaritha
Såg ni på text-TV; bankanställda kan ej räkna!
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 03-12-2004, 20:20)
Såg ni på text-TV; bankanställda kan ej räkna!

och två nämndemän somnade i rättssalen ohmy.gif

nu måste rättegången tas om
*Felix matte*
CITAT (jendah @ 03-12-2004, 18:56)
CITAT (Felix matte @ 03-12-2004, 17:48)

Tack och lov tyckte inte mina lärare genom åren det... Vi fick bockar i kanten, och blev (hoppas jag), inte mindre kreativa för det... (jag är också 30... i år...)

Tack o lov så tyckte dottern... tvärtemot läraren.. att rättstavning var viktigt.
Hur ska barnen annars klara av vidare utbildning... på gymnasie- och högskola krävs mer än att man har "skrivarlust" .

Däremot så tycker jag inte att det är så viktigt att man är korrekt när man skriver på forum... här slinter fingrarna fortare än man hinner se ibland laugh.gif huvudsaken är ju att vi förstår vad "skribenten" menar biggrin.gif wub.gif
Vicke
Tål inte att se meningar som "vart är dem"! Låter ju helknäppt! tongue.gif
En apelsin och en gasspis, självklart..
Däremot har jag förstått att det faktiskt heter "ett värme" (enligt fysik- och kemiböckerna), men det låter ju konstigt.

Sen ihopblandningen av enda och ända eller verk och värk... eller då folk skriver "oavsätt..."

Jag är 17 men det ska börjas i tid biggrin.gif
jendah
CITAT (Felix matte @ 03-12-2004, 21:16)
Däremot så tycker jag inte att det är så viktigt att man är  korrekt när man skriver på forum... här slinter fingrarna fortare än man hinner se ibland  :lol:  huvudsaken är ju att vi förstår vad "skribenten" menar biggrin.gif  :wub:

...sitter och säger att man ska göra sitt bästa - och ser plötsligt ett riktigt tjusigt unsure.gif eget stavfel i ett annat inlägg... wacko.gif wacko.gif

Tror nog ändå jag håller fast vid att man skall göra sitt bästa även i ett forum - utan att det för den skull gör något om det blir fel eller rörigt ibland. Vi är ju trots allt människor allihop här - utom vissa som är riktiga blommor wub.gif wub.gif

Sov gott!
Gossen Ruda
En fråga som den som inte gått och lagt sig än kan få fundera på är om man skall rätta såna som skriver fel? Om orsaken är nån form av dyslexi eller liknande kan det upplevas jobbigt men om orsaken är att man inte VET hur det skall vara kan det vara till god hjälp.

Natti natti. tongue.gif
gammelnalle
Jag tror inte man skall hålla på och rätta folk,,, VI vet ju inte VAD som är de bakomliggande orsakerna... Det KAN ju vara dålig utbildning.... komma från ett annat land ...
DYSLEXI är ju bara ett samlingsbegrepp på ord och/eller läs eller skrivförståelse. En dyslektiker kam skriva helt rätt på tex rättskrivning, men inte FATTA vad han (4ggr så vanligt hos män.. om jag minns rätt..) skrivit... och vice verca.

Däremot brukar folk med dessa problem.. själva ge sig till känna och be om råd... men knappast inför öppen ridå....

Själv tycker jag det är härligt med folk som trots sitt handikapp (om man får kalla det så) skriver på fora (heter väl forum i plural?) Jag har sett folk som gjort ENORMA framsteg på relativt kort tid. (Misstänker att det är skolan som har hämmat många av oss något äldre....)
Christoffer
var och vart är andra ord som används fel, men trots att en av mina större hobbies är att skriva, så brukar jag inte bry mig om dem, möjligtvis om det förekommer i tidningar eller i filmtextning, där kraven på rätt språkriktighet borde vara hög.
Men här på Odla är det inte så viktigt. Här är växter i fokus, inte språket.
Berith
CITAT (Felix matte @ 03-12-2004, 21:16)
Däremot så tycker jag inte att det är så viktigt att man är  korrekt när man skriver på forum... här slinter fingrarna fortare än man hinner se ibland  :lol:  huvudsaken är ju att vi förstår vad "skribenten" menar biggrin.gif  :wub:

Håller med fullständigt! biggrin.gif Fast ibland kan det vara lite knepigt att förstå - speciellt dom som skriver med armbågarna sleep.gif - men jag har alltid gillat att gissa gåtor så det är inga problem.

laugh.gif wub.gif
Bettson
Det här tycker jag är en jobbig tråd.

Vill inte läsa den men kan inte låta bli. Vill inte skriva i den men kan inte låta bli. Jag blir för arg och det gör för ont.

Jag kan inte förstå att man skall reta sig på hur folk skriver. Möjligtvis kan man reta sig på vad folk skriver.

Ett gott skriftspråk kan man kräva av dom som har det som yrke eller där skriftspråket har betydelse för jobbet. PUNKT.

Sitter man med ansökningshandlingar och sorterar bort de som inte är språkligt korrekta kan två saker ha skett.

Antingen så behöver jobbet en person som hanterar skriftspråket korrekt. Då har man som personalansvarig gjort sitt jobb. Dvs detta var en av de kriterier som de sökande behövde för att få jobbet.

Om det inte var ett jobb där man behövde korrekt skriftspråk så har den personalhandläggare som sorterar bort de med dåligt skriftspråk inkompetensförklarat sig själv. Denne har med fördomsfullhet diskriminerat vissa människor och dessutom inte gjort det möjligt att tjänsten tillsattes av den person som var bäst lämpad för tjänsten.

Att nedvärdera en människa som inte har god handstil och perfekt skriftspråk är snobbism och intolerans i sin värsta form. Man kallar det gärna vår tids klass och bildingsmarkör.

Vad är det som gör det så förbannat nödvändigt att sortera folk i klasser och bildningsnivå. Kan det möjligtvis bero på att man själv känner sig så osäker att man vill ha en liten stege där man kan känna sig ett pinnjål högre än andra. Hallå go vänner.... det är 2004 nu. Det är inte 1942.

Skolan håller inte jämn kvalite i Sverige. Barn har själva inte möjlighet att välja skola. Föräldrar har det iband men inte alltid. Alla föräldrar har inte den ekonomiska möjlighet eller det intresse så att de väljer en bättre skola till sina barn. Dessa barn skall inte vara dömda för resten av livet.

I stället för att sitta och gnälla över folks skriftspråk så föreslår jag att de som retar sig på om givningens dåliga skriftspråk i stället lägger sin energi på att gnälla på våra politiker så att ALLA barn i Sverige får en bra utbildning. Att lärarhägskolan inte skall bedriva av en massa modetjafs i sin utbildning utan släpper ut lärare som kan språket.

Jag föreslår att om man retar sig på folks dåliga språkkompetens i stället lägger sin energi på att kommunerna inte ska kunna slippa undan sitt ansvar. Att man ser till att de elever som behöver särskilt stöd i skolan får det.

Själv har jag svårt att känna skillnad på de och dom och jag gör många av de språkliga fadäser ni ondgör er över och...... spelar roll.......

Dessutom så skriver jag fruktansvärt illa ibland. Händerna hänger inte riktigt med på vad hjärnan säger. Se där nu fick jag sagt att jag hade en hjärna också.

Förklaringe fick jag igår. Min blodtryckdmedecin behöver ändras. Blodtrycket var 165/110. Händerna svullnar och känseln minskar.
Å och ä byter ofta plats. Bokstäver byter blats för att vänster har sämre känsel än höger. Men det är en månads väntetid hos läkaren. Hoppas man inte får en blodpropp under tiden.

Jag har valet att låta bli att skriva. Men jag gör valet att jag duger ändå. Det är inte mitt problem om den som läser mitt dåliga skriftspråk retar sig på det Det är läsarens. Problem skall placeras där de hör hemma. wink.gif

Si sådär.... Nu är jag inte arg längre. Det här var ju inte mitt problem. smile.gif
amaira
Heja Bettson!!! Håller med fullständigt!

"Var och en ska göra så gott hon/han kan"

Men varför det?
Jag menar - varför just bestämma att ANDRA måste göra just DET, just vad gäller stavning och gramatik och skrivsätt?

Och nu pratar jag inte ens om dyslexi (som är så självklart att jag inte ens orkar ta upp det), utan om vanligt "slarv", eller ointresse eller "lathet".

("Lathet", vilket ord, vad vet JAG om vad som är lathet eller? Vad vet JAG om andra människors psysiska och fysiska hälsa och välmående?)

Vad vet JAG om vad någon annan gör "så gott hon/han kan" inom för områden?? Det kräver ENERGI även att göra "så gott man kan"!!! Och ens livsenergi får man allt prioritera var man behöver lägga!

För mig ligger skrivning långt ner på listan över vad som är viktigt, om det verkligen GÄLLER! Sedan har jag det som "hobby" för jag tycker det är roligt. Men jag förstår om någon annan hellre vill ha en annan hobby att finna avkoppling i.

I livet finns det tusen olika saker att hantera "så gott man kan", och den som inte skriver så "bra", hanterar med säkerhet någonting annat mycket bättre!

Man KAN INTE "göra så gott man kan" inom alla områden, och det är BANNE MIG varje människas RÄTT att själv avgöra vilken energi hon/han ska lägga ner på olika saker, exempelvis rätt- och välskrivning.

Vem är JAG att döma över andra, och veta vad ANDRA bör och inte bör göra???

Kanske stavar jag ganska bra - men hur ser det t.ex. ut med min städning... ??

Ingen kan vara bra på allt, men ALLA är bra på NÅGOT!

Men att hålla sig till sina egna "domäner" är mänskligt - att inte kunna...

wub.gif wub.gif

För hur det är med det hela, så är ALLA bra på NÅGOT, men alla är också dåliga på nåt...

Kramisar till alla, väl- som fel- skrivande, från amaira
wub.gif .
Lena N
CITAT (Bettson @ 04-12-2004, 10:34)
Det här tycker jag är en jobbig tråd.
-----
Själv har jag svårt att känna skillnad på de och dom och jag gör många av de språkliga fadäser ni ondgör er över och...... spelar roll.......

Dessutom så skriver jag fruktansvärt illa ibland.

???????????? huh.gif

Förstår inte Bettsson. Du skriver ju mycket och jättebra. Jag kan inte minnas att jag någon gång har haft svårt att förstå vad du menar. Det är möjligt att något "de" har blivit "dem" vid något tillfälle. Men vaddå? laugh.gif

Och ni som verkligen skriver dåligt. Fortsätt för all del att skriva. Det är enda (ej ända) sättet att öva upp förmågan. Det ger dessutom de som retar sig tillfälle att öva tålamod. Idel vinnare. rolleyes.gif
Snöflinga
BRA rutet, ( rytet ?) Bettson och Amira.
Håller fullständigt med er wub.gif
Berith
Jag skiljer på dom som inte kan "se" skillnad på olika ord, och dom som inte "vet" skillnaden. Fast jag kan ju ha missuppfattat saker totalt (inget ovanligt.... sleep.gif ), men har fått för mej att t.ex. dyslektiker inte "ser" hur ord stavas men ändå "vet" skillnaden på t.ex. orden enda och ända. Har jag totalfel så rätta mej!

Och det var ju bl.a. dom orden jag tog upp tidigare i tråden, och som vanligt är det inte meningen att nån ska känna sej illa behandlad eller så. "Jag kan inte förstå att man skall reta sig på hur folk skriver. Möjligtvis kan man reta sig på vad folk skriver." skriver ju Bettson och har så rätt så!!
gammelnalle
Nja..... det är ofta så... men det finns olika former av dyslexi och dyskalkyli

%5burl=http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/wordf.ht...htm#vad:"%20target="_blank">%5burl=http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/wordf.ht...htm#vad:" target="_blank">http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/wordf.ht...htm#vad:[/url]%5b/url" target="_blank">%5b/url" target="_blank">%5b/url" target="_blank">[url=http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/wordf.htm#vad:]http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/wordf.htm#vad:
CITAT
"%20target="_blank">%5burl=http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/wordf.ht...htm#vad:" target="_blank">[url=http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/wordf.ht...htm#vad:]http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/wordf.ht...htm#vad:[/url://http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/w...m#vad:[/url
CITAT
://http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/w...'>%5b/url" target="_blank">

Vad är dyslexi?

I Sverige räknar man med att 10&endash;20 procent av befolkningen utgörs av personer som har någon form av läs- och skrivsvårigheter. Dyslexi kommer från grekiskan och betyder "svårt med ord". Man kan diskutera olika definitioner på dyslexi i evigheter, men det enklaste enligt FMLS (Förbundet Mot Läs- och Skrivsvårigheter) är att dyslexi är läs- och skrivsvårigheter.

Det är viktigt att fastställa att personer med läs- och skrivsvårigheter inte är underbegåvade. Det handlar bara om att de inte har knäckt ordavkodningsbiten ännu.

och [url=http://www.mimersbrunn.se/arbeten/1111.asp]här kan du läsa mera.....

själv hade jag ända till i torsdags ingen aaaaning om skillnaden mellan

var och vart ....

NU vet jag bättre.... smile.gif smile.gif smile.gif

och INGEN har skällt på mig för att jag säkert skrivit fel 100 gånger...
Gossen Ruda
CITAT

Vi har lärt oss att inte väcka den björn som sover. laugh.gif
gammelnalle
CITAT (Gossen Ruda @ 05-12-2004, 17:20)
CITAT

Vi har lärt oss att inte väcka den björn som sover. laugh.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

nej det kan vara farligt!!!!!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Tesa
Härligt Bettson......
precis vad jag tycker.....
det är snobbigt och nedlåtande att ondgöra sig över att folk inte kan stava.....och skriva rätt ord på rätt ställe.....och det är inte SÅ viktigt att man förstår vad som står att man har rätt att sätta sig till doms över den "felskrivande"..hoppa över och gå vidare.....

JAg är en djävel på att stava..detr vet jag men det är nästan den enda talandg jag hatr..men ibland så går fingranafortare än jag hiner mned eftersom jag inte är en särskilt bra maskinskrivare........och ajg har inte alltid så gott om tid att jag hinenr rätta de fela jajg gör....men om kjag inte skall skriva här för det så...... sad.gif

Som ovan kan det se ut när jag INTE korrigerat.....och skrivit fort.....men jag misstänker att de allra flesta förstår vad det står iaf.....OCH jag har skrivit nåt......det viktigaste av allt.....särskilt på ett forum på internet...för här kan ingen höra mig även om jag talar aldrig så korrekt rikssvenska....

ALLA MÄNNISKOR ÄR LIKA MYCKET VÄRDA..HUR DE ÄN STAVAR, SKRIVER OCH LÅTER....(de enda som möjligen är värda mindre är de som tycker att nån annan är det...)
Berith
CITAT (Tesa @ 06-12-2004, 19:55)
det är snobbigt och nedlåtande att ondgöra sig över att folk inte kan stava.....och skriva rätt ord på rätt ställe.....

Och jag tycker fortfarande att folk "borde" veta skillnaden på enda och ända. unsure.gif och kanske lite var och vart...
birgitek
Att tro att språket inte har någon bytydelse är att ljuga för sej själv.
Om man jobbar med rekrytering och kanske får 500 ansökningar till en tjänst (inte alls ovanligt idag), vilka kriterier skall man använda sej av?
Inte blir det de med sämst språk eller slarvigast ansökningshandlingar som får komma på intervju . Jag tror inte det spelar någon roll vilken typ av jobb det gäller, ett bra språk ger ett bättre första intryck, så är det bara.
gammelnalle
"You never get a second chance to make a first impression"

tyvärr så har du nog rätt

men jag VET att många arbetsgivare SER på helt andra kriterier också!!
birgitek
Jag vet inte vad man skulle använda sej av istället för ansökningshandlingar i en första utgallring. Det har iofs blivit allt vanligare med ett bifogat foto,men tror knappast det är bättre att gå efter utseendet.
Sollan
CITAT (birgitek @ 06-12-2004, 22:29)
Att tro att språket inte har någon bytydelse är att ljuga för sej själv.
Om man jobbar med rekrytering och kanske får 500 ansökningar till en tjänst (inte alls ovanligt idag), vilka kriterier skall man använda sej av?
Inte blir det de med sämst språk eller slarvigast ansökningshandlingar som får komma på intervju . Jag tror inte det spelar någon roll vilken typ av jobb det gäller, ett bra språk ger ett bättre första intryck, så är det bara.

Håller med dig.
Dessutom är jag så "snobbig" att jag njuter av ett väl skrivet språk. Övning ger träningsvärk. Man kan ju börja med att kolla de värsta stavfelen kanske.... smile.gif Och jag VET att vissa lider av dyslexi och inte ser sina missar, det är inte dem jag menar.
Bettson
CITAT (birgitek @ 06-12-2004, 22:53)
Jag vet inte vad man skulle använda sej av istället för ansökningshandlingar i en första utgallring. Det har iofs blivit allt vanligare med ett bifogat foto,men tror knappast det är bättre att gå efter utseendet.

Man kan läsa ansökningshandlingarna.
Som jag sa tidigare så om det är en av kriterierna att personen skall ha ett korrekt skriftspråk då är det ett bra sätt att sortera efter ansökingshandlingarnas utseende.

Är det något annat som krävs så kan man läsa ansökningnshandlingarna för att hitta personerna med bästa kvalifikationerna för jobbet.

Tex på min mans jobb, Jag läser ibland hans killars arbetsrapporter.
Grabbarna skriver att de jobbat med änglage, engsilage, engelasch eller
angglash. Det de egentligen jobbat med är att ensilera. Ok de kan inte stava till ordet men de är ena jävlar på att göra ensilage.

Om man nu vill ha en kille som är bra på att göra ensilage är det inte då bra att i ansökninghandlingarna se vem som kan göra ensilage inte vem som kan stava till det. Det är faktiskt en yrkeskunskap vi talar om.

Naturligtvis vet jag om att fina ansökningshandlingar blir bättre behandlade. Varför sitter jag annars och skriver familjens. Men jag tycker inte det borde vara det. Att personalhandlläggare beter sig så gör att utslagningen i samhället ökar. En viss kategori människor kommer inte in på arbetsmarknaden därför att de inte har en släkting som kan skriva deras ansökningshandlingar. Jag tycker det är diskriminering.

Och vem blir det som får försökja de som inte får jobb? vad jag vet så går det via skattsedeln. då blir det vi som jobbar som får betala. Kanske helt i onödan.
Bettson
CITAT (Sollan @ 06-12-2004, 23:12)
Dessutom är jag så "snobbig" att jag njuter av ett väl skrivet språk. Övning ger träningsvärk. Man kan ju börja med att kolla de värsta stavfelen kanske.... smile.gif Och jag VET att vissa lider av dyslexi och inte ser sina missar, det är inte dem jag menar.

Det är inte snobbigt att njuta av ett väl skrivet språk. Det är väl en njutning man skall unna sig om man köper en bok.

Men använder man språket för att sortera människor om syftet inte är att välja en person som måste ha ett korrekt språk för ett visst arbete då tycker jag det är snobbism. Det är viss skillnad.

Att sträva efter ett bra språkbruk vilket man bör göra eller att antingen nedvärdera människor för att de inte har ett bra skriftspråk eller kanske upphöja sig själv för att man har det, är olika saker.
mulle
Jag anser att det bör vara en självklarhet att vårda svenskan så långt det bara är möjligt.
Språket är människans huvudsakliga sätt att kommunicera och förmågan att använda ett språk är det som skiljer oss från djuren.
För mig betyder detta inte att man ska se ner på någon som uttrycker sig inkorrekt utan att man i stället ska kräva
1) korrekt svenska av alla som använder språket som ett professionellt redskap (journalister osv). Jag vill kunna njuta av intelligenta, udda eller bara vackra språkliga formuleringar i t.ex. morgontidningen!
2) en gedigen språkundervisning i skolorna
Mulle
Bettson
CITAT (mulle @ 07-12-2004, 10:11)
Jag anser att det bör vara en självklarhet att vårda svenskan så långt det bara är möjligt.
Språket är människans huvudsakliga sätt att kommunicera och förmågan att använda ett språk är det som skiljer oss från djuren.
För mig betyder detta inte att man ska se ner på någon som uttrycker sig inkorrekt utan att man i stället ska kräva
1) korrekt svenska av alla som använder språket som ett professionellt redskap (journalister osv). Jag vill kunna njuta av intelligenta, udda eller bara vackra språkliga formuleringar i t.ex. morgontidningen!
2) en gedigen språkundervisning i skolorna
Mulle

Helt enig med dig.

Vi har ju nästan precis samma åsikt men vi har formulerat det på olika sätt.

Du är saklig och språklig korrekt och jag uttrycker mig med lite mera patos. rolleyes.gif

Där ser man hur budskap kan förpackas på olika sätt med språk. wub.gif
Mia, zon 3
Vad härligt med en "het" tråd som slutar i sådan här upphöjd gemenskap och enighet! laugh.gif
Puss på er alla! wub.gif
Tesa
CITAT (Berith @ 06-12-2004, 20:17)
det är snobbigt och nedlåtande att ondgöra sig över att folk inte kan stava.....och skriva rätt ord på rätt ställe.....

Och jag tycker fortfarande att folk "borde" veta skillnaden på enda och ända. unsure.gif och kanske lite var och vart...

Lägg tyngden på ordet ONDGÖRA.......jag ser också mängder av stavfel och fel i meningsuppbyggnad och "fel" ord på fel ställe...men jag retar mig inte på dem....och att påpeka det så att den som ev har stått för "stavfelen" kan bli sårad och ledsen tycker jag är brist på respekt och värsta formen av snobberi...den att få andra att känna sig mindre värda för att man själv ska känna sig "förmer"....
Därmed inte sagt att det gäller dig, Berith...

Eftersom jag är en språknjutare av stora mått så vill jag också gärna läsa ett mustigt, rikt språk.....det som gör en stor författare är hans/hennes förmåga att beskriva och beröra och använda språket...men det innebär inte att man måste kunna stava eller ens nödvändigtvis alltid använda exakt rätt ord...varken som journalist eller författare...det finns korrekturläsare till sånt...
mulle
Det värsta är att datornernas språkprogram har fått många av de mindre tidningarna att rationalisera bort korrekturläsarna...
Mulle
Ewa L
CITAT (Tesa @ 07-12-2004, 14:01)
varken som journalist eller författare...det finns korrekturläsare till sånt...

Korrekturläsarna är lika utdöda som sekreterarna. Resultatet syns.

Jobbade för många år sedan som sättare/korrekturläsare, men inte 17 ändrade jag på något som en författare skrivit. "Ändring mot manus" = fy!!

Till och med en gång när en författarinna bytte pronomen mitt i en bok. Halva boken skrev hon hjältinnan i "hon-form" för att plötsligt gå över till "jag-form". Kunde trots allt inte låta bli att påpeka det eftersom det blev väldigt förvirrat, men det skulle vara så.

Däremot som lektris (har jag också jobbat som) kan man ha synpunkter på innehållet.
Tesa
Jag hänger visst inte med ... rolleyes.gif ...trodde absolut att det fanns nån som gjorde saker och ting förståeligt....men det var kanske inte bättre förr ändå, då.....bara att det syns nu när ingen "rättar".....
Ewa L
Jo, men manuset som gick till sätteriet var säkerligen skriven av någon "skrivkunnig", ex.vis sekreterare. Och hennes (eller hans) stavning och grammatik fanns ingenting att anmärka på. Det var alltså bara sina egna stavfel som korrekturlästes och rättades.

Hade den som skrev manus skrivit fel fick de "skylla sig själva". Det upptäckte de oftast vid 1:a korret. Det rättades, men det fick de betala för.

Idag skriver alla journalister själva sina texter. Möjligen använder de stavningsprogram, men om bägge orden (ända och enda) finns, hur skall programmet veta vilket som avses.

Personligen har jag svårast för felaktiga avstavningar. Finns inte tillräckligt bra program för att göra korrekta avstavningar. I det fallet är svenska svårt.

Alltså: Tesa! Det var bättre förr!! tongue.gif Åtminstone i det avseendet.
Posse
Tyvärr uppmärksammade jag inte den här intressanta tråden och började följa den redan från början, så jag har inte detaljstuderat allt vad ni skrivit - detta som ett slags ursäktande om jag råkar ta upp något redan upptaget. rolleyes.gif

Jag tycker att det förekommer många felval när det gäller orden 'mycket' och 'många'. Säkert gör även jag det många gånger, men när nyhetspresentatörer och liknande gör det, tycker jag att det är dåligt.

Ska man säga t.ex.: "Det är mycket träd i den här skogen."
Jag tror det bör vara 'många' i stället.

Ofta säger man väl t.ex.: "Vad det mycket folk?" Frågan är om det är är riktigt?

Om träden kan man väl t.ex. inte säga: "Det är mycket träd i den här skogen som är barrträd."

Mycket konstigt kan det bli..... unsure.gif
Berith
CITAT (Tesa @ 07-12-2004, 14:01)
CITAT (Berith @ 06-12-2004, 20:17)

Lägg tyngden på ordet ONDGÖRA.......jag ser också mängder av stavfel och fel i meningsuppbyggnad och "fel" ord på fel ställe...men jag retar mig inte på dem....och att påpeka det så att den som ev har stått för "stavfelen" kan bli sårad och ledsen tycker jag är brist på respekt och värsta formen av snobberi...den att få andra att känna sig mindre värda för att man själv ska känna sig "förmer"....
Därmed inte sagt att det gäller dig, Berith...

Jag bryr mej inte ett dugg om att det förekommer stavfel här - för som sagts tidigare, huvudsaken är ju att man förstår vad som menas.

Men jag närapå "kräver" att det ska vara rättstavat i vissa sammanhang. Och det är inte för att andra ska känna sej mindre värda. Läste t.ex. på baksidan av en chokladask att chokladen "är packad i Tyksland"; på etiketten för en flaska svagdricka stod att bryggeriet "för denne traditionen vidare". T.ex....

Och jag har inte sagt nån gång i den här tråden att jag retar mej på varken fel ord eller stavfel.
Tesa
CITAT (Berith @ 08-12-2004, 08:00)
Och jag har inte sagt nån gång i den här tråden att jag retar mej på varken fel ord eller stavfel.

Det var precis därför jag skrev "Därmed inte sagt att det gäller dig, Berith..."...för jag kunde inte heller erinra mig nåt sånt tillfälle...
Posse
I tv-serien "Om Stig Petrés hemlighet", som f.ö. går i repris ikväll, deklarerade huvudpersonen - VD:n - både skriftligt och muntligt inför hela personalen att han ville att deras företag skulle vara en "stöttesten" i deras samhälle. rolleyes.gif

En arbeterska(?) frågade då försynt om han kanske inte istället menade "stöttepelare"....
Åsa E
Något som jag har lagt märke till på senare tid är att tidningar och TV säger "förre ministern Margareta Winberg", "nye ordföranden Anna Karlsson" osv.

Man ska använda "nye" om det handlar om en man och "nya" om det handlar om en kvinna. Ingen skulle väl säga "Det här är min nye fru"?

Men när det handlar om ministrar och direktörer, då tror folk tydligen att sådana alltid är män, även om de heter Margareta och Anna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon